Päivä Steinerkoulussa

Entinen oppilas

Steinerilaiset eivät halua näyttää kaikkia puolia koulustaan vanhemmille ja ulkopuolisille, joten koen velvollisuudekseni kirjoittaa asioista, joita koulussa tapahtuu. Tämä kirjoitus on tositapahtumiin perustuva kuvaus steinerkoululaisen päivästä.

Lapset leikkivät iloisesti kauniilla steinerkoulun pihalla. Kevät on jo pitkällä. Kellon kilkatus keskeyttää lasten leikit, ja oppilaat kiiruhtavat suoriin jonoihin, joita luokat muodostavat koulun ovien eteen. Opettajat vaativat jonot suoriksi. Vasta kun jono on suora, ja lapset ovat hiljaa päästään sisään.

Sisällä tuoksuu kummalta, naapuriluokan maalaukset ovat kuivumassa lattialla, ja eriskummallinen steinervärien haju tunkeutuu sieraimiin. Itselläni tämä tuoksu aiheutti päänsärkyä, vaikka hajua ei voi kovin pahanakaan pitää. Luokassa oppilaat juoruavat mitä kukakin, mutta opettajan astuessa luokan eteen kaikki hiljenevät. Opettajan määrätietoinen katse käy luokan läpi: "Hyvää huomenta", kuuluu opettajan painokas ääni. "Hyvää huomenta, opettaja", vastaavat lapset. Opettajan katseesta paistaa läpi väsymys ja ahdistus. Antroposofisen uskontonsa riuduttama opettaja ei näytä syövän kunnolla, sillä hän antaa vähät rahansa steineryhteisöille. Hän on hermostunut ja tuntuu määrätietoisuudestaan huolimatta huutavan sisimmässään apua. Tunti aloitetaan tekemällä hiljaisuus. Se on eräänlainen rituaali, jossa käsivarret laitetaan ristiin rintakehän päälle. Tämän rituaalin todellista tarkoitusta meille ei koskaan selvitetty. Arvatenkin sillä karkoitettiin pahoja henkiä, tai virittäydyttiin oikeaan mielentilaan.

Päivä alkaa tömistämällä lattiaa, ja lausumalla samalla loruja. Oppilaita huvittaa tämä, ja harva ottaa loruilutuokiota tosissaan. Luokan rääväsuisimmat pojat huvittelevatkin keksimällä loruihin uusia sanoja ja tekemällä pieruääniä. Opettaja keskeyttää loruilun, ja katsoo oppilaisiin julmasti. Te jäätte koko luokka tekemään loruja koulun jälkeen, sillä ette voi tehdä niitä nyt kunnolla. Tämä tehoton rangaistus oli koettu niin monta kertaa, että kukaan ei oikeastaan välittänyt. Eräs itsenäiseen ajatteluun pyrkivä oppilas tivaa opettajalta, että miksi näitä loruja pitää aina toistaa. Opettaja näyttää jo suuttuvan, "siksi koska minä sanon" kuuluu opettajan tarmokas ja ylimielinen vastaus. Steinerkasvatuksessa lapsen ei tule kyseenalaistaa opettajaansa. Lisäksi opettajan ei saa perustella asioita "keskseneräisille sieluille" joiden astraali- ja eetteriruumiit eivät ole vielä valmiita.

Seuraavaksi kaivetaan esiin Choroi -nokkahuilut. Nämä yksinkertaiset nokkahuilut ovat steinerilaisille tärkeä kapistus, jonka avulla opetellaan musiikkia. Epävireinen kakofonia täyttää luokan. Vastentahtoisesti oppilaat soittavat jälleen päivittäisen repertuaarin läpi.

Ensimmäinen tunti on muotopiirrustusta. Itse tehty tökerö vihko kaivetaan pulpetista esiin. Silloin opettaja huomaa eräällä pojalla Suosikki -lehdestä otetun lukujärjestyksen, jossa on hänen mielestään syntisiä kuvia. Opettaja repii lukujärjestyksen irti ja silppuaa sen, oppilaan katsoessa järkyttyneenä. Opettajan huudettua viisi minuuttia punaisena, aloitamme muotopiirrustuksen. Opettaja piirtää taululle kuvion, ja oppilaat jäljentävät kuvan vihkoonsa isoilla ja tökeröillä väriliiduilla, joiden valmistukseen on sovellettu antroposofisia astroloogisen viljelyn menetelmiä. Koko tunti käytetään kuvion tuhertamiseen. Jällen käy pienen kriittisen oppilaan mielessä kysymys, mitähän minä tästäkin opin?

Seuraavalla tunnilla kerrotaan tarinoita. Opettajan edellisellä tunnilla kertoma maahistarina kerrotaan opettajalle takaisin. Opettaja pyrkii tietoisesti siihen, että oppilaat eivät ole aina selvillä, että mikä on totta, ja mikä on tarua. Tarina kerrotaan opettajalle yksityiskohtaisesti, ja sen jälkeen kaivetaan jo niin tutuiksi tulleet väriliidut ja itse nidotut vihkot esiin. Steiner, joka uskoi taruolentoihin, kuten maahisiin, koki tärkeäksi, että näitä asioita käsitellään jo pienten lasten kanssa. Edellisen päivän tarina piirretään yhdellä kuvalla omaan vihkoon. Kuvat ovat tökeröitä, mutta se ei ole pääasia, sillä lapset ovat vielä keskeneräisiä sieluja. Sitten alkaa opettajan paatoksellinen tarinankerronta. Opettajan silmät kiiluvat, niin, että ei ole epäilystäkään, että hän ei uskoisi kertomaansa maahistarinaan. Kriittinen pikkupoika naureskelee luokassa. Opettaja menettää malttinsa, ja poistaa tunnelman pilaajan käytävälle. Jälleen on tunti kulunut, ilman uuden oppimista.

Seuraavan tunnin aiheena on laskento. Samoilla tökeröillä liiduilla aletaan nyt piirtää vihkoon omenoita opettajan ohjeen mukaan. Keltaisella haltijalla on 32 omenaa, ja hän antaa tontulle 13, montako jää jäljelle, kertoo samainen opettaja silmät kiiluen. Taaskaan en tuolla tunnilla oppinut mitään uutta. Steinerissa edetään hitaimman oppilaan mukaan, joten järjestelmässä kärsii ne, jotka ovat lahjakkaampia.

Sitten tuleekin iki-ihanan eurytmiatunnin vuoro. Valkoiset kaavut kaivetaan esiin arkuista, ja pianisti valmistautuu spektaakkeliin. Kohta yhdymme sieluillamme tilaan, kuten Steiner asian näki. Kuparisauvat käsissä hypimme pitkin eurytmiasalia hassunkurisen musiikin tahdissa. Jälleen käy pienen oppilaan mielessä kysymys? Miksi teemme tätä? Vastausta on turha tivata, sillä vastaus on kuultu niin monta kertaa: Siksi, koska minä sanon.

Tällä palstalla on keskusteltu Steinerkoulun huonoista puolista ja toisaalta siitä, miten jotkut kokevat koulun hyväksi. Kuitenkaan mitään vastauksia Steineria ja Steinerpedagokiaa vastaan esitettyyn kritiikkiin ei täältäkään saa. Osa steinerkoulun oppilaista on hyväksynyt ajatuksen, että koulu on parempi siksi, koska opettaja niin sanoo. Osa taas kyseenalaistaa koulun opetusmenetelmät, ja ajattelee asioita omalla järjellään. Onko niin, että itse olen jäänyt keskeneräiseksi sieluksi, ja astraali- eikä eteeriruumiini ole koskaan saavuttanut Steinerin löytämää selvännäköisyyden tilaa, vai olisiko kuitenkin niin, että steinerkoulun opetusmenetelmiä ei voi järjellä puolustaa. Tämän palstan keskustelua on leimannut voimakas järki vastaan tunne asetelma. Kuitenkin itselläni myös sydän sanoo Steinerin opetusten perustuvan ihmisten epäinhimilliseen harhaanjohtamiseen ja huijaamiseen. Vastauksia jo lapsena esittämiini miksi- kysymyksiin tulen tuskin koskaan saamaan. Silti pahat muistot, ja opettajani minuun jälki-istunnoissa kohdistamat nöyryytykset ja lannistamisyritykset kulkevat aina mukanani. Kaikesta huolimatta olen selviytynyt voittajana. Minusta tuli ylä-asteikäinen lapsi, joka kapinoi järjestelmää vastaan, pääsi oikeaan kouluun ja eteenpäin elämässään. Loppu onkin sitten historiaa. ;)

29 kommenttia

Vastaukset

  • kyllä sinua käy sääliksi! Mutta voi kun ihanaa; olit luokkasi ainoa urhea, älykäs ja kriittinen poika joka selvisi voittajana toisin kun kaikki muut tyhmät steinerilaiset!
    Minusta tuntuu, että tulet vielä tekemään suuria, olethan älyltäsi ylivertainen!
    Sinulla menee elämässäsi taatusti hyvin, sosiaaliset suhteet ja muut asiat ovat varmasti paremmin kuin olisi ikinä voinut kuvitella kun harhautetut vanhempasi laittoivat sinut Steiner- kouluun!
    Voisitko vielä kertoa enemmän itsestäsi, olet niin valovoimainen persoona.
    En koskaan halua harkitakkaan laittavani lapsiani Steiner-kouluun,se on Perkeleestä
    Kiitän Jumalaa, meidän Herraamme sinusta, että näytät tien kaikille! Siunausta!

    • Tässä hyvä esimerkki Steinerilaisten ironisesta huumorista: Jumalanpilkka. No steinerilaisethan ovat valaistuneita, eli kokevat itse olevansa Jumalia. Vastauksesi oli hyvä osoitus siitä, että steinerilaiset eivät arvosta toisia ihmisiä, eikä heidän uskontoaan. Sen sijaan omaa huuhaa -uskontoa tuputetaan myös niille lapsille, joiden vanhemmat tietämättään tuovat lapsensa steinerkouluun. Kiitos siitä, että vahvistit käsityksiäni.


    • Toinen entinen kirjoitti:

      Tässä hyvä esimerkki Steinerilaisten ironisesta huumorista: Jumalanpilkka. No steinerilaisethan ovat valaistuneita, eli kokevat itse olevansa Jumalia. Vastauksesi oli hyvä osoitus siitä, että steinerilaiset eivät arvosta toisia ihmisiä, eikä heidän uskontoaan. Sen sijaan omaa huuhaa -uskontoa tuputetaan myös niille lapsille, joiden vanhemmat tietämättään tuovat lapsensa steinerkouluun. Kiitos siitä, että vahvistit käsityksiäni.

      Steinerilaiset arvostavat J.V.Snellmania, jonka mukaan ovat nimenneet korkeakoulunsakin. Nyt S:n juhlavuonna Snellman on tullut tutummaksi persoonaksi artikkeleiden, TV-ohjelmien ja uusien julkaisujen vuoksi myös tavallisille tallaajille.

      Snellmania kuvataan henkilöksi, jonka uskonnoltaan oli aika kaukana luterilaisesta (sopii Suomen steinerilaisten esikuvaksi!) ja joka puhui ja kirjoitti kyllä paljon MUTTA oli kerta kaikkiaan kyvytön ottamaan vastaan palautetta ja keskustelemaan omista päähänpinttymistään.

      Onhan siinä perintö ja esikuva. Ei ole 150 vuodessa muna tullut kanaa suvaitsevammaksi. Sääli.


    • Toinen entinen kirjoitti:

      Tässä hyvä esimerkki Steinerilaisten ironisesta huumorista: Jumalanpilkka. No steinerilaisethan ovat valaistuneita, eli kokevat itse olevansa Jumalia. Vastauksesi oli hyvä osoitus siitä, että steinerilaiset eivät arvosta toisia ihmisiä, eikä heidän uskontoaan. Sen sijaan omaa huuhaa -uskontoa tuputetaan myös niille lapsille, joiden vanhemmat tietämättään tuovat lapsensa steinerkouluun. Kiitos siitä, että vahvistit käsityksiäni.

      Annat sellaisen käsityksen että steinerkoululaiset ovat oma rotunsa.Miksi?

      "Jumalanpilkka. No steinerilaisethan ovat valaistuneita, eli kokevat itse olevansa Jumalia."

      Itseasiassa itse olen ateisti eli se siitä jutusta.

      "Vastauksesi oli hyvä osoitus siitä, että steinerilaiset eivät arvosta toisia ihmisiä, eikä heidän uskontoaan."

      Ja sinä et yleistä?Koulussani on juutalaisia,ortodokseja,katolisia sekä jopa muslimeja.

      "Sen sijaan omaa huuhaa -uskontoa tuputetaan myös niille lapsille, joiden vanhemmat tietämättään tuovat lapsensa steinerkouluun."

      Kertoisitko tästä huuhaa-uskonnosta?Kerro miten sitä tuputetaan


    • historian tutkija kirjoitti:

      Steinerilaiset arvostavat J.V.Snellmania, jonka mukaan ovat nimenneet korkeakoulunsakin. Nyt S:n juhlavuonna Snellman on tullut tutummaksi persoonaksi artikkeleiden, TV-ohjelmien ja uusien julkaisujen vuoksi myös tavallisille tallaajille.

      Snellmania kuvataan henkilöksi, jonka uskonnoltaan oli aika kaukana luterilaisesta (sopii Suomen steinerilaisten esikuvaksi!) ja joka puhui ja kirjoitti kyllä paljon MUTTA oli kerta kaikkiaan kyvytön ottamaan vastaan palautetta ja keskustelemaan omista päähänpinttymistään.

      Onhan siinä perintö ja esikuva. Ei ole 150 vuodessa muna tullut kanaa suvaitsevammaksi. Sääli.

      Kyllähän kaikenmaailman diktaattoritkin ovat aina osanneet puhua kauniisti suvatsevaisuudesta.


  • Suunnilleen näinhän se menee, se päivä ns. koulussa, jota valtiokin verorahoin tukee!
    Sitä vaan jaksan ihmetellä, miten tähän ei aiemmin olla puututtu. On suorastaan hälyyttävää, miten pidämme itseämme "sivistysvaltiona"?! Pimeyden töiden tuleekin tulla ilmi, tavalla tai toisella. Lisää tämänkaltaisia paljastuksia tarvitaan. Kiitos kaikille, jotka ovat rohkeita ja tarpeeksi viisaita. Jokainen meistä saa samalla sosiaalista rohkeutta, rohkaistuu omalta osaltaan olemaan siunaukseksi toisille. Jotka kenties pähkäilee, kertoakko vai ei?

    • "Pimeyden töiden"

      - Tuo kertoo aivan kaiken monen tänne roskaansa suoltavan taustoista ja tarkoitusperistä.

      Lisäksi heillä näkyy olevan todella paljon aikaa kirjoitella tänne ja vielä ties minne muualle. Taitaa olla verorahat käytössä ja ehkäpä jokin hihhuliliikkeen kolehtirahastokion.

      Fundamentalismi ei ole uskonnosta riippuvaista.


  • Entinen oppilas, mielestäni sinulla on täällä ihan järkevältä tuntuvia kirjotuksia, mitä olen juttujasi täällä seurannut. Minusta tuntuu, että kerta steinerilaiset eivät itse kerro totuutta omasta koulustansa, niin sitten jonkun muun täytyy se tehdä. Turha niiden on sitä totuutta yrittää peitellä, koska se tulee ilmi joko ennemmin tai myöhemmin. Hyvä vain, kun joku pistää steinerilaisia ahtaalle. Mielestäni olisi ehkä kiva lukea joku vastaava juttu jossain muuallakin kun täällä netissä.

    • Ja ketkäs täällä ovat ahdasmielisiä?

      Ilmiannettu asiattomasta ja provosoivasta kielenkäytöstä


    • ... kirjoitti:

      Ja ketkäs täällä ovat ahdasmielisiä?

