Hääkutsun mukana tuli nykyään niin suosittu lahjalista.Mitäs mieltä olette,jos en noudata sitä?Etikettivirhekö?
häälahjalistan sitovuus!?
9
1992
Vastaukset
- dyddeli
Morsiusparin laatima häälahjalista on aina vain suuntaa antava, ei missään tapauksessa sitova. Eli voit hankkia heille sellaisen lahjan kuin haluat, myös listan ulkopuolelta. Ja joskus voi käydä niinkin onnellisesti, että listan ulkopuolelta hankittu lahja on niin mieleinen, ettei hääpari olisi osannut sellaisesta lahjasta uneksiakaan :)
- kertokaahan
Näin arvelinkin.Nykyisin häihinkutsuja tulee sen verran harvoin,etten ollut ihan varma asiasta.Toiveita toki olen hääpareilta aiemminkin saanut,mutta en yksilöityä häälahjalistaa.Kiitos sinulle,ja hyvää kesää!
- taas..
kertokaahan kirjoitti:
Näin arvelinkin.Nykyisin häihinkutsuja tulee sen verran harvoin,etten ollut ihan varma asiasta.Toiveita toki olen hääpareilta aiemminkin saanut,mutta en yksilöityä häälahjalistaa.Kiitos sinulle,ja hyvää kesää!
jos lista on tarkkaan harkittu ja joku menee ostamaan sen ulkopuolelta jotain "kivaa" ja se ei olekaan parille mieleinen, saattaa tulla pettymys. Minä ehkä ostaisin listalta tai antaisin jonkin kivan rahalahja, jotta saisivat itse ostaa mitä tarvivat.
- lahja ,,,..t
taas.. kirjoitti:
jos lista on tarkkaan harkittu ja joku menee ostamaan sen ulkopuolelta jotain "kivaa" ja se ei olekaan parille mieleinen, saattaa tulla pettymys. Minä ehkä ostaisin listalta tai antaisin jonkin kivan rahalahja, jotta saisivat itse ostaa mitä tarvivat.
voisi olla myös yllätys eli onko ihan pakko hääparin ns.ohjailla lahjanantajan rahankäyttöä.On ehkä huono juttu(hääparin mielestä)jos ei noudata lahjalistaa,mutta lahjanantaja aina päättää mitä ostaa,vaikka se siten olisikin morsiusparin avioliiton alkutaipaleen ensimmäisiä pettymyksiä.
- oma lahja paras
lahja ,,,..t kirjoitti:
voisi olla myös yllätys eli onko ihan pakko hääparin ns.ohjailla lahjanantajan rahankäyttöä.On ehkä huono juttu(hääparin mielestä)jos ei noudata lahjalistaa,mutta lahjanantaja aina päättää mitä ostaa,vaikka se siten olisikin morsiusparin avioliiton alkutaipaleen ensimmäisiä pettymyksiä.
MINÄ EN ALKUUNKAAN YMMÄRRÄ MIKSI YLEENSÄ HÄÄPARIT OVAT ALKANEET TEHDÄ HÄÄLAHJALISTOJA.KYLLÄ JOKAISELLA PITÄÄ OLLA MAHDOLLISUUS TUODA HALUAMANSA KOKOINEN LAHJA.OLIN KERRAN HÄISSÄ HÄÄPARI SAI 8 TÄKKIÄ.JOSTA RIITTI KOKO HÄIDEN AJAN JA JÄLKEENKIN PÄIN NAURUN AIHETTA.ILOISELLA MIELELLÄ VAIN SUUNNITTELEMAAN LAHJAA.EI HÄITÄ MINUN MIELESTÄ SAA PILATA SILLÄ ONKO LAHJA SOPIVA VAIKO EI.
- Mardutsa
oma lahja paras kirjoitti:
MINÄ EN ALKUUNKAAN YMMÄRRÄ MIKSI YLEENSÄ HÄÄPARIT OVAT ALKANEET TEHDÄ HÄÄLAHJALISTOJA.KYLLÄ JOKAISELLA PITÄÄ OLLA MAHDOLLISUUS TUODA HALUAMANSA KOKOINEN LAHJA.OLIN KERRAN HÄISSÄ HÄÄPARI SAI 8 TÄKKIÄ.JOSTA RIITTI KOKO HÄIDEN AJAN JA JÄLKEENKIN PÄIN NAURUN AIHETTA.ILOISELLA MIELELLÄ VAIN SUUNNITTELEMAAN LAHJAA.EI HÄITÄ MINUN MIELESTÄ SAA PILATA SILLÄ ONKO LAHJA SOPIVA VAIKO EI.
Josko asiaa ajattelisi niin päin, että laittamalla lahjalistan hääpari yrittää pitää huolta siitä, ettei vieras tule sijoittaneeksi rahaa johonkin, jossa raha menee hukkaan.
Me menimme naimisiin kuuden yhdessä asutun vuoden jälkeen. Ennen yhteen muutamista meillä molemmilla oli omat hyvin varustellut kodit, olimme molemmat tahoillamme asuneet jo monta vuotta omillamme. Näin ollen meillä oli naimisiin mannessämme jo "aivan kaikkea". Mikäli emme olisi lahjalistaa tehneet, olisi se varmasti ollut vieraitten kannalta suurempi sterssi: "mitä ihmettä niille keksii kun niillä on jo kaikkea".
Siitä huolimatta, että lista oli, saimme lahjoja listan ulkopuolelta. Osa näistä oli aivan ihania yllätyksiä, osa meni pahasti pöpeöikköön. Esimerkiksi: meillä oli listaa laadittaessa jo lukuisia lahjaksi saatuja lakana- ja pussilakanapakkausksia kaapissamme avaamattomana, siis kertakaikkiaan liikaa. Yhtään emme niitä lisalle lisänneet ja silti saimme niitä muutamat setit - niitä siis riittää eläkepäiviin saakka, uusia lakanoita.
Lahjalista on toki viitteellinen ja suuntaa antava, mutta kun tuskin kukaan on aivan vieraitten ihmisten häihin menossa, ehkä kannattaa pysähtyä hetkeksi miettimään ennen lahjan ostoa, ainakin listan ulkopuolelta, minkälaista viestiä pari listallaan yrittää välittää ja mitä pari oikeasti tarvitsi tai ei varmastikaan tarvitse. - iaia
lahja ,,,..t kirjoitti:
kun on fiksu hääpari, niin he osaavat aivan varmasti tehdä sellaisen lahjalistan josta löytyy vaihtoehtoja myös niille persaukisille vieraille (voi selvitä huomattavasti pienemmällä rahamäärällä kun että yrittäis väkisin löytää jonkun edullisen ratkaisun...ja tietää ainakin et lahja on saajille mieleinen)... Ainakin mua henkilökohtaisesti ottais päähän et sais jotain ihan turhaa krääsää mitä ei todellakaan tarvitse...
- pohdintoja
Omia häitäni varten on tullut paljon pohdiskeltua tätä lahjahommaa. Ensin ajateltiin, ettemme mitään listaa laita ja että jokainen saa tuoda mitä itse haluaa. Olemme kuitenkin lopulta tulleet siihen tulokseen, että on vieraille helpompaa, jos jonkinlainen lista on olemassa kun ei se lahjan keksiminen kaikille ole mikään helppo nakki ja harva kuitenkaan kehtaa tulla häihin ilman lahjaa. Kuitenkin toivon, että jotkut vieraan antaisivat jotakin yllättävääkin, esim. itsetehdyt lahjat olisivat mahtava muisto. Mielestäni ei siis ole mikään etikettivirhe, jos annat lahjan listan ulkopuolelta, mutta silloin ei varmaankaan kannata satsata lahjaan mitään hirveitä summia, jos kuitenkin sattuu niin ettei lahja miellytä.
- toiveet aikas kalliita
Minä olen viime vuosina kauhulla katsellut kuinka hääparejen häälahjatoiveet on hirveen kalliita. Alle 50 euron ei juurikaan irtoa mitään. Voisivat hääparit miettiä vähän sitäkin kun listaa laativat ettei kaikilla ole yksinkertaisesti varaa ostaa mitään kallista vaikka kuinka haluaisivat... Itse olen päätynyt välillä lahjakorttiin johonkin liikkeeseen mikä myy kyseisiä tuotteita... Ymmärrän hyvin ettei kukaan halua tavaraa millä ei tee mitään mutta toiveet on aina niin kalliita???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003124359- 152193
- 1872004
- 1041423
- 701291
- 74952
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57927IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2869Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119804Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59726