Olkapää leikkaus

ikävä töihin

mulla olkapään avarrusleikkaus tehty viikko
sitten, kuinkahan pitkään kestää kun pääsee takaisin töihin, nyt loma kesäkuun alkupuolelle!

55

55456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olkapää

      Yleensä annetaan joko yhden tai kahden kuukauden sairasloma, riippuen siitä millaista työtä tekee. Olkapään liikeradat saattavat kutistua ja lihasvoima heikentyä, ja kuntoutukselle täytyy antaa aikaa että aukileikatut rakenteet ehtivät parantua kunnolla, liian tuoreina ovat vielä alttiita vaurioitumaan. Kunnioita kirurgin tekemää työtä ja ole kärsivällinen, työtä on vielä kivempi tehdä täysin ehjällä olkapäällä :)

      • olkapääongelmainen

        Mulle tehtiin viime viikolla olkapään tähystysleikkaus, jossa tehtiin olkapäälle lisätilaa ja poistettiin tulehtunutta bursaa ja lisäksi siloiteltiin revennyttä jännettä.

        Sain sairaslomaa 25.6. saakka.
        Aluksi olkapäätä kuntoutetaan kolme viikkoa tietyin liikkein ja sen jälkeen aloitetaan lihasvoimaharjoitukset. Joten kyllä kuntoutukselle tarvitaan aikaa.

        Ole vain kärsivällinen. Ei se hetkessä kuntoon tule.


      • vielä kipuja
        olkapääongelmainen kirjoitti:

        Mulle tehtiin viime viikolla olkapään tähystysleikkaus, jossa tehtiin olkapäälle lisätilaa ja poistettiin tulehtunutta bursaa ja lisäksi siloiteltiin revennyttä jännettä.

        Sain sairaslomaa 25.6. saakka.
        Aluksi olkapäätä kuntoutetaan kolme viikkoa tietyin liikkein ja sen jälkeen aloitetaan lihasvoimaharjoitukset. Joten kyllä kuntoutukselle tarvitaan aikaa.

        Ole vain kärsivällinen. Ei se hetkessä kuntoon tule.

        Mulla leikattiin olkapää puolitoista kuukautta sitten. Ensin olin 4 viikkoa kantositeessä. Silloin ei pahemmin särkyjä ollut. Nyt olen saanut treenata olkapäätä nostamalla kättä etukautta ylös ja pikkuhiljaa myös sivukautta. Eli nyt sallitaan kiertoliikkeetkin.
        Mutta, nyt tuntuu kipua. Olkapää on välillä ihan kosketusarka tietystä kohtaa. En ole treenannut liikaa, maltti on ollut mukana. Sairaslomaa kirjoitettu 9 viikkoa.
        Onko kellään kokemusta kivusta? Eli onko normaalia, että olkapäätä vielä särkee? Särky on ehkä pahinta öisin. Pancod kyllä auttaa aika hyvin.
        Pelkään kuitenkin, että kaikki ei ole ok. En tiedä miksi. Vai, ovatko kivut vielä normaaleja???
        Minulla oli ahdas olkapää, löysyyttä, tulehdusta, rispautumaa...


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Mulla leikattiin olkapää puolitoista kuukautta sitten. Ensin olin 4 viikkoa kantositeessä. Silloin ei pahemmin särkyjä ollut. Nyt olen saanut treenata olkapäätä nostamalla kättä etukautta ylös ja pikkuhiljaa myös sivukautta. Eli nyt sallitaan kiertoliikkeetkin.
        Mutta, nyt tuntuu kipua. Olkapää on välillä ihan kosketusarka tietystä kohtaa. En ole treenannut liikaa, maltti on ollut mukana. Sairaslomaa kirjoitettu 9 viikkoa.
        Onko kellään kokemusta kivusta? Eli onko normaalia, että olkapäätä vielä särkee? Särky on ehkä pahinta öisin. Pancod kyllä auttaa aika hyvin.
        Pelkään kuitenkin, että kaikki ei ole ok. En tiedä miksi. Vai, ovatko kivut vielä normaaleja???
        Minulla oli ahdas olkapää, löysyyttä, tulehdusta, rispautumaa...

        Ikävä kyllä leikattu olkapää on joskus pitkään kipeä. Olkapäätäni leikattiin kahdeksan viikkoa sitten, ja edelleen on kipuja, tosin särky on vähentynyt. Olkapäässä on hyvin paljon erilaisia rakenteita pienellä alueella, ja pienikin turvotus tuntuu herkästi kipuna. Vielä kun leikattuihin kohtiin kasvaa arpikudosta, joka tässä vaiheessa vielä on kovaa ja joustamatonta, sen lisäksi etteivät lihakset ja muu kudos ole tottunut treeneihin, niin kipuja tulee.

        Voi auttaa jos pidät kylmäpakkausta olalla ennen treenejä, ja kivun tullessa. Kylmä laskee turvotusta ja mahdollista pientä tulehdusta olassasi. Mieti myös valmiiksi minkälaista kipu on: onko sykkivää, vihlovaa vai polttavaa, yhdessä pienessä kohdassa vai pitkinä säikeinä vai epämääräisenä laajalla alueella. Soita lääkärille joka leikkasi sinut ja kysy mitä mieltä hän on, ja käy fysioterapeutin kanssa läpi sekä tekemäsi liikkeet että kipukohta/kohdat. Vastaleikattu olkapää on yleensä hankala ja kipeä kauan. Itselläni särkee/sattuu sormiin saakka, pitkiä, vihlovia, teräviä kipuja eli hermokipuja, mutta jomottava särky on laantunut. Panacodeja en enää käytä vaikka pahimmillaan ei meinannut 8 kpl päivässä riittää, mutta Triptyl auttaa nukkumaan ja hillitsee hermokipuja. Kärsivällisyys aikamoisen hukassa...


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Ikävä kyllä leikattu olkapää on joskus pitkään kipeä. Olkapäätäni leikattiin kahdeksan viikkoa sitten, ja edelleen on kipuja, tosin särky on vähentynyt. Olkapäässä on hyvin paljon erilaisia rakenteita pienellä alueella, ja pienikin turvotus tuntuu herkästi kipuna. Vielä kun leikattuihin kohtiin kasvaa arpikudosta, joka tässä vaiheessa vielä on kovaa ja joustamatonta, sen lisäksi etteivät lihakset ja muu kudos ole tottunut treeneihin, niin kipuja tulee.

        Voi auttaa jos pidät kylmäpakkausta olalla ennen treenejä, ja kivun tullessa. Kylmä laskee turvotusta ja mahdollista pientä tulehdusta olassasi. Mieti myös valmiiksi minkälaista kipu on: onko sykkivää, vihlovaa vai polttavaa, yhdessä pienessä kohdassa vai pitkinä säikeinä vai epämääräisenä laajalla alueella. Soita lääkärille joka leikkasi sinut ja kysy mitä mieltä hän on, ja käy fysioterapeutin kanssa läpi sekä tekemäsi liikkeet että kipukohta/kohdat. Vastaleikattu olkapää on yleensä hankala ja kipeä kauan. Itselläni särkee/sattuu sormiin saakka, pitkiä, vihlovia, teräviä kipuja eli hermokipuja, mutta jomottava särky on laantunut. Panacodeja en enää käytä vaikka pahimmillaan ei meinannut 8 kpl päivässä riittää, mutta Triptyl auttaa nukkumaan ja hillitsee hermokipuja. Kärsivällisyys aikamoisen hukassa...

        Kiitos tosiaan avusta. Halusin vain varmistaa/kuulla joltain olkapääleikatulta näistä kivuista. Eivät nämä kivut aivan kauheita ole. Ne tulevat aikaajoin. Joskus koko päivä on ok. Kosketusarka tuo olkapää on vielä.
        Yöllä on tuntunut kipua päivän jälkeen. Kipu säteilee minulla tuohon hauislihakseen jossa on myös arkuutta.
        Lääkäri kirjoitti alunperin 100 panacodia. Olen syönyt puolet. Kävin muutama viikko sitten lääkärin juttusilla. Olisi kirjoittanut lisää lääkkeitä mutta en tarvinnut. Tulen toimeen yhdellä tai korkeintaan kahdella per päivä. Joskus ihan ilmankin. En käy fysikalisessa hoidossa, lääkäri ei suositellut. Venyttelen vain itse lihaksia. Ensi kuussa on lopputarkistus.
        Eli, kaipa tosiaan olkapääkivut kestävät oman aikansa ja syytä ei vielä huoleen.


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Kiitos tosiaan avusta. Halusin vain varmistaa/kuulla joltain olkapääleikatulta näistä kivuista. Eivät nämä kivut aivan kauheita ole. Ne tulevat aikaajoin. Joskus koko päivä on ok. Kosketusarka tuo olkapää on vielä.
        Yöllä on tuntunut kipua päivän jälkeen. Kipu säteilee minulla tuohon hauislihakseen jossa on myös arkuutta.
        Lääkäri kirjoitti alunperin 100 panacodia. Olen syönyt puolet. Kävin muutama viikko sitten lääkärin juttusilla. Olisi kirjoittanut lisää lääkkeitä mutta en tarvinnut. Tulen toimeen yhdellä tai korkeintaan kahdella per päivä. Joskus ihan ilmankin. En käy fysikalisessa hoidossa, lääkäri ei suositellut. Venyttelen vain itse lihaksia. Ensi kuussa on lopputarkistus.
        Eli, kaipa tosiaan olkapääkivut kestävät oman aikansa ja syytä ei vielä huoleen.

