Vinkkejä Sveitsin reissuun?

Aamu

Olen lähdössä toukokuun lopulla Sveitsiin. Voisiko joku ystävällinen Sveitsissä käynyt kertoa mm. Sveitsin majoitusmahdollisuuksista, sillä halpaa majoitusta pitäisi löytyä. Internetistä löysin halvimmillaan n. 30 e/yö majoituksia...nämä olivat hostelleja. Löytyisiköhän vielä halvempia (ja turvallisia) vaihtoehtoja? Telttamajoituskin tietenkin kävisi, jos tarkenee toukokuun lopussa telttailla, mitenkähän lie?

Mitenkäs pärjää englannin kielellä Sveitsissä?

Onko kellään kokemuksia ja vinkkejä Sveitsin junaliikenteestä? Onko selkeät aikataulut ja kuulutukset junissa? Itse olen ostanut euro domino-kortin, jolla olisi tarkoitus kierrellä ympäri maata.

Myös muita vinkkejä esim. Sveitsin kiinnostavista matkakohteista yms. ja muita matkavinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!

4

8166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ready2

      Itse ollaan menossa Sveitsiin autolla kesä-heinäkuussa.
      Paljon ollaan luettu opaskirjoja ja kaiveltu vinkkejä netistä. Siis omakohtaista kokemustahan ei vielä ole, mutta näihin paikkoihin itse olaan ainakin menossa:
      -Rheinfall, Reinin putoukset Sveitsin ja Saksan rajalla Schaffhausenissa. Stein am Rheinin historiallinen pikkukaupunki
      -Luzern: Kapellebrucke, historiallinen katettu silta on must, kaupunkia muutenkin kehutaan joten aiomme olla siellä pari yötä. Vierwaldstätterseelle voisi mennä laivaristeilylle
      -Interlakenin seutu: Bernin alpit, josta täällä onkin jo joitakin kommentteja, pääsee nousemaan köysiradalla tai erilaisilla rinnejunilla monelle vuorelle, Mürrenin ja Wengenin autottomat kylät ylhäällä rinteillä, Trümmelbachfällen "vuorensisäinen" vesiputous, Grindelwaldin kylä, Oberhofenin linna jne.
      -Lugano ja Locarno, Maggiore-järvi- italialaistyylistä maisemaa, palmuja, vuoria, linnoja...
      -Genevejärvi: Geneve, Lausanne (hieno goottilaiskatedraali, maisemat vastapäisille lumihuippuisille vuorille), Montreux (chateau de Chillonin linna) ja muut pienemmät kauniit kylät järven rannoilla...

      Varma en ole mutta voi olla että teltassa voi olla vähän viluista nukkua. Riippu tietenkin kuinka korkealla meren pinnasta paikka sijaitsee. Itse muistan palelleeni touko-kesäkuun vaihteessa kun yövyttiin Bodenseella ja Salzburgissa teltassa. Halvintahan se leirintäalueyöpyminen varmaan on. Joku kommentoi mulle että Sveitsissä voi ottaa osassa hotelleista huoneen myös ilman vessaa ja suihkua/ ne sijaitsevat käytävällä. Tämä tietenkin tiputtaa hintaa.

    • Riikkanna

      Majoituksesta: tsekkaa www.bnb.ch. Siellä on perhemajoitusta. Majoitusperinteet ovat Sveitsissä pitkät ja yleensä kaikki paikat ovat siistejä. Tietysti suurissa kaupungeissa voi olla mitä vaan. Kannattaa pyrkiä pieniin kyliin yöpymään. Halvemmat hinnat, idylliä, siistiä ja turvallista. Telttailuun en ota kantaa kun ei ole kokemusta. Voi olla vielä viileitä öitä.

      Junat toimivat kellon tarkkuudella ja ovat korkeatasoisia. Sveitsi on säntillinen, täsmällinen ja siisti maa. Ollessani siellä vaihto-oppilaana 90-luvulla, esim. omenan kantaa ei saanut heittää auton ikkunasta pientareelle vaikka siellähän se olisi maatunut...Maa on pieni ja siisteys kunnia asia.

      Sveitsi on siitä erikoinen maa, että siellä osataan englantia sekä ranskan että saksan kielisillä alueilla (tod. näk. myös italian kielisessä Ticinossa). Syy kielitaitoon on se, että kielimuuri ranskan ja saksan välillä on olemassa ja eri kieltä äidinkielenään puhuvat käyttävät toisinaan keskenään englantia, jottei kumpikaan osapuoli hyödy siitä, että saisi puhua omaa kieltään toisen puhuessa vierasta.

      Minne päin Sveitsiä olet menossa? Geneve-järven ympäristö viiniviljelmineen on aivan kuin Riviera. Vevey ja Montreux kauniita! Vuorille Wallisin kanttoniin kannattaa mennä jos haluaa vaeltaa. Tsekkaa myswitzerland.com

      • Sveitsiin

        Hei!!

        Ollaan aikeissa muuttaa USA:sta vahan Suomea lahemmas, eli Sveitsiin. Paikkakunta Basel.Kaikki info ois tervetullutta, hintatasoa jne.
        Erityisesti maassa asuvien mielipiteet kiinnostavat. MIka erityisesti ottaa maassa paahan, mika on erikoista jne. Paljon hyvaa olen Sveitsista kuullut, siksi erityisesti kiinnostaa, mika maassa/ihmisissa jne EI ole hyvaa?

        Onko kellaan tietoa, paljonko lentokoneteknikko tienaa?
        Onko Sveitsissa asuvilla suomalaisilla oma keskustelupalsta jossain?
        Kiitos paljon tiedoista etukateen kivat ihmiset!! :)


      • ...
        Sveitsiin kirjoitti:

        Hei!!

        Ollaan aikeissa muuttaa USA:sta vahan Suomea lahemmas, eli Sveitsiin. Paikkakunta Basel.Kaikki info ois tervetullutta, hintatasoa jne.
        Erityisesti maassa asuvien mielipiteet kiinnostavat. MIka erityisesti ottaa maassa paahan, mika on erikoista jne. Paljon hyvaa olen Sveitsista kuullut, siksi erityisesti kiinnostaa, mika maassa/ihmisissa jne EI ole hyvaa?

        Onko kellaan tietoa, paljonko lentokoneteknikko tienaa?
        Onko Sveitsissa asuvilla suomalaisilla oma keskustelupalsta jossain?
        Kiitos paljon tiedoista etukateen kivat ihmiset!! :)

        ihmiset on sveitsissä todella mukavia. tapana onkin tervehtiä ihan ventovieraita ihmisiä kadulla ohittaessaan. tämä ei tietenkään päde niinkään isoissa kaupugeissa vaan hieman pienemmissä kylissä . asuin itse Biel nimisen kaupungin kupeessa ja paikka oli mukava.Basel onkin jo sitten ihan eri kokoluokkaa kuin kylä missä mä asuin. hintataso sveitsissä on kohtalaisen korkea mutta niin on käsitykseni mukaan palkatkin. kalleinta on ehdottomasti liha ja kala. jäätelö on myös suomen hintatasoon verrattuna todella kallista.myös asuminen on kallista ja krankenkassa-maksut vievät aika paljon. krankenkassa on käsittääkseni eräänlainen vakuutus(/eläke) systeemi.

        sveitsi on todella kaunis maa josta kyllä löytyy tekemistä kaikille. iteäni eniten ärsytti ihmisten määrä joka maan pieneen pinta-alaan verrattuna on korkea. tuntui ettei mihinkään voinut lähteä esim lenkille ilman että joka tienmutkassa tulee ihmisiä vastaan. mutta kyllä siihenkin ajan mittaan tottuu.

        meidän alueella toimi hyvin aktiivisesti sveitsi-suomi seura joka järjestää siellä pikkujoulu, juhannus ym tapahtumia. sitten niiden lisäksi on kaiken maailman pesäpallon peluuta ja patikointi retkiä jne...seura käy myös seuraamassa alppihiihdon maailmancupin osakilpailuja sveitsin, italian ja itävallan alueella. lapsille sveitsistä löytyy suomi-kouluja.

        mielenkiintoisinta mielestäni oli se että bielin uimahallin saunaan ei päästetä alle 16-vuotiaita. pikkusiskoni (silloin n.7v) olisi halunnut saunomaan mutta tiskiltä tuli vastaus että sehän on vaarallista! isäni yritti selittää kuinka suomessa lapset ennen synnytettiin saunassa mutta selittely ei oikein auttanut...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1528
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1042
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      802
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      717
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      710
    7. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      686
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      644
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe