osaisiko joku ystävällisesti kertoa mistä netistä löytäisi suomessa olevat desibelirajat?..koitin googlettaa muttei löytynyt mitään osuvaa sivua..ja olen niin huono näiden tietokoneiden kanssa että oikein hävettää :) kiitos jo etukäteen!
desibelirajat suomessa!?
10
9164
Vastaukset
- poppivesa
Kyllä se on 198db. Mulla lähtee mitsusta 195db eli rajaa en ole ylittänyt, mutta suosittelen korvatulppia 160db:n jälkeen
- hape
mistä löysit tämän tiedon vaiko omasta päästä?
teen tällaista työtä,ja tarvisin lähdesivun..krhm. - desibeli
Poppivesa voi ilmoittautua lääketieteellisenä ihmeenä lähimmälle korvaklinikalle, jos kuulo on vielä jäljellä 195 dB:ssä olon jälkeen. 125 dB aistitaan jo kipuna, ja jokainen 3 dB lisää kaksinkertaistaa korvaan kohdistuvan paineen. Työsuojelumääräyksissä edellytetään tulppia, kun ylitetään 85 dB. Että silleen. tietoa löytyy osoitteesta http://www.korva.net/ ja www.kuulonhuoltoliitto.fi.
- hape
desibeli kirjoitti:
Poppivesa voi ilmoittautua lääketieteellisenä ihmeenä lähimmälle korvaklinikalle, jos kuulo on vielä jäljellä 195 dB:ssä olon jälkeen. 125 dB aistitaan jo kipuna, ja jokainen 3 dB lisää kaksinkertaistaa korvaan kohdistuvan paineen. Työsuojelumääräyksissä edellytetään tulppia, kun ylitetään 85 dB. Että silleen. tietoa löytyy osoitteesta http://www.korva.net/ ja www.kuulonhuoltoliitto.fi.
kiitoksia valtavasti tästä! :)
- Einariini
desibeli kirjoitti:
Poppivesa höpötti. Teoreettinen maksimiäänenpaine ilmakehässä on 194db.
- Korvat ei vielä rikki
desibeli kirjoitti:
Nykyään konserteissa on korvat kärsimässä, onks äänitarkkailijat tai mitä ne on menettäny jo oman kuulonsa ja säätelee äänet sen mukaan, eihän pitäis olla tarkotus että keikalla on pakko pitää korvatulppia?
- myös kuulo tallella
Korvat ei vielä rikki kirjoitti:
Nykyään konserteissa on korvat kärsimässä, onks äänitarkkailijat tai mitä ne on menettäny jo oman kuulonsa ja säätelee äänet sen mukaan, eihän pitäis olla tarkotus että keikalla on pakko pitää korvatulppia?
Valitettavaa sinänsä, mutta tosiaankin keikoilla on suositeltavaa pitää korvatulppia. Nykyisin kuitenkin äänitarkkailijat enää harvoin tahallaan vetävät yhtään sen lujempaa kuin on pakko. Kyllä he aika hyvin tiedostavat, että siinä on heidän omakin kuulonsa vaarassa. Toki poikkeuksiakin löytyy.
Lähinnä muutama miksaajasta riippumaton tekijä määrää aika pitkälle, kuinka lujaa miksaajan pitää vetää. Esim. rumpalin soittotyylistä riippuu aika paljon, kuinka lujaa on vedettävä, että kuuluisi muutakin kuin pelkät rummut. Samoin monesti yleisö möykkää niin kovaa, että jos haluaa bändin kuuluviin, on taas pakko vetää lujaa. Myöskin se että kaiuttimet on yleensä vain edessä aiheuttaa sen että ääni on edessä liian lujalla, koska äänen täytyisi kuulua kunnolla monesti melko pitkällekin, näin ainakin ulkona.
Itse en ole miksaaja, mutta muutaman miksaajan kanssa olen jutustellut hieman näistä asioista ja ymmärrän heitä sen takia paremmin. - Susa
desibeli kirjoitti:
Eikö nykyisin melutyön raja ole 80 db?Ainakin mulle sanottiin kuulonhuoltoliitossa näin..
- ääni ja valo teknikko
myös kuulo tallella kirjoitti:
Valitettavaa sinänsä, mutta tosiaankin keikoilla on suositeltavaa pitää korvatulppia. Nykyisin kuitenkin äänitarkkailijat enää harvoin tahallaan vetävät yhtään sen lujempaa kuin on pakko. Kyllä he aika hyvin tiedostavat, että siinä on heidän omakin kuulonsa vaarassa. Toki poikkeuksiakin löytyy.
Lähinnä muutama miksaajasta riippumaton tekijä määrää aika pitkälle, kuinka lujaa miksaajan pitää vetää. Esim. rumpalin soittotyylistä riippuu aika paljon, kuinka lujaa on vedettävä, että kuuluisi muutakin kuin pelkät rummut. Samoin monesti yleisö möykkää niin kovaa, että jos haluaa bändin kuuluviin, on taas pakko vetää lujaa. Myöskin se että kaiuttimet on yleensä vain edessä aiheuttaa sen että ääni on edessä liian lujalla, koska äänen täytyisi kuulua kunnolla monesti melko pitkällekin, näin ainakin ulkona.
Itse en ole miksaaja, mutta muutaman miksaajan kanssa olen jutustellut hieman näistä asioista ja ymmärrän heitä sen takia paremmin.Tää on vanha keskustelu mut pakko oli vastata kun nyt näiden hommien kanssa itsekkin pelaan työkseni.
Miksaajat ja bändin teknikot todellakin tietävät kuulon olevan vaarassa.
Eikä todellakaan tahallaan vedä "liian kovaa".
Suomessa isoissa konserteissa desibeliraja on noin 100-110, pienissä telttatapahtumissa noin 90-100. Raja-arvo ei saa ylittyä äänenmittauspisteessä eli miksaajan työpisteessä. Joten kaiuttimien edessä äänenvoimakkuus on huomattavasti enemmän.
90db:ssä voi olla pari tuntia ja yli sadassa db:ssä vartin. Eli kyllä kuulon suojaus on suositeltavaa. Itse suojaan joka kerta kun lähden konserttiin viihtymään. Töissä en valitettavasti voi pitää tulppia.
Hyvää infoa asiasta alla olevasta sivustosta.
http://www.korva.net/sivu.php?artikkeli_id=37 - Rautakankikaikkonen
Susa kirjoitti:
Eikö nykyisin melutyön raja ole 80 db?Ainakin mulle sanottiin kuulonhuoltoliitossa näin..
Yhdelläkään orkesterilla desipelimittaria?, tai sitä käytettävän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k542409Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖281759Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt701434Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me2381320- 1191154
Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.13990Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu11963vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos23948- 68933
- 59856