Pyrin varmaan ensi vuonna tuohon koulutusohjelmaan. Onko sinne todella vaikea päästä niin kuin väitetään? Itse haluaisin todella sinne alalle, motivaatiota löytyy, mutta pelkään että koulumenestys estää pääsyn tuonne alalle. Lukiossa keskiarvoni on tässä vaiheessa 7.8. Entäs sisältyykö opintoihin paljon matematiikkaa? Itselläni se on ehdottomasti heikoin aine.
Kirjasto ja tietopalvelun koulutusohjelma.
9
1226
Vastaukset
- Sadetta
Olen vähän aikaa sitten valmistunut kirjasto- ja tietopalvelualan tradenomiksi Seinäjoen amk:sta. Seinäjoen ja Oulun seudun amk:hin on helpompi päästä opiskelemaan tätä alaa kuin Turkuun. Itse pääsin Seinäjoelle C:n papereilla (keskiarvo noin kahdeksan)ja hyvin vähäisellä työkokemuksella. Ja ainakaan Seinäjoella varsinaista matematiikkaa ei kuuulunut opintoihin laisinkaan, joten siitä ei tule ongelmaa.
- Seinäjoki oli paikkakuntana?
Sitä vielä kysyisin kun Seinäjoella olet opiskellutkin?
- ...
Millaisia aineita opiskelitte? Oliko opiskelua rankkaa vai helppoa?
- Sadetta
... kirjoitti:
Millaisia aineita opiskelitte? Oliko opiskelua rankkaa vai helppoa?
Itse muutin muualta Seinäjoelle opiskelemaan, ja Seinäjoki oli ihan ok opiskelijakaupunki. Aika pieni todellakin, mutta kyllä sieltä periaatteessa kaikki tarvittava löytyy, samoin opiskelijaelämää. Opiskelija-asuntoihin voit käydä tutustumassa osoitteessa www.marttilankortteeri.fi
Ensimmäisenä vuonna opiskeltiin mm. liiketaloutta, markkinointia, laskentatoimea ja oikeustiedettä ja vain vähän varsinaisia kirjastoalan kursseja. Kaiken kaikkiaan opintoihin kuului mm. kirjakulttuuria, kustannustoimintaa, kirjastojen tietojärjestelmiä, tekijänoikeutta, kokoelmatyötä, tiedonhankintaa, atk:ta, kirjastojen hallintoa ja taloutta ja tietoturvaa käsitteleviä kursseja. Lisäksi tietenkin kieliopintoja minimivaatimuksena kolmessa eri kielessä (esim. englanti, ruotsi ja saksa). Ruotsia täytyi opiskella vähintään neljä opintoviikkoa (nykyisin tosin käytössä opintopisteet, jos tämä käytäntö on säilynyt samana niin se tarkoittaa kuutta opintopistettä).
Samoin opintoihin kuului hieman myös vapaasti valittavia kursseja, jotka saivat olla mitä kursseja tahansa sekä valinnaisia kursseja, jossa oli valittava yksi paketti neljästä eri kokonaisuudesta, joista yksi oli kirjallisuus. Pakollisia kirjallisuusopintoja ei siis kuulunut, valinnaisina ja vapaasti valittavina niitä sai ottaa jos oli kiinnostunut aiheesta.
Opiskelun aikana tehtiin hyvin paljon ryhmä- ja paritöitä ja opiskelun rankkuus vaihteli ajankohdasta riippuen. Kursseja järjestettiin enemmän keväällä kuin syksyllä, joten keväällä oli rankempaa (varsinkin loppukeväällä), mutta kaikesta selviää. Opiskelu oli kuitenkin mielenkiintoista.
Kirjasto- ja yritysvierailuja ei valitettavasti paljoa tehty, mutta koulussa tehtiin kyllä työelämälähtöisiä projekteja ja ryhmätöitä. Opiskelu oli hyvin koulumaista ja suurin osa kirjastoalan ammattikursseista järjestettiin vain oman vuosikurssin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden kesken eli suurimmalla osasta ammatillisista kursseista meitä oli noin 20 henkilöä.
Työharjoittelu suoritetaan kolmannen vuoden syksyllä ja sen voi suorittaa esimerkiksi kirjastossa, yrityksen tietopalvelussa, kirjakaupassa tai kustantamossa oman kiinnostuksen mukaan. Työharjoittelu kestää 20 viikkoa ja sen voi suorittaa yhdessä tai kahdessa paikassa, mieluiten yhdessä.
Kiinnostus tiedonhakuun (tiedonjano!) on erittäin hyödyllinen piirre, jos aiot kirjasto- ja tietopalvelualalle.
Toivottavasti tästä oli hyötyä sinulle miettiessäsi alan valintaa. - carpediem_87
Sadetta kirjoitti:
Itse muutin muualta Seinäjoelle opiskelemaan, ja Seinäjoki oli ihan ok opiskelijakaupunki. Aika pieni todellakin, mutta kyllä sieltä periaatteessa kaikki tarvittava löytyy, samoin opiskelijaelämää. Opiskelija-asuntoihin voit käydä tutustumassa osoitteessa www.marttilankortteeri.fi
Ensimmäisenä vuonna opiskeltiin mm. liiketaloutta, markkinointia, laskentatoimea ja oikeustiedettä ja vain vähän varsinaisia kirjastoalan kursseja. Kaiken kaikkiaan opintoihin kuului mm. kirjakulttuuria, kustannustoimintaa, kirjastojen tietojärjestelmiä, tekijänoikeutta, kokoelmatyötä, tiedonhankintaa, atk:ta, kirjastojen hallintoa ja taloutta ja tietoturvaa käsitteleviä kursseja. Lisäksi tietenkin kieliopintoja minimivaatimuksena kolmessa eri kielessä (esim. englanti, ruotsi ja saksa). Ruotsia täytyi opiskella vähintään neljä opintoviikkoa (nykyisin tosin käytössä opintopisteet, jos tämä käytäntö on säilynyt samana niin se tarkoittaa kuutta opintopistettä).
Samoin opintoihin kuului hieman myös vapaasti valittavia kursseja, jotka saivat olla mitä kursseja tahansa sekä valinnaisia kursseja, jossa oli valittava yksi paketti neljästä eri kokonaisuudesta, joista yksi oli kirjallisuus. Pakollisia kirjallisuusopintoja ei siis kuulunut, valinnaisina ja vapaasti valittavina niitä sai ottaa jos oli kiinnostunut aiheesta.
Opiskelun aikana tehtiin hyvin paljon ryhmä- ja paritöitä ja opiskelun rankkuus vaihteli ajankohdasta riippuen. Kursseja järjestettiin enemmän keväällä kuin syksyllä, joten keväällä oli rankempaa (varsinkin loppukeväällä), mutta kaikesta selviää. Opiskelu oli kuitenkin mielenkiintoista.
Kirjasto- ja yritysvierailuja ei valitettavasti paljoa tehty, mutta koulussa tehtiin kyllä työelämälähtöisiä projekteja ja ryhmätöitä. Opiskelu oli hyvin koulumaista ja suurin osa kirjastoalan ammattikursseista järjestettiin vain oman vuosikurssin kirjasto- ja tietopalvelualan opiskelijoiden kesken eli suurimmalla osasta ammatillisista kursseista meitä oli noin 20 henkilöä.
Työharjoittelu suoritetaan kolmannen vuoden syksyllä ja sen voi suorittaa esimerkiksi kirjastossa, yrityksen tietopalvelussa, kirjakaupassa tai kustantamossa oman kiinnostuksen mukaan. Työharjoittelu kestää 20 viikkoa ja sen voi suorittaa yhdessä tai kahdessa paikassa, mieluiten yhdessä.
Kiinnostus tiedonhakuun (tiedonjano!) on erittäin hyödyllinen piirre, jos aiot kirjasto- ja tietopalvelualalle.
Toivottavasti tästä oli hyötyä sinulle miettiessäsi alan valintaa.Ootko saanu alan töitä? Kiinnostais kuulla, kun hain tänä keväänä SEAMKiin.
- Sadetta
carpediem_87 kirjoitti:
Ootko saanu alan töitä? Kiinnostais kuulla, kun hain tänä keväänä SEAMKiin.
Joo, työskentelen tällä hetkellä eräässä kaupunginkirjastossa.
- kun jaksat vastailla kysymy...
Sadetta kirjoitti:
Joo, työskentelen tällä hetkellä eräässä kaupunginkirjastossa.
Itse vaivaisin vielä sen verran että onko kirjasto ainoa mahdollinen työpaikka alalta valmistuvalle? Saako koulutuksesta pätevyyden esim kustannustyöhön?
Niin ja mitä tasoa mahtavat olla palkka ja työllisyystaso? Kiitos jo etukäteen :)
- mahdollisuus
Voisit pyrkiä myös ns. kirjastomerkonomi-koulutukseen, pääsisit ajallisesti paljon vähemmällä. Kestää yo-pohjalta vain 2 vuotta.
Ja työssä arvostetaan samaan kuin AMK:n suorittaneet. - Anonyymi
Vanha ketju, muttei kannata enää kirjastoalan ammattitutkintoa tai tradenomin papereita hankkia. Kyseiset koulutukset jääneet ajasta jälkeen ja niillä työttömyys taattua. Informaatikot menevät edelle eli se koulutus kannattaa. Muu on jo historiaa. Harva työllistyy alalle, koska paikkoja hyvin, hyvin vähän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269