Elokuussa se sitten on edessä. Maljapuhe tyttäreni hääjuhlassa. Toivon vinkkejä!!!!
maljapuhe
9
28838
Vastaukset
- puhe
Perinteisessä isän puheessa viitataan morsiamen elämänkulkuun, isä muistelee pientä prinsessaansa ja kuinka hänestä kasvoikaan näin äkkiä aikuinen, joka on löytänyt rinnalleen ystävän jakamaan elämäänsä. Loppuun onnentoivotukset molemmille ja ilmaisu siitä, että on ilo tutustua sulhasen vanhempiin yms plää plää.
Ellei sinulla ole jotain todella tärkeää mitä haluat tyttärellesi sanoa, niin pidä puhe lyhyenä. Jos et keksi mitään sanottavaa, voit vaikka lukea jonkin osuvan runon, aforismin tms. Voit lainata Tommy Tabermania, Tolkienia tai muumeja, mikä on tyttäresi tyylistä. Netistä löytyy puhe-ohjeita, laita hakusanaksi vaikka bestmanin puhe. Omissa häissäni koskettavinta oli se, kun isäni oli tuskalla rustannut väkisin pienen puheen, hiki otsalla sekoili sanoissa ja tiesin, miten vaikeaa puheen pitäminen hänelle oli. Tärkeää ei ollut se, mitä hän sanoi, vaan se, että hän minun vuokseni voitti esiintymispelkonsa. Se oli todella liikuttavaa. Älä sinäkään hermoile hienoja sanankäänteitä, puhujan ei tarvitse aina olla kovinkaan karismaattinen. Tai mistä minä tiedän, ehkä olet hyväkin puhuja. Jos kirjoitat tekstin paperille, älä lue kaikkea nopeasti pötköön, vaan hitaasti, jotta kuulijat saavat puheesta selvää. Omissa korvissa hidastelu kuulostaa ehkä hölmöltä, mutta kuultuna ei. Toivotan tsemppistä puheen pitoon ja onnellisia juhlia! - Justiina
Kaaso oli jo touhottanut siitä, että isän pitää puhua häissä. Mieheni ilmoitti eilen, että ei onnistu. Hän ei pidä mitään puheita.
- pitäisi
kyllä miehesi pitäisi puhe pitää - se ei kuitenkaa ole kuin kerran elämässä - tyyppinen tilaisuus.
- Justiina
pitäisi kirjoitti:
kyllä miehesi pitäisi puhe pitää - se ei kuitenkaa ole kuin kerran elämässä - tyyppinen tilaisuus.
Miksi pitäisi vääntää jotain väkinäistä, varsinkaan kun heidän suvussaan ei ole ollut koskaan tapana pitää puheita missään juhlatilanteessa. Nämä puheet ovat melko tuore ilmiö, vielä 90-luvun alussakaan ei ollut tapana pitää puheita. Mies ilmoitti eilen tyttärelleen asiasta ja tytär olikin jo aikaisemmin sanonut tälle koohottavalle kaasolle, että ei varmaan onnistu. Miksi kaasojen pitää touhuta niin tolkuttomasti? Kaasohan on morsiamen pukija, ei juhlamenojen suunnittelija. Nyt mies aikoo vielä sanoa, ettei sitten ainuttakaan leikkiä leikitä niissä häissä.
- pitäisi
Justiina kirjoitti:
Miksi pitäisi vääntää jotain väkinäistä, varsinkaan kun heidän suvussaan ei ole ollut koskaan tapana pitää puheita missään juhlatilanteessa. Nämä puheet ovat melko tuore ilmiö, vielä 90-luvun alussakaan ei ollut tapana pitää puheita. Mies ilmoitti eilen tyttärelleen asiasta ja tytär olikin jo aikaisemmin sanonut tälle koohottavalle kaasolle, että ei varmaan onnistu. Miksi kaasojen pitää touhuta niin tolkuttomasti? Kaasohan on morsiamen pukija, ei juhlamenojen suunnittelija. Nyt mies aikoo vielä sanoa, ettei sitten ainuttakaan leikkiä leikitä niissä häissä.
Kouhkaava kaaso ei mielestäni liity tähän puhe asiaan mitenkään - olisi kenties toisen keskusteluketjun aihe, mutta palatakseni puheasiaan.
