asennuksesta

????????

En ole ennen tehnyt tällaista vaihtoa joten kysynkin, että kun vaihtaa prosessorin jäähdytintä niin pitääkö jotenkin poistaa prosessorin päältä vanha lämpötahna? Jos pitää niin miten se on parasta tehdä? Jos ei niin pitääkö laittaa lisää uutta lämpötahnaa vai voiko uuden jäähdyttimen laittaa vaan vanhan tahnan päälle? Prosessori on AMD 3500 ja kone on alunperin tullut valmiiksi koottuna niin en tiedä mitä sieltä jäähdytyssiilen alta oikein paljastuu.

7

2205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastaus213

Tee näin.
      Itse putsaan yleensä prosessorin päältä vanhat tahnat pois. Käytä nukkaamatonta liinaa.
      Sen jälkeen lisää hopeatahnaa prosessorin päälle ja pistä uusi siili päälle. En kirveelläkään muista tuleeko uusien siilien mukana tahnaa. Jos tulee niin se taitaa olla valkosta joka on aivan susi tahna.
      Suosittelen tuota Hopeatahna ostamista. Osta min. taitaa olla 3gramman tuubi. En hintoja muista, mutta kaikkea et tarvitse käyttää.

Itse kun pistän tahnaa prossalle niin sen jälkeen pistän siilin kiinni ja otan taas pois. Katson mistä kohti on jäänyt tahnaa pois päältä. On tärkeää, että tahna on levittynyt ympäri kiiltävää metalli keskusta. Tuo määärä riippuu ihan prosessori mallista.

• Erkko

A64 prossissa kannattaa muistaa heat sinkkiä vaihettaessa: Käynnistä kone. Pelaa jotain vähän aikaa, että prosessori ja siili lämpiävät. Lähtee tuo Boxed siili paljon helpommin pois. Niin monta kertaa olen lukenut, että siilestä vedettäessä prossu tulee kannasta ylös.

Tosiaan nukkaamaton liina on hyvä. Itse käytän usein talouspaperia. Viimeinen silaus haavan puhdistusaineella. Siinä on hieman alkoholia, joka puhdistaa, mutta ei paljoa. Kaljaa en kuitenkaan suosittele. =D

Piitahnaa tulee uusien siilien mukana. Suosittelen kanssa hopeatahnaa. Maksaa 7-13€ riippuen mistä ostaa.
        http://www.coolputer.fi/tiedot.asp?t=595

Tahnaa levitetään ohut kerros. Sen käyttötarkoitus on täyttää siilen ja prosessorin heat spreaderin epätasaisuudet.

• ???????
        Erkko kirjoitti:

A64 prossissa kannattaa muistaa heat sinkkiä vaihettaessa: Käynnistä kone. Pelaa jotain vähän aikaa, että prosessori ja siili lämpiävät. Lähtee tuo Boxed siili paljon helpommin pois. Niin monta kertaa olen lukenut, että siilestä vedettäessä prossu tulee kannasta ylös.

Tosiaan nukkaamaton liina on hyvä. Itse käytän usein talouspaperia. Viimeinen silaus haavan puhdistusaineella. Siinä on hieman alkoholia, joka puhdistaa, mutta ei paljoa. Kaljaa en kuitenkaan suosittele. =D

Piitahnaa tulee uusien siilien mukana. Suosittelen kanssa hopeatahnaa. Maksaa 7-13€ riippuen mistä ostaa.
        http://www.coolputer.fi/tiedot.asp?t=595

Tahnaa levitetään ohut kerros. Sen käyttötarkoitus on täyttää siilen ja prosessorin heat spreaderin epätasaisuudet.

Kiitos vastauksista. Tuo olikin uutta, että prosessoria lämmittämällä siili lähtee paremmin irti. Lämmittämisssä ei ole ongelmaa, on nimittäin syynä jäähdyttimen vaihtoon nimenomaan korkeat lämmöt kuormituksessa :)

Onko haittaa jos kaikkea vanhaa tahnaa ei saa poistettua, eli sitä jää kuitenkin vähän prosessorin päälle, ja lisää sitten vähän uutta?

• Erkko
        ??????? kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Tuo olikin uutta, että prosessoria lämmittämällä siili lähtee paremmin irti. Lämmittämisssä ei ole ongelmaa, on nimittäin syynä jäähdyttimen vaihtoon nimenomaan korkeat lämmöt kuormituksessa :)

Onko haittaa jos kaikkea vanhaa tahnaa ei saa poistettua, eli sitä jää kuitenkin vähän prosessorin päälle, ja lisää sitten vähän uutta?

Kannattaa poistaa aivan kaikki lämpötahna pois prossulta. Se lähtee kuitenkin aika helposti. Niin kauan kannattaa pyyhkiä, että pystyy lukemaan teksin päältä.

• ??????????
        Erkko kirjoitti:

Kannattaa poistaa aivan kaikki lämpötahna pois prossulta. Se lähtee kuitenkin aika helposti. Niin kauan kannattaa pyyhkiä, että pystyy lukemaan teksin päältä.

Kiitoksia vinkeistä.

• kans...

sama homma eli pitäis toi samainen prossu asentaa, ni voisko joku kertoo vähän tarkemmin, että kuinka isolle alalle prosessoriin sitä tahnaa levitetään, millä kannattaa levittää jne.

Ite luin jostain ohjeista et prossun ytimeen keskelle laitettais tahnaa vaan. Nyt kun sain prosessorin postista nii huomasin et eihän siinä varsinaisesti mitään keskustaa ole. Sellanen tasanen hopeen värinen laatta se on. Kiitos vastauksista!

• Erkko

Vanhoissa prossuissa oli kivi näkyvissä, nykyään prosessorin peittää heat spreader ja kivi on sen sisällä piilossa. Jos keskellä 1x1cm lätkä muuta osaa korkeammalla, niin vain siihen. Jos koko päällinen osuus on "hopeaa", niin koko sen osuuden päälle.

Vanhoissa prossuissa kannattaa käyttää myös shimmi levyä, niin ei halkasen kiven reunoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe