Akaattikotilo lapselle

Kotilofanin äiti

Olen luvannut että 5-vuotias ötökkätieteilijäni saa akaattikotilon kunhan on säästänyt rahat. Mitä pitäisi tietää ennen hankintaa, ja mistä niitä löytää? Asutaan HML:ssa

34

8096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotilo-ja-gekkofani

      Akaattikotilo on hyvä enismmäinen lemmikki lapselle!

      Olen harrastanut akaattikotiloita jo 6 vuoden ajan ja kasvattanut niitä 4 vuotta. Tällä hetkellä on vielä yksi poikanen myytävänä! käyppä sivuillani http://www.freewebs.com/tamanaks
      ja varaa poikanen! Poikanen maksaa 1 € p-maksut eli noin 5 € niin saat aksun kotiisi :)

      Ja sivuiltani löytyvät aksunhoidon perustiedot, joiden pänttäämisen jälkeen vain tarvikkeita ostamaan...ja varaus-mailia minulle lähettelemään ;)

      • Kotilofanin äiti

        En ymmärrä... miten kotiloita voi postittaa???


      • kotilo-ja-gekkofani
        Kotilofanin äiti kirjoitti:

        En ymmärrä... miten kotiloita voi postittaa???

        Ensin, kotilon ostaja lähettää minulle rahan kirjeitse (tai mahdollisesti tilille..) ja rahan saavuttua lähetän kotilon/kotilot seuraavana tai sitä seuraavana päivänä matkaan. Kotilon laitan kindermunan "yllätyskuoreen" johon olen tehnyt toiseen päähän reiän. Sitten kinderi vaan kuoreen ja postiin ;) kätevää..


      • Anonyymi
        Kotilofanin äiti kirjoitti:

        En ymmärrä... miten kotiloita voi postittaa???

        Eläimiä ei postiin!!


      • Anonyymi
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        Ensin, kotilon ostaja lähettää minulle rahan kirjeitse (tai mahdollisesti tilille..) ja rahan saavuttua lähetän kotilon/kotilot seuraavana tai sitä seuraavana päivänä matkaan. Kotilon laitan kindermunan "yllätyskuoreen" johon olen tehnyt toiseen päähän reiän. Sitten kinderi vaan kuoreen ja postiin ;) kätevää..

        Rääkkäystä


    • kotilo achatina

      kun kysyit, että mitä pitäisi tietää, niin aika paljonkin. Akaattikotilo on laumaeläin, joten pitäisi ostaa vähintään 3 kotiloa. niille riittää 60 litran tarraario, omillani on muovinen eläinkaupasta (stokkan) hankittu kanin kuljetushäkki. kannen ritilä/reijät pitää olla niin pienet, ettei kotilon jalka (se millä kotilo liikkuu, elävä osio) mahdu mistään reijästä. terraarion pohjalle kuuluu laittaa n. 10cm. lannoittamatonta turvetta.
      sitä myydään suurissa säkeissä puutarhaliikkeissä. eläinkaupan muutaman litran pussit ovat luonnottoman kalliita määrään nähden, eli kannaattaa käydä niisä puutarhaliikkeissä. kun turve lasketaan terraarioon, kannattaa se kastella kosteaksi, mutta ei kumminkaan ihan 'löllöksi' vaan vähän niinkuin pölyrätti kastellaan. kosteaksi, muttei vettä tippuvaksi. sitten sitä turvetta sumutetaan päivittäin.
      se on tärkeä osa kotiloiden hoitoa! terraario pestään kuukausittain. silloin turpeet otetaan pois ja laitetaan esim. kompostiin, terraario pestään sitten lämpimällä vedellä huolellisesti niin, että kaikki lima on lähtenyt.
      tiskiharja on hommaan kätevä, mutta ei saa olla vanha tiskiharja ettei ole mitään pesuainejäämiä! terraarioon on hyvä laittaa vesiastia, mutta alle puolivuotiaille ei, etteivät ne huku. vesiastiaksi täysikasvuisille kä esim. semmoinen jätskirasia, mitä yleensä rainbowin jäätelöissä on. siis. n. litran vetoinen. alkuaikoina minulla tosin vesiastiana toimi saarioisen punajuuriaski :D
      hyväksi 'luolaksi' olen havainnut kukkaruukun, joka käännetään terraarioon kyljelleen niin, että kotilo pääsee sinne. se pitää tukea esim. terraarion kulmaan ja vielä turvetta sivuille, ettei se keiku.
      ulkoa voi myös hakea tukevia oksia, jotka pitää pestä tulikuumalla vedellä, tai paistaa uunissa.
      oksissa ei saisi olla semmoisia haaroja, että kotilo juuttuisi niihin kiinni kuorestaan pään mentyä läpi. kotilo ei tajua peruuttaa.
      terraarioon voi laittaa kanssa kasveja! itselläni on pesäraunioinen sekä kultaköynnös. kotilot ovat pesäraunioista aluksi mutustelleet, ja nut sen lehdet ovat hieman syödyt. nyt ne ovat kyllä oppineet jättämään sen rauhaan. kummatkin om istutettu ruukkuihin, ja ruukut upotettu turpeeseen. voit myös terraarioon laittaa rönsyliljan. myrkyllisiä eikä piikikkäitä kasveja ei saa laittaa! nuo kasviy ovat kosteassa viihtyviä, ja muutenkin soveltuvat hyvin kotiloille ! :)
      kotilo syö=

      - salaattia
      - kurkkua (ei suola eikä mauste!!)
      - kesäkurpitsaa (omieni herkkua)
      - tomaattia (homehtuu helposti, kotiloni eivät tykkää)
      - myrkyttömiä sieniä (omani eivät tykkää, jotkut rakastavat!)
      - mandariinia
      - jauhelihaa raakana (en suosittele, pilaantuu erittäin helposti)
      - keitettyä makaroonia
      - meloonia
      - viinirypäleitä (kannataa kuoria ennen antamista)
      - omenaa
      - voikukan lehtiä
      - vedessä turvotettua koiran kuivamuonaa
      - granaatti omenaa (omani rakastavat, niinkuin minäkin!)

      kaikki kotilolle tarjottava ruoka on pestävä huolellisesti!!

      sitrushedelmiä ei saisi antaa, sillä se heikentää kotilon kuorta.
      kotiloilla pitää myös aina olla tarjolla kalkkia kuren rakennusaineeksi, sitä saa eläinkaupoissa myytävästä seepiansuomusta. se on valkoinen soikinonmuotoinen 'mötikkä' nuori kotilo sy sen alle vuodessa, täyskasvuisella menee reilu vuosi. se maksaa 2-3euroo.
      päivittäin eiliset ruoat otetaan poies ja laitetaan uuet ja tuoreet.
      kotilot elävät n.8vuotta. onko lapsesi kärsivällinen?
      kotiloon pikkulapsi voi kyllästyä helposti sillä kotilo pysyttelee terraariossaan, eikä ole mikään seuraeläin. kotiloa eisaa=

      - tökkiä
      - vettä irti, jos se on pysähtynyt terraarion seinämään (kuori voi irrota jalasta!!!)
      - syöttää sitrushedelmiä
      - laittaa hiekkaan
      - pitää vetoisessa paikassa
      - pitää terraariota lattialla
      - pitää liian pienessä terraariossa
      - jättää terrario pesemättä
      - laitaa talvella ulos
      - pakastaa
      - kotilon silmä (sarvissa) ovat erittäin herkät, joten niihin ei saa kajota!

      kotiloiden terraariosta on ulosteet poistettava päivittäin. kotilot munivat hyvässä 3-12 kertaa vuodessa. munat on turpeen alle haudattuina, kotilon iän mukaan 20-200 nuppineulanpään kokoista valkoista palleroa. jos ei halua sadoittain ahnaita pikku kotiloita, voi munat murskata tai pakastaa/keittää.

      toivoisin, että kysyt, jos on vähäisintäkin kysyttävää! on hyvä kysyä. muistathan kanssa, että vastuu a.ikäisen eläimestä on aina vanhemmalla.

      • kotilo-ja-gekkofani

        korjaan hieman tekstiäsi...

        Akaattikotilo ei ensinnäkään ole laumaeläin, vaan viihtyy yksin, pareittain tai laumassa.

        1 kotilolle riittää mainiosti n. 20 l terra.

        Ja noin suurta määrää kuin 10 cm ei turvetta laittaa, 5 cm riittää.

        Ja terran puhditusväli riippuu tosiaan terran koosta ja kotiloiden määrästä!! itselläni on 54 l terra kahella kotilolla joten siivoan terran n. 2 viikon välein.

        sitrushedelmiä SAA ANTAA sitruunaa lukuunottamataa. eikä sitrukset heikennä kuorta, niin kuin raparperi!

        Ja kotilot eivät yleensä elä noin vanhoiksi (8v.)
        vaan niiden keski-ikä on 3-5 vuotta. toki kotilot voivat elää vanhemmaksikin..

        ja noista "ei saa" jutuistasi ainoa korjattava on se sitrushedelmien syöttö..appelsiinia jne. saa antaa siis, SITRUUNAA ei..

        osa näistä korjauksistani taisivat olla hieman pikkutarkkoja, mutta osa ihan tarpeellisen asiallisia!


      • kotilo achatina
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        korjaan hieman tekstiäsi...

        Akaattikotilo ei ensinnäkään ole laumaeläin, vaan viihtyy yksin, pareittain tai laumassa.

        1 kotilolle riittää mainiosti n. 20 l terra.

        Ja noin suurta määrää kuin 10 cm ei turvetta laittaa, 5 cm riittää.

        Ja terran puhditusväli riippuu tosiaan terran koosta ja kotiloiden määrästä!! itselläni on 54 l terra kahella kotilolla joten siivoan terran n. 2 viikon välein.

        sitrushedelmiä SAA ANTAA sitruunaa lukuunottamataa. eikä sitrukset heikennä kuorta, niin kuin raparperi!

        Ja kotilot eivät yleensä elä noin vanhoiksi (8v.)
        vaan niiden keski-ikä on 3-5 vuotta. toki kotilot voivat elää vanhemmaksikin..

        ja noista "ei saa" jutuistasi ainoa korjattava on se sitrushedelmien syöttö..appelsiinia jne. saa antaa siis, SITRUUNAA ei..

        osa näistä korjauksistani taisivat olla hieman pikkutarkkoja, mutta osa ihan tarpeellisen asiallisia!

        arvasin, että siihen tuli joitakin virheitä kirjoitettuani ulkomuistista.. hyvä kun tarkistit ;D


      • Kotilofanin äiti
        kotilo achatina kirjoitti:

        arvasin, että siihen tuli joitakin virheitä kirjoitettuani ulkomuistista.. hyvä kun tarkistit ;D

        Tulipa paljon tietoa, kiitos teille! Ollaan pojan kanssa jo käyty netissä vähän katselemassa, mutta tässä oli vielä paljon uutta. Käydään siis hommaamassa terraario, ja sitten vasta etsitään siihen YKSI asukki. Poika on kärsivällinen, ja varmasti osaa käsitellä kotiloa, ainakin paremmin kuin äitinsä, muuten en edes harkitsisi. Ja tietysti vastuu on mulla, tiedän sen. Ongelmana on vaan se, että miten uskallan koskea kotiloon, esim pojan ollessa pois kotoa.. :-O


      • kotilo achatina
        Kotilofanin äiti kirjoitti:

        Tulipa paljon tietoa, kiitos teille! Ollaan pojan kanssa jo käyty netissä vähän katselemassa, mutta tässä oli vielä paljon uutta. Käydään siis hommaamassa terraario, ja sitten vasta etsitään siihen YKSI asukki. Poika on kärsivällinen, ja varmasti osaa käsitellä kotiloa, ainakin paremmin kuin äitinsä, muuten en edes harkitsisi. Ja tietysti vastuu on mulla, tiedän sen. Ongelmana on vaan se, että miten uskallan koskea kotiloon, esim pojan ollessa pois kotoa.. :-O

        helpotukseksesi voin kertoa, ettei kotilo olekkaan niin limainen kuin voisi kuvitella! ne ovat oikein mukavia kavereita :) viikonlopun kotilo pärjää yksinkin, paljolla ruualla jo suihkuttamisella ennen lähtöä. en esim. mökin viikonloppumatkoille ota kotiloita mukaan..


      • tuhi
        kotilo achatina kirjoitti:

        helpotukseksesi voin kertoa, ettei kotilo olekkaan niin limainen kuin voisi kuvitella! ne ovat oikein mukavia kavereita :) viikonlopun kotilo pärjää yksinkin, paljolla ruualla jo suihkuttamisella ennen lähtöä. en esim. mökin viikonloppumatkoille ota kotiloita mukaan..

        Eikös muitakin kotiloita hoideta melko samalla lailla?


      • kotilo-ja-gekkofani
        tuhi kirjoitti:

        Eikös muitakin kotiloita hoideta melko samalla lailla?

        Hoidetaanhan niitä ;) Useiden kotiloiden hoidon perustana voidaan pitää akaattikotilon hoito-ohjeita


      • no arvaappa
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        Hoidetaanhan niitä ;) Useiden kotiloiden hoidon perustana voidaan pitää akaattikotilon hoito-ohjeita

        Kotiloille ei saa antaa makaronia;)


      • terra haussa
        no arvaappa kirjoitti:

        Kotiloille ei saa antaa makaronia;)

        Olen hankkimassa akaattia kaverini kanssa. Olisiko kenelläkään ehdotusta mistä saada sille terra halvalla?? Kotiloita tulisi olemaan näin aluksi yksi joten n. 20litran olisi sopivahko..
        Asumme Juvalla joten... Olisiko vaikka Mikkelissä joku eläintarvike liike josta saisi mielellään alle 20€:lla
        JA TÄRKEÄMPI ASIA!!!
        Kotilohan voi aiheuttaa kutinaa herkkäihoisille.... (totta?)
        itselläni ei ole ns. atooppineniho mutta kissallani on (todettiin 2010)
        vaikuttaako se kissani terveyteen yms.? En halua että kisuli saa sellaisia kutinakohtauksia...

        Olisin kiitollinen jos joku vastaisi


      • jokuvaa--
        terra haussa kirjoitti:

        Olen hankkimassa akaattia kaverini kanssa. Olisiko kenelläkään ehdotusta mistä saada sille terra halvalla?? Kotiloita tulisi olemaan näin aluksi yksi joten n. 20litran olisi sopivahko..
        Asumme Juvalla joten... Olisiko vaikka Mikkelissä joku eläintarvike liike josta saisi mielellään alle 20€:lla
        JA TÄRKEÄMPI ASIA!!!
        Kotilohan voi aiheuttaa kutinaa herkkäihoisille.... (totta?)
        itselläni ei ole ns. atooppineniho mutta kissallani on (todettiin 2010)
        vaikuttaako se kissani terveyteen yms.? En halua että kisuli saa sellaisia kutinakohtauksia...

        Olisin kiitollinen jos joku vastaisi

        Voi aiheittaa kutinaa jos sen ottaa käteen mutta ei pitäisi kissaasi haitata.


      • Tietoa teille
        terra haussa kirjoitti:

        Olen hankkimassa akaattia kaverini kanssa. Olisiko kenelläkään ehdotusta mistä saada sille terra halvalla?? Kotiloita tulisi olemaan näin aluksi yksi joten n. 20litran olisi sopivahko..
        Asumme Juvalla joten... Olisiko vaikka Mikkelissä joku eläintarvike liike josta saisi mielellään alle 20€:lla
        JA TÄRKEÄMPI ASIA!!!
        Kotilohan voi aiheuttaa kutinaa herkkäihoisille.... (totta?)
        itselläni ei ole ns. atooppineniho mutta kissallani on (todettiin 2010)
        vaikuttaako se kissani terveyteen yms.? En halua että kisuli saa sellaisia kutinakohtauksia...

        Olisin kiitollinen jos joku vastaisi

        65l terraario IKEASSA maksaa vähän alle 3€ ja 22l terraario n. 1€ Kevyitä ja läpinäkyviä muovilaatikoita. Kansi tuli matkassa. Itse ostin yhdelle aksulleni sen 65litran terraarion. Minusta tuo 65litraa edes sille yhdelle kotilolle on vähän tai vaikuttaa hyvin pieneltä siltikkin eli kannattaa hankkia suurehko terra. (: Tuota 65litrasta ei tarvi hankkia, mutta kyllä joku 20litraa on varsin pieni jonka ottaisin ehkä vain lyhyelle matkalle matkaan!


      • Aksupaksu
        kotilo-ja-gekkofani kirjoitti:

        korjaan hieman tekstiäsi...

        Akaattikotilo ei ensinnäkään ole laumaeläin, vaan viihtyy yksin, pareittain tai laumassa.

        1 kotilolle riittää mainiosti n. 20 l terra.

        Ja noin suurta määrää kuin 10 cm ei turvetta laittaa, 5 cm riittää.

        Ja terran puhditusväli riippuu tosiaan terran koosta ja kotiloiden määrästä!! itselläni on 54 l terra kahella kotilolla joten siivoan terran n. 2 viikon välein.

        sitrushedelmiä SAA ANTAA sitruunaa lukuunottamataa. eikä sitrukset heikennä kuorta, niin kuin raparperi!

        Ja kotilot eivät yleensä elä noin vanhoiksi (8v.)
        vaan niiden keski-ikä on 3-5 vuotta. toki kotilot voivat elää vanhemmaksikin..

        ja noista "ei saa" jutuistasi ainoa korjattava on se sitrushedelmien syöttö..appelsiinia jne. saa antaa siis, SITRUUNAA ei..

        osa näistä korjauksistani taisivat olla hieman pikkutarkkoja, mutta osa ihan tarpeellisen asiallisia!

        Korjaus vielä tuohon aksujen elinikään :)

        Itselläni akaattikotilo eli 11 vuotiaaksi ja mitä nyt olen blogeista yms. seuraillut niin aksut ovat helposti eläneet yli kahdeksan vuoden ikään :)

        Itse en ole sitrushedelmiä syötellyt, sillä niistä varoitellaan. Omien kotiloiden herkkua olivat mansikat (ei saa olla sokeroituja).


    • Kotiloidenystävä

      Hei,
      tedän akaattikotiloista miltei kaiken ja kasvatan niitä,meripihkoja,immoja,irkkuja sun muita kotiloita ja teen tämän nyt selväksi:
      a)Akaattikotilot viihtyvät yksin.
      b)Niille ei saa antaa mitään ruokia joissa on vähääkään oksoolihappoa.
      c)Terra pitää siivota jokapäivä toisinsanoen aina kun näewt esim.kakkaa siellä.
      d)Ruoka on vaihdettava jokapäivä ja tilalle laitettava aina uutta ruokaa.
      e)Akaattikotilot elävät 5-7-vuotiaiksi,ja ei olisi ihme jos eläisi 10-vuotiaaksi.
      http://kaigans.nettisivu.org

      • LIPSTIKK1

        AUTA MUA.

        OON KOLMETOISTA VUOTTA JA TAHON AKSUN,ELI AKAATTI KOTILON,MISTÄ SAAN SEMMOSEN..

        JOO JA TIIÄN NIISTÄ TOSI PALJON.. KAMULLANI ON AKSUJA MUTTA HÄN EI VOI ANTAA....

        OIS KIVA JOS KERTOISIT ENEMMÄN..


    • pikachulapsi

      Älkää missään nimessä hankkiko hetken mielijohteesta. Siitä seuraa vaan katastrofi :)

    • Jappah

      Öö, mustakin akaattikotilo pärjää todella hyvin yksinkin ja miksei terraariota saisi lattialla pitää?

      • salainen ihminen

        Jappah:terraa ei saa pitää lattialla koska siellä käy veto,eli ovista,jaloista tulee kylmää ilmaa ja aksut ovat herkkiä kylmälle ja voivat vilustua.


    • Tietämätön

      Olen harkitsemassa akaattikotiloa, mutta huolena on netistä löytyvät ristiriitaiset tiedot ja se että jos on lähdössä pidemmäksikin aikaa johonkin, niin miten toimia kotilon kanssa?

    • herppi koukussa

      Moi.
      Mä akaattikotilo lauman ylpeä omistaja sanon että kaikkiin
      Kydymyksiin on vastaus herppi.netissä.
      Ja jos ootte menossa esim mökille niin terra mukaan tai herpin kautta
      Hoitajalle.

    • Aamunkasteenkotilot

      Mulla olis nyt myynnissä eilen eli 6.8.12 kuoriutuneita aksu vauvoja .......
      Ovat 100 % eri sukuisista vanhemmista :) Terveille näyttävät :) Luovutus Loka-marraskuussa :) Erittäin pirteitä ovat päivän ikäsiks :). Postitus mahdollisuus on myös haku onnistuu asun Kuopiossa . Tuonti onnistuu Kuopion lähistöllä sovitusti :) !
      Lisätietoa ja kuvia joko [email protected] tai [email protected]
      Eli kotilot ovat Aamunkasteen kotiloja :) ! Myyn vaan lemmikki kotiloiksi :) Hinta sovitaan s.postissa noin 1.50 e -3.00 e kappale mutta jos otat enemmän tietysti halvemmalla :) !

    • kotilon omistaja

      Moi! itselläni on kotilo joka muni toissa päivä nä munia ihan kiitettävästi.ensinnäkin pitääkö munat laittaa erilliseen esim.rasiaan jossa on turvetta alla? Ja sitten voiko kotilo kuolla kun munii sillä mulla oli kaks kotiloo mutta se toinen muni ni se kuoli. Vai mikä voisi olla vikana. Muuten kotiloni on 3-4 v.aika iso. Voiko kotilo lisääntyä ilman toista kotiloa. ja vielä siitä kalkkikivestä omani ei ainakaan syö muuta kun seepia suomu....jotain ja itse ainakin tilaan isoja määriä kerralla petshopista sillä säästää tosi paljon. Tietäisikö joku saisiko turvetta jostain muualta kun puutarha liikkeistä sillä sielä on vai jotai 50 kilon säkkejä. ja eläin kaupoissa todella kaliita. Itse olen totuttanut kotiloni käsittelyyn ja voin ottaa sen kädelle ja se tulee ilo mielin.itse ainakin annan kotilolleni yleensä kurkkua,salaatti ja kalanruokaa.Mutta annan kyllä joskus esim pilttiä yms.

    • etanafani

      Eikö ne raukat vahingoitu postissa? Niitten kuoret voi mennä rikki! Eikö ois järkevämpää hakea! Että vinkki vaan muille. Ostin yhdeltä etanafanilta 3 pientä kotiloa ja kun ne tuli tässä kyseisessä "kindermuna yllätysrasiassa" oli niitten kouret mäsänä. postissa ne heittelevät niitä kirjeitä ja tietysti kotilolla on vaara mennä rikki. Myöhemmin kävin ostamassa aikuiskotilon kaupasta!

    • akaattikotilorakas

      Moi, oon ajatellu ostavani akaattikotilon, sillä olen eläinrakas:D Oon 12-vuotta ja en oikeen tiiä et mitkä jutut on totta ja mitkä ei. Mun kaverilla on aksu ja tiiän siitä jotain. Osti eilen sille läpinäkyvän muovikopan ja tehään siihen reikiä ni voisitteko vähän valkasta mulle tätä asiaa;))

    • Ellu2

      Mistä päättelette,että kotilo viihtyy yksin?Itse olen eri mieltä.Omilla kotiloillani on aina ollut vähintään yksi kaveri.

      • omenaploppp

        Vaikka vähän vanha, muttaniin. Kotiloillahan ei ole aivoja vaan keskushermosto. Minulla on kotilo yksin ja ei ole kuollut siihen että ei ole kaveria.


    • dsade

      Vastailen vähän näihin uudempiin viesteihin (2013 ->). Poikaset olisi hyvä laittaa erilliseen poikasboksiin, tämä sen takia että monesti aikuisten terraario on iso, ja kalkin/ruuan lähde on vain yhdessä paikassa. Poikaseltya kuluu kamalasti aikaa ja energiaa ruua etsimiseen, ja tämä voi näkyä hyvin hitaana kasvuna. Myös vanhemmat saattavat vahingossa runnoa vastakuoriutuneita, kiipeillessään näiden yli.

      Oikeinpakatut kotilot harvoin hajoilevat postissa. Kymmeniä kotilolähetyksiä vastaanottaneena ja postittaneena, en ole törmännyt yhteenkään tapaukseen jossa näin olisi käynyt. Kindermunarasia (tai jopa pienempi) on poikasille hyvä, sillä heittelehtimistilaa ei saa olla liika. Tarpeeksi turvetta/ sammalta mukaan pehmittämään (ja hieman ruokaa kalkkia matkaevääksi) niin ongelmaa ei ole. Liian pieniä (alle 1cm pituisia) ei kannata postittaa, koska kuori on vielä sen verran hento.

      Eläinkaupasta hankittuja kotiloita en missään nimessä lähtisi suosittelemaan, sen verran monilla huonoja kokemuksia. (hoitavat kotiloita vähän huonosti, eivät valitse tervempiä geenejä poikasilleen, harrastetaan sukurutsausta jne.). Omalla kohdalla kaks eläinkaupasta hankittua kasvoivat noin 5 cm:ksi ensimmäiseen ikavuoteen mennessä (vrt. saman ikäinen kasvattajalta hankittu poikanen kasvoi samassa ajassa samoissa oloissa yli 10cm:ksi.), lopettivat syömisen ja kaiken toimintansa. Pari viikkoa yritettiin pitää hengissä hunajakylvyillä, mutta lopulta kummatkin kuolivat. Vastaavan ikäinen kasvattajalta hankittu porskuttaa vielä elossa viiden yhteisen vuoden jälkeen.

      Myynti-ilmoituksia kannattaa katella herppi.fi:n kauppatorilta. Kasvattajista ainoa joka näyttää enää säännöllisesti päivittävän nettisivujaan taitaa olla karkkikaupan kotilot: http://karkkikaupankotilot.wix.com/karkkikaupan-kotilot

      Ellu2:sen tavoin pitäisin itsekkin kotilolla kaveria, mutta tämä on vähän makukysymys.

    • roponen

      Kiitos kaikista tiedoista!

    • aksuu5

      Itselläni juuri noin 25 ihanaa akaattikotilon poikasta ! <3

    • Anonyymi

      Mulla on akaattikotilo jonka nimi on pippuri

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2814
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      522
      2645
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      55
      1077
    Aihe