Miten tuo kotitalousvähennys menee lattian hionnan ja lakkauksen osalta eli saanko tuon vähennyksen siis koko laskusta vai vähentääkö verottaja siitä lakkojen/matkojen yms kuluja ennen vähennystä? Jos esim 17 e/m2 on maksu ja neliöitä 42m2 niin miten tuo lasketaan? Apua kaivataan, jotta kokonaiskulut saan selville..kiitos jo etukäteen.
Kotitalousvähennys
10
1290
Vastaukset
- eetu
Verotushyvitys tulee vain työkuluista, eli materiaalit ja työ pitää olla laskussa eriteltynä. Pyydän työn tekijältä eritelty lasku. Luulisi tosin, että nykyään urakoitsijat tietävät tuosta kotitalousvähennyksestä ja automaattisesti tekevät laskun, josta vähennys on helppo laskea.
- Mate
Vain työkulut ovat vähennyskelpoisia.
Muista merkitä lomakkeeseen verollinen hinta.
Jotkut firmat kun kirjoittavat laskunsa siten että riveillä hinnat ovat verottomia esim työ x euroa, matkakulut y euroa, tarvikkeet z euroa jne. Rivien summat on laskettu yhteen ja yhteissummaan on vasta lisätty alvi yhtenä könttinä.
Tällaisessa tapauksessa joudut itse laskemaan rivikohtaisen verollisen hinnan.
Lasket kaavalla: veroton*1.22
Onneksi kuitenkin useimmilla firmoilla on alvit eritelty rivikohtaisesti mutta varmista se kuitenkin laskusta.
Kuittejahan ei enää tarvitse liittää mukaan mutta niitä pitää säilyttää kotona 6 vuotta.
- Inssi
Niin tuo vähennys tulee siis vain työn osuudesta. Työtä on myös matka-ajan palkka, km-korvaukset ja mahdolliset laitevuokrakulut. Maksimivähennys/puoliso on 1150€. Vähennyksen omavastuu on 100€(/puoliso, jos vähennys on yli tuon 1150€). Eli maksimivähennyksen saa 2083€:n laskusta. Jos lasku on pienempi, on vähennys 60%.
- eetu
"Työtä on myös matka-ajan palkka, km-korvaukset ja mahdolliset laitevuokrakulut."
Mahdolliset laitevuokrakulut voivat olla työkuluissa mukana mutta vain jos työn tekijän on vuokraaja. Esimerkki: Palkkaat urakoitsijan tekemään kaivuutyön. Urakoitsija vuokraa kaivinkoneen ja kaivaa. Tällöin hän laskuttaa sinua vain työstä, jonka hintaan hän tosin on lisännyt koneen vuokran. Saat kuitenkin vähentää koko summan. Jos itse vuokraat koneen ja palkkaat urakoitsijan tekemään työn, et voi vähentää koneen vuokraa. Sehän ei sisälly enää työkuluun. - Mate
"Työtä on myös matka-ajan palkka, km-korvaukset ja mahdolliset laitevuokrakulut."
Joopajoo, mistähän tämä tieto on peräisin?
Tässä copy/paste kotitalousvahennyskaavakkeesta:
"Vähennä kokonais-määrästä tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuus. Nämä kustannukset eivät oikeuta vähennykseen. Jos tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuutta ei ole laskulla eritelty, pyydä tarvittaessa selvitys työn tehneeltä yritykseltä." - inssi
Mate kirjoitti:
"Vähennä kokonais-määrästä tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuus. Nämä kustannukset eivät oikeuta vähennykseen. Jos tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuutta ei ole laskulla eritelty, pyydä tarvittaessa selvitys työn tehneeltä yritykseltä."No noin se nimenomaan on. Silloin, kun tämä vähennys tuli, jäi mielikuva, että nuokin olisi voinut vähentää. Mutta juttuhan on siis nimenomaan niin, että niitä ei pidä laskussa eritellä, vaan kaikki laitetaan työn osuudelle.
- työn osuus
Paljonkohan lienee työn osuus laskuissa yleensäkin puulattian hionnassa? Olen kuullut, että noin puolet on tavarakuluja ja loput palkkamenoja..pitääkö tietoni paikkansa?
- Mate
työn osuus kirjoitti:
Paljonkohan lienee työn osuus laskuissa yleensäkin puulattian hionnassa? Olen kuullut, että noin puolet on tavarakuluja ja loput palkkamenoja..pitääkö tietoni paikkansa?
Ei sitä voi lähteä arvailemaan vaan firmalta pitää pyytää laskuerittely sillä verottaja voi pyytää laskua ja kuittia jälkeenpäin vaikka sitä ei tarvitse lähettääkkään.
Voipi tulla sanomista jos laskuerittelyä ei ole verottajalle esittää.
Lattian hionnasta en tiedä mutta esim laatoitushommista yli puolet kustannuksista on työtä. - Anonyymi
Mate kirjoitti:
"Vähennä kokonais-määrästä tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuus. Nämä kustannukset eivät oikeuta vähennykseen. Jos tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuutta ei ole laskulla eritelty, pyydä tarvittaessa selvitys työn tehneeltä yritykseltä."Jos sä haluut eriteltynä tarvikkeiden, koneiden, matkakulujen yms. osuuden, niin hinta ei todellakaan ole enään se mikä oli alkuperäisellä laskulla! Kannattaa vaa tyytyä siihen ekaan laskuun niin pääset paljon helpommalla ja halvemmalla...
- Anonyymi
Mate kirjoitti:
Ei sitä voi lähteä arvailemaan vaan firmalta pitää pyytää laskuerittely sillä verottaja voi pyytää laskua ja kuittia jälkeenpäin vaikka sitä ei tarvitse lähettääkkään.
Voipi tulla sanomista jos laskuerittelyä ei ole verottajalle esittää.
Lattian hionnasta en tiedä mutta esim laatoitushommista yli puolet kustannuksista on työtä.Jos olen laskuttanut 50€/h niin silloin se on se 50€/h. Yrittäjänä päätän ihan itse et laskutanko mitään tarvikkeista, koneista tai matkakuluista. Toki jos haluut ihan väkisin eriteltynä nämä kulut laskulle niin silloin lisään tuntihinnan lisäksi näiden hinnat
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1848485
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264588- 504158
- 543632
- 513156
- 502910
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262616- 382394
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382083- 292056