häälahjalistan sitovuus!?

kertokaahan

Hääkutsun mukana tuli nykyään niin suosittu lahjalista.Mitäs mieltä olette,jos en noudata sitä?Etikettivirhekö?

9

1970

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dyddeli

      Morsiusparin laatima häälahjalista on aina vain suuntaa antava, ei missään tapauksessa sitova. Eli voit hankkia heille sellaisen lahjan kuin haluat, myös listan ulkopuolelta. Ja joskus voi käydä niinkin onnellisesti, että listan ulkopuolelta hankittu lahja on niin mieleinen, ettei hääpari olisi osannut sellaisesta lahjasta uneksiakaan :)

      • kertokaahan

        Näin arvelinkin.Nykyisin häihinkutsuja tulee sen verran harvoin,etten ollut ihan varma asiasta.Toiveita toki olen hääpareilta aiemminkin saanut,mutta en yksilöityä häälahjalistaa.Kiitos sinulle,ja hyvää kesää!


      • taas..
        kertokaahan kirjoitti:

        Näin arvelinkin.Nykyisin häihinkutsuja tulee sen verran harvoin,etten ollut ihan varma asiasta.Toiveita toki olen hääpareilta aiemminkin saanut,mutta en yksilöityä häälahjalistaa.Kiitos sinulle,ja hyvää kesää!

        jos lista on tarkkaan harkittu ja joku menee ostamaan sen ulkopuolelta jotain "kivaa" ja se ei olekaan parille mieleinen, saattaa tulla pettymys. Minä ehkä ostaisin listalta tai antaisin jonkin kivan rahalahja, jotta saisivat itse ostaa mitä tarvivat.


      • lahja ,,,..t
        taas.. kirjoitti:

        jos lista on tarkkaan harkittu ja joku menee ostamaan sen ulkopuolelta jotain "kivaa" ja se ei olekaan parille mieleinen, saattaa tulla pettymys. Minä ehkä ostaisin listalta tai antaisin jonkin kivan rahalahja, jotta saisivat itse ostaa mitä tarvivat.

        voisi olla myös yllätys eli onko ihan pakko hääparin ns.ohjailla lahjanantajan rahankäyttöä.On ehkä huono juttu(hääparin mielestä)jos ei noudata lahjalistaa,mutta lahjanantaja aina päättää mitä ostaa,vaikka se siten olisikin morsiusparin avioliiton alkutaipaleen ensimmäisiä pettymyksiä.


      • oma lahja paras
        lahja ,,,..t kirjoitti:

        voisi olla myös yllätys eli onko ihan pakko hääparin ns.ohjailla lahjanantajan rahankäyttöä.On ehkä huono juttu(hääparin mielestä)jos ei noudata lahjalistaa,mutta lahjanantaja aina päättää mitä ostaa,vaikka se siten olisikin morsiusparin avioliiton alkutaipaleen ensimmäisiä pettymyksiä.

        MINÄ EN ALKUUNKAAN YMMÄRRÄ MIKSI YLEENSÄ HÄÄPARIT OVAT ALKANEET TEHDÄ HÄÄLAHJALISTOJA.KYLLÄ JOKAISELLA PITÄÄ OLLA MAHDOLLISUUS TUODA HALUAMANSA KOKOINEN LAHJA.OLIN KERRAN HÄISSÄ HÄÄPARI SAI 8 TÄKKIÄ.JOSTA RIITTI KOKO HÄIDEN AJAN JA JÄLKEENKIN PÄIN NAURUN AIHETTA.ILOISELLA MIELELLÄ VAIN SUUNNITTELEMAAN LAHJAA.EI HÄITÄ MINUN MIELESTÄ SAA PILATA SILLÄ ONKO LAHJA SOPIVA VAIKO EI.


      • Mardutsa
        oma lahja paras kirjoitti:

        MINÄ EN ALKUUNKAAN YMMÄRRÄ MIKSI YLEENSÄ HÄÄPARIT OVAT ALKANEET TEHDÄ HÄÄLAHJALISTOJA.KYLLÄ JOKAISELLA PITÄÄ OLLA MAHDOLLISUUS TUODA HALUAMANSA KOKOINEN LAHJA.OLIN KERRAN HÄISSÄ HÄÄPARI SAI 8 TÄKKIÄ.JOSTA RIITTI KOKO HÄIDEN AJAN JA JÄLKEENKIN PÄIN NAURUN AIHETTA.ILOISELLA MIELELLÄ VAIN SUUNNITTELEMAAN LAHJAA.EI HÄITÄ MINUN MIELESTÄ SAA PILATA SILLÄ ONKO LAHJA SOPIVA VAIKO EI.

        Josko asiaa ajattelisi niin päin, että laittamalla lahjalistan hääpari yrittää pitää huolta siitä, ettei vieras tule sijoittaneeksi rahaa johonkin, jossa raha menee hukkaan.

        Me menimme naimisiin kuuden yhdessä asutun vuoden jälkeen. Ennen yhteen muutamista meillä molemmilla oli omat hyvin varustellut kodit, olimme molemmat tahoillamme asuneet jo monta vuotta omillamme. Näin ollen meillä oli naimisiin mannessämme jo "aivan kaikkea". Mikäli emme olisi lahjalistaa tehneet, olisi se varmasti ollut vieraitten kannalta suurempi sterssi: "mitä ihmettä niille keksii kun niillä on jo kaikkea".

        Siitä huolimatta, että lista oli, saimme lahjoja listan ulkopuolelta. Osa näistä oli aivan ihania yllätyksiä, osa meni pahasti pöpeöikköön. Esimerkiksi: meillä oli listaa laadittaessa jo lukuisia lahjaksi saatuja lakana- ja pussilakanapakkausksia kaapissamme avaamattomana, siis kertakaikkiaan liikaa. Yhtään emme niitä lisalle lisänneet ja silti saimme niitä muutamat setit - niitä siis riittää eläkepäiviin saakka, uusia lakanoita.

        Lahjalista on toki viitteellinen ja suuntaa antava, mutta kun tuskin kukaan on aivan vieraitten ihmisten häihin menossa, ehkä kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään ennen lahjan ostoa, ainakin listan ulkopuolelta, minkälaista viestiä pari listallaan yrittää välittää ja mitä pari oikeasti tarvitsi tai ei varmastikaan tarvitse.


      • iaia
        lahja ,,,..t kirjoitti:

        voisi olla myös yllätys eli onko ihan pakko hääparin ns.ohjailla lahjanantajan rahankäyttöä.On ehkä huono juttu(hääparin mielestä)jos ei noudata lahjalistaa,mutta lahjanantaja aina päättää mitä ostaa,vaikka se siten olisikin morsiusparin avioliiton alkutaipaleen ensimmäisiä pettymyksiä.

        kun on fiksu hääpari, niin he osaavat aivan varmasti tehdä sellaisen lahjalistan josta löytyy vaihtoehtoja myös niille persaukisille vieraille (voi selvitä huomattavasti pienemmällä rahamäärällä kun että yrittäis väkisin löytää jonkun edullisen ratkaisun...ja tietää ainakin et lahja on saajille mieleinen)... Ainakin mua henkilökohtaisesti ottais päähän et sais jotain ihan turhaa krääsää mitä ei todellakaan tarvitse...


    • pohdintoja

      Omia häitäni varten on tullut paljon pohdiskeltua tätä lahjahommaa. Ensin ajateltiin, ettemme mitään listaa laita ja että jokainen saa tuoda mitä itse haluaa. Olemme kuitenkin lopulta tulleet siihen tulokseen, että on vieraille helpompaa, jos jonkinlainen lista on olemassa kun ei se lahjan keksiminen kaikille ole mikään helppo nakki ja harva kuitenkaan kehtaa tulla häihin ilman lahjaa. Kuitenkin toivon, että jotkut vieraan antaisivat jotakin yllättävääkin, esim. itsetehdyt lahjat olisivat mahtava muisto. Mielestäni ei siis ole mikään etikettivirhe, jos annat lahjan listan ulkopuolelta, mutta silloin ei varmaankaan kannata satsata lahjaan mitään hirveitä summia, jos kuitenkin sattuu niin ettei lahja miellytä.

    • toiveet aikas kalliita

      Minä olen viime vuosina kauhulla katsellut kuinka hääparejen häälahjatoiveet on hirveen kalliita. Alle 50 euron ei juurikaan irtoa mitään. Voisivat hääparit miettiä vähän sitäkin kun listaa laativat ettei kaikilla ole yksinkertaisesti varaa ostaa mitään kallista vaikka kuinka haluaisivat... Itse olen päätynyt välillä lahjakorttiin johonkin liikkeeseen mikä myy kyseisiä tuotteita... Ymmärrän hyvin ettei kukaan halua tavaraa millä ei tee mitään mutta toiveet on aina niin kalliita???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      305
      3559
    2. 204
      2981
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2544
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      238
      2020
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1445
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1324
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe