Taloustasapainossa?

iloinen mummu

Tervehdys kaikille tasapuolisesti.
Kysyisin onko kellään vaikeuksia siksi, että ei voi kutsua ketään kylään, kun ei rahaa riitä tarjottavaan.
Minulla jää yhtiövastikkeen maksun jälkeen noin 400 euroa kk josta maksan: sähkön, Tv luvan, puhelin laskun, vaatteet, puhtauden ja ruuan muut pikkumenot siis kaikki muut.
Juhlapyhinä haluan syödä lasteni ja heidän perheidensä kanssa, omaa valmistamaani ruokaa, se tietää tarkkaa taloutta koko vuoden..
Mistä arkipäiväisestä joudutte luopumaan, pienten tulojen vuoksi?

42

2501

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sheila

Minä tyttö ymmärsin aikoinani karistella Suomen pölyt jaloistani. Olen myös eläkkeellä nykyisin, ei ole tarvinnut pennosia laskea, ostella voi mitä mieli tekevi. Pääasia on se että terveyttä on riittänyt ja lapsista tullut kunnon aikuisia. Lämmin ilmasto kauttavuoden, elän elämäni parasta aikaa.

• kestitystä?

Miksi pitäisi ketään kutsua kestittäväksi?
      Miksi ylipäätään kutsua?
      Eikö luonnollisinta ole että vieraita tulee spontaanisti, kutsumatta?
      Tarjottavaa on jos on!
      Voihan tälläinen spontaanisti saapuva vieras tulla vaikka piparilaatikko tms. kainalossa!

Sama koskee myös lapsiasi perheineen!

Tuloja en ole oikea henkilö kommentoimaan.
      Ja tuolle lämpimässä kehujalle sanoisin ettei ehkä ollut tähän yhteyteen sopiva kommentti!

• "lämpimässä kehujan"

kommentti sopisi tähän yhteyteen.Mielestäni oikeinkin hyvin.Se on hänen ratkaisunsa ja siksi mainitsemisen arvoinen.Hyvää oloa vaan sinne lämpimään,vaikka on sitä lämmintä nyt meilläkin.

• keskusteluun :(

No tuossa Juhlana tarkoitin etupäässä Joulua. Perinne ateriamme on niukka, se on ollut aina lapsilleni tärkeä, meillä ei Joululahjoja osteltu. (Kinkkua, uuniperuna tuorejuustokastikkeella, herneet, porkkanaraaste, joku kala, jälkiruokana täytekakku.)

En kutsu ketään kestittäväksi, olen talousalan entinen työntekijä ja ystäväpiirini koostuu alanammattilaisista.
        Vastakyläilyillä, joita on paljon useammin, pöydässä on useampaa sorttia. Ennen eläkkeelle siirtymistä tarjosin minäkin. Tapamme näkyi, myös siinä, jokaisella omantyylinsä (vakioreseptit) tarjottavia ja uusia kokeiluja testattiin yhdessä.

Tiesin jo nuo ulkomaat, samoin näppärän ja upean totuuden; Vierailijalle ei tarvitse tarjota mitään.

Kysyin vain; eikö kellään eläke muuttanut mahdollisuuksia sosiaalisiin suhteisiin.

Meidän kaveripiiri ( 3-4 henkilöä)on tavannut säännöllisesti, kutsuvuoro olisi aika säännöllisesti. Kahvitarjottava on sitä normaalia 2-3 makeaa ja suolainen, sekä mahdollisesti viinilasillinen tai muu.
        Silloin kun on joku isompi säänölinen lasku, ei mitään jää.
        Eläkeläinen ei kuulu sairaskassaan, eikä saa silmälasirahaa eikä hammasrahaa. Tulo vertailu kuukausi käyttövarasta pöljää koska emme saa lomarahaa.
        Olenko ainoa maailman ihminen jonka kaveripiiri muodostuu työkavereista ennen ja nyt.
        Emme ole puhuneet tulojen ostovoimasta, mutta nämä 45 -52 vuotiaat naiset pitävät eläkkeitä kohtuuttoman suurina verrattuna palkkatuloihin. Tämä mielipide on minulle uusi.

Ilmaisia harrastuksia minulla on ihan tarpeeksi, niissä tulee rajoituksia vain silloin kun ne maksavat (Matkat Teatteri jne.) tai kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen jne.

Todella yleinen käsitys on; eläkeläisellä on; on vain niin saita ettei anna.

En voi enää poistaa aloitus viestiäni. Taisi olla tarpeeton "puheenvuoro"

• nylkyä
        keskusteluun :( kirjoitti:

No tuossa Juhlana tarkoitin etupäässä Joulua. Perinne ateriamme on niukka, se on ollut aina lapsilleni tärkeä, meillä ei Joululahjoja osteltu. (Kinkkua, uuniperuna tuorejuustokastikkeella, herneet, porkkanaraaste, joku kala, jälkiruokana täytekakku.)

