on vihainen!

pelotettu_

Itsellä on sanoinkuvaamaton kokemus dobermannista, joten voin sanoa että on vihainen rotu. Tai sitten oli poikkeuksellisen äkäinen yksilö. Mutta onhan se nyt tosiasia etteivät ne ole mitään suloisia sylihauveleita vaan jalostettu vartioimaan.
Siskollani ja sen miehellä on narttudobberi, ihan mahdoton tapaus. Ei päästänyt vieraita sisällä. Näykkäsi minua takapuolesta. Talossa piti kävellä sukkasillaan ettei olisi rynnännyt viereen räksyttämään -ei sentään käynyt päälle, jäi vaan viereen räksyttämään, siitä kiitos-mutta arvatkaa nousiko itselläki karvat pystyyn kun metrin päässä räksyttää silmät kiiluen ja hampaat irvessä tosi pedon näköinen ja kokoinen koira!
Ja tätä tapahtui aina kun kävin heillä. Vahti minua kirjaimellisesti silmä kovana ja seurasi hampaat irvessä joka paikkaan.

Siitä lähtien olen kammonnut kaikkia dobermanneja ja säälinyt heidän omistajiaan. Suhtautukaa koiriinne kunnioituksella, sillä dobermannut eivät ole mitään kilttejä sylikoiria.

39

6250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toope pojan mami

      No ei kyllä pidä paikkansa!!!! Jokaisesta koirarodusta löytyy ne vihaiset yksilöt, ei saa yleistää että dobermanni olisi jotenkin poikeeuksellisen vihainen rotu.

      Eikö sua sitten pelottais hampaita näyttävä rottweiler:D?

      Toopelle on yleistä tuollanen pepusta näykkiminen se vaan leikkii:) Harmi että tuollaisen kuvan olet saanut toopeista. Sun pitäs nähä meijjän toope, se on ainakin itse laupeus. Oliskohan jotain kasvatushäikkää sitten? Tiedä häntä?

      • kiirews

        Toopelleppa sallitaa kiva leikki..huhuu
        entä jos ei olekkaan leikkiä??vieläkö kivaa.
        tosiasiahan on että toopet on suojelukoiria, eikä mitään leikkikalu puudeleita.tiukka koulutus ehdoton!


      • taas ihan kaikki
        kiirews kirjoitti:

        Toopelleppa sallitaa kiva leikki..huhuu
        entä jos ei olekkaan leikkiä??vieläkö kivaa.
        tosiasiahan on että toopet on suojelukoiria, eikä mitään leikkikalu puudeleita.tiukka koulutus ehdoton!

        ihan kaikki ovat samanlaisia???

        Eilen tuli pihallemme lapsia, joita en ole ennen tavannut. Koirani kävi haistelemassa ja lapset halaili ja silittivät koiraa, joka oli onnesta väärällään.

        Kyllä se vahtiakin osaa mutta kaikki riekkuminen ja lasten pyydystely on kielletty piste


      • Meiju-li

        Toivottavasti sinulla ei ole dobberia, koska tuon kokoisen koiran näykkimisistä on kyllä leikit kaukana!


    • Meiju-li

      Itselläni ei ole ko. rotuista koiraa eikä tulekaan, mutta tuttavapiiristä löytyy useita. Omat kokemukset ovat päinvastaisia, ainakin nämä ko. koirat ovat lauhkeita kuin lampaat ja ehkä vähän liiankin mielisteleviä vieraita kohtaan.

      Sen sijaan viime viikolla pääsin todistamaan taas sen, miten vaativa koira kouluttaa dobberi on. 2 vuotias uros oli metsässä leikkimässä muiden koirien kanssa. Tuli aika lähteä kotiin, muut kutsuivat omat koiransa (joukossa mm. sakuja, belgejä ja ihan seropejakin) pois ja lähtivät autoille. Dobberi-mies metsästi koiraansa valehtelematta puoli tuntia. Ei menestystä. Lopulta avasi auton lunkan ja houkutteli koiran makkaralla kyytiin. Oliskohan pitänyt vähän luoksetuloa reenailla?

    • mutta mitenkä on mahdollista, että aa)jos talossa on koira, olipa se sitten minkärotuinen tahansa, sen annetaan pomottaa vieraita? Tai siis tuttuja, kuten tässä tapauksessa.

      Ja bee) mitä tekivät koiran isäntä ja/tai emäntä, kun koira haukkui vierelläsi??

      Jos siis sinussa itsessäsi ei ole tarpeeksi "munaa" pistää joku koiranketale kuriin, niin kai nyt edes sen kyseisen dobbberin omistajilta pitäisi sitä munaa sen verran löytyä, että eivät antaisi koiransa räksyttäää päntiönään kaikille.

      Ihanhan tässä hermostuu oikea dobberi-ihminenkin.

      Siis siitä, että koiraa syytetään, kun ihmisissään on perustavanlaatuinen vika.

      Ja kyllä, vahtiihan se, vaan vahtii vain, jos luvataan. Teveisin useamman hyväntuulisen eikä lainkaan vihaisen dobberin emäntä.

      • alkuperäinen.

        Totta on että ne koiran omistajat eivät hallinneet koiraansa. Epäonnistuneet kouluttamisessa. Kyllähän isäntä tarttui koiraa niskavilloista kun tuli viereeni räksyttämään, mutta ei tehonnut. Kohta sama homma jatkui. Dobermanni sopii vain ihmisille jotka jaksavat paneutua kunnolla sen kasvattamiseen, muuten se voi olla vaaraksi ympäristölle.


      • ...

        että vieraan ihmisen pitäisi laittaa koira kuriin...Kyllä se homma kuuluu koiran omistajalle. Pimeehän semmoinen ihminen olisi joka vierasta dobberia rupeisi kuriin laittamaan, miettikääpä mitä kirjoittelette !


      • ... kirjoitti:

        että vieraan ihmisen pitäisi laittaa koira kuriin...Kyllä se homma kuuluu koiran omistajalle. Pimeehän semmoinen ihminen olisi joka vierasta dobberia rupeisi kuriin laittamaan, miettikääpä mitä kirjoittelette !

        tietysti pitäisi, jos kerran omistajat itse eivät pysty eivätkä kykene. Itse olen ainakin aina laittanut kuriin kaikki itseni tielle asettuneet änkyrät, sekä elikot ja ihmiset, jos on ollut tarvis.

        Ketjun aloittajan tapauksessa(kin) selvästi käy ilmi, että dobberin liiallinen pomotustaipumus johtuu sen oman isäntäväen liian vähäisestä dominanssista. Silloin ei tarvita hoitokeinoksi muuta, kuin joku, joka näyttää koiralle sen ruokakupin paikan.

        Kyllä talossa tuttu kävijä, vaikka ei vakinaiseen "henkilökuntaan" kuuluisikaan, voi varmasti auttaa koiran ruotuun saattamisessa.

        Eihän yksikään ongelmakoirien kouluttajakaan tiettävästi ole näiden kouluttamiensa koirien perheenjäsen? Eihän näitä ns."ongelmakoiria" voisi kukaan edes kouluttaa, jos ei kenelläkään olisi sitä munaa tarpeeksi. Tai edes sen vähän vertaa, mitä koiran kouluttamiseen tarvitaan.

        Kirjoitti muoriska (jolla vissiiin sitten on sitä munaa vaikka muillekin jakaa)


      • kjs5

        "Jos siis sinussa itsessäsi ei ole tarpeeksi "munaa" pistää joku koiranketale kuriin"

        olen aina ihmetelly että miksi tommosia koiranretaleita sitten pidetään vahtikorina jos jokainen halukas voi ne pistää "kuriin" Eli jos murtaudun teille niin halutessani pistän koirasi kuriin kun mmulla on munaaaaa ;)


      • taas menee lujaa
        kjs5 kirjoitti:

        "Jos siis sinussa itsessäsi ei ole tarpeeksi "munaa" pistää joku koiranketale kuriin"

        olen aina ihmetelly että miksi tommosia koiranretaleita sitten pidetään vahtikorina jos jokainen halukas voi ne pistää "kuriin" Eli jos murtaudun teille niin halutessani pistän koirasi kuriin kun mmulla on munaaaaa ;)

        meillä on toope ja se ei kyllä perkele saa näykkiä eikä rähjätä vieraille.

        Muitakin rotuja on ollut ja on edelleen, eikä nekään saa riekkua.

        Tuli vain mieleeni taannoinen kyläily sukulaisissa. Siellä oli vapaasti kasvanut samojedi. Se astui lapsiamme koko ajan ja murisi kaikille, jotka vähänkin liikahti sohvalta. Hampaat olivat näkysällä ja ärinä aika mahtavaa.

        Uhkasin selättää koiran ja purra vaikka korvista ja kurkusta mikäli omitaja ei nyt laita koiraa ruotuun. Äkkiä meni koira pihalle.

        Mamma kun ei antanut koiralleen sanoa pahaa sanaa. Isäntäkään ei saanut koiralle ääntä korottaa, eikä kieltää koiralta minkäänlaista käytöstä. Koira siis kiroili ja haistatteli meille ihmisille.

        Sitten tuo joku dobberi metsässä eikä mennyt isäntänsä kutsusta...

        Jokaisen koirani kanssa olen pähkäillyt noita tilanteita. Yksikään koiristani ei ole tuosta vaan oppinut tulemaan luokse. Vaikka luoksetuloa on harjoiteltu ja hyvin sujuu ilman muita vieraita koiria niin silti ei 100% luotettavasti tule luokse mikäli on kavereita liikkeellä.

        Jänisten ja muiden perään eivät ole lähteneet ja muutkin hommat alkaa olla hanskassa. pikkuhiljaa.


      • hyvähän on kehua
        taas menee lujaa kirjoitti:

        meillä on toope ja se ei kyllä perkele saa näykkiä eikä rähjätä vieraille.

        Muitakin rotuja on ollut ja on edelleen, eikä nekään saa riekkua.

        Tuli vain mieleeni taannoinen kyläily sukulaisissa. Siellä oli vapaasti kasvanut samojedi. Se astui lapsiamme koko ajan ja murisi kaikille, jotka vähänkin liikahti sohvalta. Hampaat olivat näkysällä ja ärinä aika mahtavaa.

        Uhkasin selättää koiran ja purra vaikka korvista ja kurkusta mikäli omitaja ei nyt laita koiraa ruotuun. Äkkiä meni koira pihalle.

        Mamma kun ei antanut koiralleen sanoa pahaa sanaa. Isäntäkään ei saanut koiralle ääntä korottaa, eikä kieltää koiralta minkäänlaista käytöstä. Koira siis kiroili ja haistatteli meille ihmisille.

        Sitten tuo joku dobberi metsässä eikä mennyt isäntänsä kutsusta...

        Jokaisen koirani kanssa olen pähkäillyt noita tilanteita. Yksikään koiristani ei ole tuosta vaan oppinut tulemaan luokse. Vaikka luoksetuloa on harjoiteltu ja hyvin sujuu ilman muita vieraita koiria niin silti ei 100% luotettavasti tule luokse mikäli on kavereita liikkeellä.

        Jänisten ja muiden perään eivät ole lähteneet ja muutkin hommat alkaa olla hanskassa. pikkuhiljaa.

        saathan sinä uhkailla toiseksi olisit jäänyt senkin samojedin selättämisessä varmasti monen muukin vieraan koiran, etkä monesti varmasti mene vierasta doperia selättämään.täällä on hyvä sinun aukoa päätäs kuin et tosi tilanteeeseen ole joutunut .moni isompi vieras koira puree sinut ennen kuin pysty käsiksi käymään siihen, minun labbarikin olisi ollut kiinni kädessäsi niin lujassa et olisit kivun takia keskeyttäny homman.


      • "uhkasin"
        hyvähän on kehua kirjoitti:

        saathan sinä uhkailla toiseksi olisit jäänyt senkin samojedin selättämisessä varmasti monen muukin vieraan koiran, etkä monesti varmasti mene vierasta doperia selättämään.täällä on hyvä sinun aukoa päätäs kuin et tosi tilanteeeseen ole joutunut .moni isompi vieras koira puree sinut ennen kuin pysty käsiksi käymään siihen, minun labbarikin olisi ollut kiinni kädessäsi niin lujassa et olisit kivun takia keskeyttäny homman.

        mistä sulle nyt herne nenään meni?

        Kylläpä olen vieraan koiran selättänyt ja heittänyt matkoihinsa kun oli käymässä lapsen kimppuun.

        Kyllä tuossa naapurissa on myös niin agressiivinen labukka, että olen jo miettinyt aidan korottamista.

        Olen kuitenkin vähän muuta kuin perinteinen löysäperse nainen ja valmis tulemaan purruksikin. Taistelulajeissa on kyllä tullut turpiin välillä ihan kiitettävästi.

        Meillä siis edelleen lutununen dobberi. Minua täällä saa pelätä;)


      • en tosiaankaan
        "uhkasin" kirjoitti:

        mistä sulle nyt herne nenään meni?

        Kylläpä olen vieraan koiran selättänyt ja heittänyt matkoihinsa kun oli käymässä lapsen kimppuun.

        Kyllä tuossa naapurissa on myös niin agressiivinen labukka, että olen jo miettinyt aidan korottamista.

        Olen kuitenkin vähän muuta kuin perinteinen löysäperse nainen ja valmis tulemaan purruksikin. Taistelulajeissa on kyllä tullut turpiin välillä ihan kiitettävästi.

        Meillä siis edelleen lutununen dobberi. Minua täällä saa pelätä;)

        ole niin hullu, että kävisin tuntematonta dobberia tai monia muitakaan selättämään.

        Uhkaus silti tehosi,,,ihmiseen.


      • hyvähän on kehua
        "uhkasin" kirjoitti:

        mistä sulle nyt herne nenään meni?

        Kylläpä olen vieraan koiran selättänyt ja heittänyt matkoihinsa kun oli käymässä lapsen kimppuun.

        Kyllä tuossa naapurissa on myös niin agressiivinen labukka, että olen jo miettinyt aidan korottamista.

        Olen kuitenkin vähän muuta kuin perinteinen löysäperse nainen ja valmis tulemaan purruksikin. Taistelulajeissa on kyllä tullut turpiin välillä ihan kiitettävästi.

        Meillä siis edelleen lutununen dobberi. Minua täällä saa pelätä;)

        kokemusta on minulla jonkin verran tuosta koirien itsesuojeluvaistosta ja reviirinsä puolustamisesta,kavereiden ja oman koirani kohdalla.labbariani kokeili joku kiusata pääsi näykkäämään kiusaajaa ja murisi riittäväst aina ky, henkilölle,tosin labbari murisee leikkiessäänkin kuin esim kapulaa vetää sen kanssa.koirani ärähti epäilyttäville henkilöille muuulloinkin, herne ei nenään mennyt minulla,mielelläni väistän esim murisevan labbarin kauempaakin.


      • ....
        tiinamuori kirjoitti:

        tietysti pitäisi, jos kerran omistajat itse eivät pysty eivätkä kykene. Itse olen ainakin aina laittanut kuriin kaikki itseni tielle asettuneet änkyrät, sekä elikot ja ihmiset, jos on ollut tarvis.

        Ketjun aloittajan tapauksessa(kin) selvästi käy ilmi, että dobberin liiallinen pomotustaipumus johtuu sen oman isäntäväen liian vähäisestä dominanssista. Silloin ei tarvita hoitokeinoksi muuta, kuin joku, joka näyttää koiralle sen ruokakupin paikan.

        Kyllä talossa tuttu kävijä, vaikka ei vakinaiseen "henkilökuntaan" kuuluisikaan, voi varmasti auttaa koiran ruotuun saattamisessa.

        Eihän yksikään ongelmakoirien kouluttajakaan tiettävästi ole näiden kouluttamiensa koirien perheenjäsen? Eihän näitä ns."ongelmakoiria" voisi kukaan edes kouluttaa, jos ei kenelläkään olisi sitä munaa tarpeeksi. Tai edes sen vähän vertaa, mitä koiran kouluttamiseen tarvitaan.

        Kirjoitti muoriska (jolla vissiiin sitten on sitä munaa vaikka muillekin jakaa)

        onkin täysin eri asia kun talossa käyvä normaali vierailija, jolla ei välttämättä ole mitään kokemusta koirista. Minulle ei tulisi itselleni mieleenkään, vaikka koiria onkin 25vuotta ollut, ruveta vierasta dobberin kokoista koiraa kuriin laittamaan...Aikuinen koira kun saattaa luonteeltaan olla vielä niin kova ettei edes alistu vaikka viimesiä henkiään vetelis-ja tämmöisen koiran olen nähnyt. Kyseessä oli aikuinen uroshovawartti jota 2-metrinen ja 100-kiloinen mies ei saanut alistettua..Kyllä tämmöisen koiran kuriin laittaminen kuuluu juuri sille ongelmakoirakouluttajalle tai ihmiselle jolla on runsaasti kokemusta isoista ja pk-puolen koirista.


      • .... kirjoitti:

        onkin täysin eri asia kun talossa käyvä normaali vierailija, jolla ei välttämättä ole mitään kokemusta koirista. Minulle ei tulisi itselleni mieleenkään, vaikka koiria onkin 25vuotta ollut, ruveta vierasta dobberin kokoista koiraa kuriin laittamaan...Aikuinen koira kun saattaa luonteeltaan olla vielä niin kova ettei edes alistu vaikka viimesiä henkiään vetelis-ja tämmöisen koiran olen nähnyt. Kyseessä oli aikuinen uroshovawartti jota 2-metrinen ja 100-kiloinen mies ei saanut alistettua..Kyllä tämmöisen koiran kuriin laittaminen kuuluu juuri sille ongelmakoirakouluttajalle tai ihmiselle jolla on runsaasti kokemusta isoista ja pk-puolen koirista.

        vastaavasti eri mieltä. Ongelmakoirakouluttaja on vain kokenut koiraihminen, samanlainen kuin sinä taikka minä. Vaan hänellä on tarpeeksi mielenkiintoa, halua, aikaa ja munaa paneutua tosissaan näihin muidenkin ihmisten -tai siis anteeksi- koirien ongelmiin. Jotkut ovat luoneet aiheesta itselleen ihan palkkatyön.

        En kai minä nyt sitä herrinjee tarkoittanutkaan, että jonkun koirista mitään tietämättömän pitäisi alkaa ongelmaista omistajaa ja koiraansa auttamaan.

        Mitenkähän joskus (=useinkin) tuntuu, että joko ihmiset ovat tosi yksinkertaisia, tai sitten tahallaan ymmärretään väärin.

        Huoh..

        Kuvaamasi hovawartti lienee ollut joko luonnevikainen alunperin, tai sitten tämä kuvaamasi omistaja kaikkine kiloineen ja sentteineen voi tietysti olla ihan yhtä avuton nössö kuin metrin pitkä kaksikymmenkiloinen kahdeksanvuotias poitsu.(Ja samantien pyydän anteeksi kaikilta niiltä metrisiltä kaksikymmenkiloisilta, jotka kyllä omaavat tarpeeksi munaa pitääkseen koiransa kurissa. Vaan nythän ei siis puhutakaan teistä...)

        Kyse ei ole senteistä ja kiloista koirien koulutuksessa, kuten ei ihmistenkään hallinnassa. Mitenkähän se Napoleon sai pidetyksi sadalla kuudellakymmenellä sentillään kurissa kaikki sotajoukkonsa ihan Waterloohon asti, tai Hitler omansa sen puoleen?

        Kuvaamasi "Tämmöisen koiran" kuriin laittaminen vaatii vain vahvaa luonnetta (mikäli siis koira yleensäkään on yhteiskuntakelpoiseksi koulutettava eli suhteellisen terve) tai sitten ajanvarauksen eläinlääkärille lopettamista varten. Jos siis se ei ole sen vertaa terve, että siitä normaalilla kurinpalautuksella normaali ihminen (=koiraihminen, ammattilainen tai aiheeseen paneutunut harrastaja) saa vielä yhteiskuntakelpoisen.


      • PoikaToopen mami
        tiinamuori kirjoitti:

        vastaavasti eri mieltä. Ongelmakoirakouluttaja on vain kokenut koiraihminen, samanlainen kuin sinä taikka minä. Vaan hänellä on tarpeeksi mielenkiintoa, halua, aikaa ja munaa paneutua tosissaan näihin muidenkin ihmisten -tai siis anteeksi- koirien ongelmiin. Jotkut ovat luoneet aiheesta itselleen ihan palkkatyön.

        En kai minä nyt sitä herrinjee tarkoittanutkaan, että jonkun koirista mitään tietämättömän pitäisi alkaa ongelmaista omistajaa ja koiraansa auttamaan.

        Mitenkähän joskus (=useinkin) tuntuu, että joko ihmiset ovat tosi yksinkertaisia, tai sitten tahallaan ymmärretään väärin.

        Huoh..

        Kuvaamasi hovawartti lienee ollut joko luonnevikainen alunperin, tai sitten tämä kuvaamasi omistaja kaikkine kiloineen ja sentteineen voi tietysti olla ihan yhtä avuton nössö kuin metrin pitkä kaksikymmenkiloinen kahdeksanvuotias poitsu.(Ja samantien pyydän anteeksi kaikilta niiltä metrisiltä kaksikymmenkiloisilta, jotka kyllä omaavat tarpeeksi munaa pitääkseen koiransa kurissa. Vaan nythän ei siis puhutakaan teistä...)

        Kyse ei ole senteistä ja kiloista koirien koulutuksessa, kuten ei ihmistenkään hallinnassa. Mitenkähän se Napoleon sai pidetyksi sadalla kuudellakymmenellä sentillään kurissa kaikki sotajoukkonsa ihan Waterloohon asti, tai Hitler omansa sen puoleen?

        Kuvaamasi "Tämmöisen koiran" kuriin laittaminen vaatii vain vahvaa luonnetta (mikäli siis koira yleensäkään on yhteiskuntakelpoiseksi koulutettava eli suhteellisen terve) tai sitten ajanvarauksen eläinlääkärille lopettamista varten. Jos siis se ei ole sen vertaa terve, että siitä normaalilla kurinpalautuksella normaali ihminen (=koiraihminen, ammattilainen tai aiheeseen paneutunut harrastaja) saa vielä yhteiskuntakelpoisen.

        Sulta tulee viksua juttua! Olen aivan samaa mieltä asioista!!!

        Onneksi meitä tosi-toope ihmisiäkin jotka ovat paneutuneet rotuun! Ja oikeasti tietävät niistä jotain!


      • ongelmakoirakouluttaja
        tiinamuori kirjoitti:

        tietysti pitäisi, jos kerran omistajat itse eivät pysty eivätkä kykene. Itse olen ainakin aina laittanut kuriin kaikki itseni tielle asettuneet änkyrät, sekä elikot ja ihmiset, jos on ollut tarvis.

        Ketjun aloittajan tapauksessa(kin) selvästi käy ilmi, että dobberin liiallinen pomotustaipumus johtuu sen oman isäntäväen liian vähäisestä dominanssista. Silloin ei tarvita hoitokeinoksi muuta, kuin joku, joka näyttää koiralle sen ruokakupin paikan.

        Kyllä talossa tuttu kävijä, vaikka ei vakinaiseen "henkilökuntaan" kuuluisikaan, voi varmasti auttaa koiran ruotuun saattamisessa.

        Eihän yksikään ongelmakoirien kouluttajakaan tiettävästi ole näiden kouluttamiensa koirien perheenjäsen? Eihän näitä ns."ongelmakoiria" voisi kukaan edes kouluttaa, jos ei kenelläkään olisi sitä munaa tarpeeksi. Tai edes sen vähän vertaa, mitä koiran kouluttamiseen tarvitaan.

        Kirjoitti muoriska (jolla vissiiin sitten on sitä munaa vaikka muillekin jakaa)

        On hiukan eri asia mennä toisen kotiin pistämään koiria kuriin, kuin tehdä se koulutuskentällä. Eikä se ongelmakoirakouluttaja itse sitä koiraa "rusikoi" kovinkaan usein. Yleensä sitä seisotaan vieressä, toimitaan apuohjaajina ja neuvotaan omistajaa.

        Tuo koiran kouluttaminen alkaa kyllä koiran omistajista. Jos he eivät näe onglmaa, mitään ei ole tehtävissä. Viisainta oli sanoa koiran omistajille, että jos he eivät saa koiraansa kuriin, niin voisivatko he edes laittaa sen toiseen huoneeseen tai jotain. Jos tämä ei käy, aina voi lähteä pois. Jokaisella on oikeus omassa kodissaan pitää omat sääntönsä. Jos ne ei itselle sovi, voi aina lähteä pois.

        Jos joku tulisi mun luo kylään ja alkaisi komennella mun koiraa, se tyyppi lentäisi kyllä niska perse -otteella alta aikayksikön hemmettiin. Mun koirat ei kyllä silti koskaan käyttäytyisi noin.


      • olga
        ongelmakoirakouluttaja kirjoitti:

        On hiukan eri asia mennä toisen kotiin pistämään koiria kuriin, kuin tehdä se koulutuskentällä. Eikä se ongelmakoirakouluttaja itse sitä koiraa "rusikoi" kovinkaan usein. Yleensä sitä seisotaan vieressä, toimitaan apuohjaajina ja neuvotaan omistajaa.

        Tuo koiran kouluttaminen alkaa kyllä koiran omistajista. Jos he eivät näe onglmaa, mitään ei ole tehtävissä. Viisainta oli sanoa koiran omistajille, että jos he eivät saa koiraansa kuriin, niin voisivatko he edes laittaa sen toiseen huoneeseen tai jotain. Jos tämä ei käy, aina voi lähteä pois. Jokaisella on oikeus omassa kodissaan pitää omat sääntönsä. Jos ne ei itselle sovi, voi aina lähteä pois.

        Jos joku tulisi mun luo kylään ja alkaisi komennella mun koiraa, se tyyppi lentäisi kyllä niska perse -otteella alta aikayksikön hemmettiin. Mun koirat ei kyllä silti koskaan käyttäytyisi noin.

        että toopet ovat perineet omistajiensa "mielenvikaisuuden"...


    • ahaaaaaaa

      ÄLÄ YLEISTÄ! Tuollainen käytös on OMISTAJAN vika, ei koiran. Koirassa voi olla jotain häiriöitä, mutta vääränlainen koulutus kaksinkertaistaa ne!
      Dobermanneilla esiintyy usein arkuutta, kuten collieilla. Dobermanneissa olevat viat ovat KAIKKI IHMISEN AIKAANSAAMIA. ITSE KOIRAA ON AIVAN TURHA SYYTTÄÄ!

      Mikä tahansa koirarotu voi olla luonnevikainen! Kuten ihmisetkin.

      • massis

        Dobberi joka tietää paikkansa perheessä omii käytöksen omistajasta. Jos omistaja hyväksyy vieraan, hyväksyy kunnolla kasvatettu dobberikin.


    • ja yleistys

      Minulla on muutama huono kokemus kyseisestä rodusta mutta en silti todellakaan lähde yleistämään.
      Valitettavaa on se kyllä minulle on tietty arkuus jäänyt rotua kohtaan mutta en todellakaan lähde levittämään juttuja että koko rotu olisi samanalaista. Saan kuulla ihan tarpeeksi yleistyksiä omasta rodustani ja se saa jo minut kiehumaan.
      Tiedostan oikein hyvin sen että väärissä käsissä koirasta kuin koirasta tulee mahdoton.

      Sattui vain huono tuuri että ne kokemukset olivat kaikki lyhyen ajan sisällä. Toisesta hyökkäyksestä sain itse tikkejä käteen ja toista todistin koulutuskentällä. Koiralleni ei onneksi jäänyt mitään rotukammoa, se olisi vielä puuttunut kun kuitenkin PK-puolella haahuillaan sen kanssa.
      Siellä toki olen nähnyt minkälainen mussukka se dobberi osaa olla ja omassa ryhmässä oleviin koirakoihin luotan ihan täysillä. Se on vain ne tuntemattomat kun jotkus saa minut hieman varuilleen.

    • Mikset sanonut

      Niille omistajille?
      Olisit sanonut, että se puree.
      Sitä paitsi, ei kaikki dobberit ole vihaisia. Itselläni on 2 dobberia & 1 rotikka, ja voin vaikka vannoa, että ne eivät edes ole näykkäissykkään minua. Ehkä vika onkin omistajissa?
      En tarkoita, että vika olisi siskossasi sekä miehessä, vaan että doggi on koulutettu väärin.

    • diooooooperi

      Kävelin kävelytietä..erään talon pihassa nuorehko nainen toopen kanssa..koira alkoi haukkua minua eikä omistaja kieltänyt..jos edesmennyt lapuni olisi haukkunut olisin tiukasti kieltänyt..toopen omistaja antoi koiran haukkua ja riekkua hihnassa...sanoin voiko pitää koiraa..sitten oikasin pihan kautta kun pelotti jos koira pääsee vapaaksi..semnosta toopen pitämistä..

    • kauheayleistys

      Kauheaa yleistystä aplta. Itse lapsesta asti olen ollut tekemisissä rodun kanssa enkä ikinä ole vihaista tavannut. Nytkin niitä itselläni on 2 ja ovat lauhkeita kuin lampaat. Turha koko rotua leimata oman huonon kokemuksen vuoksi.

      • jhgjjgghjjj

        Tiedän, et purevat kasvattajaakin.Vieraille koirille ovat vaaraksi ja ihmisille niist on uutisoitu.Ompa kurja, kun rotu kerrotaan mediassa, maine menee.Pitäs hyssytellä vaan,ettei kukaan tietäs.Ei menis rodun maine.

        Mut siis, tosi vaikeita on koirien kohtaamiset lenkeillä, huutaa, hyökkii pyörii.Ei saa mitään kontaktia, pelkopuree myös.Ei jaksa keskittyä, levoton luonne.


    • Kukintavallaan

      Meillä on dobermannin ja rottweilerin sekoitus. En koe koiraa mitenkään hankalana tapauksena. Villihän tuo on vielä kun on pentu ja haukkuu kun kuulee että on joku tulossa mutta ei mitenkään vihainen eikä vaarallinen. Tietenkin jos pentu villiintyy liikaa niin laitan sen toiseen huoneeseen rauhoittumaan.

      Nämä rodut nauttivat leikeistä joissa saavat riepottaa mutta kun riepottaminen on leikkiä jota ohjaa ihminen niin siitä ei tule vahinkoja.
      Koiran leikit ovat tietenkin rajuja ja voivat näyttää ulkopuolisesta pahalta. Tarkoitus ei varmaan kuitenkaan ole että vieraat leikittävät koiraa. Ja näykkiminenhän ei enää aikuisella koiralla ole hyväksyttyä leikkiä.

      Dobermanni ja rottweiler ovat hyviä oppimaan joten kouluttaminen ei ole kovinkaan vaativaa. Ihan itsekseen ne eivät silti opi joten omistajan täytyy ihan opettaa koiralle peruskomennot.

    • 6vdoppe

      Eipä ole omani vihainen, eikä ole kyllä samalla alueella asuva toinen doppekaan. Musa ei ole ikinä yhdellekään koiralle tai ihmiselle ärhennellyt. Ei edes kun pari iltaa sitten erään miehen kaksi pikkukoiraa fleksiensä kanssa tuli iholle asti räkyttämään. Ihan sama millainen remmirähjä vastaan tulee, me ohitamme ne nätisti.

    • en.ymmärrä

      Mitä järkeä on hankkia rotu, jota pitää kouluttaa paljon jottei se purisi ihmisiä?

    • kolmetiedän

      Tiedän kolme.Yksi on ohituksissa purrut omistajaansa, kun ei päästänyt puremaan vierasta koiraa.
      Toinen huutaa, hyökkäilee hihnassa.Ja omistaja on kertonut ettei siedä samaa sukupuolta olevia koiria,omani eriä mutta silti pyrkii röyhäten luo.
      Kolmas ei ohita meitä.Kääntyy pois tai menee juosten metsään.
      Jotain vikaa on noissa kaikissa.Ei ole normaalia ettei voi rauhallisesti ohittaa muita koiria.En ymmärrä miten jotkut jaksaa pitää noin vaativia koiria. Koiria jotka puree,räyhää,tai että pitää väistää lenkillä kaikkia muita koiria.Hankalaa minusta.

      • Erimieltä

        Aina se remmirähjäävä ja toisia koiria päin hyökkivä koira ei ole vihainen.

        Koira voi koostaan huolimatta olla vielä pentu jolloin sen koulutus voi olla kesken ja se haluaa vain mennä tutustumaan toiseen koiraan. Tai koira aloittaa remmirähjäämisen tietyssä paikassa kun ollaan tulossa kotiin ja satut näkemään juuri sen tilanteen etkä sitä kuinka hienosti se käveli koko tunnin ennen sitä.
        Näistä voi oppia pois mutta se vaatii aikaa.

        Joskus koira aloittaa toisille koirille haukkumisen jos vastaantuleva koira haukkuu tai murahtaa. Pienet koirat tekevät näin useasti mutta katse kääntyy isoa rotukoiraa kohti jos se tekee sen perässä. Ärsyttävimpiä ovat koirat jotka alkavat omalla pihallaan hihnassa tai häkissä ollessaan räksyttää ohikulkevaa koiraa.

        Dobermanni ei todellakaan ole vaarallinen eikä hankala koira jos omistaja on johdonmukainen ja kasvattaa koiraa ja vie erilaisiin tilanteisiin sen turvallisesti.

        Jos koira ei pääse koskaan mihinkään sen takia ettei ole synnyinlahjakseen saanut taitoa osata kaikkea opettamatta niin se ei opikaan käyttäytymään hyvin.

        Dobermanni on ääniherkkä ja kokonsa puolesta sitä ei pidellä voimalla. Mutta luonne sillä on kiltti ja leppoisa tosin myös vilkas ja energinen. Dobermanni kiintyy omaan perheeseensä ja suojelee sitä kyllä tarvittaessa. Se myös vahtii kotona ja saattaa ilmoittaa tulijoista.

        Useamman koiran omistaneena en näe eroa labradorinnoutajan ja dobermannin välillä muutoin kuin että dobermannini on oppinut huomattavasti nopeampaa kuin edesmennyt labradorini aikanaan.


      • Tapojaonmonia

        Koira tulisi opettaa siten ettei se pyri tekemään tuttavuutta toisten koirien kanssa lenkillä ollessaan.
        Niistä pyritään pääsemään sievästi ohi ja todellakin väistetään. Jotkut koiranomistajat eivät ilmeisesti ymmärrä sitä että kaikki eivät halua koiriensa tutustuvan jokaiseen vastaantulijaan.


      • näinmeil
        Tapojaonmonia kirjoitti:

        Koira tulisi opettaa siten ettei se pyri tekemään tuttavuutta toisten koirien kanssa lenkillä ollessaan.
        Niistä pyritään pääsemään sievästi ohi ja todellakin väistetään. Jotkut koiranomistajat eivät ilmeisesti ymmärrä sitä että kaikki eivät halua koiriensa tutustuvan jokaiseen vastaantulijaan.

        Ai,minun koira tykkää moikkailla,haistella ja leikkiä kaverikoiriensa kanssa.Olis julmaa,jos ei sais tutustua toisiin koiriin,mietippä omalle kohdalle.Jos et sais puhua ku omalle kotiväelle,et jutella kenenkään muun kanssa koskaan....
        Miksi koira ei saisi tutustua jokaiseen vastaantulevaan koiraan jos se on hyväkäytöksinen ja vastaantuleva myös?
        Minä en päästä tietenkään sekopäisten ja hyökkivien luo,mutta jatkuvasti saadaan vierailla alueilla liikkuessakin uusia kavereita.Ja ne ilahduttavat koiraa lenkeillä.Meidän koira on jo kolme,ja kauniisti ja rauhallisesti tutustuu muihin.Joskus on leikit kyllä vauhdikkaita,kun kavereitaan treffailee🤣


    • näinjaksavat

      "En ymmärrä miten jotkut jaksaa pitää noin vaativia koiria. "

      Siten, että koira inhimillistetään ja pidetään sitä ehdottoman rakkauden kohteena, esim omana perheenjäsenenä kuten lapsena. Jotkut antavat lastensakin tehdä liki mitä huvittaa

      • Voiteitä

        Koira on useimmiten perheenjäsen. Tosin ne parhaiten koulutetut koirat eivät saa tehdä mitä tahansa vaan niillä on selkeät rajat ja ne koulutetaan johdonmukaisesti. Tällainen ihminen jaksaa pitää "noin vaativia koiria" koska koira on osa elämää jolle annetaan aikaa eikä se ole vain lenkin mittainen harrastus kuten ilmeisesti helpommaksi miellettävät rodut.

        Nämä ihmiset jotka sanovat dobermannia vaativaksi roduksi eivät ole koskaan kouluttaneet dobermannia. Rotu ei ole vaativa kouluttaa. Omalla dobermannillani on todella hyvät hermot ja se on lauhkea kuin lammas.


      • huomioinut
        Voiteitä kirjoitti:

        Koira on useimmiten perheenjäsen. Tosin ne parhaiten koulutetut koirat eivät saa tehdä mitä tahansa vaan niillä on selkeät rajat ja ne koulutetaan johdonmukaisesti. Tällainen ihminen jaksaa pitää "noin vaativia koiria" koska koira on osa elämää jolle annetaan aikaa eikä se ole vain lenkin mittainen harrastus kuten ilmeisesti helpommaksi miellettävät rodut.

        Nämä ihmiset jotka sanovat dobermannia vaativaksi roduksi eivät ole koskaan kouluttaneet dobermannia. Rotu ei ole vaativa kouluttaa. Omalla dobermannillani on todella hyvät hermot ja se on lauhkea kuin lammas.

        Toopeja ei näy mätsäreis,ku niitten hermot ei kestäis sitä et o mut koirii.


    • rwewet

      Sama kokemus kuin aloittajalla. Mutta tällä palstallahan ei kannata sanoa tuollaista, koska rakinrakastajat saa vaan vettä myllyynsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      183
      11017
    2. Valkeakosken sekopää murhaaja.

      Itselläni on 3 teini ikäistä tytärtä ja tämä tapaus on herättänyt minussa tosi paljon surua ja vihaa. On käsittämättömän
      Valkeakoski
      143
      2078
    3. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      242
      1387
    4. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      61
      1010
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      53
      910
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      60
      848
    7. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      42
      747
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      52
      699
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      25
      685
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      42
      679
    Aihe