Lahja rahana,

mikä summa?

Useammat häät kesällä,
aion helpolla päästä ja antaa lahjan rahana (toivomuksen mukaan),
mutta mietin vain sopivaa summaa/summia.

Kaikki ovat erilailla läheisiä minulle:
läheinen ystäväpari,
kaukainen sukulaispari
ja työkaveripariskunta.

Tietenkään heidän ystävyyttään ei "rahalla" mitata, mutta olen pihalla rahasumman kanssa (jota mulla ei muutenkaan ylimääräisiä ole) eli pitäisikö reiluuden nimissä antaa kaikille sama summa, ja kuinka paljon???

Sama mekko kuitenkin joka juhlaan ; )
Parit eivät tiedä/tunne toisiaan...

10

2750

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      heitä lahjana 200-500 euroa kerralla, paljon alle tuon 200 euron ei edes kannata antaa...

      • itselleni ei

        tulisi mieleenikään antaa 200 euroa tai enempää häälahjaksi. Jos on useammat häät kuten ap. kirjoitti, niin vararikkoonhan siinä menee jos jokaiselle rupee antamaan noin suuria summia. Jokainen varojensa mukaan, opiskelijalta tai ilman töitä olevalta tuskin on tyylikästä odottaa suurta summaa, jos välttämättä haluaa lahjan rahana. Itse menen kesällä häihin, joissa on pyydetty lahja rahana, olen työttömänä tällä hetkellä, eikä kukaan oleta minun antavan kovinkaan paljon, koska minulla ei yksinkertaisesti ole mistä antaa. Mielestäni köyhät kannataa jättää kutsumatta, jos se lahjaraha on häiden tärkein asia.


    • *Smile*

      200€? Ei,ei,ei. Me olemme toivoneet rahaa lahjaksi, enkä edes odota että kukaan antaisi enempää kuin mitä joku lasikulho maksaa!
      Kun pyydettiin rahaa, niin emme "rahapulan" takia (vaikka sitäkin kyllä on)vaan sen takia että molemmilla entinen elämä ja kahdet kodit yhdistetty, eli tavaraa on lattiasta kattoon.

      Ei se summa, vaan se ajatus!!!

    • mutta...

      Olisiko ystäville 20-50€ ja noille muille se 20€ ? Mielestäni yhdeltä ihmiseltä riittää. Jos olet opiskelija 5-10€ on ihan sopiva, luulisi parin ymmärtävän ettei sitä rahaa hirveästi ole.

      • Aino

        Annettiin kimpassa isomman kaveriporukan kesken 200 euroa. Meitä oli kymmenen henkeä, joten 20 euroa per nuppi!


      • lahjaksi

        Rahalahja 5-10€??? Johan lapset saavat tänäpäivänä saman verran viikkorahaa. Hääpäri kai voisi sitten sillä vitosella ostaa jätskit!!Itse en kyllä alle 40-50€ kertaisi viedä. Mulla pari kaveria valittivat samaa, ettei ole rahaa viedä lahjaa kaverin häihin. Ihmettelin, sillä silti on rahaa bailata ja syödä ulkona harvase ilta. No, jokainen tietysti tekee rahoillaan mitä lystää. Kivoja kesähäitä kaikille!


    • Flikka

      Eräs ohje on että annetaan suunnilleen sen verran kun juhlien ruuat tulee maksamaan. Eli suuruusluokassa 15-25€/aikuinen (eli parikunta 30-50€).

      • hyvä ohje

        mutta kerron teille että 15-25e ei riitä kun ruuan hinta tänä päivänä on vähintään 30-40e/hlö. Minusta pariskunnalta 80-100e jos rahatilane sallii.


    • Janita

      Meillä on tulossa kesähäät; toinen kerta molemmilla ja ikää enemmän kuin 20, joten eipä tässä enää paljon lahjoja tarvita. Meillä on matkatili, jonne saa halutessan laittaa lahjaksi rahaa matkakassaan. En aio kytätä kunkin laittamia summia, sillä ei ole mitään merkitystä. Meillä matkakassa perustettiin, koska kun jokainen häävieras kuitenkin tuo jotain, niin järkevämpää kanavoida se niin, että menee järkevään käyttöön. Eurot hämärtävät summien suuruutta, 200 on yli vanha tonni, joten aika läheinen pitäisi olla että moisen summan lahjoittaisin... Vieraammalle muutama kymppi/nuppi ja läheisille enemmän?

      • tätä mieltä

        Me pariskuntana mennään häihin ja laitetaan 100 e. Se hyvä hinta. Kuitenkin kun ajattelee ruuatkin maksavat jo 25 e hlö.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 189
      2188
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      2012
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      161
      1776
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      156
      1662
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1257
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      12
      1239
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      13
      1164
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1158
    Aihe