Kiinnostaisi hankkia oma lentokone ja tietenkin lentolupa. Paljonko maksaa pieni potkurikone ja mitä sen huolto- ja vakuutuskulut ovat?
Onko yksityishenkilön mahdollista hankkia suihkukonetta, ei nyt ihan hornettia, vaan vähän halvempi. Paljonko pikku suihkari maksaa?
Paljonko maksaa lentokone?
100
67407
Vastaukset
- Sohvatiikeri
Kerhossa pääset halvemmalla.
Mutta kun nyt halusit tietää hintoja:
Cessna 172, jossa moottori on lähes loppuun ajettu, ja avioniikka ikivanha, maksaa noin 25 000. Vuosittaiset "kiinteät" kustannukset (huollot, vuositarkastus) ovat ainakin 5 000, luultavasti kympin. Bensaa menee 30 litraa tunti. Seuraava moottorinvaihto maksaa 40 000, luultavasti vaihdat dieseliin.
Ultra on halvempi, käytetty kohtuullinen uudehko Eurostar luokkaa 50 000, vuosikustannukset pari donaa ja bensaa menee 20l tunnissa (?).
5v vanha, huippuluokan kilpapurjelentokone LS-8 maksaa noin 80 000, vakuutukset ym ovat noin 2 500 vuodessa. Hinauslippu on 20 euroa, niitä menee vuodessa aktiiviharrastajalla 25.
Suihkukoneen saa hankkia juu, esim Fouga on yksityisomistuksessa, mutta niiden kustannuksista ei paljon puhuta. (Eli en tiedä)- PA28R
montaa lajia, hulluutta nimittäin.
Ostaahan sitä moni uuden auton vain päästäkseen vaihtamaan sen pian taas uuteen.
Lentokoneet jostain kumman syystä säilyttävät hyvin arvonsa. Kunnes jossain vaiheessa niiden arvo alkaa jopa nousta ;)
Rohkeasti vaan lentokonekaupoille jos siltä tuntuu. - noi
hinnat sait? eikös uus pata oo jotain 25-30k€ ja 50h ja 100h huollot saa tehdä itse ku käy huolto kurssin
noi kirjoitti:
hinnat sait? eikös uus pata oo jotain 25-30k€ ja 50h ja 100h huollot saa tehdä itse ku käy huolto kurssin
Riippuu "padasta" ... mutta olen melko varma ettei tyyppihyväksytylle lentokoneelle saa tehdä enää huoltoja muualla kuin JAR 145 hyväksytyssä huolto-organisaatiossa (suomesi "pajassa").
Varmaan ultrien ja experimental koneiden osalta asia toisin.- Sohvatiikeri
noi kirjoitti:
hinnat sait? eikös uus pata oo jotain 25-30k€ ja 50h ja 100h huollot saa tehdä itse ku käy huolto kurssin
Hinnat tulee kuulopuheista, myynti-ilmoituksista, kavereiden puheista jne. Purjekoneen kustannukset on nuo, sen tiedän varmaksi.
Moottorikoneiden omistajilta olen kuullut kauhukertomuksia siitä, mitä vähän käytetyn koneen vuositarkastus maksaa. On ruostetta venttiileissä ja välystä pulteissa...
"Padan" vaihto ei ole ihan yksinkertainen juttu. Kyllä niitten kanssa on tapeltu. - käyny
M36 kirjoitti:
Riippuu "padasta" ... mutta olen melko varma ettei tyyppihyväksytylle lentokoneelle saa tehdä enää huoltoja muualla kuin JAR 145 hyväksytyssä huolto-organisaatiossa (suomesi "pajassa").
Varmaan ultrien ja experimental koneiden osalta asia toisin.jar aikana ton kurssi, lukekaa linkistä varsinkin viimeinen kohta
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/t/ait1_12.pdf käyny kirjoitti:
jar aikana ton kurssi, lukekaa linkistä varsinkin viimeinen kohta
http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/t/ait1_12.pdfviimeisen kappale tosiaan kertoo "ilmailumääräysten mukaisesti", ja edeleen, käsittääkseni mukaan nykyiset ilmailumääräykset edellyttävät määräaikaishuollot tehtäväksi JAR145 hyväksytyssä huolto-orhanisaatiossa.
Tarvii hieman kaivella lisää...- Kannattaa katsoa:
PA28R kirjoitti:
montaa lajia, hulluutta nimittäin.
Ostaahan sitä moni uuden auton vain päästäkseen vaihtamaan sen pian taas uuteen.
Lentokoneet jostain kumman syystä säilyttävät hyvin arvonsa. Kunnes jossain vaiheessa niiden arvo alkaa jopa nousta ;)
Rohkeasti vaan lentokonekaupoille jos siltä tuntuu.Tästä uusi pienlentokone kymppitonneilla. Joudut toki kasaamaan itse:
http://www.ultralightamerica.com/ultralight_aircraft_prices.htm
- ATPL®
Kuten tiikeri jo sanoi älä osta vaan vuokraa, mutta jos kuitenkin paljon ylimääräistä on katso tuolta linkistä hieman suuntaa antavia hintoja:
http://www.flyboytrader.com/ - hmmm
Osta tällainen: http://www.lastenhuone.fi/catalog/product_info2.php?products_id=212&osCsid=724a5759eb5d2a84e93ef4d1b595f703 ja keskiolut; tulee halvemmaksi!
Tai sitten ihan Pirkka-kuuraketti. - keke12
Pikkuisen esim. cessnan saat n. 50 000€ ja sitten ultrakevyitä yms ehkä vähän halvemmalla..Ja moottorilentäjän lupakirja on n. 5000-10000€ riippuen opiskelupaikasta.
Hyviä vastauksia oletkin jo saanut, eli käsitys lentokoneen hinnasta taitaa olla.
Lupakirjaa hankkiessa täytyi myöntää että itsekin tuota vaihtoehtoa harkitsin koneen ostoa nimittäin. Olisi selvinnyt "pelkillä" opettajan kuluilla (33 EUR/h) ja tietty koneen käyttökulut.
Mutta kun aikansa laski, niin eivätpä kerhon koneet "voittoa tahkoa", eli väkisinkin omat kulut samaa luokkaa per tunti kuin kerhokoneellakin (100 - 120 EUR/h). Fiksu ilmailihan perii itse itseltään lentotuntihintaa ("lentokoneen tilille"), missä mukana mm. uuden moottorin hankinta ... kerhothan toimivat näin hinnoitellessaan tunnin ... tai muuten kerholla ei ole konetta xx vuoden päästä.
Oikeastaan, ellet lennä paljoa, oma kone tulee tunniltaan kalliimmaksi ... syy on huollot... kone kun menee pukille 50h TAI 3 kk välein (ja lasku on sama) -- ja aika sälli joka vuodessa lentää 200h harrastuksena, silti huoltojen kulut hänelle samat vaikka lentäisi 10h. Nyt puhe siis pienLENTOKONEISTA, ei ultrista *wirn*
Voi yksityishenkilöllä olla suihkukone, vaikka Boeing 747 ... jos ns. "perse kestää". Varmaan John Travolta tunnetuin "harrasteliikennelentäjä", Jordanian kuninkaan lisäksi. Niki Lauda meni ja perusti kokonaisen lentoyhtiön, sovittan että se on ollut liiketoimintaa :-)
Kelpuutukset siihen sitten ovatkin oma lukunsa. "Lentolupa" kuten kirjoitit, on melko monen eri luvan yhdistelmä.. on medikaali (lääkärintarkastus min. 2 vuoden välein, tihenee kun ikää tulee, tai lupakirja vaativampi, vrt. liikennelentäjä). Sitten se varsinainen lupakirja, jossa määritetään millaista härveliä ja milloin (päivä näkölentosäännöt, yö näkölentosäännöt, mittarilentsäännöt), mihin tarkoitukseen (harraste, ammatti, liikennelentäjä, opettaja, jne. jne.), ja millaista konetta.
Suihkari kyssärisi liittyy siihen millaista konetta. Yleisin on SEP (single engine piston type), eli me Piperilla pörrääjät. samaoin on omat kelpuutukset, koulutukset ja tarkkarit useammoottorisille mäntäkoneille, kuin jeteillekin.
Niin, ja lentopäiväkirjassasi lukee sitten millaisia konetyyppeä voit lentää ... C-152, PA28R, C-172, jne. Eli kullekin omat tarkkarinsa, ja opettajan kuittaus.
Niin ja melko paljon saat takalistoasi koulunpenkillä kuluttaa ja rahaa repiä lompsasta jotta suihkarilla voit lentää. Sen vuoksi harrasteilmailijat jotka moisilla lentävät suomessa, ovat aikanaan sitä ammatikseen harjoittaneet (eli käytännössä ne Fouga pilotit).
Niin, ja suihkareiden hinnathan ovat sitten ihan omaa luokkaansa, kuin käyttökulutkin. Sohvatiikerille ... omakustannushinnaksi Fougalle olen kuullut haarukan 1500 - 2000 EUR/h. liekö sitten totuus...- Anonyymi
Pitääkö uudesta koneesta maksaa alv:a ?
- Pilotti
uudensukupolven kevyet koneet maksaa 35-60 000 euroa. Lupakirja maksaa noin 3800 euroa. Yksityinen taho voi omistaa suihkukoneen mutta voit olla varma että sellaiset (pienetkin) maksaa todella todella paljon ja niiden käyttökustannukset on järkyttäviä, lisäksi tiedoksi että ULP lupakirja eli toi 3800 euron hintainen kirja ei oikeuta lentämään sillä koneella...
- XXXXXX
Experimental koneita saa halvalla ja niitä voi huoltaa rakentaja/omistaja. Experimental tarkoittaa itserakennettua konetta. Joku voi myös rakentaa sinulle sellaisen tms. järjestely.
Suihkumoottori on huomattavasti käyttövarmempi yksinkertaisuutensa johdosta, vaikkakin "syöppö" ja siksi se on suosittu lentokoneen moottori. Amerikassa lennetään paljon myös yksityispuolella suihkumoottoreilla, usein ne ovat varsin pieniä.... jos jotain tiedät Experimental koneen rakentamisesta, ja niistä tuhansista tunneista joita HARRASTUKSENAAN rakentajat niihin laittavat ... niin olisi kivat tietää kuka Suomessa rakentaisi ko. koneen ilman omia palkkakustannuksiaan "lahjaksi". Ja ellei tee lahjaksi, voitte vain kuvitella hintalappua joka rekennussarjan päälle käsityöstä "räpätään" (noin omakotitalon hinta).
Mutta jos sinulla tiedossa Experimental "duunari" joka tekee toisille lentokoneita edukkaasti... niin kerro ihmeessä !!
Ja mitä taas suihkumoottoriin tulee ... niin aivan joka ukon lupakirjan kelpuutuksilla ei niillä lennetä -- ammattilaisten tai eläköityneiden ammattilaisten puuhaa, ihan oikeesti. USA:ssa myös, tosin listaan voi lisätä miljonäärien -- oikeiden sellaisten.- TYHMÄ KUN MIKÄ
Experimental ja Ultra koneilla ?
Mitä eroa Ultra A ja Ultra B lupakirjoilla.
Paljollako tuollaisia em. koneita on myynnissä.
Entä onko kevyt helikoptereita olemassa ?
Semmosia mihin ei tarvii kymppitonnien lupakurssia vaan muutamalla satasella tai tonnilla.
- ENSI KEVÄÄKSI
Olen hankkimassa ultran lupakirjaa.
Tarkoitus olisi ostaa oma tai kimppa kone.
Luulen että tulen lentämään aika paljon vuodessa.
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA, rahaa ei ole paljon.
(0lisko kiinnostuneita kimppaan)
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.
MIKÄ KONE ?
MISTÄ LÖYTYIS ?
EIKÄ SAIS OLLA KOVIN KALLIS ?
.Helppo nakki, kyllä noita löytyy Ikaarus on suomen suosituin tuossa sarjassa. Muitakin kyllä on mutta tuosta vauhdista joudut tinkimään.
- Cesskapi
Pikkuisen cessna 150 saat noin 10-30000 eurolla. Kantama pisimmillään n. 800 miles ja 2 istuinta nopeus n180-200 km/h lupakirja maksaa 14000e
- ENSI KEVÄÄKSI
Olen hankkimassa ultran lupakirjaa.
Tulen lentämään luultavasti aika paljon.
TARKOITUS OLISI OSTAA OMA TAI KIMPPA KONE rahaa ei kovin paljon.
- Sillä pitäs pystyä lentämään niin talvella kuin kesällä.
- Pitäs laskeutua ja nousta niin maalta, lumesta kuin järveltäkin.
- Aika lyhyt nousu ja lasku kiito
- Matkanopeus n. 200 km /h tai vaikka yli
- Hyttiin vähintään kaksi ihmistä.
- Toiminta matka vähintään 800 km (Jämsä > > vähintään Kittilä)
- Kaikki lohet ja tammukat pitäs saada takastullessa kyytiin. (kantavuus)
EI SAIS MAKSAA PALJOA
Mikä olis tämmöset kriteerit täyttävä.
Mistä löytyis ja mihin hintaan.- 2+18
Kai tiedät, että ultrissa maksimi on kaksi ( suht'koht' kevyttä ) henkilöä. Ja toinen henkilö mukana vähentää sitten taas heti sallittua polttoainemäärää eli toimintamatka lyhenee selvästi kaveri kyydissä. Matkatavaroitakaan ei hirveesti mahdu mukaan kahden henkilön lisäksi, hammasharjat tai jotain muuta pientä ja kevyttä.
yksi esimerkki
http://www.eurovaasa.fi/tmp_Content_site_0.asp?lang=1&sua=4&q=y&s=91
verollinen hinta noin 70K euroa, kellukkeet 16.5K euroa. Plus muut varusteet, äkkiä ollaa lähellä sataa tuhatta euroa. Eli ei se monipuolinen ultra kaikilla herkuilla mitään halpaa puuhaa ole.
tuollainen teki muuten kaputin muutama viikko sitten
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,95592.0.html - 15+1
2+18 kirjoitti:
Kai tiedät, että ultrissa maksimi on kaksi ( suht'koht' kevyttä ) henkilöä. Ja toinen henkilö mukana vähentää sitten taas heti sallittua polttoainemäärää eli toimintamatka lyhenee selvästi kaveri kyydissä. Matkatavaroitakaan ei hirveesti mahdu mukaan kahden henkilön lisäksi, hammasharjat tai jotain muuta pientä ja kevyttä.
yksi esimerkki
http://www.eurovaasa.fi/tmp_Content_site_0.asp?lang=1&sua=4&q=y&s=91
verollinen hinta noin 70K euroa, kellukkeet 16.5K euroa. Plus muut varusteet, äkkiä ollaa lähellä sataa tuhatta euroa. Eli ei se monipuolinen ultra kaikilla herkuilla mitään halpaa puuhaa ole.
tuollainen teki muuten kaputin muutama viikko sitten
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,95592.0.htmlhalvempi esimerkki olisi rans coyote, joka on ollut hyvin suosittu täällä.
http://www.rans.com/_KITS/Models.htm
käytetyn voi saada halvalla
Esim. tätä kauppapaikaa voi pitää silmällä
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?board=13.0 - MIKÄ KONE
2+18 kirjoitti:
Kai tiedät, että ultrissa maksimi on kaksi ( suht'koht' kevyttä ) henkilöä. Ja toinen henkilö mukana vähentää sitten taas heti sallittua polttoainemäärää eli toimintamatka lyhenee selvästi kaveri kyydissä. Matkatavaroitakaan ei hirveesti mahdu mukaan kahden henkilön lisäksi, hammasharjat tai jotain muuta pientä ja kevyttä.
yksi esimerkki
http://www.eurovaasa.fi/tmp_Content_site_0.asp?lang=1&sua=4&q=y&s=91
verollinen hinta noin 70K euroa, kellukkeet 16.5K euroa. Plus muut varusteet, äkkiä ollaa lähellä sataa tuhatta euroa. Eli ei se monipuolinen ultra kaikilla herkuilla mitään halpaa puuhaa ole.
tuollainen teki muuten kaputin muutama viikko sitten
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,95592.0.htmlMUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus. - 14+3
MIKÄ KONE kirjoitti:
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.melko epärealistiset vaatimukset ultralle, mikään kone ei noita kaikkia vaatimuksia täytä. Ultrilla lennetään melko lyhyitä matkoja hyvässä säässä lähiseudulla, ei siis ole mikään pitkän matkan rahtikone, etenkään talvella.
Hanki ensin se lupakirja ja lentele kerhon koneella jonkin aikaa ja vasta sitten ala suunnitella oman koneen ostoa.
oikea foorumi kysellä asiantuntijoilta:
http://www.ilmailu.org/forum/index.php?board=1.0 - AN-2
MIKÄ KONE kirjoitti:
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.Kellukkseilla ja lisäsäiliöillä...
- Sohvatiikeri2
MIKÄ KONE kirjoitti:
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.Mene autolla.
Suomessa, jossa tieverkko on hyvä ja lentosäät enimmäkseen huonot, pikkukone ei ole mikään matkantekoväline. Matkaa lennetään, mutta se on itsessään harrastus. Sitä tehdään sen huvin vuoksi, mikä siitä matkan lentämisestä tulee, jos se sattuu onnistumaan.
Lapissa säännöllisesti käyminen on aivan epärealistinen ajatus.
Vähän sama kuin kysyisi että lähden Ruotsiin käymään, millainen purjevene pitäisi hankkia? - 20+17
MIKÄ KONE kirjoitti:
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.tutustu tähän keskusteluun
http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,95905.0.html
tyypilliseti ultran kuormattavuus on luokkaa 175 kiloa.
Siis henkilöt matkatavarat bensa saa maksimissaan painaa sen verran.
Ymmärät kai nyt, että yksin voit toki lentää lappiin suoraan, mutta et kaverin kanssa. - ferryysdffdff
MIKÄ KONE kirjoitti:
MUTTA MIKÄ KONE OLISI VIISAIN OSTAA,
Tämä oli se varsinainen kysymykseni.
Eli minkä merkkinen ja mallinen lähinnä vastaa näitä kriterejä
- Lentää pitäs niin talvella kuin kesälläkin
- Pitäisi pystyä lentämään Keski-Suomesta (Jämsä) - Lappiin vähintään Kittilään yhtä soittoa ( n. 850 km).
- Matkanopeuskin saisi olla semmosta reipasta vauhtia n. 200 km / h tai jopa enemmän
- Hyttiin pitäs mahtua vähintään kaksi.
- Nousu ja lasku pitäs onnistua sekä maalle että järvelle / joelle
- Mahottoman lyhyt nousu ja lasku kiito
- Kaikki lohet pitäs takastullessa sopia kyytiin, kantavuus.Tuohon vaatimuslistaan ei konetta taida löytyä. 200km/h on jo melkoinen vaatimus, lisäksi yleensä koneet toimii täysillä tankeilla 4h, ja reservejäkin pitää jäädä, joten haiskahtaa välitankkaukselta vääjäämättä. Nyt muuten menee vaikeaksi, kun lentokonebensa alkaa olla katoava luonnonvara. Itsekkin tänään hain Shellin V-Poweria ja en säilytä sitä kentällä, joten muut ei voi tankata kentällämme.
Lisäksi vesilasku mahdollisuus pudottaa kellukkeiden takia matkanopeutta. Tulee mieleen cessna (joka on isompi tyypiltään kuin 172) suurilla tankeilla jolloin kaikki nämä, voisi toteutua. Mutta kyseessä ei ole Ultra. En ole varma voiko lähteä vesikone koulutukseen ennen kuin on 150h lentokokemus.
Onnea vain sen koneen hankinnassa:) - LG
Glasair Sportsman 2 2 tayttaa nuo kriteerit.
- Nuorena aloittanut
LG kirjoitti:
Glasair Sportsman 2 2 tayttaa nuo kriteerit.
Hinta kiinteälapaisella potkurilla näyttää olevan päivän valuuttakurssilla runsaat 114.000 euroa. Siihen päälle tullimaksut ja alvi.
Ja koska kyseessä on itsekoottava kone, niin tarvitset asiantuntijan valvomaan projektia, ja käyt läpi helvetillisen paperibyrokratian.
Mikään elämässä ei toisaalta ole ilmaista, ja kone vaikuttaa esitteen mukaan todella monikäyttöiseltä ja hyvältä. En ole koskaan törmännyt siihen "luonnossa", onko noita jo käytössä suomessa?
- lentskari hullu
Jos luvat ja pätäkkää löytyy, niin ainahan voit ostaa myös aidon hävittäjäkoneen siviilimarkkinoilta pihallesi jököttämään. Tietääkseni nämä vehkeet eivät lennä, mutta jos ilmailukuume on kova ja sinulta löytyy riittävän iso piha, niin periaatteessa se on täysin mahdollista. Tietoa markkinoilla olevista hävittäjistä löydät täältä:
http://www.military-heat.com/27/military-jets-sale-civilian-market/
Kieltämättä aito SU27 voisi näyttää mahtavalta takapihan koristeena. - eipä kannata
Lyhyesti sanottuna: maksaa sen verran paljon, että unohda koko juttu. Eli rahallisesti ei kannata. Eikä kannata ylipäätään aloittaa ilmailuharrastusta, mikäli et sitten satu olemaan joku ökyrikas. Tein itse sen päätöksen, että en edes harkitse lupakirjan lentämistä. Maksaa enemmän kuin ajokortti, eikä takaisin saatava hyöty vastaa edes lupakirjan hintaa jos meinaisi harrastelentäjänä lentää.
Itse lentelen tuntini flight simulatorilla. Siihenpä se sitten jääkin. Ihan tietoinen ratkaisu kun huomioi lentolupakirjan hinnan ja ilmaluharrastuksen hinnoittelun muutenkin.
Keksi rahoillesi jotakin muuta käyttöä. Turhaa upottaa rahaa haaveeseen joka alkaa nykyhinnoittelulla olla täysin mahdoton saavuttaa. Edes jäsenyys lentokerhoissa ei enää takaa kivaa harrastusta kohtuullisella hinnalla. Jos haluat silti lentää, niin lataa tietokoneeseesi vaikkapa FlightGear. Se on ihan ilmainen, lentotuntihinta pyöreä 0e.- Nuorena aloittanut
Ja mikäköhän siitä voisi puuttua, ei ainakaan lentokoneen todellinen ohjaaminen, tai kesäaamun/-illan tuoma luonnonkauneus joka muuttuu jokaisella lennolla.
Eli todella hyvä neuvo.... - LG
Lyhyesti sanottuna, lenna sina vaan simulaattorilla. Mina ainakin saan joka pennille vastinetta vaikka en ole okyrikas.
- jaaha, lennä sitten
LG kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, lenna sina vaan simulaattorilla. Mina ainakin saan joka pennille vastinetta vaikka en ole okyrikas.
Senkus lennät olematta ökyrikas sitten. Mulla on alle 1400 euron kuukausitulot ja sillä ei tosiaan lentämistä harrasteta. Eikä paljon juhlita muutenkaan. Periaatteessa saisin enemmän rahaa jäämällä yksinkertaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle.
- kohta PPL taskussa
jaaha, lennä sitten kirjoitti:
Senkus lennät olematta ökyrikas sitten. Mulla on alle 1400 euron kuukausitulot ja sillä ei tosiaan lentämistä harrasteta. Eikä paljon juhlita muutenkaan. Periaatteessa saisin enemmän rahaa jäämällä yksinkertaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Omapa on päätöksesi tienata 1400eur kuussa! Älä kuitenkaan anna sen estää muiden elämästä unelmaansa, aloittaa lentoharrastusta tai muuta vastaavaa.
Elämme jokainen vain kerran, joten meidän on tehtävä kaikki ne asiat tässä elämässä, joista unelmoimme. - YankeeOscar
LG kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, lenna sina vaan simulaattorilla. Mina ainakin saan joka pennille vastinetta vaikka en ole okyrikas.
Simuulaattorit on kaukana oikeasta lentämisestä! Jos oo PPL:ään varaa, aloittakaa lentämään purjekoneella. Siinä vasta oikeaa lentämistä! Ja varmasti on varaa töissäkäyvällä henkilöllä, jos 16v pojallakin on varaa (vanhemmat eivät oo mitää hirmu rikkaita) Lentäkää ihmiset purjelentoa!
- 18+20
Paljonkos Rutanin kuuluisa Long-EZ maksaa? Saako sellaisella itse kasatulla edes lentää täällä?
- 13+13
Rutan ei enää myy Long-EZ:n piirustuksia, mutta Suomessakin on rakennetty yksi Cozy.
http://www.cozyaircraft.com/
- omakone ja lennä
Kiinnostaisi hankkia oma lentokone ja tietenkin lentolupa. Paljonko maksaa pieni potkurikone ja mitä sen huolto- ja vakuutuskulut ova
Juu moro vaan kyllä tässä olisi yksi todelllinen lentokone myynnissä ja saisi edullisesti sellaista merkkiä kuin usa AIR COMMANDER 680 FL Rekisteri NR ES_ACO Nähtävillä Airliners net sivulla kirjoittaa palkkiin ES-ACO ja enter tulee nähdä koko kaunistus .Kone on 10 paikkainen kaksi mootorinen 100 tunnin huoltoa vailla , tekeillä F-huolto yhtiö ko koneelle .Vaihto ehtona kanssa yhdistyksen jäsen ja touhuamaan koneen kimppuun ja lentämään ,ottaa kevääseen aikaa. - anttir--
Suihkareista (business) viela.
Parikyt vuotta vanhan learin saa noin puolella miljoonalla. Kaikkein vanhimmissa kannattaa huomioida ettei niillä saa lentää yleisimmillä, kustannustehokkaimmailla lentokorkeuksilla epätarkan korkeusmittarin vuoksi. Matkustamon korkeus on alle puolitoistametriä eli kävellessä saa mennä hyvin kaksin kerroin. Nopeutta löytyyy vajaa neljäsataa solmua.
Learit on kaikki EU alueella hyväksytty vain kahdelle lentäjälle. Niin periaatteessa myös yhdsvaltain alueella mutta sieltä löytyy sitten poikkeuksia.
Uusia minisuikareita (VLJ) on tullut markkinoille noin miljoonasta ylöspäin, esim Eclipse on aiheuttanut paljon kohua. Yhdelle lentäjälle hyväksytty myös EU alueella. Vastaavasti Cessna on tullut vastaan tuomalla uuden, pienen Cessna Mustang -koneen (lentonopeus 340 kts) noin kahdella miljoonalla eurolla. Tämä on aika iso harppaus kun edelliset uudet pikkucessnat maksoi neljästä ja puolesta yölspäin.
Cessnoista Mustangin jälkeen kahta seuraavaksi pienintä, Citation 1 & 2, nykyisin CitationJet ja Citation Bravo, on hyväksytty EU alueellakin yhdelle lentäjälle. Yhdysvalloista löytyy erikoisluvat vielä pariin seuraavaan Encore -luokkaan asti (8 M $).
Pikkusuhikareista suihkarein on tietty CItationX joka on samalla maalman nopein yleisilmailukone ja päihittää isot reittilentokoneetkin. HIntalappu lähentelee kahtakymmentä miljoonaa uutena.
Samalta suunnalta löytyy myös nopeita kaksimoottoripropellikoneita, kuten Mitsun MU-2 joka vastaa nopeudeltaan hitaimpia Cessnoja. Kulut tietysti merkittävästi pienempiä ja kone helpompi lentää. Noi nopeat koneet on hankalia siinä mielessä että minimi maanopeudet ovat todella suuria. Jopa turbiinipotkurikoneen pitäminen Malmin kierrossa vaati jyrkkiä kaartoja. Suihkareilla lennetään mittarilla suoraan kentältä kentälle ilman ylimääräisiä kaarroksia.
