Minkä kansalaisuuden lapsi saa?

ansku2

Äiti suomalainen, isä englantilainen, asumme suomessa. Saako lapsi syntyessään myös Englannin kansalaisuuden?

12

3751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pariton Isä

..voitte valita kolmesta: Suomen kansalaisuus, Englannin kansalaisuu tai kaksoiskansalaisuus.

• mea

Itse olen suomalainen, mieheni on ruotsalainen. lapsemme syntyi ruotsissa. Koska emme ole naimisissa niin lapsi sai automaattisesti äidin kansalaisuuden eli suomi. Koska asuimme ruotsissa niin ruotsin kansalaisuus tuli myös automaattisesti. Eli nyt hänellä on kaksoiskansalaisuus.

Uskoakseni teillä on kolme vaihtoehtoa kuten edellä kirjoittaja sanoi.

Aurinkoisia kesäpäiviä!

• ansku2

milloin se kansalaisuun "valitaan"? Enne lapsen syntymää vai sen jälkeen?
        Haluaisimme kaksoiskansalaisuuden, mitä hyötyä siitä olisi? Saisiko lapsi esim. kaksi passia? Onko sivustoa mistä voisi lukea asiasta?

• mea

Ruotsin kansalaisuus tuli automaattisesti kun neiti kerran syntyi ruotsissa. Ilmoitin suomeen (maistraattiin)tytön syntymästä ja vähän ajan kulutua tuli paperi ja suomalainen sosturvatunnut kotiin (ruotsissa oma tunnus). Hänellä on kaksi passia, yksi suomen ja yksi ruotsin. En tiedä mitä hyötyä/haittaa kaksoiskansalaisuudesta on. Meille kaikki tuli automaattisesti. En siis tehnyt mitään ennen syntymää, paperit lähti liikkeelle vasta syntymän jälkeen.
        Pojista tiedän sen verran, että he saavat itse valita kummassa maassa suorittavat asevelvollisuuden.

• bertta
        mea kirjoitti:

Ruotsin kansalaisuus tuli automaattisesti kun neiti kerran syntyi ruotsissa. Ilmoitin suomeen (maistraattiin)tytön syntymästä ja vähän ajan kulutua tuli paperi ja suomalainen sosturvatunnut kotiin (ruotsissa oma tunnus). Hänellä on kaksi passia, yksi suomen ja yksi ruotsin. En tiedä mitä hyötyä/haittaa kaksoiskansalaisuudesta on. Meille kaikki tuli automaattisesti. En siis tehnyt mitään ennen syntymää, paperit lähti liikkeelle vasta syntymän jälkeen.
        Pojista tiedän sen verran, että he saavat itse valita kummassa maassa suorittavat asevelvollisuuden.

en tiennytkään että Ruotsin kansalaisuuden saa maassa syntymisen perusteella... Suomessa näin ei tapahdu.

muistan jonkin aikaa sitten melkoisen polemiikin kun Irlanti poisti tällaisen mahdollisuuden kansalaisuuslaistaan, silloin muistan lukeneeni että Irlanti oli viimeinen EU-maa joka antoi kansalaisuuden syntymän perusteella. Suuri syy sen lopettamiseen oli että ei EU-kansalaiset käyttivät tätä 'porsaanreikänä' - eli tulivat Irlantiin synnyttämään jotta pienokaisen EU-passin voimalla koko perhe voisi lailllisesti oleskella EU'ssa.

Olisiko sittenkin niin että lapsesi on saanut Ruotsin kansalaisuuden sen perusteella että hänen isänsä on ruotsalainen?

• ________________

no jos vanhemmat sitä hakevat

• todennäköisesti ei

mutta sitä voi anoa, ellei saa automaattisesti.

• Minnie Moo

Suomalaisen aidin lapsi on oikeutettu Suomen kansalaisuuteen, mutta riippuu oleskelumaan laeista hyvaksyvatko he kaksoiskansalaisuuden. Iso-Britannian lain mukaan jos toinen vanhemmista on Britannian kansalainen, lapsi on oikeutettu maan kansalaisuuteen, lapsesi siis voi olla seka Suomen etta Britannian kansalainen. Kun lapsi in taysi-ikainen yleensa vaaditaan valitsemaan jompikumpi, yleensa asuinmaan kansalaisuus

• bertta

Suomen lakien mukaan suomen kansalaisuuden omaavan äidin lapsi saa Suomen kansalaisuuden. (riippumatta siitä missääiti sattuu asumaan lapsen syntyessä).

Käsittääkseni brittimiehen lapsi saa myös Britannian kansalaisuuden riippumatta siitä missä hän sattuu asumaan tai minkä maalainen lapsen äiti on. Asiaan voi toki vaikuttaa se oletteko naimisissa - toisinaan avioliiton ulkopuolisen lapsen asema on eri kuin avioliitossa syntyneen. Uskoisin kuitenkin että mikäli isä virallisesti tunnustaa lapsensa kansalaisuus seuraa sitä kautta. Asian voi varmaan tarkistaa ottamalla yhteyttä Britannian lähetystöön.

• suomalainen

Mun mies on Turkin kansalainen, asumme Suomessa ja poika on pelkästään Suomen passilla. Jotkut maat sallii kaksoiskansalaisuuden, toiset myöntävät sen määräajaksi, jolloin lapsi vartuttuaan itse päättää, kumman maan kansalaisuuden haluaa pitää.

• ....

tytär on sekä Turkin että Suomen kansalainen.

• marrimiina

Äiti suomalainen ja suvat täällä, isä amerikkalainen,syntyvä lapsi saa ainakin Suomen kansalaisuuden. Saako myös Amerikan kansalaisuuden?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe