Kevytharkon asennus

Torvi?

Miten päin se pitää laittaa, ontelot alas - vai ylöspäin? On alkanut epäilyttää, että mua viilattiin linssiin rautakaupassa, kun sanoivat onteloiden tulevan alaspäin. Tällöinhän harkot jäisivät ontoiksi...?

12

6468

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tappi

Eikös ne ontelot ole läpi harkon? Ne urat on rautoja varten ja tulevat ylöspäin...

• Lukija

ylöspäin, ja anna onteloiden olla omissa oloissaan.
      Uriin tulee sekä kiinnityslaasti, että tarvittava määrä tukiraudoitusta.
      Meinaatko tosiaan, että ne ontelot pitäisi täyttää laastilla.
      Noh, onhan niitä tietysti sellaisiakin harkkoja, jotka täytetään myöhemmin, kuten pilari- ja palkkiharkot ym., mutta näistä nyt ei kai ole kyse.

• teme

mut kannattaa laittaa ylin harkko urat alaspäin näin saat esim pohjajuoksun paremmin kiinni harkkoon:) äläkkä täytä harkkoja millää koska ilma on myös lämpöä eristävä

• Lukija

tarkoitat "pohjajuoksulla" alasidepuuta, se on paras kiinnittää L- muotoon taivutetuilla kierretangon pätkillä, jotka kinnitetään muurausvaiheessa harkkojen pystysaumoihin, siten, että L:n vaakakanta tulee jonkin matkaa vaakasaumaan.
        Harkot urat ylöspäin!!

• Gemini
        Lukija kirjoitti:

tarkoitat "pohjajuoksulla" alasidepuuta, se on paras kiinnittää L- muotoon taivutetuilla kierretangon pätkillä, jotka kinnitetään muurausvaiheessa harkkojen pystysaumoihin, siten, että L:n vaakakanta tulee jonkin matkaa vaakasaumaan.
        Harkot urat ylöspäin!!

...ei päällimmäistä harkkoa urat alaspäin?

Kierretankojen sijasta olen nähnyt käytettävän harjaterästä joka kolmannessa välissä.Teräkset eivät saa tietenkään olla liian paksuja,ettei tule vahinkoa kun niitä pienellä lekalla taittelee alasidepuun päälle.

• Lukija
        Gemini kirjoitti:

...ei päällimmäistä harkkoa urat alaspäin?

Kierretankojen sijasta olen nähnyt käytettävän harjaterästä joka kolmannessa välissä.Teräkset eivät saa tietenkään olla liian paksuja,ettei tule vahinkoa kun niitä pienellä lekalla taittelee alasidepuun päälle.

ihan käypäinen kiinnitys tulee myös pelkällä harjateräksellä, ei nuo mainitsemani kierretangot tietenkään ainoa oikea tapa ole, vaikka itse niitä aina olen käyttänyt.
        Itseasiassa talon paino pitää jo jossain määrin taloa paikoillaan, vaikkei kiinnitystä tietenkään pois saa jättää.
        Miksi päällimmäinen harkko urat alaspäin?

• Gemini
        Lukija kirjoitti:

ihan käypäinen kiinnitys tulee myös pelkällä harjateräksellä, ei nuo mainitsemani kierretangot tietenkään ainoa oikea tapa ole, vaikka itse niitä aina olen käyttänyt.
        Itseasiassa talon paino pitää jo jossain määrin taloa paikoillaan, vaikkei kiinnitystä tietenkään pois saa jättää.
        Miksi päällimmäinen harkko urat alaspäin?

Kyllähän leveä alasidepuu asettuu urien päällekin,mutta mielestäni tasainen pinta on mukavampi ja eikä kaikki moska keräänny uriin.

• "asiantuntija"
        Gemini kirjoitti:

Kyllähän leveä alasidepuu asettuu urien päällekin,mutta mielestäni tasainen pinta on mukavampi ja eikä kaikki moska keräänny uriin.

Jonku talotehtaan aluspuunasennuskuvassa neuvottiin laittamaan aluspuun alle tule harkko "väärin päin".

• Urakoitsija
        "asiantuntija" kirjoitti:

Jonku talotehtaan aluspuunasennuskuvassa neuvottiin laittamaan aluspuun alle tule harkko "väärin päin".

Eikö se nyt ole täysin selvää, että UH-150 harkko laitetaan nurinpäin, näin saadaan suora ja sileä pohja alaohjauspuulle.

Jos ylin harkko on leveämpi, esim. RUH-200, niin se pitää laittaa oikein päin, koska siinä on isot kevennysreiät.

Voisitte käydä katsomassa rautakaupassa millainen Leca-harkko on, ettei tarvi pohtia täysin päivänselvää asiaa monella rivilla.

• Gemini
        Urakoitsija kirjoitti:

Eikö se nyt ole täysin selvää, että UH-150 harkko laitetaan nurinpäin, näin saadaan suora ja sileä pohja alaohjauspuulle.

Jos ylin harkko on leveämpi, esim. RUH-200, niin se pitää laittaa oikein päin, koska siinä on isot kevennysreiät.

Voisitte käydä katsomassa rautakaupassa millainen Leca-harkko on, ettei tarvi pohtia täysin päivänselvää asiaa monella rivilla.

Muurasin itse RUH-290 harkoista ja laitoin päällimmäisen varvin "nurinpäin".Siellä ovat kevennykset piilossa,enkä tiedä mitä väärää kysisessä tavassa voisi olla.

Ei kannata lähteä turhaan ravaamaan rautakauppaan harkkoja katsomaan,koska on Inter-Net keksitty.

• Ei sokuria

Ei kannata perustuksia sokerilla tehdä. Harkko rapisee ku sokeri kun saa vettä,ja pakkasta. Kestävät perustukset tehdään valamalla.

• fhgfh45b tr

Menee just toisinpäin!

Lecasoraharkko ei ole kapillaarinen mutta betoni on. Toisin sanoen vesi valuu harkosta pois ja sinne jää ilmarakoja toisin kuin tiiviimmissä aineissa, siporex, tiili, betoni, jne. jäätyessä vesi pääsee laajenemaan ilmarakoihin eikä rakenne mene rikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3174
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1869
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1691
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1240
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    Aihe