En kutsu ketään kestittäväksi, olen talousalan entinen työntekijä ja ystäväpiirini koostuu alanammattilaisista.
        Vastakyläilyillä, joita on paljon useammin, pöydässä on useampaa sorttia. Ennen eläkkeelle siirtymistä tarjosin minäkin. Tapamme näkyi, myös siinä, jokaisella omantyylinsä (vakioreseptit) tarjottavia ja uusia kokeiluja testattiin yhdessä.

Tiesin jo nuo ulkomaat, samoin näppärän ja upean totuuden; Vierailijalle ei tarvitse tarjota mitään.

Kysyin vain; eikö kellään eläke muuttanut mahdollisuuksia sosiaalisiin suhteisiin.

Meidän kaveripiiri ( 3-4 henkilöä)on tavannut säännöllisesti, kutsuvuoro olisi aika säännöllisesti. Kahvitarjottava on sitä normaalia 2-3 makeaa ja suolainen, sekä mahdollisesti viinilasillinen tai muu.
        Eläkeläinen ei kuulu sairaskassaan, eikä saa silmälasirahaa eikä hammasrahaa. Tulo vertailu kuukausi käyttövarasta pöljää koska emme saa lomarahaa.
        Olenko ainoa maailman ihminen jonka kaveripiiri muodostuu työkavereista ennen ja nyt.
        Emme ole puhuneet tulojen ostovoimasta, mutta nämä 45 -52 vuotiaat naiset pitävät eläkkeitä kohtuuttoman suurina verrattuna palkkatuloihin. Tämä mielipide on minulle uusi.

Ilmaisia harrastuksia minulla on ihan tarpeeksi, niissä tulee rajoituksia vain silloin kun ne maksavat (Matkat Teatteri jne.) tai kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen jne.

Anteeksi jäi huomiotta minun kohdallani Ei tule edes mieleen muille maille muutto.
        Lapseni asuvat täällä samoin lapsenlapset.
        Ainoa kieli, jota hallitsen, on Suomi.
        En ole koskaan halunnut elellä niin; etten ymmärrä, mitä kanssa ihmiset ympärillä puhuvat.
        Matkailuni on ollut etupäässä rinkan kanssa pohjoisessa.

• sessu58

aloitus.Kyllä oli vaikea oppia eläkkeelle jäätyä uusi butjetti.Samanverran jää miulkii,kun maksan vuokran ja ukolta "perittyä"velkaa.pitää vaan toivoa,että kestäs hengissa viela vuoden verran,että pankki sais omansa...He,jotka tulevat visiitille miun takia tulevat,vaikkei sen seittemää sorttii olekkaan.Lapset miun kohalla ovat vaan hyvillään,etten paljo tarjoile,ko oon niin perin huono kokki...Mie oon kertonut tilanteeni,et antasin,muku ei oo.Ei tainnu miu höpötys nemmä sinnepäinkään,mitä takkaa ajoit,mut ymmärrän hyvin mitä tarkotit.

• opiskelemaan talouden pitoa
        sessu58 kirjoitti:

aloitus.Kyllä oli vaikea oppia eläkkeelle jäätyä uusi butjetti.Samanverran jää miulkii,kun maksan vuokran ja ukolta "perittyä"velkaa.pitää vaan toivoa,että kestäs hengissa viela vuoden verran,että pankki sais omansa...He,jotka tulevat visiitille miun takia tulevat,vaikkei sen seittemää sorttii olekkaan.Lapset miun kohalla ovat vaan hyvillään,etten paljo tarjoile,ko oon niin perin huono kokki...Mie oon kertonut tilanteeni,et antasin,muku ei oo.Ei tainnu miu höpötys nemmä sinnepäinkään,mitä takkaa ajoit,mut ymmärrän hyvin mitä tarkotit.

Esitäytetty veroilmoitus 2005
        ilmoitusosa

Eläkkeet 12 304,18 Euroa
        Ennakkopidätykset 1 825,56 Euroa
        En kuulu kirkkoon, erosin juuri kirkollisveron vuoksi.
        Asuntovelkaa on 6000 euroa jäljellä.
        Käteen jää siis 10 478,62 Euroa / 12 kk = 873,21 Euroa/ kk.

Nykyiseen hinta tasoon verratessa pidän tuota eläkettä todella huonona pienenä naurettavana.
        Asun yksin ja maksan siis kaiken tuosta.
        Mitäs sitten, kun alkaa joku säännöllinen lääkitys?
        Lehtiä ei voi tilata ruokakaupassa on oltava tarkka, vaatteet ovat vain ja ainoastaan tarpeellinen.

Kyllä rajoittaa sosiaalisia suhteita ja päivittäistä elämistä.

Tiedän monella ylpeys estää keskustelun riittämättömästä tulosta/eläkkeestä.
        Olemme myös eri lähtöruuduissa yksin asuvina ja pareina. (useamman henkilön taloudessa)

Tiedän, juuri tämä eläke ei kituuta / helpota muiden olemassa oloa. Olisikohan jäänyt ymmärtämättä oman elämänillan menot, vaan eipä tuosta palkastakaan olisi säästöön jäänyt, yhden palkalla eli 1 2. Lapset tein aika iäkkäänä.

• kestitystä

Ettekö voisi pitää nyyttäreitä? Sopisitte vaikka etukäteen, kuka tuo pullat, suolaset tai sen viinipullon.Minun tuttavapiirissäni tämä pelaa.

• Kotihiiri eläkkeellä

Pieni eläke rajoittaa todella elämän vain kotiin. En voi osallistua myöskään mihinkään keräyksiin tai television äänestyksiin. Yksin asuja maksaa kaiken itse, tilanne on pariskunnalla tai leskellä aivan toinen.

• mirjamarja

Miksi noin sanot?
        Totta kai on hauskaa kutsua ihmisiä kestitettäväksi! Miksi EI kutsuisi!

Ei ole sopivaa mennä kylään kutsumatta ja yllättäen, sillä wanhan kansan ihminen pahastuu suuresti, jos ei ole voinut varautua ja hakkia tarjottavaa tervetulleille vierailleen.

Vierailukutsuja on pakko rajoittaa ja ystävyyssuhteet katkeilevat, sillä moni eläkeläinen nyt vain joutuu laskemaan tulonsa pennilleen saadakseen kaiken riittämään. Varmasti siihen on tultu tänä aikana, jolloin leikattua indeksiä on kohdistettu tasapuolisesti kaikkiin eläkkeisiin. Jo alkuaankin pieni eläke sen kuin pienenee, kun ostovoima ei prosentin korotuksen jälkeen suinkaan lisäänny.

Kaikki on kallistunut tietenkin siitä, kun meitä lähetettiin eläkkeelle suurin joukoin laman aikana, halusimmepa tai ei.

• Minäkin olen ajatellut

Se tämä lämpimässä oleskelija on aika itsekeskeinen ihminen-Siis kirjoituksesta jo sen huomaa. Onneksi ei ole minun sukulaisiani,eikä onneksi edes tuttu.
        Näin on kuten kirjoitit-mitäs sitä passaamaan ketään joka ei ymmärrä tilannetta. Kaikki yleensä fiksummat ihmiset tekee juuri kuten mainitsit. Se oli esimerkkinä ihan hyvä. Niitä malleja on vaikka kuinka paljon-ihan jokaisen mielen mukaan. HYVÄ

• en edes välitä ajatella, miten ahtaalle joudun eläkkeellä eläessä, kun aikoinaan jäi monta varsinaista työvuotta väliin omien arvojen mukaan eläessä, lapsia kasvattaessa ja vain palkkioita ansaitessa.

Nuorena asuntosäästäjänä jouduin harjoittelemaan, miten vastata varakkaampien ystävien vieraanvaraisuuteen. Joku tarjosi ravintolapäivällisiä tai pisti herkkupöydän koreaksi. Minä vastasin tarjoamalla jotain edullista itse tehtyä. Joskus keitin sipulikeittoa ja leivoin sämpylöitä tai järjestin lettukutsut. Yksi ystäväpariskunta pyysi aina välillä valmistamaan ruisperunapuuroa, jota me kaikki pidimme suurena herkkuna, eikä rouvalla itsellään olisi riittänyt aikaa tai kärsivällisyyttä sen keittämiseen. Toisinaan keitin teetä ja tarjosin uunituoretta kauraleipää tms. Erilaiset kasvissosekeitot ovat myös edullista ja herkullista tarjottavaa. Pitääkin alkaa taas uudelleen miettiä kivaa, edullista ja herkullista tarjottavaa ystäville. Kahvipöytä herkkuineen on oikeastaan aika tylsä juttu.;))

Luulisin, että vaikkapa raikas vesi lasikannussa sitruunaviipaleen kanssa (tai ilman sitäkin) riittäisi nykyaikana hyvin tarjottavaksi, varsinkin kun monilla on paino-ongelmia. Tärkeintähän on mielestäni ystävien tapaaminen, ei tarjoomukset. Moni voisi olla ilahtua uudesta mallista, ettei tarvitse säästää pitempään voidakseen tarjota "riittävän" hienoa ystäville.

Itse olen suunnitellut, että eläkkeellä ollessa voisi olla kiva sopia ystävien kanssa yhdessä syömisestä aina välillä. Vaikka kerran viikossa tai kahdessa kokoontua tietyllä joukolla syömään yhdessä ihan tavallista kotiruokaa. Toisen valmistama maistuu varmaan vaihteeksi paremmalta ja tarjoaisi vaihtelua kaikille. Erityisesti yksin elävien kannattaisi varmaan miettiä sellaista mahdollisuutta.

• ruispuolukka/perunapuuron

Harmaan Harrin ohje; syö silakkaa, ei auta silakka on tosi kallista.
        Vaatimukset terveelliseen ruokaan ihan kansalaisvelvollisuutena alkavat jo stressata.
        Mulla taloyhteys 39,80 Euroa/2 kk. Säästyy puhelin laskuissa jo tuon verran.
        Niin kait se on itsestä kiinni, kokisin itseni aika noloksi, tarjotessani vettä, vaikka onhan se arvo, kun voi juoda ihan hanavettä.
        On aika erikoista ettei eläkeläiselle löydy kuin kitumisohjeita.

Paljon on nykyään soskusta saatava perustoimentulo yksinäiselle/yhdenhengentalouden ihmiselle?

• Perustoimeentulotuki
        ruispuolukka/perunapuuron kirjoitti:

Harmaan Harrin ohje; syö silakkaa, ei auta silakka on tosi kallista.
        Vaatimukset terveelliseen ruokaan ihan kansalaisvelvollisuutena alkavat jo stressata.
        Mulla taloyhteys 39,80 Euroa/2 kk. Säästyy puhelin laskuissa jo tuon verran.
        Niin kait se on itsestä kiinni, kokisin itseni aika noloksi, tarjotessani vettä, vaikka onhan se arvo, kun voi juoda ihan hanavettä.
        On aika erikoista ettei eläkeläiselle löydy kuin kitumisohjeita.

Paljon on nykyään soskusta saatava perustoimentulo yksinäiselle/yhdenhengentalouden ihmiselle?

yksinäiselle on 366,24 € /kk, joten niillä ihmisillä se vasta elämä onkin tiukkaa ketkä sen varassa joutuvat elämään.

• kunta luokassa
        Perustoimeentulotuki kirjoitti:

yksinäiselle on 366,24 € /kk, joten niillä ihmisillä se vasta elämä onkin tiukkaa ketkä sen varassa joutuvat elämään.

Tampereella on 526euroa.

• suuri perusosa
        kunta luokassa kirjoitti:

Tampereella on 526euroa.

vai tarkoittanetko nyt jotain muuta kuin sosiaalilautakunnan perusosaa, riihimäellä ainakin toi yllä mainitsemani summa yksinäisellä ihmisellä.

• edelliseen
        suuri perusosa kirjoitti:

vai tarkoittanetko nyt jotain muuta kuin sosiaalilautakunnan perusosaa, riihimäellä ainakin toi yllä mainitsemani summa yksinäisellä ihmisellä.

Kävimpä kurkkaamassa sieltä Tampereen kaupungin sivuilta ja eihän se summa ole kuin tuo minkä sieltä kopsasin tähän.
        Toimeentulotuen perusosa 1.1.2006 alkaen:
        Perusosa    
        Yksin asuva ja yksinhuoltaja    382,70

• rallityttö60

miettiä mihinkä niitä eurojaan jakelee kun on työkyvyttömyys eläkkeellä ja vielä yksin asuu. Mulla ei ole lapsia että saan itse käyttää rahani. Minä en käy ulkomailla matkoilla, joskus ostan kukkia itselleni omaksi iloksi. Ruokaakin kun tekee yhdelle saa viikon syödä sitä samaa sekin on säästöä. Minulla kun tulee jouluna siskoni perhe kylään he tuovat jouluruuat tulessaan ja myöskin kesän aikaan ostavat ruuat. ystävät käyvät kylässä tuovat kahvileivät mukanaan. Tiettysti tietokoneesta ei voi tinkiä mutta silläkin voi soittaa skypen kautta tutuille ei maksa mitään. Sairaalaskut vievät ylimääräiset eurot, pääasia että elää kuukauden kerrallaan. Kun ei ole tottunut rahan paljouteen pärjää vähemmälläkin ja nukku yönsä hyvin ettei tarte pelätä rahojensa puolesta.

• ei ne etuudet pysy

Eniten harmittaa tuo "Eläkeläisten edustus" eläkkeellä oleva kulttuuritoimen aloittaja/johtaja entinen kunnanvaltuutettu, vetää nyt noita eläkeläisten rientoja ja tienaa sillä ihan mukavasti.
      Asiakkaat retkiin ovat vanhusten harrastuspiireistä ja palvelutalosta.
      Soitin ihan linja-auto vuokraamoon ja kysyin matkalle hinnan; 500 Euroa linja-auto kuskilla. Ateria oli 7,5 euroa / henkilö ja kahvit 2,5 euroa. Matkassa oli 41 henkeä ja matkasta maksettiin 40 euroa/ henkilö.
      Entinen kunnanvaltuutettu tienaa siis eläkeläisiltä 730 euroa matkapäivästä.