Mielestäni kyseessä on isän ja tyttären välisen suhteen solmukohdasta. Isä kuitenkin sumbolisesti luovuttaa tyttärensä, vaikka nykymaailmassa onkin asuttu usein jo vuosia poissa isän valvovan silmän alta naimisiin mentäessä.
Jos miehesi ei tahdo tilanteeseen panostaa, minkäpä sille sitten - mutta muutaman sanan useimmat kuitenkin haluavat tilannetta ja tytärtään kunnioittaakseen lausua. Näin tehtiin jo
kahdenksankymmentäluvullakin. Eihän kansaa tarvitse puolituntisella paatoksella puuduttaa, jollei luontaisia lahjoja puhumiseen ole; muutama lämmin sana riittää. - ........
Justiina kirjoitti:
"Nyt mies aikoo vielä sanoa, ettei sitten ainuttakaan leikkiä leikitä niissä häissä."
Kenenkäs häistä nyt on kysymys? Mikäli isä ei ole juhlien pääorganisoija ja kustantaja, isällä tuskin on sananvaltaa tähän asiaan vaikka vahvan mielipiteen omaisikin. Joissakin tilanteissa kekaroitten on aika antaa tehdä asiat niinkuin ne itse tahtoo. (Ja niistä leikeistä olen itse miehesi kanssa samaa mieltä). - Justiina
pitäisi kirjoitti:
Kouhkaava kaaso ei mielestäni liity tähän puhe asiaan mitenkään - olisi kenties toisen keskusteluketjun aihe, mutta palatakseni puheasiaan.
Mielestäni kyseessä on isän ja tyttären välisen suhteen solmukohdasta. Isä kuitenkin sumbolisesti luovuttaa tyttärensä, vaikka nykymaailmassa onkin asuttu usein jo vuosia poissa isän valvovan silmän alta naimisiin mentäessä.
Jos miehesi ei tahdo tilanteeseen panostaa, minkäpä sille sitten - mutta muutaman sanan useimmat kuitenkin haluavat tilannetta ja tytärtään kunnioittaakseen lausua. Näin tehtiin jo
kahdenksankymmentäluvullakin. Eihän kansaa tarvitse puolituntisella paatoksella puuduttaa, jollei luontaisia lahjoja puhumiseen ole; muutama lämmin sana riittää.Olin 80- ja 90-luvulla monissa suvun häissä. Yksissäkään ei puheita pidetty. Eivät kuuluneet meidänkään suvun häätapoihin. Miksi pitäisi puhua, ellei se luonnistu eikä ole yksissäkään häissä ennenkään edes kaivattu mitän puheita. Onnittelumalja on nostettu morsiusparin vanhempien merkin mukaan ja se on siinä.
- pitäisi
Justiina kirjoitti:
Olin 80- ja 90-luvulla monissa suvun häissä. Yksissäkään ei puheita pidetty. Eivät kuuluneet meidänkään suvun häätapoihin. Miksi pitäisi puhua, ellei se luonnistu eikä ole yksissäkään häissä ennenkään edes kaivattu mitän puheita. Onnittelumalja on nostettu morsiusparin vanhempien merkin mukaan ja se on siinä.
Niin olin minäkin, ja niissä häissä puhuttiin.
Mutta kuten sanottu, ei kansaa tarvitse puolituntisella paatoksella puuduttaa, jollei luontaisia lahjoja puhumiseen ole; muutama lämmin sana riittää. Ja miksikö? Ihan arvostuksesta tytärtä kohtaan ja toivottaakseen sulhon virallisesti sukuun - ei se niin mahdottoman hankalaa ole.
- piia
Isäni maljapuhe oli siinä, että hän toivotti kaikki tervetulleeksi ja kehotti kaikkia nostamaan lasinsa ja toivottamaan morsiusparille onnea. Se oli lyhyt ja ytimekäs ja kaikki jaksoi kuunnella, olimme tyytyväisiä. Ei vieraita tarvitse tylsistyttää jonnin joutavilla puheilla kummankin elämänkaarista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta703560Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1483533Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463322- 532779
- 322036
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘301962Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k421704- 481676
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä961635- 391400