Kuuntelin tässä iltapäivällä Hyssälän kommentteja radiosta viinien saamiseksi tavallisiin kauppoihin. Eipä kovin innostuneelta vaikuttanut asiaan, vaan perusteli, että kaljaa ja siidereitä voi ostaa tavallisista kaupoista, sekä saatavuus viinien osalta onnistuu muutenkin, eli ympäri pyöreitä lausuntoja ilman järkeviä perusteita.
Tuntuu kummalliselta, että muita mietoja litkuja myydään, mutta viiniä ei. Viikonloppu ostoksilla muutenkin moni mielellään laittaisi pari viinipulloa ostoskärriin tavallisesta kaupasta ja säästäisi vaivaa ja aikaa poiketa sitä varten A- marketissa. Tietenkin tulee mieleen, että halutaan holhota, mutta mitä ne kaljat ja siiderit siellä kaupan hyllyllä tekee, jos viinit ei kelpaa samallalailla ja jos joku haluaa tarkoituksella päihtyä, niin viinakaupasta löytyy myös vahvempia laatuja, eli monikaan ei viinistä mitään känniä hae.
viinit tavallisiin kauppoihin
55
1492
Vastaukset
- rallityttö60
olisi toisiaan mukava ostaa joku pullo silloin tällöin ilman A-kaupppaan meno, kun tuo bensakin on niin kallista. Nyt jää lähikaupasta ostamatta makkarat ja ym. grillattavat tuoteet kun pitää mennä kymmenien kilometrien päähän ostoksille. En minä usko että se viininjuonti siitä lisääntyisi, ei mulla ainakaan. En ole katsellut kaupan hyllyjä että onko vielä sitä marjaviiniä myynissä? Myydähän luostarissakin viiniä.
- suomalaisille
viinien "vapauttaminen" kauppoihin.
Emme oikein hallitse vielä tuota juomakulttuuria.
Vasta sitten kun ymmäretään, että juodaan lasista
ämpärin sijaan, se onnistuu.- rallityttö60
oppisimme. ettei tarvitsisi mennä muille maille ryyppäämään. Mie en hyväksy kylläkään sitä että mennään ulkomaille ryyppämisen takia. Niinkuin tuntuu meillä suomalaisilla olevan tapana. Ihan kyllä hävettää oman kansan puolesta. En ole kylläkään matkustellut mutta minä menisin katsomaan maan kultuuria kuin ryyppämään.
rallityttö60 kirjoitti:
oppisimme. ettei tarvitsisi mennä muille maille ryyppäämään. Mie en hyväksy kylläkään sitä että mennään ulkomaille ryyppämisen takia. Niinkuin tuntuu meillä suomalaisilla olevan tapana. Ihan kyllä hävettää oman kansan puolesta. En ole kylläkään matkustellut mutta minä menisin katsomaan maan kultuuria kuin ryyppämään.
mutu tuntumalta, että väärinhän sitä etua tavallisisssa kaupoissa käytetään hyväksi muutenkin, että saadaan kaljaa, sekä siideriä, eli humala hakuisesti osa ostaa, eli näinköhän myynti tai käyttö poikkeaisi oleellisesti keppanan ja siiderin ohella ja veikkaan, että rauhallisempaa kuin näitten muitten litkujen osalta.
- vittuilee
kansalle
ne haalii rahat itselleen
kansaa jekutetaan joutavilla asioilla - väsky
siideritkin takaisin alkoon.
- remmari
Kysymys ei ole mistään moraalista, vaan siitä, että nykyisin Suomessa on maailman paras alkoholijuomien erikoismyymäläketju, Alko.
Missään muualla maailmassa ei ole yhtä hyviä alkoholimyymälöitä. (Ruotsista en tiedä.)
Jos viinit siirretään ruokakuppoihin, niin niihin tulee myyntiin vain kaikkein halvimmat ja suosituimmat, eli sellaiset, jotka taatusti menevät kaupaksi. Niiden myynti syö silloin Alkoa siinä määrin, että väkisinkin Alkon täytyy supistaa omaa toimintaansa. Kunpa suomalaiset ymmärtäisivät, miten ainutlaatuinen kauppaketju Alko on.
Nyt on joissakin Sockmannin tavarataloissa Alkon omistama viinikauppa. Jos tämä uusi ehdotus koskee samanlaista järjestelyä, niin sitten asia on OK.
Irlannissa, joka on kuuluisa oluestaan, olutta ei myydä tavallisessa ruokakaupoissa. Se täytyy ostaa lisensoiduista myymälöistä.
Vapaan alkoholin maissa alkoholiliikkeet ovat pikkuputiikkeja, joissa on huono valikoima. Sama koskee marketteja. Jossakin harvassa paikassa, esim. Roomassa on uskomattoman hieno viinikauppa, mutta se on todellinen poikkeus.
Viinien myynti marketeissa huonontaisi valikoimia myös Alkossa, koska se yksinkertaisesti joutuisi taloudellisiin vaikeuksiin.- i Sverige
Jonsamaija...
- Remmari ek
i Sverige kirjoitti:
Jonsamaija...
Jonsamaija? Kerro nyt ihmeessä.
- pulttis
ja vielä ankarammat säännöt kuin Suomessa,ikäraja 20
- Talisker
Asiaa
- eräsN1
pulttis kirjoitti:
ja vielä ankarammat säännöt kuin Suomessa,ikäraja 20
Ruotsalaiset mainostivat taannoin sitä, miten on kansa raitistumaan päin Ruotsissa. Eli, hintojen korkealla pito kannattaa. Kun on kuulema Systembolagetin myynti laskenut.
Mutta totuus on toisen lainen, Ruotsalaisten oma "viinaralli" suuntautuu vain Saksaan. Samalla tavalla, kun meillä Suomessa, tuonne Viron suuntaan. Lastit eivät kuulema ole pieniä, joten eiköhän se todellinen kulutus vain ole kasvanut.
Ja tämähän on se tosiasia, että vaikka viina maksaisi 100€ pullo, niin aina siihen se raha alkoholistilla löytyy. Tietenkin valtionkassaan siitä "kilahtaa" huomattavasti isompi osa, kun valmistuskustannukset pysyvät kuitenkin suht samoina. - Alko Suomessa
Remmari ek kirjoitti:
Jonsamaija? Kerro nyt ihmeessä.
=)...........
J-m
- Tintti......
vai ei, mutta ne väittää, että tilastollisesti on ihmiset alkoholisoituneet enemmän esim. niitten 'mäyrä-tarjousten' myötä. Itse olen vastustanut aina tätä holhoamispolitiikkaa henkeen ja vereen asti.
Olisi kiva mennä ruokakauppaan ja ostaa sieltä viinipullo muitten ostosten kanssa. Kyllä me EU:sta kaikki muu ollaan otettu ja vedottu aina että EU, EU, mutta tässäpä asiassa se ei sovikaan. Eikä halvat alkoholin hinnat.
Mitenhän kauan me sitten tätä holhousta tarvitaan? Ja ikinä ei opita säätelemään itse, kun aina holhotaan ja pidetään viinan hinnat korkealla. No, mitä muuta siitä seuraa kuin se, ett kun päästään ulkomaille, niin halpaa viinaa pää täyteen.- rallityttö60
se on että pää täytee kun mennää ulkomaille. Olen vain kuullut kun kehuvat miten sitä ryypätään siellä on halpaa. Mitenkä ne ennen tekivät kotipoltoista ja aina oli saatavana ilojuomaa vaikka ei kaupoissa ollut ja viina oli kortilla. Minun kauppaan vaaan
- -nainen-
Periaatteessa on ihan sama, missä kaupassa sitä viinaa myydään. Olen ns. osa-aika-asuja, tuolla etelä naapurissamme. Eikä minua häiritse mitenkään se, että alkoholin voi ostaa samasta kaupasta, kuin ruuankin. Eli, vaikka se viina onkin siellä ruokakaupoissa, niin ei sitä osteta ”pullo tolkulla”, kun kerran edullisesti ja helposti sitä saadaan. Vaan ainoastaan silloin, kun on tarvetta.
Suomessa tämä alkoholin käyttömäärien lisääntyminen johtuu pelkästään siitä, että viinan osto tehdään mahdollisimman valvotuksi/ hankalaksi. Ja tämä aiheuttaa taas sen, että samalla vaivalla hankitaan useampi pullo saman aikaisesti. Ja jokainenhan sen tietää, että harvalla se viina pullossa, kauan kestää.olen. Ainahan tämä alkoholikulttuuri on ollut Suomessa vähän kuin rikos, eli tuomitsevaa ja siitä varmaan johtuu väärinkäytökset, eli vedetään pää täyteen, kun saatavuus on ollut rajoitettua ja moraalisesti tuomitsevaa.
Mettäläinen kirjoitti:
olen. Ainahan tämä alkoholikulttuuri on ollut Suomessa vähän kuin rikos, eli tuomitsevaa ja siitä varmaan johtuu väärinkäytökset, eli vedetään pää täyteen, kun saatavuus on ollut rajoitettua ja moraalisesti tuomitsevaa.
ruuhka-Suomessa Alkoja on mielestäni ihan riittävästi ja niidenkin valikoimissa on välillä toivomisen varaa. Jos viinit tulisivat ruokakauppoihin luulisin sen entisestään vähentävän valikoimia myös Alkoissa.
Itsekkäistä syistä haluaisin viinit pidettäväksi Alkoissa siellä missä Alkoja on joka marketissa. Maaseudulla tilanne on toinen ja siellä saisivat minun puolestani myydä viinejä vaikka joka kioskissa.- pulttis
optimisti-orvokki kirjoitti:
ruuhka-Suomessa Alkoja on mielestäni ihan riittävästi ja niidenkin valikoimissa on välillä toivomisen varaa. Jos viinit tulisivat ruokakauppoihin luulisin sen entisestään vähentävän valikoimia myös Alkoissa.
Itsekkäistä syistä haluaisin viinit pidettäväksi Alkoissa siellä missä Alkoja on joka marketissa. Maaseudulla tilanne on toinen ja siellä saisivat minun puolestani myydä viinejä vaikka joka kioskissa.niinkuin muissakin EU-maissa,niistä saa laatuviinejä,ruokakaupoissa myydään pöytäviiniä ja muutamia halvempia merkkejä
- toivontytär
sopivat hyvin samoille hyllyille. Olen ollut samaa mieltä jo kauan. Ruokaohjeissakin suositellaan ateriaan sopivat viinit.
Sehän on ihan luonnollista,että ne löytyy myös samasta palvelupisteestä.Eikä se vaadi enempää valvontaa kuin olut tai siiderikään.
Väkevät saavat minun puolestani olla edelleenkin Alkon tuotteina. - Pirre*
jaksaa käydä ihan Alkosta asiakseen, ne vähät.
Virossa suunnitellaan jo Alkon tyylistä viinan myyntiä, ilmeisesti sieläkin pian koko kansa on alkoholisteja.- -nainen-
Virossa viinan myynti ei ole valtion monopoli. Joten tokkopa se äkkiseltään siellä tulee onnistumaan. Ja sitä paitsi sieltähän löytyy "Livikot". Paikalliset viinakaupat, jos haluaa viinansa viinakaupasta käydä ostamassa.
Välimerenmaissa ja muualla Euroopassa on alkoholit olleet ruokakaupoissa iäti. Samoin Virossa ja ei se tee koko kansasta alkoholisteja. Kyllä jokainen ihminen itse määrittää sen tavan, miten paljon viinaa käyttää. Ei se ostopaikasta ole kiinni, jos joku on alkoholisti.
Eiköhän täällä Suomessa ole kyse enneminkin tässä valtion monopolissa ja sen hallitsemisessa, niistä verotuloista sinne valtionkassaan. ”Terveys” –nimikkeen alla.
- Metusalem
niin sen vois ostaa marketista.
- ElVino
..kyse oli tästä Keskon ehdotuksesta josta epäilen asian kummunneen, johon hyysääjä otti odotetusti hyysäävän kannan, niin nythän ei ollut kyse mistään viinin/viinan vapauttamisesta vaan kompromissista joka ois oikeestaan sama kuin isoissa marketeissa on jo nyt, eli niissä joissa on jo alkon myymälä samassa yhteydessä, ehdotushan oli että alko hoitais ne osastot, ei mistään monopolin purkamisesta, mä ymmärrän sen niin että etenkin hajaasutus alueilla toi voisi toimia, alkollahan on kattava verkko, mut monissa pienissä kunnissa tuo voisi tulla jopa kustannuksiltaan edullissemmaksi vaikka marketin yhteyteen rakennetussa osastossa. Ketä se oikeastaan palvelee jos se pitää hakea vaikka 20 kilsan päästä, helppo on viisastella jos se a-kauppa on itsellä lähellä.
- yksineuvoinen
Ajatelkaa nyt, miten monta eri laatua viinejä pitäisi kaupan hyllyllä olla, että valikoima olisi tyydyttävä?
Ajatelkaa, kuinka harva pienen marketin asiakas koskaan on viiniä maistanut tai sitä ostaisi!
Suurissa marketeissa käyvät ostoksilla ne, jotka viiniä kuluttavat, paitsi että moni tuo autolla lastin viinimaista omaan kellariin.
Ajatelkaa, miten epäisänmaallinen järjestely, jos oluen rinnalle tuodaan viinit, kaikki ulkomaisia, ja niiden kulutus tietysti vähän kasvaa oluen kustannuksella, ellei hintoja hilata ylemmäksi. Nuoret ainakin saavat kännin helpommin viinillä kuin oluella läträten.- ElVino
..joku rasisti, viinien suhteen, tarkoitat siis että joku viinistä pitävä ei voi asua kuin pk-seudulla tai muussa kasvukeskuksessa, oletko katsonut liiaksi suomalaisia vanhoja elokuvia, ja omaat käsityksen että kaikki muualla asuvat ovat ryysyrannan jooseppeja jotka keittävät pontikkaa pusikossa, laajenna maailmankuvaasi ja herää todellisuuteen.
- EU-säännöt voimaan
Saksassa sai jo 30 vuotta sitten ostaa viinaakin jopa huoltoasemilta,mitä ihmeen erikoisholhousta suomalaiset tarvitsevat,olemmeko niin toivottomia juoppoja?
- junttiukko
Olisi mukava jos maaseudullakin voisi ostaa pullon hyvää viiniä tarvitsematta ajaa kaupunkiin sen takia
- Talisker
Mutta tämä viinit ruokakauppoihin juttu on kaksiteräinen miekka.
Se valikoima pienenee ihan varmasti jos jokainen K-kaupan Väiski pääsee hästäämään tämän asian kanssa.
Siispä,edelleen sitä mieltä että mieluummin "kossu" markettiin kuin viinit. - pulttis
Talisker kirjoitti:
Mutta tämä viinit ruokakauppoihin juttu on kaksiteräinen miekka.
Se valikoima pienenee ihan varmasti jos jokainen K-kaupan Väiski pääsee hästäämään tämän asian kanssa.
Siispä,edelleen sitä mieltä että mieluummin "kossu" markettiin kuin viinit.Eihän K-kaupassa tarvitse ollaa laajia valokoimia,muissakin EU-maissa on viinikaupat erikseen,siis erikoisliikkeet,esimerkiksi Sveitsissä saa ruokakaupassa hanasta ihan omaan pulloon litran valkkaria tai punkkua ruokaviiniksi
- Talisker
Mieluummin vaikka Koskenkorva marketteihin jos niihin on alkoholia saatava.
ALKO:lla on niin mahtava tietotaito viini asioissa,että K-kaupan väki ei siihen pääse ikinä.
Seurauksena olisi vain sortimentin kapeneminen ja viinin ystävän paha mieli.
Ei menisi aikaakaan kun joka kaupan hyllyllä nököttäisi viisi valkkaria ja viisi punkkua.
Niin ja se "Pirkkaviini".
Ja tämä koskisi nimenomaan hajaasutusalueita.
Joten eiköhän anneta ammattilaisten (lue ALKO:n)
hoitaa tuo viinien myynti.
Nytkin ALKO toimittaa tuotteita kotipostiin asti joten ei tarvitse lähteä kymmenien kilometrien päähän ostoksille....ja samoin perusteluin.
Seurauksena olisi vaan kaikenlaisia Pirkka-viininlitkuja kolmella eurolla, ja max 5 eri laatua.
Onhan tää markettitouhu nähty, tavaraa on - valikoimaa ei.
Se kuitenkin purisi siten, että Alkokin joutuisi supistamaan valikoimaa. Ei nyvä. Ei olleskaan.- pulttis
sounder kirjoitti:
...ja samoin perusteluin.
Seurauksena olisi vaan kaikenlaisia Pirkka-viininlitkuja kolmella eurolla, ja max 5 eri laatua.
Se kuitenkin purisi siten, että Alkokin joutuisi supistamaan valikoimaa. Ei nyvä. Ei olleskaan.Voisihan silti laatuviinejä ostaa erikoisliikkeistä niinkuin muuallakin Euroopassa
pulttis kirjoitti:
Voisihan silti laatuviinejä ostaa erikoisliikkeistä niinkuin muuallakin Euroopassa
...ymmärtää mikä ero on pienillä ja suurilla markkinoilla?
Täällä meidän pienillä markkinoilla voidaan pitää valikoimaa vain bulkkituotteiden siivellä.- junttiukko
sounder kirjoitti:
...ja samoin perusteluin.
Se kuitenkin purisi siten, että Alkokin joutuisi supistamaan valikoimaa. Ei nyvä. Ei olleskaan.Kyllä meidän maalaisjunttienkin joskus ykskaks tekee mieli lasillista tavallista viiniä ruoan kanssa mutta lähimpään Alkoon on 30km
- pulttis
sounder kirjoitti:
...ymmärtää mikä ero on pienillä ja suurilla markkinoilla?
Täällä meidän pienillä markkinoilla voidaan pitää valikoimaa vain bulkkituotteiden siivellä.Hollannin ja Suomen viinamarkkinoilla esimerkiksi,siellä saat tavallista punkkua tai vaikka sherryä jopa nagarilta mutta erikoiviinikaupoista laatuviinejä
pulttis kirjoitti:
Hollannin ja Suomen viinamarkkinoilla esimerkiksi,siellä saat tavallista punkkua tai vaikka sherryä jopa nagarilta mutta erikoiviinikaupoista laatuviinejä
...että laatuviinejä myydään siellä todella paljon enemmän. Johtuen asiakasmäärästä, viinikulttuurin eroista, alkoholiverotuksesta jne.
Suomessa on erittäin vähän erikoisliikkeitä muillakaan toimialoilla. Kaupan keskittyminen ohjaa kuluttajat marketteihin ja erikoisliikkeille ei pienillä markkinoilla jää sellaista siivua jolla niiden olisi mahdollista pärjätä.junttiukko kirjoitti:
Kyllä meidän maalaisjunttienkin joskus ykskaks tekee mieli lasillista tavallista viiniä ruoan kanssa mutta lähimpään Alkoon on 30km
...joutuu tyytymään monessa kohdassa huonompiin palveluihin kuin kaupungissa, se on selvää ja valitettavaa.
Onneksi viini on aika hyvin säilyvää lientä, sitä voi ostaa kaupunkireissuillaan vaikka useamman pullon kerralla tulevia tarpeita varten.- juomat
sounder kirjoitti:
...joutuu tyytymään monessa kohdassa huonompiin palveluihin kuin kaupungissa, se on selvää ja valitettavaa.
Onneksi viini on aika hyvin säilyvää lientä, sitä voi ostaa kaupunkireissuillaan vaikka useamman pullon kerralla tulevia tarpeita varten.Kävin viimevuonna virossa ja ostin 50 vuotispäiviäni varten viinaa fermariauton takaosan täyteen ja nyt on viinaa lahjaksi saatujen pullojen lisäksi niinpaljon että näillä viinoilla pidetään vielä seuraavatkin vuosikymmenjuhlat.
Taitaapa jäädä vielä lapsille perinnöksikin, koska itse juon hyvin harvakseltaan ja silloinkin totin tai pari. - pulttis
sounder kirjoitti:
Onneksi viini on aika hyvin säilyvää lientä, sitä voi ostaa kaupunkireissuillaan vaikka useamman pullon kerralla tulevia tarpeita varten.Ja siis mielestäsi maalla asuvalla pitää olla iso viinikellari ja jättipakastin kun ei ole kauppoja lähellä yleensäkään,syyttäköön itseään;D
- pulttis
sounder kirjoitti:
...että laatuviinejä myydään siellä todella paljon enemmän. Johtuen asiakasmäärästä, viinikulttuurin eroista, alkoholiverotuksesta jne.
Suomessa on erittäin vähän erikoisliikkeitä muillakaan toimialoilla. Kaupan keskittyminen ohjaa kuluttajat marketteihin ja erikoisliikkeille ei pienillä markkinoilla jää sellaista siivua jolla niiden olisi mahdollista pärjätä.Kyllä Suomessakin jo on kiinnostusta laatuviineihin ja kaljanjuonti hitaast vähenemässä
juomat kirjoitti:
Kävin viimevuonna virossa ja ostin 50 vuotispäiviäni varten viinaa fermariauton takaosan täyteen ja nyt on viinaa lahjaksi saatujen pullojen lisäksi niinpaljon että näillä viinoilla pidetään vielä seuraavatkin vuosikymmenjuhlat.
Taitaapa jäädä vielä lapsille perinnöksikin, koska itse juon hyvin harvakseltaan ja silloinkin totin tai pari.Viinat, miksi helvetissä viedä rahaa Viroon,jossa ei edes arvosteta Suomalaista ihmistä vaan haukkuvat "poroiksi".Minulla ei ole koskaan niin paljon, tai vähän rahaa että veisin,sitä Viroon tai Venäjälle,jollen viinojani"Suomalaisesta" viinakaupasta tai mieluimmin marketista saa,niin en osta lainkaan...
- miettii
juomat kirjoitti:
Kävin viimevuonna virossa ja ostin 50 vuotispäiviäni varten viinaa fermariauton takaosan täyteen ja nyt on viinaa lahjaksi saatujen pullojen lisäksi niinpaljon että näillä viinoilla pidetään vielä seuraavatkin vuosikymmenjuhlat.
Taitaapa jäädä vielä lapsille perinnöksikin, koska itse juon hyvin harvakseltaan ja silloinkin totin tai pari.Taitaisi tulla kallis reissu jos asuu vaikka Rovaniemellä
- Ei marketteihin viinaa.
Turha niitä viinaosastoja on marketteihin tehdä.
Paras ja helpoin ratkaisu on perustaa viinakauppoihin pienet elintarvikeosastot.
Tällä reseptillä rupeaa viinakaupat lisääntymään, niitä tulee joka pikkukylillekkin korvaamaan menetetyt kyläkaupat ja menestys on taattu.- pulttis
Palvelut paranisivat maallakin
- Ei marketteihin viinaa.
pulttis kirjoitti:
Palvelut paranisivat maallakin
Silloin aikoinaan kun kunnat saivat itse päättää oluen myynnistä alueellaan, niin niissä kunnissa missä oli lupa myydä olutta kyläkaupatkin pärjasivät hyvin, koska siellä kävi toisen kunnan porukka ostamassa oluensa ja samalla tietysti elintarvikkeetkin.
Joten voi vain kuvitella jos kylällä olisi viinakauppa josta saa elintarvikkeita, että minkälainen kuhina siellä viinakaupassa olis.
- ettei vahingossakaan
tavallinen kansa opi juomaan viiniä vaan pysyy keskikaljassa;DD
Suomessa vahditaan ja valvotaan niin tarkoin alkohoolia,että ihmiselle tulee valtava
uho. Kun minä viimein pääsen viinapulloon käsiksi,niin kyllä minä sitten juon että kusi päreellä palaa. Sitten sitä taas voi muutaman viikon tai kuukauden kärvistellä, kunnes taas sama operaatio toistuu,toisilla useammin toisilla harvemmin. Näin kuin menetellään ei opita käyttämään viinejä tai alkoholia kohtuullisesti!- miettii
riosku kirjoitti:
Suomessa vahditaan ja valvotaan niin tarkoin alkohoolia,että ihmiselle tulee valtava
uho. Kun minä viimein pääsen viinapulloon käsiksi,niin kyllä minä sitten juon että kusi päreellä palaa. Sitten sitä taas voi muutaman viikon tai kuukauden kärvistellä, kunnes taas sama operaatio toistuu,toisilla useammin toisilla harvemmin. Näin kuin menetellään ei opita käyttämään viinejä tai alkoholia kohtuullisesti!Maissa joissa on aina saanut ostaa vapaasti ei näy räkäkännissä olevaa nuorisoakaan toikkaroimassa
- Metusalem
valmistus ja myynti vapaaksi kokonaan. Sais itse kukin keitellä pontikkansa jos haluaisi. Viinaa vois ostaa vaikka R-kitskalta. Voi se vasta vapautta olisi, vapaassa maassa. Kunnon vilja-pontikkaa ei voita mitkää viinit ja konjakit, se on puhdas luonnon tuote.
- Pirre*
Vai korpikuusen kyyneleitä täällä tiputellaan - lähettäämpäs kamarille..marsmars.
- hilma-tantti
Asiaa,Suomessa holhotaan liikaa!
- pikku-aapeli
lailisiksi;D
Norjassahan tiukka alkoholilainsäädäntö aiheutti masssiivista kotipolttoharrastuksen kasvua - pulttis
pikku-aapeli kirjoitti:
lailisiksi;D
Norjassahan tiukka alkoholilainsäädäntö aiheutti masssiivista kotipolttoharrastuksen kasvuamieleen Tippavaaran vanhaisäntä:)))
- Anonyymi00050
🍷🍷🍷
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta
Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark2096702Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p2994643"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?1423605Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue
Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää1153434Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m673405Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia
ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi492876Hyviäkin uutisia tulossa, hallinto-oikeus asettaa toimeenpanokieltoon
Hyvinvointitalon työmaa pysähtyy. Rillankivi+energia ja vesi kytkyrahanpesu stoppaa. Tytäryhtiöiden hallitusjäsenet+kon2582620Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.762440- 252366
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä?
Gallup: Mikä on ollut mielestäsi paras tv-sarja ikinä? Onko se joku suomalainen viihdepläjäys, brittirikossarja, amerikk1011941