Mitä mieltä olette, kuinka usein olisi syytä madottaa koirat, kun ollaan kesäisin paljon mökillä missä koirat ovat aina vapaana ja sieltä saattaa löytyä kuolleita hiiriä, myyriä ym ja koirat sitten niitä saattavat kantaa suussaan? Ja muutenkin maistelevat kaikenlaista siellä ollessa.
Nyt on pentukin talossa (16 viikkoinen) ja olen madottanut toisen koiran ennen pennuntuloa ja samaan aikaan kun pennunkin eli aikuinen on nyt saanut tänä vuonna 3 matokuuria, pentu meillä ollessa 2. Pitäisköhän antaa sitten joskus keskikesällä kuuri ja sitten taas syksyllä vai?
Madotus
4
599
Vastaukset
- ...
Monet eläinlääkärit suosittelevat pennulle matokuuria joka toinen kuukausi vuoden ikään asti. Sen jälkeen 2-4 kertaa vuodessa tai tarpeen mukaan.
Kannattaa kesäaikana antaa monikirjoista matolääkettä Flubenolia, Axiluria tai Drontal Compia. Matolääkkeitä kannattaa vaihdella.- ei liian usein.
Joka toinen kuukausi?!
Enpä ole moista koskaan kuullut..matolääkkeet ovat melkoisia "myrkkyjä", joten tervettä harkintaa kannattaa käyttää ennen kun alkaa pienestä pennusta tarpeettoman usein loisia häätämään. - seudulla
on niin paljon koiria, ja koirien omistajia, jotka eivät kerää kakkoja pois. Oma koirani on kova haistelemaan ja heti kun silmäni välttää, kuono on kiinni toisen koiran kakassa. Olen nähnyt niissä keräämättömissä kakoissa riisin jyvän näköisiä vaaleita "jyviä". Niissä kakoissa on silloin heisimatoja. Olen myös nähnyt erään kakan vieressä valkoista "kanttinauhaa". Ilmeisesti lapamatoja. Tämän vuoksi madotan koirani (2,5 vuotias) useammin kuin kaksi kertaa vuodessa. Vuosi sitten omalla koirallani oli näitä heisimatoja, saanut juuri nuolemalla nartun pissiä tuollaisesta paikasta. Jouduin antamaan monta matokuuria peräkkäin. Ei lähtenyt Canexilla, ei Axilurilla. Sitten annoin Drontal comp. (lääkärin määräyksestä) kolme kertaa peräkkäin kahden viikon välein. Johan madot hävisivät. Silloin olin antanut matokuurin vain 2 kertaa vuodessa ja pääsivät mokomat madot iskemään. Riippuu paljon siitä, missä asuu, kuinka usein matokuuri on annettava. Ja tietysti koirastakin. Jos on tällainen nartun perässä kaahava nuori yliaktiivin uros, joka nuolee kaikki, jossa on vähänkin nartun pissaa, mielestäni useampi matokuuri on paikallaan.
- ei liian usein.
seudulla kirjoitti:
on niin paljon koiria, ja koirien omistajia, jotka eivät kerää kakkoja pois. Oma koirani on kova haistelemaan ja heti kun silmäni välttää, kuono on kiinni toisen koiran kakassa. Olen nähnyt niissä keräämättömissä kakoissa riisin jyvän näköisiä vaaleita "jyviä". Niissä kakoissa on silloin heisimatoja. Olen myös nähnyt erään kakan vieressä valkoista "kanttinauhaa". Ilmeisesti lapamatoja. Tämän vuoksi madotan koirani (2,5 vuotias) useammin kuin kaksi kertaa vuodessa. Vuosi sitten omalla koirallani oli näitä heisimatoja, saanut juuri nuolemalla nartun pissiä tuollaisesta paikasta. Jouduin antamaan monta matokuuria peräkkäin. Ei lähtenyt Canexilla, ei Axilurilla. Sitten annoin Drontal comp. (lääkärin määräyksestä) kolme kertaa peräkkäin kahden viikon välein. Johan madot hävisivät. Silloin olin antanut matokuurin vain 2 kertaa vuodessa ja pääsivät mokomat madot iskemään. Riippuu paljon siitä, missä asuu, kuinka usein matokuuri on annettava. Ja tietysti koirastakin. Jos on tällainen nartun perässä kaahava nuori yliaktiivin uros, joka nuolee kaikki, jossa on vähänkin nartun pissaa, mielestäni useampi matokuuri on paikallaan.
Matotartunnat pysyvät parhaiten kurissa säännöllisillä loishäädöillä. Pennut tulisi lääkitä suolinkaisiin tehoavalla matolääkkeellä 2-3 viikon iässä ja uudelleen viiden, seitsemän ja yhdentoista viikon ikäisinä. Nartuille suositellaan suolinkaisiin tehoavaa loishäätöä ennen astutusta, 2-3 viikkoa ennen synnytystä ja uudelleen 2-3 viikkoa synnytyksen jälkeen. Aikuiselle koiralle riittää yleensä kerran tai kahdesti vuodessa annettu, suolinkaisiin ja hakamatoihin tehoava loishäätö. Ulkomaille matkaa suunnittelevan kannattaa keskustella eläinlääkärin kanssa lemmikkinsä loishäätötarpeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2552683Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka172187Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3281912- 1031649
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois901576Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2011264- 671210
- 251131
- 501093
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl731036