      Ilmiannettu asiattomasta ja provosoivasta kielenkäytöstä

      Mulla on mielipiteeni, ja mun käsitykseen ei mahdu se että steiner voisi olla hyvä koulu penskalle, anteeksi jos olen jonkun mielestä toistanut sitä täällä hieman liikaa. Mutta eikö mielipidettänsä muka saa kertoa missään julkisesti?


    • ei oo hyvä kirjoitti:

      Mulla on mielipiteeni, ja mun käsitykseen ei mahdu se että steiner voisi olla hyvä koulu penskalle, anteeksi jos olen jonkun mielestä toistanut sitä täällä hieman liikaa. Mutta eikö mielipidettänsä muka saa kertoa missään julkisesti?

      Tietenkin voit asiallisesti keskustella steinerkoulusta, mutta jos et osaa kuin mustamaalata on parasta olla keskustelematta täällä.

      Omasta koulusta on valmistunu tuhansia ylioppilaiksi, eikö sekin jo todista että steinerista on johonkin?


    • ... kirjoitti:

      Tietenkin voit asiallisesti keskustella steinerkoulusta, mutta jos et osaa kuin mustamaalata on parasta olla keskustelematta täällä.

      Omasta koulusta on valmistunu tuhansia ylioppilaiksi, eikö sekin jo todista että steinerista on johonkin?

      No, kyllä sekin ratkaisee, että kummasta on päässyt ylioppilaskirjotuksissa paremmin läpi, tavallisessa lukiossa vai steinerkoulussa, mutta mielestäni se ratkaisee vähintään yhtä paljon se, että kummasta valmistuneet ylioppilaat sijoittuvat paremmin jatko-opiskelupaikkoihin ja työpaikoissa sitten?


  • Onpa kiva taas nähdä perinteikäs suomalainen suppean käsityksen sekä ennenkaikkea suppean ajattelumaailman omaava "lapsi" jola ei ole kuin yksi pessimistinen näkemys steinerkoulusta. Mielestäni se on upea paikka ja toimii ainakin meidä kaupungissamme aivan mahtavasti. Opettajat ovat todella mukavia ja ottavat kyllä kaikki huomioon...sen näkee lapsistakin. Eipä ole lapsilla kysymistä että miksi teemme näin kun on katos opettajia jotka osaavat kertoa että miksi !

  • ...ja kyseenalaistaa moisen huuhaa-koulun. On täysin käsittämätöntä että tällaisen yhden uskonto-filosofia-mikälie -paatosperustaisen koulun tukemiseen annetaan yhteiskunnan varoja. Jos joku yhteisö haluaa lapsensa aivopestä huuhaalla - niin fine with me. Mutta minun veromarkkoja ei tarvisi moiseen höyrypäisyyteen laittaa.

    Ja vanhempien tulisi olla vähän enemmän kärryillä siitä, mihin aatesuuntaan lasten koulu perustuu. Kauniit piirustukset ja askartelut ovat vain markkinointikikka. Oikeassa koulussa ollaan oppimassa itsenäisiksi ja kriittisiksi tiedonhankkijoiksi - ei nykymaailmassa pärjää eurytmioilla. Ei toden totta. On niitä fiksumpiakin yksityiskouluja tarjolla - laittakaa lapset vaikka ruotsinkieliseen kouluun, niin saavat siinä kielikylvyn samalla kun myös peruskoulun oppimäärän. Ajatelkaa omilla aivoilla - sekä lapset että vanhemmat!!

    • "Oikeassa koulussa ollaan oppimassa itsenäisiksi ja kriittisiksi tiedonhankkijoiksi"

      - Tuohan nyt on täyttä puppua ja kertoo, että et ole kosketuksissa koulumaailmaan. Tavalliseen peruskouluun ja lukioon mahtuu edelleekin vain yksi totuus kerrallaan.

      Jos jossain koulussa kannustetaan itsenäisyyteen ja omaan ajatteluun, on se juuri steinerkoulu.

      Ja ihan hyvä vaan, jos veromarkkoja voisikin kohdentaa omien halujensa mukaan. Varmasti saisivat steinerkoulutkin enemmän rahaa käyttöönsä.


    • "...ja kyseenalaistaa moisen huuhaa-koulun. On täysin käsittämätöntä että tällaisen yhden uskonto-filosofia-mikälie -paatosperustaisen koulun tukemiseen annetaan yhteiskunnan varoja."

      Edelleenkin uskontoon törmää koulussani vain uskonnontunnilla. Ja se mitä käsittelemme siellä on varsin uskontokriittistä.

      "Ja vanhempien tulisi olla vähän enemmän kärryillä siitä, mihin aatesuuntaan lasten koulu perustuu. Kauniit piirustukset ja askartelut ovat vain markkinointikikka. Oikeassa koulussa ollaan oppimassa itsenäisiksi ja kriittisiksi tiedonhankkijoiksi - ei nykymaailmassa pärjää eurytmioilla. Ei toden totta."

      Lukiossa opiskelu on varsin itsenäistä. Omat valtakunnalliset kokeeni:ruotsista 9½,englannista 9 ja saksasta 8½, keskiarvoni reaaliaineissa on siinä ysin paikkeilla?

      Vieläkö väität ettei steinerissa pysty oppimaan asioita tehottoman opetuksen takia?

      "On niitä fiksumpiakin yksityiskouluja tarjolla - laittakaa lapset vaikka ruotsinkieliseen kouluun, niin saavat siinä kielikylvyn samalla kun myös peruskoulun oppimäärän. Ajatelkaa omilla aivoilla - sekä lapset että vanhemmat!!"

      Niin,ja onhan Helsingissä ruotsinkielinen steinerkoulu,tervetuloa käymään.


    • ... kirjoitti:

      "...ja kyseenalaistaa moisen huuhaa-koulun. On täysin käsittämätöntä että tällaisen yhden uskonto-filosofia-mikälie -paatosperustaisen koulun tukemiseen annetaan yhteiskunnan varoja."

      Edelleenkin uskontoon törmää koulussani vain uskonnontunnilla. Ja se mitä käsittelemme siellä on varsin uskontokriittistä.

      "Ja vanhempien tulisi olla vähän enemmän kärryillä siitä, mihin aatesuuntaan lasten koulu perustuu. Kauniit piirustukset ja askartelut ovat vain markkinointikikka. Oikeassa koulussa ollaan oppimassa itsenäisiksi ja kriittisiksi tiedonhankkijoiksi - ei nykymaailmassa pärjää eurytmioilla. Ei toden totta."

      Lukiossa opiskelu on varsin itsenäistä. Omat valtakunnalliset kokeeni:ruotsista 9½,englannista 9 ja saksasta 8½, keskiarvoni reaaliaineissa on siinä ysin paikkeilla?

      Vieläkö väität ettei steinerissa pysty oppimaan asioita tehottoman opetuksen takia?

      "On niitä fiksumpiakin yksityiskouluja tarjolla - laittakaa lapset vaikka ruotsinkieliseen kouluun, niin saavat siinä kielikylvyn samalla kun myös peruskoulun oppimäärän. Ajatelkaa omilla aivoilla - sekä lapset että vanhemmat!!"

      Niin,ja onhan Helsingissä ruotsinkielinen steinerkoulu,tervetuloa käymään.

      Koska lukiossa ei ole muita valtakunnallisia kokeita kuin yo-kirjoitukset niin varsin kummallista..en ole koskaan kuullut, että joku sai englannin yo-kirjoituksesta 9..missähän maassa tai kuussa kävitkään koulua?


  • "Steinerissa edetään hitaimman oppilaan mukaan, joten järjestelmässä kärsii ne, jotka ovat lahjakkaampia."

    Pitäisikö siis edetä nopeimman mukaan ja antaa hitaampien pudota kelkasta ja joutua syrjäytymiskierteeseen? Saisit hävetä.

    • Peruskouluissa olemme tottuneet koulutuksen saaneisiin erityisopettajiin, jotka auttavat oppilaita tarpeen vaatiessa koulupäivän ohessa muun luokan edetessä opetussuunnitelman tahdissa.

      Tietenkin on kiusaamismuoto sekin, että opettaja antaa toisille oppilaille sen kuvan, että tuon yhden oppilaan takia emme etene, vaan kertaamme aina uudelleen ja uudelleen. Tällä lailla "hitaampi" oppilas taatusti tietää olevansa luokan "hitain" oppilas. Opettaja tivaa vastausta yhä uudestaan ja uudestaan, ja oppilas hikoilee toisten oppilaiden naurahdellessa. Tällaisiakin traumoja on Steiner -opettajien käsittelyssä ilmennyt.


    • "Pitäisikö siis edetä nopeimman mukaan ja antaa hitaampien pudota kelkasta ja joutua syrjäytymiskierteeseen? Saisit hävetä."

      No, ei minun mielestäni ei kumpikaan ole oikein hyvä vaihtoehto. Tämä on vain mielestäni opettajien ammattitaidottomuutta steinerkoulussa, eikö voitaisi palkata kouluun mieluummin erityisopettaja kuin pakottaa esimerkiksi joku oppilas jolla on vaikka joku vamma/sairaus sopeutumaan normaaliin luokkaan? Tämä on vain asia jota et mielestäni ottanut huomioon.


  • Tämä oli parasta aikoihin :D

    • Tämä ketju on kolme vuotta vanha. Sama meininki on ollut vallalla jos silloin. Hohhoijakkaa...


    • Steinerfaija kirjoitti:

      Tämä ketju on kolme vuotta vanha. Sama meininki on ollut vallalla jos silloin. Hohhoijakkaa...

      Eurytmia-kaavut eivät ole valkoisia eivätkä mustia vaan vihreitä, punaisia, keltaisia, sinisiä ja kaikkia niiden sävyjä.


    • Kaapuilija kirjoitti:

      Eurytmia-kaavut eivät ole valkoisia eivätkä mustia vaan vihreitä, punaisia, keltaisia, sinisiä ja kaikkia niiden sävyjä.

      Miten tämä liittyy vastaukseeni ;o)


  • Mikä steinerkoulu oli kyseessä? Olen ollut Jyväskylän steinerkoulussa, eivätkä ainakaan siihen kouluun useimmat tuon kirjoituksen väitteet sovi. Epäilen, että trollaat. Jos et, kerro, mikä steinerkoulu oli kyseessä. En usko saavani tähän vastausta. Olen melko varma, että olet trolli.

    • Olen samaa mieltä kanssasi. Steinerkoulun perustana oleva antroposofisen hengentieteen ihmiskäsitys on lämmin, eikä siitä voi ahdistua. Miten ihminen voisi muka olla ahdistunut, jos hänestä on tullut yhtä jumalien ja henkien kanssa?

      Steinerkoulun päivittäiset rutiinit ovat omiaan rakentamaan luottamusta, lämmintä yhteishenkeä ja avaamaan nuoren ihmisen mielen avoimeksi oppimaan ja omaksumaan uutta, oli kyseessä maallinen tai henkinen oppi.


  • Huoh!
    kasvotonta trollausta koko ketju, puoliakaan näistä 12-14v lasten jutuista jaksanut lukea... Ja kyllä itse kävin Steinerkoulun kuopiossa ja nykyään elän normaalia elämää normaalissa yhteiskunnassa ilman että olisin jotenkin eurytmian tai muun takia vinoon kasvanut.
    Ja sitten jotain faktaa: http://steinerkoulu.fi/index.php?page=perusta

    Jos joku kokee koulun toimivan tuon vastaiseksi eikö olisi aiheellisempaa ilmoittaa, esim opetusministeriöön kuin alkaa trollaamaan täällä omaa mielipidettä sinä yhtenä ja oikeana totuutena?

  • Vaikuttaa, että kyseinen opettaja ei ole sisäistänyt käytäntöön Steinerin oppeja henkisestä itsensä kehittämisestä, vaikka niin ehkä kuvitteleekin. Vaikuttaa aika stressaantuneelta.

  • Outoa juttua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.