Parempia koneita ei pysty vuokraamaan koska yksityislentämisen jälkeen lentokone pitäisi uudelleenkatstastaa ansiolentokäyttöön. Joku Yhdistys-jäsenyys voisi olla parempi tässä suhteessa. Vaihtoehtiosestai Dry Lease jostain koneesta muutamaksi vuodeksi jolloin maksaa vain koneen arvonalennuksen koneen omistajalle (sijoittajalle). Puolestatoistatuatta euroa kuussa sisältää parikymmentä lentotuntia vuodessa. Tämän päälle sitten merkittävät kalenteripohjaiset huollot.
Parempiin koneisiin kannattaa hankkia ammattilentäjän paperit ja liikennelentäjän teoriat. Luvat saa helpoiten menemällä liikennelentäjäkoulutukseen. Mm. patria järjestää noin €100t hintaan. Työpaikkaa ei löydy.- Matkailija
Olen ollut CitationX:n kyydissä ilmeisesti kun lentäjä sanoi myös että on nopein siviilipuolen suihkukone yleiskäyttöön. Mahtavaa kyytiä johon ei omilla rahoilla tule koskaan olemaan varaa valitettavasti.
- uuy8f
www.tbm850.com
- Nuorena aloittanut
Jos koneen ei välttämättä tarvitse olla suihkukone, niin tällaisen hankintaan ja ylläpitoon on vakavaraisella yksityishenkilölläkin varaa. Nousukyky on samaa luokkaa kuin Hawkilla, toki matkanopeus on alempi kuten lakikorkeuskin.
http://turbinelegend.com/
Alla videopätkä:
http://www.youtube.com/watch?v=frzJZurBvnM
Ja jos vakioversio on liian nynny, niin ainahan sitä voi virittää, alla video maailman tällä hetkellä nopeimmasta Legendistä:
http://www.youtube.com/watch?v=9SmLdAWEDmY&feature=share- purjelentäjä
Legendi lähtee ku harakka vintturista!
- lenkokone
http://www.aircraftdealer.com/aircraft_for_sale_detail/Cessna_Citation_I___500___501/1985_CITATION_ISP/35998.htm tommonen cessna citation on halpa suihkaari 600000euroa.
- Sohvatiikeri2
No nyt on Suomessa ostajan markkinat! Bensamoottorikoneita on myynnissä monta, katso viimeisimmästä Ilmailusta. Varmasti on tinkivaraakin.
Jotain tekemistä voi olla sillä että lekobensa maksaa päälle 3 euroa litra, voi olla neljäkin. Cessna 172 haukkaa noin 30 litraa tunnissa. Ehkä menee 25:llä, jos osaa laihentaa. - oliko vitsi
jos alle miljoonalla saat suihkarin niin oot hannu hanhi. hei vähän realismisa
- jouko55
Paljonko maksaa uusi Cessna 172 ja mitä maksaa lentolupakirjan hankkiminen.
- YankeeOscar
Ihan liikaa! Lupakirja maksaa melkein 4-osan 172 (tietysti vähän vanhempi yksilö) Sanotaan että saat lentävän ja kohtuhyväkuntosen cessnan 50tonnilla lupakirja 13tuhatta=63tuhatta euroa. Huomaa cessna ei maksa hirveästi perheautoa enempää. Saattaa saada jopa 30 tuhannella. Mitäs muita kulja sitten tulee. Leko bensa on n3e/litra. Cessna syö tunnin lennolla ainakin 100e edestä bensaa ellei enemmän. Vakuutukset ja muut paapperit ovat nekin muutaman tonnin vuodessa. Laskeutimismaksut, huollot, säilyttäminen, radiomaksut, sun muut sun muut. Lista jatkuu ja jatkuu. Sanotaan että jos lennät vähän vuodessa, niin kuluja siitä tulee 8-10tuhatta euroa! Tietysti jos sitä rahnaa löytyy niin mikäs siinä...
- halvalla saa
172:n hinta reilut 300 000 taalaa jenkeissä,
http://textron.vo.llnwd.net/o25/CES/cessna_aircraft_docs/single_engine/skyhawk/skyhawksp_pricesheet.pdf
tuohon rahtikulut ja tullit vielä päälle
maahantuoja
http://www.konekorhonen.com/lentokonem.html - Peter T
"Pieni potkurikone" on vielä verraten laaja käsite.
Periaatteessa sellaiset voit jakaa kahteen kategoriaan
- ultrakevyet lentokoneet joiden lentämiseen tarvitaan ultrakevyen lentokoneen lupakirja ja joilla voi lentää max 2 henkilöä, ja vain päiväsaikaan
- tyyppihyväksytyt lentokoneet joiden lentämiseen tarvitaan yksityislentäjän lupakirja ja joilla voi lentää useampikin henkilö ja joiolla voi lentää myös pimeällä.
Jos haluat aloittaa "pystymetsästä" niin varaa 30 ... 50.000 koneen ostoon ja 10.000 euroa (ja yksi vuosi) lentolupakirjan hankimiseen. Vakuutusmaksuissa suurin menoerä on kaskovakuutus. Varaa 4-5000 euroa vuodessa vakuutuksiin. Voit laskea että tuon hintaluokan koneessa lentömisen muut kulut (polttoaine, laskeutumiset ja paikoitus, huollot, vikakorjaukset ja viranomaismaksut) ovat keskimäärin 100 - 150 euroa per lennetty tunti.
"Suihkukone" on lentokone jonka voimanlähteenä on suihkumoottori tai useampi. Yksityishenkilö voi hyvin omistaa sellaisenkin. Vanhemman sukupolven 8-10 -paikkaisia business-liikesuihkukoneita löytyy jo 300.000 eurosta ylöspäin. Miljoonalla saa kelvollisen. Lentotunnin kustannus pienemmillä business-jeteillä voi olla mitä tahansa 800 eurosta ylöspäin. - Ei kallis..
Tuolla yksi edullinen häkkyrä kaupan. Kunnosta ei kerrota!
https://www.huutokaupat.com/fi/v/41902- mikemikemike
Ja joku idioottii menee ostamaan vielä tuon.. Mitä tollasella tekee. Yleensä huutokaupattavissa koneissa ei löydy edes papereita. Iman niitä kone on arvoton. Voit tehdä siitä samantien vaikka simulaattorin... Tosin niitä runkoja saa 100e
Tollasella lentäminen on sitten ihan eri hommaa... Kustannuksia vuodessa tulee enemmän kuin tuon koneen ostamiseen... Älkää nyt vaa menkö ostamaan..
- lentokone6
Hmm...... ehkä Airbus A380 sopis sulle..... en oo ihan varma googlest löytyy tietoo....
- hupilentäjä
Mulla on 4-paikkainen oikea EASA-luokitelty lentokone. Käytännössä sillä voi lentää 3 henkeä (90 kg / kpl) n. 1000 km matkan tai 4 henkeä (a' 90 kg) n. 500 km matkan kerralla. Koneen hinta on luokaa 50-60.000 €. 100 h / vuosi käytöllä kustannukset n. 5000-7000€ / vuosi 100 € / lentotunti. Eli 150 - 170 € / h = n. 0,80 - 0.90 € / km. Tällä käytöllä seuraava iso (=moottori-) remontti tulee eteen n. v 2025.
- Challenger 604
Bombardier Challenger 604 sopis hyvin sulle sen hinta on 24 000 000€.
Mut se on siisti. Mun mummil oli sellainen ja se oli kyl tyytyväinen siihe ku pääs nopeasti 800km/h matkustaa paikasta toiseen. Käytiin sillä usein Saksassa ja Espanjassa. Eli jos on vähä ylimääräistä ni tää on kyl hyvä kone. :) - meta1
http://www.planecheck.com?ent=da&id=23202
tervetuloa kaupoille :) - mikael12345678910
Osaisko joku vastata oon vasta 10vuotias ja haaveillu lentämisestä aina paljonko lentäminen maksaa vuodessa
- nuorilentaja
Riippuu millainen lentäminen.
-Moottorilentäminen (ppl) maksaa paikasta riippuen tänäpäivänä n. 150-250e per lentotunti. Lisäksi koulutus maksaa > 12k e
-Ultrakevyt (upl) on huomattavasti halvempi tapa harrastaa moottorilentämistä. Ne ovat 2paikkaisia alle 500kg lentolaitteita. Lentotunti ultralla niissä käytettävän autobensan ansiosta 70-100e. Lisäksi koulutus maksaa 5-7k euroa
-Purjelento (gpl) lentämisestä se parhain tottakai. Purjelentokoneessa ei ole purjetta eikä konetta. Lennolla hyödynnetään aurinkoenergiaa. Purtsikalla kausi maksut aktiivisella lentäjällä (> 50h per kausi) on noin 500-2000e. Suuri ero johtuu suurimmaksi osaksi mitä lähtötapaa käytetään (vintturi on huomattavasti halvempi kuin leko). Kurssi maskaa 1200-2500e paikasta riippuen. Purjelennosta on myös helppo siirtyä pienellä lisä koulutuksella mopuihin ja ultriin.
Nyt on tulossa kaikennäköisiä uusia lupakirjaluokkia joista eivät edes trafin virkamiehet taida tarkkaan tietää kaikkea.
Ps. moottorikursseille pääse 16v ja purjekonekurssille 15v. Lentäminen on hauska harrastus. Kannattaa tulla mukaan!
- Anonyymi
Paljon se vitun kone maksaa
- Anonyymi
Ostimme vuosi sitten tehdasuuden DIAMOND Da62:n.
Hinta oli 1,4 miljoonaa euroa. 2 moottoria, 7 paikkaa.
Harrastelentämiseen sopiva 1-moottorikone voi löytyä hintaluokasta 50 000 … 150 000 & - Anonyymi
Diamondin kaksimoottorista ei kyllä kannata ostaa. Alitehoisia eko-lentsikoita. Koneen pitää olla sen verran tehokas, että jaksaa nousta, mutta DA-62 ilmanopeus normaalissa nousussa näyttää olevan luokkaa 120kts ja juuri tästä nopeudesta voidaan päätellä suoritusarvoja esim jäätävissä. Työkalut on aina olleet erikseen.
- Anonyymi
Nyt emme kai keskustella siitä mitä jonkin mielestä kannattaa ostaa. Vastasin esimerkillä kysymykseen, mitä lentokoneet esimerkiksi maksavat.
Diamondin 42 lienee maailman yleisin koulukone MEP- koulutuksessa.
Lensin DA-62:lla 400 h vuonna 2021. Kaikenlaisissa säissä. Ei ongelmia jättämisen kanssa.
4,3 miljoonalla voit ostaa Pilatus PC-12:n. - Anonyymi
Nyt on kysyttävä kun en ymmärrä.
Voisiko kirjoittaja valaista, miten ”tästä” nopeudesta (siis IAS) voidaan ”päätellä suoritusarvoja esim jäätävissä” ?
Muutama esimerkki on tervetullut.
Peter Lord
Omalla nimellä - Anonyymi
Hei kertokaa nyt jo mikä sit olisi sellainen hyvä yksityiskone (työkalu) ja paljonko siitä pitää maksaa? Ei näistä jutuista aukea muuta kuin keskinäinen vit*uilu jolla ei kyllä oo mitään arvoa tälle keskusteluille. Eli jos oikeasti tiedät niin anna asiallista tietoa.
- Anonyymi
Lensit koulukoneella siis 400 tuntia taksilentoja kaikenlaisissa säissä? Hyvä tuuri ollut.
- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen lienee vähimmäisvaatimuksena lentäjäksi aikoville. Eipä näytä sellaista kykyä täällä löytyvän.
DA42 on maailman yleisin 4-paikkainen MEP koulukone. Se on hyväksytty lentämään tunnetuissa jäätävissä olosuhteissa. Sitä käyttävät Suomessa mm Patria, Aeropole ja SIO ammattilentäjien koulutukseen.
Break
Kerroin lentäneeni viime vuonna runsaat 400 tuntia Diamond- merkkisellä DA62-tyyppisellä 7-paikkaisella koneella. Jossain kohtaa luetun ymmärtäminen on lukijalla pettänyt.
Mutta juu, se on hieno ja luotettava kone. Kyllä kannattaa olla kateellinen.
Se muuten nousee todella hyvin. 120 KIAS tuottaa noin 1000 fpm nousukyvyn.
IAS on erilainen eri koneilla. On koomista lukea kuinka wannabe-asiantuntija julistaa jonkin koneen jäätäviin kelpaamattomaksi, jos sillä on tietty ilmanopeus nousussa. Minä kun luulin että pystynopeus (fpm) ratkaisee, missä ajassa kone läpäisee jäätävän kerroksen.
Ugh. . - Anonyymi
Vielä totean että
DA62 ei ole koulukone
En lentänyt DA62:lla ainuttakaan taksilentoa
Pihlajanmarjat ovat happamia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä totean että
DA62 ei ole koulukone
En lentänyt DA62:lla ainuttakaan taksilentoa
Pihlajanmarjat ovat happamia."Enin osa lentokokemuksestani kertyy tätä nykyä kuitenkin liikelennoilta, Diamond DA62-koneella; esim päättyneen elokuun aikana sellaista lentoa kertyi noin 60 tunnin verran.
Ystävällisin terveisin
Peter Lord (ent Tähtinen)
Kirjoittelet luultavasti niin totta kuin osaat! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enin osa lentokokemuksestani kertyy tätä nykyä kuitenkin liikelennoilta, Diamond DA62-koneella; esim päättyneen elokuun aikana sellaista lentoa kertyi noin 60 tunnin verran.
Ystävällisin terveisin
Peter Lord (ent Tähtinen)
Kirjoittelet luultavasti niin totta kuin osaat!Totta kai. Totta joka sana.
Olen lentänyt DA62:lla paljon liikelentoja. Kuinka se seikka liittyy tähän keskustelusäikeeseen, jossa keskustellaan lentokoneiden hinnoista?
Omasta mielestäni ei mitenkään.
Mikäli olette kiinostuneita kustannustehokkaista liikelennoista, kehotan tutustumaan sivuihin xflite.com
Taksilennoista kiinnostuneiden tulee kääntyä kaupallista lentokuljetusta harjoittavien organisaatioiden puoleen.
X-Flite Oy ei ole ”lentotaksi” eikä se harjoita eikä tarjoa kaupallista ilmakuljetusta.
Peter Lord - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Enin osa lentokokemuksestani kertyy tätä nykyä kuitenkin liikelennoilta, Diamond DA62-koneella; esim päättyneen elokuun aikana sellaista lentoa kertyi noin 60 tunnin verran.
Ystävällisin terveisin
Peter Lord (ent Tähtinen)
Kirjoittelet luultavasti niin totta kuin osaat!Ahaa, Tähtinenhän täältä löytyy pätemään. Varmasti menee jonkin verran kiistatonta tietoa, asiantuntemusta ja kokemusta hukkaan hankalan persoonan ja tarpeettoman jänkkäämisen takia. Tuulimyllyjen alalta löytyy samanlainen ropeli-Antero.
- Anonyymi
Identified. Olet saanut luvan lentää liikelentoja privat-lupakirjalla- ja muovikoneella. Minkä maan lupakirja?
- Anonyymi
Oi rakas trolli. Hiilikuitu. ATPL. Suomi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oi rakas trolli. Hiilikuitu. ATPL. Suomi.
Da-62 on oikeasti toivottoman hidas, mutta hyvä tiiman keräämiseen. Toinen ominaisuus, että pääseekö siitä hyvin ulos, jos sattuu lentoonlähdössä pellolla menemään ympäri? Lokinsiipisissä on aikaisemmin ollut sellaisia ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Da-62 on oikeasti toivottoman hidas, mutta hyvä tiiman keräämiseen. Toinen ominaisuus, että pääseekö siitä hyvin ulos, jos sattuu lentoonlähdössä pellolla menemään ympäri? Lokinsiipisissä on aikaisemmin ollut sellaisia ongelmia.
Heh, ei teiltä yritystä puutu.
Ymmärrystä enintään.
Hidas verrattuna mihin? Matkustajien palautteen mukaan kokonaislentoaika esim kotimaan reiteillä on erittäin kilpailukykyinen esim Pilatus PC-12 verrattuna. Ja kustannukset vain murto-osan.
En muista että olisimme käyttäneet peltoja lentoonlähtöön.
Evakuointi ei ole ongelma. Koneesta pääsee kyllä ulos.
- Anonyymi
Tikkakosken huutokaupasta saa halvalla lentokuntoisia Hawkeja.Tulpat ja kärjet kun vaihtaa ,niin lentelee siiviilissä vielä vuosia
- Anonyymi
Terveiset AERO 2022 ilmailumessuilta Saksan Friedrichshafenista. Esittelin tämän keskustelun asiantuntijalausuntoa DA-62:n 120 KT IAS:n väitetystä yhteydestä huonoon jäätävien kestoon, Diamondin tehtaan edustajille.
Huutonaurua.
DA-62 on kuulemani mukaan maailmanlaajuinen myyntimenestys, ”our best selling product now”.
Siis se toivottoman hidas hiilikuidusta rakennettu muovikone… - Anonyymi
Kehuit Diamond- kauppiaille Suomi24 -palstaa? Olet varmasti huipputyöpaikassasi!
- Anonyymi
Luetun ymmärtäminen.
Kehuin? Huh.
Keskustelin Dismondin valmistajan kanssa huvittuneena siitä, millaisin argumentein mistään ymmärtämättömät ilmeisen kateelliset ääliöt koettavat trollata sellaisia ihmisiä jotka vakavissaan etsivät tietoa heitä kiinnostavista aiheista.
Kerroin kuinka meillä Suomessa on tällainenkin saitti.
Kyllä itävaltalaiset pudistelivat päätään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen.
Kehuin? Huh.
Keskustelin Dismondin valmistajan kanssa huvittuneena siitä, millaisin argumentein mistään ymmärtämättömät ilmeisen kateelliset ääliöt koettavat trollata sellaisia ihmisiä jotka vakavissaan etsivät tietoa heitä kiinnostavista aiheista.
Kerroin kuinka meillä Suomessa on tällainenkin saitti.
Kyllä itävaltalaiset pudistelivat päätään.Voin kuvitella kun menit takki auki Diamondin BusinessCabin osastolle ja poletit tietenkin kaulassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voin kuvitella kun menit takki auki Diamondin BusinessCabin osastolle ja poletit tietenkin kaulassa.
Tämä keskustelusäie käsittelee lentokoneiden hintaa.
Taidan olla jo liian vanha provosoitumaan ala-arvoisista trolleista.
Olen ollut ilmailualalla 42 vuotta. Alalle tullessani ei ollut sosiaalista mediaa. Alan toimijat tunsivat toisensa ja pitivät yhtä. Some vaikutti aluksi lupaavalta uudelta tavalta ilmailijoiden yhteydenpitoon. Vähänpä minä tiesin.
On vaikea kuvitella, miten keskustelun taso voisi vielä huonontua siitä, mitä se S24:ssa on.
Jatkakaa te toiset kinastelujanne.
Tämä ei ole minun taisteluni. Not my Battle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä keskustelusäie käsittelee lentokoneiden hintaa.
Taidan olla jo liian vanha provosoitumaan ala-arvoisista trolleista.
Olen ollut ilmailualalla 42 vuotta. Alalle tullessani ei ollut sosiaalista mediaa. Alan toimijat tunsivat toisensa ja pitivät yhtä. Some vaikutti aluksi lupaavalta uudelta tavalta ilmailijoiden yhteydenpitoon. Vähänpä minä tiesin.
On vaikea kuvitella, miten keskustelun taso voisi vielä huonontua siitä, mitä se S24:ssa on.
Jatkakaa te toiset kinastelujanne.
Tämä ei ole minun taisteluni. Not my Battle.Tunnut olevan tuttu hohkaaja muillakin palstoilla. Jatka vaan rauhassa yli 40-vuotista uraasi liimailemalla koneita joita löytyy Kinder-munista.
Arvaan että kohta saat bannit myös tältäkin palstalta.
- Anonyymi
Mitäs perseilet 1.4 miljoonan koneostoillasi, enkä voi antaa muuta neuvoa kuin "vaatimattomuus kaunistaa".
- Anonyymi
Kiitos, NYT minä ymmärrän. "Mitäs perseilet!"
Minun on vaikea tulkita kirjoittajan sielun maisemaa. Säikeessä, jossa kysytään "pienten potkurikoneiden" hintoja onkin jonkin mieleltään rajoittuneen mielestä "perseilyä" jos vastaan aloittajan kysymykseen.
Olisiko se yhtä lailla perseilyä jos olisin rekka-auton kuljettajana ja kertoisin, että työnantajani on hankkinut 1,4 ME kuljetusvälineen?
Minulle on kerta toisensa jälkeen suuri yllätys huomata se, että se mitä joku tekee työkseen, voi herättää kateutta toisessa. Mutta S24:ssa kaikki on mahdollista.
Tässä kone, josta puhumme: https://www.flyfinland.fi/view/34581
Kone, Diamond DA62, johon aiemmin viittasin, on suomalaisen yrityksen investointi. Ei minun. Siksi nälvääisy "konehankinnoilla perseilystä" ei nyt oikein osunut oikeaan osoitteeseen. Tehtäväni on ollut ulkopuolisena asiantuntijana tukea start-up:in operatiivisen toiminnan aloittamista.
Vastatakseni kysyjälle, muisteen maksaneeni pienistä potkurikoneista:
- v 1981 Piper Cherokeesta 68.000 mk
https://www.airhistory.net/photo/109280/OH-PJZ
- v 1986 Piper Senecasta 165 000 mk
https://www.airhistory.net/photo/119163/OH-PNH
- v 1988 Piper Navajosta 750 000 mk
https://www.flyfinland.fi/view/4744
- v 1990 Piper Cheyennesta 1 600 000 mk
https://www.airhistory.net/photo/186665/OH-PHA
- v 1996 Cessna 402:sta 800 000 mk
https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20825/274945
- v 1999 Mitsubishi MU2:sta 6 000 000 mk
https://www.jetphotos.com/photo/179253
- v 2004 Piper Arrowista 198 000 euroa
https://www.jetphotos.com/registration/OH-PMI
- v 2011 Piper Warriorista 80 000 euroa
https://www.flyfinland.fi/view/19427
- v 2016 Piper Warriorista 29 000 euroa
https://www.jetphotos.com/photo/6034162
- v 2011 Piper Saratogasta 160 000 euroa
https://www.flyfinland.fi/view/26085
jotta tuossa hiukan perspektiiviä ja vastausta kysyjälle.
Suomeen vuoden sisällä ostetut DA62:t ovat sijoittuneet hintaluokkaan 1.4 ... 1.6 MMK jos oikein ymmärsin.
Cirrus SR22 turbo maksaa noin 1,1 ME ja Cirrus Vision jet tuplasti sen.
Cirrus SR22 OH-BRA, by the way, on kelpo "pieni potkurikone" matkan tekoon. Se taittoi viime viikolla runsaassa 15 lentotunnissa matkan Jyväskylä - Visby - Groninen - Portoroz - Venetsia - Milano - Friedrichshafen - Visby - Pirkkala.
https://www.airport-data.com/aircraft/photo/001634818.html
"Jos Jumala olisi tarkoittanut että ihminen lentää, hän olisi lähettänyt meille paljon enemmän rahaa." - Anonyymi
Kirjoituksestasi päätellen on enää pienestä kiinni, että ymmärrät.
- Anonyymi
Kiitos. Minulla ei taida olla enempää kontribuutiota tuottavana keskusteluun siitä, paljonko lentokoneet maksavat.
Toivottavasti kukin löytää varallisuutensa nähden sopivan koneen.
- Anonyymi
En kehtaisi lentokoneiksi mainostaa tullaisia leluja jotka maksaa vähemmän kuin normaali henkilöauto. Minun autoni hinnalla saisi parikolme tuollaista lennokkia vai ovatko droneja.
- Anonyymi
Aika kauan kestikin tuollaisen nasevan kommentin keksiminen.
Olen iloinen siitä että sinulla on kallis auto. Ehkäpä sinun kannattaa avata uusi keskustelusäie aiheesta.
”Paljonko pitää laittaa rahaa autoon että pili kasvaisi edes millimetrin”
- Anonyymi
Mua ei vois vähempää kiinnostaa paljonko joku on autostaan maksanu. Täällä keskustellaan LENTOKONEIDEN hinnoista.
Minusta näyttää että täällä joku ihminen ei tykkää jostain ihmisestä ja sit juttu menee helv*tinmoiseksi mollaamiseksi. - Anonyymi
Paljonko maksaa lentokone?
- Anonyymi
Saahan noita kinnerityyppisiä kotteroita halvemmalla kuin parikymmentä vuotta vanhoja noppa-Toyotoita.
- Anonyymi
Mikä on lentokone?
- Anonyymi
Ajattelin 6000
- Anonyymi
Osta siltä vanhalta lentomyynnin runkkarilta kun huijjaa aina kaikkia. Multa meni Joensuun kaksio ja perhe kun uskoin sitä sikaa. Rahat meni, ei tullu lentotöitä.
- Anonyymi
MOOTTORIVARJOLIIDON saa paljon halvemmalla. Niillä voi lentää noin 3h ja ne käyttää polttoainetta noin 3,5l tunnissa. Ei mikään matkakone mutta lentämisen ilosta ja maisemista nauttiminen onnistuu. Ja kyllähän sillä voi matkustaa lentokentiltä toisille mutta ei toki hirveän nopeasti. Hinta moottorivarjoliidolle on wikipedian mukaan noin 8000e. Koulutus tälläseen maksaa esim Varsinaissuomessa noin 2700e(salon ja turun lentokentillä). En siis tiedä kuinka kallis voi hinta olla jossain syrjäseuduilla.
- Anonyymi
Vanha ajaton avaus, paitsi alati kasvaneiden kustannuksien osalta.
Uudet kiinteäsiipiset Ultrat maksanevat ilmeisesti 65 000- 70 000 ylöspäin. En ole selivitellyt niiden huolto- ja ylläpitokustannuksia tai paljonko ne moottorityypistä riippuen kuluttavat.
Tietysti oma kone tarvitsee myös säilytyspaikan ja mieluummin säältä suojassa. Jenkeissä joissakin paikoissa rullaavat oman kodin suureen talliin privaatilta kiitotieltä.
STOL-kone voisi olla kiintoisa lentohaluista ja tapeista riippuen, joka sopii oikein hyvin mm. erilaisille korpikentille, ei toki ole varsinainen matkakone.
Noita voisi ehkä kuvailla ilmojen kuplavolkkareiksi, joilla saa paljon ilmailun iloa ja lupakirjakin maltillinen kustannuksiltaan, jonka jälkeen alkaa kokemuksen ja lisätiedon kerääminen.
Kiinnostava konsepti:
ICP Savannah: https://en.wikipedia.org/wiki/ICP_Savannah
- https://www.savannahlightsportexperimentalaircraft.com/
Edullisimmillaan ilmailua pääsee maistamaan PC-lentosimulaattoreilla opiskelemalla ;-) - Anonyymi
Pitääkö uudesta koneesta maksaa alv:a ? Ja kuinka paljon ?
- Anonyymi
Pitää. Lentokone on tavara ja siten Suomessa 24% arvonlisäveron alainen.
Yksityishenkilölle se on toki kuluerä. Jos ostaja on alv- velvollinen, hän/se saa vähentää hintaan sisältyvän alv:in omassa kirjanpidossaan.
Ja jos alv-velvollinen ostaja ostaa koneen toisesta EU-valtiosta sovelletaan käänteistä verovelvollisuutta eikä alv- velvollisen ostajan tarvitse maksaa arvonlisäveroa lainkaan.
PL
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768372Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583253- 372576
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182175Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362139- 262138
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151713- 641670
- 181619