Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mikä on suurperhe?

utelias....

Minkä kokoinen on suurperhe mielestänne? Ja ketä siihen kuuluu? Miten suurperhe asuu? Paljonko neliöitä tai huoneita ja miten esim. lapset on jaoteltu huoneisiin? ja miksi näin?

49

12653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjoituksia,

      siellä on puitu tätä samaa kysymystä.
      Omasta mielestäni suurperheeseen kuuluu vähintään 4 lasta.
      Perustelen sillä, että lähes kaikki perhepaketit on mitoitettu 2aikuista 1-3lasta.
      Samaten normaaliin henkilöautoon mahtuu 5-henkinen perhe.

      • huono perustelu

        Aika huono perustelu.......jos vähintään 4 lasta sinun mielestäsi ja perustelut sillä, että perhepaketteihin kuuluu 1-3 lasta.....


      • itse keksinyt
        huono perustelu kirjoitti:

        Aika huono perustelu.......jos vähintään 4 lasta sinun mielestäsi ja perustelut sillä, että perhepaketteihin kuuluu 1-3 lasta.....

        mitään perustelua... Että siinä mielessä tuo edellinen oli parempi perustelu kuin sinun olematon.
        Aiempihan oli MIELIPIDE, joista ei voi kiistellä.


    • wikipedia

      Wikipedia (http://fi.wikipedia.org/wiki/Suurperhe) kertoo että suurperheeksi luokitellaan vanhemmat ja 5 lasta.

      Lähdettä ei tuolla mainita, mutta muistan törmänneeni samaan määritelmään jossain kelan tms. valtionhallinnon sivuilla. Että suuperheeksi nyky-Suomessa luokitellaan jos lapsia on 5 tai enemmän.

    • äitee +4

      omasta mielestäni emme ole suurperhe vaan siihen todella vaaditaan viisi tai kuusi alaikäistä lasta eli elätettävää ja kotona asuvaa jne. Ympäristö on silti selvästi toista mieltä ja kolme on vielä normaalia ja sen yli menee heti suureksi..

      Vastaan siis kysymykseen sen mukaan miksi meidät ympäristö määrittelee. Tavalliseen perheeseen nykyaikana kuuluu vanhemmat ja lapset, isovanhempia en mukaan laskisi ja meillä asuvatkin erillään. Meillä uudehko omakotitalo jossa kaikilla lapsilla on omat huoneet. Pesutilojen määrään on kiinnitetty erityisesti huomiota aamuruuhkan takia. Pyykkihuolto, kylmäsäilytys yms arkirutiinien hoitoa on myös helpotettu tietyillä ratkaisuilla, talo on siis meille suunniteltu ja tehty omiin tarpeisiimme. Neliöitä on parisataa ja lisäksi tilaa piharakennuksessa harrastaa yms. Olemme siis todella tällä hetkellä etuoikeutetussa tilanteessa kun kaikilla on omaa tilaa olla ja asua.

    • on...

      Minä ja 5 lastani.Jotensakin siis suurperhe.
      Meillä makuhuoneita 3,joten mitenkään ei mahdollista että jokainen saisi oman huoneensa...Harvemmin kait sellaisia vuokra-asuntoja ees on!?Meill tytön kanssa oma huone,pojilla(14 ja13v sekä 9 ja 6v)on omat huoneensa.

      • ihmnet

        on ollut etusijalla oma asunto ettei tarvitse vuokralla asua.Nyt meillä on omakotitalo johon meidän perhe mahtuu hyvin.Jokaisella lapsella on omathuoneet,heitä on 4.Heti kun mentiin naimisiin oli selvää että asunnon pitää olla oma, sitten vasta alettiin ajattelemaan lapsen hankintaa.


    • setä ja täti

      ja vanhemmat, siinä nyt alkua.

    • viivi 34v.

      mielestäni neljä lasta on suurperhe.
      meillä on kuusi lasta,omakotitalo 5h k s khh.
      lapset on 2/huone,kuivausrumpu helpotaa kyllä elämää.

    • Oma kokemus

      Kerronpa sulle, mikä on suurperhe! Ja tiedän asian siitä, kun olen sellaisessa helvetissä itse asunut!
      Asut suurperheessä, kun ei ole omaa rauhaa. Ei ole omaa tilaa. Kaikkea on liian vähän. Liian vähän rahaa, leluja, vaatteita, polkupyöriä, kenkiä, hedelmiä, karkkia, kirjoja, musiikkia. Meillä ei ollut oikeastaan mitään (muuta ku lapsia).
      Vanhemmat ei tiedä sinusta mitään. Saunassa ne ihmettelee, että miten meitä on nuin paljon, kun ei edes lauteille mahduta. Kukaan ei tule kevätjuhliisi katsomaan esitystäsi ja todistusten jakoa. Ei tullut viime vuotenakaan.
      Aina saa tapella muiden kersojen kanssa, eikä kukaan välitä. Äiti ei ole aikoihin enää jaksanut mitään, ja isä makaa sohvalla. Kai ne välillä kuitenkin tekee lisää lapsia, kun äiti niitä koko ajan lisää pukkaa.
      Kukaan ei kuskaa harrastuksiin. Meidän vanhempien mielestä juoksu ja naruhyppely tms. oli hyviä harrastuksia. Luokkakavereita kyllä kuskattiin, partioon, jääkiekkoon, tanssi- ja ratsastustunneille, uimaan ja vaikka mihin. Meitä ei koskaan mihinkään. Mihis kuskaat viittä lasta, siinä saisi olla koko ajan kaksi vanhempaa kuskaamassa. Voi tätä jatkuisi loputtomiin.
      Harmittaa vaan niin perusteellisesti, kun täällä nämä äidit kirjoittelee kuinka on kivaa, kun on paljon lapsia. Just joo, kellä on, kellä ei!

      • arkipäivästä.

        Perheessäsi on saman verran lapsia kuin meilläkin, eli 5.
        Kaikilla on omaa rauhaa, koska kaikilla lapsilla on oma huone.
        Rahaa meillä jää säästöönkin, joten siitä ei ole pulaa. Kaikilla on leluja liiankin kanssa, vaatteita riittävästi(liikaakin..), polkupyörät on kaikille uutena ostettu(sitten vasta ostetaan tosin uusi kun vanha jää pieneksi), kenkiä on(näkisitpä meidän eteisen!), kirjoja saa kirjastosta lainata ilmaiseksi ja ruuasta en pihistele. Karkkipäivänä jokainen saa itse ostaa viikkorahallaan karkkia jos haluaa.
        Miksei vanhemmat tiedä sinun elämästäsi? Mielestäni siinä on jo kyse välinpitämättömyydestä ja se koskisi ainuttakin lasta.
        Meillä käydään saunassa siten, että kaikki mahtuvat lauteille. Eihän kaikkien tarvitse siellä samaan aikaan olla.
        Meidän lapset ovat kahdessa eri koulussa. Ylä-asteella ei ole enää kevätjuhlaa, jonne vanhemmat kutsuttaisiin. Meillä siis mennään ala-asteen juhlaan ja jokaisen lapsen luokkaan menee joku, jos ei äiti tai isä niin sitten mummu(halutumpi kuin vanhemmat ;o) ).
        Kyllä monessa suurperheessä kuskataan harrastuksiin, niin meilläkin. Ainoastaan yhtenä päivänä viikossa 2 harrastusta on päällekkäin ja tietysti muutaman kymmenen kilometrin päässä toisistaan. Toinen lapsi menee tallille tuntia ennen kuin ratsastustunti alkaa ja haen varttin "myöhässä", jollei isä ole kotona. Siinä välissä kuljetan toisen lapsen harrastukseensa. Eli järjestelykysymys.
        Tahdon nkirjoituksellani kertoa, että perheitä on niin monenlaisia. Kaikki ei johdu siitä, että kuinka monta lasta perheessä on.


      • äiti kans

        TOSI HYVÄ :) Oli hyvä että aukaiset täällä suurperhettä ihannoivien silmiä.Itse säälin esim. 27 vuotiasta äitiä joka on ehtinyt saada jo 7 lasta, mitä tästä ihmisestä on 10v päästä jäljellä? Uskonnon vuoksi pukataan joka vuosi vauva, käsittämätöntä.Tänne kirjoitellaan päiväohjelmia ja ah kun on ihanaa ja p....nmarjat sanon minä. Kyllä ihanuus karisee kun ne lapset ovat murrosikäisiä sillä ihan normaaleita lapsia ne kuitenkin ovat.Aina löytyy 10 lapsisen perheen jälkeläisistä niitä "kapinallisia" jotka eivät halua kuulua enään samaan lahkoo perheensä kanssa, ovat vissiin nähneet tarpeeksi. Kukapa nyt haluaisikaan "lapsikoneeksi"?


      • te ihmiset hauskoja
        äiti kans kirjoitti:

        TOSI HYVÄ :) Oli hyvä että aukaiset täällä suurperhettä ihannoivien silmiä.Itse säälin esim. 27 vuotiasta äitiä joka on ehtinyt saada jo 7 lasta, mitä tästä ihmisestä on 10v päästä jäljellä? Uskonnon vuoksi pukataan joka vuosi vauva, käsittämätöntä.Tänne kirjoitellaan päiväohjelmia ja ah kun on ihanaa ja p....nmarjat sanon minä. Kyllä ihanuus karisee kun ne lapset ovat murrosikäisiä sillä ihan normaaleita lapsia ne kuitenkin ovat.Aina löytyy 10 lapsisen perheen jälkeläisistä niitä "kapinallisia" jotka eivät halua kuulua enään samaan lahkoo perheensä kanssa, ovat vissiin nähneet tarpeeksi. Kukapa nyt haluaisikaan "lapsikoneeksi"?

        kaikki ihmiset, joilla on useampi lapsi eivät ole lahkolaisia :D
        Ja kyllä, kaikki esim lestadiolaisperheisiin syntyneet eivät kuulu siihen yhteisöön enää kasvettuaan, mutta syitä on monia... Joista se vauvakoneena olo taitaa olla viimeinen ;) Ja tiedän tämän, koska olen ollut naimisissa miehen kanssa, joka oli vanhoillislestadiolaisesta perheestä, jossa oli 9 lasta. Näistä lapsista ehkä 3 elää nykyään uskossa. He kaikki ovat kuitenkin korkeasti koulutettuja ja ns. kunnon kansalaisia. Yksikään ei ole mikään vätys tai puistokemisti ;)
        Ja se on aivan sama onko lapsia 1 vai 5, silti aina välillä on raskasta olla vanhempi. Vastuu on kova, mutta iloa ja riemuakin on paljon


      • kohta 4 lasta

        Tätä asiaa olen itsekin pohtinut, koska oma lapsuuden kotini oli juuri tällainen. Itse olen kohta 4 lasta (la tammikuu 2010) tähän maailmaan synnyttänyt ja haluan antaa lapsilleni paremmat lähtökohdat elämään mitä itse sain. Isommat lapset harrastavat jo jääkiekkoa ja jalkapalloa, ratsatusta ja jalkapalloa. Nyt tämä pienin opettelee vasta kävelemään, joten harrastuksia ei vielä tarvita. Mutta entäs sitten muutaman vuoden päästä kun asumme sellaisella alueella että lasten on mahdotonta liikkua ilman kuljetusta omiin harrastuksiin. Entäs raha? No mutta asian ydin oli se että ilman suurperhettäkin voi lapsi jäädä paitsi monestakin asiasta ihan vaan vanhempien laiskuuden vuoksi. Ja mukavastihan nuo lapset leikkivät jäähallilla toisten pelaajien nuorempien sisarusten kanssa. Asenne kysymys ennemminkin.


    • ällistyttävääkö

      sellainen jossa isä ja äiti eivät enään ehdi tai jaksa hoitaa lapsiaan vaan he keskittyvät vain niiden hankkimiseen. Isommat sisarukset sitten vahtivat pienempiään.Lapset käyvät naapureissa syömässä kun ovat kyllästyneet samaan ruokaan. Ruoka kun pitää olla edullista kun sitä tehdään suurelle joukolle joten ruokavalio on vähän suppea.Esim. tällainen on suurperhe.

      • dfasldfjasldflasdfl

        suurperheaiheesta. Suurperhe määrittyy sen jäsenten määrästä ei laadusta.
        Meillä oli parhaimmillaan perheessä kahdeksan jäsentä etämummo. Lapsia on siis kuusi, joista osa jo aikuisia. Kotona ollessaan huoneita ei kyllä ollut kaikille, mutta mm. harrastuksina olis ratsastusta ja kitaransoittoa musiikkiopistossa.
        Kaikki lapsen itunne erittäin hyvin eikä pienempiä ole tarvinnut vahtia kun ovat olleett tarhassa työpäivinä.
        Yllätys yllätys, ruokakin on ollu hyvää, sillä pidän hyästä ruuasta ja kokeilevasta keittiöstä ja lapset ovat välillä saaneet jopa lautasannoksina pihvit lisukkeineen. Välillä tehtiin isompien lasten kanssa yhdessä kaikkea kivaa ruuaksi. Siinä olet oikeassa, että ruokaa on mennyt enemmän kuin pienessä perheessä ja on olut pakko vilkuilla hiukan tarkemmin kukkaroon, mutta ei se menoa ole haitannut.
        SInulla on harmillisen negatiivinen kuva suurperheestä. Meillä oli oikein mukavaa ja on vieläkin kun kokoonnutaan lasten ja lastenlasten kanssa yhteisille aterioille hyvää viiniä unohtamatta;)


    • Catmam

      joku voi tykätä että kolme lasta on jo suurperhe,toisille vaikkapa esim 6 ei oo viel mitään :)
      Mulla on siis kuusi lasta,kyllä me olemme suurperhe,mutta vieläkin mahtuis messiin muutama mukula =D

    • Ihan totta!

      Luokittelisin suurperheen vähintään 7-lapsiseksi, mutta virallisestihan se on 5.

      Tunnen yhden 5-lapsisen perheen, eikä ihanampaa voi olla! Kaikilla lapsilla on monia harrastuksia, omat huoneet ja aikaa olla myös vanhempien kanssa. Viime jouluna laskin että jokainen sai lahjoja monen sadan euron edestä. He eivät ole jääneet paitsi yhtään mistään, vaan sen sijaan saaneet kaikkea mitä lapsi voi toivoa. Eikä heillä ole koskaan pulaa leikkikavereista!

      • suurperheäippä

        ittelläni 10lasta kaksoset 17v 16v 10v 9v 7v 5v 3v 2v kaksoset oon 39 kaikki lapseni tulivat keisarileikkauksella (ja suurperheeäidilläkin voi olla kroppa:)) kun kuulen kokaika Aijaaa mites oot pysynyt noin hoikkana ja tätäkin kommenttia: Onpaa sulla onni kun ei oo tarvinnut synnyttää )


    • näin..

      Meillä on kuusi lasta, asumme vuokralla omakotitalossa. Neliöitä 160 ja huoneita 7 ja keittiö. Vanhin lapsista muutti tässä kuussa pois kotoa, joten nyt on kaikilla muksuilla omat huoneet. Nuorin meillä on 9kk sitten 3v, 8v, 14v, 17v. ja 18v. Ennen vanhimman pois muuttoa oli kahdella vanhimmalla pojalla yhteinen huone. Nuorin nukkuu vielä toistaiseksi meidän vanhempien huoneessa, mutta jakaa sitten myöhemmin huoneen 3v veljensä kanssa.

    • äitiskä

      Meillä kouluviikkoisin oli tällaitsa:
      Aamulla herätin jokaisen muksun aamiaiselle ja vein tarhaan.
      Koululaisille tein voileipiä valmiiksi, aamiaista varten. Puin pienet
      ja pistin vöineen ja reppuineen autoon istumaan.
      Kakarat viety tarhaan niin matka jatkuu työpaikalle.
      Kun minä saavun töihin, nuorin ensiluokkalainen aina soitti, että
      oli herännyt. Ja kyseli vaatteita. Yleensä katsomme nuorimpien kanssa
      illalla vaatteet aamua varten valmiiksi.
      Sitten kun pääsen töistä, haen ekanluokan"monnin" ip kerhosta ja menen kotiin.
      Mieheni hakee lapset hoidosta. Kotiin tullessani alan valmistaa ruokaa, ja kyselen koulukuulumisia. Niinkuin varmaan kaikki. Mieheni kakaroineen tulee siinä puolisentuntia myöhemmin. Joten on ruoanlaitto rauha sentään..:D Mulla ja miehelläni on 8 lasta. Se on mielestäni oike suurperhe. Ja yks masussa, odottamassa ulos pääsyä. Heinäkuulle pitäisi syntyä. Mutta harmiksi kaikki ovat tyttöjä, paitsi nuorin Oskari (1v) Vanhinn on 12v,10v,9v,7v,5v,3v,2v, ja 1v ja kohta pieni uusi kullanuppu. Kyllä tohinaa riittää. Ruoan jälkeen lapset hulehtivat läksynsä loppuun ja painuvat pihalle tai muihin omiin toihuihin. Illalla saunotaan(pienet ei käy joka ilta) ja katsotaan salkkarit, jonka jälkeen syödään iltapala ja pienet käy yölevolle. Koululaiset saavat valvoa omassa huoneessa klo: 22.00 asti. Tarhalaiset laitetaan Ysin aikaan nukkumaan. Illalla minulla ja miehelläni on vasta aikaa flirttailuun ja halailuun. Jne.. Niinkuin varmasti kaikki vanhemmat odottavat iltaa jolloin saa olla miehen kanssa yhdessä kahdestaan. Onneksi eroa ei ole tullut. Olemme hyvä pari ja meillä on päivittäinen suhde hyvässä kunnossa. Illalla katsotaan leffaa ja suukotellaan. Ja illalla sängyssä joskus jotakin pientä. (ei toki nyt kun on vaavi jo masussa) mutta yritämme saada vielä 3 lasta ja niistä toivomme tulevan poikia..:D Tällainen on suurperheen elämä.

      • äippä -69

        Minusta meillä iso perhe. En halua enempää lapsia koska: jokaiselle on riitettävä aikaa.Olen vakavasti sitä mieltä etten pystyisi hoitamaan 250 neliön taloa, isoa puutarhatonttia, kesämökin hommelit, veneen hoitamisen, lasten harrastus kuskauksien niihin liittyvät talkoot, omatyöni 8h pv/5krt vk. Yms. jos vielä tekisimme lisää, vaikka kuinka haluaa järki pitää olla!!Lapsia voi tehdä vaikka 20 jos asiat on oikeasti kunnossa ja molemmilla vanhemmilla aikaa 100% vapaalla touhuta lastensa kanssa. Jo pelkästään kauppareissuun menee aikaa koska asumme maalla harrastus ja työmatkat. Meill lapset osallistuu jonkin verran kotitöihin mutta päävastuu on vanhemmilla.Lapset vasta opettelevat ja nimenomaan omaa elämäänsä varten.Lapset joutuvat katsomaan myös pienempiä silloin tällöin esim. leikkaan nurmikkoa mutta vain silloin tällöin.Lasten tehtävä ei ole hoitaa lapsia jatkuvalla syötöllä ja VASTUU on minulla jokatapauksessa kokoajan. Isäntä on yrittäjä ja on vapaalla paljon lasten kanssa.Vapaalla teemme paljon retkiä yhdessä. Tunnen muutamia suurperheitä ja heidän juttunsa on usein siinä että tuntevat niin paljon ihmisä että aina on joku "Maija kotona huushollaamassa.Meillä näitä Maija tuttuja ei ole eli itse se on kaikki hommat hoidettava ja vielä nautittavakin elämästä.En odota iltaa että pääsen isännän kainaloon pussailemaan.Sitä me tehdään ihan lastenkin nähden.Halaaminen kuuluu perheessämme normi toimiin=). otamme lapsia mukaan reissuihin mutta olemme päässeet myös toisinaan kahdestaan reissuihin kun mummolla on ollut aikaa (aktiivinen oma elämä,hyvä niin). Jos lapsia tekee ei se saa olla elämän este ja jarru mutta niistä on huolehdittava satasella 24/7 ja se tarkottaa silloin myös itsestä huolehtimista että jaksaa.Jos äiti väsyy väsyy koko perhe! Mukavia kesäpäiviä kaikille äideille kaiken kokoisiin perheisiin- lomailia äiti


      • supermom67

        meillä lapset kaksospojat 9v 7v poika 2vkaksospojat 1vkaksostytöt odotan 8 lasta syntyy syyskuussa näin meidän arki
        herätys 06.00 pukeudun käytän koiran lenkillä teen aamupalan
        06.35:2vpojat heräävät syövät aamupalan kaksosytyötkin heräilee samoihin aikoihin 07.00 7v poika herää syö aamupalan pukeutuu 07.30 saatan pojan kouluun mene kotiin ja vien kaksostyöt ja kaksospojat hoitoon 9v pojat kävelevät kouluun olen itse töissä noin 08.10 pääsen töistä noin 15.00 haen kaksoset menen kotiin teen vähän töitä kotona 15.30 -16.00 menemme lenkille yhdessä koiramme kanssa teen ruoan noin 16.30 mies tulee kotiin leikkii telmii lasten kanssa 17.00-19.00 on omaa aikaa sitten käyn pienten kanssa saunassa luen iltasadut 19.00 -19.30 jutustelen vanhimpien poiken kanssa ja syömme yhdessä iltapalaa katsomme salkkarit ja pojat menevät nukkumaan ja sitten on miehen kanssa yhteistä aikaa


      • voi eiiii

        EN kyllä nyt oikein tajua. OMaA elämähän se teidän on, mutta en kyllä ite hankkis vielä KOLMEA lasta kahdeksan jälkeen! Ettekö ajattele lasten etua. Onko heistä kiva jakaa huoneet toisten kanssa ja vahtia pikkusisaria? TUon tekstin perusteella olet aika "kyllästynyt" lapsiisi (kutsut heitä kakaroiksi) ja haluut 3 lisää. tsemppiä kuiteski teille. Minä tunnen tuttavan joka on 31-vuotias ja hänellä on kymmenen lasta. Siinä joutuu pukkaamaan lapsia ulos suurinpiirtein kerran !!!


      • finlandsvenskamamma

        no tulikos poika:) minä ja mieheni yritämme kovasti 10lasta vanhin lapsi 23 nuorin 5


    • suomenmaalla

      En lukenut muita viestejä (kun oli niin pitkiä), mutta Suomessa suurperheeksi luokitellaan 3 lasta. Ennen vanhaan on ollut 4...5...6 jne, mutta nykyisin on tuo 3.

    • Meillä on suurperhe, mutta itsekin teidän tuon määrittelyn vaikeaksi. Mikä on suurperhe tai mikä ylipäätään on omaa perhettä ja kuka muuten vain ”sukua” tai ”läheinen”? Eri ihmisille samoilla sanoilla voi olla hyvinkin erilainen merkitys.

      Jos kriteerinä käytetään sitä, ketkä ovat virallisesti kirjoilla saman katon alla, niin perheeseeni kuuluu 6 henkeä (minä puoliso ja neljä nuorinta lasta). Jos taas kriteerinä käytetään sitä, ketkä kokoontuvat Tönöön päivälliselle ja pääsääntöisesti syövät samasta jääkaapista, perheeseeni kuuluu 15 henkeä eli minä, puolisoni, 8 lasta, 2 lapsenlasta, 2 vävyä ja adoptoitu täti.

      Noista kahdesta vaihtoehdosta jälkimmäinen tuntuu itselleni emotionaalisesti ja käytännössä oikeammalle, mutta väestökirjanpidon mukaan voi hyvinkin olla että virallisesti perheeseen lasketaan nykyisellään ”vain” kuusi henkeä.

      Asumme Tönössä maalla.
      Neliöitä on noin 120 (todellisuudessa vähän enemmän, koska yläkerran vinokaton alle täyden huonekorkeuden jääviä tiloja ei lasketa virallisiin neliöihin)
      Uusimman rempan jälkeen makuuhuoneita 4. Yhdessä nukumme puoliso ja minä (ja aika usein pienimmät myös perhepedissä)
      Yhdessä nukkuu 12 -vuotias. Yhdessä pitää mahaa 15 -vuotias . Suurimman makuuhuoneen (joka oikeastaan on kaksi huonetta ”yhdessä” eli toinen osa on ”nukkuhuone”puoli ja toinen leikkipuoli) jakavat 2 ja 3-vuotiaat ja siellä on lisäsängyt myös ajoittain yökyläileviä lapsenlapsia varten.

      Yhteisiä tiloja ovat olohuone, kirjasto/työhuone, tupakeittiö, saniteettitilat ja yläkerran aula joka toimii askartelu/ompeluhuoneena.
      Taloon kuuluu myös suuri veranta (ruokailutilat 16:lle) ja useita ulkorakennuksia joissa yhdessä toimii ”Herrain Klubi” eli 15-vuotiaan ja hänen ystäviensä oma moponkorjaustila&treenikämppä.

      Kotoa muuttaneet lapset asuvat suhteellisen lähellä.
      - Esikko miehensä kanssa kunnostaa hankkimaansa vanhaa rintamamiestaloa. Siinä on neliöitä Wallan Waltavasti, mutta vain alakerta (työhuone, olohuone, tupakeittiö) ja yksi yläkerran makuuhuoneista on tähän mennessä asuinkuntoon saatettuja.
      - Toisikko asuu oman puolisonsa kanssa yhdessä vanhaan paloasemaan rakennetuista asunnoista. Heillä on kahden huoneen ja keittiön huoneisto, mikä jäänee pikkuhiljaa pieneksi lapsensa kasvaessa ulos isin ja äidin makkarista.
      - Kolmas lapsista asuu vuokralla rivitaloyksiössä.
      - Neljäs on juuri hankkinut vanhan omakotitalon itselleen ja pojalleen ja alkaa sen kunnostustyöt ensi vuonna palattuaan armeijasta. Tilaa siinä on nykyisellään kaksi huonetta ja keittiö. Suunnitelmissa on ottaa käyttön myös toistaiseksi eristämätön ullakko.
      - Adoptoitu täti asuu vuokralla kahden huoneen ja keittiön asunnossa

    • mamanen

      5 lasta jotka kaikki asuvat kotona. Olen eronnut. Kaikilla on omat huoneet, minullakin. Kaksi vanhinta ovat täysi-ikäisiä, toinen töissä ja toinen aloittaa jatko-opinnot syksyllä. Talossa on neliöitä riittävästi.

    • Miina I

      mitä sanalla tarkoitetaan.

      Kun historiantutkija puhuu suurperheestä, hän tarkoittaa sillä Itä-Euroopassa (ja Itä-Suomessakin) käytössä ollutta perhemallia, jossa perheen muodosti kaksi tai muutama ydinperhettä, jotka asuivat yhteistaloudessa. Tavallisesti suurperhe oli patrilineaarinen eli pojat jäivät vaimoineen ja lapsineen vanhempiensa perheeseen, kun taas tyttäret muuttivat miniöiksi miehelään. Lapsia suurperheisiin ei välttämättä kuulunut paljon, koska tuoni niitti heitä ahkearasti. Suurperheet koostuivat pääasiassa aikuisjäsenistä.

      Suuret ydinperheet ovat tulleet vasta 1800-luvulla, jolloin hyväosaisilla ihmisillä alkoi eloonjääneitä lapsia olla niin paljon, että viisi- tai kymmenpäisestä sisarussarjasta suurin osa varttui aikuisiksi. Kuitenkin jo 1900-luvun alkupuolella oli käytössä lapsirajoitus. Perheissä oli yleensä vain 2-4 lasta niin kuin nykyäänkin. Toisen maailmansodan jälkeen syntyneiden suurten ikäluokkien ollessa lapsia Suomessa oli paljon lapsia, mutta varsinaisia "suurperheitä "5-20 lasta oli tuollloinkin vähän. Nykyään perhekoko on taas kasvamassa.

      • mommy2

        piaan enään 8 kun helmikuun alussa täyttävä 17v tytär muuttaa kotoaan. meillä on 13 lasta ja kaikki toivottuja ja rakastettuja :) kevääksi on tulossa pikku poika tai tyttö.Asumme pienen,
        pienellä paikkakunnalla, asumme ERITTÄIN TILAVASSA tönössä neliöitä on noin 130


      • .........
        mommy2 kirjoitti:

        piaan enään 8 kun helmikuun alussa täyttävä 17v tytär muuttaa kotoaan. meillä on 13 lasta ja kaikki toivottuja ja rakastettuja :) kevääksi on tulossa pikku poika tai tyttö.Asumme pienen,
        pienellä paikkakunnalla, asumme ERITTÄIN TILAVASSA tönössä neliöitä on noin 130

        Jos on 13 lasta, kaksi aikuista ja muka vauva vielä siihen, niin ei taatusti ole tilavaa 130 neliön talo!
        Olen asunut 120 neliön talossa, neljä lasta ja kaksi aikuista ja ahdasta oli makuuhuoneitten osalta. Siihen sopi yleisten tilojen lisäksi vain kolme pienehköä makkaria.
        Eikä lapsille omaa huonetta.
        Älä viitti puhua potaskaa!


      • wilma60
        mommy2 kirjoitti:

        piaan enään 8 kun helmikuun alussa täyttävä 17v tytär muuttaa kotoaan. meillä on 13 lasta ja kaikki toivottuja ja rakastettuja :) kevääksi on tulossa pikku poika tai tyttö.Asumme pienen,
        pienellä paikkakunnalla, asumme ERITTÄIN TILAVASSA tönössä neliöitä on noin 130

        Teillä täytyy olla todella hyvin suunniteltu talo jos 130 neliötä on erittäin tilava. Meillä (minä ja 3 lasta) on n. 150 neliön talo ja täytyy sanoa ettei se erittäin tilava ole. Jokaisella on oma makuuhuone mutta osa makkareista tosi pieniä kopperoita. Eli ei niihin mahdu kahta lasta. Varastotilaa on kyllä runsaasti, samoin saunatilat on hyvän kokoiset. Myös tupakeittiössä tilaa mutta makkareihin kaipaisin enemmän neliöitä. Tätä ei tullut mietittyä siinä vaiheessa kun lapsettomana pariskuntana talon ostimme.


      • ateer
        mommy2 kirjoitti:

        piaan enään 8 kun helmikuun alussa täyttävä 17v tytär muuttaa kotoaan. meillä on 13 lasta ja kaikki toivottuja ja rakastettuja :) kevääksi on tulossa pikku poika tai tyttö.Asumme pienen,
        pienellä paikkakunnalla, asumme ERITTÄIN TILAVASSA tönössä neliöitä on noin 130

        Kyllä tuo taas vaikuttaa näiltä mielikkuvitusjutuilta. Meillä alakerta 124 neliöä, ja yläkerta samaa kokoa. Meillä on tilaa kaikille ja joskus vieraillekin. Eli 250 nelön taloon mahtuu seitsemän makuuhuonetta, sauna pesutilat, kodinhoitohuone ja iso tupakeittiö. Aikaisemmin asuimme 162 neliön talossa, jossa oli takkahuone, kolme makuuhuonetta, iso olohuone ja iso keittiö. Sinne mahduimme siinä vaiheessa, kun lapsia oli neljä. Ihmeen hyvin mahdutettu, jos tuo väkimäärä mahtuu 120 neliölle. Kuinka monta kerrossänkyä teillä oikein on?


      • Mama13
        ateer kirjoitti:

        Kyllä tuo taas vaikuttaa näiltä mielikkuvitusjutuilta. Meillä alakerta 124 neliöä, ja yläkerta samaa kokoa. Meillä on tilaa kaikille ja joskus vieraillekin. Eli 250 nelön taloon mahtuu seitsemän makuuhuonetta, sauna pesutilat, kodinhoitohuone ja iso tupakeittiö. Aikaisemmin asuimme 162 neliön talossa, jossa oli takkahuone, kolme makuuhuonetta, iso olohuone ja iso keittiö. Sinne mahduimme siinä vaiheessa, kun lapsia oli neljä. Ihmeen hyvin mahdutettu, jos tuo väkimäärä mahtuu 120 neliölle. Kuinka monta kerrossänkyä teillä oikein on?

        meillä on 13lasta ja neilöitä onnoin 300


      • mommy2
        mommy2 kirjoitti:

        piaan enään 8 kun helmikuun alussa täyttävä 17v tytär muuttaa kotoaan. meillä on 13 lasta ja kaikki toivottuja ja rakastettuja :) kevääksi on tulossa pikku poika tai tyttö.Asumme pienen,
        pienellä paikkakunnalla, asumme ERITTÄIN TILAVASSA tönössä neliöitä on noin 130

        kaksostytöillä ja 5v pojalla on yhteinen tilava huone 9 ja8v tytöllä on yhteinen huone 12 10 v pojilla on myös yhteinen huone 15v pojalla piaan17v tytöllä on oma huone 18v tyttö muuttaa piaan samoin 17vtyttö ja muutamme PALJON tilavampaa taloon helmikuussa


      • Ruttu28
        mommy2 kirjoitti:

        kaksostytöillä ja 5v pojalla on yhteinen tilava huone 9 ja8v tytöllä on yhteinen huone 12 10 v pojilla on myös yhteinen huone 15v pojalla piaan17v tytöllä on oma huone 18v tyttö muuttaa piaan samoin 17vtyttö ja muutamme PALJON tilavampaa taloon helmikuussa

        Ihmeellisiä todisteita vailla mielikuvitusta!


      • ....................
        mommy2 kirjoitti:

        kaksostytöillä ja 5v pojalla on yhteinen tilava huone 9 ja8v tytöllä on yhteinen huone 12 10 v pojilla on myös yhteinen huone 15v pojalla piaan17v tytöllä on oma huone 18v tyttö muuttaa piaan samoin 17vtyttö ja muutamme PALJON tilavampaa taloon helmikuussa

        Muutto, kuinka ollakkaan! Onko siinä biljoona neliötä?


      • mommy2
        .................... kirjoitti:

        Muutto, kuinka ollakkaan! Onko siinä biljoona neliötä?

        kun käyt vain kommentoimassa täällä ja ilkkumassa ja esitelemässä tutkimuksiasi


      • .................
        mommy2 kirjoitti:

        kun käyt vain kommentoimassa täällä ja ilkkumassa ja esitelemässä tutkimuksiasi

        Todennäköisesti olet nimimerkki, josta uutisoitiinkin joulun alla muutama sananen. Aiheena keksitty elämä keskustelupalstoilla.


      • .......
        ................. kirjoitti:

        Todennäköisesti olet nimimerkki, josta uutisoitiinkin joulun alla muutama sananen. Aiheena keksitty elämä keskustelupalstoilla.

        130 neliöön EI mahdu 7-8 makuuhuonetta, joista osa tilavia. Yksinkertaisesti mahdottomuus.
        Yleisten tilojen täytyy olla pikkuriikkisiä silloin.


      • .............
        ....... kirjoitti:

        130 neliöön EI mahdu 7-8 makuuhuonetta, joista osa tilavia. Yksinkertaisesti mahdottomuus.
        Yleisten tilojen täytyy olla pikkuriikkisiä silloin.

        näkyy olevan lapsiluvussakin =)


      • opiskelija70
        ......... kirjoitti:

        Jos on 13 lasta, kaksi aikuista ja muka vauva vielä siihen, niin ei taatusti ole tilavaa 130 neliön talo!
        Olen asunut 120 neliön talossa, neljä lasta ja kaksi aikuista ja ahdasta oli makuuhuoneitten osalta. Siihen sopi yleisten tilojen lisäksi vain kolme pienehköä makkaria.
        Eikä lapsille omaa huonetta.
        Älä viitti puhua potaskaa!

        kotona?


      • maailman paras äiti
        ............. kirjoitti:

        näkyy olevan lapsiluvussakin =)

        Meidän suurperhe on tälläinen: siihen kuuluu minä, mieheni, 9 lasta plus yksi masussa. Tässä on lapsemme vanhimmasta nuorimpaan, 15 v, 12 v kaksoset, 9 v, 7 v, 6 v , 4 v , 3 v ja 1 v. Itse olen aina halunnut SUUREN perheen, ja ymmärtänyt sen mukana tulevan vastuun. Meillä jokainen lapsi saa sen verran uomiota kuin tarvitsee (vanhemmat lapset eivät sitä edes kyllä halua), eikä mitään ole liian vähän. Ruoka kaupassa käydään pari kolme kertaa viikossa, ja ruokaa on niin paljon kuin haluaa. Itse olen kotiäitinä, ja mieheni käy töissä. Päivämme menevät suurin piirtein näin: Koululaiset huolehtivat itse omat aamunsa (ekaluokkalaisen herätän, ja menee yhtä matkaa iso sisarusten kanssa kouluun), ja menevät kouluun bussilla. Alle kouluikäiset kersat heräävät klo 7.00, ja mieheni vie heidät tarhaan (yleensä), ja jään yksivuotiaan kanssa kotiin. Siinä on sitten kuutisen tuntia aikaa laittaa kotia, ja tehdä mitä milloinkin. Sitten haen alle kouluikäiset tarhasta klo 14. Koululaiset tulevat itse koulusta kotiin, ja ekaluokkalainenkin osaa tulla kotiin yksin (yleensä kyllä vanhempi sisarus mukana). Päivällinen syödään noin kello 16-17, jonka jälkeen kaikki saavat tehdä mitä haluavat. Tietenkin rajoitan tiettyjä asioita, esim netin käyttöä. Alle seitsemän vuotiaat eivät käytä netti yhtään, kun taas yhdeksän vuotias saa olla netissä 45 min/päivä ja vanhemmat lapset tunnin (viisitoistavuotias kaksi). Siinä on sitten aikaa temmeltää lapsien kanssa ja leperrellä miehelleni. Sauna käydään pääasiassa joka ilta. Ensin menee viisitoista vuotias (jokaisella suunnilleen 20 min aikaa) sitten 12 ja 9 vuotiaat kolmistaan, ja lopuksi minä, mieheni ja pienemmät lapset. Ekaluokkalainen menee nukkumaan klo 20:30, ja 12-9 vuotiaat klo 22:00, ja viisitoistavuotias viimeistään klo 23:00. klo kahdeksasta eteenpäin on minulla ja miehelläni aikaa toisillemme (éi kyllä mitään rajua, kun on jo pikkuinen masussa =). Siinä on meidän arki :)


      • peesailijatar
        maailman paras äiti kirjoitti:

        Meidän suurperhe on tälläinen: siihen kuuluu minä, mieheni, 9 lasta plus yksi masussa. Tässä on lapsemme vanhimmasta nuorimpaan, 15 v, 12 v kaksoset, 9 v, 7 v, 6 v , 4 v , 3 v ja 1 v. Itse olen aina halunnut SUUREN perheen, ja ymmärtänyt sen mukana tulevan vastuun. Meillä jokainen lapsi saa sen verran uomiota kuin tarvitsee (vanhemmat lapset eivät sitä edes kyllä halua), eikä mitään ole liian vähän. Ruoka kaupassa käydään pari kolme kertaa viikossa, ja ruokaa on niin paljon kuin haluaa. Itse olen kotiäitinä, ja mieheni käy töissä. Päivämme menevät suurin piirtein näin: Koululaiset huolehtivat itse omat aamunsa (ekaluokkalaisen herätän, ja menee yhtä matkaa iso sisarusten kanssa kouluun), ja menevät kouluun bussilla. Alle kouluikäiset kersat heräävät klo 7.00, ja mieheni vie heidät tarhaan (yleensä), ja jään yksivuotiaan kanssa kotiin. Siinä on sitten kuutisen tuntia aikaa laittaa kotia, ja tehdä mitä milloinkin. Sitten haen alle kouluikäiset tarhasta klo 14. Koululaiset tulevat itse koulusta kotiin, ja ekaluokkalainenkin osaa tulla kotiin yksin (yleensä kyllä vanhempi sisarus mukana). Päivällinen syödään noin kello 16-17, jonka jälkeen kaikki saavat tehdä mitä haluavat. Tietenkin rajoitan tiettyjä asioita, esim netin käyttöä. Alle seitsemän vuotiaat eivät käytä netti yhtään, kun taas yhdeksän vuotias saa olla netissä 45 min/päivä ja vanhemmat lapset tunnin (viisitoistavuotias kaksi). Siinä on sitten aikaa temmeltää lapsien kanssa ja leperrellä miehelleni. Sauna käydään pääasiassa joka ilta. Ensin menee viisitoista vuotias (jokaisella suunnilleen 20 min aikaa) sitten 12 ja 9 vuotiaat kolmistaan, ja lopuksi minä, mieheni ja pienemmät lapset. Ekaluokkalainen menee nukkumaan klo 20:30, ja 12-9 vuotiaat klo 22:00, ja viisitoistavuotias viimeistään klo 23:00. klo kahdeksasta eteenpäin on minulla ja miehelläni aikaa toisillemme (éi kyllä mitään rajua, kun on jo pikkuinen masussa =). Siinä on meidän arki :)

        Kovin ihanalta kuulostaa teidän arki!


      • ihme ja kumma
        maailman paras äiti kirjoitti:

        Meidän suurperhe on tälläinen: siihen kuuluu minä, mieheni, 9 lasta plus yksi masussa. Tässä on lapsemme vanhimmasta nuorimpaan, 15 v, 12 v kaksoset, 9 v, 7 v, 6 v , 4 v , 3 v ja 1 v. Itse olen aina halunnut SUUREN perheen, ja ymmärtänyt sen mukana tulevan vastuun. Meillä jokainen lapsi saa sen verran uomiota kuin tarvitsee (vanhemmat lapset eivät sitä edes kyllä halua), eikä mitään ole liian vähän. Ruoka kaupassa käydään pari kolme kertaa viikossa, ja ruokaa on niin paljon kuin haluaa. Itse olen kotiäitinä, ja mieheni käy töissä. Päivämme menevät suurin piirtein näin: Koululaiset huolehtivat itse omat aamunsa (ekaluokkalaisen herätän, ja menee yhtä matkaa iso sisarusten kanssa kouluun), ja menevät kouluun bussilla. Alle kouluikäiset kersat heräävät klo 7.00, ja mieheni vie heidät tarhaan (yleensä), ja jään yksivuotiaan kanssa kotiin. Siinä on sitten kuutisen tuntia aikaa laittaa kotia, ja tehdä mitä milloinkin. Sitten haen alle kouluikäiset tarhasta klo 14. Koululaiset tulevat itse koulusta kotiin, ja ekaluokkalainenkin osaa tulla kotiin yksin (yleensä kyllä vanhempi sisarus mukana). Päivällinen syödään noin kello 16-17, jonka jälkeen kaikki saavat tehdä mitä haluavat. Tietenkin rajoitan tiettyjä asioita, esim netin käyttöä. Alle seitsemän vuotiaat eivät käytä netti yhtään, kun taas yhdeksän vuotias saa olla netissä 45 min/päivä ja vanhemmat lapset tunnin (viisitoistavuotias kaksi). Siinä on sitten aikaa temmeltää lapsien kanssa ja leperrellä miehelleni. Sauna käydään pääasiassa joka ilta. Ensin menee viisitoista vuotias (jokaisella suunnilleen 20 min aikaa) sitten 12 ja 9 vuotiaat kolmistaan, ja lopuksi minä, mieheni ja pienemmät lapset. Ekaluokkalainen menee nukkumaan klo 20:30, ja 12-9 vuotiaat klo 22:00, ja viisitoistavuotias viimeistään klo 23:00. klo kahdeksasta eteenpäin on minulla ja miehelläni aikaa toisillemme (éi kyllä mitään rajua, kun on jo pikkuinen masussa =). Siinä on meidän arki :)

        Kovin oli samankuuloinen tarina kuin äitiskällä tässä ketjussa aikaisemmin.
        On nää palstat kanssa, ihmettelen suuresti?


      • vielä-äidiksi
        ....... kirjoitti:

        130 neliöön EI mahdu 7-8 makuuhuonetta, joista osa tilavia. Yksinkertaisesti mahdottomuus.
        Yleisten tilojen täytyy olla pikkuriikkisiä silloin.

        Tila on tunne kysymys, ei neliöihin sidottu luku. Meillä on 140 neliötä, kaksi lasta, kissa ja koira ja tämä talo on linna vailla sielua. Jättimäinen olohuone, kolme makuuhuonetta, työhuone, kodinhoitoa, keittiötä, takkahuonetta...

        Itse asuin lapsena kahden makuuhuoneen kerrostaloasunnossa, meitä oli seitsemän lasta ja kaksi aikuista neliöitä kai 70, eikä meillä ollut "ahdasta" tokikaan lastenhuoneeseen ei mahtunut jokaiselle omaa koulupöytää, mutta sänky oli jokaisella oma, osa lapsista nukkui vanhempien makuuhuoneessa kerrossängyssä, toisinaan isä nukkui olohuoneessa (lasten sairastaessa, koska hän oli perheen töissäkäyvä aikuinen)

        En edes uneksinut omasta huoneesta lapsena. Kun omat lapseni olivat muutaman vuoden ikäisiä ja yritin saada näitä omiin huoneisiinsa, protestoivat vastaan. Nyt he nukkuvat isänsä luona käydessään yhteisessä parivuoteessa, minun luonani he yleensä nukkuvat omissa huoneissaan omissa vuoteissaan, mutta tähänkin poikkeutena, he toisinaan nukkuvat yhdessä ison siskon 120cm leveässä vuoteessa. Ja ikää on siis jo 11 ja 13v.

        Lapset eivät kaipaa "omaa" tilaa. Heille riittää rauhallinen soppi jossain kodin kulmauksessa, usein se on oma vuode. Tässä linnassa jossa neliöitä riittää olohuone on usein autio, kukin meistä hakeutuu "nurkkauksiin" lukemaan, katsomaan tv:tä tai oleskelemaan.

        Se että lapsille pitäisi näiden mielenterveyden vuoksi olle oma 16 neliön makuuhuone siitä kun vuoden täyttävät on naurettava ajatuksenakin. Meitä aiemmat sukupolvet ovat kasvattaneet 10 lasta 15 neliön mökeissä, ja nuokin lapset kuvaavat usein lapsuuttaan lämmöllä ja rakkaudella.

        Seinät eivät ole kenenkään koti, koti on se rakkaus joka noiden seinien sisällä perheen kesken välittyy. Lapset eivät mieti asutaanko vuokralla vai omistetaanko seinät ja perunamaa, heille riittää että kesällä on lämmin ja talvella pääsee tekemään lumilinnoja.


      • mammaaaaaaaaaaa
        vielä-äidiksi kirjoitti:

        Tila on tunne kysymys, ei neliöihin sidottu luku. Meillä on 140 neliötä, kaksi lasta, kissa ja koira ja tämä talo on linna vailla sielua. Jättimäinen olohuone, kolme makuuhuonetta, työhuone, kodinhoitoa, keittiötä, takkahuonetta...

        Itse asuin lapsena kahden makuuhuoneen kerrostaloasunnossa, meitä oli seitsemän lasta ja kaksi aikuista neliöitä kai 70, eikä meillä ollut "ahdasta" tokikaan lastenhuoneeseen ei mahtunut jokaiselle omaa koulupöytää, mutta sänky oli jokaisella oma, osa lapsista nukkui vanhempien makuuhuoneessa kerrossängyssä, toisinaan isä nukkui olohuoneessa (lasten sairastaessa, koska hän oli perheen töissäkäyvä aikuinen)

        En edes uneksinut omasta huoneesta lapsena. Kun omat lapseni olivat muutaman vuoden ikäisiä ja yritin saada näitä omiin huoneisiinsa, protestoivat vastaan. Nyt he nukkuvat isänsä luona käydessään yhteisessä parivuoteessa, minun luonani he yleensä nukkuvat omissa huoneissaan omissa vuoteissaan, mutta tähänkin poikkeutena, he toisinaan nukkuvat yhdessä ison siskon 120cm leveässä vuoteessa. Ja ikää on siis jo 11 ja 13v.

        Lapset eivät kaipaa "omaa" tilaa. Heille riittää rauhallinen soppi jossain kodin kulmauksessa, usein se on oma vuode. Tässä linnassa jossa neliöitä riittää olohuone on usein autio, kukin meistä hakeutuu "nurkkauksiin" lukemaan, katsomaan tv:tä tai oleskelemaan.

        Se että lapsille pitäisi näiden mielenterveyden vuoksi olle oma 16 neliön makuuhuone siitä kun vuoden täyttävät on naurettava ajatuksenakin. Meitä aiemmat sukupolvet ovat kasvattaneet 10 lasta 15 neliön mökeissä, ja nuokin lapset kuvaavat usein lapsuuttaan lämmöllä ja rakkaudella.

        Seinät eivät ole kenenkään koti, koti on se rakkaus joka noiden seinien sisällä perheen kesken välittyy. Lapset eivät mieti asutaanko vuokralla vai omistetaanko seinät ja perunamaa, heille riittää että kesällä on lämmin ja talvella pääsee tekemään lumilinnoja.

        Meillä on viisi lasta ja kaikki oikein ihania. Lapsia kun on niin monta niin en oikein halua että se heidän elämäänsä rajoittaa. Lapset on 12 v, 7 v, 7 v, 5 v ja 2 v. En oikeastaan enempää haluakkaan, vaikka lapset ovat niin ihania. Asumme isossa talossa, kaikilla on omat huoneet lukuunottamatta seitsemänvuotiaita kaksosia jotka yhteisen huoneen haluavat. Arki on aika rentoa, vanhin lapsi on missä milloinkin ja kaikki kulkevat harrastuksissa ystävien kanssa.


    • wendy42

      Luokittelen perheemme suurperheeksi, on vanhemmat ja kuusi lasta (15v, 13v, 10v, 9v, 6v ja 4v) Meillä on iso omakotitalo, jossa kaikilla on oma huoneensa ja kaikilla oma rauha. Talo on meitä varten suunniteltu ja runsas kaappitila, useampi kylpyhuone/wc, iso sauna ja suuri keittiö helpottavat huomattavasti meidän elämäämme.
      Lapsiemme kaapit pursuavat vaatteita ja he pääsevät harrastuksiinsa. Jos harrastus on pidemmällä niin jompikumpi meistä vie ja jos me emme juuri islloin pysty niin onneksi minulla on ihana anoppi, joka itse tarjoutuu auttamaan. Vanhimmat poikani (15v ja 13v) pyöräilevät itse jalkapallo ja jääkiekkoharrastuksiinsa, koska niihin ei ole kahdenkaan kilometrin matka tästä meiltä.
      Lapset käyvät elokuvissa, ostavat karkkia, lainaavat kirjastosta kirjoja ja matkustelemmekin joka vuosi johonkin yhdessä. En siis väittäisi, että lapset kärsisivät siitä, että olemme suurperhe.

      • Mamaliini -72

        Mieleltään terve ihminen ei edes epäile, etteikö suurperhe olisi lapselle hyvä paikka asua ja kasvaa.
        Ja toisaalta nuo perheettömät häiriköt, jotka tämän palstan ovat pilanneet, eivät totuudesta välitä vaan ihastelevat vain omaa ilkeyttään ja muka-nokkeluuttaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe