Kultakorut

Turkista

Olen matkalla Alanyaan ja joka paikasta saa lukea edullisista kultakoruista. Pitääkö yhtään kutiaan moiset väitteet? Olisi kiva ostaa jokin koru, mikäli niitä halvemmalla saa kuin Suomesta. Kuuluuko niiden hinnoista myös tinkiä? Olen ymmärtänyt, että kultakauppoja on joka nurkassa ja lienee niidenkin joukossa niitä jotka ei ihan rehellisellä mielellä ole liikkenteessä. Onko kokemuksia liikkeistä, missä käydä, missä ei? Ja entä ovatko korut kestäneet käyttöä menemättä miksikään? Mielipiteitä!

9

3429

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta vaan

Ostin muutama vuosi sitten mieheni kanssa kultaiset kaulakorut sieltä.Minun koruni on aika paksu ja maksoi markka aikana n.700mk.ja mieheni koru oli huomattavasti paksumpi maksoi n.1500mk.Katsotiin tarkaan paljonko painoivat ym.vein suomessa arvoitavaksi,vastaavat täällä olisi maksaneet:minun n.1300mk,mieheni n.2000mk.ovat edellen kauniita ja katseenkestäviä.Saimme hyvän palvelun ja ilmaisia kaljoja!En tiiä oliko hintataso kohdallaan,mutta hyvä mieli jäi kaupasta.

• Kulta

Mä olen ostanut jonkin verran Turkista kultakoruja. Laatu on oikein hyvää. Kultakauppoja on todella runsaasti. Kannattaa kierrellä useammassa kaupassa ja haarukoida se hinta kohdalleen. Tinkiminen on aina paikallaan. Itse olen myös antanut vaihdossa vanhoja korujani. Vuosi sitten ostin sormuksen, jossa on 0,13 karaatin timantti ja runko aika massiivinen. Maksoin 250 e ja täällä Suomessa vastaava n. 400 e. Korvakorut huomattavasti halvempia kuin Suomessa. Hinta määräytyy painon mukaan. Kivoja malleja löytyy. Tekevät myös tilauksesta koruja. Suosittelen.

• Meryem

Kultaliikkeitä on todellakin joka nurkalla, kannattaa katsella tarjontaa ennen ostopäätöstä, sillä valinnanvaraa on todella runsaasti. Mielestäni siellä on kivoja malleja joissa yhdistellään kelta-, valko- ja joskus myös punakultaa.

Jos kauppias on valmis kirjoittamaan kultaostoksestasi takuutodistuksen (johon kirjataan mm. mikä koru, korun paino, hinta, ostopaikka) niin luultavasti hän on ns. oikealla asialla ja hintakin suhtkoht kohdallaan. Itse olen ostellut paljon kultakoruja Alanyasta sekä itselleni että lahjaksi, joskaan en mitään kovin massiivista. Hinta määräytyy paitsi korun painon mukaan, myös sen mukaan onko se käsin vaiko koneella tehty - jotkut koneella tehdytkin (esim tietty ketjumalli) ovat kalliita vaikka yleisesti ottaen koneella tehty on tietenkin halvempi kuin käsin tehty.

Tuohon ensimmäiseen vastaukseen viitaten tiedoksesi: Alanyassa on nykyään laitonta tarjoilla asiakkaille alkoholijuomia missään kaupoissa - asiakkaan harkintakyky säilynee paremmin, mikä on tietysti hyvä varsinkin tällaisia kalliimpia kultaostoksia tehdessä.

• Matkamaija

Minäkin olen ostanut kultaa ja hopeaa Turkista. Ja olen erittäin tyytyväinen koruihini. Mallit ovat kauniimpia kuin Suomen pelkistetyt ja naisellisempia. Sitä paitsi samanlaisia ei osu tusinoittain täällä vastaan.

Kullan hintahan on joka maassa sama (maailmanmarkkinahinta), mutta työn osuuden edullisuus selittää sen hintaeron.

Kultakauppa on Turkissa todella tärkeä elinkeino, joten huiputusta ei kannata yrittää.

• ei eroja

Ei ole suuria eroja Suomen hintoihin,koska Turkin kulta on yleensä 14 karaattia,meillä 18.
      Ehkä muutaman kympin halvemmalla saa,so what.
      Ostin tyttärelle valmistujaislahjaksi 3-kerroskaulaketjun,tosi upea,mutta korjattu Suomessa jo kolme kertaa eli ihan paska..
      Tosi upeen näkönen,mutta hajoo käytössä,kysyin hinnan niin ehkä 50 egeä halvempi kun Suomessa.
      Joten se siitä edullisuudesta.
      Viime kesänä meillä oli kultaseppä mukana kun käytiin kattoo koruja,hän sanoi,että korut ihan ok,mutta karaattimäärä pienempi,joten tingi hinnasta ainakin 30 egeä pois,sillon säästät väääsen ja saat semmosen korun jota ei kaikilla ole.

• Saimi

Se on kyllä toisinpäin tuo karaattimäärä. Olen ostanut paljon koruja Turkista, luotettavista kaupoista, eikä ykisikään ole mennyt rikki. Ja jos hintaero on 50 e, on se jo paljon halvempaa. Pari viikkoa sitten ostin korvikset, pienet paksuhkot renkaat, 18 K, ja maksoi 45 e. Täällä ihan vastaavat 80 e.

• 14K

Ihan vaan tiedoksi, että suomessa yleisesti myydään paljon 14K (585)koruja. Mainoksissa yleensä mainitaan, jos on kyseessä 18K(750), jos ei mainita niin kyseessä on 14K. Turkissa kun turistit haluavat halpoja koruja niin 14K koruihin päädytään. Tarjolla myös 18K, mutta eri hintaan.
        14K ON IHAN HYVÄÄ KORUKULTAA!

• kuten saimi..
        Saimi kirjoitti:

Se on kyllä toisinpäin tuo karaattimäärä. Olen ostanut paljon koruja Turkista, luotettavista kaupoista, eikä ykisikään ole mennyt rikki. Ja jos hintaero on 50 e, on se jo paljon halvempaa. Pari viikkoa sitten ostin korvikset, pienet paksuhkot renkaat, 18 K, ja maksoi 45 e. Täällä ihan vastaavat 80 e.

Eli asia on juuri näin, kuten Saimi kertoi. Turkissa korut ovat parempaa kultaa, kuin Suomessa. Suomessa nykyään jopa vihkisormuksia vaikea löytää 18 karaatin kullasta, aina 14 karaatin kultaa tarjotaan. Toinen asia vielä, Turkissa korut ovat painavampia, kuin Suomalaiset ontot ketjut.

• Alanyasta

Itse olen ollut tosi tyytyväinen Alanyasta ostamiini koruihin.Viimeeksi ostin ihanan puna-kelta-valkokultaisen ranneketjun, hinta tingittynä 60euroa.Ostin sen pienestä liikkeestä niissä on mielestäni hyvä palvelu ja halvempaakin kuin esim,Tiffanyssa jota siellä mainostavat.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5047
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4869
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2699
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe