Megane ei käynnisty

Huoltoonko?

Megane 1.4 Break, vm-00 (ajettu n. 132000) ei käynnisty. Pyörittää kunnolla, mutta ei lupaa. Käynnistyksenestossa ei pitäisi olla vikaa, koska merkkivalo sammuu muutaman sekunnin jälkeen avaimen kääntämisestä m-asentoon. Tarkistettiin muutama sulake yms., mutta niissä ei näyttäisi olevan mitään vikaa. Toista avainta aion vielä varmuuden vuoksi kokeilla.

Auto on temppuillut käynistettäessä pari kertaa aiemminkin. Kerran viime keväänä ja kerran viime viikonloppuna. On kuitenkin näillä kerroilla lähtenyt muutaman yrityksen jälkeen ihan hyvin käyntiin eikä esim. viime viikonloppuna ollut enää muita ongelmia useissa käynnistyksissä. Auto seisoi vajaan viikon, kun ei ollut ajoa.

Onko kokemuksia siitä, missä vika voisi olla? Voiko itse tehdä mitään vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi huoltoon hinauttaminen?

27

25059

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asentaja.

      Mene istumaan autoon, laita lämmityslaitteen puhallin nollille. Kytke sytytysvirta, takapenkin alta kuuluu polttoainepumpun urina muutaman sekunnin.
      Epäilen ettei sieltä kuulu. Todennäköinen vika on polttoainepumppu.

    • vikamega

      Itselläni oli edellisenä autona Megane 1,6 vm.2002. Yksi sen auton vioista oli nimenomaan kuvaamasi kaltaiset käynnistysongelmat. Eräänä päivänä jouduin soittamaan Bilian-huoltoauton paikalle, jotta auto olisi saatu käyntiin. Kyseessä oli pieni vika, jonka korjaamiseen meni alle viisi minuuttia. Eräs anturi (en muista nimeä) piti irrottaa ja putsata crc:llä, jonka jälkeen käynnistysongelmat katosivat kokonaan. Anturi oli moottorin lohkon oikealla puolella (keulasta katsottuna) ja jotta siihen pääsi käsiksi, piti irrottaa muistaakseni ilmanputsari.

      • Köpi69

        Itse olen myös tuon impulssianturin kannalla. Liitin löystyy ajan myöten eikä virta kulje enään. Joskus pelkkä liittimen heiluttelu jo auttaa, mutta parempi olisi avata liitin ja kiristää siellä olevia "pinnejä".


      • jorrma
        Köpi69 kirjoitti:

        Itse olen myös tuon impulssianturin kannalla. Liitin löystyy ajan myöten eikä virta kulje enään. Joskus pelkkä liittimen heiluttelu jo auttaa, mutta parempi olisi avata liitin ja kiristää siellä olevia "pinnejä".

        vaikuttas kyl bensapumpulta tai sit se anturi.. bensapumpun kyllä kuulee jos se toimii kun laitat virrat päälle


    • Huoltoonko?

      Huoltoonhan se Megane piti hinata ja vika oli tuo impulssianturi eli pari oikeaa veikkausta. Anturi on nyt vaihdettu, joten täytyy toivoa, ettei vika enää toistu.

      • mv1

        Mistä paikasta tarkalleen löytyy tämä impulssianturi? Täytyisi ehkä varmuuden vuoksi tarkistaa, vaikka kyseistä ongelmaa ei ole ainakaan vielä ilmennyt. Kilometrejäkin on autolla takana lähes 100 000.


      • Köpi69
        mv1 kirjoitti:

        Mistä paikasta tarkalleen löytyy tämä impulssianturi? Täytyisi ehkä varmuuden vuoksi tarkistaa, vaikka kyseistä ongelmaa ei ole ainakaan vielä ilmennyt. Kilometrejäkin on autolla takana lähes 100 000.

        Kytkinkopan päällä. Tulee sellainen musta liitin.


      • Pittstop

        Megane Breakin (00) impulssianturi oli saanut muutaman pisaran lohkolämmittimen nestettä päällensä ja vioittunut. Vähän alta parisataa egeä oli vian etsintöineen, osineen ja nesteen lisäyksineen. Kyllä lähtee taas...


      • magatso
        Pittstop kirjoitti:

        Megane Breakin (00) impulssianturi oli saanut muutaman pisaran lohkolämmittimen nestettä päällensä ja vioittunut. Vähän alta parisataa egeä oli vian etsintöineen, osineen ja nesteen lisäyksineen. Kyllä lähtee taas...

        itselläni on kanssa 1,4 megane break vm-2000.
        Autossa jos on jäänyt ilmastointi ja
        puhallin 1 ta 2 3,4 asentoon ja ilmastointikytkin
        on päällä ei auto käynnisty kunnolla varsinkaan
        jos moottori on kuuma. heti kun puhaltimen pitää
        0 asennossa auto käynnistyy ongelmitta..outoa.
        onko tällaisesta mitään kokemuksia kellään
        juuri tuli 100 000 km täyteen ei ole muita vikoja aikaisemmin ollut.


      • väiskivesseli
        magatso kirjoitti:

        itselläni on kanssa 1,4 megane break vm-2000.
        Autossa jos on jäänyt ilmastointi ja
        puhallin 1 ta 2 3,4 asentoon ja ilmastointikytkin
        on päällä ei auto käynnisty kunnolla varsinkaan
        jos moottori on kuuma. heti kun puhaltimen pitää
        0 asennossa auto käynnistyy ongelmitta..outoa.
        onko tällaisesta mitään kokemuksia kellään
        juuri tuli 100 000 km täyteen ei ole muita vikoja aikaisemmin ollut.

        megane scenic rt 2.0 98 samaa vikaa! välillä toimii kun ottaa "memo inject" sulakkeen irti ja takas, ja siinä välissä pistää auton lukkoon, välillä taas ei mikään kikka auta! paska auto! muuten olis hyvä, mutku tollasia tietokonevikoja! millä mä saan pois ton varkaudenesto´n ? tollasta kukaan kuitenka huolis!!!


      • japahta
        väiskivesseli kirjoitti:

        megane scenic rt 2.0 98 samaa vikaa! välillä toimii kun ottaa "memo inject" sulakkeen irti ja takas, ja siinä välissä pistää auton lukkoon, välillä taas ei mikään kikka auta! paska auto! muuten olis hyvä, mutku tollasia tietokonevikoja! millä mä saan pois ton varkaudenesto´n ? tollasta kukaan kuitenka huolis!!!

        mikä ihmeen impulssianturi ? mihin tämä antaa tiedon ja miksi? vetää oikariin koko anturin ni ei tartte pelleillä enää ikinä, oikosulut kun eivät yleensä aukea itseksiin!!


      • marther
        japahta kirjoitti:

        mikä ihmeen impulssianturi ? mihin tämä antaa tiedon ja miksi? vetää oikariin koko anturin ni ei tartte pelleillä enää ikinä, oikosulut kun eivät yleensä aukea itseksiin!!

        Tossa on hyvä linkki uk:laiseen forumiin jossa joku ystävällinen on laittanut kuvaten kyseisen anturin...


      • marther

      • Hyvänetti
        magatso kirjoitti:

        itselläni on kanssa 1,4 megane break vm-2000.
        Autossa jos on jäänyt ilmastointi ja
        puhallin 1 ta 2 3,4 asentoon ja ilmastointikytkin
        on päällä ei auto käynnisty kunnolla varsinkaan
        jos moottori on kuuma. heti kun puhaltimen pitää
        0 asennossa auto käynnistyy ongelmitta..outoa.
        onko tällaisesta mitään kokemuksia kellään
        juuri tuli 100 000 km täyteen ei ole muita vikoja aikaisemmin ollut.

        Aivan mahtavaa! Kiitos neuvosta. Tuskissani olin jo valmis kutsumaan hinausauton, mutta neuvosi löydettyäni menin autoon ja otin ilmastoinnin pois päältä kokonaan
        ja avot! Heti lähti käyntiin. Näin vanhempana naisena olen oikein kiitollinen neuvosta.


      • Ekiv

        Renault Megane 1,6 vm 1967 käynnistysongelma korjaantui kun auton sisällä lukitsin avaimella keskuslukon ja avasin sen. Käynnistyi tämän jälkeen normaalisti.


    • olla syy myös

      ei muuta

      • ööääääää

        Antaa tiedon, että moottori pyörii, jonka jälkeen polttoaineen syöttö kytkeytyy ja auto lähtee käyntiin. Hapettunut liitin antaa myös käyntihäiriöitä, jotka muistuttaa puola vikoja. Itse anturi vikaantuu harvoin. Vaihdettavissa itse 2 ruuvilla ja sähköliitin, mutta useasti auttaa pelkkä liittimen tai anturin putsaus. Hommaan kuluu noin 5 minuuttia.


      • tauno7
        ööääääää kirjoitti:

        Antaa tiedon, että moottori pyörii, jonka jälkeen polttoaineen syöttö kytkeytyy ja auto lähtee käyntiin. Hapettunut liitin antaa myös käyntihäiriöitä, jotka muistuttaa puola vikoja. Itse anturi vikaantuu harvoin. Vaihdettavissa itse 2 ruuvilla ja sähköliitin, mutta useasti auttaa pelkkä liittimen tai anturin putsaus. Hommaan kuluu noin 5 minuuttia.

        kannattaa ensin vain vähän heiluttaa anturia ja liittimiä, minun auton tapauksessa tämä auttoi jo.


    • ukatri

      Megessäni on ollut aivan samanlaisia ongelmia. Auto on ollut minulla 1,5 vuotta. Tänä vuonna ilmeni näitä oireita. Aiemmin lähti kolmannen starttauksen jälkeen käyntiin, mutta nyt tällä viikolla ei lähtenytkään. Eli, ei muuta kuin tilasin hinauksen!!! Mutta onneksi oli Kasko, joten ei tarvinnut hinauksesta maksaa. Sain merkkihuollosta tietää impulssianturin viasta ja sen korjaus tuli maksamaan 279 ekee. Eli tyyristä, tyyristä!!! Viime vuonna ostin Meganen ja myyjä kertoi voivani ajella huoletta ainakin 20 tuhatta/km ettei tarvi uusia jakopäänhihnaa ja muutenkin huollettu joulukuussa 2009. Mutta kuinka ollakaan, 2 kuukauden päästä ostosta meni jakopään hihna, joka oli myös tosi kallis remppa, mutta ehkäpä nyt voi ajella NE määrätyt kilometrit rempan jäkeen ja toivottavasti käynnistyy tämän viimeisen rempan jälkeen ongelmitta. No, sitähän sanotaan että tyhmyydestä sakotetaan! Tällä kertaa kolahti minuun ;)

      • omassa meganessa

        ensimmäiset impulssianturin oireet ilmeni kaksi vuotta sitten. Sitä ei korjattu vaan pikkuisen heilutin sitä, oireet loppuivat. Tänä syksynä oire tuli taas kerran, sama toimenpide ja oire loppui. Ei kannata aina heti korjauttaa merkkihuollossa, siellä kun ei korjata vaan vaihtavat periaatteessa ihan toimivia osiakin. Tästä on itselläni pitkä lista: takalasille ei tullut vettä, kuulemma pumppu rikki, halusivat vaihtaa uuteen. Sanoin että siellä ei ole takaiskuventtiili (eivät tienneet tästä asiasta). Takapyyhin ei toiminut, halusivat vaihtaa uuden moottorin, sanoin että se vaatii piikuisen öljyä koska sillä on taipumus ruostua kiinni. Nyt toiminut neljä vuotta ongelmitta. Lukoista ja impulssianturista vastaavia tarinoita :-)


    • meganebreak

      Eli onko kyseessä tällainen mötikkä: http://www.varaosat24.com/fi/varasto2/11486/7025,183937/443079

      Ja tuo sopii kait megane farkkuun vm- 00...meinaan mulla myöskin kun auto seisoo sadekeleillä kauemmin niin ei sitten millään meinaa lähtee käyntiin.

      Enkä minä kyllä kuule mitään bensapumpun ääntä ennen starttausta, siis silloinkaan kun auto käynnistyy ok. Taidan olla paitsi tyhmä, myös kuuro mutta ehkä siis osaisin tuollaisen vaihtaa - jos sen jostain löydän...

    • mä12345678

      Oliskohan tuo automaattivaihteisen? Mielestäni meillä se liitin osa on erinäköinen. Kun kurkkaat konehuoneeseen kytkimen puolelta ja katsota kytkinkotelon ja moottorin rajapintaan, niin et voi erehtyä osasta.

    • dfghdsdfgsdf

      Kyseessä on kampiakselin asentotunnistin.

    • Ranski

      Megane 2004 käynnistyy kyllä, mutta pienen ylimääräisen äänen jälkeen sammuu, jos ei anna kaasua käynnistäessä. Onko muilla samoja probleemia??

    • insku89

      Missä on vika kun megane ei käynnisty? ei edes lupaa mitään kuuluu vaan outo rohina kun kääntää virrat pois... apuvirtaa annettu, sulakkeet vaihettu ja vaikka mitä muuta... olisko startti sökö????? pikaisia vastauksia kits!!!

      • rönöö

        Megane vm 2004 ei käynnistynyt. Jonkin ajan päästä lähtikin käymään, mutta sammui yllättäen. Seuraavana aamuna ei latauksien ym jälkeen ei enää lähtenyt. Herjasi electrical fault. Kävin piuhoja ja liittimiä läpi. Ei auttanut. Sitten otin nokka-akselin asentoanturin liittimestä irti ja piinattu rellu lähti samantien käymään. Eikä enää sammunutkaan itsekseen. Anturi Volvo-liikkeessä 162€ ja tarvikkeena noin 40€. Mukava nelinkertainen hinta varsinkin, kun ns tarvikeosassa oli ihan rellun logokin ; )

        Toivottavsti jollekin on hyötyä.

        Olisi kiva tietää, mihin kaikkeen tuo anturi vaikuttaa, koska ilman sitä auto toimi ihan hyvin. Vaikuttaaako esim. päästöarvoihin?


    • lhglyukyi

      Scenic 2002.ssa oli sama vika. Kylmänä lähti aina hyvin, lämpimänä ei ollenkaan ellei heilutellut tuota asentoanturia ensin. Paitsi mäkilähdöllä, silloin lähti lämpimänäkin kuin palmun alta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2472
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      73
      1102
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe