Metanolia tankkiin=?

Mitenköhän kulkis kun laittas Raket 85n tankkiin metanolia? Vai pamahtaako koko paska? Kokemusta? =)
Ilmoita

muistathan, että pieni pisara voi viedä näkökyvyn.. harmiton virhe voi olla kohtalokas pienelle lapselle. säädä mielummin runkoa ja rengaspaineita ystävä hyvä.
Ilmoita
vähä niinku lähtöö:) , voitto kotiin
Ilmoita
Luin sellaisesta vanhemmasta amerikan Tillotsonin ohjekirjasesta että metanoli ja etanoli sulattaa niistä kalvon. Polttoaineeseen kostutetulla valkoisella sideharsolla kalvoa pyyhkäisemällä saattaa pystyä toteamaan että onko oktaaniluvun kohottajana käytetty metanolia tai etanolia. En tiedä pitääkö paikkaansa, kannattaa ehkä kokeilla. Metanoli imeytyy ihon läpi joten on käytettävä suojakäsineitä mikäli sitä käsittelee. Metanoli palaa myöskin näkymättömällä liekillä joten aurinkoisella ilmalla sen leimahtamista ei välttämättä huomaa.
1 VASTAUS:
polttoaine testit????????????????
kuusenkoristeista tämä ei ole kiinni,
+Lisää kommentti
Bensiinin energiasisältö on noin 40 MegaJoulea/kg, kun Metanolilla se on 19.7MJ/kg
Haihtumisnopeus bensalla noin 400kJ/kg, metanolilla noin 1109kJ/kg.
Bensalle optimaalinen puristussuhde noin 9-12, kun Metanolille noin 20. Jos haluat voittaa niin sinun pitää pienentää puristussuhdetta ihan älyttömästi,
1. Sylinterin neljä pulttia ei kestä tätä puristussuhdetta,
2. palotila on hitsattava lähes umpeen puristuksen saavuttamiseksi.
3. Palotilan pienentämisen jälkeen sinun on vaihdettava sytytysjärjestelmä
hehkutulpaksi.
4. Metanoliin on sekoitettava noin 20% nitrometaania jotta se kulkisi tasaisesti.

80/20% Metanoli/nitrosekoitus maksaa noin 4 eur/litra.

Metanolin paras etu on että se vaatii vähempi happea/polttoaineyksikkö.

Kokeile, mutta tulet havaitsemaan että siitä ei ole mitään hyötyä. Varmista että rata on tyhjä eikä kukaan aja takana.

Palamaton metanoli on myrkyllistä ja perässajava kun tätä hengittää riittävän kauan, niin näkökyky katoaa ajan myötä ja sillä on myös geneettisiä vaikutuksia

Terveyden nimissä, älkää pelleilkö tällä, kyseessä on lapset ja niiden terveellinen tulevaisuus.

Metanolin havaitsemiseen menee noin 5 sekuntia, eli Porissa pääsee tornille niin homma on jo tiedossa.

Terv. Proffa
6 VASTAUSTA:
kyllä että sekoittaisin bensan sekaan metanolia.. Onko se yhtään sen järkevämpää?
Nemesis91 kirjoitti:
kyllä että sekoittaisin bensan sekaan metanolia.. Onko se yhtään sen järkevämpää?
Selvitä tarkkaan tuo terveysriskiasia ennenkuin menet radalle metanolin kanssa. Näkökyvyn heikkeneminen ja geneettiset muutokset ovat pysyviä.
RC-autoissa ja lennokeissa käytetään hehkutulppamoottoreita, ja kukaan ei aja näiden takana hengittämässä höyryjä, lisäksi metanoli palaa niissä lähes täydellisesti. Pienoismallimoottoreiden kanssa kun leikkii, niin suu pitää huuhdella heti kun tulee makea maku suuhun.
Metanoli on erittäin huono tehon lisääjä, sen etu on vähäisempi hapen tarve, jolloin voidaan ja on pakko kasvattaa puristussuhdetta jotta saadaan tehoa irti.
Ongelma tulee oleman tosin ihan sama, raket-85:n rakenne ei kestä, edellisestä jäi mainitsematta että kiertokanki ei kestä tätä tehonlisäystä matalilla kierroksilla. Potkaisee kangen mutkalle ennen kuin pääsee yläkuolohdan yli. Jos ei muuta niin alumiiniset laakerinpesät rupee murenemaan.

Hanki mieluummin isompi moottori, esim Raket-120:n voi helposti kiinnittää pieniin runkoihin.

Lasten terveyden nimissä suosittelen että lopetetaan tämä metanolikeskustelu ja mahdollinen kokeilu tähän.

Lopuksi vielä tutkimus ja referenssimateriaalia jotta tulisi selväksi kuinka vakavasta asiasta on kyse.

Terv. Proffa

Neurotoxicity

Methanol causes central nervous system depression in humans and animals as well as degenerative changes in the brain and visual system.

Humans - Methanol causes narcosis similar to ethanol intoxication and nonlethal doses can lead to blindness. Autopsy of individuals after lethal doses revealed edema and hyperemia of the brain and degeneration of the ganglion cells of the retina (Rowe and McCollister 1981).

Subchronic/Chronic Toxicity

Chronic exposure to methanol, either orally or by inhalation, causes headache, insomnia, gastrointestinal problems, and blindness in humans and hepatic and brain alterations in animals. EPA has derived an oral RfD (reference dose) (see end note 3) for methanol of 0.5 mg/kg/day, based on the absence of liver and brain effects in animals exposed by mouth to 500 mg/kg/day.

Humans - "Chronic" exposure to methanol vapors (no time or dose given) caused conjunctivitis, headache, giddiness, insomnia, gastric disturbances, and bilateral blindness (ACGIH 1991). Marked vision loss occurred in one worker exposed to 1200 to 8000 ppm vapor for 4 years (ACGIH 1991).

Acute Toxicity

Acute methanol intoxication is manifested initially by signs of narcosis. This is followed by a latent period in which formic acid accumulates in the body causing metabolic acidosis. Severe abdominal, leg, and back pain occur and visual degeneration can lead to blindness.

Humans - Ingestion of 80 to 150 mL of methanol is usually fatal to humans (HSDB 1994). One worker died from exposure to vapor ranging from 4000 to 13,000 ppm over 12 hours (ACGIH 1991). The concentration of 4000 ppm is roughly equivalent to a total of 1140 mg/kg over the 12 hour period (see end note 2). Poisoning by nonlethal doses can be described in three stages: (1) narcotic stage similar to ethanol; (2) latent period of 10-15 hours; (3) visual disturbances and central nervous system lesions (Rowe and McCollister 1981). Visual disturbances can lead to blindness due to edema of the retina and atrophy of the optic nerve head (HSDB 1994). Third-stage CNS lesions include headache, dizziness, abdominal, back, and leg pain, delirium that can lead to coma, and nausea (HSDB 1994). Formic acid production causes severe metabolic acidosis (Rowe and McCollister 1981).
Nemesis91 kirjoitti:
kyllä että sekoittaisin bensan sekaan metanolia.. Onko se yhtään sen järkevämpää?
kannattaisko hakea sitä "oikeaa" nopeutta muuten kuin "dynamiitilla" kaikkea sitä lukee ja näkee kun vanhaksi elää
Proffa kirjoitti:
Selvitä tarkkaan tuo terveysriskiasia ennenkuin menet radalle metanolin kanssa. Näkökyvyn heikkeneminen ja geneettiset muutokset ovat pysyviä.
RC-autoissa ja lennokeissa käytetään hehkutulppamoottoreita, ja kukaan ei aja näiden takana hengittämässä höyryjä, lisäksi metanoli palaa niissä lähes täydellisesti. Pienoismallimoottoreiden kanssa kun leikkii, niin suu pitää huuhdella heti kun tulee makea maku suuhun.
Metanoli on erittäin huono tehon lisääjä, sen etu on vähäisempi hapen tarve, jolloin voidaan ja on pakko kasvattaa puristussuhdetta jotta saadaan tehoa irti.
Ongelma tulee oleman tosin ihan sama, raket-85:n rakenne ei kestä, edellisestä jäi mainitsematta että kiertokanki ei kestä tätä tehonlisäystä matalilla kierroksilla. Potkaisee kangen mutkalle ennen kuin pääsee yläkuolohdan yli. Jos ei muuta niin alumiiniset laakerinpesät rupee murenemaan.

Hanki mieluummin isompi moottori, esim Raket-120:n voi helposti kiinnittää pieniin runkoihin.

Lasten terveyden nimissä suosittelen että lopetetaan tämä metanolikeskustelu ja mahdollinen kokeilu tähän.

Lopuksi vielä tutkimus ja referenssimateriaalia jotta tulisi selväksi kuinka vakavasta asiasta on kyse.

Terv. Proffa

Neurotoxicity

Methanol causes central nervous system depression in humans and animals as well as degenerative changes in the brain and visual system.

Humans - Methanol causes narcosis similar to ethanol intoxication and nonlethal doses can lead to blindness. Autopsy of individuals after lethal doses revealed edema and hyperemia of the brain and degeneration of the ganglion cells of the retina (Rowe and McCollister 1981).

Subchronic/Chronic Toxicity

Chronic exposure to methanol, either orally or by inhalation, causes headache, insomnia, gastrointestinal problems, and blindness in humans and hepatic and brain alterations in animals. EPA has derived an oral RfD (reference dose) (see end note 3) for methanol of 0.5 mg/kg/day, based on the absence of liver and brain effects in animals exposed by mouth to 500 mg/kg/day.

Humans - "Chronic" exposure to methanol vapors (no time or dose given) caused conjunctivitis, headache, giddiness, insomnia, gastric disturbances, and bilateral blindness (ACGIH 1991). Marked vision loss occurred in one worker exposed to 1200 to 8000 ppm vapor for 4 years (ACGIH 1991).

Acute Toxicity

Acute methanol intoxication is manifested initially by signs of narcosis. This is followed by a latent period in which formic acid accumulates in the body causing metabolic acidosis. Severe abdominal, leg, and back pain occur and visual degeneration can lead to blindness.

Humans - Ingestion of 80 to 150 mL of methanol is usually fatal to humans (HSDB 1994). One worker died from exposure to vapor ranging from 4000 to 13,000 ppm over 12 hours (ACGIH 1991). The concentration of 4000 ppm is roughly equivalent to a total of 1140 mg/kg over the 12 hour period (see end note 2). Poisoning by nonlethal doses can be described in three stages: (1) narcotic stage similar to ethanol; (2) latent period of 10-15 hours; (3) visual disturbances and central nervous system lesions (Rowe and McCollister 1981). Visual disturbances can lead to blindness due to edema of the retina and atrophy of the optic nerve head (HSDB 1994). Third-stage CNS lesions include headache, dizziness, abdominal, back, and leg pain, delirium that can lead to coma, and nausea (HSDB 1994). Formic acid production causes severe metabolic acidosis (Rowe and McCollister 1981).
Miksi Speedway-pyörissä käytetään metanolikoneita?
miksi niksi kirjoitti:
Miksi Speedway-pyörissä käytetään metanolikoneita?
Speedwayssä koneet ovat jotain 500 kuutioisia,60-80 hv, suunniteltu korkealle puristuksille ja metanolille, jolloin palaminen on lähes täydellistä. Toiminta on terveyden kannalta joka tapauksessa kyseenalaista. Mini-Speedwayssä käytetään bensiiniä.

Karting auton moottori ei ole suunniteltu tälle polttoaineelle, joten se tulee 100% varmasti räkimään putkesta ulos palamatonta metanolia. Metanolin haihtumisnopeus on korkea, tarkoittaa sitä että se muuttuu hengitettävään muoton erittäin nopeasti. Ei se minnekään katoa.

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä Speedway pojat käyttää, se on terveydelle vaarallista väärin käytettynä. Tässä liittenä vielä suomeksi suoraan Kemian työsuojeluvaltuuskunnan sivuilta.

Seuraavan kerran kun menet radalle ja edessä olijalla on metanolia tankissa, mieti kaksi kertaa työnnätkö oman lapsesi "vetomiehen" perään.
Kuiskaatko lapsesi korvaan "tolla on metanolia tankissa, se menee lujaa, pysy sen kannoilla", vai jätätkö reilun välin ja sanot "pysy kaukana tuosta kaverista".

Terv. Proffa

Vaikutukset ihmisessä
Metanolimyrkytysten yleisin syy ihmisissä on aineen juominen päihtymystarkoituksessa, yleensä olettaen se etanoliksi. Jo 15 ml:n annos 40-prosenttista metanolia suun kautta on aiheuttanut kuoleman, mutta tavallinen tappava annos on 80 - 150 ml. Metanoli aiheuttaa ensin tajunnan tason laskua ja sitten useiden tuntien kuluttua (12 - 24 tuntia) pahoinvointia, oksentelua, ohimenevää tai pysyvää sokeutta, aineenvaihdunnallista asidoosia sekä maksa- ja munuaisvaurioita. Sokeus on aiheutunut 4 ml metanoliannoksen nielemisestä.

Metanolimyrkytyksen alussa esiintyy ohimenevä keskushermostoa lamaava vaikutus, joka on samanlainen, mutta miedompi kuin etanolilla. Tätä vaihetta seuraa oireeton latenssivaihe, joka esiintyy yleensä 8-24 tuntia altistumisen jälkeen, mutta voi kestää useasta tunnista kahteen tai useampaan vuorokauteen. Oireetonta vaihetta seuraa oireyhtymä, johon kuluu metabolinen asidoosi ja näkökykyyn kohdistuva toksisuus. Fyysisiin oireisiin voivat kuulua päänsärky, huimaus, pahoinvointi ja oksentelu, vatsa- ja lihaskivut sekä ajoittaiset hengitysvaikeudet. Kuolema on usein seurauksena ellei potilaan asidoosia hoideta, ja sokeus voi olla seurauksena hoidosta riippumatta (12). Maksa- ja munuaisvaurioita voi myös syntyä.

Metanolin solujen energiatuotantoa häiritsevän aiheenvaihduntatuotteen, muurahaishapon, on oletettu olevan vastuussa verkkokalvo- ja näköhermomyrkyllisyydestä (13, 14).

Vakavaa, toistuvaa päänsärkyä on raportoitu esiintyneen työtekijöissä, jotka ovat altistuneet pitoisuuksille 200 - 375 ppm (15) ja toisessa raportissa todettiin päänsärkyä esiintyneen 300 ppm:n altistuksessa (16). Näköhäiriöitä on raportoitu johtuvan altistumisesta pitoisuuksille 1200 - 8300 ppm (8).

Chuwers ym. (17) altistivat vapaaehtoisia metanolipitoisuudelle 200 ppm 4 h. Visuaaliset, neurofysiologiset ja neuropsykologiset kokeet eivät osoittaneet muutoksia verrattuna vertailuryhmään, jona toimivat samat henkilöt muuten samoin altistettuina, mutta metanoli oli korvattu vedellä.

Mutray ym. (18) altistivat vapaaehtoisia 200 ppm:n pitoisuudelle metanolia 4 tuntia ja tallensivat EEG:t. Kontrollialtistuksessa metanolipitoisuus oli 20 ppm. Pientä metanolipitoisuutta käytettiin hämäämään altistettavat ja kokeen suorittava henkilökunta. Altistettujen ryhmien välillä ei havaittu eroja EEG-tuloksissa.

Finkelstein ja Vardi (19) ovat raportoineet viisi vuotta metanolille altistuneen fyysikkotutkijan saaneen altistumisesta johtuen Parkinsonin taudin. Altistumispitoisuuksista ei annettu tietoja, mutta laboratorion hygieniatason ja ilmastoinnin todettiin olleen kehno; havaintoa ei voida käyttää HTP-arvon asettamisessa.

Cook ym. (20) altistivat vapaaehtoisia miehiä (n = 12, samat henkilöt toimivat myös verrokkeina) 192 ppm:n metanolipitoisuudelle 75 minuuttia. Kliinisissä tutkimuksissa havaittiin luonnollisesti veren metanolipitoisuuden nousu, mutta formaattipitoisuuteen altistuksella ei ollut vaikutusta. Neuropsykologisissa kokeissa valtaosaosassa ei altistuksella havaittu vaikutuksia. Muistaminen ja keskittyminen heikkenivät hieman. Tutkijat ehdottivat lisätutkimuksia isommalla määrällä molempia sukupuolia käsittävällä aineistolla.

Metanolin roiskeet ja höyry ärsyttävät silmiä ja ihoa. Metanoli imeytyy ihon kautta ja suuri ihoaltistuminen voi aiheuttaa myrkytysoireita.

Gattás ym. (21) mittaisivat mikrotumien esiintymistä huoltoasemien työntekijöissä ennen kuin uusi polttoaineseos (33 % metanolia, 60 % etanolia ja 7 % bensiiniä) otettiin käyttöön ennen käyttöönottoa sekä vuosi ja kolme vuotta käyttöönoton jälkeen. Kolme vuotta käyttöönoton jälkeen havaittiin mikrotumien esiintymisen lisääntyneen. Seka-altistumisen vuoksi on mahdotonta erottaa metanolin osuutta tähän mutageenisuuteen viittaavaan vaikutukseen.
Proffa kirjoitti:
Speedwayssä koneet ovat jotain 500 kuutioisia,60-80 hv, suunniteltu korkealle puristuksille ja metanolille, jolloin palaminen on lähes täydellistä. Toiminta on terveyden kannalta joka tapauksessa kyseenalaista. Mini-Speedwayssä käytetään bensiiniä.

Karting auton moottori ei ole suunniteltu tälle polttoaineelle, joten se tulee 100% varmasti räkimään putkesta ulos palamatonta metanolia. Metanolin haihtumisnopeus on korkea, tarkoittaa sitä että se muuttuu hengitettävään muoton erittäin nopeasti. Ei se minnekään katoa.

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä Speedway pojat käyttää, se on terveydelle vaarallista väärin käytettynä. Tässä liittenä vielä suomeksi suoraan Kemian työsuojeluvaltuuskunnan sivuilta.

Seuraavan kerran kun menet radalle ja edessä olijalla on metanolia tankissa, mieti kaksi kertaa työnnätkö oman lapsesi "vetomiehen" perään.
Kuiskaatko lapsesi korvaan "tolla on metanolia tankissa, se menee lujaa, pysy sen kannoilla", vai jätätkö reilun välin ja sanot "pysy kaukana tuosta kaverista".

Terv. Proffa

Vaikutukset ihmisessä
Metanolimyrkytysten yleisin syy ihmisissä on aineen juominen päihtymystarkoituksessa, yleensä olettaen se etanoliksi. Jo 15 ml:n annos 40-prosenttista metanolia suun kautta on aiheuttanut kuoleman, mutta tavallinen tappava annos on 80 - 150 ml. Metanoli aiheuttaa ensin tajunnan tason laskua ja sitten useiden tuntien kuluttua (12 - 24 tuntia) pahoinvointia, oksentelua, ohimenevää tai pysyvää sokeutta, aineenvaihdunnallista asidoosia sekä maksa- ja munuaisvaurioita. Sokeus on aiheutunut 4 ml metanoliannoksen nielemisestä.

Metanolimyrkytyksen alussa esiintyy ohimenevä keskushermostoa lamaava vaikutus, joka on samanlainen, mutta miedompi kuin etanolilla. Tätä vaihetta seuraa oireeton latenssivaihe, joka esiintyy yleensä 8-24 tuntia altistumisen jälkeen, mutta voi kestää useasta tunnista kahteen tai useampaan vuorokauteen. Oireetonta vaihetta seuraa oireyhtymä, johon kuluu metabolinen asidoosi ja näkökykyyn kohdistuva toksisuus. Fyysisiin oireisiin voivat kuulua päänsärky, huimaus, pahoinvointi ja oksentelu, vatsa- ja lihaskivut sekä ajoittaiset hengitysvaikeudet. Kuolema on usein seurauksena ellei potilaan asidoosia hoideta, ja sokeus voi olla seurauksena hoidosta riippumatta (12). Maksa- ja munuaisvaurioita voi myös syntyä.

Metanolin solujen energiatuotantoa häiritsevän aiheenvaihduntatuotteen, muurahaishapon, on oletettu olevan vastuussa verkkokalvo- ja näköhermomyrkyllisyydestä (13, 14).

Vakavaa, toistuvaa päänsärkyä on raportoitu esiintyneen työtekijöissä, jotka ovat altistuneet pitoisuuksille 200 - 375 ppm (15) ja toisessa raportissa todettiin päänsärkyä esiintyneen 300 ppm:n altistuksessa (16). Näköhäiriöitä on raportoitu johtuvan altistumisesta pitoisuuksille 1200 - 8300 ppm (8).

Chuwers ym. (17) altistivat vapaaehtoisia metanolipitoisuudelle 200 ppm 4 h. Visuaaliset, neurofysiologiset ja neuropsykologiset kokeet eivät osoittaneet muutoksia verrattuna vertailuryhmään, jona toimivat samat henkilöt muuten samoin altistettuina, mutta metanoli oli korvattu vedellä.

Mutray ym. (18) altistivat vapaaehtoisia 200 ppm:n pitoisuudelle metanolia 4 tuntia ja tallensivat EEG:t. Kontrollialtistuksessa metanolipitoisuus oli 20 ppm. Pientä metanolipitoisuutta käytettiin hämäämään altistettavat ja kokeen suorittava henkilökunta. Altistettujen ryhmien välillä ei havaittu eroja EEG-tuloksissa.

Finkelstein ja Vardi (19) ovat raportoineet viisi vuotta metanolille altistuneen fyysikkotutkijan saaneen altistumisesta johtuen Parkinsonin taudin. Altistumispitoisuuksista ei annettu tietoja, mutta laboratorion hygieniatason ja ilmastoinnin todettiin olleen kehno; havaintoa ei voida käyttää HTP-arvon asettamisessa.

Cook ym. (20) altistivat vapaaehtoisia miehiä (n = 12, samat henkilöt toimivat myös verrokkeina) 192 ppm:n metanolipitoisuudelle 75 minuuttia. Kliinisissä tutkimuksissa havaittiin luonnollisesti veren metanolipitoisuuden nousu, mutta formaattipitoisuuteen altistuksella ei ollut vaikutusta. Neuropsykologisissa kokeissa valtaosaosassa ei altistuksella havaittu vaikutuksia. Muistaminen ja keskittyminen heikkenivät hieman. Tutkijat ehdottivat lisätutkimuksia isommalla määrällä molempia sukupuolia käsittävällä aineistolla.

Metanolin roiskeet ja höyry ärsyttävät silmiä ja ihoa. Metanoli imeytyy ihon kautta ja suuri ihoaltistuminen voi aiheuttaa myrkytysoireita.

Gattás ym. (21) mittaisivat mikrotumien esiintymistä huoltoasemien työntekijöissä ennen kuin uusi polttoaineseos (33 % metanolia, 60 % etanolia ja 7 % bensiiniä) otettiin käyttöön ennen käyttöönottoa sekä vuosi ja kolme vuotta käyttöönoton jälkeen. Kolme vuotta käyttöönoton jälkeen havaittiin mikrotumien esiintymisen lisääntyneen. Seka-altistumisen vuoksi on mahdotonta erottaa metanolin osuutta tähän mutageenisuuteen viittaavaan vaikutukseen.
Vai on se metanoli noin vaarallista! Ei ole sitten kurakelillä mitään asiaa liikenteeseen! Metanoolia läträtään pissapojannesteenä pitkin maanteitä miljoonia litroja vuodessa. Metanoli muodostaa palaessaan hiilidioksia ja vettä, eli vissyä kaasumuodossa. Toimivassa speedwaykoneessa se palaa kyllä täydellisesti ja hyvällä hyötysuhteella (korkea puristus). Ei mitään järkeä sekoitella pensaan jossain carting-vehkeessä, metkulle tehdään moottorit varta vasten.
+Lisää kommentti
Eikö kannattaisi laittaa sinne tankkiin Nitroa. Se on paaaaaljon kovempaa tavaraa kuin Metanoli.

Itse ollaan käytetty jo pitkän aikaa kaikkia lisäaineita tankissa kun noissa aluekisoissa on niin huonot katsastajat että ei ne mitään huomaa.
Me ollaan kaiken lisäksi tosi ylpeitä vilpillä saavutetuista tuloksista. Meillä oli prikassakin isompi reikä kun vielä Mini luokassa ajettiin.
3 VASTAUSTA:
-speedwayssa käytetään metanolia lähinnä sen takia että se jäähdyttää konetta>metanoli jäähdytteinen kone.-ei iso pyörä polta sen puhtaammin kuin pieni pyörä.usein ajetaan pirun rikkaalla kun liukas rata -speedwayssä käytetään 13-16 puristuksia.ei mikään kone kestä 20 puristuksia,, muutamia minuutteja täydellä kaasulla, ehkä..vaarana jo et lähtee väärään suuntaan käyntiin.-pakokaasu suljetussa tilassa salpaa hengityksen ja tulee oksennus...kerran pyörää käytin tallissa ovet kiinni jottei häirittis naapureita>oli just viiminen kerta. -metanolia tarvii/voi myös tarjota koneelle enempi kuin bensaa.siitä voima ja vaaroja enempi ko liiotellaan(proffa)-palaa näkymättömästi ja sammutetaan vedellä. mitäs vielä....konetta kylmänä vaikeempi saada käyntiin kuin bensa vehjettä-kumi hanskoja käyttää ken tahtoo,kylmää ainetta se ainakin on.-metanoliin ei tarvi sekoittaa yhtään mitään ja maksaa 1€ litralta ja tämän proffan juttuja ei kannata uskoa...hehkutulppa........ just......
-metku-- kirjoitti:
-speedwayssa käytetään metanolia lähinnä sen takia että se jäähdyttää konetta>metanoli jäähdytteinen kone.-ei iso pyörä polta sen puhtaammin kuin pieni pyörä.usein ajetaan pirun rikkaalla kun liukas rata -speedwayssä käytetään 13-16 puristuksia.ei mikään kone kestä 20 puristuksia,, muutamia minuutteja täydellä kaasulla, ehkä..vaarana jo et lähtee väärään suuntaan käyntiin.-pakokaasu suljetussa tilassa salpaa hengityksen ja tulee oksennus...kerran pyörää käytin tallissa ovet kiinni jottei häirittis naapureita>oli just viiminen kerta. -metanolia tarvii/voi myös tarjota koneelle enempi kuin bensaa.siitä voima ja vaaroja enempi ko liiotellaan(proffa)-palaa näkymättömästi ja sammutetaan vedellä. mitäs vielä....konetta kylmänä vaikeempi saada käyntiin kuin bensa vehjettä-kumi hanskoja käyttää ken tahtoo,kylmää ainetta se ainakin on.-metanoliin ei tarvi sekoittaa yhtään mitään ja maksaa 1€ litralta ja tämän proffan juttuja ei kannata uskoa...hehkutulppa........ just......
Jos joku tulee radalle metanolin kanssa, niin ehdoton porttikielto.

Lennokkimoottoreissa käytettään metanolia ja 10-20% nitroa, lisäksi 10-15% voiteluainetta.
Tulppana on hehkutulppa.
Sinä olet jo elämäsi mokan tehnyt, käynnistänyt mopon suljetussa tilassa ja metanolilla.
Pikkusen olet tyhmä.
Et taida tietää kuka proffa on, on tehnyt aika reippaasti hyvää muutamassa vuodessa karting-harrastukselle.
Proffan kaveri kirjoitti:
Jos joku tulee radalle metanolin kanssa, niin ehdoton porttikielto.

Lennokkimoottoreissa käytettään metanolia ja 10-20% nitroa, lisäksi 10-15% voiteluainetta.
Tulppana on hehkutulppa.
Sinä olet jo elämäsi mokan tehnyt, käynnistänyt mopon suljetussa tilassa ja metanolilla.
Pikkusen olet tyhmä.
Et taida tietää kuka proffa on, on tehnyt aika reippaasti hyvää muutamassa vuodessa karting-harrastukselle.
ajetaan speedwayta hallissakin. esim cardif..60 000 ihmistä katsomos..meee proffa kattoo. saatat innostua
+Lisää kommentti
oikein riivaa?

Tämän ketjun aloittajan kysymys jo oikeastaan kertoo, mistä tässä lajissa on kysymys. Minkä helvetin takia täytyy käyttää aikaa ja rahaa kaiken maailman vippaskonstien kehittämiseen, että saatais vehkeet kulkemaan?

Kyllähän kaikki nyt osaa raksun laittaa kulkemaan niin että pöllöt lentää pesästään... -ei se mitään avaruustähtitiedettä ole. Kysymys nyt vaan sattuu olemaan siitä, että kilpa-ajossa on olemassa säännöt, joiden puitteissa pitäisi sitä tulosta siellä radalla tehdä. Säännöt on tehty sitä varten, ainakin teoriassa, että kuskeista erottuisi jyvät ja akanat kun vehkeet on suhtkoht samoja. Eikö? Ja tuolla raksutasollahan pitäisi homman olla puhtaasti lasten hauskanpitoa!

Jos taas ei ole tarkoituskaan ajaa kilpaa ja juniorin mielestä R85 kulkee liian hiljaa, niin ostakaa saatana isompi moottori! On meinaan loppupeleissä aika paljon helpompi tapa saada vauhtia lisää... Ja jos alatte näiden myrkkyjen kanssa pelaamaan, niin katsokaakin että pysytte poissa radoilta silloin kun siellä on ketään muuta. Ensimmäinen, joka aiheuttaa näillä vitun virityksillä kenellekkään muulle ulkopuoliselle pienintäkään vammaa tai vauriota, niin lupaan henkilökohtaisesti tulla repimään isukilta pään irti ja ripustamaan sen lähtövalojen alle roikkumaan ja saletisti natsaa!!!
4 VASTAUSTA:
Ensi kesän Raket karnevaalikisoissa on parc ferme rengas ja polttoainekontrollit joten renkaiden pehmentämistä ja bensan kanssa lotraamista miettivien kannattaa valita joku muu luokka.
Reilupeli11 kirjoitti:
Ensi kesän Raket karnevaalikisoissa on parc ferme rengas ja polttoainekontrollit joten renkaiden pehmentämistä ja bensan kanssa lotraamista miettivien kannattaa valita joku muu luokka.
jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt!?!
kf6 on vielä vapaa kirjoitti:
jos metsään haluat mennä nyt, niin takuulla yllätyt!?!
Toimiiko metanoli ehkä paremmin 60:ssä ? Vai kannattaako kokeilla nitroa.
Kumppaa nyt sitten kirjoitti:
Toimiiko metanoli ehkä paremmin 60:ssä ? Vai kannattaako kokeilla nitroa.
Nitro on ok, meillä on siitä hyviä kokemuksia. Kannattaa alottaa pienellä määrällä ja laittaa sytkät myöhäselle ni hyvä tulee. Kulkee kuin pieni piru....
+Lisää kommentti
Metanoolia ja nitroa 30 70 suhteessa. Sitten lisäät seokseen pulverimaista alumiinia jauhoksi jauhettuna. Varmasti lähtee. Alumiini antaa avaruusrakettiinkin riittän työntövaiman avaruuteen. Ilman alumiinia ei rakertit nouse kiertoradalleen, joten muista lisätä sitä.
Ilmoita
mm. janne niska ajeli time attakia , subarulla jollain vastaavalla myrkyllä , ajelu puoli kierrosta perässä 300 metrin päässä otti henkeen ja silmiin....ja tais ottaa myös kuskiin.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Metanolia tankkiin=?

Mitenköhän kulkis kun laittas Raket 85n tankkiin metanolia? Vai pamahtaako koko paska? Kokemusta? =)

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta