atoopinen ihottuma/maitorupi

äiti

tyttäreni on nyt seittmämän kuukautta ja hänellä on ollut kuiva iho aivan syntymästä asti,ihottumaa alkoi nousemaan parin kuukauden ikäisenä mutta nyt kun olemme alkaneet syödä soseita ihottuma on paljon pahempi.olemme lääkärin neuvosta karsineet ruoka valiosta kaikista allergisoivimmat aineet pois mutta siitä ei ollut apua,otettu nyt takaisin.yhdet allergia testit on otettu verikokeella,nyt odotetaan aikaa ihotesteihin...

onko kenelläkään mitään "kotikonsteja" jolla saisin tytön ihottuman parempaan kuntoon?itellä on paha olla kun tyttö ihan tuskaisena raapii naamaa...hoitona tällä hetkellä rasvailut ja välillä ollaan oltu kortisooni kuurilla..

verikokeella tehty allergia testi oli suuntaa antava mutta entä tämä joka otetaan iholta?

voiko atoopisesta ihottumasta parantua koskaan kokonaan?

8

13689

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "voiko atoopisesta ihottumasta parantua koskaan kokonaan?"

Ei atopia on elinikäinen sairaus mikä ei parane koskaan!Toki ihottumalla voi olla kausia,että sitä ei näy mailla eikä halmeilla ja sitten yks kaks se pöllähtää takaisin todella pahana!nimimerkki kokemusta on.

Olen ollut atoopikko vauvasta lähtien eikä minulla ole todettu mitään allergioita (lukuunottamatta penisiliniä) tää ihottuma on tullut ihan perintönä.Isän sisarukset ja isoisä ovat atoopikkoja joten saan syyttä todella hyviä sukugeenejäni siitä,että olen atoopikko!

En oikein tiedä millaisia hoitomuotoja kannattaa suositella kun tyttäresi on vielä niin nuori mutta tulevaisuuden kannalta voin sanoa,että valohoidoista ja protopicistä saattaisi olla apua tosin sitä kannattaa kysyä lääkäriltä lisätietoja.

Tuo protopic salva on oikea atoopikon unelmavoide!Se ei ole kortisoni vaan kortisonia korvaava takrolimusiini voide joka ei ohenna ihoa niin kuin normaalit kortisonit tekee ja siksi sitä pystyy käyttämään esim. kasvoihin.Aluksi käytön aikana saattaa esiintyä kuumotusta ja kirvelyä mutta se on sen vaivan arvoista jos haluaa päästä ihottumasta eroon!

Suosittelen atopialiittoon liittymistä sillä sieltä saatte vertaistukea jaksamiseen!
      Tässä olisi osoite http://www.atopialiitto.fi
      Tsemppiä ja hyvää keväänjatkoa!

• atoopikko

Niin onko muuten normaalia että atopia esiintyy joissakin kohtaa ihoa enemmän?

Esim. minulla on kuivia ja kutisevia alueita esim jaloissa ja taipeissa. Myös selässä on kutisevia alueita.

Myös rintojen alueella on kutinaa ja kuivia kohtia. Esim. oikean rinnan nännipiha on tosi kuiva ja karhea ja joudun laittamaan siihen päivittäin Aqualan voidetta. Suihkussa käytäessä alue on tosi tuntoherkkä ja tulee kuivattaessa hinkattua pyyhkeellä. Kun laitan tuota aqualania ensin alkaa ankara kutina joka sitten vähitellen lakkaa. Jos en käytä voidetta niin kutinaa tuntuu käveltäessä ja liikkuessa ja rintsikoita en voi pitää koska silloin kutina on molemmissa rinnoissa häiritsevä.

Onko tällainen atopia tietyissä paikoissa normaalia, kerran minulla tulivat kädetkin niin kuiviksi että meni viikkoja ennen kuin paranivat.

Ihoni on yleisesti atooppinen ja olen saanut lääkäriltä aqualan rasvoja.

Pitäisikö vaihtaa johonkin tehokkaampaan voiteeseen, täytyykö voiteita käyttää koko ajan? Olen huomannut että jos en käytä voiteita esim. rintojen (etenkin oikean rinnan nännipihan alueella niin heti muuttuu rutikuivaksi kuin korppu kyseinen alue).

• äityli
        atoopikko kirjoitti:

Niin onko muuten normaalia että atopia esiintyy joissakin kohtaa ihoa enemmän?

Esim. minulla on kuivia ja kutisevia alueita esim jaloissa ja taipeissa. Myös selässä on kutisevia alueita.

Myös rintojen alueella on kutinaa ja kuivia kohtia. Esim. oikean rinnan nännipiha on tosi kuiva ja karhea ja joudun laittamaan siihen päivittäin Aqualan voidetta. Suihkussa käytäessä alue on tosi tuntoherkkä ja tulee kuivattaessa hinkattua pyyhkeellä. Kun laitan tuota aqualania ensin alkaa ankara kutina joka sitten vähitellen lakkaa. Jos en käytä voidetta niin kutinaa tuntuu käveltäessä ja liikkuessa ja rintsikoita en voi pitää koska silloin kutina on molemmissa rinnoissa häiritsevä.

Onko tällainen atopia tietyissä paikoissa normaalia, kerran minulla tulivat kädetkin niin kuiviksi että meni viikkoja ennen kuin paranivat.

Ihoni on yleisesti atooppinen ja olen saanut lääkäriltä aqualan rasvoja.

Pitäisikö vaihtaa johonkin tehokkaampaan voiteeseen, täytyykö voiteita käyttää koko ajan? Olen huomannut että jos en käytä voiteita esim. rintojen (etenkin oikean rinnan nännipihan alueella niin heti muuttuu rutikuivaksi kuin korppu kyseinen alue).

meillä neuvolassa sanottiin että ihottuma tulee yleensä paikoittain esim.taipeet.ihon rasvaan kauttaaltaan päivittäin ja kuivat paikat useampaan kertaan päivässä.kannattaa kokeilla eri rasvoja niin löytää itselleen juuri sen sopivan...kannattaa ehkä käydä myös näyttämässä lääkärissä jos ei ala paranemaan saattaa olla tulehdusta johon määrätään pensku kuuri näin ainakin meidän tytöllä kävi...!rasvaus kannattaa lopettaa silloin kun ihottumaa ei ole ja ei ole kuiva,mutta heti jos alkaa kuivumaan alkaa uudelleen rasvaamaan ettei pääse pahaksi jolloin on tosi vaikea hoitaa.

käsiä kannattaa rasvata useammin koska niitä tulee pestyäkin päivän aikana monta kertaa mikä kuivattaa ihoa.

muista myös säännöllisesti pestä ihosi,koska vanhan rasvauksen jäänteitä jää ihollesi...

• Minna

...antaa kotikonsteja koska vauvan iho on niin herkkä eikä minulla ole lähiaikaista kokemusta pienen vauvan ihottuman hoidosta. Kuitenkin on tärkeää tutkituttaa lapsi nopeasti, jos sitä kautta löytyy apua.

Äkkiä tulee mieleen viileällä vedellä pyyhkiminen ja siitä huolehtiminen ettei lapselle tule hiki. Ja ne rasvat saattavat monesti kutittaa tai kirvellä. Onko lapsen poskissa se pahin ihottuma vai koko kasvoissa? Voiko se johtua siitä, että poskiin jää ruokajäämiä, valuu maitoa tai kuolaa suusta?

Minä ainakin välttelisin viimeiseen saakkaa kortisonivoiteiden käyttöä ja myös niiden uusien takrolimuusien, jotka vaikuttavat immuunivasteeseen. Jos tilanne jatkuu, niin tällä kokemuksella ottaisin melkein yhteyttä antioksidanttiklinikkaan ja kysyisin voiko pieniä lapsia hoitaa ja miten. Sisältä päin kun melkein kaikki lähtee ellei ole selvää ruoka-aine tai muuta syyperäistä allergiaa.

Käsittääkseni atoppisesta ihottumasta voi parantua täysin, tiedän ja tunnen sellaisia lapsia, joilla se on ollut jo vauvana. Sen sijaan taipumus atopiaan säilynee läpi elämän.

Omalla lapsellani oli atooppista ihottumaa (sukurasite) pienenä poskissa ja raajojen taipeissakin, jotka sitten hävisivät vauvaiän mentyä. Vain kerran n. 7-vuotiaana tuli yksi sitkeähkö atooppinen läntti jalkaan hyönteisen pureman raapimisesta, mutta sen mentyä on ollut täysin oireetonta aikaa jo miltei 20 v.

Tunnen myös hyvin erään miehen, jolta lapsesta asti ollut erittäin paha atooppinen (osittain jäkälöitynyt)ihottuma hävisi n. 30 vuotiaana.

• äiti

juu,ihottuma on poskissa ja leuassa,pahimmassa vaiheesa tuntui että sitä oli joka paikassa mutta saatiin pensku kuuri ja se helpotti.tutti otettiin pois käytöstä ettei se pääse pahentamaan tilannetta,tyttö kyl kuolaa aika reippaan laisesti kun tekee hampaita.jaloissa on ihottumaa mutta yritän rasvailla mahdollisimman usesti kuten myös kasvojen ihoa.

kortisoonin käyttöä olen vältellyt mutta välissä siihenkin on ollut pakko tukeutua kun paljon pahempaa jälkeä tyttö saa aikaan raapimalla naaman verille entä harvinaiset kortisoonin käytöt.onneksi tilanne ei ole enää niin paha kuin vielä kuukausi sitten mutta jossain vaiheessa se taas pahenee on ollut ennekin viikon parin parempia aikoja ja sitten ihottuma on taas mennyt pahempaan suuntaan.

itse en ole atoopikko mutta tytön isä on ja minun äitini on kans että sieltä kautta sitten varmaan tytöllekin tullut geenien kautta.äidilläni kesät ovat olleet oireettomia mutta talvisin on aina todella pahana...

• äiti
        äiti kirjoitti:

juu,ihottuma on poskissa ja leuassa,pahimmassa vaiheesa tuntui että sitä oli joka paikassa mutta saatiin pensku kuuri ja se helpotti.tutti otettiin pois käytöstä ettei se pääse pahentamaan tilannetta,tyttö kyl kuolaa aika reippaan laisesti kun tekee hampaita.jaloissa on ihottumaa mutta yritän rasvailla mahdollisimman usesti kuten myös kasvojen ihoa.

kortisoonin käyttöä olen vältellyt mutta välissä siihenkin on ollut pakko tukeutua kun paljon pahempaa jälkeä tyttö saa aikaan raapimalla naaman verille entä harvinaiset kortisoonin käytöt.onneksi tilanne ei ole enää niin paha kuin vielä kuukausi sitten mutta jossain vaiheessa se taas pahenee on ollut ennekin viikon parin parempia aikoja ja sitten ihottuma on taas mennyt pahempaan suuntaan.

itse en ole atoopikko mutta tytön isä on ja minun äitini on kans että sieltä kautta sitten varmaan tytöllekin tullut geenien kautta.äidilläni kesät ovat olleet oireettomia mutta talvisin on aina todella pahana...

niin se unohtu kirjottaa että äidilläni ei ole kärsinyt atoopisesta ihosta ennenkuin 30,käytiin läpi neuvola kortti ym ja missään ei ollut mitään mainintaa...hänellä stressi pahentaa ihoa ja sauna jos ei laita heti kosteusnaamiota...

• vaikuttaa
        äiti kirjoitti:

Omalla lapsella oli vauvana sama tilanne. Lääkäri käski siirtyä valkeaan puuvilla (100 %) vaatetukseen ihoa vasten. Vaatteissa olevat väriaineet voi herkistää ihoa samoin pyykinpesuainejäämät. Iho ei kestänyt villasekoitteista vaatetusta, siis kaksi puuvillaista vaatekertaa villan alle talvella. Iho kutisee jos tulee hiki (myös kauppareissulla). Kylpyveteen voi lisäta esim Ceridal-öljyä (apteekista reseptillä tai ilman).
        Peseminen kuivattaa ihoa entisestään. Aurinkoisella ilmalla autossa matkustamiseen pitää kiinnittää erityistä huomioita. Sinkin puute voi pahentaa allergiaa. Testi tehdään verestä keskussairaalassa, mutta kaikki lääkärit eivät siihen suostu testin kalleuden vuoksi. Sinkkipitoiset voiteet/pastat (luontaistuotekaupoista ja apteekeista) voivat helpottaa tilaa, mutta tahrivat vaatteet. Apteeteista saa pieniä ilmaisia ihovoiteiden testipakkauksia, jos osaa niitä kysyä. Kaikki voiteet ei toimi kaikilla samalla tavalla. Atoopikon lääkkeet ovat osittain korvattavia Kelassa. Lääkärintodistus (muistaakseni C) oikeuttaa hoitotukeen, kun allergia on kestänyt riittävän kauan lääkärin valvonnassa. Todistetaan lääkärissä käynneillä ja lääkekuiteilla (kulut). Kysy tarkemmin sairaalan lastenlääkäriltä / ihotautilääkäriltä. Valohoidosta oli talvella hyötyä (10 kerran sarjoina annettiin ehkä 3-5 vuotiaana, lapsen piti seisoa hoidon ajan). Joissain sairaaloissa on katsottavana video atoopikon hoidosta ja pesutavoista. Kesällä lapsen ihon pitää olla mahdollisimman paljon paljaana aurinkoisina päivinä, pää suojattuna ja verenimijä itikoita pitää varoa. Omalla lapsella oli vielä ala-asteellakin ihottomaa, joten kärsivällisyyttä ja mielikuvitusta tarvitaan reippaasti. Myöhemmin atoopikolla voi ilmetä muita allergioita (esim. kissa, koira, koivu, paju, erilaiset pölyt ja ruoka-aineallergioista suklaa, muna, pähkinä). Kokeile vain yhtä lääkettä / rasvaa kerralla 2-4 viikkoa ja pese pehmoleluja (rasvoittuvat ja keräävät pölyä). Vauva saa imetyksen aikana allergiaa aiheuttavia aineita myös äidin ruuan kautta. Jos vauvalta kielletään kaikki yleiset allergiaa aiheuttavat ruoka-aineet niin ne pitää samalla kieltää myös imettävältä äidiltä.

• omatekoisena

Asiaa voisi helpottaa, jos ei syöttäisi kaupan pilttisoseita vaan tekisi mahdollisimman paljon itse soseita tuoreista raaka-aineista. On vain hirvittävän työläs. Tehtaan soseissa on kaikenlaisia lisäaineita, joille myös voi olla allerginen, koska allergia on pahentunut sosekauden alkaessa. Lapsi voi olla allerginen tuoreelle tai keitetylle raaka-aineelle. Kärsivällisyyttä kaivataan tosi pitkään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      31
      2735
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2445
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      2031
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1843
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1356
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1317
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1294
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      997
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      144
      975
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      923
    Aihe