Kone kännykän kautta Internettiin?

Linuxissa

Hei!

Saan kiinnitettyä kännykän Linuxiin USB-portin kautta.
dmesg näyttää kännykän tietoja.

Mutta tietääkö joku miten kännykän kautta pääsisi nettiin?
Netti toimii kännykässä, mutta miten voisin käyttää kännykän Internet-yhteyttä tietokoneella?
Siis Linuxissa.

En tahtoisi käyttää langattomia yhteyksiä, vaan USB-kaapelin kautta yhteyttä.

Minulla on GPRS (ja UMTS?) -yhteys käytössä kännykässä. Kännykässä on S60.

Löysin sellaisen ohjelman kuin GPRS Easy Connect.
http://www.easyconnect.linuxuser.hu/modules/index/

Mutta siinä joutuu asentamaan aika paljon kaikenlaisia ohjelmia.
(-> Documentation)
Gnome2 perl moduuli, Gtk2 sama, yms. yms.:

Compress-Zlib-1.34-->ExtUtils-Depends-0.205-->ExtUtils-PkgConfig-1.07-->
Glib-1.081-->Gtk2-1.081-->Gtk2-TrayIcon-0.03-->
Gnome2-VFS-1.021-->Gnome2-Canvas-1.002-->Gnome2-1.021-->
Encode-2.10-->Getopt-Long-2.34

Käännän niitä juuri kaikkia
perl Makefile.pl
make
make test
make install
-komennoilla.

Se on aika työlästä.
En tosin tiedä voisiko ne saada asennettua jotenkin helpomminkin.

Minulla on käytössä Linux 9,
mutta jos tiedätte, että olette saaneet toimimaan jossakin tietyssä Linux-jakelussa jotain tiettyjä ohjelmia, joilla tietokoneella voisi käyttää kännykän Internet-yhteyttä, niin saattaisin asentaa uuden Linuxin käyttöön, jos on tarve.

En tahtoisi hankkia Microsoftin Windows XP:tä / 2000:sta, joilla voisi kenties käyttää kännykän Internet-yhteyttä helpommin tietokoneella. Nokia PC Suite toimisi noissa MS:n käyttöjärstelmissä, mutta en tahtoisi hankkia sellaisia. (!)

Voin ilmoitella, että saanko toimaan tuota GPRS Easy Connect -ohjelmaa itselläni.
Tosin siinä voi kestää. Nyt on menossa toinen ilta tämän operaation kanssa.
Easy Connect ei ainakaan vielä ole nimensä veroinen ...
Tosin minulla on todella hidas konekin. Niin hidas, etten kehtaa edes sanoa, Pentium nyt kuitenkin.

T. "Linuxilla nettiin kännykän kautta"

7

654

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miten kävi...

kun varmasti aihe kiinnostaa muitakin
      minun lisäkseni...

• sulla Linux 9, eli tarkemmin mikä?
      Mitä sanoo konsolissa komento uname -a

• Linuxissa

En saanut ohjelmaa toimimaan.

uname -a antaa tällaisia tietoja:
      ... elisa-laajakaista.fi 2.4.20-8 päiväyksen "... EST 2003",
      sitten: i686 i686 i386 GNU/Linux.

Asennuksestani:

Jotkin "make test"-testit ilmoittivat joitain failureita.
      "make install"-komennot toimivat silti.

Tätä en päässyt kääntämään: Getopt-Long-2.34.
      ("make all test" valitti jostain "*** missing separator. Stop." jutusta Makefilen rivillä 87. Rivillä josta se valitti, lukee installman1. Yritin monilla Getopt-Longin versioilla. Kaikilla tuli sama. Kommentoin rivin uskaliaasti pois Makefilestä, mutta sitten valitti rivistä 97 samaa, siellä luki "sit". ...)
      Eli sitä en päässyt "make install"-komennolla asentamaan.

Sitten, kun aloin asentamaan itse "Easy Connect"-ohjelmaa, niin nyt esivaatimukset täyttyivät, kun ohjelma tutki mitä ohjelmia koneellani on.
      (OK-merkinnät kaikissa esivaatimuksissa, aiemmin oli muutama Fail-tapaus.)