Sitä politiikkaa, solisalirantti kunnioittaa perinteitä.

• Hupsis

Mitäs menit?
        Matka oli vapaa valinta.
        Menen sinne Raumalle, matkaa on 50km enemmän ja ohjelmaan sisältyy sisäänpääsymaksuja kuin ei mennä Tuuriin. Matkan hinta 32 euroa.

Matkanjohtaja/vetäjä on ammatti, vaikka olisi eläkkeellä TuulanTei.
        Aina poliitikot päättävät itse palkkansa.
        Kohtuulista noo mistä kulmasta katsoo...

• Kun tekee itselleen selväksi mitkä asiat kuuluvat elämän välttämättömyyksiin, niin huomaa että kaikki ylimääräinen on elämän "kultakanttia" :)
      Katto pään päällä, ruokaa hengen pitimiksi, siinä ovat elämäni perustarpeet.
      En tupakoi, enkä ole kovin viinaan menevä, asioita jotka kuuluvat monen eläkeläisenkin arkipäivään.
      Jos pitäisi luopua jostakin, niin TV on kapistus, jolle ei ole paljon käyttöä minun huushollissani.
      Autoakaan en paljon käytä nykyään, mutta se on mukavuus joka antaa vapauden tulla ja mennä niinkuin haluaa. Ehkäpä n 10 vuoden päästä voin käyttää autorahat johonkin muuhun mielekkäämpään asiaan.
      Päivälehtiä minulle ei ole tullut viiteen vuoteen. Voin lukea uutiset nettilehdistä. Paperilehdistä tulee liian kallista roskaa :-)
      Ruokamenoissa säästän kun teen ruokaa niinkuin olisin suurperheen emäntä. Pakastan annospakkauksiin ja aikaa jää muuhun mukavaan kun ruoan laittoon ei mene aikaa muuta kuin mikrossa lämmittämiseen.
      Sitten kun tulee vieraita niin on kiva laittaa "oikeasti" ruokaa.

En ole vielä luopunut mistään mikä ei olisi kuulunut aikaisempaan arkipäivääni.
      Olen ehkä vaan tullut entistä taloudellisemmaksi!

• kaksin

Ratkaisevia asioita ovat eleleekö yksin ilman leskeneläkettä ja vuokralla vai kahdestaan omistusasunnossa.

Näitä kahta ryhmää ei voi edes verrata.

Oma eläkkeeni on 704E/kk, netto.
      Yksin, vuoralla asuen vitsit olisivat vähissä. Tiedän sen.

Onneksi mieheni on elossa ja vaikkakin pienellä työttömyyseläkkeellä niin aivan toinen tilanne on kun asunnon hoitovastike ja paljon muitakin kuluja jakautuu kahdelle. Vaikka samasta kassastahan ne menevät.

Lisäksi, jos jään leskeksi, saan mieheltäni leskeneläkettä yli 1000E/kk, brutto, omani lisäksi.
      En halua kehua vaan todeta miten paljon aikanaan tehdyt ratkaisut vaikuttavat nykyhetkeen.

Kun aikanaan olin lasten kanssa kotona ei siitä eläkettä kertynyt mutta nykytilanteessa ei siitä todellista haittaakaan ole.

Oikeudenmukaisuuden suhteen voidaan olla montaa mieltä!

• Anskuliini

ja yhden ihmisen palkkaa kuluttaa kaksi naista, maksan yhtiövastikkeet, vakuutukset, ajokortit, 2xvaatteet, ruoan, lukiomaksut, rahaa ei todellakaan jää vanhuuden varalle säästöön, usein olemme pakosta puurolinjalla t.s. syömme kaiken kuivavaraston kaapeista.
      Ei ole helppoa työssäkäyvälläkään, jos on yksin.
      Eläkelaitokselta tuli laskelma, jossa jos jaksan tehdä töitä eläkeikään, eläkkeeni määrä on 1000 euroa brutto, en ole vielä ajatellut mitä siitä käteen jää verojen jälkeen, sen tiedän että autosta on silloin varmasti luovuttava, samoin tv:stä ja sanomalehdestä, minulla on nyt jo lääkemenot kuukausittain huimat, kuusi pilleriä aamuisin ja yksi päivällä.
      Olen ajatellut että sitten kun jään eläkkeelle ja työterveyshoito lakkaa, lopetan kaikkien lääkkeiden syönnin ja katson kuinka kauan pysyn hengissä.

• maksutta

Espanjasta. Ilman omavastuuta ja rahankäsittelyä.
        Tuo 'lämpimässä' nimimerkki jos viittasi ko. maahan niin kyläilemään vaan ja ilmaiset lääkkeet himaan!

• Sheila
        maksutta kirjoitti:

Espanjasta. Ilman omavastuuta ja rahankäsittelyä.
        Tuo 'lämpimässä' nimimerkki jos viittasi ko. maahan niin kyläilemään vaan ja ilmaiset lääkkeet himaan!

En asu Espanjassa vaan hyvin paljon kauempana, Australiassa. Kuulostaa tuo eläkkeellä eläminen siellä pohjolassa aikamoisen tiukalle. Ei meillä täälläkään mitkään suuret eläkkeet ole, sama summa annetaan kaikille, riippumatta siitä ovatko olleet työelämässä vai ei. Mutta saamme paljon kaikenlaisia muita etuja, esim. sairaalat ja lääkärit ilmaisia, lääkkeistä maksamme 4.70 Au.dollaria kerta. Alennuksia sähkö-vesi-kaasulaskuihin. Bussit ja junat alennuslipulla,elikkä vähän joka paikasta saa eläkeläinen alennusta. Samoin ruoka ja vaatteet ovat n.1/3 osaa halvempia täällä.
        Ja sille epäilijälle joka arveli että täällä vain mykkänä kävellään kun ei osata paikkakunnan murretta, väärin ajateltu. Täällä on vietetty enemmän kuin puolet elämästä, enemmän ystäviä kielisten parissa kuin suomalaisten. Seurailen vain näitä Suomi-24 sivuja ihan siinä mielessä ettei tuo suomen kieli pääse ihan ruostumaan.
        Hyvää kevään jatkoa ja lisää lämpimiä päiviä sinne pohjoiseen.

• ei iän vuoksi
        Sheila kirjoitti:

En asu Espanjassa vaan hyvin paljon kauempana, Australiassa. Kuulostaa tuo eläkkeellä eläminen siellä pohjolassa aikamoisen tiukalle. Ei meillä täälläkään mitkään suuret eläkkeet ole, sama summa annetaan kaikille, riippumatta siitä ovatko olleet työelämässä vai ei. Mutta saamme paljon kaikenlaisia muita etuja, esim. sairaalat ja lääkärit ilmaisia, lääkkeistä maksamme 4.70 Au.dollaria kerta. Alennuksia sähkö-vesi-kaasulaskuihin. Bussit ja junat alennuslipulla,elikkä vähän joka paikasta saa eläkeläinen alennusta. Samoin ruoka ja vaatteet ovat n.1/3 osaa halvempia täällä.
        Ja sille epäilijälle joka arveli että täällä vain mykkänä kävellään kun ei osata paikkakunnan murretta, väärin ajateltu. Täällä on vietetty enemmän kuin puolet elämästä, enemmän ystäviä kielisten parissa kuin suomalaisten. Seurailen vain näitä Suomi-24 sivuja ihan siinä mielessä ettei tuo suomen kieli pääse ihan ruostumaan.

Hei sinne Australiaan

"Ainoa kieli, jota hallitsen, on Suomi.
        En ole koskaan halunnut elellä niin; etten ymmärrä, mitä kanssa ihmiset ympärillä puhuvat."
        Tuolla tarkoitin juuri liikkumista asunnon ulkopuolella. Lukea maankieltä on myös tärkeää Rakennuksessa saattaa lukea mikä on kyseessä, mutta kun ei osaa lukea?
        Matkustellut olen vain Ruotsissa, Virossa ja Egyptissä.

Täällä suloisessa Suomessa ei eläkeläinen riitä kaikkiin alennuksiin, useihin vaaditaan myös ikä esim. 64 vuotta. Keskiarvo eläkkeelle siirtymä ikä on kuitenkin 58 vuotta. Siinä on sitten eläkeläisen tulot ja "normaalit" menot.
        Valtionrautatiet antavat 50 % eläkeläiskortilla, matkahuolto 30 % eli pitkänlinjan linja-autot.
        Eläkeläinen maksaa tavallisesti Kaupungin sisäisessä liikenteessä ja monissa seuroissa jäsenmaksu pienenee saavutettuaan 64 vuoden iän.

Minulla on kuitenkin mielikuva; jos jonnekin vielä matkustaisin, juuri sinne Australiaan haluaisin, sen erilaisen luonnon vuoksi.
        Onko Sheilalla sukua vielä täällä suomessa?

• näppäimistö?
        Sheila kirjoitti:

Milloin anglosaksiseen näppäimistöön ovat ilmestyneet ääkköset ja öökköset?

• näppäimistö? kirjoitti:

Mistä tiedät mikä näppäimistö Sheilalla on? Onhan Windowsilla ollut nämä näppäimistöt jo niin kauan. Voi vaihtaa kirjaimetkin vaikka venäläisiin tai kreikkalaisiin kirjaimiin, ihan kuinka huvittaa.

• näppäimistö?
        MdK-MdK kirjoitti:

Mistä tiedät mikä näppäimistö Sheilalla on? Onhan Windowsilla ollut nämä näppäimistöt jo niin kauan. Voi vaihtaa kirjaimetkin vaikka venäläisiin tai kreikkalaisiin kirjaimiin, ihan kuinka huvittaa.

Kunnioitettavaa asian harrastusta vaihtaa SUOMI 24:ää varten ääkköset ja ryhtyä kilkuttelemaan aamumulla klo 5 - 8:n välillä suomalaisten iloksi.
        Toki mahdollista mutta ei mene kohdallani läpi.

Mitäs tekemistä sillä Windowsilla on näppylöiden kanssa?

• Sheila
        näppäimistö? kirjoitti:

Kunnioitettavaa asian harrastusta vaihtaa SUOMI 24:ää varten ääkköset ja ryhtyä kilkuttelemaan aamumulla klo 5 - 8:n välillä suomalaisten iloksi.
        Toki mahdollista mutta ei mene kohdallani läpi.

Mitäs tekemistä sillä Windowsilla on näppylöiden kanssa?

7t olemme suomen ajasta edellä. En minä pääse sängystäni ennen 8:saa. Ammupäivällä kirjoittele taisitten illalla. Ja koneeni on Windows XP ja näppäimistö on tosiaankin suomesta tuotu, helpompaa sukulaisten lukea kirjeitäni. Elämme täälläkin jo nykyaikaa vaikka olemmekin kaukana muusta maailmasta.

• näppäimistö? kirjoitti:

On ihan samat mahdollisuudet! Niinkuin MdK-MdK asian ilmaisi. Ei españalaisissakaan ole printattuna ääkkösiä. Pitää vain ajaa käynnistettäessä ajuri, joka vaihtaa näppäimistön skandiksi.

Japanissa oli hassua kirjoittaa näppäimistöllä, jossa oli englantilaispainatus, mutta pyrki tekemään sikäläisiä merkkejä ;-) Onneksi siihen löytyi "peruutusnappi", jolla ei luotukaan itämerkkejä.

• Nuukuus taidetta

Ei sanoma- tai muita lehtiä, vaikka olisi aikaa ja haluja lukea. Jos tulee kirjastomaksu EU:n takia niin pitää luopua kirjaston käytöstä. Vieraita ei voi kutsua, eikä ole sellaisia jotka tulisivat tarjottavat mukanaan. Päinvastoin tuttuina on yksin eläviä pienituloisia eli jos menisin kylään, pitäisi viedä jotain mukanaan. Analogisten ohjelmien loputtua luovun televisiosta, tv-lupa on liian kallis. Asunto ja jotkut lääkkeet on pakko maksaa ja netillä hoidan kaikki mahdolliset asiat, säästää puhelin-, postimaksu- ja matkakuluja.

• Surullinen :(

Kiitos; tästä vastauksesta.
        Menin naimisiin 27 vuotiaana mies oli 34 vuotta.
        Hän opiskeli vasta yhteiselämämme aikana ja minä tein 12 tunnin palkkatyöpäiviä perheen ainoana elättäjänä, kahdeksan vuotta tätä kautta.
        Otin eron aika pian miehen valmistuttua, sain perheen huoltoon häneltä ensi kerran rahaa asumusero päätöksellä.
        Meillä 2 lasta silloin ja jopa vanhempani vaativat luopumaan elatusavusta.
        Peruste; Olin elättänyt perheen siihenkin asti nyt olin AHNE, vaatiessani lapsille elatusapua.

• Eläeläinen yksinäinen

Erosin kirkosta taloudellisista syistä. Vaikka kirkollisveroni ei ole suuri pienen eläkkeen takia niin se on kuitenkin lähes 2 % bruttoeläkkeestä jonka veroprosentti vielä nousi eläkkeelle jäädessä palkkaverotukseen verrattuna.

• on kirkon oikeus?

Lesken ropo on kirkon oikeus etkö sitä tiennyt?
        Minä olen tehnyt jälkisäädöksen Polttohautaus ja tuhka kylvetään kotikylän hautuumaalle.
        Juuri pienen eläkkeen vuoksi erosin kirkosta, mutta en Jumalasta.

• eronnut
        on kirkon oikeus? kirjoitti:

Lesken ropo on kirkon oikeus etkö sitä tiennyt?
        Minä olen tehnyt jälkisäädöksen Polttohautaus ja tuhka kylvetään kotikylän hautuumaalle.
        Juuri pienen eläkkeen vuoksi erosin kirkosta, mutta en Jumalasta.

kirkosta jo yli 20 vuotta sitten ja ihan taloudellisista syistä.
        En minä ateisti ole. Rahaa se on se pienikin raha ainakin minulle.
        Tuhkaus maksaa n. 80-100€ vähän paikkakunnasta ja toimitsijasta riippuen.
        Lapsille olen sanonut, ettei sitten mitään juhlia saa järjestää, eikä kiviä pystytellä.
        Minä uskon tavallani, en rahalla.
        Ei kirkossa käynti tee minusta yhtään parempaa/huonompaa kuin nyt olen.
        Kirkonmenoja voin kuunnella radiostakin, ilman maksua.

• paula

Vieraat tulevat käymään yllättäen joten ei kukaan voi odottaa että olisi tarjolla jotain. Omat lapset ja läheiset tuttavat tietävät ehkä tilanteesi joten eivät he odota mitään kallista ruokailua ja ehkä sinäkin opit että ei sinun tarvitse tarjota vaan lapsesi voivat tarjota sinulle.
      Itse ainakin odotan näin ja olen saanut yllätyksem kun minulla ei ole ollut varaa kestitä. Nytkin teen lihakeittoa, ei kakkuja ja jos ei vävypojille kelpaa niin ei sitten, ajatus on tärkein. Tv 3:n lapsen mummi

• oikein!

Mielestäni parhaita ovat spontaanit piipahdukset eivätkä 'seurapiiriaudienssit'!

Jos kenelle ei sovi niin ei ko. henkilö ollutkaan aidosti kontaktimielessä asialla.

• ymmärtämisvaikeus
        oikein! kirjoitti:

Mielestäni parhaita ovat spontaanit piipahdukset eivätkä 'seurapiiriaudienssit'!

Jos kenelle ei sovi niin ei ko. henkilö ollutkaan aidosti kontaktimielessä asialla.

Tulipa ikävä olo tästä ketjusta.

Todella naisten keskustelu tuppaa olemaan sitä isäni kisapennun sisäsiistiksi opettamista. Isä otti kissanpentua niskasta kiinni ja pyöritti sen naaman paskassa heitti kissan siiten ulos.
        Kerran yhtä huitaisi vasaralla päähän, kissan paskoesa matolle. Kissa jäi "kiinni" yrittäessään peittää siistinä eläimenä läjäänsä kaapimalla mattoa rullalle. Kissa juoksi vielä ulos, vaan kuoli pihaan, verta oli suusta tullut.

• ko tässä harmitti
        oikein! kirjoitti:

Nenä paskassa.

• antoisaa keskustelua
        ko tässä harmitti kirjoitti:

Nenä paskassa.

Eläkkeellä olo ei muuta ihmistä.
        Naisen elämä; on kilpailu kaikesta, kehdosta hautaan.
        Yhteiskuntailmiönä sen nimettiin, joskus 1960 -70 luvun vaihteessa, Virtas- Lahtis ilmiöksi.
        60 on juuri tämän kauden nuoria pesän rakentajia, ohje ja tarpeet saatiin kartoitettua katsomalla aidan yli.
        Ei vanhakoira opi uutta ajattelua tai suhtautumista.
        Vastaukset ovat takuuvarmasti *vähättelyä tai *kademieltä.
        *Vähättely = opettamista ja neuvomista niin se riittää.(syö silakkaa sano Harmaa Harry)
        *Kademieli = saat kyllä enemmän kuin minä. Kukas käskee elää niin ettei riitä? Mulla ei ole koskaan ollut tuota elämää, tervetuloa köyhäin joukkoon..

Oi Voi

• Äiti kumminkin
        antoisaa keskustelua kirjoitti:

Eläkkeellä olo ei muuta ihmistä.
        Naisen elämä; on kilpailu kaikesta, kehdosta hautaan.
        Yhteiskuntailmiönä sen nimettiin, joskus 1960 -70 luvun vaihteessa, Virtas- Lahtis ilmiöksi.
        60 on juuri tämän kauden nuoria pesän rakentajia, ohje ja tarpeet saatiin kartoitettua katsomalla aidan yli.
        Ei vanhakoira opi uutta ajattelua tai suhtautumista.
        Vastaukset ovat takuuvarmasti *vähättelyä tai *kademieltä.
        *Vähättely = opettamista ja neuvomista niin se riittää.(syö silakkaa sano Harmaa Harry)
        *Kademieli = saat kyllä enemmän kuin minä. Kukas käskee elää niin ettei riitä? Mulla ei ole koskaan ollut tuota elämää, tervetuloa köyhäin joukkoon..

Oi Voi

http://helenalauttanen.blogspot.com/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe