"Jokamiehenoikeus"

kutkut

Luin englanninkielisestä matkaoppaasta, että uudessa seelannissa olisi myös voimassa meilläkin tunnetut jokamiehenoikeudet ainakin telttailun osalta. Onko kukaan kokeillut telttailua jollain mukavalla, rauhallisella rannalla? Liekkö kuinka turvallista? Olisihan se mukavaa herätä aamulla valtameren kohinaan ja karistaa unen rippeet silmistä pulahtamalla viileään valtamereen :). Aiomme näet ottaa teltan mukaan matkalle uuteem seelantiin ja jos sopiva paikka löytyy niin viettää ainakin yksi yö romanttisesti teltassa jollain kauniilla, rauhaisalla rannalla Tyynen valtameren äärellä.

6

1292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laukunpakkaaja

      Kiva, että näitä "erilaisia" ideoita tulee vielä muillakin mieleen.
      Eiköhän Uusi-Seelanti ole melko turvallinen paikka telttailla. Naapurimaa Australiaan tapaan melko turvallinen ja rauhallinen saarimaa.

      Varmasti mukava herätä aaltojen kohinaan ja pulahtaa turkosin väriseen 30 asteiseen mereen aamuhelteellä :)

      • Kiwi

        Laukunpakkaaja missä päin Uudessa Seelannissa voit pulahtaa 30 asteiseen meriveteen ???

        Tuskin löytyy edes läheltä noin lämmintä luonnonvaraista vettä paitsi Rotoruan kuumilta lähteiltä


      • puhut
        Kiwi kirjoitti:

        Laukunpakkaaja missä päin Uudessa Seelannissa voit pulahtaa 30 asteiseen meriveteen ???

        Tuskin löytyy edes läheltä noin lämmintä luonnonvaraista vettä paitsi Rotoruan kuumilta lähteiltä

        Tuota samaa minäkin tässä mietin hetki aikaisemmin.. Ja jokamiehen oikeuksista, niitä tuskin tunnetaan Uudessa-Seelannissa, ainakaan samanlaisina kuin Pohjoismaissa. Tosin rannalla varmaan saa telttailla jos siltä tuntuu. Itse vietin kerran yön Meksikossa rannalla teltassa, oli ihan kiva kokemus. Tosin siellä sai aamukahdeksalta pulahtaa 30 asteiseen meriveteen!


    • Minulito

      Reissasin Uudessa-Seelannissa pari vuotta sitten vähän yli kuukauden ja useampi yö tuli teltassa nukuttua. Mahtava reissu oli ja maa on todella turvallinen, siitä ei ainakaan tarvitse huolia.
      Itse olin siellä huhtikuussa ja alkoi olla jo aika kylmä telttailulle, joten jos olette pian lähdössä niin kannattaa varata paksu makuupussi.

      Mutta vinkkinä voin sanoa, että etelä saarelta Motuekan läheltä löytyy Abel Tasman luonnonpuisto missä voi käydä retkeilemässä. Itse kävin siellä kolme päivää ja kaksi yötä vaeltamassa ja sitten vesitaksilla pääsin takasin lähtöpisteeseen. Sieltä löytyy vesiputouksi ja vihreää metsää. Kaunista. Molemmat yöt olin teltassa, ensimmäisen rannalla ja toisen telttailupaikalla mistä löytyi myös nuotiopaikka ja pikku majoja jos halusi sängyn alleen.
      http://www.abeltasman.co.nz/
      tuossa netti osoite joiltain matkanjärjestäjiltä. Matkan voi tietysti itsekin helposti järjestää: reppuselkään ja jalat alle. Niin helppoa se on :)
      No mutta, hyvää matkaa teille!
      Jos haluatte lisää vinkkejä niin autan kyllä mielelläni niin hyvin kuin pystyn, kysykää vaan :)

      • murupussi

        Kiitos sulle aivan mielettömästi tosta ja linkistä ja ton paikan kertomisesta! :D


    • Kiwifinn

      Aika hyvin taalla voi leiriytya kunhan ei ole kovin nakosalla leirintaalueen vieressa. Etelasaarella on helpompaa kun on vahemman populaatiota ja paljon valtion metsia ja kansallispuistoja. Katso http://www.doc.govt.nz/explore/001~national-parks/index.asp
      Pyoraily on hyva tapa reissata Etelasaarella, Pohjoissaarella on hiukan vaarallista jos tulee kapealla tiella toisesta suunnasta rekka ja toisesta suunnasta bussi. Mun piti ajaa ojan puolelle kyseisessa tilaanteessa vuosia sitten Aucklandista pohjoiseen. Lonely planet opaskirjoista loytyy pyoraily ja patikointioppaat tietysti Englannniksi. Kia Ora Tervetuloa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      79
      1469
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1133
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      960
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      169
      909
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      842
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      77
      695
    Aihe