"Jokamiehenoikeus"

kutkut

Luin englanninkielisestä matkaoppaasta, että uudessa seelannissa olisi myös voimassa meilläkin tunnetut jokamiehenoikeudet ainakin telttailun osalta. Onko kukaan kokeillut telttailua jollain mukavalla, rauhallisella rannalla? Liekkö kuinka turvallista? Olisihan se mukavaa herätä aamulla valtameren kohinaan ja karistaa unen rippeet silmistä pulahtamalla viileään valtamereen :). Aiomme näet ottaa teltan mukaan matkalle uuteem seelantiin ja jos sopiva paikka löytyy niin viettää ainakin yksi yö romanttisesti teltassa jollain kauniilla, rauhaisalla rannalla Tyynen valtameren äärellä.

6

1411

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laukunpakkaaja

Kiva, että näitä "erilaisia" ideoita tulee vielä muillakin mieleen.
      Eiköhän Uusi-Seelanti ole melko turvallinen paikka telttailla. Naapurimaa Australiaan tapaan melko turvallinen ja rauhallinen saarimaa.

Varmasti mukava herätä aaltojen kohinaan ja pulahtaa turkosin väriseen 30 asteiseen mereen aamuhelteellä :)

• Kiwi

Laukunpakkaaja missä päin Uudessa Seelannissa voit pulahtaa 30 asteiseen meriveteen ???

Tuskin löytyy edes läheltä noin lämmintä luonnonvaraista vettä paitsi Rotoruan kuumilta lähteiltä

• puhut
        Kiwi kirjoitti:

Laukunpakkaaja missä päin Uudessa Seelannissa voit pulahtaa 30 asteiseen meriveteen ???

Tuskin löytyy edes läheltä noin lämmintä luonnonvaraista vettä paitsi Rotoruan kuumilta lähteiltä

Tuota samaa minäkin tässä mietin hetki aikaisemmin.. Ja jokamiehen oikeuksista, niitä tuskin tunnetaan Uudessa-Seelannissa, ainakaan samanlaisina kuin Pohjoismaissa. Tosin rannalla varmaan saa telttailla jos siltä tuntuu. Itse vietin kerran yön Meksikossa rannalla teltassa, oli ihan kiva kokemus. Tosin siellä sai aamukahdeksalta pulahtaa 30 asteiseen meriveteen!

• Minulito

Reissasin Uudessa-Seelannissa pari vuotta sitten vähän yli kuukauden ja useampi yö tuli teltassa nukuttua. Mahtava reissu oli ja maa on todella turvallinen, siitä ei ainakaan tarvitse huolia.
      Itse olin siellä huhtikuussa ja alkoi olla jo aika kylmä telttailulle, joten jos olette pian lähdössä niin kannattaa varata paksu makuupussi.

Mutta vinkkinä voin sanoa, että etelä saarelta Motuekan läheltä löytyy Abel Tasman luonnonpuisto missä voi käydä retkeilemässä. Itse kävin siellä kolme päivää ja kaksi yötä vaeltamassa ja sitten vesitaksilla pääsin takasin lähtöpisteeseen. Sieltä löytyy vesiputouksi ja vihreää metsää. Kaunista. Molemmat yöt olin teltassa, ensimmäisen rannalla ja toisen telttailupaikalla mistä löytyi myös nuotiopaikka ja pikku majoja jos halusi sängyn alleen.
      http://www.abeltasman.co.nz/
      tuossa netti osoite joiltain matkanjärjestäjiltä. Matkan voi tietysti itsekin helposti järjestää: reppuselkään ja jalat alle. Niin helppoa se on :)
      No mutta, hyvää matkaa teille!
      Jos haluatte lisää vinkkejä niin autan kyllä mielelläni niin hyvin kuin pystyn, kysykää vaan :)

• murupussi

Kiitos sulle aivan mielettömästi tosta ja linkistä ja ton paikan kertomisesta! :D

• Kiwifinn

Aika hyvin taalla voi leiriytya kunhan ei ole kovin nakosalla leirintaalueen vieressa. Etelasaarella on helpompaa kun on vahemman populaatiota ja paljon valtion metsia ja kansallispuistoja. Katso http://www.doc.govt.nz/explore/001~national-parks/index.asp
      Pyoraily on hyva tapa reissata Etelasaarella, Pohjoissaarella on hiukan vaarallista jos tulee kapealla tiella toisesta suunnasta rekka ja toisesta suunnasta bussi. Mun piti ajaa ojan puolelle kyseisessa tilaanteessa vuosia sitten Aucklandista pohjoiseen. Lonely planet opaskirjoista loytyy pyoraily ja patikointioppaat tietysti Englannniksi. Kia Ora Tervetuloa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      75
      1759
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      25
      1252
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      34
      1142
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      135
      943
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      836
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      704
    7. 77
      662
    8. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      198
      642
    9. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      608
    10. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      581
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      528
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      58
      507
    14. 36
      494
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    16. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      21
      448
    17. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    18. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    19. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe