Tärkeys järjestys?

Vaivuin syviin mietteisiin yön pimeydessä...
Tää voi olla tyhmä juttu,mut kokeillaan.

Pystytkö pistämään elämäsi viisi(tai jos enemmän) tärkeintä asiaa tärkeys järjestykseen,jos olisi aivan pakko.
Valita se yks tärkein,uhkakuvana se että saattaisit ne muut tärkeät asiat menettää.

1.perhe
2.Ihminen jota rakastan
3.terveys
4.duuni
5.muut rakkaat ystit

13

920

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naisbi

1.ihminen jota rakastan yli kaiken eli lapseni
      2."muu" perhe
      3.terveys
      4.ystävät
      5.duuni
      Ikävä kyllä terveys ajaa ystävien ohi koska olisi tekopyhää väittää muuta.

• jos oikeesti kuvittelee,että sais sen yhden asian pitää...Tietty jos ois muksu,niin kyllähän se ajais muiden edelle.
        Mietityttää kovasti,välit on lämpenemässä ex-tyttikseen,joka pisti tekemään valintoja,joihin en kuitenkaan kyennyt...
        Nyt kuitenkin sijoittaisin hänet kärkipäähän,mut en pysty heittäytymään täysillä mukaan,peläten että pitäis taas pyrkiä pitämään hänet ykkösenä,jättäen kaiken muun mulle tärkeen niinku taka-alalle.

• todellasonja

1. henkinen tasapaino
      - että tietää kuka on ja kuka ei
      2. fyysinen itsenäisyys
      - ettei tarvitse apua liikkumiseen
      eikä ole kipuja
      3. sosiaalinen elämä
      - perhe, ystävät ja netti-ihmiset
      4. luovat kyvyt
      - että osaa ilmaista ajatuksiaan ja
      tunteitaan eri tavoin
      5. taloudellinen toimeentulo
      - että on varaa harrastaa juttuja
      ja on katto pään päällä

• Chirsicca

1. Riittävä psyykkinen terveys ja tasapaino
      2. Riittävä fyysinen terveys; riittävä siinä mielessä että krempat eivät haittaa mielenterveyttä ja -tasapainoa.
      3. Perhe ja läheiset ihmiset. Ystävät. Ovat toki erittäin tärkeitä, mutta minullakin pitäisi olla heille jotain annettavaa, en ainakaan haluaisi olla taakka.
      4. Mahdollisuus elää täyttä elämää, tehdä työtä ja viettää vapaa-aikani minua tyydyttävällä tavalla. Olla onnellinen ja onneton "oikeassa suhteessa" eli mieluummin onnellinen useammin kuin onneton. Nähdä saaneeni jotain aikaan, liittyi se sitten ihmissuhteisiin, työhön tai harrastuksiin.

• Lucius_C

Ykkönen on ehdottomasti lapsi. Lapsen puolesta antaisin oman elämäni.

Mutta kakkosta en enää osaa nimetä. Ehkä minä itse? Olen itse itselleni tärkein henkilö lapsen jälkeen... jos en ole kunnossa, ei minusta ole mitään jaettavaa kenellekään.

Kolmantena ehkä puoliso. Hän kuitenkin on aikuinen ihminen ja osaa pitää huolta itsestään, ei minun tarvitse ylenpalttisesti vaivautua :-)

En minä tiedä! Tärkeitä asioita on vaikeata laittaa mihinkään järjestykseen silloin, kun kaikki ovat tärkeitä.

• gila

Asioita voisi laittaa niin monella tavalla jonkunlaiseen järjestykseen. Ensin oma tapani:

1. Rakkaus
      2. Rehellisyys
      3. Rohkeus

Ne olivat siis kolme tärkeintä ominaisuutta, joita noudattamalla haluan elää. Rakkaus on niistä laajin käsite - sisältää lähes kaiken...

Sitten tämä erittelytapa, mitä täällä on listattu (=vaikeampi?):

1. Oma perhe (mies ja lapset)
      2. Oma minuus eli eräässä mielessä terveys; se, että on elossa - ei aivokuollut, ei dementoitunut, ei vajonnut psykoosiin loppuelämäksi tai vaihtoehtoisesti alistunut elämään jonkun toisen elämää jne.
      3. Rakastettu ja muut ystävät
      4. Pesä
      5. Työ / elanto

• adalmiina

Vai 5 asiaa tärkeysjärjestykseen...Hmmm..hieman vaikeeta mut koitetaan..

1.Ehdottomasti perhe ja varsinkin siihen kuuluvat pienet lapset(eivät siis kylläkään omia)
      2.Oma rakas jos sellainen on
      3.Terveys(jossen ole terve ja voi hyvin,perheeni ja ystävät joutuvat olemaan huolissaan)
      4.Ystävät(ovat minulle kaikki kaikessa)

• gila

Minäkin luulen, että järjestykseen laittaminen "pysyvästi" on mahdotonta. Elämäntilanteen muuttuessa - jopa mielialan muuttuessa - vaihtuvat myös nuo järjestykset.

Esimerkiksi, jos minulla olisi naisrakastettu, tulkitsisin hänet kuuluvaksi perheeseeni. Perhe siis itselläni tarkoittaa omaa miestäni ja lapsia, ei sitä perhettä, joka on minut tuottanut.

Ja jos terveys horjuisi, sitä rupeaisi arvostamaan enemmän. Vaikka täysin terve ei ihmisen tarvitse ollakaan. Jollakin tavoin sairaskin voi elää täysin tyydytystä tuottavaa ja onnellista elämää.

• Pohdiskelija

Ei onnistu antaa vastausta juuri esittämääsi kysymykseen, ei sitten millään. Jos menee terveys valitessani perheen, miten jaksaa perhe? Jos valitsen terveyden ja sitten menetänkin perheeni...Jos työn, menetän...Ei noita asioita VOI noin vain valita, liian raajaa touhua:). Ihan parasta on vaan koettaa pitää kaikki elämän osa-alueet suhteellisen kunnossa ja järjestyksessä, antaa arvoa niille kaikille ja tehdä kaikkensa, ettei menetä niitä (jos siis sattuu omistamaan nuo kaikkikin...Kaikilla ei ole noita kaikkia - mitenköhän he vastaisivat tuohon kysymykseen?) On paljon ihmisiä, joilla ei ole työtä. Kuinkahan he arvottavat asioita tai jos terveys on mennyt tai sitä ei ole ikinä ollutkaan... Entä ne ihmiset, joiden on vaikea solmia kontakteja toisiin ihmisiin, eivät ole saaneet omaa perhettä ja ovat mahdollisesti menettäneet lapsuuden perheensä... Ei isää ei äitiä...Tai...
      Minä olen tosi huono vastailemaan ykskantaan mihinkään.

• adalmiina

Minusta toit asian hyvin esille..on ihan totta että tuollaisia asioita ei voi listata paremmuusjärjestykseen.Itse yritin vaan jonkinlaiseen järjestykseen laittaa mutta oikeasti kaikki nuo asiat saisivat olla ykkössijalla.Mitään noista asioista ilman en voisi olla enkä tiedä mitä tekisin jos jonkun niistä menettäisin..

• kun tässä nyt on joksikin aikaa "terveyden menettämisen"(konkreettisesti tuli havaittua senkin tärkeys) vuoksi aikaa pohtia tärkeys järjestystä,ja luullakseni juuri sen takia että tapahtui tällanen "pakkopysähtyminen",on tämä ex-tyttöystävä lähestynyt.

Suhteemme päättyi juuri tähän vaatimukseen laittaa asiat tärkeysjärjestykseen(?).
        Tottakai rakas on tärkeä,mutta kun on muitakin tärkeitä asioita joihin haluaa itsensä antaa.

Oma perhe,vanhemmat ja sisarukset perheineen on elämässäni ihan ykkösenä,niitä ilman mä hajoaisin...ne on semmonen tuki ja turva johon voi luottaa 100prosenttisesti.
        Terveys tietty tärkee,koska duuni joka on osa mun elämäntapaani(enemmän kuin juttu jolla ansaita rahaa maksaakseen laskut...),duuni siis mulle erittäin tärkee ja aikaa ja uhrauksia vaativa.
        Ystit on ne jotka saa mut rentoutumaan,onnelliseksi ja irti arjesta.

Näistä kaikista mun olisi,ei nyt tietenkään luopua,mutta olisi pitänyt jättää niinku toisarvoisiksi nähden tähän exään.Vaikee juttu selittää,mut käsittelee tätä tärkeysjärjestystä.Eikä edes riittänyt vakuuttelu että tietty oma kulta on tärkein,eikä ne muut tärkeet asiat vähennä sitä tärkeyttä yhtään.Plääh,empä tiiä uskallanko edes ottaa selville onko extyttis muuttunut,koska itse en oo valmis luopumaan mulle tärkeistä asioista piirun vertaa...

Mutta ajatusleikkinä,yhden elämässä tärkeen jutun pitäminen ja muiden menettämisen,ja se valinnan tekeminen pakon edessä.Se on kaameen vaikeeta ja mahdotontakin.
        Niin no tapahtuuhan sitä oikeessa elämässä,esim.valinta työn ja perheen välillä(muutto ulkomaille työn perässä,ja jos perhe ei valmis seuraamaan perässä).Joo tietty sekin jos perhe/lähipiiri ei hyväksy sun valintaa elämänkumppanin suhteen...pakkovalinta siinäkin.

• tiedoksi

Vaikka tää on henk.koht. kyssäri, niin tuli mieleen yks hiljattain tehty tutkimus, jossa pistettiin suhteita järjestyksen.
      Englantilaisten naisten ihmissuhteet menee tässä tärkeysjärjestyksessä:

1. Ystävät
      2. Puoliso
      3. Sukulaiset
      4. Omat lapset (!)
      5. muut

Hmmm...

• aelita

1. se, että saan rakastaa
      2. se, että saan rakkautta
      3. se, että olen hyväksytty omana itsenäni
      4. se, että olen vapaa (muiden mielipiteistä)
      5. se, että minulla on, mitä tarvitsen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      110
      7622
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      109
      5301
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3536
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3527
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2574
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1886
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      356
      1530
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1521
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      65
      1373
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1366
    Aihe