Heip!
Tarkoitus olisi lähteä Alanyaan tai Marmarikseen kesäkuussa. Yksi murheenkryyni on, nimittäin torakat (kutsukaa minua heikkohermoiseksi, tai miksi vaan).
Torakat on nimittäin pahin pelkoni, enkä kestäisi sitä jos lampun sammutettua hotellihuoneessa kuuluisi torakoiden juoksentelua pitkin lattioita.
Kysymykseni kuuluu siis: onko Turkissa paha torakkaongelma, vai selviääkö tällainen arkajalka siellä hengissä?
torakoita, onko heitä?
19
3471
Vastaukset
- laurel
heips en ole ainakaan alanyassa torakoihin törmänny (4 kertaa käyny) yhtään en ole nähny
- JokaKesä
Olen 12 kertaa kaynyt Marmariksessa ja en ole nähnyt kuin yhden kuolleen kadulla. Joten ei mikään ongelma ja vessaan kannattaa jättää valot yöksi jos pelkää torakoita.
- Meryem
Kyllähän siellä torakoita elelee, mutta enimmäkseen sellaisissa paikoissa joissa tuskin tulet käymään eli "poissa silmistä".
Torakathan ovat eläimiä jotka tulevat hotellihuoneeseen jos siellä on likaista. Esim jos jätät ruuantähteitä avoimesti ötököitten saataville (laittamatta pussiin), saattaa huoneeseen tulla esim muurahaisia ja niiden perässä tulevat torakat, jotka siis syövät muita ötököitä. (Tämän olen oppinut puolen vuoden vaelluksella Intiassa, en Turkissa.)
Turkissa olen asunut yht. reilun vuoden ja lisäksi käynyt kymmeniä kertoja muutaman viikon mittaisilla lomilla - lienenkö ollut onnekas, mutta yhdessäkään vuokraamassani asunnossa, käyttämässäni hotellissa tai yksityiskodissa jossa olen vieraillut, ei ole ollut torakoita. Ja olen tyyliltäni enemmän reppumatkaaja kuin viiden tähden hotellissa asusteleva, joten kokemusta on niistä ankeammistakin hotelleista.
Kokemukseni mukaan turkkilaiset ovat sillä tavalla "sisäsiistejä", että pitävät asuntonsa ja hotellinsa siisteinä. Ulkona valitettavasti heitellään kaikenlaisia roskia ympäriinsä, mutta sisällä on yleensä siistiä. (Turistirysät ovat yleisesti ottaen myös ulkona siistejä, siellä siivotaan turistien silmiin osuvat ulkoalueetkin hyvin.)
Monessa paikassa käytetään myös käsienpesualtaassa palloja jotka olen ristinyt myrkkypalloiksi (voimakkaan tuoksuisia, en tiedä mitä ainetta varsinaisesti ovat); ne estävät torakoita tulemasta viemäristöstä pesutiloihin.
Koska sisätilat yleensä ovat siistejä, suurella todennäköisyydellä et törmää torakoihin. Jos niitä kuitenkin sattuisi olemaan, huomauta siitä hotellissa ja pyydä välittömästi myrkyttämään.- Nimetön
Kiitoksia tiedoista, lohduttavaa kuulla (lukuunottamatta sitä ensimmäistä viestiä).
Ehkäpä sinne tosiaan uskaltaa lähteä. Pistän vaikka tännekin viestiä torakkahavainnoistani palattuani. - Zeynep1
Ne valkoiset pallot on naftaliinia. Sita voi ostaa supermarketista pesuaineitten vieresta ja laittaa hotellihuoneen altaaseen jos ahdistaa. Ei maksa paljoa.
Torakoita muuten ei kannata yrittaa tappaa rutistamalla. Niitten siivet on tehty nahasta ja kaikki muna on jalkojen tuntumissa. Jos torakan yrittaan nitistaa kuoliaaksi, se levittaa munansa kaikkialle.
Itse olen tavannut torakan kaksi kertaa Turkissa, kerran Istanbulissa kylpparissa (hukutin kiehuvaan veteen, torakoilla on huonot keuhkot) ja toisen kerran viime vuonna Marmariksessa hotellissa. Paras tapa on hatistaa parfyymilla sinne minneka haluat ja sitten hukuttaa kiehuvaan veteen.
- rankkis
viime kesänä oltiin syömässä alanyassa jossain ravintolassa ja lattialla vilisti torakka kaveri kysy että mikäs helvetti tuo oli niin tarjoilija vaan tuumasi että hän on ollut sissinä vuorilla ja söivät niitä:) mutta eipä tuo meitä haitannu ku muisti ottaa tarpeeksi rakia
- viime kesänä
Oltiin viime kesänä 2 viikkoa Kemerissä, A-matkojen hotlassa.
Torakoita oli niin jumalattomasti, että valot päällä nukuttiin, valot jätettiin päälle myös kun iltaisin lähdettiin ulos, mutta silti niitä riitti. Henkilökunta pyydettiin 2-3 kertaa päivässä tappamaan niitä. Kun oltiin rantsussa ja tultiin kotiin, lattioilla juoksenteli tosi armeija, illasta puhumattakaan.........
Lisäksi itse tapoin hiuslakalla muurahaisia ja muita ötököitä, joita tukki ovien alta. Kaikki reiät piti peitellä, pyyhkeet meni siihen että ovien raot tilkittiin.
Onneksi oli omia isoja pyyhkeitä mukana, että sai käyttöön. henkilökunta ei antanut mitään apua ovien kynnysten tukkimiseen.
Lisäksi siivous oli heikkolaatuisinta, mitä ikinä Turkin reissuilla (takana 10 reissua) joten viime kesän matka jää muistoissa mappiin Ö.- ihan tiedoksi
torakoita elää kaikissa lämpöisissä maissa kivien koloissa, aidan raoissa yms, paikoissa eikä se johdu likaisuudesta vaan siitä, että ne kuuluvat lämpöisien maiden eläimistöön, niinkuin meillä punkit. Olen käynyt marmariksessa parikymmentä kertaa ja nähnyt siellä torakan kerran. Vilisti vanhasta kiviaidan raosta ravintolan lattialle, jossa olimme istumassa iltaa. Aiheutti pientä kiljuntaa pöydässä, joka suli nauruksi naisia, kun olemme, niin ötökät pelottaa vaikka ne ei mitään tee. Hotelleissa en ole nähnyt koskaan. pidämme kuitenkin aina valot vessassa yöllä varulta vaikka "viisaat" väittävät ettei se mitään auta. Mene ja pidä hauska loma, kyllä henkilökunta hoitaa torakat pois jos niitä löytyy.
- Pelotella
Olen käynyt Turkissa 20-vuoden aikana ehkä 10
kertaa ja nähnyt vain kerran torakan vessan
lattialla;tapoin sen, vaikka sillä on "munat jalkojen välissä".Hotellit, joissa vietin siesta
ajan olivat korkeintaan keskitasoa joukossa hyvinkin huonosti siivottuja.Summa sumarum en
usko torakka-armeijaasi.Plussana kuitenkin
vauhdikas mukaansatempaava juttusi. - viime kesänä
Pelotella kirjoitti:
Olen käynyt Turkissa 20-vuoden aikana ehkä 10
kertaa ja nähnyt vain kerran torakan vessan
lattialla;tapoin sen, vaikka sillä on "munat jalkojen välissä".Hotellit, joissa vietin siesta
ajan olivat korkeintaan keskitasoa joukossa hyvinkin huonosti siivottuja.Summa sumarum en
usko torakka-armeijaasi.Plussana kuitenkin
vauhdikas mukaansatempaava juttusi.Anteeksi, jos vastasin alkuperäisen viestiin, ja vieläpä totuuden mukaisesti.
Kirjoitukseni oli tosi, valitettavasti.
Mutta, ei tule toistumaan minkäänlainen mielipide tällä palstalla. Olen pahoillani.
- perhe
Olimme vuonna -95 Marmariksessa AM:lla silloin olleessa hotelli Maxinissa. Hotelli oli vuoden vanha, ja kyllä vain torakoita oli oikein reilusti. Iltaisin ennenkuin lähdimme syömään, niin myrkytimme huoneen ja palatessamme keräsimme kuolleet torakat pois. Eivät rajoittuneet liikkumaan pelkässä kylpyhuoneessa. Yöllä nukuimme aina valot päällä kylppärissä. Matkalaukut ja kaikki niihin laitettavat tavarat ravistelimme ja pakkasimme parvekkeella ettei tuotaisi kavereita kotiin.
Opas sanoi ja lohdutti että niitä on joka tason hotellissa ym. ei niitä voi välttää koska siivekkäinä siirtyvät uusiin kohteisiin. Hotelli väki oli ihmeissään kun ja muka heidän hotellissa oli sellaisi "hys hiljaa ettei kukaan kuule" asenteella. Kaksi viikkoa taistelimme torakoita vastaan (tuhoa ja kerää). Sen kyllä lapsetkin muistaa varmaan suurimpana muistona ekasta reissusta Marmarikseen.- Piija
Ja torakat löytyivät hotellistanne vuonna -95. Kuule ajat ovat muuttuneet jopa Turkissa. Olen käynyt Turkissa 10 kertaa ja asunut 3-4 tähden hotelleissa, enkä ole yhteenkään torakkaan törmännyt. Hotellit ovat olleet todella siistejä ja siivous pelannut. Torakkoja olen "tavannut" kylläkin Kreikassa ja Espanjassa, ns.tasokkaissa hotelleissa tällä vuosituhannella. Tunisiassa ja Egyptissä niitä oli RUNSAASTI, YÄK!
- perhe
Piija kirjoitti:
Ja torakat löytyivät hotellistanne vuonna -95. Kuule ajat ovat muuttuneet jopa Turkissa. Olen käynyt Turkissa 10 kertaa ja asunut 3-4 tähden hotelleissa, enkä ole yhteenkään torakkaan törmännyt. Hotellit ovat olleet todella siistejä ja siivous pelannut. Torakkoja olen "tavannut" kylläkin Kreikassa ja Espanjassa, ns.tasokkaissa hotelleissa tällä vuosituhannella. Tunisiassa ja Egyptissä niitä oli RUNSAASTI, YÄK!
Oli niitä viime elokuussakin kadulla, mutta ei hotellissamme. Joten ei voi antaa kuvaa etteikö niitä siellä olisi. Tuurista se on kiinni.
- Cucaracha
Olen käynyt Turkissa viisi kertaa ja nähnyt torakan kerran, viime kesänä hotellissa. Pidän aina muutenkin valoja päällä kylppärissä, haluan uskoa, että se pelottaa torakat pois. En sitten tiedä tehoaako.
Espanjan lomalla Fuengirolassa oli hotelli ihan täynnä torakoita, Turkissa on ihan eri meininki, mistä lie johtuu. - 588
Turkissa olen ollut 6 kertaa ja yhden torakan nähnyt.
Kanarialla niitä on paljon. - cat22
olen muutaman kerran nähnyt torakoita kadulla, mutta koskaan niitä ei ole onneksi hotellihuoneessa ollut. ei ole paljon vaivaa ollut..
- limapy
Hei ,hei! Onhan Marmariksessa torakoita niinkuin
jokaisessa lämpimässä maassa. Vanhassa kaupunkissa niitä iltahämärissä vilisee ravintoloissa ja kaduilla.Olen ollut n.22-kertaa
Turkissa ja aina on ollut torakoita. Hotellihuoneessa en tänävuonna tavannut,mutta viimevuonna kyllä.Eihän ne ihmistä syö!- Alanyalainen
Tiedoksi vain etta ainakin Alanyassa torakoita myrkytetaan kerran viikossa.Eli viemareihin ruiskutetaan myrkkya seka asuintaloihin etta hotelleiheihin.Naftaliinipallot auttavat.Mina olen laittanut kotiin seka suihkuveden poistoaukkoon etta lavuaariin etta keittioon.Olen nahnyt myos kun ei ole voitu myrkyttaa mita tapahtuu. Katu kaivettiin auki ja viemareita uusittiin.2.5 kk ei myrkytetty.Kylla torakat hyppi lattialla.
- torakat
Mä olen kyllä nähnyt hotellihuoneessa niin Alanyan kuin Marmariksen lomalla torakoita. Aika kivoja kavereita ;-)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345