Installointi oli hyvin lyhyt. Käsittääkseni installoinnin lopuksi yritti käynnistää vielä jotain ikkunaa mutta ei onnistunut.
      Installointi-ikkunaan tuli kuitenkin finished-teksti,
      ja gprsec-binaari löytyi operaation jälkeen asennettuna (jostain /usr/bin/ hakemistosta ja jotain oli /usr/share/gprsec-hakemistossa).

Kun yritin käynnistää gprsec-binaaria, niin se näytti aluksi käynnistyvän, siihen tuli avausikkuna ja se näytti lukevan jostain jotain (kännykästäkin?, en ole varma,), mutta sitten ohjelma vain loppui, "Starting main window"-luki siinä vaiheessa käynnistysikkunassa.
      Mitään pääikkunaa ei avautunut, ainoastaan aloitusikkuna siis avautui aluksi (jossa oli hieno pingviinin kuva).
      Mitään virheilmoituksia ei tullut, myöskään syslogiin.

En tiedä voisiko, jossain GUI-asioissa olla jotain huonosti asennettuna tms. En tiedä.
      Voisin tietysti yrittää etsiä jotain rpm-pakettiakin.

Yritin vielä viilata myös Getopt-Longin Makefileä ja poistin sieltä mm. yksinäisiä "'"-merkkejä, joita makefileen oli ilmestynyt, ja joista "make all test"-komento valitti.
      "make all test"-komennon jälkeen jouduin taas muokkaamaan Makefileä. Siellä oli yksittäisiä "'"-merkkejä.
      Sen jälkeen "make install" meni läpi.
      (Mitä se sitten tekikin.)

t. "Linuxissa" / "Linuxilla nettiin kännykän kautta"

• Linuxissa

Joistakin paketeista oli olemassa uudempi versio, ja yritin asentaa joistakin niitä uudempia.

• Linuxissa

INSTALL.sh valittaa naista, ennenkuin olin asentanut ne toiset moduulit komennoilla perl Makefile.PL, make, make test, make install yms.

GPRS Easy Connectin INSTALL.sh valittaa siis naista:
        Glib perl module
        Gnome2 perl module
        Gnome2::Canvas perl module
        Gnome2::VFS perl module
        Gtk2 perl module
        Gtk2 Traylcon perl module

Error. lukee Ok.:n tilalla.

Tietaako joku, etta loytyyko nuo jostain rpm-paketeista, ettei minun tarvitsisi asentaa noita kaantamalla kaikkia moduuleita.
        Ei toiminut silti. En ehka osannut kaantaa kaikkia oikein.

Kokeilin nyt myos RHEL 4:lla, vaikkei sita taideta niin hyvin levittaa tms. tms..

Easy Connectin INSTALL.sh valittaa samoista myos RHEL 4:ssa.
        Moduulien pitaisi Easy connectin sivujen mukaan loytyakin jostain asennuspaketeista eri linux-jakeluissa. En muista sanatarkasti miten sanottiin.

• kerpsis
        Linuxissa kirjoitti:

INSTALL.sh valittaa naista, ennenkuin olin asentanut ne toiset moduulit komennoilla perl Makefile.PL, make, make test, make install yms.

GPRS Easy Connectin INSTALL.sh valittaa siis naista:
        Glib perl module
        Gnome2 perl module
        Gnome2::Canvas perl module
        Gnome2::VFS perl module
        Gtk2 perl module
        Gtk2 Traylcon perl module

Error. lukee Ok.:n tilalla.

Tietaako joku, etta loytyyko nuo jostain rpm-paketeista, ettei minun tarvitsisi asentaa noita kaantamalla kaikkia moduuleita.
        Ei toiminut silti. En ehka osannut kaantaa kaikkia oikein.

Kokeilin nyt myos RHEL 4:lla, vaikkei sita taideta niin hyvin levittaa tms. tms..

Easy Connectin INSTALL.sh valittaa samoista myos RHEL 4:ssa.
        Moduulien pitaisi Easy connectin sivujen mukaan loytyakin jostain asennuspaketeista eri linux-jakeluissa. En muista sanatarkasti miten sanottiin.

Gprs-internetyhteyden saa toimimaan ihan pon pppd -systeemillä.

Graafinen mukava ohjelma samaan hommaan KDE:ssä on KPPP. Gnomessa on muistaaksen vastaava (GPPP?).

Ainoa vaikeus on löytää ja laittaa oikeat yhteysmääritykset itse. Ei ole kovin vaikeaa kylläkän - EasyConnect on monesti vaikeampi saada toimimaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000009524117#22000000009524117

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=gprs&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=Linux&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2006&ed=12&em=5&ey=2006&hpp=25

• Linuxissa
        kerpsis kirjoitti:

Gprs-internetyhteyden saa toimimaan ihan pon pppd -systeemillä.

Graafinen mukava ohjelma samaan hommaan KDE:ssä on KPPP. Gnomessa on muistaaksen vastaava (GPPP?).

Ainoa vaikeus on löytää ja laittaa oikeat yhteysmääritykset itse. Ei ole kovin vaikeaa kylläkän - EasyConnect on monesti vaikeampi saada toimimaan.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=656&posting=22000000009524117#22000000009524117

http://keskustelu.suomi24.fi/servlets/search?start=0&advanced=1&all_words=gprs&some_words=&exclude_words=&exact_words=&conference=Linux&poster=&sort=relevance&search_interval=fixed_interval&fixed_interval_time=0&sd=01&sm=01&sy=2006&ed=12&em=5&ey=2006&hpp=25

Hei!

No nyt parhaillaan käytän Linuxilla Internet-yhteyttä kännykän GPRS:n kautta.

Olinkin jo joskus katsonut jotain sivuja, joissa kirjoitettiin ppp-yhteyden ottamisesta.

gppp:tä ei taida olla (ainakaan asennettuna) minun koneellani.
        Mutta käytin suoraan pppd-komentoja suunnilleen tämän sivun mukaisesti (tätä sivua löytyy netistä parista paikasta, toisesta ei löydy asetustiedostoja):
        http://kapsi.fi/~mcfrisk/linux_gprs.html

Aika hankalaahan se oli, kun joutui muokkaamaan joitakin noista asetus- tms. tiedostoista.

Nyt pitäsi vielä yrittää selvittää, että mikä on baud raten maksimi. Vai voikohan asettaa baud raten, joka on korkeampi kuin mitä kännykkä tukee?
        Katsotaan, jos löytyy jotain netistä.

Tietääkö joku voiko näistä nettiyhteyksistä tulla kännykkään viruksia?
        Onko turvallista käyttää tietokoneelta kännykän GPRS-yhteyttä?
        Tietokoneesta ei ole niin väliä, mutta on aika hankalaa, jos kännykkään alkaa tulla viruksia.
        Aikomukseni ei ole käyttää kännykän selaimia netin selailuun, joten sieltä ei pitäisi tulla viruksia.
        Mutta voiko sieltä tulla viruksia, jos käytän sitä vain "modeemina"?

Omalle tietokoneelleni voi tietenkin tulla viruksia, mutta voiko tulla kännykkään?

Kiitoksia vain.
        Uskalsin sitten alkaa kokeilla tuota pppd:tä.

Minulla on tällä hetkellä asennettuna Fedora 5.

Yritin vielä kerran myös sitä GPRS Easy Connect -softaa, mutta INSTALL.sh on ihan hiljaa. Ei lähde liikkeelle ollenkaan.
        Tosin minulla voi olla vikaa koneen puolellakin. Se on aika hidas.
        Mm. Firefox ei lähde käyntiin. Mozillakaan ei lähde käyntiin ylävalikosta / -paneelista.
        Komentoriviltä / terminaalista Mozilla kyllä lähtee käyntiin ja pääsen sitä kautta selaamaan nettiä.
        Joten toimii riittävän hyvin minulle.

Katsotaan pitäisikö ostaa vähän nopeampi kone.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      92
      4667
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      84
      3942
    3. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      147
      3661
    4. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      115
      2635
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      132
      2582
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      43
      2151
    7. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      2067
    8. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      226
      1840
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1717
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      88
      1709
    Aihe