Hinnoittelu

perusteet

Keskustelin tuttavani kanssa hinnoittelusta. Hän on rakennusalan yrittäjä ja minä toimin metsäkonealalla. Hän sanoi, että putkimiehen "saa" töihin 45e/h. Mitkä ovat sitten putkimiehen kulut verraattuna metsäkoneisiin? En halua kommentoida metsäkonealan tuntitaksoja tarkemmin, koska se vain provosoisi tämänkin keskustelun asiattomalle linjalle. Mutta sen verran kerron, että metsäkoneen hinta on tosi moninkertainen verrattuna putkimiehen kalustoon, mutta taksojen ero ei ole ihan niin moninkertainen.

12

9475

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kone tekee

putkimies ei saa työstään kuin "25e" tunnilta netto palkkaa ,harvesteri hakkaa 1000e tunnissa,putkarin palkalla ei tosiaan harvesteria yllä pidettäisiin.

• mölli

minkälaisessa hakkuussa moto hankkii tonnin tunnissa?

• "ehkä"....
        mölli kirjoitti:

minkälaisessa hakkuussa moto hankkii tonnin tunnissa?

vanhaa mummon tonnia tunnissa!!!
        ja se toteutuu joka tunti ainakin meillä, että voi siinä putkimiehelle tulla jakarin kanssa kiirus.............

• R.L
        "ehkä".... kirjoitti:

vanhaa mummon tonnia tunnissa!!!
        ja se toteutuu joka tunti ainakin meillä, että voi siinä putkimiehelle tulla jakarin kanssa kiirus.............

Nämä kustannuslaskenta jutut on aika haastavia. Näistä saa aikaan mielenkiintoisia juttuja. Moton tuntituotostavoite on oltava se 150€ ja ajokoneella 65 € - vaan näihin lukemiin tosi harva pääsee - tosiasiassa ei kukaan. Toki hetkellisesti - sitä en kiellä. On kuitenkin muistettavam, että liikutaan niin kausiherkällä toiminta-alalla, että ei voi oikein yleistää noita tuotoksia. Ihan sama kuin mulla tänään Muuramen Shellillä - voitin 20 euroa hedelmäpelissä - tai siis voitinko? - laitoin ensin 4 euroa - joten tulos oli siis 16 euroa - no ei siinä mitään - mulla meni siihen aikaa 10 minuuttia - voinko siis sanoa, että hankin hedelmäpelillä 96 euroa tunnissa. Sehän olisi vuositasolla kunnon hanketta - ja minä poika pelaisin tuolla taksalla ainakin 15 tuntisia päiviä.... Ei millään pahalla, mutta jos hieman laitetaan näkökulmaa keskusteluun

• ymmärrän....
        R.L kirjoitti:

Nämä kustannuslaskenta jutut on aika haastavia. Näistä saa aikaan mielenkiintoisia juttuja. Moton tuntituotostavoite on oltava se 150€ ja ajokoneella 65 € - vaan näihin lukemiin tosi harva pääsee - tosiasiassa ei kukaan. Toki hetkellisesti - sitä en kiellä. On kuitenkin muistettavam, että liikutaan niin kausiherkällä toiminta-alalla, että ei voi oikein yleistää noita tuotoksia. Ihan sama kuin mulla tänään Muuramen Shellillä - voitin 20 euroa hedelmäpelissä - tai siis voitinko? - laitoin ensin 4 euroa - joten tulos oli siis 16 euroa - no ei siinä mitään - mulla meni siihen aikaa 10 minuuttia - voinko siis sanoa, että hankin hedelmäpelillä 96 euroa tunnissa. Sehän olisi vuositasolla kunnon hanketta - ja minä poika pelaisin tuolla taksalla ainakin 15 tuntisia päiviä.... Ei millään pahalla, mutta jos hieman laitetaan näkökulmaa keskusteluun

kyllä että toi tuntituotos pistää kirjottelee kaikenmoista - varsinkaan jollei itse siihen ole kyennyt syystä tai toisesta!!
        Usko pois vaan että metsäalaltakin löytyy (ei montaa) todella menestyviä urakointi firmoja, mutta niissä on se erikoista ettei niitä näy esson baarissa pitkin päiviä istumassa eikä ainakaan pelaamassa pajatsoa!!
        Olen usein kyllä ihmetelly monia kavereita jotka ovat kalliita investointeja tehneet et miten heillä on niin pirusti aikaa valittaa surkeutta kylillä joka kuppilassa kun pitäisi olla rahan teossa tai kiivaasti etsimässä rahan tekijöitä firmaansa (ei...ei varmasti niitä rahan tekijöitä ei kannata kuppiloista etsiä), eletään niin hiton kärsimätöntä elämää - heti on saatava mulle kaikki tänne ja heti systeemiä eikä keskitytä firman hoitoon (joo tiedän vapaa ajan, mutta se olisi pitänyt miettiä ennen karmeita investointeja) joka vaatii metsäalallakin investoinnin suuruuden takia vähintään 10 ekaa vuotta KOKO PERHEELTÄ!!! sen jälkeen on hyvinkin mahollista nauttia saavutuksista mutta se on ensin vaatinut kovat uhraukset - SELLASTA SE YRITTÄMINEN NYT VAAN ON!!! Jollei siihen ole valmis niin on parempi pysyä renkinä. Meillä oli kolmen moton keskitunti tuotos vuodella 2005 145,30euroa koneeseen tullutta tuntia kohen - joten onnistuu kyllä jos on halua.

• H.Hoilanen
        ymmärrän.... kirjoitti:

kyllä että toi tuntituotos pistää kirjottelee kaikenmoista - varsinkaan jollei itse siihen ole kyennyt syystä tai toisesta!!
        Usko pois vaan että metsäalaltakin löytyy (ei montaa) todella menestyviä urakointi firmoja, mutta niissä on se erikoista ettei niitä näy esson baarissa pitkin päiviä istumassa eikä ainakaan pelaamassa pajatsoa!!
        Olen usein kyllä ihmetelly monia kavereita jotka ovat kalliita investointeja tehneet et miten heillä on niin pirusti aikaa valittaa surkeutta kylillä joka kuppilassa kun pitäisi olla rahan teossa tai kiivaasti etsimässä rahan tekijöitä firmaansa (ei...ei varmasti niitä rahan tekijöitä ei kannata kuppiloista etsiä), eletään niin hiton kärsimätöntä elämää - heti on saatava mulle kaikki tänne ja heti systeemiä eikä keskitytä firman hoitoon (joo tiedän vapaa ajan, mutta se olisi pitänyt miettiä ennen karmeita investointeja) joka vaatii metsäalallakin investoinnin suuruuden takia vähintään 10 ekaa vuotta KOKO PERHEELTÄ!!! sen jälkeen on hyvinkin mahollista nauttia saavutuksista mutta se on ensin vaatinut kovat uhraukset - SELLASTA SE YRITTÄMINEN NYT VAAN ON!!! Jollei siihen ole valmis niin on parempi pysyä renkinä. Meillä oli kolmen moton keskitunti tuotos vuodella 2005 145,30euroa koneeseen tullutta tuntia kohen - joten onnistuu kyllä jos on halua.

Montako tuntia tuli? Jotta se touhu on businesta on koneeseen tultava vähintään 3500 tuntia, jos ei niin liian monta konetta - ylikapasiteettia. 3500*145= hyvä tulos ja silloin ollaan oikealla tasolla. Siirrot busines mies on tietysti ulkoistanut. Kuka sitä nyt kannattamatonta kalustoa maksaa.

• eeeeelis

minä en maksais putkimiehelle tuollasta palkkaa.
      30€kuitilla maksimi ja työn pitää joutua eikä nysvätä!

• kone tekee

kukaan tulisi putkarin töitä tekemäänkään 30e brutto tunti, ellet sitten asu samoilla paikoilla, missä mototkin töitä tekee.

• upm:n urakoitsija

Taksat on pyöriny 8-9 euron kieppeillä motti ja se on KESKIARVO koko vuoden hakkuille. vähemmän aukoilta ja enemmän harvennuksilta. mitä pienenpää harvennus sitä enenpi.
      JA toi taksa on TIEN VARTEEN taksa...

• oletko....

joku firman mies kun tollasia taksoja pyörittelet? 35% harvennusta ja ajomatkoja 0-900 metriin ja taksa pyörii meillä ja monella muulla pikkusen yli kymppi vuodessa siis keskitaksa ja tietenkin ilman veroa.

• hyvät hinnat
        oletko.... kirjoitti:

joku firman mies kun tollasia taksoja pyörittelet? 35% harvennusta ja ajomatkoja 0-900 metriin ja taksa pyörii meillä ja monella muulla pikkusen yli kymppi vuodessa siis keskitaksa ja tietenkin ilman veroa.

Teillä on hyvät hinnat,noihin voi tulla viel
        kilpailia ja tiputtaa teidät ringistä. Tässä
        putosi mielikuva alhaalla olevista taksoista.

• taksat
        hyvät hinnat kirjoitti:

Teillä on hyvät hinnat,noihin voi tulla viel
        kilpailia ja tiputtaa teidät ringistä. Tässä
        putosi mielikuva alhaalla olevista taksoista.

mitään huonoja ole,se on vaan sitä "viran puolesta natinaa".Ihan vaan sen vuoksi etteivät kuskit rupeis parkumaan lisää liksaa.Se on niin helvetin helppo itkeä kuskille köyhyyttään ja esittää nälkäkuoleman partaalla elävää.Mut seuratkaapa miten ne loppujen lopuksi elää ja rellestää siitä näyttää olevan köyhyys kaukana!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe