Änkytyksestä

4v-poika

Poikani on alkanut hiljattain änkyttää. Hänellä tuntuu olevan niin paljon asiaa että kädet vaan heiluu, henki loppuu kesken ja puheesta ei tule mitään. En ole maininnut hälle asiasta, pitäisikö??

6

1320

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käy jossain vaiheessa

      Miltei jokainen lapsi änkyttää jossain vaiheessa kun puhe alkaa pulppuamaan ja mielikuvitus lentämään. Voit rauhoittaa häntä tilanteessa jossa hän änkyttää, vaikkapa; äiti ei nyt ymmärtänyt voisitko selittää uudelleen ihan rauhallisesti, ei ole mikään kiire. Esim. Mutta ota asia ihmeessä esiin neuvolassa jos jatkuu pidempään. Meillä se vaihe kesti 4kk.

      • ....................

        täytyy varoa keskeyttämästä!
        muuten pahenee tai ei mene ohi.
        siitähän se yleensä johtuu/tulee.


      • aikanaan
        .................... kirjoitti:

        täytyy varoa keskeyttämästä!
        muuten pahenee tai ei mene ohi.
        siitähän se yleensä johtuu/tulee.

        On aika yleistä lapsilla noin 3-vuoden iässä. Meilläkin keskimmäinen poika alkoi tuossa iässä änkyttää, vaikka puhui jo tosi selkeästi ennen sitä. Änkyttämistä kesti jonkin aikaa (2-3 kk?), eikä sitä edes ajatellut, kun se loppui. Pienellä ihmisellä on kai niin paljon ajatuksia päässä, etteivät sanat meinaa ennättää tulla ollenkaan:)
        Kuuntele rauhallisesti, mitä lapsellasi on sanottavaa, etkä sen kummemmin kiinnitä änkyttämiseen huomiota, se loppuu kyllä aikanaan.
        Onko lapsesi leiklki-ikäinen?


      • varmaan pätee
        aikanaan kirjoitti:

        On aika yleistä lapsilla noin 3-vuoden iässä. Meilläkin keskimmäinen poika alkoi tuossa iässä änkyttää, vaikka puhui jo tosi selkeästi ennen sitä. Änkyttämistä kesti jonkin aikaa (2-3 kk?), eikä sitä edes ajatellut, kun se loppui. Pienellä ihmisellä on kai niin paljon ajatuksia päässä, etteivät sanat meinaa ennättää tulla ollenkaan:)
        Kuuntele rauhallisesti, mitä lapsellasi on sanottavaa, etkä sen kummemmin kiinnitä änkyttämiseen huomiota, se loppuu kyllä aikanaan.
        Onko lapsesi leiklki-ikäinen?

        sitten meidänkin tyttöön, nyt 2,5 vuotias. Hän on nyt viime aikoina alkanut änkyttää vain yhtä sanaa, tyyliin "mi-mi-mi-minäminäminäminä haluan leipää" Ja se toistuu joka kerta kun minä sana on kyseessä. Olen pelännyt että se siirtyy pikkuhiljaa muihinkin sanoihin, mutta toivotaan että menee ohi...


    • Miia_

      Mielestäni ei,ellei lapsi itse ala ihmettelemään
      asiaa. Anna lapsesi rauhassa kertoa asiansa loppuun ja odota niin kauan kun kun hän saa sen sanotuksi. Älä pistä sanoja lapsesi suuhun.
      Sisaruksillani oli tuota samaa ja meni ajan kans ittestään ohi.Jostain olen kuullut ett
      johtuis just nimenomaan siitä ett lapsella
      olis niin paljon asiaa ettei hän pysty jäsentämään niitä ja jää siksi toistamaan samaa.

    • änkyttäjän äiti

      Hei te jotka olette huolissanne änkytyksestä, sinä joka sanoit että lapsesi änkyttää mi-mi-minä, mene ajoissa neuvolaan ja puheterapeutille, sillä juuri tuo kirjain on vaikea eli kuuluu konsonantteihin ja usein liekö vanhan kansan sanontaa vai mitä niin lapsen nimi alkaa esim. T kirjaimella ja hänellä on vaikeuksia sanoa nimensä ja vaikea änkytys on kova paikka, niin lapselle kuin ympäristölle. Mutta kuluneet sanonnat kuuntele rauhassa älä hosu pitävät paikkansa, omalla pojallani nyt 22 v änkytys on iän myötä vähentynyt osaa jo itse kontroloida sanomistaan kertoa rauhassa, hengittää ja jutella. Mutta änkytysterapeutteja siis puhepuolella on äärettömän vähän ja vaikka tuntuisi että änkytys on menossa ohi, se voi olla ohi menevää, sillä änkytyksellä on tapana aaltoilla on hyviä kausia ja huonoja, kaikille kavereille ja isovanhemmille sun muille kannattaa kertoa heti asiasta, jotta he ymmärtävät antaa lapselle aikaa sanoa sanottavansa, älä koskaan sano sanaa hänen puolestaan vaan odota. Äläkä ikinä naura hänen yrityksilleen puhua, se vie häneltä itsetunnon.
      Tsemppiä kaikille änkyttäjille je heidän vanhemmille, kyllä se vie voimia, mutta myös tuo ilon hetkiä:)
      Kun lapsesi huomaamattaan oli ikä sitten mikä hyvänsä, meillä se oli siinä liki pariakymmentä puhui, eikä kukaan huomannut, että hän ei änkyttänyt:)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 97
      1824
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1815
    3. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1804
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1563
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1340
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1300
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1276
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1271
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe