mihin perustuu?

ihmettelen!

Ihmettelen ja kummastelen sitä, miksi Steiner-koulun leimaamiseksi huonoksi riittää jonkun mieleltään järkkyneen entisen oppilaan vuodatus, mutta jos vanhemmat/koululaiset pitävät opinahjoaan hyvänä, se kuitataan tyhmyydeksi ja ymmärtämättömyydeksi.
Miten vastustajat perustelevat sen, että steinerilaiset elävät yhteiskunnassa kuten muutkin? Vai onko jollakulla vastustajalla ihan faktatietoa siitä, että suurin osa steinerilaisista syrjäytyy tms? Faktatietoa ei siis ole entisen oppilaan katkera oletus(toivomus) siitä, kuinka huonosti hänen luokkatoverinsa ovat menestyneet. Onhan minullakin subjektiivista tietoa siitä, kuinka minun luokkatoverini ovat elämässään menestyneet hyvin, en kuitenkaan kuvittele sillä todistavani, että KAIKKI steinerista valmistuvat pärjäävät erinomaisesti.

31

1434

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Entinen oppilas

      Ensistäänkin, on varsin loukkaavaa, että kutsut minua mieleltä järkkyneeksi. Osoittaako se mielestäsi mielen järkkymistä, että vastustan täällä Steinerin opetuksia maahisista, vetehisistä, auringosta kumpuavista Kristus-impulsseista ja muista järjettömistä väitteistä? Tiedän, että mielen järkkymistä on enemmän havaittavissa Steinerin huuhaa oppien kannattajilla, jotka uskovat älyvapaaseen sontaan. Minä olen aina perustellut näkemykseni, toisin kuin te steinerilaiset. Te ette ole käyttäneet yhtään ainoata puheenvuoroa, jossa järkevästi perustelisitte, että miksi tieteelliseltä tasoltaan kehnosta Snellman-korkeakoulusta valmistuisi parempia opettajia, kuin oikeasta yliopistosta. Lisäksi ette ole mitenkään perustelleet, että miksi Steinerin magiaan ja älyvapaisiin uskomuksiin perustuva opetussuunnitelma olisi parempi, kuin oikea kasvatustieteisiin perustuva opetussuunnitelma. Kuinka monta kertaa näitä asioita pitää tivata, kun ei niihin vastausta saa?

      Kuten aikaisemmissa keskusteluissa on moneen kertaan todettu, niin mitään laajamittaista merkittävää tieteellistä tutkimusta ei ole tehty steinerkoululaisten sijoittumisesta työelämään. Tiedän tasan tarkkaan, miten omat entiset luokkakaverini ovat sijoittuneet elämässään, ja heidän osaltaan tilanne ei todellakaan ole hyvä. Tätä kuitenkaan on turhaa lähteä laajemmin yleistämään, enkä ole siihen missään vaiheessa pyrkinytkään.

      Steinerilaiset eivät elä yhteiskunnassa kuten muutkin. Kunnon steinerilaiset ovat kristiyhteisöläisiä, ja heidän maailmassaan järjettömät harhakuva ja uskomukset ovat arkipäivää. Erilaiset pelkotilat ja ahdistus seuraavaan jälleensyntymään liittyen ajavat steinerilaiset antroposofististen huijarilääkäreiden vastaanotolle. Vaikka ko. henkilöt selvästi tarvitsisivat psykiatrista apua, tarjoaa antrolääkäri vastaukseksi eurytmiaa ja uskomuslääkkeitä.
      Minä olen nyt esittänyt näkemyksiäni siitä, miksi steinerkoulun voi leimata tavallista koulua huonommaksi vaihtoehdoksi. Ole hyvä, ja esitä vastauksesi ensimmäisen kappaleen lopussa esittämiini kysymyksiin antroposofiaan perustuvasta opetussuunnitelmasta ja snellman-korkeakoulun tieteellisestä tasosta.

      • ihmettelen!

        ensinäkin, olet itse täällä katkerana kertonut, kuinka vuosia elämästäsi on mennyt pilalle, eikö se todista mielen järkkymisestä?Toiseksi, sinuun ei uppoa minkäänlainen perustelu jos se todistaa päinvastaista kuin sinun uskosi(keskustelutaidoissa siis hiukan hiomista)
        Kolmanneksi,minä en oikein ymmärrä mitä sinä tarkoitat "kasvatustieteisiin perustuvalla opetussuunnitelmalla"? Voit ehkä puhua viimeisimpään tutkimukseen(toivottavasti) perustuvasta opetussuunnitelmasta ja yllätys yllätys, Steiner-koulussa toteutetaan ihan käytännössä sitä tietoa, mitä tutkimuksesta on viime aikoina saatu. Olisin kiitollinen jos ihan suoraan viittaisit johonkin sellaisen nykykäsityksen mukaiseen oppimisteoriaan, jota vastaan Steiner-koulu sotii. Mm. tarinat ja niiden käyttö opetuksessahan on peruskoulussa uusinta uutta(Steinerissahan niitä on käytetty aina)
        On aika vaikea keskustella kasvatustieteestä ihmisen kanssa joka ei tiedä siitä mitään, mutta ymmärsitkö mitä tarkoitan?
        Steiner-koululla ja Kristiyhteisöllä ei ole mitään tekemistä keskenään, ei sen enempää kuin Helluntailaisilla ja peruskoulun opettajilla. Vaikka kuinka haluaisit nähdä salaliittoja ympärilläsi, niin niitä ei ole. Entinen opettajasi ehkä kuului yhteisöön, mutta Steiner-opettajaksi ei hakeuduta kristiyhteisön kautta.


      • Entinen oppilas
        ihmettelen! kirjoitti:

        ensinäkin, olet itse täällä katkerana kertonut, kuinka vuosia elämästäsi on mennyt pilalle, eikö se todista mielen järkkymisestä?Toiseksi, sinuun ei uppoa minkäänlainen perustelu jos se todistaa päinvastaista kuin sinun uskosi(keskustelutaidoissa siis hiukan hiomista)
        Kolmanneksi,minä en oikein ymmärrä mitä sinä tarkoitat "kasvatustieteisiin perustuvalla opetussuunnitelmalla"? Voit ehkä puhua viimeisimpään tutkimukseen(toivottavasti) perustuvasta opetussuunnitelmasta ja yllätys yllätys, Steiner-koulussa toteutetaan ihan käytännössä sitä tietoa, mitä tutkimuksesta on viime aikoina saatu. Olisin kiitollinen jos ihan suoraan viittaisit johonkin sellaisen nykykäsityksen mukaiseen oppimisteoriaan, jota vastaan Steiner-koulu sotii. Mm. tarinat ja niiden käyttö opetuksessahan on peruskoulussa uusinta uutta(Steinerissahan niitä on käytetty aina)
        On aika vaikea keskustella kasvatustieteestä ihmisen kanssa joka ei tiedä siitä mitään, mutta ymmärsitkö mitä tarkoitan?
        Steiner-koululla ja Kristiyhteisöllä ei ole mitään tekemistä keskenään, ei sen enempää kuin Helluntailaisilla ja peruskoulun opettajilla. Vaikka kuinka haluaisit nähdä salaliittoja ympärilläsi, niin niitä ei ole. Entinen opettajasi ehkä kuului yhteisöön, mutta Steiner-opettajaksi ei hakeuduta kristiyhteisön kautta.

        Steinerin esittämä tempperamenttioppi sen paremmin kuin ikäkausi ajattelukaan eivät ole olleet tieteellistä tietoa enää edes 1800-luvun lopulla. Onkin urhoollista, että yrität niitä tässä puolustaa.

        Väännetään nyt rautalangasta, tässä lainaus UUT:n sivuilta:Vaikka Steinerilla ei ollut mitään pedagogista koulutusta, hän tiesi että lapsissa on tulevaisuus: "Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsuudesta lähtien." "Jos tahdotaan välttää kulttuurin tuhoutuminen, jälleensyntymisen ja kohtalon käsitteen on suhteellisen lyhyessä ajassa jäsennyttävä yleiseen sivistykseen niin että se omaksutaan jo yleisessä koulutuksessa" (Hiltunen 1990: 180, 184)

        Vuonna 1919 Steiner perusti ensimmäisen steinerkoulun (Waldorfkoulu). Koulujen opetus pohjautuu Steinerin Akasha-oivalluksiin, mutta hän kielsi opettamasta lapsille kuivaa antroposofista teoriaa. Sen sijaan lapsien henkeä voi kehittää oikeaan suuntaan keijukaissaduilla, antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla.

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Mainittakoon, että nykyisten pedagogisten näkemysten mukaan juuri kysymään oppiminen ja terveen kriittisen järjen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää maailmassa, joka tulvii lajittelematonta informaatiota. Sitä paitsi jo alle kouluikäiset lapset ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mikä on totta ja mikä mielikuvitusta.

        Sekä steinerkoulu, että kristiyhteisö kannattavat antroposofiaa. Steinerkoulussa antroposofian älyttömät harhakuvitelmat on nivutettu osaksi opetussuunnitelmaa, kuten aikaisemmin esittelemäni väitöskirja osoittaa. Et taida loppujen lopuksi tietää, että mistä olet kirjoittamassa, mutta se on hyvä, että ihmettelet. Ihmettelystä se kaikki alkaa. ;)


      • sissi74
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Steinerin esittämä tempperamenttioppi sen paremmin kuin ikäkausi ajattelukaan eivät ole olleet tieteellistä tietoa enää edes 1800-luvun lopulla. Onkin urhoollista, että yrität niitä tässä puolustaa.

        Väännetään nyt rautalangasta, tässä lainaus UUT:n sivuilta:Vaikka Steinerilla ei ollut mitään pedagogista koulutusta, hän tiesi että lapsissa on tulevaisuus: "Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsuudesta lähtien." "Jos tahdotaan välttää kulttuurin tuhoutuminen, jälleensyntymisen ja kohtalon käsitteen on suhteellisen lyhyessä ajassa jäsennyttävä yleiseen sivistykseen niin että se omaksutaan jo yleisessä koulutuksessa" (Hiltunen 1990: 180, 184)

        Vuonna 1919 Steiner perusti ensimmäisen steinerkoulun (Waldorfkoulu). Koulujen opetus pohjautuu Steinerin Akasha-oivalluksiin, mutta hän kielsi opettamasta lapsille kuivaa antroposofista teoriaa. Sen sijaan lapsien henkeä voi kehittää oikeaan suuntaan keijukaissaduilla, antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla.

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Mainittakoon, että nykyisten pedagogisten näkemysten mukaan juuri kysymään oppiminen ja terveen kriittisen järjen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää maailmassa, joka tulvii lajittelematonta informaatiota. Sitä paitsi jo alle kouluikäiset lapset ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mikä on totta ja mikä mielikuvitusta.

        Sekä steinerkoulu, että kristiyhteisö kannattavat antroposofiaa. Steinerkoulussa antroposofian älyttömät harhakuvitelmat on nivutettu osaksi opetussuunnitelmaa, kuten aikaisemmin esittelemäni väitöskirja osoittaa. Et taida loppujen lopuksi tietää, että mistä olet kirjoittamassa, mutta se on hyvä, että ihmettelet. Ihmettelystä se kaikki alkaa. ;)

        koulussa ei orjallisesti toimita näiden opuksien perusteella ja se sinunkin pitäisi tietää!


      • Toinen entinen oppilas
        sissi74 kirjoitti:

        koulussa ei orjallisesti toimita näiden opuksien perusteella ja se sinunkin pitäisi tietää!

        Jo niin suuri osa steinerin opettajia kouluttavan Snellman-korkeakoulun opetuksesta on antroposofistista magiaa, että johan olisi kumma, jolleivat ne opit heijastuisi lasten opetukseen. Lisäksi kun vielä koko koulun opetussuunnitelma on laadittu antroposofisen huuhaan pohjalta, niin jo nyt on kumma, että ei asia mene sinulle perille.


      • Papparainen
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Steinerin esittämä tempperamenttioppi sen paremmin kuin ikäkausi ajattelukaan eivät ole olleet tieteellistä tietoa enää edes 1800-luvun lopulla. Onkin urhoollista, että yrität niitä tässä puolustaa.

        Väännetään nyt rautalangasta, tässä lainaus UUT:n sivuilta:Vaikka Steinerilla ei ollut mitään pedagogista koulutusta, hän tiesi että lapsissa on tulevaisuus: "Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsuudesta lähtien." "Jos tahdotaan välttää kulttuurin tuhoutuminen, jälleensyntymisen ja kohtalon käsitteen on suhteellisen lyhyessä ajassa jäsennyttävä yleiseen sivistykseen niin että se omaksutaan jo yleisessä koulutuksessa" (Hiltunen 1990: 180, 184)

        Vuonna 1919 Steiner perusti ensimmäisen steinerkoulun (Waldorfkoulu). Koulujen opetus pohjautuu Steinerin Akasha-oivalluksiin, mutta hän kielsi opettamasta lapsille kuivaa antroposofista teoriaa. Sen sijaan lapsien henkeä voi kehittää oikeaan suuntaan keijukaissaduilla, antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla.

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Mainittakoon, että nykyisten pedagogisten näkemysten mukaan juuri kysymään oppiminen ja terveen kriittisen järjen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää maailmassa, joka tulvii lajittelematonta informaatiota. Sitä paitsi jo alle kouluikäiset lapset ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mikä on totta ja mikä mielikuvitusta.

        Sekä steinerkoulu, että kristiyhteisö kannattavat antroposofiaa. Steinerkoulussa antroposofian älyttömät harhakuvitelmat on nivutettu osaksi opetussuunnitelmaa, kuten aikaisemmin esittelemäni väitöskirja osoittaa. Et taida loppujen lopuksi tietää, että mistä olet kirjoittamassa, mutta se on hyvä, että ihmettelet. Ihmettelystä se kaikki alkaa. ;)

        On tietysti valitettavaa, että olet joutunut turvautumaan Uskontojen Uhrien Tukeen. Osasi ei ole helppo, jossain on joku mennyt pieleen. Kuitenkaan tarinasi palaset eivät oikein sovi yhteen, kun auktoriteettisi on Hiltunen, jonka elämäntyö kului uskonnollisen herännäisliikkeen parissa. Viitekehyksesi on siis herännäis-uskovais-tieteellinen, kun viittaat myös tieteeseen niin kiihkeästi. Mutta käy valitsemasi tie loppuun asti. Tutustu Hiltusen muuhun kirjalliseen tuotantoon. Erikoisesti suosittelen hänen Pääsiäisestään kirjoittamaansa kirjaa. Siinä hän kuvaa omia kuvallisia kokemuksiaan. Niillä ei kyllä ollut sitten mitään tekemistä käytännön elämän kanssa. Vaikka jauhosi pussissasi eivät olekaan ihan puhtaat, niin toki sinulle täytyy pyrkiä vastaamaan.

        Moitit Steineria siitä, ettei hän ollut pedagogi. Ei hän siihen ollut koulutettu, mutta sen hän osasi. Hän tienasi leipänsä opiskeluaikana yksityisopettajana hoitaen ja kouluttaen vesipäistä lasta, köyhistä oloista kun oli. Lapsen vesipää pieneni, oppimiskyvyt kehittyivät ja aikanaan hoidokki valmistui lääkäriksi. Voi tuon katsoa osoittavan sekä pedagogista, että lääkinnöllistä ymmärrystä, jopa sellaista mitä ei siihen aikaan ollut opetuksessa edes tarjolla.

        Kaikella kehityksellä on oma rytminsä. Kasvien täytyy ensin kehittää sirkkalehtensä, sitten vartta, lehteä ja kukkia. Vasta sitten on hedelmien ja siementen vuoro. Näin se on ihmiselämässäkin. Kehityksen järjestystä täytyy kunnioittaa. Lapsi oppii normaalisti ensin kävelemään, sitten puhumaan ja vasta sitten ajattelemaan. Koululaisten kohdalla on niin, että jos haluaa lapsien kasvavan arvostelukykyisiksi aikuisiksi, heidän ei pidä liian aikaisin antaa arvostella ilman siihen tarvittavia edellytyksiä maailman asioita. Täytyy vain toivoa, ettet itse ole kasvatustehtävissä. Et huomaa sitä, että lapset eivät ole pienikokoisia aikuisia. Jos lapset eivät saa olla lapsena lapsia, he eivät kykene olemaan aikuisena aikuisia.


      • ei oo hyvä
        sissi74 kirjoitti:

        koulussa ei orjallisesti toimita näiden opuksien perusteella ja se sinunkin pitäisi tietää!

        noinko siellä steinerkoulussa opetetaan sanomaan toiselle, jos toinen sanoo jotain väärää steinerkoulusta?


      • Entinen oppilas
        Papparainen kirjoitti:

        On tietysti valitettavaa, että olet joutunut turvautumaan Uskontojen Uhrien Tukeen. Osasi ei ole helppo, jossain on joku mennyt pieleen. Kuitenkaan tarinasi palaset eivät oikein sovi yhteen, kun auktoriteettisi on Hiltunen, jonka elämäntyö kului uskonnollisen herännäisliikkeen parissa. Viitekehyksesi on siis herännäis-uskovais-tieteellinen, kun viittaat myös tieteeseen niin kiihkeästi. Mutta käy valitsemasi tie loppuun asti. Tutustu Hiltusen muuhun kirjalliseen tuotantoon. Erikoisesti suosittelen hänen Pääsiäisestään kirjoittamaansa kirjaa. Siinä hän kuvaa omia kuvallisia kokemuksiaan. Niillä ei kyllä ollut sitten mitään tekemistä käytännön elämän kanssa. Vaikka jauhosi pussissasi eivät olekaan ihan puhtaat, niin toki sinulle täytyy pyrkiä vastaamaan.

        Moitit Steineria siitä, ettei hän ollut pedagogi. Ei hän siihen ollut koulutettu, mutta sen hän osasi. Hän tienasi leipänsä opiskeluaikana yksityisopettajana hoitaen ja kouluttaen vesipäistä lasta, köyhistä oloista kun oli. Lapsen vesipää pieneni, oppimiskyvyt kehittyivät ja aikanaan hoidokki valmistui lääkäriksi. Voi tuon katsoa osoittavan sekä pedagogista, että lääkinnöllistä ymmärrystä, jopa sellaista mitä ei siihen aikaan ollut opetuksessa edes tarjolla.

        Kaikella kehityksellä on oma rytminsä. Kasvien täytyy ensin kehittää sirkkalehtensä, sitten vartta, lehteä ja kukkia. Vasta sitten on hedelmien ja siementen vuoro. Näin se on ihmiselämässäkin. Kehityksen järjestystä täytyy kunnioittaa. Lapsi oppii normaalisti ensin kävelemään, sitten puhumaan ja vasta sitten ajattelemaan. Koululaisten kohdalla on niin, että jos haluaa lapsien kasvavan arvostelukykyisiksi aikuisiksi, heidän ei pidä liian aikaisin antaa arvostella ilman siihen tarvittavia edellytyksiä maailman asioita. Täytyy vain toivoa, ettet itse ole kasvatustehtävissä. Et huomaa sitä, että lapset eivät ole pienikokoisia aikuisia. Jos lapset eivät saa olla lapsena lapsia, he eivät kykene olemaan aikuisena aikuisia.

        Olet kertakaikkiaan ensimmäinen steinerkoulun kannattaja, joka vaivautuu mitenkään perustelemaan kantaansa! Hiltusen kannanotot ovat jossain määrin puolueellisia, mutta kaikesta huolimatta hän on hovineuvos, eikä mikään kovin tyhmä kaveri. Hänen kirjansa Mitä Rudolf Steiner todella opetti, WSOY 1990 on joka tapauksessa mielenkiintoinen kirja. Kuitenkin mielestäni parhaat argumentit Steineria vastaan löytyy Steinerin omista (myöhäisemmistä) kirjoituksista. Ne ovat sen verran päätöntä luettavaa, että jokainen jota ei ole aivopesty, pystyy vetämään niistä omat johtopäätöksensä.

        Se, että Steiner on 1800-luvulla kouluttanut vesipäistä lasta, josta tuli lääkäri voi hyvinkin pitää paikkansa. Kyseessä oli kuitenkin yksittäistapaus kauan aikaa sitten. Se ei tee steinerista kasvatustieteilijää. Steiner ei missään nimessä ollut kasvatustieteilijä, ja hänen temperamenttioppinsa sekä lasten kasvatukseen liittyvät ikäjaksot ovat New age -puppua. Mitä tulee Steinerin lääkinnällisiin kykyihin, niin pidän myös antroposofista lääketiedettä pahemman luokan huijauksena ja rahastuksena. Kuinka inhimillistä on määrätä syöpäpotilaalle eurytmiaa?

        Toivon myös, että sinä et ole kasvatustehtävissä, tai lääkärin tehtävissä, sillä olet selvästi harhaanjohdettavissa ja hyväuskoinen.Kaikesta huolimatta pidän erittäin ansiokkaana sitä, että edes yrität perustella näkemystäsi. Sitä eivät täällä kovin monet steinerilaiset tee! Ei ole helppoa yrittää perustella jotain, mikä ei kestä päivänvaloa, vaan perustuu huijaukseen!

        Kaikella kunnioituksella ja mukavia keväitä toivottaen, entinen, tyytymätön steinerkoulun oppilas.


      • ...

        "Ensistäänkin, on varsin loukkaavaa, että kutsut minua mieleltä järkkyneeksi."

        Täytyy olla jotain vikaa kun vihan vallassa levittelee perätöntä propagandaa.

        "Osoittaako se mielestäsi mielen järkkymistä, että vastustan täällä Steinerin opetuksia maahisista, vetehisistä, auringosta kumpuavista Kristus-impulsseista ja muista järjettömistä väitteistä?"

        En ole steinerkoululaisena törmännyt mainitsemiisi asioihin OLLENKAAN.

        "Tiedän, että mielen järkkymistä on enemmän havaittavissa Steinerin huuhaa oppien kannattajilla, jotka uskovat älyvapaaseen sontaan."

        Voisitko esittää jonkinlaisen todisteen,kiitos

        "Minä olen aina perustellut näkemykseni, toisin kuin te steinerilaiset."

        Olet esittänyt provosoivaa huuhaata,tähän mennessä monikaan esittämäsi asia ei ole kuulostanut laisinkaan tutulta.

        "että miksi tieteelliseltä tasoltaan kehnosta Snellman-korkeakoulusta valmistuisi parempia opettajia, kuin oikeasta yliopistosta."

        Niin,ja taas tulee ilmi kuinka tietämätön olet tämän asian suhteen. Suurin osa opettajistani ovat valmistuneet yliopistosta.

        "Kuten aikaisemmissa keskusteluissa on moneen kertaan todettu, niin mitään laajamittaista merkittävää tieteellistä tutkimusta ei ole tehty steinerkoululaisten sijoittumisesta työelämään."

        Steinerkoulusta valmistuneista on prosentuaalisesti vähemmän työttömiä,voin yrittää etsiä asiakirjan jos haluat..

        "Tiedän tasan tarkkaan, miten omat entiset luokkakaverini ovat sijoittuneet elämässään, ja heidän osaltaan tilanne ei todellakaan ole hyvä."

        Omassa koulussani ei kuitenkaan oppilaat polttele kannabista välitunneilla toisin kuin viereisen peruskoulun oppilaat..

        "Steinerilaiset eivät elä yhteiskunnassa kuten muutkin. Kunnon steinerilaiset ovat kristiyhteisöläisiä, ja heidän maailmassaan järjettömät harhakuva ja uskomukset ovat arkipäivää. Erilaiset pelkotilat ja ahdistus seuraavaan jälleensyntymään liittyen ajavat steinerilaiset antroposofististen huijarilääkäreiden vastaanotolle. Vaikka ko. henkilöt selvästi tarvitsisivat psykiatrista apua, tarjoaa antrolääkäri vastaukseksi eurytmiaa ja uskomuslääkkeitä."

        Jostain ihme syystä en ole IKINÄ törmännyt tälläiseen henkilöön vaikka steinerkoulussa olen opsikellut 10 vuotta.

        En väitä että snellu olisi mitenkään erityisen hyvä paikka.Mutta omat opettajani ainakin ovat erittäinen hyviä motivoimaan sekä opettamaan.

        Keskiarvoni on muuten 9 reaaliaineissa.Ruotsin valtakunnallisesta 9½,englannin 9,saksan 8½,ilman lukemista


      • ihmettelen!
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Steinerin esittämä tempperamenttioppi sen paremmin kuin ikäkausi ajattelukaan eivät ole olleet tieteellistä tietoa enää edes 1800-luvun lopulla. Onkin urhoollista, että yrität niitä tässä puolustaa.

        Väännetään nyt rautalangasta, tässä lainaus UUT:n sivuilta:Vaikka Steinerilla ei ollut mitään pedagogista koulutusta, hän tiesi että lapsissa on tulevaisuus: "Niiden, jotka nimittävät itseään antroposofeiksi, on tehtävä voitavansa, jotta reinkarnaation ja karman totuus jäsentyisi ihmismieliin jo lapsuudesta lähtien." "Jos tahdotaan välttää kulttuurin tuhoutuminen, jälleensyntymisen ja kohtalon käsitteen on suhteellisen lyhyessä ajassa jäsennyttävä yleiseen sivistykseen niin että se omaksutaan jo yleisessä koulutuksessa" (Hiltunen 1990: 180, 184)

        Vuonna 1919 Steiner perusti ensimmäisen steinerkoulun (Waldorfkoulu). Koulujen opetus pohjautuu Steinerin Akasha-oivalluksiin, mutta hän kielsi opettamasta lapsille kuivaa antroposofista teoriaa. Sen sijaan lapsien henkeä voi kehittää oikeaan suuntaan keijukaissaduilla, antroposofisella kuvasymboliikalla ja musiikkiliikunnalla.

        Steinerpedagogiikkaa on syytetty autoritaariseksi. Steiner suhtautui lapsiin setämäisen holhoavasti: "Nuorella ihmisellä tulisi olla tarve oppia ja tutkia ja sitten vasta arvostella. Mitä järjellä on jostakin asiasta sanottavana, se olisi sanottava vasta kun muut sielunvoimat ovat puhuneet. — — (Järjen) tehtävänä olisi auttaa vain käsittämään ja ymmärtämään nähtyä, kuultua ja koettua, vastaanottamaan kokemukset sellaisina kuin ne tarjoutuvat, sekoittamatta niihin heti keskeneräistä arvostelua..." (Hiltunen 1990: 223)

        Mainittakoon, että nykyisten pedagogisten näkemysten mukaan juuri kysymään oppiminen ja terveen kriittisen järjen kehittäminen on ensiarvoisen tärkeää maailmassa, joka tulvii lajittelematonta informaatiota. Sitä paitsi jo alle kouluikäiset lapset ovat hyvin kiinnostuneita siitä, mikä on totta ja mikä mielikuvitusta.

        Sekä steinerkoulu, että kristiyhteisö kannattavat antroposofiaa. Steinerkoulussa antroposofian älyttömät harhakuvitelmat on nivutettu osaksi opetussuunnitelmaa, kuten aikaisemmin esittelemäni väitöskirja osoittaa. Et taida loppujen lopuksi tietää, että mistä olet kirjoittamassa, mutta se on hyvä, että ihmettelet. Ihmettelystä se kaikki alkaa. ;)

        Ihmettely on ihanaa ja ihmettely liittyy vahvasti Steiner-koulun opetukseen, lapsia kannustetaan ihmettelemään maailmaa ja elämää.Siksi jatko-opinnoissaan Steiner-koulun kasvatit kuulevatkin usein kehuja oivaltavasta ja kriittisestä ajattelusta.
        Nytkin ihmettelen mitä tekemistä uskontojen uhrien tukisivustolla ja Steiner-koululla on keskenään?

        Et sitten kuitenkaan pysty vetoamaan minkäänlaiseen oppimisteoriaan eikä sinulla ole edes käsitteitä hallussa, hyvä entinen oppilas.
        Jos sinulla olisi jonkinlainen tietämys/näkemys lapsen kehityksestä, ymmärtäisit itsestäänselvyytenä esim. ikäkausiajattelun. Kutsutaan sitä nyt vaikka lapsen kehitykseksi asteittain. Luuletko sinä, ettei peruskoulussa oteta huomioon lapsen ikää ja kehitysvaihetta?
        Temperamenttioppia voitaisiin vaikka kutsua erilaisten oppijoiden tukemiseksi(aika hyvä juttu vai mitä, peruskoulussakin tähän ollaan herätty)Kyse ei siis ole mistään kummasta mystiikasta vaan ihan käytännön kasvun tukemisesta ,lapsen kehitysvaiheiden tuntemisesta ja tukemisesta. Tottakai lapset ovat kiinnostuneita todesta ja sadusta! He tarvitsevat molempia.


      • ......
        ihmettelen! kirjoitti:

        Ihmettely on ihanaa ja ihmettely liittyy vahvasti Steiner-koulun opetukseen, lapsia kannustetaan ihmettelemään maailmaa ja elämää.Siksi jatko-opinnoissaan Steiner-koulun kasvatit kuulevatkin usein kehuja oivaltavasta ja kriittisestä ajattelusta.
        Nytkin ihmettelen mitä tekemistä uskontojen uhrien tukisivustolla ja Steiner-koululla on keskenään?

        Et sitten kuitenkaan pysty vetoamaan minkäänlaiseen oppimisteoriaan eikä sinulla ole edes käsitteitä hallussa, hyvä entinen oppilas.
        Jos sinulla olisi jonkinlainen tietämys/näkemys lapsen kehityksestä, ymmärtäisit itsestäänselvyytenä esim. ikäkausiajattelun. Kutsutaan sitä nyt vaikka lapsen kehitykseksi asteittain. Luuletko sinä, ettei peruskoulussa oteta huomioon lapsen ikää ja kehitysvaihetta?
        Temperamenttioppia voitaisiin vaikka kutsua erilaisten oppijoiden tukemiseksi(aika hyvä juttu vai mitä, peruskoulussakin tähän ollaan herätty)Kyse ei siis ole mistään kummasta mystiikasta vaan ihan käytännön kasvun tukemisesta ,lapsen kehitysvaiheiden tuntemisesta ja tukemisesta. Tottakai lapset ovat kiinnostuneita todesta ja sadusta! He tarvitsevat molempia.

        Tavallisessa koulussa ikäkausiajattelu on hyvin erilainen, kuin steinerkoulussa. Lisäksi temperamenttioppia ei ole. Entinen oppilas on oikeassa, niin valitettavaa kun se teidän steinerilaisten kannalta onkin.

        Itse kritisoin vahvasti kilpailun puuttumista steinerkoulussa. Elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa vain vahvat pärjää. Steinerin magiaan ja uskomuksiin perustuvilla 1800-luvun opeilla ei pitkälle pötkitä nyky-yhteiskunnassa.


      • myös entinen steinerilainen
        ... kirjoitti:

        "Ensistäänkin, on varsin loukkaavaa, että kutsut minua mieleltä järkkyneeksi."

        Täytyy olla jotain vikaa kun vihan vallassa levittelee perätöntä propagandaa.

        "Osoittaako se mielestäsi mielen järkkymistä, että vastustan täällä Steinerin opetuksia maahisista, vetehisistä, auringosta kumpuavista Kristus-impulsseista ja muista järjettömistä väitteistä?"

        En ole steinerkoululaisena törmännyt mainitsemiisi asioihin OLLENKAAN.

        "Tiedän, että mielen järkkymistä on enemmän havaittavissa Steinerin huuhaa oppien kannattajilla, jotka uskovat älyvapaaseen sontaan."

        Voisitko esittää jonkinlaisen todisteen,kiitos

        "Minä olen aina perustellut näkemykseni, toisin kuin te steinerilaiset."

        Olet esittänyt provosoivaa huuhaata,tähän mennessä monikaan esittämäsi asia ei ole kuulostanut laisinkaan tutulta.

        "että miksi tieteelliseltä tasoltaan kehnosta Snellman-korkeakoulusta valmistuisi parempia opettajia, kuin oikeasta yliopistosta."

        Niin,ja taas tulee ilmi kuinka tietämätön olet tämän asian suhteen. Suurin osa opettajistani ovat valmistuneet yliopistosta.

        "Kuten aikaisemmissa keskusteluissa on moneen kertaan todettu, niin mitään laajamittaista merkittävää tieteellistä tutkimusta ei ole tehty steinerkoululaisten sijoittumisesta työelämään."

        Steinerkoulusta valmistuneista on prosentuaalisesti vähemmän työttömiä,voin yrittää etsiä asiakirjan jos haluat..

        "Tiedän tasan tarkkaan, miten omat entiset luokkakaverini ovat sijoittuneet elämässään, ja heidän osaltaan tilanne ei todellakaan ole hyvä."

        Omassa koulussani ei kuitenkaan oppilaat polttele kannabista välitunneilla toisin kuin viereisen peruskoulun oppilaat..

        "Steinerilaiset eivät elä yhteiskunnassa kuten muutkin. Kunnon steinerilaiset ovat kristiyhteisöläisiä, ja heidän maailmassaan järjettömät harhakuva ja uskomukset ovat arkipäivää. Erilaiset pelkotilat ja ahdistus seuraavaan jälleensyntymään liittyen ajavat steinerilaiset antroposofististen huijarilääkäreiden vastaanotolle. Vaikka ko. henkilöt selvästi tarvitsisivat psykiatrista apua, tarjoaa antrolääkäri vastaukseksi eurytmiaa ja uskomuslääkkeitä."

        Jostain ihme syystä en ole IKINÄ törmännyt tälläiseen henkilöön vaikka steinerkoulussa olen opsikellut 10 vuotta.

        En väitä että snellu olisi mitenkään erityisen hyvä paikka.Mutta omat opettajani ainakin ovat erittäinen hyviä motivoimaan sekä opettamaan.

        Keskiarvoni on muuten 9 reaaliaineissa.Ruotsin valtakunnallisesta 9½,englannin 9,saksan 8½,ilman lukemista

        Kyllä sitä nyt yritetään puolustella järjetöntä aatetta. Itsekin steinerkoulun käyneenä, allekirjoitan kaikki entisen oppilaan väitteet!

        Vai olet lukematta saanut steinerista hyviä numeroita. Hehehee, kyllä se tulee sinullakin vielä totuus vastaan, kun paljastuu koulusi onneton taso.

        Taitaa olla niin, että sinä kuulut niihin tyhmiin ihmisiin, jotka eivät huomaa Steinerissa olevan mitään omituista. Olisiko aika herätä tähän maailmaan!


      • ihmettelen!
        ...... kirjoitti:

        Tavallisessa koulussa ikäkausiajattelu on hyvin erilainen, kuin steinerkoulussa. Lisäksi temperamenttioppia ei ole. Entinen oppilas on oikeassa, niin valitettavaa kun se teidän steinerilaisten kannalta onkin.

        Itse kritisoin vahvasti kilpailun puuttumista steinerkoulussa. Elämme kilpailuyhteiskunnassa, jossa vain vahvat pärjää. Steinerin magiaan ja uskomuksiin perustuvilla 1800-luvun opeilla ei pitkälle pötkitä nyky-yhteiskunnassa.

        Vertaile nyt sitten ikäkausiajattelua Steinerissa ja peruskoulussa, ole hyvä! Ja kuten sanoin, erilaisten oppijoiden tukeminen oppimaan ei voi kenenkään mielestä olla paheksuttavaa, vai?
        Kuinka kilpailu peruskoulussa mielestäsi toimii, vai pitäisikö sielläkin alkaa korostaa luokkatovereiden kanssa kilpailua? Nykyisin opettajat peruskoulussakin korostavat kilvoittelua itsen kanssa, oppimisen ei katsota olevan optimaalista olosuhteissa, jossa "vain vahvat pärjäävät" Minä en halua elää yhteiskunnassa jossa tunnustetaan vain vahvan laki, se kuulostaa Hitlerin unelmalta. Perustele, miten Steinerkoululaiset ovat jääneet jalkoihin yhteiskunnassa.


      • Papparainen
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Olet kertakaikkiaan ensimmäinen steinerkoulun kannattaja, joka vaivautuu mitenkään perustelemaan kantaansa! Hiltusen kannanotot ovat jossain määrin puolueellisia, mutta kaikesta huolimatta hän on hovineuvos, eikä mikään kovin tyhmä kaveri. Hänen kirjansa Mitä Rudolf Steiner todella opetti, WSOY 1990 on joka tapauksessa mielenkiintoinen kirja. Kuitenkin mielestäni parhaat argumentit Steineria vastaan löytyy Steinerin omista (myöhäisemmistä) kirjoituksista. Ne ovat sen verran päätöntä luettavaa, että jokainen jota ei ole aivopesty, pystyy vetämään niistä omat johtopäätöksensä.

        Se, että Steiner on 1800-luvulla kouluttanut vesipäistä lasta, josta tuli lääkäri voi hyvinkin pitää paikkansa. Kyseessä oli kuitenkin yksittäistapaus kauan aikaa sitten. Se ei tee steinerista kasvatustieteilijää. Steiner ei missään nimessä ollut kasvatustieteilijä, ja hänen temperamenttioppinsa sekä lasten kasvatukseen liittyvät ikäjaksot ovat New age -puppua. Mitä tulee Steinerin lääkinnällisiin kykyihin, niin pidän myös antroposofista lääketiedettä pahemman luokan huijauksena ja rahastuksena. Kuinka inhimillistä on määrätä syöpäpotilaalle eurytmiaa?

        Toivon myös, että sinä et ole kasvatustehtävissä, tai lääkärin tehtävissä, sillä olet selvästi harhaanjohdettavissa ja hyväuskoinen.Kaikesta huolimatta pidän erittäin ansiokkaana sitä, että edes yrität perustella näkemystäsi. Sitä eivät täällä kovin monet steinerilaiset tee! Ei ole helppoa yrittää perustella jotain, mikä ei kestä päivänvaloa, vaan perustuu huijaukseen!

        Kaikella kunnioituksella ja mukavia keväitä toivottaen, entinen, tyytymätön steinerkoulun oppilas.

        Pidät minua hyväuskoisena. Mutta ei mikään vahvista uskoa niin kuin tieto. Pidät antroposofista lääketiedettä pahemman luokan huijauksena ja rahastuksena ja kysyt, kuinka inhimillistä on määrätä syöpäpotilaalle eurytmiaa. Voi kokemuksesta sanoa, että se näyttää minusta hyvin inhimilliseltä. Olen seurannut – en kovin läheltä, mutta kuitenkin riittävän läheltä – erästä syöpätapausta. Parikymmentä vuotta sitten naishenkilö sairastui rintasyöpään, joka oli aggressiivista lajia. Alkupaniikissa hän ajautui normaaliin allopaattiseen hoitoon, mutta alkupaniikin jälkeen hän etsiytyi antroposofisen lääkärin hoitoon ja teki uskollisesti myös siihen liittyvät taideterapiat eurytmioineen. Vuosien kuluessa hän saattoi ympärillään todeta kohtalotoveriensa, jotka eivät samanlaiseen hoitoon ryhtyneet, harvenevan ympäriltään. He kulkivat valitsemansa syöpäisen tiensä loppuun asti. Kertomani nainen taas elää edelleen nauttien inhimillisestä elämästään. Onko se inhimillistä vai ei?
        Ehkä sinulle tämäkin on vain yksittäinen tapaus, joka ei todista mitään, eikä Hiltunenkaan maininnut tästä asiasta mitään. Sinulla on asioista oma käsityksesi, jolla ei juurikaan näytä olevan mahdollisesti koulusi käymistä lukuun ottamatta edes yksittäistä tapausta yleistävien väitteitesi tueksi. Kysypä itseltäsi oletko herkkäuskoinen. Ihan oikeasti. Maailma on juttuja täynnä. Jotain lähdekritiikkiä kannattaa käyttää.


      • Entinen oppilas
        ihmettelen! kirjoitti:

        Vertaile nyt sitten ikäkausiajattelua Steinerissa ja peruskoulussa, ole hyvä! Ja kuten sanoin, erilaisten oppijoiden tukeminen oppimaan ei voi kenenkään mielestä olla paheksuttavaa, vai?
        Kuinka kilpailu peruskoulussa mielestäsi toimii, vai pitäisikö sielläkin alkaa korostaa luokkatovereiden kanssa kilpailua? Nykyisin opettajat peruskoulussakin korostavat kilvoittelua itsen kanssa, oppimisen ei katsota olevan optimaalista olosuhteissa, jossa "vain vahvat pärjäävät" Minä en halua elää yhteiskunnassa jossa tunnustetaan vain vahvan laki, se kuulostaa Hitlerin unelmalta. Perustele, miten Steinerkoululaiset ovat jääneet jalkoihin yhteiskunnassa.

        Lopussa on eräitä artikkeleita, jotka aika kattavasti osoittavat steinerkoulun opetussuunnitelman ja julkisten koulujen eroja kansainvälisesti. Suosittelen tutustumaan. Materiaalissa on myös aika tyhjentävästi Steinerin ikäsiteltyikäkausiajattelua, joka on todettu tieteen vastaiseksi, kuten niin moni muukin Steinerin järjettömistä ajatuksista. Suosittelen tutustumaan artikkeleihin, niin voit muodostaa itse asiasta kuvan. Jos haluat, niin voin antaa sinulle niihin internet linkkejä.

        Mielestäni on hyvä asia, että oppilaille annetaan numeroarvostelu. Tämä ei ehkä päde aivan alimmilla luokilla, mutta numeroarvostelu on hyödyllinen arvioinnin väline.

        Yhteiskunnassamme ei päde Hitlerin ajatukset, toisin kuin Steinerin säälittävässä opissa juuriroduista. Mielestäni Steinerin rasistiset ajatukset ovat kuvottavia ja luotaan työntäviä.

        Olenko väittänyt, että steinerkoululaiset ovat jääneet jalkoihin yhteiskunnassa? Tämä voi hyvin pitää paikkansa, mutta se on sinun esittämä lause. En lähde perustelemaan sellaista, mitä en ole väittänyt.

        Ja artikkeleita:

        February 19, 2004    Anthroposophy, Rudolf Steiner, and Waldorf Schools An article in The Skeptic's Dictionary by Robert Todd Carroll, last updated February 19, 2004

        2003    Why Waldorf Programs are Unsuitable for Public Funding by Dan Dugan, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2

        2003    Spotlight on Anthroposophy By Sharon Lombard, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2, reproduced by permission

        Nov. 16, 2002    Gnomes and Critics at Waldorf Schools. By Carol Milstone, National Post (Canada).

        December 21, 2001    Question: Who Was Rudolf Steiner? Answer: Who Is Asking? By Steve Walden

        December 21, 2001    The Role of Gnomes In Waldorf Kindergarten By Diana Winters

        June 20, 2001    The Spirit of Waldorf Education written by David Ruenzel, Education Week, June 20, 2001

        (not dated)    Waldorf Schools, Anthroposophy, and Rudolf Steiner A concise description, including good list of sources. Cincinnati Skeptics, The Association for Rational Thought

        September 1, 2000    Mein Konflikt mit meiner Anthroposophischen Erziehung A German article by Christoph Keller dated September 1, 2000

        November 13, 1999    Waldorf Education--For Our Times Or Against Them? Transcript of talk by Eugene Schwartz, Director of Teacher Training, Sunbridge College: November 13, 1999. Edited by Michael Kopp.

        October 1999    Letter To Editor by Kathleen Sutphen re Todd Oppenheimer's Atlantic Monthly article "Schooling the Imagination (Atlantic 9/99).

        February 8, 1999    A Parent's List Of Questions And Concerns. By Steve Premo via post to waldorf-critics discussion list.

        November 21, 1998    An Interview With PLANS President. by college student Jeff Horseman.

        November 2, 1998    Critical Waldorf Article For Minnesota Parent Thwarted. By Mary Petrie.

        Fall 1998    "Partial Vision in Alternative Education" by Ron Miller, Renewal: Fall 1998, Vol. 7 No. 2, p. 20.

        April 3, 1990    Survey of San Francisco Waldorf School Parents: Report. by Dan Dugan, April 3, 1990.

        June 4, 1989    Childhood in a Cocoon by Sara Solovitch (San Jose Mercury News): "The children who attend Waldorf schools are sheltered from the outside world's noise and haste. So what happens to them when childhood ends?"


      • Papparainen
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Lopussa on eräitä artikkeleita, jotka aika kattavasti osoittavat steinerkoulun opetussuunnitelman ja julkisten koulujen eroja kansainvälisesti. Suosittelen tutustumaan. Materiaalissa on myös aika tyhjentävästi Steinerin ikäsiteltyikäkausiajattelua, joka on todettu tieteen vastaiseksi, kuten niin moni muukin Steinerin järjettömistä ajatuksista. Suosittelen tutustumaan artikkeleihin, niin voit muodostaa itse asiasta kuvan. Jos haluat, niin voin antaa sinulle niihin internet linkkejä.

        Mielestäni on hyvä asia, että oppilaille annetaan numeroarvostelu. Tämä ei ehkä päde aivan alimmilla luokilla, mutta numeroarvostelu on hyödyllinen arvioinnin väline.

        Yhteiskunnassamme ei päde Hitlerin ajatukset, toisin kuin Steinerin säälittävässä opissa juuriroduista. Mielestäni Steinerin rasistiset ajatukset ovat kuvottavia ja luotaan työntäviä.

        Olenko väittänyt, että steinerkoululaiset ovat jääneet jalkoihin yhteiskunnassa? Tämä voi hyvin pitää paikkansa, mutta se on sinun esittämä lause. En lähde perustelemaan sellaista, mitä en ole väittänyt.

        Ja artikkeleita:

        February 19, 2004    Anthroposophy, Rudolf Steiner, and Waldorf Schools An article in The Skeptic's Dictionary by Robert Todd Carroll, last updated February 19, 2004

        2003    Why Waldorf Programs are Unsuitable for Public Funding by Dan Dugan, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2

        2003    Spotlight on Anthroposophy By Sharon Lombard, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2, reproduced by permission

        Nov. 16, 2002    Gnomes and Critics at Waldorf Schools. By Carol Milstone, National Post (Canada).

        December 21, 2001    Question: Who Was Rudolf Steiner? Answer: Who Is Asking? By Steve Walden

        December 21, 2001    The Role of Gnomes In Waldorf Kindergarten By Diana Winters

        June 20, 2001    The Spirit of Waldorf Education written by David Ruenzel, Education Week, June 20, 2001

        (not dated)    Waldorf Schools, Anthroposophy, and Rudolf Steiner A concise description, including good list of sources. Cincinnati Skeptics, The Association for Rational Thought

        September 1, 2000    Mein Konflikt mit meiner Anthroposophischen Erziehung A German article by Christoph Keller dated September 1, 2000

        November 13, 1999    Waldorf Education--For Our Times Or Against Them? Transcript of talk by Eugene Schwartz, Director of Teacher Training, Sunbridge College: November 13, 1999. Edited by Michael Kopp.

        October 1999    Letter To Editor by Kathleen Sutphen re Todd Oppenheimer's Atlantic Monthly article "Schooling the Imagination (Atlantic 9/99).

        February 8, 1999    A Parent's List Of Questions And Concerns. By Steve Premo via post to waldorf-critics discussion list.

        November 21, 1998    An Interview With PLANS President. by college student Jeff Horseman.

        November 2, 1998    Critical Waldorf Article For Minnesota Parent Thwarted. By Mary Petrie.

        Fall 1998    "Partial Vision in Alternative Education" by Ron Miller, Renewal: Fall 1998, Vol. 7 No. 2, p. 20.

        April 3, 1990    Survey of San Francisco Waldorf School Parents: Report. by Dan Dugan, April 3, 1990.

        June 4, 1989    Childhood in a Cocoon by Sara Solovitch (San Jose Mercury News): "The children who attend Waldorf schools are sheltered from the outside world's noise and haste. So what happens to them when childhood ends?"

        Viestin kirjoitusajasta päätellen olet täysipäiväinen entinen oppilas. Nimimerkeistä päätellen olet alkanut nähdä itsesi jo kahtena. Olet entinen oppilas, mutta älä viitsi antaa ymmärtää, että olisit sitä Steiner-koulusta. Ota aamulääkkeesi ja yritä keksiä itsellesi jotain hyödyllistä tekemistä.


      • Marja
        Papparainen kirjoitti:

        Viestin kirjoitusajasta päätellen olet täysipäiväinen entinen oppilas. Nimimerkeistä päätellen olet alkanut nähdä itsesi jo kahtena. Olet entinen oppilas, mutta älä viitsi antaa ymmärtää, että olisit sitä Steiner-koulusta. Ota aamulääkkeesi ja yritä keksiä itsellesi jotain hyödyllistä tekemistä.

        Niin steinerlaisen ala-arvoista kritiikkiä...
        Käydään henkilökohtaisuuksiin, kun halutaan viedä huomio asian ytimestä.


      • ..............
        Marja kirjoitti:

        Niin steinerlaisen ala-arvoista kritiikkiä...
        Käydään henkilökohtaisuuksiin, kun halutaan viedä huomio asian ytimestä.

        Kun järkevät argumentit loppuu, niin mennään henkilökohtaisuuksiin. Säälittävää!


      • Papparainen
        Marja kirjoitti:

        Niin steinerlaisen ala-arvoista kritiikkiä...
        Käydään henkilökohtaisuuksiin, kun halutaan viedä huomio asian ytimestä.

        Niin, vastaus oli ala-arvoiseen krtiikkiin. Mutta mikä on mielestäsi asian ydin?


      • ..........
        Papparainen kirjoitti:

        Niin, vastaus oli ala-arvoiseen krtiikkiin. Mutta mikä on mielestäsi asian ydin?

        On ainoastaan sinun henkilökohtaisuuksiin menevät kärttyisyyspuuskat. Tulevan elämäsi karman kannalta kamalaa, että et vielä papparaisenakaan osaa hillitä itseäsi tuon paremmin. Tätä se steinerilaisuus aiheuttaa mielipahaa ja ahdistusta.


      • Papparainen
        .......... kirjoitti:

        On ainoastaan sinun henkilökohtaisuuksiin menevät kärttyisyyspuuskat. Tulevan elämäsi karman kannalta kamalaa, että et vielä papparaisenakaan osaa hillitä itseäsi tuon paremmin. Tätä se steinerilaisuus aiheuttaa mielipahaa ja ahdistusta.

        Toki myönnän, että kirjoittamani olisi ollut hyvin rumasti sanottu todelliselle oppilaalle, mutta nythän on kyseessä mitä ilmeisimmin virtuaalioppilas, tavallinen lähetystyötään tekevä skeptikko, joka toimii huomiota herättämättä toisella lähettäjänimellä kuin pornokauppias. Hän ei ole siitä moksiskaan. Se kuuluu hänen lähetystyönsä luontaisetuihin ja pelin henkeen.


      • .........
        Papparainen kirjoitti:

        Toki myönnän, että kirjoittamani olisi ollut hyvin rumasti sanottu todelliselle oppilaalle, mutta nythän on kyseessä mitä ilmeisimmin virtuaalioppilas, tavallinen lähetystyötään tekevä skeptikko, joka toimii huomiota herättämättä toisella lähettäjänimellä kuin pornokauppias. Hän ei ole siitä moksiskaan. Se kuuluu hänen lähetystyönsä luontaisetuihin ja pelin henkeen.

        Minulla itse steinerkoulun käyneenä ei ole pienintäkään epäilystä siitä, etteikö kyseinen entinen oppilas olisi käynyt steinerkoulua. Hänen kertomuksensa steinerkoululaisen päivästä sekä kirjoituksensa totuus steinerkoulusta osoittavat, että hän on kyseisen opinahjon käynyt. Papparainen ei nyt taida tietää, mutta meitä entisiä tyytymättömiä steinerkoulun oppilaita on, ja me emme aio pysyä hiljaa asioista.


      • En olisi uskonut
        Papparainen kirjoitti:

        Toki myönnän, että kirjoittamani olisi ollut hyvin rumasti sanottu todelliselle oppilaalle, mutta nythän on kyseessä mitä ilmeisimmin virtuaalioppilas, tavallinen lähetystyötään tekevä skeptikko, joka toimii huomiota herättämättä toisella lähettäjänimellä kuin pornokauppias. Hän ei ole siitä moksiskaan. Se kuuluu hänen lähetystyönsä luontaisetuihin ja pelin henkeen.

        että Steiner-kiihkoilijat uppoavat noin syvälle...


      • INRI
        En olisi uskonut kirjoitti:

        että Steiner-kiihkoilijat uppoavat noin syvälle...

        loppuu vasta siihen, kun ottaa Jeesuksen elämänsä Herraksi. Siinä ei todellakaan häviä mitään vaan saa tilalle puhtaan, iankaikkisen elämän. Loppuu kaikkien menninkäisten, hirviöiden, vetehisten yms. ajattelu ja tilalle tulee Jumalan rakkaus, joka on kaikkea ylempi. Jer.29:11-13amen. Jumalan siunausta


      • Entinen oppilas
        Papparainen kirjoitti:

        Toki myönnän, että kirjoittamani olisi ollut hyvin rumasti sanottu todelliselle oppilaalle, mutta nythän on kyseessä mitä ilmeisimmin virtuaalioppilas, tavallinen lähetystyötään tekevä skeptikko, joka toimii huomiota herättämättä toisella lähettäjänimellä kuin pornokauppias. Hän ei ole siitä moksiskaan. Se kuuluu hänen lähetystyönsä luontaisetuihin ja pelin henkeen.

        Skepsis -liikkeeseen en ole koskaan kuulunut, enkä tunnustaudu skeptikoksi. Kuitenkin voin todeta heidän steinerkoulua vastaan esittämän kritiikin relevantiksi ja faktoihin perustuvaksi.

        Suuren osan kouluajastani ja lapsuudestani kärsin ja ja koin tuskaa teidän steinerilaisten takia. Näin ollen en kertakaikkiaan osaa odottaa teiltä mitään hyvää tai inhimillistä. Oman sivistystasosi ja argumentointikykysi paljastit menemällä asiattomuuksiin ja henkilökohtaisuuksiin. Minulle pelin henki on se, että ihmiset eivät riitele vaan asiat. Mukavaa loppuelämää!


      • Papparainen
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Skepsis -liikkeeseen en ole koskaan kuulunut, enkä tunnustaudu skeptikoksi. Kuitenkin voin todeta heidän steinerkoulua vastaan esittämän kritiikin relevantiksi ja faktoihin perustuvaksi.

        Suuren osan kouluajastani ja lapsuudestani kärsin ja ja koin tuskaa teidän steinerilaisten takia. Näin ollen en kertakaikkiaan osaa odottaa teiltä mitään hyvää tai inhimillistä. Oman sivistystasosi ja argumentointikykysi paljastit menemällä asiattomuuksiin ja henkilökohtaisuuksiin. Minulle pelin henki on se, että ihmiset eivät riitele vaan asiat. Mukavaa loppuelämää!

        Jos todella olet, mitä sanot, viestini on mennyt väärään osoitteeseen ja pahoittelen tapahtunutta. Hyvää jatkoa.


      • ihmettelen!
        Entinen oppilas kirjoitti:

        Lopussa on eräitä artikkeleita, jotka aika kattavasti osoittavat steinerkoulun opetussuunnitelman ja julkisten koulujen eroja kansainvälisesti. Suosittelen tutustumaan. Materiaalissa on myös aika tyhjentävästi Steinerin ikäsiteltyikäkausiajattelua, joka on todettu tieteen vastaiseksi, kuten niin moni muukin Steinerin järjettömistä ajatuksista. Suosittelen tutustumaan artikkeleihin, niin voit muodostaa itse asiasta kuvan. Jos haluat, niin voin antaa sinulle niihin internet linkkejä.

        Mielestäni on hyvä asia, että oppilaille annetaan numeroarvostelu. Tämä ei ehkä päde aivan alimmilla luokilla, mutta numeroarvostelu on hyödyllinen arvioinnin väline.

        Yhteiskunnassamme ei päde Hitlerin ajatukset, toisin kuin Steinerin säälittävässä opissa juuriroduista. Mielestäni Steinerin rasistiset ajatukset ovat kuvottavia ja luotaan työntäviä.

        Olenko väittänyt, että steinerkoululaiset ovat jääneet jalkoihin yhteiskunnassa? Tämä voi hyvin pitää paikkansa, mutta se on sinun esittämä lause. En lähde perustelemaan sellaista, mitä en ole väittänyt.

        Ja artikkeleita:

        February 19, 2004    Anthroposophy, Rudolf Steiner, and Waldorf Schools An article in The Skeptic's Dictionary by Robert Todd Carroll, last updated February 19, 2004

        2003    Why Waldorf Programs are Unsuitable for Public Funding by Dan Dugan, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2

        2003    Spotlight on Anthroposophy By Sharon Lombard, published by Cultic Studies Review, Volume 2, Number 2, reproduced by permission

        Nov. 16, 2002    Gnomes and Critics at Waldorf Schools. By Carol Milstone, National Post (Canada).

        December 21, 2001    Question: Who Was Rudolf Steiner? Answer: Who Is Asking? By Steve Walden

        December 21, 2001    The Role of Gnomes In Waldorf Kindergarten By Diana Winters

        June 20, 2001    The Spirit of Waldorf Education written by David Ruenzel, Education Week, June 20, 2001

        (not dated)    Waldorf Schools, Anthroposophy, and Rudolf Steiner A concise description, including good list of sources. Cincinnati Skeptics, The Association for Rational Thought

        September 1, 2000    Mein Konflikt mit meiner Anthroposophischen Erziehung A German article by Christoph Keller dated September 1, 2000

        November 13, 1999    Waldorf Education--For Our Times Or Against Them? Transcript of talk by Eugene Schwartz, Director of Teacher Training, Sunbridge College: November 13, 1999. Edited by Michael Kopp.

        October 1999    Letter To Editor by Kathleen Sutphen re Todd Oppenheimer's Atlantic Monthly article "Schooling the Imagination (Atlantic 9/99).

        February 8, 1999    A Parent's List Of Questions And Concerns. By Steve Premo via post to waldorf-critics discussion list.

        November 21, 1998    An Interview With PLANS President. by college student Jeff Horseman.

        November 2, 1998    Critical Waldorf Article For Minnesota Parent Thwarted. By Mary Petrie.

        Fall 1998    "Partial Vision in Alternative Education" by Ron Miller, Renewal: Fall 1998, Vol. 7 No. 2, p. 20.

        April 3, 1990    Survey of San Francisco Waldorf School Parents: Report. by Dan Dugan, April 3, 1990.

        June 4, 1989    Childhood in a Cocoon by Sara Solovitch (San Jose Mercury News): "The children who attend Waldorf schools are sheltered from the outside world's noise and haste. So what happens to them when childhood ends?"

        hei, alkaisitko nyt keskustella vain yhdellä nimimerkillä, sinulla on ainakin 3 nimimerkkiä hyvä entinen oppilas.Mistä sinulla riittääkään aikaa keskustella täällä koko ajan ja hakea kiihkeästi netistä tietoa Steinerista? Suurin osa noista artikkeleistasi on ihan potaskaa, tiedät sen itsekin.
        Perustele nyt esim. numero-arvioinnin autuus,miten se auttaa lasta oppimaan? Ja opetussuunnitelma on erilainen ilman muuta, Steinerhan on vaihtoehto.

        Et edelleenkään perustele kasvatuksen ja lapsen kehityksen kannalta kritiikkiäsi.Johtuuko se siitä, ettet ymmärrä kasvatuksesta hölkäsen pöläystä?Vai siitä, että olet kovin täynnä itseäsi ja "varastettuja vuosiasi"
        Olen aika väsynyt toistelemaan, että Steiner ei ole mikään kulttihahmo Steiner-koulussa. En minä ole antroposofi vaikka Steiner-pedagogiikka on mielestäni hyvin lapsen kasvua tukevaa.Olen kiinnostunut siitä, miten pedagogiikka käytännössä toimii enkä menninkäisistä tai muista henkiolennoista.


    • ..Steinerpedagogiikka?

      Kyllähän vanhemmat luonnollisesti pitävätkin Steiner-koulua suorastaan erinomaisena. Kukapa sitä haluaisi myöntää itselleen, saati muille, että on laittanut lapsensa huuhaa-kouluun vain siksi, että on kuvitellut sen olevan jonkinlainen eliittilaitos jonka avulla voisi hyvin erottua naapurin rahvaasta.

      Rudolf Steiner uskoi mm. keijukaisiin ja maahisiin, julkaisi suuren määrän aivan käsittämättömän typeriä kirjoituksia (joihin hän oli saanut tiedot kosmoksen muistista, eli Akasha-kirjoista selvänäköisyyden avulla) ja keksi siinä sivussa Steinerpedagogiikan selvänäköisyyttä kehittävine eurytmioineen yms. hölynpölyineen.

      • skepsis..

        Uskoohan suuri osa ihmisitä myös siihen, että pari enlantilaista kaverusta teki yhden laudanpätkän avulla tuhannet viljapeltokuviot ympäri maailmaa.

        Evoluutioskovaiset taas uskovat siihen, että elämä Maapallolla sai alkunsa kuralätäköstä vahingossa. Ensimmäinen solu syntyi vahingossa ja sitten jakautui vahingossa. Ja kaikki nämä pysyivät hengissä vahingossa. Ja näin vahingossa kehitys jatkui, kunnes ns. luonnonvalinta (ilmeisesti vahingossa) alkoi ohjaamaan sitä.

        Henkilökohtaisesti uskon helpommin vaikka joulupukin olemassaoloon.


      • : D
        skepsis.. kirjoitti:

        Uskoohan suuri osa ihmisitä myös siihen, että pari enlantilaista kaverusta teki yhden laudanpätkän avulla tuhannet viljapeltokuviot ympäri maailmaa.

        Evoluutioskovaiset taas uskovat siihen, että elämä Maapallolla sai alkunsa kuralätäköstä vahingossa. Ensimmäinen solu syntyi vahingossa ja sitten jakautui vahingossa. Ja kaikki nämä pysyivät hengissä vahingossa. Ja näin vahingossa kehitys jatkui, kunnes ns. luonnonvalinta (ilmeisesti vahingossa) alkoi ohjaamaan sitä.

        Henkilökohtaisesti uskon helpommin vaikka joulupukin olemassaoloon.

        Tää oli hyvä : D..!


      • ..saa
        skepsis.. kirjoitti:

        Uskoohan suuri osa ihmisitä myös siihen, että pari enlantilaista kaverusta teki yhden laudanpätkän avulla tuhannet viljapeltokuviot ympäri maailmaa.

        Evoluutioskovaiset taas uskovat siihen, että elämä Maapallolla sai alkunsa kuralätäköstä vahingossa. Ensimmäinen solu syntyi vahingossa ja sitten jakautui vahingossa. Ja kaikki nämä pysyivät hengissä vahingossa. Ja näin vahingossa kehitys jatkui, kunnes ns. luonnonvalinta (ilmeisesti vahingossa) alkoi ohjaamaan sitä.

        Henkilökohtaisesti uskon helpommin vaikka joulupukin olemassaoloon.

        "Uskoohan suuri osa ihmisitä myös siihen, että pari enlantilaista kaverusta teki yhden laudanpätkän avulla tuhannet viljapeltokuviot ympäri maailmaa"

        En ole koskaan kuullut, että kukaan uskoisi samojen parin kaverin tehneen tuhansia viljapeltokuvioita ja vieläpä ympäri maailmaa. Taisit keksiä tuon omasta päästäsi?

        "Evoluutioskovaiset taas uskovat siihen, että elämä Maapallolla sai alkunsa.."

        Evoluutioteoria ei tietääkseni ota juurikaan kantaa elämän syntymiseen maapallolla, vaan pikemminkin lajien syntyyn ja kehitykseen. Sitä ei varmaan ehditty Steiner-koulussa opettaa, kun oli kiire mennä loikkimaan musiikin tahdissa kaapu päällä ja kuparisauva kädessä.

        "Henkilökohtaisesti uskon helpommin vaikka joulupukin olemassaoloon"

        En epäile yhtään ettetkö uskoisi. Joulupukkihan nimittäin kuulunnee samaan sarjaan kuin keijukaiset, maahiset, vetehiset, Atlantis ja kaikki muutkin Rudolf Steinerin houreet. Mutta niistä pitää lukea lisää kosmisesta Akasha-kronikasta, kunhan ensin saavuttaa selvänäköisyyden kyvyn Steinerin tapaan.. ;)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3515
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      69
      1886
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1576
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1204
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      826
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

      Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe