Tietokoneen hallinta

mirjamarja

Kun on hankkinut tietokoneen vasta eläkeläisenä, huomaa, että sen käyttötaito on aika puutteellista, vaikka seniorikursseilla on käynytkin.

Miten te kohtalotoverit olette taitojanne lisänneet?

117

9337

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä näpelöinti on

vuoden verran minäkin olen opetellu,aina sitä uutta oppii,kun jaksaa tutkia noita tietokone kirjoja.Kirjastossa kävin 12 tunnin kurssin.Semppiä vain eteenpäin.

• mirjamarja

Minulla on käynyt sellainen tuuri, että joka kerran kurssillani on se ihminen, joka ei löydä enteriä, tai ei saa auki koko toosaa, jolla on IHAN erilaiset näppäimet, jne. ja koko kurssi kuuntelee, kuinka ohjaaja näyttää hänelle, mistä painetaan.
        Näyttää joka kerran, kun jotain pitää tehdä kurssin edistyessä.
        Oppi on sitten jäänyt saamatta, kun raivotilassa ei kuule eikä näe enää mitään!

• mirjamarja kirjoitti:

Minulla on käynyt sellainen tuuri, että joka kerran kurssillani on se ihminen, joka ei löydä enteriä, tai ei saa auki koko toosaa, jolla on IHAN erilaiset näppäimet, jne. ja koko kurssi kuuntelee, kuinka ohjaaja näyttää hänelle, mistä painetaan.

Tuosta enteristä tuli mieleen juttu eräästä eläkeläisestä, joka tuskaili tietsikan ääressä. Kolmevuotias lapsenlapsi katseli vaarinsa touhuja tutti suussa, otti sitten tutin pois ja sanoi: - Paina vaali enteliä!

• mirjamarja kirjoitti:

Juuri noin tapahtui kurssilla, jolla yritin opetella uutta.

Itse aikoinaan ostin vain tietokoneen ja rupesin käyttämään. Olin niin innoissani, etten lukenut edes ohjetta miten tietokoneen virta katkaistan.

Tietoneen omistavat tuttavani ja usein hyvin pilkalliset ja epäystävälliset operaattorin neuvoja (Sonera) auttoivat alkuun.

Yrityksen ja erehdyksen kauttakin oppii jos uskaltaa sen tehdä. "Koneissa" on olemassa n.s. idioottivarmuus. Tämä ei viittaa käyttäjien älykkyyteen vaan siihen, että normaali käyttö ei riko laitetta. Sai kyllä alkuaikoina "koneeni" tilttaamaan eli menemään täysin jumiin. Yksi puhelinsoitto yksityiselle tietokoneyrittäjälle ja muutama näppäimen painallus selvitti asian.

Nykyään, kun osaan seurata ohjeita, saan tarvittavaa apua operaattorien neuvojilta, joka on asiantuntevaa ja hyvää.

• Ruuneperi kirjoitti:

Juuri noin tapahtui kurssilla, jolla yritin opetella uutta.

Itse aikoinaan ostin vain tietokoneen ja rupesin käyttämään. Olin niin innoissani, etten lukenut edes ohjetta miten tietokoneen virta katkaistan.

Tietoneen omistavat tuttavani ja usein hyvin pilkalliset ja epäystävälliset operaattorin neuvoja (Sonera) auttoivat alkuun.

Yrityksen ja erehdyksen kauttakin oppii jos uskaltaa sen tehdä. "Koneissa" on olemassa n.s. idioottivarmuus. Tämä ei viittaa käyttäjien älykkyyteen vaan siihen, että normaali käyttö ei riko laitetta. Sai kyllä alkuaikoina "koneeni" tilttaamaan eli menemään täysin jumiin. Yksi puhelinsoitto yksityiselle tietokoneyrittäjälle ja muutama näppäimen painallus selvitti asian.

Nykyään, kun osaan seurata ohjeita, saan tarvittavaa apua operaattorien neuvojilta, joka on asiantuntevaa ja hyvää.

Kyllä itsetuntoni laski kun ilta aurinko, koneen sanoessa yhteistyösopimuksen irti.
        Jossakin asunnossa tehtiin remonttia sillä seurauksella että sähköt katkesivat koko talosta; olin koneellani lukemassa päivän Hesaria, yht´äkkiä kone sammui ja otin johdon irti maadutetusta pistokkeesta.

Iltapäivällä yritin avata, kas kummaa ohjelmisto ei avautunutkaan. En osannut tehdä muuta kun keskusyksikkö kainaloon ja korjausmiehen luo. Ohjelmisto oli lentänyt taivaan tuuliin. Pari tuntia ladattiin uusia tiedostoja.

Selitystä ei löytynyt miksi koneeni heitti ohjelmiston pois päältä, tietäisikö joku asiaa paremmin tunteva, miksi tapahtui näin?

• Minulla on poika joka on oikea nörtti.
      Hän yllytti minua hankkimaan ensimmäisen tietsikan 14 vuotta sitten työni helpottamiseksi.
      Poikani on opettanut kaiken "tarpeellisen".
      Kaikki vaikeat jutut hän hoitelee luonani käydessään, tarkistaa paloseinät ja muut tietoturvallisuutta käsittelevät jutut.

Tänä päivänä ihmettelen kuinka olen tullut toimeen ilman tietokonetta.
      Oli kulunut n 30 vuotta kun viimeksi olin ollut tekemisissä tietokoneitten kanssa. Tekniikka oli muuttunut valtavasti.
      Joskus 60-luvulla kirjoitettiin kaikki tietokoneeseen menevät tiedot ns. reikäkorteille.
      Tietokoneet olivat valtavia hökkeleitä ja tietokoneitten parissa työskentelevät miehet kävelivät valkoisissa takeissa niinkuin lääkärit :)
      Meillä oli erikoinen reikäkorttien stanssausosasto (olisiko lävistysosasto suomeksi?) konttorilla, tytöt saivat urakkapalkkaa. Nopeus oli valttia.
      Nyt on yhdessä kannettavassa tietokoneessa varmasti yhtä paljon muistikapasiteettia kuin noissa vanhoissa koko kellarin täyttävissä koneissa yhteensä!

Kun joskus joudun vanhainkotiin niin toivottavasti "humetti" pelaa vielä niin paljon etä voin ottaa mukaani kannettavan tietokoneen, surfailen vaarien kanssa :D

• Vaikka olen suuren osan aikuisuudestani ollut enemmän tai vähemmän tietokoneiden kanssa tekemisissä, menee kehitys nykyään sellaista vauhtia eteenpäin, että joka vuosi jää kaksi jälkeen. Ongelmatilanteissa on onnellinen, että voi soittaa seuraavan sukupolven nörtille, kun sormi on liian syvällä suussa.

Nykykoneita ei osannut kuvitellakaan silloin, kun "näyttöpääte" oli IBM:n pallopää kirjoituskone ja kun kiroillen keräsi lattialta seonnutta korttipakkaa (oppi numeroimaan ne :-)

• Reetta2 ejk
        vaarivaari kirjoitti:

Vaikka olen suuren osan aikuisuudestani ollut enemmän tai vähemmän tietokoneiden kanssa tekemisissä, menee kehitys nykyään sellaista vauhtia eteenpäin, että joka vuosi jää kaksi jälkeen. Ongelmatilanteissa on onnellinen, että voi soittaa seuraavan sukupolven nörtille, kun sormi on liian syvällä suussa.

Nykykoneita ei osannut kuvitellakaan silloin, kun "näyttöpääte" oli IBM:n pallopää kirjoituskone ja kun kiroillen keräsi lattialta seonnutta korttipakkaa (oppi numeroimaan ne :-)

Näyttööni on ilmestynyt mustat "surureunat" n.1 -2 cm. Mistä apu.Saako ne jotenkin pois?

Uusi näyttö maksa 2,50€, pitäisikö uusia, tämä näyttö onkin jo 6v vanha.

• ii-li
        Reetta2 ejk kirjoitti:

Näyttööni on ilmestynyt mustat "surureunat" n.1 -2 cm. Mistä apu.Saako ne jotenkin pois?

Uusi näyttö maksa 2,50€, pitäisikö uusia, tämä näyttö onkin jo 6v vanha.

...on ilmeisesti muuttunut. En ole mikään ekspertti, mutta voisit ainakin kokeilla seuraavia:

(XP:ssä) Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Ulkoasu ja teemat -> Vaihda näytön tarkkuus. Suuri tarkkuus pienentää kuvaa, pieni tarkkuus suurentaa sitä. (Myös WIN98:ssa oli samanlainen keino, mutta en muista valikkojen nimiä.)

Jos näyttösi tarkkuus on sama kuin ennenkin, eikä edellä kerrotusta ole hyötyä, niin on toinenkin tapa: Pöytäköneen näyttöä voit säätää näytön etureunassa olevilla nappuloilla samaan tapaan kuin ennen vanhaan television kuvaa. Suuremmaksi, pienemmäksi, keskelle jne.

• ii-li ek
        ii-li kirjoitti:

...on ilmeisesti muuttunut. En ole mikään ekspertti, mutta voisit ainakin kokeilla seuraavia:

(XP:ssä) Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Ulkoasu ja teemat -> Vaihda näytön tarkkuus. Suuri tarkkuus pienentää kuvaa, pieni tarkkuus suurentaa sitä. (Myös WIN98:ssa oli samanlainen keino, mutta en muista valikkojen nimiä.)

Jos näyttösi tarkkuus on sama kuin ennenkin, eikä edellä kerrotusta ole hyötyä, niin on toinenkin tapa: Pöytäköneen näyttöä voit säätää näytön etureunassa olevilla nappuloilla samaan tapaan kuin ennen vanhaan television kuvaa. Suuremmaksi, pienemmäksi, keskelle jne.

Kokeilin itse sitä ensimmäistä vaihtoehtoa. Ei se toiminutaan siten, että se poistaisi tai lisäisi surureunoja. Joten unohda koko juttu.

Se jälkimmäinen tapa ainakin toimii.

• Reetta ejk
        ii-li ek kirjoitti:

Kokeilin itse sitä ensimmäistä vaihtoehtoa. Ei se toiminutaan siten, että se poistaisi tai lisäisi surureunoja. Joten unohda koko juttu.

Se jälkimmäinen tapa ainakin toimii.

Koneessani toimi kumpikin systeemi. Keskusyksikkö on vuosi sitten uusittu, nyt ovat surureunat poissa. Kiitos ohjeista, olen tosi tumpelo näissä teknisissä jutuissa mutta Wordit, Poverpoint´it, Exelit kyllä menee hyvin.

• enter-mies
      • katriina64

Olen tietokoneen kanssa itseopiskellut ja käynyt yksityistentit.
        Minulle sanottiin, että tuskin enempää kannattaakaan tietää.
        Olisitko muuten kallis opettaja?
        Mitähän voisit meikäläiselle vielä opettaa?
        En tahtoisi kuulostaa ylimieliseltä, mutta osaan aika paljon.

• malska

Hei sinä osaava immeinen, autathan? Olen tosi ärsyyntynyt, kun en saa s-postiviestejäni auki! Palkki pyörii, mutta ei avaudu viesti. Lähettäminenkin takkuilee. Ja entä mitä teen, että saan esim. pankin sivun mahtumaan ruutuun - nyt sitä sivua on oikealle vaikka kuinka paljon. Meinaa varapärreen aika olla kohta. Mutta kiitos sinulle, jos tiedät ja laitat rautalankaneuvoja tulemaan!

• tietoa
    • isoäiti**

Melkein neljännesvuosisata sitten tietokone tuli
      meidän huusholliimme.

Vuosikausia minä pyyhin vain pölyt siitä, enkä
      keksinyt sille mitään käyttöä.
      Rumakin oli mielestäni ja on sitä kyllä vieläkin.

Sitten aloin käyttää sitä kirjoituskoneena ja
      siitä se alkoi. Internetin tulo avasi uusia
      uria.

• pyöritellyt koneen ympärillä käsiä.Empä sanoisi että olisin viisastunut alusta paljoakaan.

Kysyn aina kun jumiutuu ja tulee eteen joku osaava.Poika neuvoo koulusta käsin.

• kokeilua.

Ostin nuoremmanpoikani koneen; asennettuna ja tarvittavalla neuvomisella ja ohjauksella, kaupassa olivat uusi tulostin ja kaiuttimet. 19.1.2004.
      Itse olen hakuammuntana opetellut ja joskus on mennyt jotain "mönkään" nyt kävin Tekstin käsittelykurssin, Messenger-kurssin joka jäi syytäni kesken..
      http://www.mukanetti.net/
      Olisi todella kivaa sada oikeaa tietoa; ikäihmisten tietokoneiden käytöstä, mistä oppineet ja mihin käyttävät.
      MuKaNet kursseilla on tullut tiedoksi Tietotekniikka kauppa ja myyjät eivät tunne tarvetta keskusteluun ikäihmisen kanssa, se on tuo ikäihmisen raha _eri arvoista_ kuin nuoremmanpolven.
      Palvelua ei saa edes rahalla harmaille hapsille.

• Iltamyöhä

Kuopiossa vastaava.

• ullapulla (toisinpäin)
        Iltamyöhä kirjoitti:

Kuopiossa vastaava.

ja vaikeuksia esm. tietokone sanaston saannissa .Joku joka on näppärä ja selkokielen omaava opastaja voisi laittaa useammin käytettävät sanastot .suomeksi ja niiden käyttö tarkoituksen myös .
        Ei siittä ole mitään iloa jos katsoo sanastosta (joita kyllä löytyy) jos ei tiedä siittä mitä se auttaa tässä koneen käytössä.
        Ei meidän ikäiset enään kursseista hyödy ,ainakaan sen maksun edestä .
        Ja mikä vaiva on monellakin huonojen kulkuyhteyksien päästä mennä kurssille johonkin keskustaan .

• Vanha Nestori
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

ja vaikeuksia esm. tietokone sanaston saannissa .Joku joka on näppärä ja selkokielen omaava opastaja voisi laittaa useammin käytettävät sanastot .suomeksi ja niiden käyttö tarkoituksen myös .
        Ei siittä ole mitään iloa jos katsoo sanastosta (joita kyllä löytyy) jos ei tiedä siittä mitä se auttaa tässä koneen käytössä.
        Ja mikä vaiva on monellakin huonojen kulkuyhteyksien päästä mennä kurssille johonkin keskustaan .

Pieni tarina tähän eilen alkaneeseen keskusteluun.
        Ikäluokkana kuulun tähän 70 . Eläkkeelle päästyäni, kerran kotiin tullessa oli pieni yllätys. Pöydällä odotti tietokone (Mac)ja flikan kirjoittama toivomus
        "faija, opetteles tätä käyttämään".
        No,- sen jälkeen tätä opettelua on jatkunut, mielestäni aika hyvin tuloksin.
        Täällä Helsinki-nimisessä kylässä on tämän vuoden alusta toiminut, Kalliolan
        kansalaisopiston vetämänä, projekti ”Ikäihmiset ja tietoyhteiskunta.” Opetus on toistaiseksi ollut vain tietokoneen käyttöä, mutta tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu muutakin nykytekniikkaa. Opetus tapahtuu ikäihmisille parhaaksi havaitulla ”vierihoito” menetelmällä, eli jokainen halukas saa viereensä koulutetun Tutorin, ja näin ratkaisuja juuri niihin ongelmiin jotka itsekseen opiskeltuina tuntuvat ylivoimaisen vaikeilta. Tutoreiden joukosta löytyy osaajia jotka voivat antaa opastusta esim. taulukkolaskennasta, kotisivujen teosta, digikuvauksesta, kuvankäsittelystä ym.
        Kesäajaksi tämä koulutus jää tauolle (to.18.5. viimeinen), syksyllä (7.9. torstaisin) aloitamme taas ”uusin eväin”.
        Lukijani, jos sattumalta asut täällä ”isolla kirkolla”, niin tervetuloa joukkoon.
        Niin Tampereen kuin Kuopionkin tietsikkaväki on jo tuossa maininnut opinlähteensä.

• Vanha Nestori
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

Sinulle Ullapulla sanoisin, että olet huölissasi todella tärkeästä asiasta.
        Niin, kukapa kirjoittaisi sen tietokonetekniikan
        sanakirjan, nimenomaan suomentaen / selvitellen
        monien erilaisten termien merkitystä.

• -nainen-

Itse olen jonkin verran teitä nuorempi. Mutta käyn katsomassa välillä näitä "seniorien" ongelmia, tietokoneen kanssa. Koska isälläni on ikää 79 vuotta. Ja hänellä on ollut nyt kone 4 vuotta. Itse saan/joudun välillä häntä opastamaan koneen käytössä. Hän kävi tänä vuonna Kansalaisopiston senioreille suunnatun tietotekniikankurssin ja se antoi hänelle paljon itseluottamusta tietokoneen käytössä. Joskus joudun opastamaan häntä "tiukanpaikan" tullen. Skype on tuolloin mainio asia pitää yhteyttä laajakaistan kautta ja samalla ratkoa yhdessä visaisia pulmia, kun ei "mankeli" tahdo pelittää.

Iäkkäämmän käyttäjän kannattaa käyttää konetta päivittäin. Koska uudet opitut asiat eivät tahdo jäädä päähän, muuta kun tekemällä samaa asian useampaan kertaan.

• Liisi

Tämä aihe tulisi säilyttää jatkuvasti. Tästä saa kätevästi neuvoa pulmaansa, sillä usein avulias kaveri selvittää neuvollaan solmun. Viime vuoden lopulla sain pari hyvää neuvoa täältä, kiitos !

• ur-sula

miun ongelma kummonen olla,mtta kiusallinen.Mistä johtuu, kun usein ruutuun tulee sivua ei voi näyttää sivu?Käynnistämällä uudelleen sen saan kyllä pois, muuta olen miettinyt,että tökinkö mie jotenkin väärin näitä nappuloita, kun niiden kanssa niin onneton olen.

• ur-sula kirjoitti:

miun ongelma kummonen olla,mtta kiusallinen.Mistä johtuu, kun usein ruutuun tulee sivua ei voi näyttää sivu?Käynnistämällä uudelleen sen saan kyllä pois, muuta olen miettinyt,että tökinkö mie jotenkin väärin näitä nappuloita, kun niiden kanssa niin onneton olen.

Et "töki väärin" näppäimiä. Jos yhteyttä Internetiin ei synny tai sivu ei avaudu, niin tuo "sivua ei voi näyttää" ilmestyy ruudulle.

Joku tietävä kertoo varmaan selvemmin asian.

Ilmiö on tuttu meille kaikille - oletan.

• ur-sula
        Ruuneperi kirjoitti:

Et "töki väärin" näppäimiä. Jos yhteyttä Internetiin ei synny tai sivu ei avaudu, niin tuo "sivua ei voi näyttää" ilmestyy ruudulle.

Joku tietävä kertoo varmaan selvemmin asian.

Ilmiö on tuttu meille kaikille - oletan.

siis sama vika,kuin itsellekkin tässä vuosien varrella on kertynyt,eli "linjavika".Kiitos

• mirjamarja

Sepä se ongelma monesti on, että tutustakin asiasta saattaa jokin yksityiskohta unohtua. Pitäisi olla kaveri, jolta heti voisi kysäistä, että mitenkäs tästä mentiinkään eteenpäin.

Työpaikalla on aina joku, joka tietää neuvoa.
        Yksin tietokoneen kanssa otteleva seniori saattaa tietämättään tehdä saman pikkuvirheen yhä uudestaan.
        Silloin tietävää kaveria todella kaipaa.

• virnis
        ur-sula kirjoitti:

Jos käytät internet-selainta ja sivu ei aukea, kokeile painaa selaimen yläpalkissa olevaa päivitä-painiketta (se valkoinen neliö missä on vihreät nuolet). Saattaa auttaa.

• aupA
        mirjamarja kirjoitti:

Sepä se ongelma monesti on, että tutustakin asiasta saattaa jokin yksityiskohta unohtua. Pitäisi olla kaveri, jolta heti voisi kysäistä, että mitenkäs tästä mentiinkään eteenpäin.

Työpaikalla on aina joku, joka tietää neuvoa.
        Yksin tietokoneen kanssa otteleva seniori saattaa tietämättään tehdä saman pikkuvirheen yhä uudestaan.
        Silloin tietävää kaveria todella kaipaa.

Välitön neuvo rohkaisee. Sen saatuaan ei muista avuttomuuttaan vaan lähtee eteenpäin. Saman neuvon voi tarvita jälleen uudelleen, mutta toistuvana asia sitten jää päähän. Pulmia tulee ja menee, se kuulunee tähän asiaan.
        Harmi vaan, ettei yksin elänyt veljeni rohkene hankkia tietokonetta avuttomuutensa pelossa. Hänelle kävi köpelösti kurssille osallistuessa, kun sai käytettäväkseen aivan erimerkkisen koneen kuin muut kurssilaiset. Ei välkky kurssinpitäjä välittänyt 65 vuotiaan olevan pulassa koko ajan. Siinä tehtiin karhunpalvelus osallistujalle maksun edestä (koko loppuelämäksi).
        Nyt jää paljon sukumme perinnetietoa välittymättä, kun veljellä ei ole konetta.

• ur-sula
        virnis kirjoitti:

Jos käytät internet-selainta ja sivu ei aukea, kokeile painaa selaimen yläpalkissa olevaa päivitä-painiketta (se valkoinen neliö missä on vihreät nuolet). Saattaa auttaa.

kaunis kiitoksein.Kokeilen seuraavan kerran, kun se harmi ilmaantuu.

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

Se, että ilmestyy teksti "Sivua ei voi näyttää" ei ole sinun lyöntivirheesi eikä edes koneesi virhe. Syitä on paljon. Yhteys vain ei sillä hetkellä jostakin syystä pelaa.

Tuolla jo Virnis neuvoi päivittämisen. Myös itse "Sivua ei voi näyttää" -tekstissä on lihavoitu päivitä-sana, ja siihen klikkaaminen ajaa saman asian.

Jos sivu ei kuitenkaan päivity, vaan yhä on sama teksti, niin sitten vain klikkaus Edellinen- (Back-) painikkeeseen ja pääset edelliselle sivulle, jossa olit ollut. Tai jos se ei toimi, niin silloin pitää klikata sulje-ruutua riippuen tilanteesta.

Edellinen- ja Seuraava- painikkeiden välissä on pieni kolmio, josta avautuu koko sen istunnon historia. Sieltä klikkaamalla voit valita sivuja taaksepäin, jos olet sattunut menemään jonkin kiinnostavan sivun ohi, ja haluat palata.

• isoäiti**
        aupA kirjoitti:

Välitön neuvo rohkaisee. Sen saatuaan ei muista avuttomuuttaan vaan lähtee eteenpäin. Saman neuvon voi tarvita jälleen uudelleen, mutta toistuvana asia sitten jää päähän. Pulmia tulee ja menee, se kuulunee tähän asiaan.
        Harmi vaan, ettei yksin elänyt veljeni rohkene hankkia tietokonetta avuttomuutensa pelossa. Hänelle kävi köpelösti kurssille osallistuessa, kun sai käytettäväkseen aivan erimerkkisen koneen kuin muut kurssilaiset. Ei välkky kurssinpitäjä välittänyt 65 vuotiaan olevan pulassa koko ajan. Siinä tehtiin karhunpalvelus osallistujalle maksun edestä (koko loppuelämäksi).
        Nyt jää paljon sukumme perinnetietoa välittymättä, kun veljellä ei ole konetta.

Etkö löydä veljellesi opettajaa, joka osaisi rohkaista häntä, ja hän hankkisi koneen.
        Perinnetieto on koko kansan rikkaus.

Jotkut innostuvat koneesta hankittuaan jonkun
        tietyn ohjelman ja oppivat käyttämään sitä.

Siitä tämä kone on mukava, kun ei tätä saa näpyttelemällä rikki, mitä sekaisin joskus.
        Koneesta itsestään löytää valtavasti tietoa pulmiin, kun oppii vaan etsimään.

En ole kursseja käynyt, mitä nyt työhön liittyvät,
        mutta monet asiat hoidan koneellani.
        Meillä on useampia koneita ja ohjelmia, mistä minulla ei ole hajuakaan.

Aina tulee uutta, että kiirettä näyttää ammattilaisillakin pysyä perässä.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

Se, että ilmestyy teksti "Sivua ei voi näyttää" ei ole sinun lyöntivirheesi eikä edes koneesi virhe. Syitä on paljon. Yhteys vain ei sillä hetkellä jostakin syystä pelaa.

Tuolla jo Virnis neuvoi päivittämisen. Myös itse "Sivua ei voi näyttää" -tekstissä on lihavoitu päivitä-sana, ja siihen klikkaaminen ajaa saman asian.

Jos sivu ei kuitenkaan päivity, vaan yhä on sama teksti, niin sitten vain klikkaus Edellinen- (Back-) painikkeeseen ja pääset edelliselle sivulle, jossa olit ollut. Tai jos se ei toimi, niin silloin pitää klikata sulje-ruutua riippuen tilanteesta.

Edellinen- ja Seuraava- painikkeiden välissä on pieni kolmio, josta avautuu koko sen istunnon historia. Sieltä klikkaamalla voit valita sivuja taaksepäin, jos olet sattunut menemään jonkin kiinnostavan sivun ohi, ja haluat palata.

Voi kiitos ja suur sellane.Onha se vähä naurettava juttu,että olen laittanut nämä ohjeet "ruutuvihkoon"ihan kynällä,kun edessä on monitoimivehe.Mutta parempi niin,koska ei nuo asiat oikein nyt pysy järjestyksessä tässä päässä.
        Oonhan mie tuonkii pienen kolmion tuossa huomannu ja pois yrittänt pyyhkii,kun se ihan tahralta on näyttänyt.Ku mikäki kärpäsen p...
        Onhan miul nuo pojat,jotka kyllä neuvoisivat,mutta kaikilla on menossa kevätkiireet,joten en aina kehtaa kysellä.Kiitos vielä ja hauskaa iltaa.

• saara.dma
        ii-li kirjoitti:

On hauska lukea näitä juttuja, kun aina tulee uutta tietoa, kuten nyt tämä pienen pieni kolmio Edellisen ja Seuraavan välissä. Kiitos!

Minäkin annan yhden paljon käyttämäni vinkin, jonka olen lukenut tältä palstalta jo aikoja sitten, mutta koska on uusia kävijöitä, voinee tämäkin olla jollekin hyödyksi:

Tekstin saa suurennettua (ja pienennettyä) helpoiten siten, että painaa CTRL-näppäimen alas ja pyörittää Hiiri-rullaa.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

vielä kysyä?Onko värkeis vikkaa, kun tuo nuoli juuttuu ja joskus ei tottele yhtään, vaikka kuinka hiirtä vimputan.Ompa se nuoli seilaillut yksinäänkin ympäri ruutua ja ruudun reunoja.Aattelin, että onkohan se jokin asennusjuttu, kun hiiri on uusi.

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

vielä kysyä?Onko värkeis vikkaa, kun tuo nuoli juuttuu ja joskus ei tottele yhtään, vaikka kuinka hiirtä vimputan.Ompa se nuoli seilaillut yksinäänkin ympäri ruutua ja ruudun reunoja.Aattelin, että onkohan se jokin asennusjuttu, kun hiiri on uusi.

...mutta kuinka ollakaan kone jumiutui juuri, kun olin lähettämässä viestiä. :) Sitä se elektroniika on.

Millainen hiiri sinulla on? Onko se pallohiiri vai optinen hiiri?

Pallohiiri: Pallon voi irroittaa ja puhallella pölyt pois. Alusta ei saa olla liian liukas. Hiukan karhea hiirimatto, esimerkiksi tekstiilipinteinen, on paras.

Optinen hiiri: Siinä on punainen valo eikä ole palloa. Se toimii parhaiten, jos alusta on hiukan kirjava. Yksivärisellä, esim maalatulla pöydällä se toimii heikommin, ja myös kiiltävä pinta aiheuttaa huononnuksia tarkkuudessa. Itse olen tottunut pehmeisiin, tekstiilipintaisiin hiirimattoihin.

Jos hiiren nuoli vaeltelee ruudulla itsekseen, niin en keksi mitään muuta syytä kuin sen, että hiiren alusta on vino ja liukas, eikä hiiri ei pysy täysin paikoillaan.

Joskus nuoli tosiaan juuttuu tai häviää. Silloin on vain tehtävä "jotain". Jos ei mikään muu auta, niin silloin vain täytyy painaa Ctrl Alt Del. Kaikki tallentamattomat tiedot häviävät.

Jos ei silloinkaan tapahdu mitään, mikä on aika yleistä, niin sitten kone täytyy sammuttaa. Normaalisti kone ei sammu, kun painaa käynnistys/sammutus -nappulaa. Nappulaa pitää paina kauan, 10-20 sekuntia. Sen pitäisi olla turvallista, mutta on kuitenkin hyvä tarkistaa kovalevy sen operaation jälkeen.

Missään tapauksessa ei saa irroittaa stöpseliä seinästä. Se ainakin aiheuttaa haittaa koneelle ja kovalevylle. Eikä saa katkaista koneesta virtaa keskusyksikön takan olevasta pääkatkaisimesta. (Joskus sitä ei edes ole.)

Hiiren asetukset: Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Tulostimet ja muut laitteet -> Hiiri.

Itselläni on Logitechin hiiri. En ole saanut sitä milloinkaan toimimaan samoin kuin entinen Microsoftin hiiri. Sen ohjelmasta näyttää yksinkertaisesti puuttuvan sellaisia kikkoja kuin Microsoftin hiiressä.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

...mutta kuinka ollakaan kone jumiutui juuri, kun olin lähettämässä viestiä. :) Sitä se elektroniika on.

Pallohiiri: Pallon voi irroittaa ja puhallella pölyt pois. Alusta ei saa olla liian liukas. Hiukan karhea hiirimatto, esimerkiksi tekstiilipinteinen, on paras.

Optinen hiiri: Siinä on punainen valo eikä ole palloa. Se toimii parhaiten, jos alusta on hiukan kirjava. Yksivärisellä, esim maalatulla pöydällä se toimii heikommin, ja myös kiiltävä pinta aiheuttaa huononnuksia tarkkuudessa. Itse olen tottunut pehmeisiin, tekstiilipintaisiin hiirimattoihin.

Jos hiiren nuoli vaeltelee ruudulla itsekseen, niin en keksi mitään muuta syytä kuin sen, että hiiren alusta on vino ja liukas, eikä hiiri ei pysy täysin paikoillaan.

Joskus nuoli tosiaan juuttuu tai häviää. Silloin on vain tehtävä "jotain". Jos ei mikään muu auta, niin silloin vain täytyy painaa Ctrl Alt Del. Kaikki tallentamattomat tiedot häviävät.

Jos ei silloinkaan tapahdu mitään, mikä on aika yleistä, niin sitten kone täytyy sammuttaa. Normaalisti kone ei sammu, kun painaa käynnistys/sammutus -nappulaa. Nappulaa pitää paina kauan, 10-20 sekuntia. Sen pitäisi olla turvallista, mutta on kuitenkin hyvä tarkistaa kovalevy sen operaation jälkeen.

Missään tapauksessa ei saa irroittaa stöpseliä seinästä. Se ainakin aiheuttaa haittaa koneelle ja kovalevylle. Eikä saa katkaista koneesta virtaa keskusyksikön takan olevasta pääkatkaisimesta. (Joskus sitä ei edes ole.)

Hiiren asetukset: Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Tulostimet ja muut laitteet -> Hiiri.

Itselläni on Logitechin hiiri. En ole saanut sitä milloinkaan toimimaan samoin kuin entinen Microsoftin hiiri. Sen ohjelmasta näyttää yksinkertaisesti puuttuvan sellaisia kikkoja kuin Microsoftin hiiressä.

Voi kiitos Siulle, kun olet nähny vaivaa.Miulla on semmonen"valohiiri",se on aika uusi ja temppuilee enemmän kuin aikaisempi, joka oli pallon kans.Tämä ois parempi, koska ei ole johtoa vaivoina.Matossa on komea hevosen kuva, mutta siinä on paljon valkeaa pintaa.Täytyypä laittaa poika mattokauppaan.
        Ja sitten seuraava kysymys.Voi hyväihme minnuu.
        Ruutuun ilmestyy aika usein pieni palkki, jossa lukee clikc to learn more, käänsin sen miun taidoillani,että pitäs oppia jotain lisää.Onko se niitä juttuja,mitä ei saa klikkailla,vai joko tämä konekkin tietää mikä tumpelo olen.
        Tapasin kyllä pojan tänään,mutta kun en muista kysyä.Kiitos paljon tiedoista,ovat auttaneet paljon.

• Katleija-T
        ii-li kirjoitti:

Annoitkin monenlaista tietoa tuosta hiirestä. Joitakin aikoja sitten nuoli minullakaan tahtonut liikkua eikä totellut hiiren liikkeitä. Puhdistin pallon, ei apua, ostin Logitech optisen hiiren, ei apua. Opin sitten vähän konstailemaan ja pärjään. Siinä on kuin olisi aikasytytys, kun malttaa vähän odottaa. Nuolen viereen tulee tiimalasi ja sitten se toimii. Mutta yksi juttu ihmetyttää. Kun menen nettiin Mozilla Firefoxin kautta ongelmia ei ole, siis ainoastaa Internet explorelilla hiiriongelma oli.
        Nyt kun luin tekstiäsi, menin ohjauspaneelista hiiriasetuksiin. Vaihdoin nuolen liikkeen nopeimmalle, niin nytpä se toimiikin kivasti. Nuolen liike ja käden liike ovat tasapainossa, niin nuoli ei jää jälkeen.

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

Voi kiitos Siulle, kun olet nähny vaivaa.Miulla on semmonen"valohiiri",se on aika uusi ja temppuilee enemmän kuin aikaisempi, joka oli pallon kans.Tämä ois parempi, koska ei ole johtoa vaivoina.Matossa on komea hevosen kuva, mutta siinä on paljon valkeaa pintaa.Täytyypä laittaa poika mattokauppaan.
        Ja sitten seuraava kysymys.Voi hyväihme minnuu.
        Ruutuun ilmestyy aika usein pieni palkki, jossa lukee clikc to learn more, käänsin sen miun taidoillani,että pitäs oppia jotain lisää.Onko se niitä juttuja,mitä ei saa klikkailla,vai joko tämä konekkin tietää mikä tumpelo olen.
        Tapasin kyllä pojan tänään,mutta kun en muista kysyä.Kiitos paljon tiedoista,ovat auttaneet paljon.

Niistä minulla ei ole kokemusta. Silloin syy ei varmastikaan ole missään hiirimatossa.

Jos hiiresi lähettä viestejä "Click to learn more", niin kyllähän se tarkoittaa, että sinun on opiskeltava lagattoman hiiresi käyttöä lisää.

Minulla ei ole koneessani Bluetooth-toimintoja, vaan kaikki aparaatit pitää kytkeä johdoilla.

[Syy, miksi en ole hankkinut langattomia laitteita on se, että ne eivät ole täysin turvallisia. Eihän siinä mitään oikeaa vaaraa liene, mutta pelkkä ajatus on ikävä. -- Konkreettisen todisteen "vuotamisesta" sain viime kesänä. Tuntemallani nuorella naisella oli langaton internet-yhteys. Hän muutti uuteen asuntoon, eikä saanut yhteyttä toimimaan. MUTTA seinänaapurilla oli toimiva yhteys, ja tyttö pääsi internetiin vaivatta, kun hän piti konettaan aivan seinän vieressä. Eli hän käytti naapurinsa langatonta yhteyttä.]

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

Niistä minulla ei ole kokemusta. Silloin syy ei varmastikaan ole missään hiirimatossa.

Jos hiiresi lähettä viestejä "Click to learn more", niin kyllähän se tarkoittaa, että sinun on opiskeltava lagattoman hiiresi käyttöä lisää.

Minulla ei ole koneessani Bluetooth-toimintoja, vaan kaikki aparaatit pitää kytkeä johdoilla.

[Syy, miksi en ole hankkinut langattomia laitteita on se, että ne eivät ole täysin turvallisia. Eihän siinä mitään oikeaa vaaraa liene, mutta pelkkä ajatus on ikävä. -- Konkreettisen todisteen "vuotamisesta" sain viime kesänä. Tuntemallani nuorella naisella oli langaton internet-yhteys. Hän muutti uuteen asuntoon, eikä saanut yhteyttä toimimaan. MUTTA seinänaapurilla oli toimiva yhteys, ja tyttö pääsi internetiin vaivatta, kun hän piti konettaan aivan seinän vieressä. Eli hän käytti naapurinsa langatonta yhteyttä.]

Se palkki ilmestyy tuohon ruutuun milloin mihinkin kohtaan ja kestää vähän aikaa.Täytyypä nyt se poika hälyttää,jos se koskisikin hiirtä.
        Lähimailla ei ole toista konetta,luuletko,että kuitenkin voisi ongelmia olla?Nämä näppäimet ja hiiri ovat vaan niin"tyttömiset,niin siksi olisivat kivemmat...Toinen erä,pakko mennä katsomaan.

• Katleija-T kirjoitti:

Annoitkin monenlaista tietoa tuosta hiirestä. Joitakin aikoja sitten nuoli minullakaan tahtonut liikkua eikä totellut hiiren liikkeitä. Puhdistin pallon, ei apua, ostin Logitech optisen hiiren, ei apua. Opin sitten vähän konstailemaan ja pärjään. Siinä on kuin olisi aikasytytys, kun malttaa vähän odottaa. Nuolen viereen tulee tiimalasi ja sitten se toimii. Mutta yksi juttu ihmetyttää. Kun menen nettiin Mozilla Firefoxin kautta ongelmia ei ole, siis ainoastaa Internet explorelilla hiiriongelma oli.
        Nyt kun luin tekstiäsi, menin ohjauspaneelista hiiriasetuksiin. Vaihdoin nuolen liikkeen nopeimmalle, niin nytpä se toimiikin kivasti. Nuolen liike ja käden liike ovat tasapainossa, niin nuoli ei jää jälkeen.

meni langallinen "punavaloinen" hiiri jumiin, ei liikkunut mihinkään.
        Soneran tohtori kehoitti ottamaan johdon irti modeemistani ja se auttoi.
        Tietenkin laitoin pistokkeen takaisin ;))D

• pullaulla
        ii-li kirjoitti:

huomannut että minun koneeni toimii aamulla paljon nopeammin ja illalla kun talossa on kaikki kotosalla ja on varmaankin avattu paljon PC-koneita ,asun 10 kerroksisessa talossa ja meillä on taloyhtiön laajakaista yhteys,ja näin varmaankin tämä käytön paljous vähentää esm .minun
        koneeni tehoa . Monet katselevat elokuvia ja pelaavat joka vaatii voimakkaita laitteta.
        En tiedä mutta näin luulisin .

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

Se palkki ilmestyy tuohon ruutuun milloin mihinkin kohtaan ja kestää vähän aikaa.Täytyypä nyt se poika hälyttää,jos se koskisikin hiirtä.
        Lähimailla ei ole toista konetta,luuletko,että kuitenkin voisi ongelmia olla?Nämä näppäimet ja hiiri ovat vaan niin"tyttömiset,niin siksi olisivat kivemmat...Toinen erä,pakko mennä katsomaan.

Kerroin vain esimerkin. Ole aivan huolti.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

meni ennenkuin tajusin,että opiskelujuttu täytyy ollakkin näissä miun vehkeissä,jos se ei ole Siulle tuttu palkki.Myös tämä hiiri on jumittunut joskus,kuin Skillanillakin ja saman ohjeen olen siihen vaivaan saanut.Ihan ällikällä olen,mitä kaikkea tämä vehe voikaan sisältää.Kiitti.

• Katleija-T
        Katleija-T kirjoitti:

Nuolen liikkeen nopeuttaminen ei kuitenkaan korjannut vikaa. Aina Internet explorerin selailun alussa hiiri tarvitsee aikaa alkaakseen toimia.Kun se tiimalasi on ollut nuolen vieressä jonkin aikaa (eli joku toiminto on meneillään silloin)se alkaa toimimaan. Mutta todella Mozillan kautta internettiin mennessä vikaa ei ole.

• ur-sula
        Katleija-T kirjoitti:

Nuolen liikkeen nopeuttaminen ei kuitenkaan korjannut vikaa. Aina Internet explorerin selailun alussa hiiri tarvitsee aikaa alkaakseen toimia.Kun se tiimalasi on ollut nuolen vieressä jonkin aikaa (eli joku toiminto on meneillään silloin)se alkaa toimimaan. Mutta todella Mozillan kautta internettiin mennessä vikaa ei ole.

Tääsäkin kohtaa on pakko tunnustaa aukko tiedoissa.Mikä on Mozilla.Onkohan se miunkii koneessa suoraa päätä.

• Katleija-T
        ur-sula kirjoitti:

Tääsäkin kohtaa on pakko tunnustaa aukko tiedoissa.Mikä on Mozilla.Onkohan se miunkii koneessa suoraa päätä.

Tavallisin selaimista lie tuo Microsoftin Internet Explover, jolla pääset internettiin. Selaimia on muitakin, kuten tuo Mozilla Firefox. Netistä poikani sen tähän koneelleni latasi. On niitä vielä muitakin erilaisia mm. Ie, Opera, Netscape. Minä en niitten eroista ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta Mozilla antaa paremman ulkonäön sivustoille (värikkäämmän) ja kuten kerroin minulla Internet explorerissa hiirinuoli ja sivujen vieritykset eivät lähde jouhevasti sujumaan, niin siksi tulen nettiin tällä Mozillalla. Selittäköön joku tietävä paremmin.

• aupA
        isoäiti** kirjoitti:

Etkö löydä veljellesi opettajaa, joka osaisi rohkaista häntä, ja hän hankkisi koneen.
        Perinnetieto on koko kansan rikkaus.

Jotkut innostuvat koneesta hankittuaan jonkun
        tietyn ohjelman ja oppivat käyttämään sitä.

Siitä tämä kone on mukava, kun ei tätä saa näpyttelemällä rikki, mitä sekaisin joskus.
        Koneesta itsestään löytää valtavasti tietoa pulmiin, kun oppii vaan etsimään.

En ole kursseja käynyt, mitä nyt työhön liittyvät,
        mutta monet asiat hoidan koneellani.
        Meillä on useampia koneita ja ohjelmia, mistä minulla ei ole hajuakaan.

Aina tulee uutta, että kiirettä näyttää ammattilaisillakin pysyä perässä.

Se auttaminen ja innostaminen kävisi satojen kilometrien päästä puhelimitse. Itsekin olen noviisi (aloittelija) tietokoneen parisa.
        Sukulaisnuoriso asuu kaukana Suomessa ja maailmalla opettaakseen setä-enomiestä.
        Puhun ja puhun vaahto suupielissä, hanki opetusta, mene vielä kurssille. Ei auta.

Aiheesta toiseen lamauttavaan kokemukseen. Puolitoista kuukautta sitten viimeksi innostin ystävätärtä muuttamaan hissittömästä talosta uudempaan, jossa voi liikkua vanhana ilman portaiden kipuamista kolmanteen. Hänen lapsensa olivat jo varanneet hänelle uuden vastavalmistuneen asunnon hyvältä paikalta. Hän ei halunnut ajoissa ratkaista, vaan peruutti tilauksen. Nyt hän makaa halvaantuneena sairaalassa. Paluuta kolmanteen kerrokseen ei ole rollaattorin tuella liikkuvalle.
        Nenä maassa totean, ettei edelläkerrotun kaltainen "lähetystyö" kanna hedelmää.

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

Se on ilmainen selain, kuten Microsoft Internet Explorer ja kaikki muutkin.

Sen voi ladata esimerkiksi seuraavasta:
        http://www.mozilla-europe.org/fi/products/firefox
        Monta muutakin latauspaikkaa löytyy.

Mozillan etu on siinä, ettei se ole yhtä herkkä välittämään viruksia kuin Microsoftin selain. Se johtuu siitä, että Microsoft maailman yleisimpänä on aina tulilinjalla, ja tihutöiden tekijät ovat voineet etsiä sen heikkouksia paljon pitempään, koska se on vanhempi kuin Mozilla. Mozillassa on myös sellainen lisäetu, että voi avata uuden linkin toiseen ikkunaan ja samalla säilyttää edellisen avoimena. En ole huomannet, että Exploreissa olisi samaa mahdollisuutta.

Minulla on myös Fasterfox, mutta en ollenkaan pidä siitä, sillä sen alareunassa on kummallinen palkki, jota en ole osannut poistaa, ja ainakin minun koneessani ja minun asetuksillani kuva värisee.

Olen pannut merkille, että jos Suomi24:ään ei pääse Explorerilla jostakin syystä, niin Mozillalla voi päästä. En tiedä, onko se vain sattuma, mutta niin on käynyt usean kerran. On hyvä olla kaksi selainta koneessa. (Netscapen olen poistanut, Operaa minulla ei ole koskaan ollutkaan.)

• ur-sula
        Katleija-T kirjoitti:

Tavallisin selaimista lie tuo Microsoftin Internet Explover, jolla pääset internettiin. Selaimia on muitakin, kuten tuo Mozilla Firefox. Netistä poikani sen tähän koneelleni latasi. On niitä vielä muitakin erilaisia mm. Ie, Opera, Netscape. Minä en niitten eroista ymmärrä hölkäsen pöläystä, mutta Mozilla antaa paremman ulkonäön sivustoille (värikkäämmän) ja kuten kerroin minulla Internet explorerissa hiirinuoli ja sivujen vieritykset eivät lähde jouhevasti sujumaan, niin siksi tulen nettiin tällä Mozillalla. Selittäköön joku tietävä paremmin.

tiedoista.Saapikin poika hommia,kunhan kiireiltään joutaa.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

Mozillan etu on siinä, ettei se ole yhtä herkkä välittämään viruksia kuin Microsoftin selain. Se johtuu siitä, että Microsoft maailman yleisimpänä on aina tulilinjalla, ja tihutöiden tekijät ovat voineet etsiä sen heikkouksia paljon pitempään, koska se on vanhempi kuin Mozilla. Mozillassa on myös sellainen lisäetu, että voi avata uuden linkin toiseen ikkunaan ja samalla säilyttää edellisen avoimena. En ole huomannet, että Exploreissa olisi samaa mahdollisuutta.

Minulla on myös Fasterfox, mutta en ollenkaan pidä siitä, sillä sen alareunassa on kummallinen palkki, jota en ole osannut poistaa, ja ainakin minun koneessani ja minun asetuksillani kuva värisee.

Olen pannut merkille, että jos Suomi24:ään ei pääse Explorerilla jostakin syystä, niin Mozillalla voi päästä. En tiedä, onko se vain sattuma, mutta niin on käynyt usean kerran. On hyvä olla kaksi selainta koneessa. (Netscapen olen poistanut, Operaa minulla ei ole koskaan ollutkaan.)

nousen tästä penkiltä ja niijata niksautan suuret kiitokset.Näytän nämä pojalle,niin hänen on helppo toimia näin hyvien ohjeiden mukaan.Kiittii.

• Lokari1
        ii-li kirjoitti:

Voinko pistää koneelle ja toimiiko täällä Usa'Sa?
        Terv: Lokari1.

• Lokari1
        Lokari1 kirjoitti:

Voinko pistää koneelle ja toimiiko täällä Usa'Sa?

Mitä maksa vai onko ilmainen?

• ii-li
        Lokari1 kirjoitti:

Mitä maksa vai onko ilmainen?

Joten kyllä toimii. Se on ilmainen.

Annoin linkissä vain suomenkielisen sivun. Siltäkin sivulla löytyy varmasti erikielisiä versioita, jos haluat vaikka englanniksi. - Googlesta löydät lisää lataussivuja. Annoin sen linkin, joka oli firman oma.

• Lokari1
        ii-li kirjoitti:

Joten kyllä toimii. Se on ilmainen.

Annoin linkissä vain suomenkielisen sivun. Siltäkin sivulla löytyy varmasti erikielisiä versioita, jos haluat vaikka englanniksi. - Googlesta löydät lisää lataussivuja. Annoin sen linkin, joka oli firman oma.

Minäkin huomasin että oli ilmainen , mutta vasta sen jälkeen kun olin jo kysynyt, mutta kun olen liika kiireinen kysymään niin kysyin vaikka selvästi oli kirjoitettu ilmaiseksi.
        Pitää kokeilla jos saan asetukset paikoileen.

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

kohdassa vielä.Törmäsin taas uuteen ilmiöön.Olin kirjoittavut viestin,kun painoin esikatsele kohtaa tuli ruutuun sivu on vanhentunut.Tässäkin kehotetiin päivittämään,kuin myös sivua ei voi näyttää kohdassa.Siksipä kysynkin, että onko tuo päivitys tehtävä joka päivä rutiinisti,vaikka näitä ongelmasivuja ei tulekkaan?

Saattaa olla,että poika on siitä maininnutkin,mutta , kun tässä on ollut niin paljon uusia asioita mätettäväksi tähän onttoon päähän,niin en muista.

• my.mm.eli
        ur-sula kirjoitti:

kohdassa vielä.Törmäsin taas uuteen ilmiöön.Olin kirjoittavut viestin,kun painoin esikatsele kohtaa tuli ruutuun sivu on vanhentunut.Tässäkin kehotetiin päivittämään,kuin myös sivua ei voi näyttää kohdassa.Siksipä kysynkin, että onko tuo päivitys tehtävä joka päivä rutiinisti,vaikka näitä ongelmasivuja ei tulekkaan?

Saattaa olla,että poika on siitä maininnutkin,mutta , kun tässä on ollut niin paljon uusia asioita mätettäväksi tähän onttoon päähän,niin en muista.

jotain näitä viimeisimmän Suomi24 uudistuksen tuomia, en ole itse tähän törmännyt. Joku aikaraja on kyllä aina ollut, aikoinaan itse aloitellessani kävi niin, että kirjasi ulos aika nopeasti ja tuli näytölle herja "nimimerkki on jo varattu toiselle"! Opin sitten kopioimaan tekstini, eikä enää tarvinnut pitkää viestiä kirjoittaa "manaillen" uudelleen!

Kokeiles, toimisiko seuraavanlainen konsti:
        Kun tulee tuo teksti "sivu on vanhentunut"
        älä päivitä vaan klikkaa siitä vasemmassa yläkulmassa olevasta nuolesta (vasemmalle - takaisin päin siis), siinä pitäisi olla se sinun kirjoituksesi näkyvissä silloin. Maalaa (pitämällä ykköspainiketta koko ajan alhaalla ja vetämällä alaspäin) kirjoittamasi teksti aivan viestin alusta viimeiseen sanaan saakka. Jos se on pitkä juttu, eikä näy kokonaan, niin pidä vaan ykköspainike koko ajan alhaalla ja vedä samalla (osoitin)nuolta hivenen kirjoitusalueen alareunan alapuolelle, niin se nostaa ja maalaa tekstiä edelleen loppuun saakka. Silloin sitten nostat sormen ykköspainikkeelta, klikkaat kakkospainikkeella jostain kohtaa maalatun tekstin päältä ja valitset esiintulleesta valikosta klikkaamalla ykköspainikkeella 'kopioi'riviä.
        Sitten voit päivittää sivun ja etsit uudelleen sen viestisi paikan, johon olit kirjoittamassa. Kirjoita otsikko ja nikkipaikat, klikkaa aloituskursori 'viestiarkille'. Klikkaa kakkospainikkeella (tulee valikko josta) ykköspainikkeella klikkaat riviä 'liitä'. Siinä se kirjoittamasi viesti sitten on!

Osasinkohan nyt selittää ymmärrettävästi ;))
        Kokeile ja kysy lisää jos ei onnistu!
        Joku voi varmaan tietää paremmin, niin hän neuvokoon paremman konstin!

• ur-sula
        my.mm.eli kirjoitti:

jotain näitä viimeisimmän Suomi24 uudistuksen tuomia, en ole itse tähän törmännyt. Joku aikaraja on kyllä aina ollut, aikoinaan itse aloitellessani kävi niin, että kirjasi ulos aika nopeasti ja tuli näytölle herja "nimimerkki on jo varattu toiselle"! Opin sitten kopioimaan tekstini, eikä enää tarvinnut pitkää viestiä kirjoittaa "manaillen" uudelleen!

älä päivitä vaan klikkaa siitä vasemmassa yläkulmassa olevasta nuolesta (vasemmalle - takaisin päin siis), siinä pitäisi olla se sinun kirjoituksesi näkyvissä silloin. Maalaa (pitämällä ykköspainiketta koko ajan alhaalla ja vetämällä alaspäin) kirjoittamasi teksti aivan viestin alusta viimeiseen sanaan saakka. Jos se on pitkä juttu, eikä näy kokonaan, niin pidä vaan ykköspainike koko ajan alhaalla ja vedä samalla (osoitin)nuolta hivenen kirjoitusalueen alareunan alapuolelle, niin se nostaa ja maalaa tekstiä edelleen loppuun saakka. Silloin sitten nostat sormen ykköspainikkeelta, klikkaat kakkospainikkeella jostain kohtaa maalatun tekstin päältä ja valitset esiintulleesta valikosta klikkaamalla ykköspainikkeella 'kopioi'riviä.
        Sitten voit päivittää sivun ja etsit uudelleen sen viestisi paikan, johon olit kirjoittamassa. Kirjoita otsikko ja nikkipaikat, klikkaa aloituskursori 'viestiarkille'. Klikkaa kakkospainikkeella (tulee valikko josta) ykköspainikkeella klikkaat riviä 'liitä'. Siinä se kirjoittamasi viesti sitten on!

oikein hyvin.Kyllä mie olen ihan ällikällä, miten paljon on Teillä tietoo ja taitoo.
        Kunhan poika kiireiltään ehtii,saa kopioida nämä paperille,sekun on tuo paperilla oleva kirjoitus vielä miulle se juttu. Kiitos kaunis.

• ur-sula
        my.mm.eli kirjoitti:

vielä, no kukapas muu.Tästä päivitysosiosta.Käytetäänkö sitä vain näissä ongelmakohdissa, vai olisiko hyvä toivotella koneelle huomenta sillä joka aamu, kun koneen aukaisee.Estäiskö se niitä ongelmia tulemasta?

Huomasin kyllä miten pöljä kysymys,mutta kysyn kuitenkin.

• my.mm.eli
        ur-sula kirjoitti:

vielä, no kukapas muu.Tästä päivitysosiosta.Käytetäänkö sitä vain näissä ongelmakohdissa, vai olisiko hyvä toivotella koneelle huomenta sillä joka aamu, kun koneen aukaisee.Estäiskö se niitä ongelmia tulemasta?

Huomasin kyllä miten pöljä kysymys,mutta kysyn kuitenkin.

välissä vain hihkaisen, että minä en kyllä ole päivitellyt kuin aniharvoin, siis vain ongelmatilanteissa.
        Yleensä silloinkin, esim. kun täällä palstoilla joku viesti ei avaudu niin näppäisen siitä vihreästä nuolesta (minun koneella vihreä, liekö sinullakin?) takaisin ja sitten viestiä uudelleen (jota lukemaan olin menossa) ja se yleensä on tepsinyt.

Ei siis mitään päivittäisiä hyvän huomenen toivotuksia koneelle "päivityksen merkeissä" ;))

Rakas ystävä, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan! On vain tyhmiä vastauksia, joihin toisinaan kompastuu ;)))

Nyt pitää mennä, nähdään myöhemmin, heipssan!

• ur-sula
        my.mm.eli kirjoitti:

välissä vain hihkaisen, että minä en kyllä ole päivitellyt kuin aniharvoin, siis vain ongelmatilanteissa.
        Yleensä silloinkin, esim. kun täällä palstoilla joku viesti ei avaudu niin näppäisen siitä vihreästä nuolesta (minun koneella vihreä, liekö sinullakin?) takaisin ja sitten viestiä uudelleen (jota lukemaan olin menossa) ja se yleensä on tepsinyt.

Ei siis mitään päivittäisiä hyvän huomenen toivotuksia koneelle "päivityksen merkeissä" ;))

Rakas ystävä, tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan! On vain tyhmiä vastauksia, joihin toisinaan kompastuu ;)))

Nyt pitää mennä, nähdään myöhemmin, heipssan!

taas,miulla pitäs olla tässä semmonen kestokiitosnappi,jota vähänväliä nappauttaisin.

• Katleija-T
        ur-sula kirjoitti:

taas,miulla pitäs olla tässä semmonen kestokiitosnappi,jota vähänväliä nappauttaisin.

Silloin joskus töissä kun Atk tuli, joku kävi päivittämässä tietokoneita. En silloinkaan tajunnut, mitä se merkitsi. Nykyään käsitän, että se on eri asioiden ajan tasalle saattamista.

Kotikoneella oleva virus- ja palomuuriohjelma päivittyy aina muutaman minuutin välein automaattisesti. Sitten taas käyn itse katsomassa Windows Updatessa onko vanhalle Windows-98:lleni tullut jotain tärkeitä päivityksiä, joita voisin ladata.

Sivun päivityksestä: Sitten kun ollaan esim. tällä palstalla ja sivu on auki edessämme, niin jotta saamme näkyviin siihen tulleet uudet kirjoitukset, sivu on päivitettävä. Se päivittyy painamalla päivitys-kuvaketta tai käymällä välillä toisella sivulla.

Joskus käy niin, etten pääse nettiin tai tutulle sivulle millään, silloin menen Käynnistä valikkoon ja sieltä painan Suorita. Operaattorin ohjeen mukaan avautuvaan ikkunaan kirjoitan winipcfg (en tiedä onko koodi muillakin tämä). Avautuvassa uudessa ikkunassa näpäytän painiketta (Vapauta kaikki)ja IP-numerosarja poistuu. Sen jälkeen näpäytän painiketta (Uudista), jolloin oikea IP-numerosarja tulee esiin, ja lopuksi O.K. Tämä on korjannut ongelman. Olen huomannut, kun nettiin en pääse, niin se lukusarja ei ole se mikä pitäisi. Uudista-painamisen jälkeen siihen vaihtuu se oikea numerosarja ja nettiyhteys syntyy.

• ii-li
        my.mm.eli kirjoitti:

Takaisin-nappula on hyvin kätevä. Se palauttaa takaisin samalle sivulle eikä tee uutta sivua, kuten "Muokkaa". Se vain vanhenee nykyisin aivan hetkessä. Ennen ei ollut niin. (Se on myös kätevä siinä, kun palaa takaisin keskustelun otsikkolistaan.)

En oikein ymmärtänyt mitä ursula tarkoitti. Minulle ei ole milloinkaan käynyt niin, että Muokkaa-painikkeella tulisi vastaan "Sivu on vanhentunut" -teksti.

Onkohan sivu ollut auki sitten kovinkin pitkän ajan? - On ehkä viisaampaa kopioida teksti silloin Wordiin ja muokata sitä sitten Wordissä ja kopioida takaisin uuteen vastaukseen tai viestiin.

Eli: Maalaa teksti -> klikkaa maalattuun alueeseen hiiren oikealla näppäimellä. Avautuu valikko. Valitse sieltä kohta Kopioi tai jos valitset koko tekstin, niin valitse Leikkaa. (Huom. Maalaa vain ruudun varsinainen teksti, ei otsikkoa eikä muuta sivulta.) Kopioimasi teksti tallentuu Leikepöydälle. ("Leikkaa" tyhjentää koko tekstiruudun, mutta teksti on muistissa eikä ole hävinnyt mihinkään.)

Avaa Word niin kuin olet tottunut tekemään, mutta älä sulje internetiä.

Sitten painat Liitä-painiketta. Se on siinä ikonirivissä valikkorivin alapuolella, eli toinen rivi ylhäältä. Kirjoittamasi teksti kopioituu Wordin sivulle. Sitä on siinä sitten helppo muokata tai jatkaa.

Sitten kun teksti on valmis maalat sen taas ja kopioit sen uudelleen leikepöydälle. Ke käy kätevimmin samalla tavalla malaa -> hiiren oikea näppäin -> valitse kopioi.

Alapalkissa on painikkeet, joista näkee mitkä sivut ovat avoinna. Klikkaa kohtaan Suomi24 Keskustelu, jolloin alkuperäinen sivu avautuu. (Joskus, jos alapalkki on kovin täynnä, niin painikkeiden teksti ei näy kokonaisuudessaan.)

Sen jälkeen vain klikkaat hiiren oikeanpuoleisella painikkeella siihen kirjoitusruudun kohtaan, johon haluat tekstisi sijoittaa. Avautuu valikko, josta valitset "liitä", et voilá, korjaamasi tekstisi on kopioitunut haluamaasi kohtaan.

Otsikkoa ei kannata kopioida muun tekstin mukana, sehän on helppo muuttaa muutenkin.

Ohhoh. Mahtaakohan tästä sepustuksesta saada mitään selvää? On vaikea kertoa, kun ei voi näyttää. Voipi myös olla, etten kertonut mitään uutta. :)

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

Takaisin-nappula on hyvin kätevä. Se palauttaa takaisin samalle sivulle eikä tee uutta sivua, kuten "Muokkaa". Se vain vanhenee nykyisin aivan hetkessä. Ennen ei ollut niin. (Se on myös kätevä siinä, kun palaa takaisin keskustelun otsikkolistaan.)

En oikein ymmärtänyt mitä ursula tarkoitti. Minulle ei ole milloinkaan käynyt niin, että Muokkaa-painikkeella tulisi vastaan "Sivu on vanhentunut" -teksti.

Onkohan sivu ollut auki sitten kovinkin pitkän ajan? - On ehkä viisaampaa kopioida teksti silloin Wordiin ja muokata sitä sitten Wordissä ja kopioida takaisin uuteen vastaukseen tai viestiin.

Eli: Maalaa teksti -> klikkaa maalattuun alueeseen hiiren oikealla näppäimellä. Avautuu valikko. Valitse sieltä kohta Kopioi tai jos valitset koko tekstin, niin valitse Leikkaa. (Huom. Maalaa vain ruudun varsinainen teksti, ei otsikkoa eikä muuta sivulta.) Kopioimasi teksti tallentuu Leikepöydälle. ("Leikkaa" tyhjentää koko tekstiruudun, mutta teksti on muistissa eikä ole hävinnyt mihinkään.)

Avaa Word niin kuin olet tottunut tekemään, mutta älä sulje internetiä.

Sitten painat Liitä-painiketta. Se on siinä ikonirivissä valikkorivin alapuolella, eli toinen rivi ylhäältä. Kirjoittamasi teksti kopioituu Wordin sivulle. Sitä on siinä sitten helppo muokata tai jatkaa.

Sitten kun teksti on valmis maalat sen taas ja kopioit sen uudelleen leikepöydälle. Ke käy kätevimmin samalla tavalla malaa -> hiiren oikea näppäin -> valitse kopioi.

Alapalkissa on painikkeet, joista näkee mitkä sivut ovat avoinna. Klikkaa kohtaan Suomi24 Keskustelu, jolloin alkuperäinen sivu avautuu. (Joskus, jos alapalkki on kovin täynnä, niin painikkeiden teksti ei näy kokonaisuudessaan.)

Sen jälkeen vain klikkaat hiiren oikeanpuoleisella painikkeella siihen kirjoitusruudun kohtaan, johon haluat tekstisi sijoittaa. Avautuu valikko, josta valitset "liitä", et voilá, korjaamasi tekstisi on kopioitunut haluamaasi kohtaan.

Otsikkoa ei kannata kopioida muun tekstin mukana, sehän on helppo muuttaa muutenkin.

Ohhoh. Mahtaakohan tästä sepustuksesta saada mitään selvää? On vaikea kertoa, kun ei voi näyttää. Voipi myös olla, etten kertonut mitään uutta. :)

ohjeesi on paremmin ymmärrettävissä,kuin missään ohjekirjassa,kiitos taas.
        Olin kirjoittanut viestin,kun luin sen huomasin paljon kirotusvirheitä,siksipä painoin muokkaa nappia,silloin siihen tuli se, sivu on vanhentunut-sivu.Siinä pyydettiin päivittämään ja painoin sitä kohtaa.Ei poistunut,Painoin edellinen kohtaa ja eteen tuli tyhjä kirjoitussivu.teksti oli hävinnyt.En aikaisemmin semmoseen ole törmännyt...kiitos taas.

• ur-sula kirjoitti:

ohjeesi on paremmin ymmärrettävissä,kuin missään ohjekirjassa,kiitos taas.
        Olin kirjoittanut viestin,kun luin sen huomasin paljon kirotusvirheitä,siksipä painoin muokkaa nappia,silloin siihen tuli se, sivu on vanhentunut-sivu.Siinä pyydettiin päivittämään ja painoin sitä kohtaa.Ei poistunut,Painoin edellinen kohtaa ja eteen tuli tyhjä kirjoitussivu.teksti oli hävinnyt.En aikaisemmin semmoseen ole törmännyt...kiitos taas.

Tuo edellinen tekstin siirto on ihan hyvä tapa siirtää tekstiä.
        Käytän helpompaa tapaa joka on nopeampi ja yksinkertaisempi siis:

1. Malaa teksti jonka haluat siirtää

2. Paina CTRL C, (teksti siirtyy koneen muistiin)

3. Napauta hiiri kiinni kohtaan johon haluat tekstin siirtää, paina CTRL V.

Siinähän se. Teksti pysyy koneen muistissa niin kauan kun kone on päällä. Käytän tätä systeemiä koska toimii hyvin ja on nopea.

• Katleija-T
        reetta5 kirjoitti:

Tuo edellinen tekstin siirto on ihan hyvä tapa siirtää tekstiä.
        Käytän helpompaa tapaa joka on nopeampi ja yksinkertaisempi siis:

1. Malaa teksti jonka haluat siirtää

2. Paina CTRL C, (teksti siirtyy koneen muistiin)

3. Napauta hiiri kiinni kohtaan johon haluat tekstin siirtää, paina CTRL V.

Siinähän se. Teksti pysyy koneen muistissa niin kauan kun kone on päällä. Käytän tätä systeemiä koska toimii hyvin ja on nopea.

Mdkx2 antoi täällä kerran tuon vinkin ja minusta se on tosi easy.

• Katleija-T kirjoitti:

Mdkx2 antoi täällä kerran tuon vinkin ja minusta se on tosi easy.

Näppäinyhdistelmät ovat nopeita ja yksinkertaisia käyttää. Usein huomioi kun opettaa kahdella tavalla asioita, kumpi tapa jää oppijalle paremmin mieleen ja yleensä se on näppäinyhdistelmät.
        Kyllä tietsikka jos mikä on elinikäisen oppimisen kohde, niin monia uusia asioita tulee aina eteen joita oppii. Muistiakin tulee siinä aikatavalla käytettyä, joka piristää aivotoimintaa.

• ii-li
        reetta5 kirjoitti:

Näppäinyhdistelmät ovat nopeita ja yksinkertaisia käyttää. Usein huomioi kun opettaa kahdella tavalla asioita, kumpi tapa jää oppijalle paremmin mieleen ja yleensä se on näppäinyhdistelmät.
        Kyllä tietsikka jos mikä on elinikäisen oppimisen kohde, niin monia uusia asioita tulee aina eteen joita oppii. Muistiakin tulee siinä aikatavalla käytettyä, joka piristää aivotoimintaa.

Joku tapa vain tarttuu helpommin kuin jokin toinen. Esimerkiksi printtaan aina painamalla Ctrl P. Ei tule muuta tapaa edes käyttäneeksi. Kuitenkaan en tallenna painamalla Crtl S, vaikka se olisi nopeampi kuin muut tallentamistavat.

Leikkaa-liimaa-toimintoon käytän aina hiiren oikeanpuoleista nappulaa. Ja ohjelmien välillä siirtrymiseen Alt Tabulaattori. Jotkut toiminnot taas otan valikosta, vaikka olisi nopeampia tapoja. - Siis ei mitään johdonmukaisuutta! Ne ovat vain tulleet tavoiksi.

Kursseilla on usein niin, että osallistujien lähtötaso on erilainen.

Aikoinaan meillä työpaikalla oltettiin käyttöön uusi, laaja, räätälöity ohjelma, josta firman johtajat sanoivat, että kaikkien on pakko osata täyttää sitä. "TÄSSÄ TALOSSA EI VOI OLLA TYÖSSÄ, ELLEI OSAA OHJELMAA." -- Kurssilla kävi niin, että kaikki johtajat piti heittää ulos kesken kaiken, kun opettaja ja muut osallistujat hermostuivat heihin aivan tuhottomasti. Heille järjestettiin sitten oma alkeiskurssi. Suurin osa johtajista ei koskaan oppinut käyttämään ohjelmaa ja saivat vuosikausia kuunnella muun henkilökunnan irvimistä.

• Hintriika

Siitä on jo hirmu pitkä aika, kun työvoimatoimisto "ystävällisesti" koulutti minua 7 vk:n täyspäiväisellä tietokonekurssilla. Ei sieltä töitä herunut, mutta kiitollinen olen ilmaisesta koulutuksesta! (Veronmaksajien rahoilla tosin...)

Se antoi pohjan. Sen jälkeen olen rohkeasti itseopiskellut kaikki tarvitsemani tietokoneen salat html-kieltä myöten ja rakentanut varsin laajat kotisivut ihan omin toimin.

Kun ei pelkää konetta ja uskaltaa rohkeasti kokeilla, niin kaikki lopulta onnistuu. Hieman siihen rumia sanoja tulee mukaan, mutta yleensä pätee vanha totuus: Loppu hyvin, kaikki hyvin!

• mirjamarja ek.

Hienoa, että sulle on noin hyvin oppi tullut.
        Pääasia mielestäni ihan kaikessa oppimisessa on kuitenkin se, että alkuopetus on oikein.
        Jos virheellisesti aloittaa, ja jotenkin kuitenkin onnistuu, nousee tie äkkiä kuitenkin pystyyn.
        Se kuuluisa "hiekalle rakennettu".
        Siksi ikäihmisillekin pitäisi saada paljon kurssitusta eri puolilla. Kirjastoissa, työväenopistoissa, ja eri järjestöjen toimesta, esim. eläkeläisten omissa yhdistyksissä.

• ur-sula
        mirjamarja ek. kirjoitti:

Hienoa, että sulle on noin hyvin oppi tullut.
        Pääasia mielestäni ihan kaikessa oppimisessa on kuitenkin se, että alkuopetus on oikein.
        Jos virheellisesti aloittaa, ja jotenkin kuitenkin onnistuu, nousee tie äkkiä kuitenkin pystyyn.
        Se kuuluisa "hiekalle rakennettu".
        Siksi ikäihmisillekin pitäisi saada paljon kurssitusta eri puolilla. Kirjastoissa, työväenopistoissa, ja eri järjestöjen toimesta, esim. eläkeläisten omissa yhdistyksissä.

hyvä juttu.Miun kohdalla se ei vaan käy.Olen toipumassa pohjamutia myöten käydystä masennuksesta ja en voi vielä mennä paikkoihin, missä on paljon ihmisiä.Siksipä oiskin mukava jos joku jaksaisi vastata tyhmiinkin kysymyksiini.

• mirjamarja
        ur-sula kirjoitti:

hyvä juttu.Miun kohdalla se ei vaan käy.Olen toipumassa pohjamutia myöten käydystä masennuksesta ja en voi vielä mennä paikkoihin, missä on paljon ihmisiä.Siksipä oiskin mukava jos joku jaksaisi vastata tyhmiinkin kysymyksiini.

Sinulla olisi oikeastaan kaksi syytä mennä kurssille!

Jos sinulla on ongelma ihmisryhmiin sopeutumisessa, niin ATK-kurssi olisi kyllä aika hyvä harjoittelupaikka, sillä jokainen on kiinnostunut vain koneestaan ja sen käsittelystä
        Eivät kursilaiset kiinnitä huomiota toisiin oppilaisiin. Huomaisit nopeasti, että sujahdat mukaan kenenkään huomaamatta.

Tietokonekursseilla ei koskaan ole isoa joukkoa, koska jokaiselle pitää olla oma kone. Ei niitä oppihuoneeseen kovin monta mahdu. Ja kun kursiaika on lyhyt, huomaat pian, että paneudut oppimiseen kokonaisvaltaisesti. Omat ongelmat on pakko jättää siksi aikaa.

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta masennuksesta, joten voi olla että ehdotukseni ei sovi sinulle.
        Muistan vain että itse menin arkana muiden joukkoon, mutta sitten huomasin, että paneuduin niin tarkkaan oppimiseen, etten edes muista keitä muita huoneessa oli.

• ur-sula
        mirjamarja kirjoitti:

Sinulla olisi oikeastaan kaksi syytä mennä kurssille!

Jos sinulla on ongelma ihmisryhmiin sopeutumisessa, niin ATK-kurssi olisi kyllä aika hyvä harjoittelupaikka, sillä jokainen on kiinnostunut vain koneestaan ja sen käsittelystä
        Eivät kursilaiset kiinnitä huomiota toisiin oppilaisiin. Huomaisit nopeasti, että sujahdat mukaan kenenkään huomaamatta.

Tietokonekursseilla ei koskaan ole isoa joukkoa, koska jokaiselle pitää olla oma kone. Ei niitä oppihuoneeseen kovin monta mahdu. Ja kun kursiaika on lyhyt, huomaat pian, että paneudut oppimiseen kokonaisvaltaisesti. Omat ongelmat on pakko jättää siksi aikaa.

Minulla ei ole omakohtaista kokemusta masennuksesta, joten voi olla että ehdotukseni ei sovi sinulle.
        Muistan vain että itse menin arkana muiden joukkoon, mutta sitten huomasin, että paneuduin niin tarkkaan oppimiseen, etten edes muista keitä muita huoneessa oli.

olla ihan oikea ketju puhua masennuksesta,mutta vastaan silti.Tiedän kyllä,ettei ole mitään hätää ihmisjoukossa,mutta saan fyysisiä oireita,rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta ja en pysty sitä estämään.Olo on niin pelottava´,että mielellään semmosia tilanteita välttää.
        Anteeksi nyt nämä miun vuodatukset,mutta ajattelin, että parempi vähän kertoa, ettäselviää miksi oon niin pöljä tämän koneen kanssa.

• Reetta5 ejk
        ur-sula kirjoitti:

olla ihan oikea ketju puhua masennuksesta,mutta vastaan silti.Tiedän kyllä,ettei ole mitään hätää ihmisjoukossa,mutta saan fyysisiä oireita,rytmihäiriöitä ja hengenahdistusta ja en pysty sitä estämään.Olo on niin pelottava´,että mielellään semmosia tilanteita välttää.
        Anteeksi nyt nämä miun vuodatukset,mutta ajattelin, että parempi vähän kertoa, ettäselviää miksi oon niin pöljä tämän koneen kanssa.

Olet jo pitkälle edennyt tervehtymisen tiellä nähdäkseni kun näin hyvin pärjäilet täällä palstoilla.
        Eteenpäin, sano mummo lumessa, jokainen uusi päivä tielläsi on uusi askel kohti elinikäistä tervehtymistä.

Kirjoittelussasi ei ole mitään ongelmaa, kirjoitat selkeästi ja jäsentyneesti. Pysy ihmeessä mukana, autetaan pulma kohdissa jos apua tarvitset.

• ur-sula
        Reetta5 ejk kirjoitti:

Olet jo pitkälle edennyt tervehtymisen tiellä nähdäkseni kun näin hyvin pärjäilet täällä palstoilla.
        Eteenpäin, sano mummo lumessa, jokainen uusi päivä tielläsi on uusi askel kohti elinikäistä tervehtymistä.

Kirjoittelussasi ei ole mitään ongelmaa, kirjoitat selkeästi ja jäsentyneesti. Pysy ihmeessä mukana, autetaan pulma kohdissa jos apua tarvitset.

Nyt Sie panit miut pillittämmään.Kyllä tästä noustaan.Uskokaa pois Teistä kaikista on ollut apua.Sitäpaitsi jouduin just käyttämään ohjeitanne ja toimii.

• Lääkkeitä ja kirjoittamista
        ur-sula kirjoitti:

Nyt Sie panit miut pillittämmään.Kyllä tästä noustaan.Uskokaa pois Teistä kaikista on ollut apua.Sitäpaitsi jouduin just käyttämään ohjeitanne ja toimii.

Kaikkea voi oppia lisää, eikä masennus ole sille este. Päinvastoin: Jokainen opittu uusi asia on askel poispäin masennuksesta.

Tällainen kirjoittelu on hyvää terapiaa, ja vielä parempaa terapiaa on ruveta kirjoittamaan omiin tiedostoihinsa "muistelmia", eli kaikkea, mikä mieleen tulee. Kirjallisuudessa sitä taidetaan nimittää ajatuksen virraksi tai muuuksi samantapaiseksi. Sillä jotkut kirjailijatkin itseään terapoivat.

Masentunut harvoin innostuu mistään, mutta minä ainakin innostuin siihen menneisyyteni kirjoitteluun. Välillä olin niin innostunut, etten edes vastannut puhelimeen, kun se soi. - Kirjoitin ylös kaiken, mitä mieleen juolahti lapsuudesta, koulusta, opettajista, vanhemmista, työstä, seurusteluista, seksistä, tästä hetkestä ja tulevaisuuden toiveista. En kirjoittanut suinkaan vain ikävistä asioista. Kirjoitin myös siten, että kehuin itseäni, ja kirjoitin myös iloisista asioista.

Pelkkä kirjoittaminen oli se juju. En edes itse jaksanut lukea aikaansaannoksiani myöhemmin. Tarkoitus ei ollut tehdä romaania, vaan vain kirjoittaa ja kirjoittaa. Se selvensi ajatuksia. Kun sen päivän kirjoitelmat luki uudelleen illalla, niin siitä tuli taas uusia aiheita ja muistikuvia ja toiveita seuraavalle päivälle.

Tallensin ne siten, että tiedostoissa oli salasana. Nyt jo koko kone on viety ongelmajätelaitokselle, joten ei tavitse huolehtia siitä, että joku joskus avaisi tiedostoni.

• tuntematon
        ur-sula kirjoitti:

Minäkin takerrun tähän, anteeksi vain kirjoitteluni joka ei koske olenkaan tietokone asioita.

Olen aina ollut masentuvaa tyyppiä, mutta kun sain lapsilta tämän koneen niin hieman aloin voida paremmin. kirjoitin lapsuudesta ja löysin kirjekavereitakin.

sitten eksyin näille keskustelupalstoille ja luulin saavani "ystäviä".
        ensin kaikki meni aivan ihanasti, mutta sitten vähän tutummaksi tultuani aloin saada vähemmän mukavia vastauksia, ja suurin osa uusista ja entisistä "ystävistä" eivät halunneetkaan ymmärtää. en ole ollut mikään sujuva kirjoittaja ja minua painostettiin, sekä sheriffin että näitten paremmin kirjoittamista osaavien taholta.

syynä olin itse, ainakin toisten mukaan, mutta masennus iski kuitenkin minuun ja kovin ottein.
        nyt olen pysytellyt syrjässä, ja katsonut sen olevan parempi lääke kuin täällä palstalla kirjoittelu.

luulen monen poistuneen tehneet saman ratkaisun, nämä palsta kirjoittelut eivät paranna heikomman sisun omaavien mielialaa.

• lainannut

Aarni Toivanen."TETOKONE&SENIORI"kirjan,siitä olen saanut monta vinkkiä.
      Ostin sitten oman.
      Kirjastossa oli kurssit,niin sieltä sain myös oppaan,mutta lisä ei ole pahasta.

• Uutta tieto HIRVEÄSTI kiitoksia IIli ja muut.

Tuokin pikku nuoli en ole tiennyt siitäkään.

Olen käynyt täällä joitakin alkeis kursseja,
        mutta täytyy vielä opetella lisää.

Meillä on onneksi tuossa lähellä sellainen

"Takatasku",tarkoitettu työttömille ja eläkeläisille

Pikku maksusta siellä on oppitunteja.

Nyt viimeksi meistä suurin osa oli eläkeläisiä.

• ur-sula
        muori67 kirjoitti:

Uutta tieto HIRVEÄSTI kiitoksia IIli ja muut.

Tuokin pikku nuoli en ole tiennyt siitäkään.

Olen käynyt täällä joitakin alkeis kursseja,
        mutta täytyy vielä opetella lisää.

Meillä on onneksi tuossa lähellä sellainen

"Takatasku",tarkoitettu työttömille ja eläkeläisille

Pikku maksusta siellä on oppitunteja.

Nyt viimeksi meistä suurin osa oli eläkeläisiä.

onkin nyt tämä paikka...Päivää vaan...ja ongelma kun avasimme pikkutytön kanssa heidän koneensaa,niin ruutuun tuli kaikki suurentuneina.Heillä on ruutu täynnä vissiin jotain suosikkimerkkejä ja kuvia perheestä.Kuvat ovat normaalisti keskellä ruutua,mutta nyt ne olivat siirtyneet oikealle alalaitaan ja osaa ei näkynyt,myöskään tuo yläpalkki,jossa on edellinen jne.ei ollut näkyvissä.Tyttö käynnisti koneen uudelleen ja vakuutti,että se auttaa, vaan ei auttanut.Koneemme ovat erilaisia, enkä kotona ole moiseen törmännyt..Siis olenko taas painanut vika nappia??Saanko nootin,kun poika menee kotiin.Tätä kirjoittelen jo omalla koneella.Voi hyväihme miun kanssain.

• vaarivaari ek
        ur-sula kirjoitti:

onkin nyt tämä paikka...Päivää vaan...ja ongelma kun avasimme pikkutytön kanssa heidän koneensaa,niin ruutuun tuli kaikki suurentuneina.Heillä on ruutu täynnä vissiin jotain suosikkimerkkejä ja kuvia perheestä.Kuvat ovat normaalisti keskellä ruutua,mutta nyt ne olivat siirtyneet oikealle alalaitaan ja osaa ei näkynyt,myöskään tuo yläpalkki,jossa on edellinen jne.ei ollut näkyvissä.Tyttö käynnisti koneen uudelleen ja vakuutti,että se auttaa, vaan ei auttanut.Koneemme ovat erilaisia, enkä kotona ole moiseen törmännyt..Siis olenko taas painanut vika nappia??Saanko nootin,kun poika menee kotiin.Tätä kirjoittelen jo omalla koneella.Voi hyväihme miun kanssain.

Liian suuri on "helpompi" korjattava kuin liian pieni. Pienen alan sovittamiseksi kuvaruutuun joutuu usein virittämään monitoria, mutta läpysköissä ei olekaan niitä säätöjä.
        Onneksi useimmat kokovirheet saa korjattua "kokeilemalla":

Klikkaa hiiren kakkosnapilla (se oikeanpuoleinen) työpöydän tyhjää paikkaa. (Työpöytä on se näyttö, joka tulee ensimmäiseksi).
        Alimpana ponnahdusvalikossa on ominaisuudet - valitse se.
        Oikeanpuoleisin välilehti ilmestyvässä näytössä on asetukset - valitse se.
        Asetuksissa on näyttöalue. Siirtele sitä pikkunuolta hiirellä ja kokeile OK:lla.
        (lisäominaisuuksissa on muuten fonttikoon eli kirjainkoon valintakin)
        PS terveiset Provencesta, Ranskasta - istun hotellin terassilla automatkalla Suomeen. Lämpötila 22 C klo 20:00. Tuodaan lämmintä ilmaa mukanamme Suomeen.

• ii-li
        ur-sula kirjoitti:

En ihan tarkkaan ymmärtänyt ongelmaasi. Kokeile Vaarivaarin ohjetta.

Jos kaikki on liian suurta, ja jos sinulla on Microsoftin hiiri, niin paina Ctrl alas ja pyöritä samanaikaisesti hiiren rullaa. Toiseen suuntaan se suurentaa ja toiseen suuntaan se pienentää näytön sisältöä. En muista suuntia.

(Minulla on nyt Logitechin optinen hiiri. Siinä toiminto ei pelaa, eikä siinä pelaa oikein mikään muukaan samalla tavalla kuin muissa hiirissä. Se ei tottele hiiren asetuksia. On kai parasta heittää se roskikseen ja hankkia uusi.)

• ur-sula
        ii-li kirjoitti:

En ihan tarkkaan ymmärtänyt ongelmaasi. Kokeile Vaarivaarin ohjetta.

Jos kaikki on liian suurta, ja jos sinulla on Microsoftin hiiri, niin paina Ctrl alas ja pyöritä samanaikaisesti hiiren rullaa. Toiseen suuntaan se suurentaa ja toiseen suuntaan se pienentää näytön sisältöä. En muista suuntia.

(Minulla on nyt Logitechin optinen hiiri. Siinä toiminto ei pelaa, eikä siinä pelaa oikein mikään muukaan samalla tavalla kuin muissa hiirissä. Se ei tottele hiiren asetuksia. On kai parasta heittää se roskikseen ja hankkia uusi.)

Teille Ii-li ja Vaarivaari.Poika soitti ja on korjannut asian,joten en ollut syyllinen nappuloitteni kanssa tällä kertaa.Ei sen paremmin selittänyt,kun tietää mikä miun pää on.Kun sanoinHänelle,että varaa joskus senverran aikaa käyntiinsä,että kerkiää lukea kaikki Teidän antamat ohjeet,oli puhelimessa vähän aikaa hiljaista ja sitten Hän nauraen tuumas,Että joopa joo pittää tulla....Pitkän ajan päästä vasta tajusin että ehkäpä nämä näkyy Hänenkin koneella!

Vaarivaari,jos voisit pitää vähän kiirettä sen lämpimän kanssa,täällä on kylmä.Vaikka hyvähän se on,että Urpo uikuttaa,tulee lämmin kesä.

• saara.dma

Kun mikrotietokoneet alkoivat yleistyä 1980-luvulla, tuli tarvetta järjestää kursseja. Minäkin osallistuin ensimmäistä kertaa tällaiselle kurssille vuonna 1984.

Kurssin tarkoituksena oli oppia tekemään Extended Basic-kielellä yksinkertainen nimi- ja osoite-ohjelma, johon sai lisätä ja poistaa tietoja. Ei siis mikään erikoisen helppo juttu vasta-alkajille.

Tältä ajalta juontuukin suuri kunnioitukseni nörttejä kohtaan, jotka ovat vuosien saatossa saaneet ohjelmoitua luonnostaan täysin tyhmät tietokoneet suorittamaan mitä ihmeellisempiä toimintoja.

Näin siis alkoi minun tutustumiseni ATK:hon, joka jatkui sitten tutustumisella erilaisiin tekstinkäsittelyohjelmiin.

• ii-li

Hankin Commodore 64:n v. 1983. Se tuntui silloin kovinkin ihmeelliseltä. Töissä minulla oli kyllä jonkinlainen tietokone vuodesta -76. Commodore yhdistettiin TV-ruutuun. Ainoa tallennusmahdollisuus oli C-kasetille. Oli joitakin pelejä, ja hankin joy-stickinkin. -- Sain jostakin Simon's Basic -ohjekirjan. Onnistuin tekemään sen avulla animaation.

Animaatiossa oli punainen rantasauna, jonka piipusta tuprusi savua. Sain tehdyksi veteen liikkuvat aallot. Saunan ympärillä kasvoi alkeellista apilaa. Savua alkoi tupruta yhä enemmän, ikkunassa alkoi näkyä liekkejä, ja koko sauna syttyi palamaan. Sitten se paloi poroksi. Loppu. Animaation kesto oli vajaa minuutti. - Kun en osannut mitään, niin ohjelman tekemiseen meni kokonainen viikko. Vähän väliä ohjelmasta löytyi virheitä, mutta lopulta se toimi. Ihan naurattaa, kun ajattelee, miten alkeellinen koko touhu oli. Tosin pelitkin olivat silloin graafiselta tasoltaan samaa luokkaa.

Toinen "saavutukseni" oli se, että sain tehdyksi ohjelman, joka soitti Ukko Nooan. - Kone on yhä jäljellä. En ole kokeillut, mutta luulisin sen yhä toimivan. Ohjelmoijan urani päättyi näihin kahteen suursaavutukseen. :)

• aupA
        ii-li kirjoitti:

Hankin Commodore 64:n v. 1983. Se tuntui silloin kovinkin ihmeelliseltä. Töissä minulla oli kyllä jonkinlainen tietokone vuodesta -76. Commodore yhdistettiin TV-ruutuun. Ainoa tallennusmahdollisuus oli C-kasetille. Oli joitakin pelejä, ja hankin joy-stickinkin. -- Sain jostakin Simon's Basic -ohjekirjan. Onnistuin tekemään sen avulla animaation.

Animaatiossa oli punainen rantasauna, jonka piipusta tuprusi savua. Sain tehdyksi veteen liikkuvat aallot. Saunan ympärillä kasvoi alkeellista apilaa. Savua alkoi tupruta yhä enemmän, ikkunassa alkoi näkyä liekkejä, ja koko sauna syttyi palamaan. Sitten se paloi poroksi. Loppu. Animaation kesto oli vajaa minuutti. - Kun en osannut mitään, niin ohjelman tekemiseen meni kokonainen viikko. Vähän väliä ohjelmasta löytyi virheitä, mutta lopulta se toimi. Ihan naurattaa, kun ajattelee, miten alkeellinen koko touhu oli. Tosin pelitkin olivat silloin graafiselta tasoltaan samaa luokkaa.

Toinen "saavutukseni" oli se, että sain tehdyksi ohjelman, joka soitti Ukko Nooan. - Kone on yhä jäljellä. En ole kokeillut, mutta luulisin sen yhä toimivan. Ohjelmoijan urani päättyi näihin kahteen suursaavutukseen. :)

Muistan kurssin yli 20 v. sitten. Kuuntelimme teoriaa, teimme hyvin pieniä harjoituksia, (ohjelmointiako, en tiedä enkä muista) Saimme kotitehtävän, johon sai melkeinpä itse keksiä aiheen.
        Poikieni avustuksella sorvasin tekeleen, mahdollisimman yksinkertaisen, jolla voin muka suurentaa kokkaamiseen ruokareseptin saapuvaa sukulaisjoukkoa varten.
        Se meni mappiin ö, eikä ole tullut minua hyödyttämään. Kurssikin jäi ihan ainoaksi. Pieniä taitoja olen oppinut "olan takaa" kurkkimalla: surfaaminen, sättäily, skypeily, nämä keskustelut, sukukirjoitelmat ja vanhojen kuvien tallentaminen, sähköposti, digikuvien lähettäminen.
        Ehkä hakeudun syksyllä kurssille. Siinä on iso mutta, mennäkö oppimaan tietotekniikkaa vai muistelmien kirjoittamista. Lasken jäljellä olevia vuosia kuin saituri.

• Positiivari

Olen lukeutunut ns. ikinörttien jaloon aateliin jo yli 10 vuotta.
      Tietotaito on kehittynyt pikku hiljaa, käymällä kursseilla ja sitten yrityksen ja erehdyksen kuoppaista tietä kulkien.
      Kun on vanhva motivaatio oppia ja riittävästi uteliaisuutta, niin "kyllä se siitä", kuten ex pressa Mauno Koivisto sanoi.
      Olen jäänyt niin pahasti koukkuun tähän tietsikkaan, että sain vieroitusoireita, tosin melko lieviä, kun jouduin olosuhteiden pakosta olemaan ilman internet-yhteyttä parisen viikkoa.
      Olen yksineläjä, leskimies, ja esim. Skype ja Messenger ovAt minulle tosi tärkeitä, voidakseni pitää yhteyttä eri paikkakunnilla asuviin nuoruuden ajan kavereihin.
      No onhan puhelimet, mutta ei se ole sama asia, kun skypettäminen. Siinä on nettikamerakin, niin että näkee keskustelukumppanin pärstäkertoimen.
      Kuvaavaa on, että joidenkin kavereiden kanssa riittää tarinaa jopa toista tuntia kerrallaa. Kun se on ilmaista, niin isketään tarinaa.
      Joku voisi sanoa, että se on sitä miesten juoruamista, mutta minä sanon, että naiset juoruavat ja miehet neuvottelevat.
      Tietysti tietsikasta on paljon muutakin hyötyä ja huvia.
      Olen esim. hoitanut kaikki pankkiasiani jo kymmenen vuotta verkkopankissa.
      Nyt kun on tämä nopea (1 mega) laajakaistayhteys, on kiva lukea mm. päivän sanomalehtiä netissä. En ole tilannut enää vuoteen yhtään paperille painettua sanomalehteä. Miksi olisin, kun netistä löytyy lähes kaikki kotimaiset lehdet ja paljon ulkolaisiakin lehtiä.
      Ai niin, ne vieroitusoireet. Millaisia ne olivat? No vähän samanlaisia, kun sellainen tilanne, että sydänsairaalla on jäänyt nitropurkki kotiin ulos lähtiessä. Vaikka ei nitroja ole tarvinnut enää vuoisikausiin, niin se purkki pitää olla aina mukana varmuuden vuoksi.
      On siis vähän levoton olo, eikä oikein tiedä missä pitäisi käsiään ja pitäisikö lähteä oikopäätä kotiin, vaikka toimitettavat asiat olisivatkin vielä kesken.
      Turun puolessa on oikein hyvä ilmaisu tällaiseen tilaan ja se on "toisaikainen olo".
      Niin, että tällaista on minun "tietokoneen hallinta". Se on paremminkin niin päin, että tietokone hallitsee minua.

• rampanen

Mitkä ovat kehon oireet liiasta tietsikalla istumisesta ?

• Liisi

Minulla on ongelmia koneella silmälaseista, jotka isolla rahalla olen juuri hankkinut. Lukulaseista ei ole tähän puuhaan, moniteholasit näyttävät liian kauaksi tai liian lähelle. Mikäs nyt eteen ? Onko kenelläkään muulla samanlaisia ongelmia ?
        Pitäisikö hankkia vielä kolmannet lasit vai uskoa, että näkö on kulutettu vähiin. Lasejakin puhdistan yhtenään.
        En ole niin kouliintunut lasien kunnostamiseen, että oikopäätä osaisin mennä liikkeeseen takaisin anelemaan aisojen vääntämistä, tyynyjen vahventamista. Tiedän, että jokin piste linsseissä on väärällä etäisyydellä.
        Mitä pitäisi tehdä, onko kokemuksia ?

• Katleija-T
        Liisi kirjoitti:

Minulla on ongelmia koneella silmälaseista, jotka isolla rahalla olen juuri hankkinut. Lukulaseista ei ole tähän puuhaan, moniteholasit näyttävät liian kauaksi tai liian lähelle. Mikäs nyt eteen ? Onko kenelläkään muulla samanlaisia ongelmia ?
        Pitäisikö hankkia vielä kolmannet lasit vai uskoa, että näkö on kulutettu vähiin. Lasejakin puhdistan yhtenään.
        En ole niin kouliintunut lasien kunnostamiseen, että oikopäätä osaisin mennä liikkeeseen takaisin anelemaan aisojen vääntämistä, tyynyjen vahventamista. Tiedän, että jokin piste linsseissä on väärällä etäisyydellä.

Kun ei heitä pois vanhoja kakkuloita, niin sopivat löytyi tähänkin tarkoitukseen. Vanhat lukulasit, jotka tietsikkaetäisyydellä hyvät ja laajakenttäiset.

• Positiivari
        Liisi kirjoitti:

Jos käyttää kaksiteholinssejä normaalisti, niin linssit on sovitettava etäisyyden mukaan näyttöruudusta, jolla normaalisti työskentelee.
        Mitan täytyy olla suhteellisen tarkka. Itselläni on etäisyys silmistä näyttöruutuun noin 40 sm. Käytän kannettavaa konetta.
        Käytän myös lukiessani esim. lehtiä suurennettua tekstiä. Suurentaminen on erittäin helppoa painamalla Fn näppylää ja pyörittämällä hiiren rullaa.

• Positiivari
        Positiivari kirjoitti:

Jos käyttää kaksiteholinssejä normaalisti, niin linssit on sovitettava etäisyyden mukaan näyttöruudusta, jolla normaalisti työskentelee.
        Mitan täytyy olla suhteellisen tarkka. Itselläni on etäisyys silmistä näyttöruutuun noin 40 sm. Käytän kannettavaa konetta.
        Käytän myös lukiessani esim. lehtiä suurennettua tekstiä. Suurentaminen on erittäin helppoa painamalla Fn näppylää ja pyörittämällä hiiren rullaa.

Se tekstin suurentaminen suoritetaan painamalla Ctrl näppylää ja pyrittämällä samanaikaisesti hiiren rullaa.

• ii-li
        Liisi kirjoitti:

Hyvä näkyvyysalue on niissä kovin pieni. Mahtaisiko autaa se, että laskist tai nostaisit näyttöä? Se saattaa olla vain väärällä korkeudella.

• Liisi
        ii-li kirjoitti:

Hyvä näkyvyysalue on niissä kovin pieni. Mahtaisiko autaa se, että laskist tai nostaisit näyttöä? Se saattaa olla vain väärällä korkeudella.

Taas on helpompi olo, kun tietää ratkaisuja löytyvän. Sydämelliset kiitokset kaikista edellä saaduista vihjeistä. Ennätin jo kuvitella, että silmälääkärille vahvuuksien valinnassa annoin väärää tietoa väärässä kohdassa ja nämä linssit lipsahtivat vääriin määrityksiin.
        Voi miten helpotti, että vekslaamalla voin näkemistä tarkentaa ! Kysyvä ei tieltä eksy.

• ii-li

XP:ssä on ihan hyvä sanasto.

Oma tietokone -> Ohjauspaneeli -> Ohje ja tuki, ja siellä kirjoita vasemmalla ylhäällä olevaan Etsi-nimiseen luukkuun "sanasto" -> valitse avautuvasta listasta "Windowsin sanasto". Avot, avautuu varsin laaja sanasto. -- Sinne on myös toinen polku, mutta tällä pelin pääsee perille ihan yhtä hyvin.

Voit samalla tehtä "ohje ja tuki"-kohdasta ikonin työpöydälle, ellei sitä jo ole.

• Taas tuli hyvää tietoa,uskaltaa mennä räpeltämään.

Kyllä on kiva kun on noin hyviä ystäviä.

• räikkö

Mirjamarja, muista avata seuraavallakin sivulla tämä palsta. Tässä on järkevä, jatkuvasti kiinnostava aihe. Numerointi otsikon perässä osoittaisi jatkuvuutta.

• Positiivari

räikön ehdotusta.
        Tämä aihepiiri, jos mikään, kiinnostaa monia ikäihmisiä. Auttakaamme siis toinen toisiamme.

• missä vika kuvat

säköpostista ei aukea meille.Joku ic-suojaus esteenä,olisiko kellään tietoa tälläisestä.Kiitos.

• Positiivari

voipi olla se, että kuvat on lähetetty Adobe Acrobat ohjelmalla. Jos sinulla ei ole sitä ohjelmaa koneessasi, niin imuroi se netistä. Sitten kuvat pitäisi aueta.
        Imuroinnin voi tehdä esim. Microbitti lehden sivuilta. Siellä on muuten useita hyötyohjelmia imuroitavaksi.
        Toivottavasti tämä vinkki auttaa.

• kiitos opastuksesta
        Positiivari kirjoitti:

voipi olla se, että kuvat on lähetetty Adobe Acrobat ohjelmalla. Jos sinulla ei ole sitä ohjelmaa koneessasi, niin imuroi se netistä. Sitten kuvat pitäisi aueta.
        Imuroinnin voi tehdä esim. Microbitti lehden sivuilta. Siellä on muuten useita hyötyohjelmia imuroitavaksi.
        Toivottavasti tämä vinkki auttaa.

kuvat tallessa.Hyvää kesän jatkoa.

• Katleija-T

Olen myös sitä mieltä, että tällainen ketju saisi olla koko ajan palstalla. Tieto rakentuu pienistä osista ja hyvistä vinkeistä, mitä muilta saa.

• koko kone

vähän sekaisin??Ei näytä kaikkia svuja.Osa otsikoista puuttuu..ikäryhmät jnee.onko muilla samoja ongelmia,vaiko koneessa ja käyttäjässä vika?

• suomi 24

tökkii taas, palstoille on tultava takaoven kautta.

• se tapahtuu
        suomi 24 kirjoitti:

tökkii taas, palstoille on tultava takaoven kautta.

voitko kertoa?

• ii-li ek
        se tapahtuu kirjoitti:

voitko kertoa?

Menin sisään näin:

Google -> haku "suomi 24" -> etsi tuloksista (kohta on aivan alhaalla sivun alimmassa osassa) "ikäryhmät" -> avautuneesta listasta kilikkasin kohtaan "Ikäryhmät - Suomi24 Keskustelu".

Monta muutakin tapaa on. Eilen tämä tuli ensimmäisensä mieleen. Tänään ei ole ollut ongelmia.

Eilen hävisi myös oma viestini olemattomiin. Otsikko oli kyllä näkyvissä, mutta kun klikkasin siihen, niin näytössä oli pelkkää tyhjää. Kirjoitin uuden viestin, ja kuin ollakaan. Silloin ilmestyi vanhakin viesti takaisin.

• ur-sula
        ii-li ek kirjoitti:

Menin sisään näin:

Google -> haku "suomi 24" -> etsi tuloksista (kohta on aivan alhaalla sivun alimmassa osassa) "ikäryhmät" -> avautuneesta listasta kilikkasin kohtaan "Ikäryhmät - Suomi24 Keskustelu".

Monta muutakin tapaa on. Eilen tämä tuli ensimmäisensä mieleen. Tänään ei ole ollut ongelmia.

Eilen hävisi myös oma viestini olemattomiin. Otsikko oli kyllä näkyvissä, mutta kun klikkasin siihen, niin näytössä oli pelkkää tyhjää. Kirjoitin uuden viestin, ja kuin ollakaan. Silloin ilmestyi vanhakin viesti takaisin.

miekin selvistä ohjeista.Hetken eilen luulin,että nyt se esto miullekkin tuli.Ajattelin,että olen jo höpöttänyt kiintiön täyteen,kun valkeita sivuja alko tulla.Kiitos,kun kehtaat.

• Hintriika
        ii-li ek kirjoitti:

Menin sisään näin:

Kun täällä tulee rampatuksi päivittäin, niin minulla ainakin on 70 pikakuvake työpöydällä. (Sen saa ylhäältä vasemmalta ensin "Tiedosto", siitä "Lähetä" ja nuolen antamista vaihtoehdoista "Pikakuvake työpöydälle".)

Sivu on minulla myös "suosikeissa". Siitä on helppo klikata, kun internet on auki. Eli näillä konstein ei tarvitse aukoa ovea oven jälkeen!

• ur-sula
        Hintriika kirjoitti:

Kun täällä tulee rampatuksi päivittäin, niin minulla ainakin on 70 pikakuvake työpöydällä. (Sen saa ylhäältä vasemmalta ensin "Tiedosto", siitä "Lähetä" ja nuolen antamista vaihtoehdoista "Pikakuvake työpöydälle".)

Sivu on minulla myös "suosikeissa". Siitä on helppo klikata, kun internet on auki. Eli näillä konstein ei tarvitse aukoa ovea oven jälkeen!

varsinkin,kun koneeni on vanha ja hidas.Tuli pojalle lisää asennettavaa.kiitti.

• ur-sula
        Hintriika kirjoitti:

miten olin mielissäin,kun ajattelin,että jollakin muullakin on ruutuvihko pöydällä ,mihin kirjoittelee muistiin ohjeita...pitkän ajan päästä hoksasin,ettet samaa pöytää tarkottanutkaan, mitä luulin.On vielä oppimista tässä nettikielessä.

• Hintriika kirjoitti:

myös lintujutut suosikeissa, samoin käytetymmät pelit ja chatit, siitä vain hyppäilen pesien väliä, chattien ja pelien kautta 70 ;saan.
        Nehän ne mieleisimmät onkin ja ykkönen 70 ;))DD

• ii-li
        Hintriika kirjoitti:

Minä aina vedän hiirellä haluamieni sivujen kuvakkeet työpöydälle. Mutta nyt kun sen sanoit, niin tuo on oivallinen keino.

Tietokone on siitä mukava värkki, että kaiken voi tehdä niin monella tavalla. Joku tottuu johonkin, joku toinen taas toiseen menetelmään.

Kokeilemalla löytyy aina jokin ratkaisu. Yksi juttu minua ihmetyttää: Kun haluaa tallentaa jotakin CD-levylle, niin minkä ihmeen takia sitä ei nimitetä tallentamiseksi, vaan jollakin muulla sanalla (en nyt muista, mikä se on. Onkohan se "lähetä".). A-levykkeelle tai kiintolevylle tallennettaessa sana on tallentaminen, mutta ei CD-levylle.

Sanasto on hankalaa joskus. Olen työssä aina käyttänyt englanninkielistä Windowsia. On paljon termejä, joiden suomalaista vastinetta en yksinkertaisesti tiedä. Erityisesti se hankaloittaa silloin, kun etsii Ohjeista jotakin. Suomenkielisessä Windowsissa ei ole niitä englanninkielisiä termejä. (Vai onko? Onko jossakin asetus, jolla saisi molemmat esiin?)

MdkMdk tuntuu olevan näppärä tietokoneen käyttäjä. Käytätkö sinä suomen-, ruotsin- vai englanninkielistä versiota?

• Katleija-T

Kirjoitin tässä ketjussa aiemmin hiiren toimimattomuudesta Internet explorer-selaimella. Nyt vasta kurkkasin F-sekuren kuvakkeen alle koneessani ja tarkistin koneeni järjestelmän. Sieltähän löytyikin yksi haittaohjelma explorerilta. Se poistettiin ja jopa selaaminen sujuu jouhevasti.

• ii-li

Norton Antiviruksessa on automattinen virustorjunta päällä koko ajan ja automaattinen päivitys.

Koska Norton etsii viruksia, niin se ei löydä vakoiluohjelmia. Ne poistan AdAwarella joka päivä. Niitä ei juuri koskaan enää asiinny, sillä AdAware on pannut karanteeniin melkein 400 ohjelmienlähettäjää ja poistanut kokonaan 488. Kummankin ohjelman aikana voi käyttää konetta normaalisti, joten niiden ajamisesta ei koidu mitään haittaa.

Onko täällä joku, joka tietää AdAwaresta, kumpi järkevämpää valita valikosta ajon päätyttyä "Remove" (poista) vai "Quarantine" (pane karanteeniin)? Käytän yleensä poista-valintaa. Voisiko quarantine olla tehokkaampi? Mahtaako poista-valinta poistaa vain sillä kertaa ja päästää tulevaisuudessa saman ilkiön uudelleen koneeseen?

Eilen koneeseen tunki väkisin taas Error-Safe-niminen humpuukiohjelma. Ehdin keskeyttää lataamisen, mutta mikään konsti ei estänyt sitä aloittamasta latausta. Vaikka painoin heti sulje-näppäintä, niin se ei vaikuttanut mitään.

Taas kerran jäin ihmettelemään, mikä saa jonkin humpuukimaakarin luulemaan, että sellainen mainonta, joka aiheuttaa saajalleen pelkkää harmia olisi tehokasta.

Error-Safe ei ole varsinaisesti haittaohjelma. Se on epärehellistä bisnestä, mutta ei vahingoita konetta. Se pyytää "testaamaan" koneen, ja kertoo sitten, että koneessa on tuhansia ohjelma- ja muita virheitä. (Sen antama tulos on silkkaa valhetta.) Sitten se tarjoaa ostettavaksi "ohjelman", joka mukamas korjaa kaikki virheet. - Intenetissä on paljon ohjelmistofirmoja, jotka perustavat myyntinsä pelotteluun.

Oma Tietokone-valikossa on "lisää tai poista ohjelma". Kaikkein aggressiivisimmat sisään tunkijat eivät anna poistaa itseään edes sitä kautta.

• Katleija-T
        ii-li kirjoitti:

Norton Antiviruksessa on automattinen virustorjunta päällä koko ajan ja automaattinen päivitys.

Koska Norton etsii viruksia, niin se ei löydä vakoiluohjelmia. Ne poistan AdAwarella joka päivä. Niitä ei juuri koskaan enää asiinny, sillä AdAware on pannut karanteeniin melkein 400 ohjelmienlähettäjää ja poistanut kokonaan 488. Kummankin ohjelman aikana voi käyttää konetta normaalisti, joten niiden ajamisesta ei koidu mitään haittaa.

Onko täällä joku, joka tietää AdAwaresta, kumpi järkevämpää valita valikosta ajon päätyttyä "Remove" (poista) vai "Quarantine" (pane karanteeniin)? Käytän yleensä poista-valintaa. Voisiko quarantine olla tehokkaampi? Mahtaako poista-valinta poistaa vain sillä kertaa ja päästää tulevaisuudessa saman ilkiön uudelleen koneeseen?

Eilen koneeseen tunki väkisin taas Error-Safe-niminen humpuukiohjelma. Ehdin keskeyttää lataamisen, mutta mikään konsti ei estänyt sitä aloittamasta latausta. Vaikka painoin heti sulje-näppäintä, niin se ei vaikuttanut mitään.

Taas kerran jäin ihmettelemään, mikä saa jonkin humpuukimaakarin luulemaan, että sellainen mainonta, joka aiheuttaa saajalleen pelkkää harmia olisi tehokasta.

Error-Safe ei ole varsinaisesti haittaohjelma. Se on epärehellistä bisnestä, mutta ei vahingoita konetta. Se pyytää "testaamaan" koneen, ja kertoo sitten, että koneessa on tuhansia ohjelma- ja muita virheitä. (Sen antama tulos on silkkaa valhetta.) Sitten se tarjoaa ostettavaksi "ohjelman", joka mukamas korjaa kaikki virheet. - Intenetissä on paljon ohjelmistofirmoja, jotka perustavat myyntinsä pelotteluun.

Oma Tietokone-valikossa on "lisää tai poista ohjelma". Kaikkein aggressiivisimmat sisään tunkijat eivät anna poistaa itseään edes sitä kautta.

Kun tarkastelin F-Sekuren tietoturva ohjelmaa koneellani, niin huomasi, että kaikki toiminnot eivät olleet minulla käytössä. Näpyttelin ne käyttöön mm. sen haittaohjelmien eston.

• räikkö

Missä menet. Muistaisitko saamasi tehtävän avata tämä tarpeellinen ketju seuraavallakin sivulla. Ihan numeron kanssa jatkukoon.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      141
      7988
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      32
      3170
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      389
      2254
    4. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      284
      1780
    5. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      150
      1644
    6. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      21
      1481
    7. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      15
      1248
    8. Sokea "ystävälle"

Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1239
    9. En ymmärrä käytöstäsi

Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      1162
    10. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      18
      1142
    Aihe