Tela pois paikoiltaan

Utelias

Katselin tuossa työpaikkaani vastapäätä olevalla hallityömaalla pohjien kaivuuta. Puolen päivän aikaan huolto keikalta palatessani huomasin kaivurin olevan kenollaan kuopassa toinen tela muutaman metrin päässä koneesta ja toinen flintallaan vetopyörästön ja rungon välissä. Kone vielä pikkasen upoksissa savesessa ja vetisessä kohdassa. Ajattelin kaffetunnil mennä lähemmin tutkimaan, mutta kun huomasin kuskin tuskan hien pinnassa ja erimäistä sanailua päätin pysyä kauempana.

Kysynkin teiltä arvon kaivuri miehet, miten ihmeessä sen saa paikoilleen siinä liejussa? Onko vetokehistä toinen jousijuormitettu yms. vai miten kiristys tapahtuu. Kotiin lähdön aikaan kone oli jo jotenkin "rämpinyt" sieltä savikosta läheiselle asfalttipihalle, toinen tela paikoillaan ja toinen kauhalla mukana vedettynä siinä vieressä. Jatkaa remonttia varmaan uuden päivän koittaessa.

Kuinka paljon alakerta kärsii tuollaisesta runnomisesta ja vetokehät päin maata ajelusta...

40

29490

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoraan sanoa

      että tuota en tahdo itelle käyvän, telan sorhaaminen paikoilleen ilman toista konetta tuommosessa savessa on kyllä aikamoinen savotta, ei ne vetokehät ja alavaunu mene siitä mikskään raudasthan ne on tehty

      • kokemusta omaava

        yksinänsä voi telan saaha takasin päälle, jos on vaikkapa keikkukauhavarustus ja sopivasti "siivekkeitä" huulilevyn kulmissa, kiristyspyörä tietenki ensmäsenä sisään, myös joku nostoroppu tai sinkinpätkä voi olla hyvänä apuna mutta onpa joitain kertoja 30:n vuoden aikana tullu vitja laitettua yksinki.


      • Vili
        kokemusta omaava kirjoitti:

        yksinänsä voi telan saaha takasin päälle, jos on vaikkapa keikkukauhavarustus ja sopivasti "siivekkeitä" huulilevyn kulmissa, kiristyspyörä tietenki ensmäsenä sisään, myös joku nostoroppu tai sinkinpätkä voi olla hyvänä apuna mutta onpa joitain kertoja 30:n vuoden aikana tullu vitja laitettua yksinki.

        Vuonna 1967 oltiin Saimaan kanavaa rakentamassa Rättijärven sululla,kone oli Landsverk L-77 laahakauhalla.Liejua oli kääntökehään asti,ja tietysti tela pois paikoiltaan.Muuta ei auttanut kun hakee Rauma Repolan tehtaalta pitkää paksua vaijeria,ja Juustilan sululta lavetilla Pellonraivauksen pillari D9.Vaijeri koneen ympäri,ja nahkoineen veti kuivalle maalle että saatiin tela paikoilleen.Arvaatte oltiinko kurassa,ja silloin ei työmailla ollut suihkua.


    • Utelias

      No niin, aamulla töihin tullessani oli kone jälleen työn touhussa molemmat telat paikallaan kasailemassa kuorittua pintaa.

      Kuinka ollaakkaan aamupäivän aikana koneesta tipahti jälleen tela sinne montun pohjalle.
      Kuski ja toinen vetomoottori oli hävinnyt puoleen päivään mennessä paikalta (luulin että osa meni vaihtoon ja kuski poikkesi "apteekin puolella" siirtyäkseen jo viikonlopun viettoon) mutta ei.

      Sinnikäs sissi kävikin hakemassa kuormurin iltapäiväksi ja lastaili sitä kuoritulla maalla. Toinen tela siinä sivussa ja toinen paikoillaan ja kone mukavasti kallellaan. Käyhän se tietysti niinkin juu... En päässyt perille koneen tyypistä, on kerran maalipesty eli ei teippejä. Joltain vanhemmalta hitachilta tai hallalta se näyttää ja painoa luulisin olevan reilut 20t.

    • airfoil

      Jos huomaa heti että toinen pää lähti pois paikaltan.. äänestä kuulee.. Löysää rasvaa pois kiristys systeemistä. ja alkaa ajamaan telaa varovasti paikalleen.. toisinaan menee minuuteissa.. Komatsussa jumii kiristimet niin ettei taho löysää saada ja jos ompi pimeää.. niin paras jättää valoisaan aikaan laitto..
      saattaa tuntikin mennä.. ei tarvi riimuja kuin poikkeustapauksissa..

      Kartaakaan en ole päästänyt koko telaa putoamaan koneen viereen..

      Daewoossa en aina edes löysännyt telan kiristystä vaan taidolla sai telan ajamalla paikalleen.. vaikeinta on pitää löysät siellä missä niitä tarvitaan;) Kyse oli minuuteista kun meni tela takaisin paikoilleen..

      Uteliaalle: koneissa on johtopyörälle oma kelkka jossa johtopyörä liukuu.. ja sitä lykätään suurehkolla sylinterillä johon rasvarässillä pumpataan rasvaa.. sillä jaksaa kiriä telan.. lisäksi on vielä jousi joka mahdollistaa joustamista, jos vaikka kivi tai lumi pakkaantuu väliin.. Ei kasva voimat liian suuriksi ajomoottorille

      • Catmies

        Lentävällä sepällä tuo juttu lentää. Et kuitenkaan ole saanut keksittyä miten se tela ei putoa ... keksivä luonne kun olet. Siinä sitä kolmiulotteiselle ajattelulle ja taidolle olisi käyttöä.


      • Lasities
        Catmies kirjoitti:

        Lentävällä sepällä tuo juttu lentää. Et kuitenkaan ole saanut keksittyä miten se tela ei putoa ... keksivä luonne kun olet. Siinä sitä kolmiulotteiselle ajattelulle ja taidolle olisi käyttöä.

        Yleensä jos tela huonosti paikallaan niin ajo alkaa tökkiä kyseisellä puolella. Keventää telaa ja pyörittää, niin menee takaisin. Kun aloittelin hommia ja tela lähti pois, niin meni helposti paikalleen seuraavasti. Nostin telan irronneen puolen ilmaan ja laitoin ketjun ylävaunun ja telan välille ja jänkäsin telaa ylävaunulla samalla kun pyöritin telaa ajolla. Vetokohta ketjulla olijousipyörän puoli ja alapuolelta. Näin ketju menee halpommin ohjureiden yli.


      • Catmies kirjoitti:

        Lentävällä sepällä tuo juttu lentää. Et kuitenkaan ole saanut keksittyä miten se tela ei putoa ... keksivä luonne kun olet. Siinä sitä kolmiulotteiselle ajattelulle ja taidolle olisi käyttöä.

        Jotenkin jäi vaikutelma ettet uskonut...
        Yleensä ketju putoaa kuten "telafiikki" sanoi ajovirheen seurauksena, louhikossa tai kannokossa. Mahdoton niitä on estää kokonaan.

        Tiedän kuskeja jotka mieluummin katkaisee telan ja sitten laittaavat sen päälle ja liittäävät. HUH HUH. Kyllä minä mieluummin kikkailen 20min koneen kanssa ja laitan ajamalla ketjun kuin riimujen kanssa, saati liitos hommiin alan.
        Kai se juuri KOLMIULOTTEINEN ajattelu mahdollistaa ajamalla laiton.. kaikilta ei tule onnistumaan..


      • jo lopun alkua
        airfoil kirjoitti:

        Jotenkin jäi vaikutelma ettet uskonut...
        Yleensä ketju putoaa kuten "telafiikki" sanoi ajovirheen seurauksena, louhikossa tai kannokossa. Mahdoton niitä on estää kokonaan.

        Tiedän kuskeja jotka mieluummin katkaisee telan ja sitten laittaavat sen päälle ja liittäävät. HUH HUH. Kyllä minä mieluummin kikkailen 20min koneen kanssa ja laitan ajamalla ketjun kuin riimujen kanssa, saati liitos hommiin alan.
        Kai se juuri KOLMIULOTTEINEN ajattelu mahdollistaa ajamalla laiton.. kaikilta ei tule onnistumaan..

        jos ketju täytyy katkasta,että saa sen päälle.


      • Tsemppe Hujanen

        Eihän vetokehä ole ajomoottorin varassa...voi hyvän tähen...


      • sulle hei
        Tsemppe Hujanen kirjoitti:

        Eihän vetokehä ole ajomoottorin varassa...voi hyvän tähen...

        Mutta vetoratas on suoraan ajomoottorissa. Tiedä siten mistä tuon vetokehän tempaisit.


      • Tsemppe Hujanen
        sulle hei kirjoitti:

        Mutta vetoratas on suoraan ajomoottorissa. Tiedä siten mistä tuon vetokehän tempaisit.

        Käyppä vielä tarkistamassa asia...heh...


      • sulle hei
        Tsemppe Hujanen kirjoitti:

        Käyppä vielä tarkistamassa asia...heh...

        Eipä tartte. Tossa pihalla on yks vetoratas josta on akseli poikki. Vaihdettiin pari viikkoo takaperin. Arvaappa mikä oli syynä katkeamiseen ... saat käydä lunttaamassa airfoilin viestistä :D


    • winterr

      Olen aika nuori , mutta tiedän kaivinkoneista paljon.On monta eri vaihtoehtoa saada kone pois mudasta ilman telaa.Tietenkin kaivinkoneen ajajat osaavat huoltaa konetta eli he osaavat laittaa telan takaisin ja sitten niin se kone pääsee liejusta pois.

    • saa telan pois päältä

      Telan putoaminen päältä johtuu ajovirheestä.

      • telafriikki

        mut mitä väljempi laite, sitä hankalempaa on saada ne telat pysymään paikalla.
        noissa maanrakennuskursseilla pitäis olla pakollinen kurssi miten ajetaan niin että telat pysyy paikalla :D
        siinä hankittais käytännön kokemusta puskemalla venäläisellä kapeatelaisella DT75 puskukoneella. sillä oppii kuuntelemaan ja tuntemaan milloin telat menee rajoilla :D pillarilla en oo tietääkseni edes ollu lähelläkään pomppauttamista...
        kun tulee kokemusta niin oppii aika hyvin "lukemaan" vaarapaikat/ tilanteet ennakkoon, sillä pystyy myös välttään turhaa työtä. mutta niinku kaikessa niin virheitä sattuu silti kokemuksesta riippumatta...


      • naisen kanssa?
        telafriikki kirjoitti:

        mut mitä väljempi laite, sitä hankalempaa on saada ne telat pysymään paikalla.
        noissa maanrakennuskursseilla pitäis olla pakollinen kurssi miten ajetaan niin että telat pysyy paikalla :D
        siinä hankittais käytännön kokemusta puskemalla venäläisellä kapeatelaisella DT75 puskukoneella. sillä oppii kuuntelemaan ja tuntemaan milloin telat menee rajoilla :D pillarilla en oo tietääkseni edes ollu lähelläkään pomppauttamista...
        kun tulee kokemusta niin oppii aika hyvin "lukemaan" vaarapaikat/ tilanteet ennakkoon, sillä pystyy myös välttään turhaa työtä. mutta niinku kaikessa niin virheitä sattuu silti kokemuksesta riippumatta...

        mihin olet laittanut ihanan trikookuvasi?


      • Jus

        Kyllä helpottaa huomattavasti telan putoamista ilman ajovirhettäkin... Ja joskus saattaa vaseliinit lentää pihalle tai kiristys hajota muutenkin ja osathan saa nykyään aina samantien :) ja kaikkillahan on aikaa pitää kone levossa se viikko kun varaosia taotaan...


      • johtopyörä
        Jus kirjoitti:

        Kyllä helpottaa huomattavasti telan putoamista ilman ajovirhettäkin... Ja joskus saattaa vaseliinit lentää pihalle tai kiristys hajota muutenkin ja osathan saa nykyään aina samantien :) ja kaikkillahan on aikaa pitää kone levossa se viikko kun varaosia taotaan...

        on pahasti kulunut, elikkä pyörän keskeltä on kulunut se "harja" pois joka kulkee perusketjun sisällä niin tela hyppää helposti pois paikoiltaan esim. jos kuski ei tunne eikä osaa kuunnella milloin telarullat eivät ole enää perusketjun päällä vaan perusketju on väännätyksillä.
        Johtopyörien päälle on helppo hitsata uutta rautaa , niin vanhoistaki pyöristä saa vielä käypäset eikä tarvi ostaa heti uusia. Samoten jos tuntuu, että telat hyppii jatkuvasti helposti pois paikoiltaan niin kannattaa katsoa onko kaivinkoneen telaohjurit kunnossa ja hitsata tarvittaessa niihinki uutta rautaa.


      • kulunut loppuun
        johtopyörä kirjoitti:

        on pahasti kulunut, elikkä pyörän keskeltä on kulunut se "harja" pois joka kulkee perusketjun sisällä niin tela hyppää helposti pois paikoiltaan esim. jos kuski ei tunne eikä osaa kuunnella milloin telarullat eivät ole enää perusketjun päällä vaan perusketju on väännätyksillä.
        Johtopyörien päälle on helppo hitsata uutta rautaa , niin vanhoistaki pyöristä saa vielä käypäset eikä tarvi ostaa heti uusia. Samoten jos tuntuu, että telat hyppii jatkuvasti helposti pois paikoiltaan niin kannattaa katsoa onko kaivinkoneen telaohjurit kunnossa ja hitsata tarvittaessa niihinki uutta rautaa.

        on kyllä laakeritkii jo ehtoopuolella,eipä noita kannata laakeroida.


      • harhol

        Koneita ja kuskeja on monia,ei se aina ole kuskin vika jos tela tipahtaa eikä siitä ammattitadottomuudesta,monia räppänöitä olen 35 vuoden aikana ja osassa on ollut johtopyörässä vikaa pyöriä kuin papin kulli ja akseli väliä ei se ole kuin koneen omistajan vika


    • Utelias

      Uusi viikko ja uudet kujeet. Aamulla näytti olevan ulkopuolista huoltoväestöä koneen ympärillä. Näkyi se iso kiristinjousi pakkakin olevan irti. Nokkapyörä lojuu siinä vieressä ilman "piikkejä" joten uusi on kai tilauksessa. Toinen kaivuri urakoitsiakin on näyttänyt saapuneen tontille jatkamaan...

    • dfhdgs

      metsähommissa tänään 3kertaa tela pois päältä. (rasvat vuotaa sylinteristä ja prässi kotona) ei mene viittä minuuttia kauempaa jos johtopyörällä paikallaan ja vetopyörältä pois päältä.

      • Minusta telan laitto helpompaa jos lähtee johtopyörältä kuin vetokehältä.. joskus tuli otettua johtopyörältä pois sen takia että vetokehältä lähti..ja laitoin sitten vetokehälle ja sitten vasta johtopyörälle. Mutta kun näköjään menee päälle kumpi pää vaan lähtee en moisesta enää ole välittänyt. Lienenköhän kahdesti riimua käyttänyt eläessäni telan päälle laitossa.


      • Saetkae
        airfoil kirjoitti:

        Minusta telan laitto helpompaa jos lähtee johtopyörältä kuin vetokehältä.. joskus tuli otettua johtopyörältä pois sen takia että vetokehältä lähti..ja laitoin sitten vetokehälle ja sitten vasta johtopyörälle. Mutta kun näköjään menee päälle kumpi pää vaan lähtee en moisesta enää ole välittänyt. Lienenköhän kahdesti riimua käyttänyt eläessäni telan päälle laitossa.

        Ja vahingosta vihastuu, vaan ei viisastu! :D

        Näin se on, mitä useammin tela tippuu, sen nopeammin sen oppii saamaan paikalleen. Usein telan tippuilemisen herkyyttä voi pienentää kiristämällä telalapu/vaihtamalla pultit. Tällöin tela jämäköityy huomattavasti. Jos mikään muu ei auta enää, voi myös tehdä ohjurit Hardoxista ja uusi harjanne johtopyörään.

        Vanha konsti lopuillaan olevalle vetokehälle on myös hitsata kolme harjateräksen pätkää "♣ ristiksi ♣" vetokehän hampaiden päähän pehmeällä langalla (12.51). Siinä menee päivä tuhertaessa ja se on kamalan näköinen ensin, mutta kun sillä on ajettu viikko hampaat ovat yleensä muotoutuneet ihan siedettävän näköisiksi. Nykyään ei enää vissiin kannata holkkeja kääntää jollei itsellä ole telaprässiä ja runsaasti vapaa-aikaa.


      • lähtee
        airfoil kirjoitti:

        Minusta telan laitto helpompaa jos lähtee johtopyörältä kuin vetokehältä.. joskus tuli otettua johtopyörältä pois sen takia että vetokehältä lähti..ja laitoin sitten vetokehälle ja sitten vasta johtopyörälle. Mutta kun näköjään menee päälle kumpi pää vaan lähtee en moisesta enää ole välittänyt. Lienenköhän kahdesti riimua käyttänyt eläessäni telan päälle laitossa.

        Juuri noin. Vetopyörän pää ensin paikoilleen ja siitä sit vänkäämällä johtopyörän pää takasin. Hiukan vaatii väkivaltaista vääntöä. Mutta kyllä se menee ku on poiskin lähtenyt.


      • joopas 2
        Saetkae kirjoitti:

        Ja vahingosta vihastuu, vaan ei viisastu! :D

        Näin se on, mitä useammin tela tippuu, sen nopeammin sen oppii saamaan paikalleen. Usein telan tippuilemisen herkyyttä voi pienentää kiristämällä telalapu/vaihtamalla pultit. Tällöin tela jämäköityy huomattavasti. Jos mikään muu ei auta enää, voi myös tehdä ohjurit Hardoxista ja uusi harjanne johtopyörään.

        Vanha konsti lopuillaan olevalle vetokehälle on myös hitsata kolme harjateräksen pätkää "♣ ristiksi ♣" vetokehän hampaiden päähän pehmeällä langalla (12.51). Siinä menee päivä tuhertaessa ja se on kamalan näköinen ensin, mutta kun sillä on ajettu viikko hampaat ovat yleensä muotoutuneet ihan siedettävän näköisiksi. Nykyään ei enää vissiin kannata holkkeja kääntää jollei itsellä ole telaprässiä ja runsaasti vapaa-aikaa.

        Jos telat loppu, niin on turha uusia pelkää vetokehää.Se nääs kuluu hetkessä kun vanhan ketjun jako on muuttunut-pidentynyt.Ainut keino tekohengitää on tehdä uudet hampaan kuten kerroit ja lisäksi kasvattaa kehää hitsaamalla myös hampaan pohjalle ainetta . Vain näin saat kehän joka kestää koko kesän.Selvennys: näin kehän halkaisia on suurempi kun uusi vastaava, koska telan lenkkijakokin on suurempi kun uudessä.Tämä ei yleensä ole kannattavaa,mutta on tiettyjä tilanteita jossa se on perusteltua-kone menossa vaihtoon ym.Jos koneessa tukisukset ja kunnon ohjurit niin telan saa ajettua niin loppuun että holkit lopuksi puhkee, ja tappikin ohenee niin että murtuupoikki.


      • monia
        airfoil kirjoitti:

        Minusta telan laitto helpompaa jos lähtee johtopyörältä kuin vetokehältä.. joskus tuli otettua johtopyörältä pois sen takia että vetokehältä lähti..ja laitoin sitten vetokehälle ja sitten vasta johtopyörälle. Mutta kun näköjään menee päälle kumpi pää vaan lähtee en moisesta enää ole välittänyt. Lienenköhän kahdesti riimua käyttänyt eläessäni telan päälle laitossa.

        Kaikki oikeita millä tela menee nopeesti takasin paikallen. Ite tykänny ketjulla vetästä. Ketju alapuolelta kauhan varteen. Samalla nostaa konetta ja vedettää telaa ja sitte pyöräytys. 5 minuuttia menee ja kun se ketjukin mukana kun sille monenmoista käyttöö tuppaa löytymään lavetin avustamisesta alkaen...
        Kaiken paras on kummiskin täyspitkät telaohjurit. Aivan sama meneeko vetomoottorit takana vai edellä. Ei tipu tela ja sen mitä niihin sijoittaa maksaa ittensä takasi pidempänä perusketjujen käyttö ikänä. Sitte jos on leveet telat niin ehdottomasti kunnolliset sukset lisäksi.


    • esko

      jos tela lähtee kaivinkoneesta paikoiltaan. niin sen panee kusireissullaan paikoilleen jas se kusi reissu ei kestä ku viis minnuuttia korkeintaan

      • noviisikas

        Entä jos on eturauhasen liikakasvua. Miten ehtii kusta viidessä minuutissa, jos telakin pitää asentaa samassa hötäkässä? Vai voiko sen telan asentaa kustessa, vai tuleeko siitä vähän niinkö juosten kustu?


      • kiinnostus,
        noviisikas kirjoitti:

        Entä jos on eturauhasen liikakasvua. Miten ehtii kusta viidessä minuutissa, jos telakin pitää asentaa samassa hötäkässä? Vai voiko sen telan asentaa kustessa, vai tuleeko siitä vähän niinkö juosten kustu?

        minussakin joka ei näistä mitään ymmärrä muuta kuin kunnioittavan matkan päästä sivusta seurannut. Paljon esille tullut että ajovirhe paljolti jos tela putoaa, millainen virhe?
        Mietin vaan tilannetta kun paljonhan noilla metässä laikutetaan ojan kaivun lisäksi että miten välttää tuo putoaminen kun eihän siinä kumminkaan paljoa voi kiertää pahoja paikoja niin joku jippohan siinä konkareilla varmaan on välttää tuo mutta mikä?


      • kunnossa...
        kiinnostus, kirjoitti:

        minussakin joka ei näistä mitään ymmärrä muuta kuin kunnioittavan matkan päästä sivusta seurannut. Paljon esille tullut että ajovirhe paljolti jos tela putoaa, millainen virhe?
        Mietin vaan tilannetta kun paljonhan noilla metässä laikutetaan ojan kaivun lisäksi että miten välttää tuo putoaminen kun eihän siinä kumminkaan paljoa voi kiertää pahoja paikoja niin joku jippohan siinä konkareilla varmaan on välttää tuo mutta mikä?

        Jos ketjut ei ole loppuun kulunu ja on ohjurit kunnossa niin ei tela kovin helpolla tipukkaan. Yleensä tippuu kahdesta syystä. Joko konetta kääntäessä tai jos on sivusuunnassa löysät ketjut niin etenkin levee telasessa tippuu kun joku kivi tai kanto telan reunan alla vääntää sen pois rattaalta. Sivurinteeseen ajoo kannattaa välttää. Nostaa konetta kun kääntää ajaa suoria linjoja muuten. Tasata edeltä kivet ja kannot pois siten ettei tela joudu väännölle. Sitte jos on oikeen huonossa kunnossa ketjut niin ajaa hankalammassa paikassa siten että näkee kulkusuunnassa telojen takapäähän tippuu lähes aina takaa kulkusuuntaan nähden.


      • tuli kerralla
        kunnossa... kirjoitti:

        Jos ketjut ei ole loppuun kulunu ja on ohjurit kunnossa niin ei tela kovin helpolla tipukkaan. Yleensä tippuu kahdesta syystä. Joko konetta kääntäessä tai jos on sivusuunnassa löysät ketjut niin etenkin levee telasessa tippuu kun joku kivi tai kanto telan reunan alla vääntää sen pois rattaalta. Sivurinteeseen ajoo kannattaa välttää. Nostaa konetta kun kääntää ajaa suoria linjoja muuten. Tasata edeltä kivet ja kannot pois siten ettei tela joudu väännölle. Sitte jos on oikeen huonossa kunnossa ketjut niin ajaa hankalammassa paikassa siten että näkee kulkusuunnassa telojen takapäähän tippuu lähes aina takaa kulkusuuntaan nähden.

        selvä. Hyvinkin järkeen käypää kun tarkemmin ajattelee, niin vain selvisi tämäkin.


    • Utelias1

      No niin, löysin "arkistosta" vanhan kirjoitukseni.

      Kolmessa vuodessa on sen vertta tapahtunut että nyt allekirjoittaneellakin on omaa kokemusta telan irtoamisesta... koneena tosin 5t ja kumitelainen.

      Reilun vuoden sain kaiveltua kunnes se tapahtui. Kohta yksi ja kello kuusi, huulilevyllinen luiskakauha ja tiltti... hyvin yletyin painamaan johtopyörää sisään, mutta se ei hievahtanutkaat (yksisuuntaventtiili oli jo irti).

      No, Johtopyörä kelkoineen ulos ja tarkastelun kohteeksi kiristinsylinteri. Ruosteessa? lisää voimaa, 2" rautatanko, sopivat ohjurit ja lekaa... ei mitään vaikutusta.

      Seuraavaksi lähes kynegolokin ottein kiristinsylinteri pois paikoiltaan, näytti muuten ihan pullotunkilla. Hioin vesihiomapaperilla varovasti pintaruostetta sylinterivarresta, voitelin huulitiivisteen ja laitoin kapistuksen suureen vanhaan putkimiehen penkkiin. Naputtelin pintaa ja kiristin varovasti reilulla 2m jatkovarrella... Hei! Tämähän liikkui sisään ainakin yhden millin per kalautus. Tätä riemua ei tosin kestänyt kun sen aikaa kunnes viilapenkin leuka katkesi ja putosi lattialle.

      Tein puusta kiristinsylinterin ympärille tuen ettei se pääse kaatumaan kun painoin koneen kauhalla sitä maata vasten. No eihän 5t paino mihinkään riitä joten vaihdon koneeksi 8t lusikkahaarukan. Eli tasainen maa, kiristin jonka päällä kauha ja kauhassa alasin johon mänttään lekalla ja HEI nyt se *per**le liikku sisään.

      Noh, kiristinsylinterin asennus telaston sisään onkin ihan toinen juttu varsinkin kun pihalla on pussipimeää. Kello 10 siis 22 makaan koneen vieressä toinen käsi alarullien välistä kannattelemassa kiristintä ja toinen räikässä kiristämässä pultteja ja vaimo taskulampun kanssa huutelemassa koordinaatteja pultinreijistä. Kello 23, kiristin paikallaan ja johtopyörä kolossaan sisään painettuna. Itse telan laitto kävi kauhalla yllättävänkin helposti kun pyöräytin kiven koneen alle siten että se puoli pysyi hieman maasta yrti. Yksitieventtiili paikalleen, prässillä rasvaa ja tela kireelle! Avot se oli siinä ja kello 0:30.

      Kului noin reilu kuukausi. Kikkailin koneella vähän huonossa maastossa ja voi V*tt*. Taas irti ja sama puoli. Koitin kauhalla johtopyörää, ei luuku joten johtopyörä pois. Seuraavaksi leka sessio, koska tuo irroitus on noin 6h homma. Uskokaa tai älkää, se liikkui lekalla putken välityksellä sisään. Taas kivi alle, tela paikalleen ja rasvaa kiristimeen... toimii ja aikaa alta 1h.

      Loppu kesä lähes syksy ja olen hommissa todella vetelässä savikossa vesisateessa. Siirsin suoraan pehmeikössä ja tunsin että nyt vetää raskaasti, liike seis. Ajatuksena että jotain vetorattaan ja ketjus välissä... Olihan siellä, telan perusketju oli puolittain rattaan hampaitten välissä juuri sellaisella jaolla että ei liiku eteen eikä taakse. (kumiteloissa perusketju on katkonainen) Yksitieventtiili pois ja rasvat suorastaan pursuivat silmille eli tela on johtopyörältään paikallaan, mutta vetorattaan hampaat puolittain koloissa ja kirstimen jousi vielä jännittyneenä vaikka itse kiristin on sisässä. No eihän se liiku minnekään ja on kuin viulunkieli. Kallistelin konetta päin maata jos vaikka olisi lipsahtanut takaisin perusketjun väliin, mutta ei. Lenkkasin savikosta kuivemmalle ja taas lusikka haarukka kehiin. Tönein kauhan takusella aikani telaa kunnes se pongahti hampaan kolosta paikoillee...

      Loppukausi sujui ilman havereita, mutta talvella perehdyn telaston kunnostukseen todella!

      Toivottavasti edes joku tunsi saaneensa lievää myötätuntoa tarinaani lukiessaan.

    • yksityinen ihm inen

      en tiedä minä' vain leikin iskän kaivureilla

    • jahvetti3-11

      Mulla kanssa kuminauhakoneen telat pois hyvinkin herkästi.
      Kiven murkula painattaa telaa kallelleen ja sopivasti kun on vetopällä,
      niin ei edes ehdi huomaamaan, että alkaisi kulkua hidastamaan.
      Sitten se onkin jo liian myöhäistä.
      Eikä tosiaankaan ole liian löysällä kumppari. Alarullia kun ei pikkukoneessa ole kuin yksi, niin siinä on kai liikaa väliä ohjaus/vetorulliin nähden.
      Lähteekö muilta kumitelat pois päältä lähes aina kivikossa ajellessa?

    • jokapaikan höylä

      telat saa aika näppärästi paikalleen huonossakin maastossa noin puolituntia telaa koden menee aikaa jos on pari hyvää palakusta jarautakanki ja fanttiketju

      • Ekonomi

        Riippuu vähän miten tela on lähtenyt paikoilta. Itte noin 80 tunnin kaivinkone kokemuksella sain tela paikoille ilman kettinkiä tai muuta apuvälinettä. Kauha maahan ja ei muuta kun siirrä kone siihen suuntaan mistä mennyt paikoilta, vaatii pientä kikkailua muta jos käännät, työnnät ja ajat telaa oikeen suuntaan samaan aikaan pitäis onnistua, periaattees käytät kauhaa maassa siirtäekseen kaivinkoneen oikeen suuntaan niin että tela menee paikoille.. työnnät telan paikoille samalla kun ajat telat.. löysillä teloilla aika helppo juttu.


    • Anonyymi

      Mikä on telaohjuri???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 197
      2752
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      248
      2713
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2376
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      203
      1861
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1364
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1338
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1307
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      23
      1275
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1244
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      158
      1142
    Aihe