minun lapseni ei sinne mene.

Vaihtoehto aikuinen.

Itse kävin steinerkoulun lukioastetta jyväskylässä aikoinaan. SItä silloin markinointiin taidepohjasena kouluna, ja paskat se mitää taidepohjanen ole. Kuvamataitoa oli kerran viikossa tunti. Olin erilainen nuori, hiljainen ja persoonallinen, hyvin taiteellinen ja koulukiusattu joten kaikki aattelivat että Steiner olisi paras paikka minulle. Ei tosiaan ollut, AIVAN liian uskonollinen. Uskontoa tuputettiin joka välissä, ihan ihme jutuilla.
Mikään ei ollut varmaa koskaan, ei ollut kirjoja vaan opiskelu perustui omille muistiinpanoille. Ja minulla oli paha lukihäiriö joten olin ihan hukassa asioiden kanssa ja en sitten tiedä johtuko erilaisuudestani, omista uskomuksistani ja mielipiteistäni kun kukaan ei sitten suostunut myöskään auttamaan ongelmassani.
Opettajat olivat hyvinkin töykeitä ajoittain, johtuen uskonollisista syistä varmaan. Jätin kesken lopulta koska jauhoin paikoillani. luokaltani lopetti moni kesken. Ei oppinut mitään muuta kun ahistumaan kaikesta tuputuksesta ja painostuksesta.
Omat lapseni eivät steineriin mene. He jättävät väliin maanmittausleirit, eurytmiat, yksikköympyrät ja jumalan ylistämisen joka välissä. ja lukukausi maksut olivat kalliit ja mihin se raha meni..koska ei ollut kirjoja ja kaikki tavarat ja välineet olivat vanhoja ja käytettyjä. Ihmetouhua oli koko paikka.

20

1289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että taas joku

      Vaihtoehto aikuinen, olen kanssasi samalla linjalla tuon juttusi kanssa, ja olen sitä mieltä että minäkään en lastani steinerkouluun pistä. Mä haluan mun penskoille paremman koulun kuin joku steiner. Steiner-koulu ei vain iske jotenkaan meikäläiseen. Minä en ole koskaan oikein uskonut niiden oppeihin, enkä tule koskaan myöskään uskomaankaan. Tällä foorumilla jos ja kun lukee näitä juttuja, niin iso osa niistä perusteluista mitkä on steinerkoulun puolella, niin ne perustelut on aika säälittäviä.

      • ...

        Mihin oppeihin et usko?

        Mitä tiedät steinerkouluista?

        Mistä olet tietosi kerännyt?


      • että taas joku
        ... kirjoitti:

        Mihin oppeihin et usko?

        Mitä tiedät steinerkouluista?

        Mistä olet tietosi kerännyt?

        Mihin oppeihin et usko?
        -En usko mitenkään eurytmiaan, mitä hyötyä siitä on? Kaikki siihen liittyvä ja muut tuollaiset hömppäjutut! En edes tiedä että mitä kaikkea siellä opetetaan.

        Mitä tiedät steinerkouluista?
        -Tiedän että steinerkoulu on kestoltansa vähän normaalia peruskoulua pidempi. Siellä on eurytmiaa. Kuuleman mukaan (mitä olen tällä palstalla lukenut) siellä on taide aineita paljon, olen saanut ainakin sellaisen käsityksen lukiessani tätä palstaa.

        Mistä olet tietosi kerännyt?
        -Noh, myönnän että olen osan tietoni lukenut netistä ja osan olen ajatellut että noin se voisi mennä. Myönnän, että kaikki tiedot eivät välttämättä ole oikein koska en itse ole koskaan steinerkoulua käynyt. Mutta tiedän, että olen myös oikeassa joissakin asioissa, eli mun kaikkia juttuja sun on turha yrittää kumota, vaikka se ei ehkä ole mukavaa kun toinen tulee kysenalaistamaan asioita, varsinkin jos ei ole kunnon perusteluja.


    • ...

      Itse käyn lukion ensinmäistä pk-seudulla.Taide aineita on vaikka millä mitalla.Kuvaamataitoa kerran viikossa,syventävää kuvaamataitoa kerran,valinnaista kuvaamataitoa kerran ja vielä olisi mahdollisuus ottaa 2 lisätuntia viikkoa kohti. Lisäksi on ollut 2 viikon kudonta kurssi tänä vuonna. keramiikkaa oli 3 viikkoa.

      Uskonnolisuudesta sen verran että oma uskonnonopettajani vaikuttaa lähinnä ateistilta. Uskontoa on kerran viikossa enkä ole siihen muualla koulussa törmännyt.

      Useimmissa aineissa on kirjat. Sitäpaitsi musitiinpano menetelmä on varsin tehokas, viime historian sekä yhteiskuntaopin kokeesta 9½ ilman lukemista.

      Opettajat ovat ystävällisiä, heihin voi tutustua pienikokositen luokkien ansiosta hyvin.Oppilaat eivät ole vain nimiä opettajille niinkuin peruskoulussa.

      Hmm..Sukulaiseni kiinnostui maanmittauksesta juuri tämän maanmittausleirin ansiosta, työskentelee tällä hetkellä maanmittarina.

      Et selvästikkään ole käynyt Steinerkoulu kun tuollaista paskaa tänne kirjoittlet.Pahempaa tekstiä kuin neuvostoliittolaiselta agitaattorilta.Häpeä!

      • ovatko noin törkeitä?

        Moi! En ole tämän ketjun aloittaja enkä tunne kauheasti steinerkoulua. Sinä ilmeisesti olet käynyt steinerkoulun, ymmärsin tekstistäsi näin, sinä ainakin tunnut tietävän asiasta jotain.

        Mutta saanko kysyä, että opettaako steinerkoulu ihmisistä noin törkeitä niinkuin sinä olet?


      • vaihtoehto aikuinen.
        ovatko noin törkeitä? kirjoitti:

        Moi! En ole tämän ketjun aloittaja enkä tunne kauheasti steinerkoulua. Sinä ilmeisesti olet käynyt steinerkoulun, ymmärsin tekstistäsi näin, sinä ainakin tunnut tietävän asiasta jotain.

        Mutta saanko kysyä, että opettaako steinerkoulu ihmisistä noin törkeitä niinkuin sinä olet?

        rakas ensimäista lukiovuottasi käyvä lapsukainen, itse kävin steinerlukiota melkein kolme vuotta ja se oli 9 vuotta sitten. en voi mitenkään tietää onko teille nykyään jopa kirjat annettu mutta meillä niitä ei ollut tosiaankaan. ja sitä kuvamataitoa, puhumattakaan keramiikasta ei ollut kun tunti viikossa. oliko se sitten resursseista vai mistä kiinni. voi olla että helsinkiläisillä on suuremat resurssit siellä hommailla steinerissä mutta täälläpä ei ollut. Mutta pelkästään kyseisen paikan ilmapiiri on minusta väärä lapsille, tai ainakin omilleni. En suosittele kuitenkaan kyseistä koulua tuttavilleni tai edes kenelekkään. Sinä voit ihan rauhassa Eurytmätä siellä ja mennä havuspiraaleissasi, mutta minulle koko kolme vuotta oli ahistavaa ja painostavaa, pieni sielusta ja ennakkoluulosta touhua. Ja ainakaan täällä ne ei teinyt taiteesta paskan vertaa, opetus oli ala-aste tasoa että piirtäkääs lumiukkoa ja pääsiäistipuja.


      • ...
        ovatko noin törkeitä? kirjoitti:

        Moi! En ole tämän ketjun aloittaja enkä tunne kauheasti steinerkoulua. Sinä ilmeisesti olet käynyt steinerkoulun, ymmärsin tekstistäsi näin, sinä ainakin tunnut tietävän asiasta jotain.

        Mutta saanko kysyä, että opettaako steinerkoulu ihmisistä noin törkeitä niinkuin sinä olet?

        Steinerkoulu ei opeta ihmisistä törkeitä.

        Steinerkoulu ei myöskään opeta ihmisiä levittämään perätöntä propagandaa ja mustamaalaamaan toisinajattelevia.


      • ovatko noin törkeitä?
        vaihtoehto aikuinen. kirjoitti:

        rakas ensimäista lukiovuottasi käyvä lapsukainen, itse kävin steinerlukiota melkein kolme vuotta ja se oli 9 vuotta sitten. en voi mitenkään tietää onko teille nykyään jopa kirjat annettu mutta meillä niitä ei ollut tosiaankaan. ja sitä kuvamataitoa, puhumattakaan keramiikasta ei ollut kun tunti viikossa. oliko se sitten resursseista vai mistä kiinni. voi olla että helsinkiläisillä on suuremat resurssit siellä hommailla steinerissä mutta täälläpä ei ollut. Mutta pelkästään kyseisen paikan ilmapiiri on minusta väärä lapsille, tai ainakin omilleni. En suosittele kuitenkaan kyseistä koulua tuttavilleni tai edes kenelekkään. Sinä voit ihan rauhassa Eurytmätä siellä ja mennä havuspiraaleissasi, mutta minulle koko kolme vuotta oli ahistavaa ja painostavaa, pieni sielusta ja ennakkoluulosta touhua. Ja ainakaan täällä ne ei teinyt taiteesta paskan vertaa, opetus oli ala-aste tasoa että piirtäkääs lumiukkoa ja pääsiäistipuja.

        Siis itsehän en ole käynyt steinerkoulua, enkä ole edes lukiossa, jos minulle sanoit tuon "rakas ensäimmäistä lukiovuottasi käyvä lapsukainen".


      • ...
        vaihtoehto aikuinen. kirjoitti:

        rakas ensimäista lukiovuottasi käyvä lapsukainen, itse kävin steinerlukiota melkein kolme vuotta ja se oli 9 vuotta sitten. en voi mitenkään tietää onko teille nykyään jopa kirjat annettu mutta meillä niitä ei ollut tosiaankaan. ja sitä kuvamataitoa, puhumattakaan keramiikasta ei ollut kun tunti viikossa. oliko se sitten resursseista vai mistä kiinni. voi olla että helsinkiläisillä on suuremat resurssit siellä hommailla steinerissä mutta täälläpä ei ollut. Mutta pelkästään kyseisen paikan ilmapiiri on minusta väärä lapsille, tai ainakin omilleni. En suosittele kuitenkaan kyseistä koulua tuttavilleni tai edes kenelekkään. Sinä voit ihan rauhassa Eurytmätä siellä ja mennä havuspiraaleissasi, mutta minulle koko kolme vuotta oli ahistavaa ja painostavaa, pieni sielusta ja ennakkoluulosta touhua. Ja ainakaan täällä ne ei teinyt taiteesta paskan vertaa, opetus oli ala-aste tasoa että piirtäkääs lumiukkoa ja pääsiäistipuja.

        No näin ei kuitenkaan enään ole,turha siis mustamaalata steinerkouluja


      • vaihtoehto aikuinen
        ovatko noin törkeitä? kirjoitti:

        Siis itsehän en ole käynyt steinerkoulua, enkä ole edes lukiossa, jos minulle sanoit tuon "rakas ensäimmäistä lukiovuottasi käyvä lapsukainen".

        En tarkoittanut sinua vaan juuri tuota steinerlukiolaista. tuli vaan väärään lokeroon.


      • vaihtoehto aikuinen
        ... kirjoitti:

        No näin ei kuitenkaan enään ole,turha siis mustamaalata steinerkouluja

        en mustamaalaa, se on vain minun mielipiteeni ja käsitykseni. ja täällä kysyttiin mielipidettä kyseisestä koulusta. Jos ovat muuttaneet joitakin asioita nykyään niin hyvä niille mutta tuskin se perusajatus on mihikkään hävinnyt siitä ja edelleenkin minusta koko koulu on yks pimpelipom.


      • vaihtoehto aikuinen
        ... kirjoitti:

        Steinerkoulu ei opeta ihmisistä törkeitä.

        Steinerkoulu ei myöskään opeta ihmisiä levittämään perätöntä propagandaa ja mustamaalaamaan toisinajattelevia.

        mikään kirjotuksestani ei ollut perätöntä, vai olitko tuolloin samassa koulussa opiskelemassa ja todistaa sanani perättömäksi, no et ollut joten et voi tietää. sinulla on vain käsitys nykypäivän steineristä ja minulla on käsitys vain tuolloin steineristä, joten ei niin sinunkaan kun minunkaan ole ainut oikea totuus koska nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksiin perustuvia totuuksia.
        Ja ne niin steinerin toisinajattelevat, no meidän koulun toisinajattelevien päähän ei mahtunut kuin se että he ajattelevat oikein ja kaikki muu menee helvettiin. Ja jos ei suostunut tähä aivopesuun niin ei kohtelukaan ollut niin mielyttävää. Eiköhän ihmiset jotka miettii laittaako lapsensa Steineriin lue puoltavia ja vastaan olevia kommentteja täällä ja osaa tehä omat päätöksensä, ettei täällä tartte ruveta tuollaisten teinien riehumaan propagandojensa kanssa. Voi ihmisillä olla kato huonojakin kokemuksia niin rakkaasta koulustasi. Ja mitä Steinerin opetukseen tulee, no se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en tarvitse kenenkään elämänkatsomusta opiskella ja elää. Miksi elää jonkun muun elämänkatsomusta kun voi elää omaansakkin. Mutta edelleen tämä koulu taistelee minun käsitystäni hyvästä opettamisesta vastaan. Sinun käsityksesi on erilainen, hyvä niin. mitä maailma olisi jos kaikki olisimme samaa mieltä.


      • ovatko noin törkeitä?
        vaihtoehto aikuinen kirjoitti:

        En tarkoittanut sinua vaan juuri tuota steinerlukiolaista. tuli vaan väärään lokeroon.

        anteeksi väärinkäsitykseni, ei sitten mitään.


      • ...
        vaihtoehto aikuinen kirjoitti:

        mikään kirjotuksestani ei ollut perätöntä, vai olitko tuolloin samassa koulussa opiskelemassa ja todistaa sanani perättömäksi, no et ollut joten et voi tietää. sinulla on vain käsitys nykypäivän steineristä ja minulla on käsitys vain tuolloin steineristä, joten ei niin sinunkaan kun minunkaan ole ainut oikea totuus koska nämä ovat henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksiin perustuvia totuuksia.
        Ja ne niin steinerin toisinajattelevat, no meidän koulun toisinajattelevien päähän ei mahtunut kuin se että he ajattelevat oikein ja kaikki muu menee helvettiin. Ja jos ei suostunut tähä aivopesuun niin ei kohtelukaan ollut niin mielyttävää. Eiköhän ihmiset jotka miettii laittaako lapsensa Steineriin lue puoltavia ja vastaan olevia kommentteja täällä ja osaa tehä omat päätöksensä, ettei täällä tartte ruveta tuollaisten teinien riehumaan propagandojensa kanssa. Voi ihmisillä olla kato huonojakin kokemuksia niin rakkaasta koulustasi. Ja mitä Steinerin opetukseen tulee, no se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en tarvitse kenenkään elämänkatsomusta opiskella ja elää. Miksi elää jonkun muun elämänkatsomusta kun voi elää omaansakkin. Mutta edelleen tämä koulu taistelee minun käsitystäni hyvästä opettamisesta vastaan. Sinun käsityksesi on erilainen, hyvä niin. mitä maailma olisi jos kaikki olisimme samaa mieltä.

        "mikään kirjotuksestani ei ollut perätöntä, vai olitko tuolloin samassa koulussa opiskelemassa ja todistaa sanani perättömäksi, no et ollut joten et voi tietää."

        Sinun käsityksesi steinerista on VÄHITÄÄNKIN vanhentunut. Itse käyn steinerissa ja olen kouluun tyytyväinen.

        "Eiköhän ihmiset jotka miettii laittaako lapsensa Steineriin lue puoltavia ja vastaan olevia kommentteja täällä ja osaa tehä omat päätöksensä, ettei täällä tartte ruveta tuollaisten teinien riehumaan propagandojensa kanssa."

        Ja taas mustamaalaat,aikuistu hyvä ihminen!Niinkuin jo sanoin minulla on tuoreempi käsitys steinerista, kannattaa sinunkin hankkia päivitettyjä kokemuksia.

        "Ja mitä Steinerin opetukseen tulee, no se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en tarvitse kenenkään elämänkatsomusta opiskella ja elää. Miksi elää jonkun muun elämänkatsomusta kun voi elää omaansakkin."

        Tuosta asiasta olen samaa mieltä,toisesta sisään ja toisesta ulos..¨

        "Mutta edelleen tämä koulu taistelee minun käsitystäni hyvästä opettamisesta vastaan."

        Eikös se opetus vaihtele aika paljon kouluttain?MYÖS peruskouluissa,tuskin sinäKÄÄN voit väittää että opetus kaikkissa peruskouluissa on erinomaista


      • mode
        ... kirjoitti:

        "mikään kirjotuksestani ei ollut perätöntä, vai olitko tuolloin samassa koulussa opiskelemassa ja todistaa sanani perättömäksi, no et ollut joten et voi tietää."

        Sinun käsityksesi steinerista on VÄHITÄÄNKIN vanhentunut. Itse käyn steinerissa ja olen kouluun tyytyväinen.

        "Eiköhän ihmiset jotka miettii laittaako lapsensa Steineriin lue puoltavia ja vastaan olevia kommentteja täällä ja osaa tehä omat päätöksensä, ettei täällä tartte ruveta tuollaisten teinien riehumaan propagandojensa kanssa."

        Ja taas mustamaalaat,aikuistu hyvä ihminen!Niinkuin jo sanoin minulla on tuoreempi käsitys steinerista, kannattaa sinunkin hankkia päivitettyjä kokemuksia.

        "Ja mitä Steinerin opetukseen tulee, no se meni toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en tarvitse kenenkään elämänkatsomusta opiskella ja elää. Miksi elää jonkun muun elämänkatsomusta kun voi elää omaansakkin."

        Tuosta asiasta olen samaa mieltä,toisesta sisään ja toisesta ulos..¨

        "Mutta edelleen tämä koulu taistelee minun käsitystäni hyvästä opettamisesta vastaan."

        Eikös se opetus vaihtele aika paljon kouluttain?MYÖS peruskouluissa,tuskin sinäKÄÄN voit väittää että opetus kaikkissa peruskouluissa on erinomaista

        Steinerkoulunsa puolustajat ovat täälläkin silloin tällöin todenneet, että tiedot koulusta pitäisi päivittää muuttuneiden olojen tasalle.

        Onko tämä tulkittava niin, että pedagogiikan tausta-aatteesta antroposofiasta on nyt hylätty jotakin rationalismin nimissä? Jos on, niin mitä?


    • Itse ope

      Uteliaana tulin tänne katsomaan, että kuinka mielenkiintoisia keskusteluja täällä käydään. Tämä eipäs, juupas -väittely ei kovinkaan vakuuta Steiner-koulun puolesta eikä vastaan. Huonoja ja hyviä yksittäisiä kokemuksia löytyy varmasti sekä Steinerista että tavallisesta koulusta. Tämä palsta tuntuu olevan tyypillinen uskovaispalsta. Ollaan joko kiihkeästi jonkun asian puolesta tai yhtä kiivaasti sitten sitä vastaan. Mitään välimuotoja ei tunnu löytyvän, mikä kyllä kertoo hyvin suomalaisesta mustavalkoisesta ja mollaavasta keskustelukulttuurista. Kunnon keskustelua harvoin syntyy.

      Koululaitos on kyllä kehittynyt kokonaisuudessaan viime vuosikymmenien aikana. Kehittyisi vielä paremmin, jos rakas valtiomme/kaupungit ja kunnat hieman panostaisi muuhunkin kuin koulujen lopettamisen.

    • Raha.-sampona

      Kas kun uskalsit kertoa omista kokemuksista! Steiner-koulun opettajat kehuvat kouluaan, mutta oppilaat eivät kirjoittele kehuja eivätkä uskalla kertoa epäkohtia.

      • pelkkää

        Roskaa.


      • ei oo hyvä

        Tähän voisin sanoa, että eiköhän jokaisessa koulussa ole jotain huonoa, Steinerkoulussa, ja tavallisessa peruskoulussa. Mikään kun ei ole täydellistä. Tavallisessa peruskoulussa tulokset vain on hyviä jos vertaa maailmalla.


    • Kasvattaja

      Lukihäiriöstä on kyllä haittaa missä vaan koulussa ja opiskelussa ja tukitoimia tarvitaan. Ei Steinerkoulukaan normaalilla toiminnalla voi tällaisessa tapauksessa auttaa !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe