Voiko selkeät solumuutokset papassa johtua muustakin kuin papilloomaviruksen aiheuttamasta kondyloomasta?? Lääkäri väitti, että papilloomavirus saa aikaan solumuutokset vasta n. 4-7 vuoden kuluttua, onko se mahdollista? Googlettamalla kyllä puhutaan paremminkin jotain puolesta vuodesta eteenpäin, joka minun tapauksessani ainakin olisi potentiaalisempaa...?
Kertokaapas joku, jolle on mahdollisesti annettu hoitoa solumuutoksiin!!
Millaista on sähkösilmukkahoito?? Sattuuko se?
Tehdään paikallispuudutuksessa, onko sen jälkeen niin puutunut, että kykeneekö esim. ajamaan autolla?
Ja tuleeko holesta ihan järkyttävän iso rööri, kun sieltä kärtsätään osa pois..?!
Haiseeko se ihan palaneelle..?
Niin ja mites sitten seksinharrastus operaation jälkeen? Ja miten pian..?
Ja miten uusi kumppani, olisiko hänen syytä kääntyä lääkärin puoleen myöskin (mitään oireita siis ei ole)?
Siis jos jollekkin on tehty, niin kertokaa nyt ihmeessä kaikki faktat =)
Solumuutokset
6
1116
Vastaukset
- no hätä
Yleisin syy solumuutoksiin on Human papillomavirus eli HPV eli ihmisen syylävirus. Se on niin yleinen, ettei sitä lasketa sukupuolitaudiksi. Suurin osa nuorista aikuisista altistuu HPV:lle pian yhdyntöjen alkamisen jälkeen. Elinaikainen riski HPV-infektion saamiseen on noin 80 % . Useiden HPV-tyyppein sekainfektiot ja peräkkäiset infektiot ovat yleisiä.
Nämä infektiot ovat valtaosin ohimeneviä ja kliinisesti merkityksettömiä, vaikka joskus aiheuttavatkin ohimeneviä Papa-näytteessä nähtäviä solumuutoksia. 90 % HPV DNA-positiivisista naisista eliminoi (eli tuhoaa) viruksen kahden vuoden seurannassa ilman, että Papalla todettavia limakalvovauriota syntyy.
Näin sanoo Naisten tautien poliklinikalta saatu potilasohje.
Sähkösilmukka hoito on kivuton. Se tehdään paikallispuudutuksessa (puudutus nipistää, mutta ei satu). Pystyt todennäköisesti ajamaan autoa tuon toimenpiteen jälkeen. Jos olet epävarma, keskustele lääkärisi kanssa tai ota kuski/käytä julkisia. Monet menevät kuulema esim. töihin tuon toimenpiteen jälkeen. Eikä se minullekaan aiheuttanut suurempia tuskia. Vähän oli paikat hellänä...
Seksiä voi harrastaa, itse en tainnut harrastaa viikkoon.. mut sitäkin kannattaa kysyä lääkäriltä..
Minulta leikattiin solumuutoksia kohdunkaulasta, joten sitä ei tietenkään voi nähdä.. Eikä sitä kukaan tunne, edes itse..
Operaation aikan tulee melkoinen käry ja itselläni oli vähän vuotoa seuraavina päivinä, jotka tuoksahti kevyesti "palaneelta". Muut ei varmasti haista, ole huoleti. Toimenpide on nopea ja simppeli.
Tuota HPV:ta ei hoideta miehillä mitenkään, siihen ei ole lääkettä käsittääkseni.
Haluatko tietää vielä jotain?- myös
tehty sähkösilmukka hoito kerran!
nyt olen menossa uudelleen, koska kaikkea muutosta ei saatu ensimmäisellä kerralla poistettua..
minulle hoito-ohjeissa kerrottiin, että yhdyntää, ammekylpyjä sekä uimista tulisi välttää ainakin seuraavan kolmen viikon ajan..
pientä vuotoa minulla tuli noin parin viikon ajan, itse toimenpide ei sattunut lainkaan.. enemmän oli henkinen puoli koetuksella!!
Zemppiä sinulle!!! - papassa
myös kirjoitti:
tehty sähkösilmukka hoito kerran!
nyt olen menossa uudelleen, koska kaikkea muutosta ei saatu ensimmäisellä kerralla poistettua..
minulle hoito-ohjeissa kerrottiin, että yhdyntää, ammekylpyjä sekä uimista tulisi välttää ainakin seuraavan kolmen viikon ajan..
pientä vuotoa minulla tuli noin parin viikon ajan, itse toimenpide ei sattunut lainkaan.. enemmän oli henkinen puoli koetuksella!!
Zemppiä sinulle!!!Uups.. kolme viikkoa ;(
Mikä sinun papa-luokkasi oli, jos useamman kerran joudut käymään? Onko siinä muuten joku kontrollikäynti, ja miten pian sähkösilmukkahoidon jälkeen?
Tsemiä myös sulle, toivottavasti solukkosi saadaan tällä kerralla kokonaan kuntoon =) - papassa
....ajattelinkin, että tunteekohan mies tuon puuttuvan palasen ;)...?
Niin muuten miten nopea toimenpide on ajallisesti? Niin ja tosiaan onko jälkitarkastusta, että tietää tuliko paikat varmasti kuntoon?
Tsemiä sullekkin :) - papa
papassa kirjoitti:
Uups.. kolme viikkoa ;(
Mikä sinun papa-luokkasi oli, jos useamman kerran joudut käymään? Onko siinä muuten joku kontrollikäynti, ja miten pian sähkösilmukkahoidon jälkeen?
Tsemiä myös sulle, toivottavasti solukkosi saadaan tällä kerralla kokonaan kuntoon =)luokkani oli 3, osaltaan pahalaatuisia kudosmuutoksia.. :(
Kontrollikäynti on noin 4-6kk kuluttua hoidosta, ilmeisesti otetaan papa- koe sekä tehdään mikroskooppinen tutkimus uudelleen silloin..
kiitoksia kovasti!!! - ainakaan
papassa kirjoitti:
....ajattelinkin, että tunteekohan mies tuon puuttuvan palasen ;)...?
Niin muuten miten nopea toimenpide on ajallisesti? Niin ja tosiaan onko jälkitarkastusta, että tietää tuliko paikat varmasti kuntoon?
Tsemiä sullekkin :)minun mieheni ole mitään sen suuntaista sanonut.. :)
Todellisuudessa ne muutoksethan on todella pieniä näin silmillä katsottuna..
Itse toimenpide on aika nopea, noin 20-30min..
Näytepala lähtee patologille ja tulokset tulee noin 2-4vkon kuluessa, riippuen varmaankin kunnasta..
:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h402899Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062681Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 311719
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141513- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771183
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.711025