Vanha moottori - mitä tehdä

jack&jones

Huoltomies kävi kokeilemassa vanhaa venettä ja sanoi että makeavesipuolelle tihkuu pakokaasuja - ei ainakaan vielä jäähdytyslientä sylinterin sisään. Oli sitä mieltä ettää 30 vuotiasta Volvo Penta MD2B konetta ei kannata yrittää korjata. Hajoaisi avatessa ja jos vaikka saisikin kasaan niin kohta laukeaisi jostain muualta.

Mitä mieltä on parlamentti täällä? Onko toivo menetetty ja jäljellä koko veneen ja koneen romutus (onko tuolla lasikuiturungolla ihmeempää arvoa jos kone on tuossa kunnossa) - tai uuden koneen hankinta. Miten pitkään tuommoinen tilanne saattaa jatkua ennenkuin kone lopulta tosiaan hajoaa.. Nyt se puskee hiljakseen jäähdytysnestettä paisuntasäiliön painekorkin kautta, saa olla lisäilemässä..

Kannattaako hankkia uusi kone vai käytetty? Johonkin kolmeen tonniin saisi näköjään about vm 87 volvo pentoja - tosin ei tätä samaa MD2B konetta kun sen valmistus loppui jo jossain 1975.. Uuden koneen laittaminen (siis laitattaminen) tuntuu hiukan yliampuvalta, arvelivat about 12 kEUR:olla tuonkin tekevänsä (29hv penta asennus).. Tosin vm 87 asentaminen tuntuu taas riskipeliltä - onko se hajalla heti ensi vuonna kun ei ole uudemmasta päästä sekään?

Onko koneen vaihto toisenmerkkiseen / malliseen operaatio joka useammin onnistuu kuin epäonnistuu?

Vähän sekavia kysymyksiä, hiukan hatuttaa.. 8-/..

Asiallisista kommenteista etukäteen kiittäen..

51

18758

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nojooopadijoo

Eli eipä ihmeempiä vaatimuksia kannata tuohon "kategoriaan" huomioida kuin toimivaa pakettia.
      Senhän voi rakentaa esimerkiksi, pakettiauton moottorista..
      Marinointi joka käsittää:

raakavesipumpun, lauhduttimen sekä kytkimen lauhduttimen(jos tarvitsee??).
      Vanhan kytkimen sovitus tuohon onkin oma projektinsa.
      Poikkeuksetta kun myyntiartikkelissa on maininta sea tai marine niin hinta 3-kertaistuu..
      Itselläni vanha valmetin kone joka toiminu moitteetta..
      2vuotta sittten putket uusittu etc..etc.. ja taas ajetaan 5000-8000h jos ei enemmänkin..

Kannattaa hyödyntää olemassa olevat osat jotka sulla jo on niin tulevassa "projektissa"..

Hvää kesää kaikille..

• Stefan

Eihän tuossa ole kyse maailmanlopusta. Vaidat kannentiivisteen ja ajat taas kymmenen vuotta. Hyvää kesää.

• ottaa kone pois
        Stefan kirjoitti:

Eihän tuossa ole kyse maailmanlopusta. Vaidat kannentiivisteen ja ajat taas kymmenen vuotta. Hyvää kesää.

ja tutkia mikä on todella vikana.Saanko arvata huoltomiehen kommentista että olet pääkaupunkiseudulta, kommenti voi tosin olla oikeakin. Jos kone purettuna näyttää siltä että ei kannata korjata niin sitten miettimään konetta tilalle. Hieman yli 4 tonnia saa ihan uuden kone kytkin paketin, mutta kyllä siihen käytetty löytyy halvallakin kun rupeat oikeasti ettimään. Unohda noi marinointi hommat jos et itse osaa tehdä.

• jack&jones
        ottaa kone pois kirjoitti:

ja tutkia mikä on todella vikana.Saanko arvata huoltomiehen kommentista että olet pääkaupunkiseudulta, kommenti voi tosin olla oikeakin. Jos kone purettuna näyttää siltä että ei kannata korjata niin sitten miettimään konetta tilalle. Hieman yli 4 tonnia saa ihan uuden kone kytkin paketin, mutta kyllä siihen käytetty löytyy halvallakin kun rupeat oikeasti ettimään. Unohda noi marinointi hommat jos et itse osaa tehdä.

Itte en osaa / ehdi / ei ole paikkaa.. Teetättää tämä työ pitää..

Mutta jos nyt saisi nitkuteltua tuolla koneella syksyyn - käyttö on kuitenkin aika pientä, puoli tuntia mökille ja takaisin merellä sisäreittiä pitkin.. Josko se sen kuitenkin kestäisi..

Sitten syksylle voisi kuitenkin varata vanhalle koneremontin ja lähteä kannen tiivisteen vaihdosta.. Vai olisiko vika jossain muualla..

Jos hajoaa niin sitten vanha vaihtokone voisi olla vaihtoehtona..

Mitähän sudenkuoppia tuossa vanhan koneen remontin / vaihtamisen kanssa saattaa tulle eteen..? Top ten oops juttua tms..

• koneremppa
        jack&jones kirjoitti:

Itte en osaa / ehdi / ei ole paikkaa.. Teetättää tämä työ pitää..

Mutta jos nyt saisi nitkuteltua tuolla koneella syksyyn - käyttö on kuitenkin aika pientä, puoli tuntia mökille ja takaisin merellä sisäreittiä pitkin.. Josko se sen kuitenkin kestäisi..

Sitten syksylle voisi kuitenkin varata vanhalle koneremontin ja lähteä kannen tiivisteen vaihdosta.. Vai olisiko vika jossain muualla..

Jos hajoaa niin sitten vanha vaihtokone voisi olla vaihtoehtona..

Mitähän sudenkuoppia tuossa vanhan koneen remontin / vaihtamisen kanssa saattaa tulle eteen..? Top ten oops juttua tms..

Jos itse ei osaa tehdä koneremppaa ja joutuu turvautumaan huoltomiehiin niin tee kuten huoltomies oli suositellut: asenna täysin uusi kone.

Mikäli osaat itse tehdä koneremppaa niin aukaise kone ja kato mitä on syönyt. Voi olla halpaakin korjausta, tai sitten kallista.

• MBMoottori

No voi herrtinen sentään, mulla on kymmenen votta vanhempi MB20 Volvo enkä ole tietänyt että se on ollut hajoamassa käsiin jo viimmeiset kymmenen vuotta. Sitäpaitsi koneelleni tehtiin remontti jokunen vuosi sitten ja kyllä se vielä kasaan saatiin ja hyvin on toiminut luotettavasti sen jälkeen. Älähän hätäile vaan tuki mitkä on vikana, jos mitään. Olikohan huoltomiehellä oma lehmä ojassa ja myymässä sinulle uutta konetta tilalle?

• jack&jones

Hyvä kuulla että näinkin on.. Millainen huoltohistoria sun koneella on? Millainen remontti sille silloin tehtiin? Ja missä..? Tää mun vene kelluu merivedessä Etelä-Suomessa..

Joo, kyllä niillä tietty olisi tarjota uutta Volvo Pentaa tämän tilalle..8-/

• MBMoottori
        jack&jones kirjoitti:

Hyvä kuulla että näinkin on.. Millainen huoltohistoria sun koneella on? Millainen remontti sille silloin tehtiin? Ja missä..? Tää mun vene kelluu merivedessä Etelä-Suomessa..

Joo, kyllä niillä tietty olisi tarjota uutta Volvo Pentaa tämän tilalle..8-/

Remontti ei ollut ensimmäinen moottorin historian aikana. Periaatteessa kuitit ovat tallella joten pitäisi tukiskella niitä. Periaatteessa tuollainen pura ja kokoa harjoitus oli kyseessä ja paljon tiivisteitä vaihdettiin, männänrenkaita olikohan joku laakerikin tms. Sen verran on kuitenkin aikaa etten tarkkaan muista ja rahaakin meni niin että käytetty vaihtomoottori olisi ollut myös vaihtoehto. Nyt kuitenkin toimii ja en mene sanomaan olisiko parin tonnin vaihtomoottori ollut sen parempi. Pitäisi vähän kaivella venekansion kuitteja.

• jack_jones
        MBMoottori kirjoitti:

Remontti ei ollut ensimmäinen moottorin historian aikana. Periaatteessa kuitit ovat tallella joten pitäisi tukiskella niitä. Periaatteessa tuollainen pura ja kokoa harjoitus oli kyseessä ja paljon tiivisteitä vaihdettiin, männänrenkaita olikohan joku laakerikin tms. Sen verran on kuitenkin aikaa etten tarkkaan muista ja rahaakin meni niin että käytetty vaihtomoottori olisi ollut myös vaihtoehto. Nyt kuitenkin toimii ja en mene sanomaan olisiko parin tonnin vaihtomoottori ollut sen parempi. Pitäisi vähän kaivella venekansion kuitteja.

Missä suunnassa Suomea tämä operaatio tehtiin? Mulla olisi kiinnostusta vinkeistä luotettavista tahoista tuolla Kemiö-Dragsfjörd suunnalla..

• Vanha diisseli

Itse olen törmännyt samalaiseen asenteeseen. Hakiessani kulutusosia V-PMD vitoseen, valtuutettu edustaja huokaili ja valitteli historiallisten koneiden osaongelmia. On se ihmeellistä, jos ruotsalaiset myyvät vielä samoihin myllyihin makeavesikittejä ja täällä siipipyörän saa vain tilaustavarana valitusten kera.
      Kertokaapas, mikä olisi todellinen vaihtoehto 1-sylinteriselle V-P&Saildrive -yhdistelmälle?

• R K-S

silloin kun vanha kone sanoo sopimuksen irti:
      1. Korjata vanah kone esim. käytetyillä osilla.
      MD 2 - MD 3 moottoreita löytyy romutettuina. Tosin ne on yhtä vanhoja kuin sinun kone.
      Tälläisen remontin budeltti voiis olla esim. 2.000,-
      2. Vaihtaa tilalle tarkastettu vaihtokone. Alan liikkeistä löytyy, mutta nyt on tietenkin kaikkein huonoin aika semmosta etsiä. Budjetti voisi olla n. 4.000,-.
      3. Ostaa uusi kone tilalle. Silloin löytyy edullisempiakin kuin V-P. Vertaa hintoja ja pyydä tarjous. Budjetti voisi olla n. 8.000,-.

• tekniikamies ja veneilijä

kun laitat yhteystietosi postiini niin voimme vaika puh. keskustella moottorisi ongelmista, (olen 40v korjannut melkein mitä vain)

[email protected]

• jack_jones

Kiitoksia vastauksista ja kommenteista..!

Tässä alkaa pikkuhiljaa tulla sellainen tunne että kannattaa ainakin yrittää vaihtaa tuo kannen tiiviste. Tosin ensin pitää tutkia onko se kannen tiiviste..

Ilmeisesti tuo voisi selvitä
      1) analysoimalla jäähdytysnestettä
      2) vuotomittauksella jolla ajetaan ilman / typen painetta polttokammioon ja katsotaan jos/mistä suunnasta alkaa pulputtaa
      3) tarkkailemalla tuleeko jäähdytysnesteeseen kuplia ajossa

Mutta..

Jos nyt kaikesta huolimatta aikoisi avata tuon koneen ihan itse (huh) tarkoituksena vaihtaa kannen tiiviste níin mitä pitäisi erityisesti muistaa / huomioida..? Mikä voi mennä pieleen.. 8-}..

Joo, mulla on MD2B:n huoltomanuaali sekä ruotsiksi että englanniksi -- sekä Nigel Calderin "Marine Diesel Engines". Dieseleiden huollosta ei ole käytännön kokemusta - toivoin ettei tarvitsisikaan, mutta näyttää taas kerran ettei suuremmat voimat taaskaan kuuntele pienen ihmisen toiveita.. 8-)

Ja/tai..

Onko vinkkejä luotettavista tahoista Turku-Hanko välisellä alueella (mieluiten Dragsfjärdissä) joka voisi tehdä / ottaa osaa tällaiseen hankkeeseen..

Vinkit MD2B osista otetaan myös kiitollisuudella vastaan..

• R K-S

ole liikaa syöpynyt. MD 2 oli tyypillistä, että vesitilan renat syöpyivät siten, että kansitiiviste ei enää pidä.

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

ole liikaa syöpynyt. MD 2 oli tyypillistä, että vesitilan renat syöpyivät siten, että kansitiiviste ei enää pidä.

Mulle on sanottu että kyseinen kone on aina ollut makeavesijäähdytyksellä. Onko tällöin sama syöpymisongelma riskinä?

Onko kyse syöpymisestä kannen vai lohkon puolella? Miten /mistä sen huomaa?

• jack_jones

Oheisen linkin takaa löytyy kuvia tästä moottorista.

http://www.omasaitti.fi/jackjones

Ajatus on että sinne tulee sitten aikanaan kuvia itse operaatiosta jos päädyn tuon tekemään (lue yrittämään) itse.

Mahtaako mistään löytyä ohjeita miten kannen tiivisteen vaihto oikeasti pitäisi tehdä ja mitä työkaluja siihen tarvitaan.

Kuten sanottu, mulla on jotain ohjeita mutta lisä ei pahaa tee..

• tekniikkamies ja veneilijä
        jack_jones kirjoitti:

Oheisen linkin takaa löytyy kuvia tästä moottorista.

http://www.omasaitti.fi/jackjones

Ajatus on että sinne tulee sitten aikanaan kuvia itse operaatiosta jos päädyn tuon tekemään (lue yrittämään) itse.

Mahtaako mistään löytyä ohjeita miten kannen tiivisteen vaihto oikeasti pitäisi tehdä ja mitä työkaluja siihen tarvitaan.

Kuten sanottu, mulla on jotain ohjeita mutta lisä ei pahaa tee..

Katselin moottorisi kuvat ja näytti olevan tosiaan 2sylinterinen kansiventtiili moottori jossa venttiilikoneistossa on puolipuristusvipukin.

Sylinterin kansi on ilmeisesti yhteinen molemmille sylintereille ja venttiilien kansi taas kummallekin omansa.

Jäähdytysjärjestelmä on makeavesi systeemi ja ilmeisesti pakosarjakin on jäähdytetty makealla vedellä ja sitten vasta pakoputkeen menee merivesi.

Kyllä siinä joutuu ilmeisesti irroittamaan kansityön takia lämmönvaihtimen ja ehkä pakosarjan?

Mutta tosiaan suosittelen ensin varmistamista sen kannnen tiivisteiden osalta että onko se tosiaan viallinen kuten jo puhelimessakin silloin puhuttiin.

Tuosta letkusta joka on tukittu ruuvilla niin arvelen että se ohjasi makeavesikiertoa jotenkin väärin ja sen takia koneesi on kuumentunut?

Noita kannen tiivisteen vaihto ohjeita lienee moottorialan oppikirjoissa ja ehkä monissa autojen korjauskäsikirjoissakin ja niitä voinee soveltuvin osin noudattaakin.
        Työkaluina ei mielestäni tarvita mitään erikoista kuin ehkä se momenttiavain sitten kannen kiristysvaiheessa elikä tavan omaiset laadukkaat lenkki- ja hylsyavaimet kelpaa.

Tuo tila moottorin ympärillä on positiivinen jutta kun sopii hyvin työskentelemään olkoon sitten tiivistteen tai moottorin vaihto kyseessä.

Syöpymistä voi tapahtua mielestäni yhtä lailla sylinterin kannessa ja sylinteri lohkossa siellä nestetilassa ja "liitoskohtien reunoissa" koska molemmat on varmaan samaa materiaalia elikä valurautaa.
        Sitä syöpymisriskiä on vaikea arvioida vaikka koneesi oliskin ollut aina makeavesi jäähdytteinen, koska syöpyminen johtuu hyvin monista tekijöistä, materiaaleista, niiden "teko laadusta" ja jäähdytysnesteistä mitä on käytetty
        ja moottorin käyttöjaksoista yms.

Turussa ainakin siellä Hirvensalossa Kutteritien telakka alueella on monia verstaita ja varmaan joku niistä osaisi homman tehdäkin lieneekö miten kiireisiä ja kalliita? ja he voi myös tietää käytetyistä osistakin.
        Kyllä Sinä Juha R.osaat varmaan ainakin purkaa sen kansitiivisteen näkösälle jos se tosiaan tarvii tehdä ja jos et uskalla itse kasata niin eiköhän sen joku kasaakin sitten koska siinä ei ole enään kuin n. puolet työstä jäljellä.

Tuosta ajamisesta vielä tuolla koneella niin jos se käy tosiaan ja käynnistyy hyvin niin lieneekö siinä silloin kansitiivisteessä ainakaan kovin paha vuoto ja jos se pahenee niin huomaat varmaan sen käynnistä ja käynnistyvyydestä ja luulen että ei valurauta loki ja kansi kovin pian pahemmaksikaan mene vaikka käytät sitä konetta.
        Olen nähnyt sellaisiakin moottoreita käytössä joissa ei pysy jäähdytysneste ollenkaan sisällä ja niitä on vain käytetty ja korjattu sitten kun on ollut aikaa ja mahdollista.

• R K-S
        jack_jones kirjoitti:

Mulle on sanottu että kyseinen kone on aina ollut makeavesijäähdytyksellä. Onko tällöin sama syöpymisongelma riskinä?

Onko kyse syöpymisestä kannen vai lohkon puolella? Miten /mistä sen huomaa?

tätäkin keskustelua seuranneena ja noita "neuvoja"
        arvioiden suosittelen, että jätä koneremontin ammattimiehen tehtäväksi. Ei se niin helppoa ole. Olen ottanut vaihdossa useita dieselmoottoreita, joihin on "tee-se-itse" mies ensin tehnyt remontin. Ja sitten epäonnistuneen remontin jälkeen joutuu kuitenkin ostamaan uuden koneen. Halvemmalla ja helpommalla selviää kun antaa jonkun sellaisen tehdä työn, joka sen varmasti osaa ja vastaa myös työstään.

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

tätäkin keskustelua seuranneena ja noita "neuvoja"
        arvioiden suosittelen, että jätä koneremontin ammattimiehen tehtäväksi. Ei se niin helppoa ole. Olen ottanut vaihdossa useita dieselmoottoreita, joihin on "tee-se-itse" mies ensin tehnyt remontin. Ja sitten epäonnistuneen remontin jälkeen joutuu kuitenkin ostamaan uuden koneen. Halvemmalla ja helpommalla selviää kun antaa jonkun sellaisen tehdä työn, joka sen varmasti osaa ja vastaa myös työstään.

Jeps, hyviä pointteja.

Ja uskon kyllä että tuo operaatio ei ihan helppo ole. Ihan varmasti menee jossain vaiheessa sormi kyynärpäätä myöten suuhun. Ja voi siinä lopulta niinkin käydä että häntä koipien välissä vielä joudun hiippailemaan sellaisen huoltofirman pakeille joka suostuisi ottamaan tällaisen vanhan koneen tiivistevaihdon tehdäkseen. Maanantaisen soittokierroksen pohjalta kaikki ei ota.

Mutta..

Pystyisitkö hiukan yksilöimään sitä missä kohtaa saamani neuvot eivät mielestäsi ole ehkä osuneet ihan kohdalleen.. Sattuneesta syystä asia kiinnostaa kovasti, vaikka en olekaan ihan puhtaasti tämän keskusteluketjun ohjeiden varassa liikkeelle lähdössä.

Tarkoitus kun on kuitenkin jo tulevana viikonloppuna tehdä homma niin että koko tarina on sitten kuvina jota kuinkin reaaliajassa näkyvissä paikassa http://www.omasaitti.fi/jackjones - mikäli tekniikka pelaa eikä liikaa tule ylläreitä..

• R K-S
        jack_jones kirjoitti:

Jeps, hyviä pointteja.

Ja uskon kyllä että tuo operaatio ei ihan helppo ole. Ihan varmasti menee jossain vaiheessa sormi kyynärpäätä myöten suuhun. Ja voi siinä lopulta niinkin käydä että häntä koipien välissä vielä joudun hiippailemaan sellaisen huoltofirman pakeille joka suostuisi ottamaan tällaisen vanhan koneen tiivistevaihdon tehdäkseen. Maanantaisen soittokierroksen pohjalta kaikki ei ota.

Mutta..

Pystyisitkö hiukan yksilöimään sitä missä kohtaa saamani neuvot eivät mielestäsi ole ehkä osuneet ihan kohdalleen.. Sattuneesta syystä asia kiinnostaa kovasti, vaikka en olekaan ihan puhtaasti tämän keskusteluketjun ohjeiden varassa liikkeelle lähdössä.

Tarkoitus kun on kuitenkin jo tulevana viikonloppuna tehdä homma niin että koko tarina on sitten kuvina jota kuinkin reaaliajassa näkyvissä paikassa http://www.omasaitti.fi/jackjones - mikäli tekniikka pelaa eikä liikaa tule ylläreitä..

antoi neuvon, jossa sanoi jotenkin näin: 2-sylinterinen kone, yhteinen sylinterinkansi ja erilliset venttiilikopat. Näin V-P MD2:ssa ole.
        Molemmat sylinterit ja kannet ovat erilliset.
        No se ei ehkä ole oleellista, mutta oleellista on: Uskotko osaavasi tehdä sen työn? Jos osaat, niin mitä sitten kyselet toisilta, jotka eivät sen enempää tiedä.
        Vanhojen koneiden korjaus kokemusta ja syventymistä asiaan ja kuitenkin lopputulos on hieman epävarma. Vanhoista parsimalla saadaan kasaan jos on taitoa ja aikaa. Siksi korjaamot eivät halua sellaista tehdä. Multa löytyy vanhoja osia MD 2:een vaikka kuinka paljon.
        Mutta kannattaako se kaikki vaiva nähdä?

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

antoi neuvon, jossa sanoi jotenkin näin: 2-sylinterinen kone, yhteinen sylinterinkansi ja erilliset venttiilikopat. Näin V-P MD2:ssa ole.
        No se ei ehkä ole oleellista, mutta oleellista on: Uskotko osaavasi tehdä sen työn? Jos osaat, niin mitä sitten kyselet toisilta, jotka eivät sen enempää tiedä.
        Vanhojen koneiden korjaus kokemusta ja syventymistä asiaan ja kuitenkin lopputulos on hieman epävarma. Vanhoista parsimalla saadaan kasaan jos on taitoa ja aikaa. Siksi korjaamot eivät halua sellaista tehdä. Multa löytyy vanhoja osia MD 2:een vaikka kuinka paljon.

Joo, mä tiedän että tämän homman lopputulos on hiukan epävarma. Ja mä tiedän että tekniset V-P detaljit ei voi mennä ihan täsmälleen oikein jos ei kyseinen kone ole ihan tuttu.

Usko että jos kone ei murene käsiin niin osaan tämän kyllä tehdä. Ja mulla kun ei ole konetta myydä ittelleni niin mulla on iso kannustus tehdä koneen avaaminen helläkätisesti.

Moottoreiden kanssa pelaaminen ei ole kuitenkaan ihan jokapäiväistä puuhaa. Siksi kyselen täältä vinkkejä niiltä jotka tällaisen homman on (kenties) itse tehneet. Kuten vanhassa savolaisvitsissä sanotaan, vastuu jää sitten kuulijalle eli minulle.

Detaljitietoa eli huoltomanuaali ja koneen räjäytyskuvat mulla on. Samoin englantilainen venediesel opus jossa on pitkä pätkä aiheelle decarbonising (mikä lienee suomenkielinen termi) jonka osana tuo kannentiivisteen vaihto kuvataan.

Käytännön jutut ja opit, mitä pitää muistaa, mikä voi mennä pieleen, mitä kannattaa varoa - niitä täältäkin olen kalastelemassa. Tekniikkamieheltä - mutta myös muilta - olen saanut monta arvokasta tiedonmurusta.

Ai miksikö haluan yrittää tuota kannen tiivisteen vaihtoa..?

Minusta sitä nyt kuitenkin kannattaa yrittää jos vaihtoehtona on ihan uuden erimerkkisen koneen ostaminen ja istuttaminen vanhan tilalle -- tai käytetyn mutta silti eri merkkisen koneen istuttaminen sinne.

Hmm..

Jos sulla on noita MD2 osia niin panetko sähköpostilla yhteystietojasi - voi olla että olen tuleva asiakkaasi.. 8-)

• jack_jones
        tekniikkamies ja veneilijä kirjoitti:

Katselin moottorisi kuvat ja näytti olevan tosiaan 2sylinterinen kansiventtiili moottori jossa venttiilikoneistossa on puolipuristusvipukin.

Sylinterin kansi on ilmeisesti yhteinen molemmille sylintereille ja venttiilien kansi taas kummallekin omansa.

Jäähdytysjärjestelmä on makeavesi systeemi ja ilmeisesti pakosarjakin on jäähdytetty makealla vedellä ja sitten vasta pakoputkeen menee merivesi.

Kyllä siinä joutuu ilmeisesti irroittamaan kansityön takia lämmönvaihtimen ja ehkä pakosarjan?

Mutta tosiaan suosittelen ensin varmistamista sen kannnen tiivisteiden osalta että onko se tosiaan viallinen kuten jo puhelimessakin silloin puhuttiin.

Tuosta letkusta joka on tukittu ruuvilla niin arvelen että se ohjasi makeavesikiertoa jotenkin väärin ja sen takia koneesi on kuumentunut?

Noita kannen tiivisteen vaihto ohjeita lienee moottorialan oppikirjoissa ja ehkä monissa autojen korjauskäsikirjoissakin ja niitä voinee soveltuvin osin noudattaakin.
        Työkaluina ei mielestäni tarvita mitään erikoista kuin ehkä se momenttiavain sitten kannen kiristysvaiheessa elikä tavan omaiset laadukkaat lenkki- ja hylsyavaimet kelpaa.

Tuo tila moottorin ympärillä on positiivinen jutta kun sopii hyvin työskentelemään olkoon sitten tiivistteen tai moottorin vaihto kyseessä.

Syöpymistä voi tapahtua mielestäni yhtä lailla sylinterin kannessa ja sylinteri lohkossa siellä nestetilassa ja "liitoskohtien reunoissa" koska molemmat on varmaan samaa materiaalia elikä valurautaa.
        Sitä syöpymisriskiä on vaikea arvioida vaikka koneesi oliskin ollut aina makeavesi jäähdytteinen, koska syöpyminen johtuu hyvin monista tekijöistä, materiaaleista, niiden "teko laadusta" ja jäähdytysnesteistä mitä on käytetty
        ja moottorin käyttöjaksoista yms.

Turussa ainakin siellä Hirvensalossa Kutteritien telakka alueella on monia verstaita ja varmaan joku niistä osaisi homman tehdäkin lieneekö miten kiireisiä ja kalliita? ja he voi myös tietää käytetyistä osistakin.
        Kyllä Sinä Juha R.osaat varmaan ainakin purkaa sen kansitiivisteen näkösälle jos se tosiaan tarvii tehdä ja jos et uskalla itse kasata niin eiköhän sen joku kasaakin sitten koska siinä ei ole enään kuin n. puolet työstä jäljellä.

Tuosta ajamisesta vielä tuolla koneella niin jos se käy tosiaan ja käynnistyy hyvin niin lieneekö siinä silloin kansitiivisteessä ainakaan kovin paha vuoto ja jos se pahenee niin huomaat varmaan sen käynnistä ja käynnistyvyydestä ja luulen että ei valurauta loki ja kansi kovin pian pahemmaksikaan mene vaikka käytät sitä konetta.
        Olen nähnyt sellaisiakin moottoreita käytössä joissa ei pysy jäähdytysneste ollenkaan sisällä ja niitä on vain käytetty ja korjattu sitten kun on ollut aikaa ja mahdollista.

Sanoi se huoltomies joka oli koeajanut koneen että pakokaasuja tulee jäähdytysnesteen puolelle. Mutta toiseen suuntaan ei vielä mene mitään. Kai se viittaa vuotavaan kannen tiivisteeseen?

Valitettavasti kompressorikokeilua en kyllä saa järjestettyä vuotokohtien etsimiseksi.. Mahtaakohan olla olemassa joku raskaustestin kaltainen pikatesti jolla jäähdytysnesteestä näkisi onko siellä pakokaasuja.. 8-).. voisi tehdä paikan päällä kun lähimmälle huoltoasemalle on kuitenkin sieltä laituripaikalta matkaa..

Käynnissä olevan koneen tarkempi lisätarkastelu ennen itse operaatiota on sekin hiukan hankalaa - kone kun on 200 km päässä asuinpaikastani enkä ehdi ihmeemmin kokeilemaan ennenkuin pitäisi jo tohtoroida konetta.. 8-)..

Mahtaako koneen lämpötila muuten vaikuttaa kannen tiivisteen vaihtoon? Joutuuko odottamaan oikeasti jäähtymistä -- vai onko osien lämpötila ok heti kun sormet ei pala metallipinnoissa..?

Toisin sanoen, pitäisikö vene siirtää se sata metriä huoltolaiturin kylkeen edellisenä iltana vai riittääkö samana aamuna..

Kannen tiiviste on osa pakettia jossa on lisäksi pakosarjan, öljykopan jne tiivistetitä - kaksipyttyisessä MD2B:ssä näitä paketteja tarvitaan sitten kaksi..

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

Ai juu.. Sulla kun on konkreettista kokemusta MD2B koneista..

Onhan nuo ruuvit ja mutterit mitä pitää avata kannentiivisteen / pakosarjan vaihdossa normaalisuuntaisia?

Kun saattavat olla hiukan ruosteisia tai muuten paikalleen juuttuneita niin mielellään vääntäisi oikeaan suuntaan.. 8-}

• R K-S
        jack_jones kirjoitti:

Ai juu.. Sulla kun on konkreettista kokemusta MD2B koneista..

Onhan nuo ruuvit ja mutterit mitä pitää avata kannentiivisteen / pakosarjan vaihdossa normaalisuuntaisia?

Kun saattavat olla hiukan ruosteisia tai muuten paikalleen juuttuneita niin mielellään vääntäisi oikeaan suuntaan.. 8-}

Oletko nyt ihan varma, että osaat tehdä tuon työn? Kaikissa maailman ruuveissa on oikeakätiset kierteet, ellei ole joku erityinen syy käyttää vasenkätistä. Et taida olla monttööri ammatiltasi.

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

Oletko nyt ihan varma, että osaat tehdä tuon työn? Kaikissa maailman ruuveissa on oikeakätiset kierteet, ellei ole joku erityinen syy käyttää vasenkätistä. Et taida olla monttööri ammatiltasi.

Tuon tiedän toki, mutta ajattelin mieluummin tehdä ihan rehellisen tyhmän kysymyksen tällä foorumilla..

Enkä tosiaan ole monttööri ammatiltani.. 8-)..

Mutta eri lähteistä haalimani tietojen pohjalta alan yhä enemmän uskoa siihen että pystyisin tämän operaation tekemään jos on tarvis.

Tosin alkaa yhä enemmän näyttää siltä että pitää tutkia hiukka lisää ennenkuin alkaa hutkia sitä koppaa auki.. Vuoto kannen tiivisteessä ei välttämättä ole se todennäköisin syy..

• R K-S
        jack_jones kirjoitti:

Tuon tiedän toki, mutta ajattelin mieluummin tehdä ihan rehellisen tyhmän kysymyksen tällä foorumilla..

Enkä tosiaan ole monttööri ammatiltani.. 8-)..

Mutta eri lähteistä haalimani tietojen pohjalta alan yhä enemmän uskoa siihen että pystyisin tämän operaation tekemään jos on tarvis.

Tosin alkaa yhä enemmän näyttää siltä että pitää tutkia hiukka lisää ennenkuin alkaa hutkia sitä koppaa auki.. Vuoto kannen tiivisteessä ei välttämättä ole se todennäköisin syy..

jäähdytysjärjestelmään.Silloin selviää mistä vuotaa.

• jack_jones
        R K-S kirjoitti:

jäähdytysjärjestelmään.Silloin selviää mistä vuotaa.

Viikonlopulla havaitsin että ei tuolta jäähdytysnestettä kuitenkaan vuoda. Sama nestetaso kylmässä koneessa ajon jälkeisenä aamuna kuin ajoon lähtiessä.

Olin aikaisemmin varmaan täyttänyt innokkaasti liikaa jäähdytinnestettä tankkiin ja liika oli tullut pois. Nyt en lisännyt lähtiessä..

Tämän havaittuani en tehnyt painekoetta jäähdytysjärjestelmään.

• jack_jones
        jack_jones kirjoitti:

Sanoi se huoltomies joka oli koeajanut koneen että pakokaasuja tulee jäähdytysnesteen puolelle. Mutta toiseen suuntaan ei vielä mene mitään. Kai se viittaa vuotavaan kannen tiivisteeseen?

Valitettavasti kompressorikokeilua en kyllä saa järjestettyä vuotokohtien etsimiseksi.. Mahtaakohan olla olemassa joku raskaustestin kaltainen pikatesti jolla jäähdytysnesteestä näkisi onko siellä pakokaasuja.. 8-).. voisi tehdä paikan päällä kun lähimmälle huoltoasemalle on kuitenkin sieltä laituripaikalta matkaa..

Käynnissä olevan koneen tarkempi lisätarkastelu ennen itse operaatiota on sekin hiukan hankalaa - kone kun on 200 km päässä asuinpaikastani enkä ehdi ihmeemmin kokeilemaan ennenkuin pitäisi jo tohtoroida konetta.. 8-)..

Mahtaako koneen lämpötila muuten vaikuttaa kannen tiivisteen vaihtoon? Joutuuko odottamaan oikeasti jäähtymistä -- vai onko osien lämpötila ok heti kun sormet ei pala metallipinnoissa..?

Toisin sanoen, pitäisikö vene siirtää se sata metriä huoltolaiturin kylkeen edellisenä iltana vai riittääkö samana aamuna..

Kannen tiiviste on osa pakettia jossa on lisäksi pakosarjan, öljykopan jne tiivistetitä - kaksipyttyisessä MD2B:ssä näitä paketteja tarvitaan sitten kaksi..

Jäi se kannen tiiviste sitten vaihtamatta. Kone toimii, mutta käy kuumempana kuin olin kuvitellut että pitäisi.

Tavallista marssivauhtia isommilla nopeuksilla - tai siis kierroksilla, vauhtihan ei ihmeemmin kasva - sen saa nousemaan yli 90 asteen, mistä se sitten palaa alemmalle tasolle kun pudotetaan kierroksia alemmaksi. Muuten tuntui tuo 70-85 olleen stabiilin oloinen käyntilämpötila.

Jäähdytysnestettäkään ei tunnu kuluvan kun ei ole sitä liikaa lisäämässä.

Kone käynnistyy ilman ongelmia. Öljyä ei kulu eikä sinne ole joutunut vettä sekaan.

Täytyy vielä yrittää selvittää miksi huoltomies sanoi pakokaasuja tulevan jäähdytysnesteeseen. Luulisi että reiästä mistä pakokaasuja tulisi nesteeseen menisi nestettä sylinteriin. Aikaa olisi kyllä koska koneella on ajettu nyt vain parin kolmen viikon välein.

Mutta katsotaan ja seurataan. Ja jos se kannen tiiviste menee vaihtoon niin taitaa se vaihto jäädä minulta tekemättä. Makeavesijäähdytys on jälkiasennettu koneeseen ja pitää ensin purkaa ympäriltä. Tämä lisää palapelin osien ja uusittavien epästandardien tiivisteiden määrää yli mun sietorajan.

• R K-S
        jack_jones kirjoitti:

Viikonlopulla havaitsin että ei tuolta jäähdytysnestettä kuitenkaan vuoda. Sama nestetaso kylmässä koneessa ajon jälkeisenä aamuna kuin ajoon lähtiessä.

Olin aikaisemmin varmaan täyttänyt innokkaasti liikaa jäähdytinnestettä tankkiin ja liika oli tullut pois. Nyt en lisännyt lähtiessä..

Tämän havaittuani en tehnyt painekoetta jäähdytysjärjestelmään.

sillä se paljastaa vuotaako systeemi paineen alaisena. Pelkkä jäähdytysnesteen pinnan taso ei ole riittävän tarkka merkki. Huoltomies oli sanonut, että tulee pakokaasuja jäähdytysnesteeseen. Painetesti varmistaa tiedon.
        Ja sitten kansi auki. Pultit ja ruuvit kierretään vastapäivään, silloin kun avataan.

• Lucky boy

Minulla oli myös vuoto 25-vuotiaan Yanmar 3HM35F makeavesipuolella. Sain asiantuntevaa diagnosointi- ja korjausapua Dalsbruks Båtservice Oy, Taalintehdas, puh. (02)4661400. Minäkin pelkäsin ensin, että kone menee vaihtoon. Kyllä kannattaa ensin kunnolla selvittää mikä on koneesi vian aiheuttaja ja vaihtaa kaikki vialliset osat. Minäkin selvisin noin 25 % kustannuksilla uuden koneen hinnasta ja uskon koneeni saaneen vielä pitkästi terveitä vuosia.

• ╗╝
        Lucky boy kirjoitti:

Minulla oli myös vuoto 25-vuotiaan Yanmar 3HM35F makeavesipuolella. Sain asiantuntevaa diagnosointi- ja korjausapua Dalsbruks Båtservice Oy, Taalintehdas, puh. (02)4661400. Minäkin pelkäsin ensin, että kone menee vaihtoon. Kyllä kannattaa ensin kunnolla selvittää mikä on koneesi vian aiheuttaja ja vaihtaa kaikki vialliset osat. Minäkin selvisin noin 25 % kustannuksilla uuden koneen hinnasta ja uskon koneeni saaneen vielä pitkästi terveitä vuosia.

nostit näkösälle, mutta varmaan toisaalta aina yhtä ajankohtainen. Vanhentuvia koneita on koko ajan ja näiden ongelmien parissa moni pähkäilee, mitä tekis, ettei tekis turhaan kalliita remontteja!

• Matti

Luepa Henri Snellmanin kirjoitus
      sisämoottorin vaihto.
      Siinä on näitä
      näkökohtia hyvin eritelyinä.

VENE 1-2 2002 - messupaksukainen

• jack_jones

Kiitoksia, panin artikkelin tilaukseen.. 8-)

• jack_jones

Mahtaakohan kenelläkään olla tietoja siitä millaisia nuo MD2B:n yhteyteen asennetut makeavesi jäähdytyslaitteet ovat olleet? Olisi kiva nähdä millaista termostaattia (suositeltu lämpötila) yms hoito/asennusohjeita siihen liittyy

Koneen manuaalissa puhutaan vain raakavesijäähdytyksestä mutta mun koneessa kuitenkin on makeavesisysteemi. Ainoa paikka mistä löysin jotain nimeä ja tunnistetta oli paisuntasäiliö- siellä tietty lukee Volvo Penta.. Muuten on niin sileää messingin väristä lieriötä..

Kuvia koneesta (ja jäähdyttimestä) löytyy paikasta http://www.omasaitti.fi/blog.jsp?blogid=22051

• jack_jones

Amerikan maalta joku Volvoihin erikoistunut arveli / tiesi kuvan perusteella että mun MD2B:ssä on asennettu sama Volvo Pentan tekemä makeavesijäähdytin kuin MD11D:ssä on..

En ole (ainakaan vielä) onnistunut löytämään netistä tuon kuvia / ohjekirjaa / teknisiä tietoja.. Olisi kiva saada se avattua / putsattua mutta manuaali olisi hyvä olla käsillä,

• Puufistari -64
        jack_jones kirjoitti:

Amerikan maalta joku Volvoihin erikoistunut arveli / tiesi kuvan perusteella että mun MD2B:ssä on asennettu sama Volvo Pentan tekemä makeavesijäähdytin kuin MD11D:ssä on..

En ole (ainakaan vielä) onnistunut löytämään netistä tuon kuvia / ohjekirjaa / teknisiä tietoja.. Olisi kiva saada se avattua / putsattua mutta manuaali olisi hyvä olla käsillä,

Ompi v-p MD 2 ( ei MD 2B). Tietääkö kukaan, saako tähän nokivasaraan varaosia muualta kuin rauniolle heitetystä romukasasta. Suuttimen kärjet uusittu. Tuppaa kuitenkin lähteä yhdellä pytyllä pyörimään. Kannattaa vissiin tarkistuttaa ruiskupumppu. Noin yleensä, saaneeko kannentiivisteitä männänrenkaita ym.
        Itse en ole linkkejä löytänyt.

• nduur
        Puufistari -64 kirjoitti:

Ompi v-p MD 2 ( ei MD 2B). Tietääkö kukaan, saako tähän nokivasaraan varaosia muualta kuin rauniolle heitetystä romukasasta. Suuttimen kärjet uusittu. Tuppaa kuitenkin lähteä yhdellä pytyllä pyörimään. Kannattaa vissiin tarkistuttaa ruiskupumppu. Noin yleensä, saaneeko kannentiivisteitä männänrenkaita ym.
        Itse en ole linkkejä löytänyt.

löytyy http://www.marinshopen.se/Hem/tabid/296/Default.aspx

• eroavaisuudet
        jack_jones kirjoitti:

Onko (siis kesällä) oleellista eroa sillä että pyöriikö makeavesijäähdytyksessä pelkkä makea vesi, tai pyöriikö siellä vesi/glykoliseos?

• heh62
        eroavaisuudet kirjoitti:

Onko (siis kesällä) oleellista eroa sillä että pyöriikö makeavesijäähdytyksessä pelkkä makea vesi, tai pyöriikö siellä vesi/glykoliseos?

Jäähdytysneste sisältää korroosiota estäviä aineita, siksi moottorissa makeavesipuolella käytetään aina jäähdytysnestetta eli vesi/glykoli-seosta. Se vaihdetaan muutaman vuoden välein kun suoja-aineiden teho on heikentynyt.

• hehe1
        heh62 kirjoitti:

Jäähdytysneste sisältää korroosiota estäviä aineita, siksi moottorissa makeavesipuolella käytetään aina jäähdytysnestetta eli vesi/glykoli-seosta. Se vaihdetaan muutaman vuoden välein kun suoja-aineiden teho on heikentynyt.

Koska olet viimeksi vaihtanut autoosi uudet jäähdytysnesteet? Entäs muut lukijat? Onko muilla ruostunut auton moottori puhki?

• R K-S

1. Vanhan moottorin korjaus. Puretuista koneista on osia saatavana. Kustannusarvio 2.000 -3.000,- euroa.
      2. Korjattu vaihtokone,jossa on takuu. Kustannusarvio 3.000,- 4.000,-
      3. Uusi mahdollisesti toisenmerkkinen kone Volvon tilalle. Kustannusarvio 8.000,-.
      Koneen vaihto toisenmerkkiseen onnistuu ainakin ammattilaiselta 100 %:sesti.

• uus sole vanha yanma

Jos tykkää touhuta ja ropata niin korjaa vanhaa.
        Jos haluat nauttia veneilystä ja luottaa 100% koneeseen osta uus, toki sekin perus huollot tarvitsee.

Miks laittaa vanha "korjattu" kone? Se vaihto maksaa kuitenkin sen saman on sit uus tai korjattu kone kyseessä.

Ja ei noi pienet koneet ny mitää ihan maltaita maksa

• naku 2
        uus sole vanha yanma kirjoitti:

Jos tykkää touhuta ja ropata niin korjaa vanhaa.
        Jos haluat nauttia veneilystä ja luottaa 100% koneeseen osta uus, toki sekin perus huollot tarvitsee.

Miks laittaa vanha "korjattu" kone? Se vaihto maksaa kuitenkin sen saman on sit uus tai korjattu kone kyseessä.

Ja ei noi pienet koneet ny mitää ihan maltaita maksa

Jos pakokaasuja pääsee jäähdytysnesteen sekaan kyllä sen haistaa kun avaa korkin varsinkin koneen käydessä.Itse huomasin merivesijäähdytteisen konneeseen syksyllä kykooleja kanisterista ajaessani paluupuolen nesteiden haisevan pakokaasuille ja värjäsi ne myös hieman tummasi. Kansi auki ja tarkaan katsoessani huomasin kannessa hiushalkemia mitkä olivat seurausta lohkosta kanteen tulevien vesireikien tukeutumisesta, eli kansi oli lämmennyt liikaa.

• haisee se!

Varsinkin MD2 kerää lohkon vesikanavat sakkaa täyteen ja pytty pyörii kuumana ja männänrenkaat jumiutuvat ja lähtevät kappaleena. Pytyssä ei puristuksia. Näin itselläni. Kansi pois, samoin silinteri ja näin saa männän irti säipästä. Pianolankakoukulla kaivelemalla ja kopistelemalla läksi pakasterasiallinen palanutta sakkaa, loput huuhdoin pesurilla. Männän rengasurat puhdistettava kirkkaaksi karstasta ja työvälineeksi käy katkennut ,kaareva männänrengas. Ongelma on varaosat. Keypartilta löytyy männänrengassarjoja tuliteriä ja neljässä päivässä tulee lähetys kotiin. Kannentiivisteitä ja ventt.kopantiivisteitä myös. Kannentiivisteitä löytyy myös Duell:lta ja Orbitrade-Marinelta. Kotimainen kannentiiviste kesti koekäytön ja veneen laskupaikalta 100 m:n päähän laiturista. Siihen sammui. Kansi pois ja tiiviste sökö. Kannattaa käytää merkkitiivistettä. Silinteri lohkon alapään tiivisteen voi naputella tiivistepahvista. Kanteen ilmestyi ekakäyttöjen aikana neulankärjen kokoinen öljypiste. Huopakynällä rengas kohdan ympärille, kevyt hionta, puhdistaminen bensalla ja sivelyt Wurthin kemiallista metallia. Kohtaan sivelin kuivuttua koneen väristä vasaralakkaa ja eipä juuri huomaa.

• R K-S

Kyllä vanhan MD-2:n voi korjata. Osia löytyy puretuista koneista. Uskoisin, että n. 2 tonnilla tulee kuntoon.
      Sitten löytyy käytetyjä vaihtomoottoreita, jotka on kunnostettu ja joilla on takuu. Hinnat siellä 2.500,- -3.500,-.
      Uusia 25 hv. moottoreita saa 6 - 7 tonnia.
      Tekno-Marine maksaa vanhasta koneesta 1.000,- hyvitystä.

• Tehty on

MD 2 on helppo rengastaa ja yksinkertainen purkaa. Ei tarvitse konetta ottaa ylös jos ei tarvitse laakeroida. Kansi ja silinterilohko lähtee helposti, samoin mäntä. vanhoja renkaita ei tarvitse käyttää kun uusiakin saa esim. Britanniasta Keypartilta. Yhteen mäntään maksaa 97 puntaa veroineen ja kuluineen. Kannentiivisteitä saa tosiaan esim Duell:lta piirimyyjien kautta. Suoraan eivät myy. Itselleni maksoi kaksi kannentiivistettä 50 e. Männän urat puhdistettava aivan kiiltäviksi. Ei saa olla pienintäkään karstan jyvää. Työvälineenä käy esim katkennut männänrengas. Lohkon vesikanavat puhdistettava ja huuhdottava kertyneestä sakasta.
        Tyhjäkäynti pidettävä mielestäni n. 950. Eli reilu käynti ettei jumputa, näin öljynpaineet pysyy ja vesi pärskii reilusti. Jos itse tekee tai on tuttu asentaja, ei tule tekemään kakstonnisia jos ei tarvitse laakeroida, eikä tähän usein ole tarvettakaan. Kone pyörii ison vauhtipyörän ansiosta pienilläkin tyhjäkäyntikierroksilla, jopa 650:llä mutta se on liian vähän. Vesipumppu ei huuhtele tehokkaasti sakkaa ja saattaa käydä kuumana puutteellisella öljynpaineella.

• Pelaa
        Tehty on kirjoitti:

MD 2 on helppo rengastaa ja yksinkertainen purkaa. Ei tarvitse konetta ottaa ylös jos ei tarvitse laakeroida. Kansi ja silinterilohko lähtee helposti, samoin mäntä. vanhoja renkaita ei tarvitse käyttää kun uusiakin saa esim. Britanniasta Keypartilta. Yhteen mäntään maksaa 97 puntaa veroineen ja kuluineen. Kannentiivisteitä saa tosiaan esim Duell:lta piirimyyjien kautta. Suoraan eivät myy. Itselleni maksoi kaksi kannentiivistettä 50 e. Männän urat puhdistettava aivan kiiltäviksi. Ei saa olla pienintäkään karstan jyvää. Työvälineenä käy esim katkennut männänrengas. Lohkon vesikanavat puhdistettava ja huuhdottava kertyneestä sakasta.
        Tyhjäkäynti pidettävä mielestäni n. 950. Eli reilu käynti ettei jumputa, näin öljynpaineet pysyy ja vesi pärskii reilusti. Jos itse tekee tai on tuttu asentaja, ei tule tekemään kakstonnisia jos ei tarvitse laakeroida, eikä tähän usein ole tarvettakaan. Kone pyörii ison vauhtipyörän ansiosta pienilläkin tyhjäkäyntikierroksilla, jopa 650:llä mutta se on liian vähän. Vesipumppu ei huuhtele tehokkaasti sakkaa ja saattaa käydä kuumana puutteellisella öljynpaineella.

Joo, tehty on. Dynastartissa oli aika iso remmisiiva eikä se jaksanut pyörittää puolipuristuksellakaan tiukaksi tullutta konetta kunnolla käyntiin. Piti teettää työkaverilla 20 cm pienemmällä halkaisijalla oleva hihnapyörä. Dynan kiristysvara on olematon, joten piti keksiä säädettävä kiristysrulla. Autokorjaamolta löytyi jakopäänhihnan kiristäjärullia romulaatikosta ja näistä valitsin ja sovitin. Ilmaaminen eto värkissä on oma juttunsa. Piti olla kaveri pyörittämässä veivistä (vivut ylhäällä) ja näin oli kädet vapaana 19 mm:n avaimessa jolla piti löysätä välillä suuttimen mutteria ja laskea korkeapainepuolelta ilmat pois. Veivillä säästin mielestäni akkua, jauhatusta tuli muutenkin. Lähtipä viimein käyntiin ja annoin hylkytellä varttitunnin. Senjälkeen on lähtenyt hyvin ja ilman temppuiluja kun paikat silisivät.
        Tosiaan tyhjäkäyntikierokset tulee vanhassa koneessa ja tässä mallissa pitää n. tonnin kantturoissa. Näin pyörii tasaisesti ja vesi kiertää ja öljyssä on paineeita. Viiden mailin koeajon jälkeen kannen pulttien jälkikiristys (11 kp) ja venttiilien säätö.

• pelaa se!
        Pelaa kirjoitti:

Joo, tehty on. Dynastartissa oli aika iso remmisiiva eikä se jaksanut pyörittää puolipuristuksellakaan tiukaksi tullutta konetta kunnolla käyntiin. Piti teettää työkaverilla 20 cm pienemmällä halkaisijalla oleva hihnapyörä. Dynan kiristysvara on olematon, joten piti keksiä säädettävä kiristysrulla. Autokorjaamolta löytyi jakopäänhihnan kiristäjärullia romulaatikosta ja näistä valitsin ja sovitin. Ilmaaminen eto värkissä on oma juttunsa. Piti olla kaveri pyörittämässä veivistä (vivut ylhäällä) ja näin oli kädet vapaana 19 mm:n avaimessa jolla piti löysätä välillä suuttimen mutteria ja laskea korkeapainepuolelta ilmat pois. Veivillä säästin mielestäni akkua, jauhatusta tuli muutenkin. Lähtipä viimein käyntiin ja annoin hylkytellä varttitunnin. Senjälkeen on lähtenyt hyvin ja ilman temppuiluja kun paikat silisivät.
        Tosiaan tyhjäkäyntikierokset tulee vanhassa koneessa ja tässä mallissa pitää n. tonnin kantturoissa. Näin pyörii tasaisesti ja vesi kiertää ja öljyssä on paineeita. Viiden mailin koeajon jälkeen kannen pulttien jälkikiristys (11 kp) ja venttiilien säätö.

Korjaus edelliseen: hihnapyörä halk. tehtiin 20 mm pienemmäksi, ei tietenkään 20cm!

• Paineet

Volvo-penta md2(ei md2B). Puristukset erinomaiset, ongelma on ettei kuumana näytä öljynpaineita ja tyhjäkäynnillä savuttaa. Kun kierrokksia nostaa niin valo sammuu mutta ei näytä paineita. Kylmänä ei ongelmaa ole, mutta pari tuntia kun ajaa yhtä soittoa niin silloin ilmiö esiintyy. Onko apu oikeanlaisessa öljyssä? Raakavesijäähdytteinen venediesel kuumuu tosi paljon ja öljy menee niin ohueksi ettei paineita ole. Että minkähänlainen öljy va peräti öljypumppu? Laakerivikaan en usko.

• On kokemusta md2:sta

Nimimerkille Paineet.
      Pistäppä koneeseen pelkkä kolmekymppinen öljy, niin näyttää paineita. Ns. moniasteöljyt pelaa kovissa puristuksissa. Vaikka kestävät lämpötiloja niin näissä koneissa ne muuttuvat luiruksi ja kone "huohottaa" ja savuttaa eikä voitele. Raakavesijäähdytetty kone on tosikuuma eikä nykyiset öljyt pelaa. Pelkkä perinteinen sae 30 toimii! On vain niin viisasta markkinointi että myydään pienkoneöljyn nimellä mukamakseen vain ruohonleikkureihin ja jyrsimiin.
      Imaise entiset pois, ynnä suodatin. Uusi suodatin paikalleen ja n. 3,8 l sitä "pienkoneöljyä" sae 30. Nyt pitää nimenomaan tehdä se öljynvaihto talveksi.

• "Raakavesijäähdytetty kone on tosikuuma eikä nykyiset öljyt pelaa"

Raakavesijäähdytetty EHJÄ moottori käy kylmempänä kun makeavesijäädytteinen, joten sinulla saattaisi olla muitakin ongelmia moottorissasi (kuten se että se olisi kypsä sulattamolle).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2235
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1918
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1479
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1327
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      957
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      741
    Aihe