        Kyllä tuo kuulostaa, ikävä kyllä, normaalilta. Sinänsä voisi olla ihan hyvä jos silti kävisit fysioterapeutin juttusilla, vaikka lääkäri ei sitä suositellutkaan. Joskus lääkärit ei halua leikkauksen jälkeen että fysioterapeutti käsittelee eli venyttää "väkisin" leikattua olkaa, juuri koska se arpikudos vielä on kovaa eikä joustavaa. Kuitenkin fysioterapeutti on oman alansa asiantuntija, eli voi juuri käydä läpi miten niitä liikkeitä kannattaa tehdä, suunnitella liikeohjelmaa sellaiseksi että todellakin kaikki pikkulihakset saavat sopivan pientä mutta tehokasta liikettä, sekä miten lihasvoimaa voi pikkuhiljaa kasvattaa. Tosin nämä pitäisi käydä jo sairaalassa läpi mutta hyvä kuitenkin välillä käydä niitä uudestaan läpi, itse ainakin huomannut että niitä helposti tekee vähän väärin. Eihän sen paremmin lääkäri kuin fysioterapeuttikaan olkapäitä paranna, mehän tehdään siinä kuntoutuksessa kaiken työn ;)


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Kyllä tuo kuulostaa, ikävä kyllä, normaalilta. Sinänsä voisi olla ihan hyvä jos silti kävisit fysioterapeutin juttusilla, vaikka lääkäri ei sitä suositellutkaan. Joskus lääkärit ei halua leikkauksen jälkeen että fysioterapeutti käsittelee eli venyttää "väkisin" leikattua olkaa, juuri koska se arpikudos vielä on kovaa eikä joustavaa. Kuitenkin fysioterapeutti on oman alansa asiantuntija, eli voi juuri käydä läpi miten niitä liikkeitä kannattaa tehdä, suunnitella liikeohjelmaa sellaiseksi että todellakin kaikki pikkulihakset saavat sopivan pientä mutta tehokasta liikettä, sekä miten lihasvoimaa voi pikkuhiljaa kasvattaa. Tosin nämä pitäisi käydä jo sairaalassa läpi mutta hyvä kuitenkin välillä käydä niitä uudestaan läpi, itse ainakin huomannut että niitä helposti tekee vähän väärin. Eihän sen paremmin lääkäri kuin fysioterapeuttikaan olkapäitä paranna, mehän tehdään siinä kuntoutuksessa kaiken työn ;)

        Mukava kun saa asiallista tietoa. Helpottaa jotenkin kuulla muiltakin näitä juttuja.
        Minun olkapääni leikattiin tähystämällä yksityisellä päiväkirurgisesti. Aamulla leikkaus ja iltapäivällä kello 13 lähtö kotiin. Siellä sairaalassa ei näytetty mitään liikkeitä, ehkä siksi että olin kantositeessä 4 viikkoa yötäpäivää. Viiden viikon kuluttua leikkauksesta kävin ortopedillä ja silloin hän näytti kaksi venytysliikettä ja sanoi, että niitä kannattaa tehdä.
        Millaisia sairaslomia teille on annettu???


      • kuntoutus + sairasloma
        vielä kipuja kirjoitti:

        Mukava kun saa asiallista tietoa. Helpottaa jotenkin kuulla muiltakin näitä juttuja.
        Minun olkapääni leikattiin tähystämällä yksityisellä päiväkirurgisesti. Aamulla leikkaus ja iltapäivällä kello 13 lähtö kotiin. Siellä sairaalassa ei näytetty mitään liikkeitä, ehkä siksi että olin kantositeessä 4 viikkoa yötäpäivää. Viiden viikon kuluttua leikkauksesta kävin ortopedillä ja silloin hän näytti kaksi venytysliikettä ja sanoi, että niitä kannattaa tehdä.
        Millaisia sairaslomia teille on annettu???

        Minut leikattiin julkisella puolella, myös tähystyksessä, mm. Bankart-leikkaus ja avarrus. Kantosidettä käytin kolme viikkoa, mutta heti leikkauspäivänä piti aloittaa pieni jumppa, siksi ettei olkapää täysin jähmettyisi, ja sairaalan fysioterapeutti näytti miten liikkeitä tulee tehdä ja miten paljon. Tosin minulla oli hoitoonpääsy kestänyt luvattoman kauan (8kk) mm. yksityislääkärin virhediagnoosin takia, joten olkapää oli valmiiksikin kipeä ja jäykkä. Sairaslomaa sain suoraan 9 viikkoa, ja olisin saanut siihen vielä 4 viikon pidennyksen koska työni on pitkälti fyysistä, en ole sitä kuitenkaan vielä lunastanut. Toimistotöitä saisin tehdä sen yhdeksän viikon jälkeen jos siltä tuntuu, mutta se on vain pieni osa työnkuvaani.


      • leikkaus1
        vielä kipuja kirjoitti:

        Mulla leikattiin olkapää puolitoista kuukautta sitten. Ensin olin 4 viikkoa kantositeessä. Silloin ei pahemmin särkyjä ollut. Nyt olen saanut treenata olkapäätä nostamalla kättä etukautta ylös ja pikkuhiljaa myös sivukautta. Eli nyt sallitaan kiertoliikkeetkin.
        Mutta, nyt tuntuu kipua. Olkapää on välillä ihan kosketusarka tietystä kohtaa. En ole treenannut liikaa, maltti on ollut mukana. Sairaslomaa kirjoitettu 9 viikkoa.
        Onko kellään kokemusta kivusta? Eli onko normaalia, että olkapäätä vielä särkee? Särky on ehkä pahinta öisin. Pancod kyllä auttaa aika hyvin.
        Pelkään kuitenkin, että kaikki ei ole ok. En tiedä miksi. Vai, ovatko kivut vielä normaaleja???
        Minulla oli ahdas olkapää, löysyyttä, tulehdusta, rispautumaa...

        Mulla leikattiin 2011/1 Vasen olkap. Nivelkapseli etummainen ili irti ja revennyt ja ties missä. Labrum eli olkanivelen rustorenkaaksi kutsuttu tiivis sidekudos rengas joka kiinnittyy olkanivelen lapaluun puoleisen nivelkuopan reunoihin oli kauttaaltaan paskana. Siis laaja labrum vaurio. se labrum menee paskaksi kun olkapää lähtee sijoiltaan useita kertoja. 2cm kokoinen kokkare puuttu puuttu luuta, kukaan ei tiennyt vaan mistä:) Ligamentti eli runsaskollageeninen säikeinen sidekudos oli revennyt kanssa. Pitkitin hieman leikkausta alko meneen sijoiltaan 16v ja se leikattiin kun olin 32v.... Kerkes valehtelematta mennä tuhat kertaa sijoiltaan:)
        Leikkaus (Bankart)
        Labrumvaurion korjaus tehdään tähystystoimenpiteenä. Korjausleikkauksessa revennyt rustorengas
        kiinnitetään takaisin lapaluun nivelkuopan reunaan ankkureiden ja ompeleiden avulla.Ja näin se ankkuroitiin...
        Tää Bankart on suora kopio tekstistä, muut risat kohdat korjattiin myös ja ommeltiin kiinni!
        Sitä KIPUA ei voi sanoin selittää kun puudutus loppu!!! iso mies itki kun sattuniin paljon, yllättävää oli et sai jotai tehottamia tramal/burana/panadol lääkkeitä, kun selkää valitin niin sain 20mg Oxycontit!?!?!
        Sekin tuli yllärinä että reilu 1kk leikkauksesta iski niin kovat hermosäryt leikattuun käteen ettei oo tosikaan, pikkusormesta eturintaan niin kova kipu kesken autolla ajon ett luulin et tuli sydäri, oli 32v. ja siihen hermosärkyyn sain joskus Oxanest piikkejä, ne jeesi vähän. tää kesti yli kk tää hermovitun särky.


      • leikkaus2
        leikkaus1 kirjoitti:

        Mulla leikattiin 2011/1 Vasen olkap. Nivelkapseli etummainen ili irti ja revennyt ja ties missä. Labrum eli olkanivelen rustorenkaaksi kutsuttu tiivis sidekudos rengas joka kiinnittyy olkanivelen lapaluun puoleisen nivelkuopan reunoihin oli kauttaaltaan paskana. Siis laaja labrum vaurio. se labrum menee paskaksi kun olkapää lähtee sijoiltaan useita kertoja. 2cm kokoinen kokkare puuttu puuttu luuta, kukaan ei tiennyt vaan mistä:) Ligamentti eli runsaskollageeninen säikeinen sidekudos oli revennyt kanssa. Pitkitin hieman leikkausta alko meneen sijoiltaan 16v ja se leikattiin kun olin 32v.... Kerkes valehtelematta mennä tuhat kertaa sijoiltaan:)
        Leikkaus (Bankart)
        Labrumvaurion korjaus tehdään tähystystoimenpiteenä. Korjausleikkauksessa revennyt rustorengas
        kiinnitetään takaisin lapaluun nivelkuopan reunaan ankkureiden ja ompeleiden avulla.Ja näin se ankkuroitiin...
        Tää Bankart on suora kopio tekstistä, muut risat kohdat korjattiin myös ja ommeltiin kiinni!
        Sitä KIPUA ei voi sanoin selittää kun puudutus loppu!!! iso mies itki kun sattuniin paljon, yllättävää oli et sai jotai tehottamia tramal/burana/panadol lääkkeitä, kun selkää valitin niin sain 20mg Oxycontit!?!?!
        Sekin tuli yllärinä että reilu 1kk leikkauksesta iski niin kovat hermosäryt leikattuun käteen ettei oo tosikaan, pikkusormesta eturintaan niin kova kipu kesken autolla ajon ett luulin et tuli sydäri, oli 32v. ja siihen hermosärkyyn sain joskus Oxanest piikkejä, ne jeesi vähän. tää kesti yli kk tää hermovitun särky.

        No ekasta operaatiosta oli n. 4kk niin pahin sattui, eli samainen käsi oli jälleen sijoiltaan, ei onnettomuutta ei muuta ku nukkumassa ollessa jotenki muljahti. ei pitäis ammatimiehen korjaamana enää 4kk päästä lähtee ilman traumaa tosta vaan irti. No nyt kolme vuotta ja pari vk päälle tulee uusi leikkaus. olkap, leikattiin siis huonommaksi.... Pahinpana päivänä käsi lähti 6 krt sijoiltaan, joskus ku ei aatellut ja kurotti kahvikuppia hyllyltä ni lähti käsi paikaltaan:) pari krt meni kun väänsin autossa rattia, siinä tulee hätä:) isoo maitopyttyä ku nostaa varomamattomasti ni saattaa käsi pudota paikaltaan... Kuulostaa itestäki hauskalta!? EI se paikaltaan meno ole likikään niin pipi kuin se kun se pomppaa takas nivelkuppiin, siinä valuu vesi silmästä. nyt ei voi enää tehä samaa bankart leikkausta vaan jostain olkaluusta tai mistä lie sahataan tai taltalla hakataan luuta irti ja ruuveilla ammutaan se luunpalikka kiinni nivelkuppiin tueksi ettei käsi pomppais pois sieltä:) ja korjataan kapselit ja muut repeemät ja sitten romut kasaan ja ukko niitataan kiinni!! Niin se ortop. sano, kuulosti et oisin joku robotti, romut vaan sisään ja niitit kiinni. Tää ei mee enää tähystyksellä vaan halkastaan koko vasen hartia, onneks saa nukkuu. käden liikerata tulee jäämään vähän reiluun puoleen ja sille ei voi mitään. pysyis paikalla vaan eikö ois kipee. Toki jos samalla pelle lääkityksellä yrittävät kipuja hoitaa eivätkä anna kunnon oxyä tai muuta vahvempaa ni en anna leikata, 10v syönyt tramalia ja tän hetken annos on 7krt 150mg, se on saatanan iso satsi mutta eivät voi muka muuttaa vaikka 3krt 40mg oxycont? tehois ainakin ja lääketiputuksen joutuu kumminkin tekeen ni mitä välii?!
        Ekasta leikkauksesta olin 4 vai olikohan 5kk saikulla, tästä varmaan 6-7kk


    • vastauksia vailla

      mulla tehty viikko sitten olkapään avoleikkaus, jossa tehtiin tilaa ahtaalle olkapäälle, ei ollut repeämiä. kuinkahan kauan tämmöisestä leikkauksesta kestää toipuminen ja kuinka pitkälti sairaslomaa. mun sairaslomaa kestää vajaa neljä viikkoa, mutta tuntuu aika optimistiselta että olisin työkykyinen silloin, työni on fyysisesti raskasta jatkuvaa nostelua ja käsin kurkottelua ylös päin.kertokaa kokemuksianne!

      • olkapää

        Yleisesti sanotaan että avoleikkauksen paraneminen on hitaampaa kuin tähystysleikkauksen. Käsittääkseni pelkän tähystyksessä tehdyn avarrusleikkauksen jälkeen annetaan sairaslomaa yhdestä kahteen kuukautta, yksi kuukausi jos toimistotyötä, kaksi jos raskaampaa työtä. Uskoisin että lääkärit mieluiten kirjoittavat tuon minimisairasloman jota sitten pidennetään tarpeen vaatiessa, kuin että "varmuuden vuoksi" kirjoitetaan ylipitkä sairasloma, paraneminen on aina yksilöllistä. Kyllähän se lääkäriä harmittaisi jos potilas menisi vajaakuntoisena töihin ja leikkaus jouduttaisi uusimaan/korjaamaan, ei varmaan olisi helppoa sitä arpista kudosta saada kuntoon. Mutta, itselläni ei ole avoleikkauksesta kokemusta, avarrus tehtiin tähystyksessä eikä siitä ole ollut mitään ongelmia, vähän on haavakohdat arat jos niitä painaa.


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Yleisesti sanotaan että avoleikkauksen paraneminen on hitaampaa kuin tähystysleikkauksen. Käsittääkseni pelkän tähystyksessä tehdyn avarrusleikkauksen jälkeen annetaan sairaslomaa yhdestä kahteen kuukautta, yksi kuukausi jos toimistotyötä, kaksi jos raskaampaa työtä. Uskoisin että lääkärit mieluiten kirjoittavat tuon minimisairasloman jota sitten pidennetään tarpeen vaatiessa, kuin että "varmuuden vuoksi" kirjoitetaan ylipitkä sairasloma, paraneminen on aina yksilöllistä. Kyllähän se lääkäriä harmittaisi jos potilas menisi vajaakuntoisena töihin ja leikkaus jouduttaisi uusimaan/korjaamaan, ei varmaan olisi helppoa sitä arpista kudosta saada kuntoon. Mutta, itselläni ei ole avoleikkauksesta kokemusta, avarrus tehtiin tähystyksessä eikä siitä ole ollut mitään ongelmia, vähän on haavakohdat arat jos niitä painaa.

        Olen ymmärtänyt, että paraneminen kestää yhtä kauan, on sitten tehty avo- tai tähystysleikkaus. Avoleikkauksessa vain on riesana haavakipu. Sehän puuttuu kokonaan tähystysleikkauksesta.
        Miten kätesi liikkuu? Ovatko liikeradat ok? Kauanko leikkauksesta on kulunut?
        Minä kävin tänään ekan kerran leikkauksen jälkeen hierojalla ja kyllähän teki hyvää.


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että paraneminen kestää yhtä kauan, on sitten tehty avo- tai tähystysleikkaus. Avoleikkauksessa vain on riesana haavakipu. Sehän puuttuu kokonaan tähystysleikkauksesta.
        Miten kätesi liikkuu? Ovatko liikeradat ok? Kauanko leikkauksesta on kulunut?
        Minä kävin tänään ekan kerran leikkauksen jälkeen hierojalla ja kyllähän teki hyvää.

        Leikkauksesta on kahdeksan viikkoa, etusuunnassa on liikeradat jo lähenemässä normaalia mutta voima vielä kaukana normaalista. Sivusuunta ja ulkokierto tuottavat vielä ongelmia. Tosin olkapäätäni korjattiin muutenkin ja oli hyvin jäykkä ennen leikkausta, siksi en seuraa ns. normaalikäyrää. Esim. marraskuussa en saanut kättä liikkumaan yhtään mihinkään kun nyt pystyn harjaamaan hiuksia ja hampaita ja pukemaan ilman ongelmia, ja siitäkin täytyy iloita :) Miten paljon teet harjoituksia päivässä? Mikä liike on sinulle hankalin?


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Leikkauksesta on kahdeksan viikkoa, etusuunnassa on liikeradat jo lähenemässä normaalia mutta voima vielä kaukana normaalista. Sivusuunta ja ulkokierto tuottavat vielä ongelmia. Tosin olkapäätäni korjattiin muutenkin ja oli hyvin jäykkä ennen leikkausta, siksi en seuraa ns. normaalikäyrää. Esim. marraskuussa en saanut kättä liikkumaan yhtään mihinkään kun nyt pystyn harjaamaan hiuksia ja hampaita ja pukemaan ilman ongelmia, ja siitäkin täytyy iloita :) Miten paljon teet harjoituksia päivässä? Mikä liike on sinulle hankalin?

        Koitan eleillä ihan tavallista elämää eli liikuttelen kättäni ihan kuin se ei olisikaan kipeä. Aina muistaessani laitan käden seinää vasten ja venyttelen. Ortopedi sanoi, että tekisin sen parin tunnin välein ja venyttelisin aina minuutin kerrallaan. Muutenkin "oion" kättäni vähän väliä. Sen kummempia liikkeitä en ole tehnyt.
        Käsi nousee etukautta reilusti yli vaakatason. Vaikeinta on saada se suorana ylös, se ei onnistu. Voimatonkin se on.Sivusuunnassa käsi nousee vaakatasoon. Kipua tuntuu hauislihaksessa ja olkapäässä. Millaisia ulkokiertoliikkeitä teet?
        Aina välillä tulee sellainen pelko, että mitäs jos olkapää taas "lukkiintuu" eli menee sijoiltaan. Tiettyjä liikkeitä varoo ehkä vähän liikaakin. Ennen leikkausta olkapääni lukkiutui helposti. Aivastaminen teki tosi kipeätä. Tietyt liikkeet olivat toivottomia.
        Eiköhän se tästä. Voimia sinullekin!


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Koitan eleillä ihan tavallista elämää eli liikuttelen kättäni ihan kuin se ei olisikaan kipeä. Aina muistaessani laitan käden seinää vasten ja venyttelen. Ortopedi sanoi, että tekisin sen parin tunnin välein ja venyttelisin aina minuutin kerrallaan. Muutenkin "oion" kättäni vähän väliä. Sen kummempia liikkeitä en ole tehnyt.
        Käsi nousee etukautta reilusti yli vaakatason. Vaikeinta on saada se suorana ylös, se ei onnistu. Voimatonkin se on.Sivusuunnassa käsi nousee vaakatasoon. Kipua tuntuu hauislihaksessa ja olkapäässä. Millaisia ulkokiertoliikkeitä teet?
        Aina välillä tulee sellainen pelko, että mitäs jos olkapää taas "lukkiintuu" eli menee sijoiltaan. Tiettyjä liikkeitä varoo ehkä vähän liikaakin. Ennen leikkausta olkapääni lukkiutui helposti. Aivastaminen teki tosi kipeätä. Tietyt liikkeet olivat toivottomia.
        Eiköhän se tästä. Voimia sinullekin!

        Minulle on annettu tässä ajan mittaan lähemmäs kaksikymmentä eri liikettä mitä pitäisi tehdä, jotkut aivan yksinkertaisia kuin että kättä puristetaan nyrkkiin kovin, minkä jälkeen ojennetaan sormet suoriksi, nyt nämä viimeisimmät ovat aika raskaitakin kuten esim. seinää tai pöytää vasten punnerrus. Tärkeimmältä tuntuu maata lattialla selällään ja toisella kädellä avustaen nostaa kättä suoraan/koukistaen niin pitkälle pään yli kuin saa. Suorin käsin saan kipeän käden noin 10 sentin päähän maasta pääni yläpuolelle. Toinen tärkeä liike(ryhmä) on pendelipyöritykset, jossa seistään etukenossa ja heilutetaan kipeää kättä suorana eteen-taakse, sivuille sekä ympyrää molempiin suuntiin. Sitten on erilaiset kuminauhaliikkeet, ja näitä kiertoliikkeitä. Kiertoliikkeet teen seinää/ovenkarmia vasten, esim. venytys: seison oviaukossa jalat molemmin puolin kynnystä. Kyynärpää 90 asteen kulmassa sivussa kiinni, käsi ovenkarmissa ja käännän vartaloa kädestä poispäin niin että käsi kiertyy ulospäin, hitaasti keinutellen, ei väkisin mutta saa sattua jonkin verran. Samassa asennossa seisten voi myös vahvistaa lihaksia, eli seisoo paikallaan ja kädellä painaa ovenkarmia, liike tuntuu mm. kainalon ympärillä.
        Itselläni ei onneksi ole tuota pelkoa, en juurikaan lukkiutumista ole tuntenut, yhden pahan sijoiltaanmenon vain. Mutta melkein heti leikkauksen jälkeen tuntui että nyt olka pysyy oikeassa paikassa, että enää ei tarvitse varoa. Mutta tosiaan sitä kipua oppi pelkäämään, jos vaistomaisesti teki jonkun äkkinäisen liikkeen niin oli itkussa pitelemistä... ei enää! :)
        Tsemppiä sinullekin, ja toivottavasti pääset kivuista eroon!


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Minulle on annettu tässä ajan mittaan lähemmäs kaksikymmentä eri liikettä mitä pitäisi tehdä, jotkut aivan yksinkertaisia kuin että kättä puristetaan nyrkkiin kovin, minkä jälkeen ojennetaan sormet suoriksi, nyt nämä viimeisimmät ovat aika raskaitakin kuten esim. seinää tai pöytää vasten punnerrus. Tärkeimmältä tuntuu maata lattialla selällään ja toisella kädellä avustaen nostaa kättä suoraan/koukistaen niin pitkälle pään yli kuin saa. Suorin käsin saan kipeän käden noin 10 sentin päähän maasta pääni yläpuolelle. Toinen tärkeä liike(ryhmä) on pendelipyöritykset, jossa seistään etukenossa ja heilutetaan kipeää kättä suorana eteen-taakse, sivuille sekä ympyrää molempiin suuntiin. Sitten on erilaiset kuminauhaliikkeet, ja näitä kiertoliikkeitä. Kiertoliikkeet teen seinää/ovenkarmia vasten, esim. venytys: seison oviaukossa jalat molemmin puolin kynnystä. Kyynärpää 90 asteen kulmassa sivussa kiinni, käsi ovenkarmissa ja käännän vartaloa kädestä poispäin niin että käsi kiertyy ulospäin, hitaasti keinutellen, ei väkisin mutta saa sattua jonkin verran. Samassa asennossa seisten voi myös vahvistaa lihaksia, eli seisoo paikallaan ja kädellä painaa ovenkarmia, liike tuntuu mm. kainalon ympärillä.
        Itselläni ei onneksi ole tuota pelkoa, en juurikaan lukkiutumista ole tuntenut, yhden pahan sijoiltaanmenon vain. Mutta melkein heti leikkauksen jälkeen tuntui että nyt olka pysyy oikeassa paikassa, että enää ei tarvitse varoa. Mutta tosiaan sitä kipua oppi pelkäämään, jos vaistomaisesti teki jonkun äkkinäisen liikkeen niin oli itkussa pitelemistä... ei enää! :)
        Tsemppiä sinullekin, ja toivottavasti pääset kivuista eroon!

        Kiitos avusta. Kirjoitit oikein ymmärrettävästi noista liikkeistä. Otin niiistä kopion ja alan heti kokeilla. Muuten taitaisivat tekemäni liikkeet jäädä aika yksipuolisiksi.
        Kosketusarkahan olkapääni vielä on. Solisluun pää tuntuu aralta. Yksi tosi pahalta tuntuva liike on muuten sellainen kun nostan hartioita korviin. Ai, että ottaa kipeätä.
        Onko sinulla muuten vielä aikaa leikanneelle ortopedille vai ...?
        Treenataan ja tsempataan. Luotetaan siihen, että kaikki hoituu.


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Kiitos avusta. Kirjoitit oikein ymmärrettävästi noista liikkeistä. Otin niiistä kopion ja alan heti kokeilla. Muuten taitaisivat tekemäni liikkeet jäädä aika yksipuolisiksi.
        Kosketusarkahan olkapääni vielä on. Solisluun pää tuntuu aralta. Yksi tosi pahalta tuntuva liike on muuten sellainen kun nostan hartioita korviin. Ai, että ottaa kipeätä.
        Onko sinulla muuten vielä aikaa leikanneelle ortopedille vai ...?
        Treenataan ja tsempataan. Luotetaan siihen, että kaikki hoituu.

        Hyvä jos koit saavasi apua :) Älä sitten rehki liikkaa ettet kipeydy entistä enemmän... ja käytä kylmäpakkausta välillä, vaikka kesken jumpan, ettei tule turvotusta. Itse ainakin saan itseni ihan kunnolla lämpimäksi kun teen kaikkia liikkeitä, tosin minulla on peruskunto laskenut aivan tajuttoman huonoksi näiden kymmenen kuukauden aikana. Mutta kyllähän tästä suosta vielä noustaan!

        Minullakin oli kauan solisluun kohdalla kipeä alue, ja hauislihaksen yläosa ja sen ympäristö on ihan ihoon saakka arka. Onneksi on senverran lämmintä ettei tarvitse talvitakkia pitää, sekin pieni paino sattuisi. Liikkeistä minulla sattuu eniten kun yritän saada kättä suoraan sivulle, hyvä kun 45 asteen kulmaan saan käsivartta. Mutta kipujen pitäisi laantua sitä mukaa kun lihakset vahvistuu ja auttaa pitämään olkapäätä oikeassa asennossa, ainakin minulla olkapää liikkuu vielä epänormaalisti (jos seison peilin edessä ja vien kädet suorina sivulle niin kipeä olkapää nousee oudosti ylös).

        Lääkärille on vielä aika noin kuukauden kuluttua, tosin saan/joudun hänelle vielä soittamaan ensi viikolla, lääkkeistä ja sairaslomasta. On onneksi tosi mukava lääkäri, oikein tuntuu että hän on ottanut olkapääni asiakseen, ja selittää aina viimeisen päälle miten hoito etenee, mitä voin tehdä ja mitä tulisi välttää, en usko että muuten olisin näin hyvässä kunnossa jollen olisi todella saanut vastauksia kysymyksiini. Tunnen aivan eri arvostusta julkisen puolen hoitoa kohtaan! Kun taas yksityislääkäri hoiti väärää diagnoosia tuloksetta 4 kk ajan... Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin!


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Hyvä jos koit saavasi apua :) Älä sitten rehki liikkaa ettet kipeydy entistä enemmän... ja käytä kylmäpakkausta välillä, vaikka kesken jumpan, ettei tule turvotusta. Itse ainakin saan itseni ihan kunnolla lämpimäksi kun teen kaikkia liikkeitä, tosin minulla on peruskunto laskenut aivan tajuttoman huonoksi näiden kymmenen kuukauden aikana. Mutta kyllähän tästä suosta vielä noustaan!

        Minullakin oli kauan solisluun kohdalla kipeä alue, ja hauislihaksen yläosa ja sen ympäristö on ihan ihoon saakka arka. Onneksi on senverran lämmintä ettei tarvitse talvitakkia pitää, sekin pieni paino sattuisi. Liikkeistä minulla sattuu eniten kun yritän saada kättä suoraan sivulle, hyvä kun 45 asteen kulmaan saan käsivartta. Mutta kipujen pitäisi laantua sitä mukaa kun lihakset vahvistuu ja auttaa pitämään olkapäätä oikeassa asennossa, ainakin minulla olkapää liikkuu vielä epänormaalisti (jos seison peilin edessä ja vien kädet suorina sivulle niin kipeä olkapää nousee oudosti ylös).

        Lääkärille on vielä aika noin kuukauden kuluttua, tosin saan/joudun hänelle vielä soittamaan ensi viikolla, lääkkeistä ja sairaslomasta. On onneksi tosi mukava lääkäri, oikein tuntuu että hän on ottanut olkapääni asiakseen, ja selittää aina viimeisen päälle miten hoito etenee, mitä voin tehdä ja mitä tulisi välttää, en usko että muuten olisin näin hyvässä kunnossa jollen olisi todella saanut vastauksia kysymyksiini. Tunnen aivan eri arvostusta julkisen puolen hoitoa kohtaan! Kun taas yksityislääkäri hoiti väärää diagnoosia tuloksetta 4 kk ajan... Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin!

        Ajattelin vielä laittaa muutaman rivin. Minun olkapääni on leikattu kahdesti, ensimmäinen kerta vuosi sitten ja nyt taas uudelleen. Ensimmäisellä kerralla olin myös yksityisellä ja leikkaus oli tosi kallis. Olkapää ei vain jostakin syystä tullut kuntoon. Kävin leikkauksen jälkeen kahdesti fysikaalisessa hoidossa, sain kortisonia jne. Ei apua. Kivut ja vaivat palasivat. Silloin ei "todettu" olkapään löysyyttä. Se oli tullut lisäksi nyt toisessa leikkauksessa.
        Vaihdoin ortopedia ja sairaalaa ja nyt tuntuu siltä, että hyvin meni. Tämä toinen ortopedi on muutenkin oikein mukava. Saan soittaa milloin haluan hänelle jne. Antaa myös itsestään varman kuvan. Hän leikkaa pelkästään olkapäitä.
        Julkisella puolella minua ei otettu vakavasti. Vaivojani vähäteltiin, hoidettiin väärin. Nyt kun menin toiseen leikkaukseen, otin selvää miten se onnistuisi julkisella. Minulle oltiin todella tylyjä. Annettiin ymmärtää, että jonot ovat pitkät. Sanottiin, että ei tiedetä kuka leikkaa ja miten, jos yleensä leikkaa. Ajattelin, että en enää odota hetkeäkään.
        Kun olit yksityislääkärillä, oliko hän ortopedi? Missäpäin Suomea muuten olit julkisella? Olivatko jonot pitkät?
        Minunkin peruskuntoni on laskenut ihan kamalasti. Kahteen vuoteen en ole paljoa liikkunut. Ennen näitä olkapäävammoja olin ahkera liikkuja, kolme kertaa viikossa säännöllisesti. Nyt tuo liikkumattomuus näkyy jo painossakin. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että olkapää paranee. Pikkuhiljaa aloittelen taas liikuntaa ja teen noita liikkeitä ohjeittesi mukaan. Totta: Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Toivottavasti näin on kummankin kohdalla.


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Ajattelin vielä laittaa muutaman rivin. Minun olkapääni on leikattu kahdesti, ensimmäinen kerta vuosi sitten ja nyt taas uudelleen. Ensimmäisellä kerralla olin myös yksityisellä ja leikkaus oli tosi kallis. Olkapää ei vain jostakin syystä tullut kuntoon. Kävin leikkauksen jälkeen kahdesti fysikaalisessa hoidossa, sain kortisonia jne. Ei apua. Kivut ja vaivat palasivat. Silloin ei "todettu" olkapään löysyyttä. Se oli tullut lisäksi nyt toisessa leikkauksessa.
        Vaihdoin ortopedia ja sairaalaa ja nyt tuntuu siltä, että hyvin meni. Tämä toinen ortopedi on muutenkin oikein mukava. Saan soittaa milloin haluan hänelle jne. Antaa myös itsestään varman kuvan. Hän leikkaa pelkästään olkapäitä.
        Julkisella puolella minua ei otettu vakavasti. Vaivojani vähäteltiin, hoidettiin väärin. Nyt kun menin toiseen leikkaukseen, otin selvää miten se onnistuisi julkisella. Minulle oltiin todella tylyjä. Annettiin ymmärtää, että jonot ovat pitkät. Sanottiin, että ei tiedetä kuka leikkaa ja miten, jos yleensä leikkaa. Ajattelin, että en enää odota hetkeäkään.
        Kun olit yksityislääkärillä, oliko hän ortopedi? Missäpäin Suomea muuten olit julkisella? Olivatko jonot pitkät?
        Minunkin peruskuntoni on laskenut ihan kamalasti. Kahteen vuoteen en ole paljoa liikkunut. Ennen näitä olkapäävammoja olin ahkera liikkuja, kolme kertaa viikossa säännöllisesti. Nyt tuo liikkumattomuus näkyy jo painossakin. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että olkapää paranee. Pikkuhiljaa aloittelen taas liikuntaa ja teen noita liikkeitä ohjeittesi mukaan. Totta: Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Toivottavasti näin on kummankin kohdalla.

        Minun tarinani on että kaaduin töissä, olkapää sijoiltaan vauhdilla. Meni kuitenkin äkkiä takaisin sijoilleen, mutta menin varmuuden vuoksi kuitenkin terveyskeskukseen, ja siinä matkalla meni olkapää uudelleen sijoiltaan. Jälkeenpäin ajateltuna onneksi, koska nyt lääkäri joutui sen pistämään takaisin sijoilleen, eli minulla on todistaja sille että se todellakin sattui niin kuin olen sen kertonut. Kun olkapää ei kuntoutunut menin urheilulääkärille joka lähetti magneettikuvaan ja sen jälkeen ortopedille. Kaikki tiedot tietenkin vakuutusyhtiölle suoraan. Vakuutusyhtiöltä kesti lähes kuukausi antaa luvan mennä yksityisortopedille (julkiselle olisi päässyt tammikuussa...). Ortopedi sanoi että ilman muuta leikataan, lähetti maksusitoomuspyynnön vakuutusyhtiölle, joka vastasi lähettämällä minut toiselle lääkärille, käsikirurgille. Käsikirurgi oli täysin eri mieltä kuin kaikki edelliset lääkärit, sanoi että paranee itsestään noin vuoden kuluttua. Tivasin moneen kertaan että eikö tarvitse leikata, onko tulehtunut, onko ahdas olkapää, mutta hän väitti ettei ole mitään muuta vikaa, odotellaan. Lopuksi menin yksityiselle ortopedille Turkuun joka sanoi että leikattava on ja mahdollisimman pian, pisti pikalähetteen TYKSiin jonne pääsin kolmessa viikossa. Oli tulehtunut, oli ahdas, ja labrum (rustorengas) oli puoliksi irti. Ei olisi millään parantunut itsekseen.
        Tämä ortopedi jolla nyt käyn leikkaa myös lähes pelkästään olkapäitä, ja sanoi aika suoraan että TYKSiin kannattaa mennä jos pääsee, laitteet ovat huippuluokkaa, ja lisäksi leikkauksia tehdään eri rutiinilla kuin yksityispuolella (tämä on oma arveluni). Hoito oli huippuluokkaa, fysioterapeutti selitti ja näytti kädestä pitäen miten kuntoutus toimii, saa soittaa jos on kysyttävää. Voi olla että sain "paremman" hoidon koska lääkäri kiukustui siitä miten vakuutusyhtiö on minua pompotellut, mutta julkisesta hoidosta sain hyvin positiivisen kuvan. Ongelma onkin juuri päästä hoitoon...

        Tuosta peruskunnosta: en olisi vielä vuosi sitten voinut kuvitella sanovani että olkapää on niin kipeä etten voi edes kävellä... kuulostaa hullunkuriselta, mutta tosiaan pelkkä askeleen aiheuttama tärähdys oli yhteen aikaan silkkaa tuskaa. Edelleen kiristää aika kovin kun käsi heiluu sivussa taakse. Mutta kyllä elämä voittaa :)

        Hyvää jatkoa olkapääsi kanssa!


      • vielä kipuja
        olkapää kirjoitti:

        Minun tarinani on että kaaduin töissä, olkapää sijoiltaan vauhdilla. Meni kuitenkin äkkiä takaisin sijoilleen, mutta menin varmuuden vuoksi kuitenkin terveyskeskukseen, ja siinä matkalla meni olkapää uudelleen sijoiltaan. Jälkeenpäin ajateltuna onneksi, koska nyt lääkäri joutui sen pistämään takaisin sijoilleen, eli minulla on todistaja sille että se todellakin sattui niin kuin olen sen kertonut. Kun olkapää ei kuntoutunut menin urheilulääkärille joka lähetti magneettikuvaan ja sen jälkeen ortopedille. Kaikki tiedot tietenkin vakuutusyhtiölle suoraan. Vakuutusyhtiöltä kesti lähes kuukausi antaa luvan mennä yksityisortopedille (julkiselle olisi päässyt tammikuussa...). Ortopedi sanoi että ilman muuta leikataan, lähetti maksusitoomuspyynnön vakuutusyhtiölle, joka vastasi lähettämällä minut toiselle lääkärille, käsikirurgille. Käsikirurgi oli täysin eri mieltä kuin kaikki edelliset lääkärit, sanoi että paranee itsestään noin vuoden kuluttua. Tivasin moneen kertaan että eikö tarvitse leikata, onko tulehtunut, onko ahdas olkapää, mutta hän väitti ettei ole mitään muuta vikaa, odotellaan. Lopuksi menin yksityiselle ortopedille Turkuun joka sanoi että leikattava on ja mahdollisimman pian, pisti pikalähetteen TYKSiin jonne pääsin kolmessa viikossa. Oli tulehtunut, oli ahdas, ja labrum (rustorengas) oli puoliksi irti. Ei olisi millään parantunut itsekseen.
        Tämä ortopedi jolla nyt käyn leikkaa myös lähes pelkästään olkapäitä, ja sanoi aika suoraan että TYKSiin kannattaa mennä jos pääsee, laitteet ovat huippuluokkaa, ja lisäksi leikkauksia tehdään eri rutiinilla kuin yksityispuolella (tämä on oma arveluni). Hoito oli huippuluokkaa, fysioterapeutti selitti ja näytti kädestä pitäen miten kuntoutus toimii, saa soittaa jos on kysyttävää. Voi olla että sain "paremman" hoidon koska lääkäri kiukustui siitä miten vakuutusyhtiö on minua pompotellut, mutta julkisesta hoidosta sain hyvin positiivisen kuvan. Ongelma onkin juuri päästä hoitoon...

        Tuosta peruskunnosta: en olisi vielä vuosi sitten voinut kuvitella sanovani että olkapää on niin kipeä etten voi edes kävellä... kuulostaa hullunkuriselta, mutta tosiaan pelkkä askeleen aiheuttama tärähdys oli yhteen aikaan silkkaa tuskaa. Edelleen kiristää aika kovin kun käsi heiluu sivussa taakse. Mutta kyllä elämä voittaa :)

        Hyvää jatkoa olkapääsi kanssa!

        Kirjoitit vakuutuksesta ja maksusitoomuspyynnöstä. Korvasiko vakuutus kaiken sinulle? Kyseessä on varmaan tapaturmavakuutus?
        Minullahan ei ollut mitään tapaturmaa. Kyseessä on luultavasti rakennevika. Näinollen en ole saanut korvauksia mistään.

        Minun toinen leikkaukseni suoritettiin Helsingissä Diacorissa. Ja nyt siis näyttää oikein hyvältä. Kysyin vielä voiko tämä olkapään löysyys uusiutua. Minulle sanottiin, että tuskinpa koska en ole alle kolmekymppinen. Eli tässä suhteessa iästä on hyötyäkin.

        Minulla ei ole mitään julkista systeemiä vastaan mutta kuten kerroin tässä tapauksessa kohtelu oli tosi töykeätä. Minulle sanottiin, että ei tiedetä onko kyseessä avoleikkaus vai tähystys. Kaikki riippuu kuulemma siitä kuka sattuu olemaan leikkausvuorossa. Muutenkin ihmeteltiin vaivaani ja vähän annettiin ymmärtää, että liioittelen.

        Mutta nyt kaikki on siis onnellisesti ohi. Oikein hyvää kevättä!


      • olkapää
        vielä kipuja kirjoitti:

        Kirjoitit vakuutuksesta ja maksusitoomuspyynnöstä. Korvasiko vakuutus kaiken sinulle? Kyseessä on varmaan tapaturmavakuutus?
        Minullahan ei ollut mitään tapaturmaa. Kyseessä on luultavasti rakennevika. Näinollen en ole saanut korvauksia mistään.

        Minun toinen leikkaukseni suoritettiin Helsingissä Diacorissa. Ja nyt siis näyttää oikein hyvältä. Kysyin vielä voiko tämä olkapään löysyys uusiutua. Minulle sanottiin, että tuskinpa koska en ole alle kolmekymppinen. Eli tässä suhteessa iästä on hyötyäkin.

        Minulla ei ole mitään julkista systeemiä vastaan mutta kuten kerroin tässä tapauksessa kohtelu oli tosi töykeätä. Minulle sanottiin, että ei tiedetä onko kyseessä avoleikkaus vai tähystys. Kaikki riippuu kuulemma siitä kuka sattuu olemaan leikkausvuorossa. Muutenkin ihmeteltiin vaivaani ja vähän annettiin ymmärtää, että liioittelen.

        Mutta nyt kaikki on siis onnellisesti ohi. Oikein hyvää kevättä!

        Koska kyseessä oli minulla selkeä työtapaturma (siksi oli hyvä asia että lääkäri näki olkapään olevan sijoiltaan) on työpaikan lakisääteinen tapaturmavakuutus korvannut kaiken, niin hoidon kuin lääkkeet, fysioterapian, matkakulut ja täyden palkan. Näin jälkeenpäin varmaan kiroavat sitä etteivät suoraan maksaneet leikkausta, olisi sairaslomani ollut puoli vuotta lyhyempi... olen ollut heinäkuusta lähtien koko ajan sairaslomalla. Mutta harmittaa työpaikkani puolesta, ja tuntuu välillä ettei aivoista enää ole mihinkään kun on maannut kotona kohta vuoden tylsistyneenä ja kipeänä. Ja olen itsekin vasta vähän yli kolmekymppinen vaikka välillä onkin krempat kuin eläkeläisellä ;)

        Se hyvähän yksityispuolen hoidossa on että saa valita lääkärinsä, ja ortopedejä on kyllä joka junaan... ehkä minulla vain oli onni että sain mukavan lääkärin/hoitajat/fysioterapeutin. Minulla on jopa huono omatunto siitä että valitsin julkisen hoidon, kun olisin voinut tapella itselleni yksityisleikkauksen... toivottavasti en vienyt kenenkään toisen kivuliaan ihmisen leikkausaikaa. Mutta siinä tilassa ei jaksa lähteä tappelemaan vakuutusyhtiön kanssa vaan ottaa ilolla vastaan ensimmäisen leikkausajan jonka saa. Toivottavasti te muutkin olkapääkipuiset saatte avun!


    • lomia

      Luin ketjun läpi. Pitkiä lomia olette saanut olkapään avarruksiin. Itse sain kahdessa eri olkapään avarruksessa vain 2 viikkoa lomaa per kerta. Molemmat leikkaukset tehtiin tähystämällä.

      terv. toimistotyöläinen

      • vastauksia vailla

        oliko kätesi kunnossa kun menit kahden viikon kuluttua töihin? kuinka kauan jouduit pitää kättäsi kantositeessä. Itse joudun pitää jo sen kaksi viikkoa kättä kattositeessä. Leikattiinko sulla sama käsi toisellakin kerralla?


      • särkyä...
        vastauksia vailla kirjoitti:

        oliko kätesi kunnossa kun menit kahden viikon kuluttua töihin? kuinka kauan jouduit pitää kättäsi kantositeessä. Itse joudun pitää jo sen kaksi viikkoa kättä kattositeessä. Leikattiinko sulla sama käsi toisellakin kerralla?

        useita vuosia ja särkylääkkeiden kanssa töissä. Työ erittäin raskasta käsityötä, yöllä särkyä enemmän ja päivällä tosiaankin pillereiden voimalla töissä. Kortisooni-ja kipupiikkejä useita ja sitten kuvaukset ja ultrat yms. Ortopedi ehdotteli sairaslomia mutta en voinut jäädä kun oli rahaa kiinni firmassa vaikka olinkin palkollisena. Sitten kun määräaika tuli täyteen ja sain rahani pois, menin heti uudestaan kirurgille ja muutaman viikon kuluttua polille ja tähystykseen ja tilanteen arviointiin. Olkapää todettiin väljäksi ja lisäksi sternocular-nivel oli myös väljä (solisluun rintalastaan liityvä pää). Myös lapaluussa takana siis lonksuntaa ja kipua. Putsattiin tähystyksen yhteydessä ja lääkäri jutteli samalla siinä että tälle ei nyt voida enempää tehdä koska pitäisi kiristellä niin monesta nivelestä ja ei pystyisi kuitenkaan enää entisiin töihin. Olin itsekkin sitä mieltä että jätetään silleen, tulen näiden vaivojen kanssa juttuun jos ei tarvitse olla töissä.
        OK, meni useita kuukausia sairaslomilla ja kuntoutuskartoituksissa jne. Vakuutusyhtiöön olin yhteyskissä moniaita kertoja ja kekustelin asialinjalla eri vaihtoehdoista. Jossakin vaiheessa sitten yhtiön laskuun jouduin työkartoitukseen ja sain sieltä sitten lausunnon muutaman viikon jälkeen, että oli heikot edellytykset palata töihin. Ikää mulla oli siis tässä vaiheessa jo 50v. Taas uusia lääkärinlausuntoja ja uusia puheluita vakuutusyhtöön ja hakemuksia yms.
        Nyt olen ollu eläkkeellä jo muutaman vuoden. Kaikki on hyvin niinkauan kun ei tee mitään oikealla kädellä, ei edes kävellä pysty ilman että pidän kättä taskussa, muuten tulee pahuksenmoinen yösärky ja kivuliaisuus. Onneksi oli kuitenkin vakuutusyhtiössä inhimillinen kohtelu kaiken aikaa, kun siinä just monilla on ongelmia. Olkapää ei koskaan tule millään leikkauksilla enää kuntoon, joten niitä ei kannata tehdä. Harrastan sen mitä pystyn ja tällä koneella sentään voi kirjoitella rajoitetusti aina tunnin päivässä. Pientä vaivaa kuitenkin koko ajan. Tää oli mun lyhennetty sairauskertomukseni 4 vuoden tapahtumista.
        Tsemppiä kaikille olkapäävaivoista kärsiville, se on todella tuskallista särkyä ja mikään ei siihen oikein tehoa; unettomia öitä tulee paljon. Ja näitä vaivoja on tosi paljon, kaikilla ei onneksi näin pahoja.


      • ei kantosidettä
        vastauksia vailla kirjoitti:

        oliko kätesi kunnossa kun menit kahden viikon kuluttua töihin? kuinka kauan jouduit pitää kättäsi kantositeessä. Itse joudun pitää jo sen kaksi viikkoa kättä kattositeessä. Leikattiinko sulla sama käsi toisellakin kerralla?

        Minulla ei ollut lainkaan kantosidettä. Se kai yleensä tarvitaan, jos jänne on ollut poikki. Minulla vain höylättiin jänteestä rispaantuneet kohdat pois ja olkalisäkkeestä rustot pois. Kyllähän käsi oli pitkään arka ja huono liikkumaan, mutta toimistotyötä pystyi tekemään. Myöhemmin leikattiin toinen olkapää samasta syystä. Ensimmäinen olkapää parani aika hyvin, toinen jäi aremmaksi.


      • vielä kipuja
        ei kantosidettä kirjoitti:

        Minulla ei ollut lainkaan kantosidettä. Se kai yleensä tarvitaan, jos jänne on ollut poikki. Minulla vain höylättiin jänteestä rispaantuneet kohdat pois ja olkalisäkkeestä rustot pois. Kyllähän käsi oli pitkään arka ja huono liikkumaan, mutta toimistotyötä pystyi tekemään. Myöhemmin leikattiin toinen olkapää samasta syystä. Ensimmäinen olkapää parani aika hyvin, toinen jäi aremmaksi.

        Kantosidettä tarvitaan ainakin silloin kun olkapää on ollut löysä. Sitä pidetään 3-4 viikkoa yötäpäivää. Pidettävä siksi, että olkapää ei löystyisi uudelleen tehdyn kiristyksen jälkeen.

        Olen ymmärtänyt, että sairaslomaa annetaan heti ainakin 4 viikkoa ja jos ollut kantoside niin "automaattisesti" 6 viikkoa. Sen jälkeen katsoataan lisäloma. Minä en tee mitään ruumiillista työtä ja olen siis 9 viikkoa "lomalla".


    • terhikki

      kotiuduin sairaalasta keskivikkona.tähystysleikkaus.olkapäätä avarrettiin, pinneoireyhtymä.olen niin epätoivoinen. ei leposärkyä mutta tietyt liikkeet sattuvat jumalattomasti, ei lihasvoimia. sormet turvoksissa, olkapää samaten. onko tästä toivoa paremmasta. itkuttaakin niin kamalasti.

      • kohtalo toveri

        kyllä ne kivut siitä pikkuhiljaa hellittävät, mutta kyllähän se aikansa kestää, ei muuutakuin särkylääkettä että pahimmat kivut saa kuriin. itselläni tehty sama leikkaus avoleikkauksena reilu viikko sitten ja kyllä vieläkin kipuja mutta ei enää niin pahoja. saitko kuinka pitkän sairasloman?


      • olkapää
        kohtalo toveri kirjoitti:

        kyllä ne kivut siitä pikkuhiljaa hellittävät, mutta kyllähän se aikansa kestää, ei muuutakuin särkylääkettä että pahimmat kivut saa kuriin. itselläni tehty sama leikkaus avoleikkauksena reilu viikko sitten ja kyllä vieläkin kipuja mutta ei enää niin pahoja. saitko kuinka pitkän sairasloman?

        Kannattaa syödä lääkäin määräämää särkylääkettä. Minä söin ensimmäisen viikon panacodoa 6 päivässä. Sen jälkeen olen tarvinnut lääkettä satunnaisesti, 1-2 päivässä. Useimpana päivänä en ollenkaan.

        Alussa kannattaa olla varovainen olkapään kanssa. Liikkeitä voi tehdä mutta kovaa kipua ei saa tuntua. Malttia vain. Olkapää on hankala nivel mutta kyllä se parantuu. Minulla oli todella paljon vikoja, kantosidettäkin jouduin pitämään yötä päivää neljä viikkoa. Leikkauksesta kulunut 7 viikkoa ja olkapää aika mukavassa kunnossa. Tottakai liikeradat ovat vielä vajaat mutta pikkuhiljaa.

        Sairasloma on niin yksilöllinen. Olen kuullut muutamasta henkilöstä jotka palasivat töihin muutaman päivän kuluttua, tosin on harvinaista. Minulla on sairaslomaa 9 viikkoa ja jos tarve vatii saan lisää.


      • terhikki
        kohtalo toveri kirjoitti:

        kyllä ne kivut siitä pikkuhiljaa hellittävät, mutta kyllähän se aikansa kestää, ei muuutakuin särkylääkettä että pahimmat kivut saa kuriin. itselläni tehty sama leikkaus avoleikkauksena reilu viikko sitten ja kyllä vieläkin kipuja mutta ei enää niin pahoja. saitko kuinka pitkän sairasloman?

        5 vko


    • terhikki

      Leikkauksesta on nyt n. vko ja täytyy myöntää, että paremmassa kunnossa olen kuin silloin kun tänne eka kertaa kirjoitin. Mutta kyllä silti on asioita, jotka askarruttavat. Voisitteko vielä kertoa minulle seuraavaa:

      - viikko leikkauksen jälkeen, miten sujui liike selällään maaten ja terveellä kädellä kiinni leikautusta ja siitä taaksepäin lattiaan

      - käden nosto eteenpäin suorana

      -milloin aloitte käydä fysikaalisessa (leikkaus tehty tähystyksessä)

      - entä käden taakse vieminen

      Olisin tosi kiitollinen jos saisin hieman tietoa teiltä "konkareilta".
      Hyvää tätä viikkoa kaikille toivoopi terhikki

      • kohtalo toveri

        Mulla on leikkauksesta nyt kaksi viikkoa takanapäin, tehty avoleikkauksena aloitan tällä viikolla fysikaalisen.
        Liike, jossa maataan selällään ja viedään terveellä kädellä käsi taaksepäin lattiaan ei onnistu mulla, vielä kipu liian kova.
        Kädennosto eteenpäin ei omin voimin onnistu yhtään ja eikä myöskään taaksepäin vieminen ja kaikenlaiset kiertoliikkeet sattuu ihan hirveesti,enkä tiedä onko niitä tarpeellista hirveästi tehdäkään vielä tässä vaiheessa kun leikkauksesta on näin lyhyt aika, kun vaan muuten tekee saamiansa jumppaohjeita säännöllisesti, että kärsivällisyyttä tarvitaan!


      • terhikki
        kohtalo toveri kirjoitti:

        Mulla on leikkauksesta nyt kaksi viikkoa takanapäin, tehty avoleikkauksena aloitan tällä viikolla fysikaalisen.
        Liike, jossa maataan selällään ja viedään terveellä kädellä käsi taaksepäin lattiaan ei onnistu mulla, vielä kipu liian kova.
        Kädennosto eteenpäin ei omin voimin onnistu yhtään ja eikä myöskään taaksepäin vieminen ja kaikenlaiset kiertoliikkeet sattuu ihan hirveesti,enkä tiedä onko niitä tarpeellista hirveästi tehdäkään vielä tässä vaiheessa kun leikkauksesta on näin lyhyt aika, kun vaan muuten tekee saamiansa jumppaohjeita säännöllisesti, että kärsivällisyyttä tarvitaan!

        Kiitos vastauksestasi. Vaikeeta tämä on. Mulla oli eilen hyvä päivä. Tein kaikenmoista ja otin Panacodin vain aamulla. EN tuntenut tarvitsevani enempää mutta tänä aamuna se kostautui. Olin entistä kipeempi enkä tahdo millään nyt päästä vauhtiin. Tuntuu uskomattomalta, että joskus vielä voi elää "normaalia elämää". Lihasvoimia ei ole yhtään vaikka ennen leikkausta en todellakaan säästellyt kättäni. Yritin kaikin tavoin olla normaalisti vaikka vaikeaa se olikin.
        Kuinka paljon sinä joudut syömään särkylääkkeitä.? Millaisissa asennoissa pystyt nukkumaan? Miten yöt menee?

        terkuin terhikki


      • liinu
        terhikki kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Vaikeeta tämä on. Mulla oli eilen hyvä päivä. Tein kaikenmoista ja otin Panacodin vain aamulla. EN tuntenut tarvitsevani enempää mutta tänä aamuna se kostautui. Olin entistä kipeempi enkä tahdo millään nyt päästä vauhtiin. Tuntuu uskomattomalta, että joskus vielä voi elää "normaalia elämää". Lihasvoimia ei ole yhtään vaikka ennen leikkausta en todellakaan säästellyt kättäni. Yritin kaikin tavoin olla normaalisti vaikka vaikeaa se olikin.
        Kuinka paljon sinä joudut syömään särkylääkkeitä.? Millaisissa asennoissa pystyt nukkumaan? Miten yöt menee?

        terkuin terhikki

        tähän väliin, kuinka kauan jonotitte leikkaukseen? Itse jonossa julkiselle puolelle työterveyshuollon kautta ja viime polikäynnillä maaliskuussa annettiin ymmärtää vain "hoitotakuusta" eli max. puoli vuotta kun tähystys. Onko toivoakaan päästä aiemmin? Työntekoa kun olen yrittänyt tässä tehdä (raskasta fyysistä työtä), eikä oikein tahdo välillä tulla mitään... Epätoivo jo kalvaa odotella syyskuulle!


      • terhikki
        liinu kirjoitti:

        tähän väliin, kuinka kauan jonotitte leikkaukseen? Itse jonossa julkiselle puolelle työterveyshuollon kautta ja viime polikäynnillä maaliskuussa annettiin ymmärtää vain "hoitotakuusta" eli max. puoli vuotta kun tähystys. Onko toivoakaan päästä aiemmin? Työntekoa kun olen yrittänyt tässä tehdä (raskasta fyysistä työtä), eikä oikein tahdo välillä tulla mitään... Epätoivo jo kalvaa odotella syyskuulle!

        vain hieman yli kuukausi


      • liinu
        terhikki kirjoitti:

        vain hieman yli kuukausi

        Kuinka voi olla mahdollista? Voinko udella, missäpäin maata jonotit? Uskomatonta, särkylääkkeitä syön täällä kiltisti kahmalokaupalla ja odottelen ihmettä tipahtavaksi postiluukusta...:-(


      • terhikki
        liinu kirjoitti:

        Kuinka voi olla mahdollista? Voinko udella, missäpäin maata jonotit? Uskomatonta, särkylääkkeitä syön täällä kiltisti kahmalokaupalla ja odottelen ihmettä tipahtavaksi postiluukusta...:-(

        tehtiin Raumalla


      • kipuilija
        terhikki kirjoitti:

        tehtiin Raumalla

        Hei!

        Leikkausjonoista sen verran, että lääkärit laittaat potilaat eri kiirellisyysluokkiin. Riippuu vähän siitäkin, että kauanko jonottaa.

        Itse jonotin kunnalliseen leikkaukseen 3,5 kuukautta. Sain peruutusajan, muuten olisin kuulemma päässyt vasta syksyllä (eli hoitotakuu aika olisi ylittynyt).

        Puoli vuotta meni ensiksi odottaessa kaiken maailman magneettikuvat yms., joten eli siitä kun syksyllä mut laitettiin yksityiseltä kunnalliseen lausunnoin, että suositellaan leikkausta niin kesti aika kauan kunnes lopulta sain kunnallisen lääkäriltä saman lausunnon ja lopulta leikattiin.


      • vielä kipuja
        kipuilija kirjoitti:

        Hei!

        Leikkausjonoista sen verran, että lääkärit laittaat potilaat eri kiirellisyysluokkiin. Riippuu vähän siitäkin, että kauanko jonottaa.

        Itse jonotin kunnalliseen leikkaukseen 3,5 kuukautta. Sain peruutusajan, muuten olisin kuulemma päässyt vasta syksyllä (eli hoitotakuu aika olisi ylittynyt).

        Puoli vuotta meni ensiksi odottaessa kaiken maailman magneettikuvat yms., joten eli siitä kun syksyllä mut laitettiin yksityiseltä kunnalliseen lausunnoin, että suositellaan leikkausta niin kesti aika kauan kunnes lopulta sain kunnallisen lääkäriltä saman lausunnon ja lopulta leikattiin.

        Jos minä olisin mennyt leikkaukseen kunnalliseen, olisin ensin jonottanut magneettikuvaukseen 3-6 kuukautta. Sen jälkeen joskus olisi tullut kutsu polille lääkärille. Siitä leikkaukseen pääsy olisi kuulemma kestänyt noin 3-6 kuukautta. Näin minulle sanottiin.
        Kivut olivat kuitenkin aikamoiset. Minuthan leikattiin vähän yli vuosi sitten ekan kerran ja nyt maaliskuun lopussa uudestaan. Kumpikin yksityisellä mutta ei sama sairaala.
        Kivuista ym. Käsi nousee etukautta melkein ylös, kipua silti tuntuu. Sivukautta ei nouse vaakatasoon. Pientä jomotusta tuntuu, olkapää kosketusarka. Kivut kuitenkin niin vähäisiä verrattuna siihen mitä ennen leikkausta. Alussa kannattaa syödä särkylääkkeitä. Minä söin ekan viikon 6 panacodia päivässä. Tokalla ja kolamnnella leikkauksen jälkeen otin aamulla ja yöksi. Nyt kahdeksan viikon jälkeen joskus yöksi.
        Olin siis 4 viikkoa kantositeessä eli en tehnyt mitään. Kolme viikkoa sen jälkeen vain venytykset varovasti eteen ja sivulle sallittuja. Ei tulisi vieläkään mieleeni yrittää kättä taakse yläkautta.
        Kärsivällisyyttä vaatii ja pitkää pinnaa. Kyllä olkapää vielä toimii!!!


      • liinu
        vielä kipuja kirjoitti:

        Jos minä olisin mennyt leikkaukseen kunnalliseen, olisin ensin jonottanut magneettikuvaukseen 3-6 kuukautta. Sen jälkeen joskus olisi tullut kutsu polille lääkärille. Siitä leikkaukseen pääsy olisi kuulemma kestänyt noin 3-6 kuukautta. Näin minulle sanottiin.
        Kivut olivat kuitenkin aikamoiset. Minuthan leikattiin vähän yli vuosi sitten ekan kerran ja nyt maaliskuun lopussa uudestaan. Kumpikin yksityisellä mutta ei sama sairaala.
        Kivuista ym. Käsi nousee etukautta melkein ylös, kipua silti tuntuu. Sivukautta ei nouse vaakatasoon. Pientä jomotusta tuntuu, olkapää kosketusarka. Kivut kuitenkin niin vähäisiä verrattuna siihen mitä ennen leikkausta. Alussa kannattaa syödä särkylääkkeitä. Minä söin ekan viikon 6 panacodia päivässä. Tokalla ja kolamnnella leikkauksen jälkeen otin aamulla ja yöksi. Nyt kahdeksan viikon jälkeen joskus yöksi.
        Olin siis 4 viikkoa kantositeessä eli en tehnyt mitään. Kolme viikkoa sen jälkeen vain venytykset varovasti eteen ja sivulle sallittuja. Ei tulisi vieläkään mieleeni yrittää kättä taakse yläkautta.
        Kärsivällisyyttä vaatii ja pitkää pinnaa. Kyllä olkapää vielä toimii!!!

        olkäpääni alkoi oireilemaan vanhan sijoiltaan menon takia jo viime keväänä. Sairaslomalla ja töissä, sitä rataa, kunnes pääsin tarkempiin tutkimuksiin. Jonotin magneettikuvaa sen 4kk eli kävin lokakuussa. Polille pääsin eka kerran joulukuussa. Työterveyslääkäri laittoi 2 lähetettä kiireellisyydestä, sairaslomaa 9 vkoa ja viimein leikkausarvio maaliskuussa. Sitten hermostuin kotona olemiseen ja töissä ollut 2kk lääkkeiden avulla. Yli vuosi tätä rumbaa eikä vielä tietoakaan tähystyksestä. Paljon mättää jonotusajoissa ja tietysti nyt saa pelätä kesän erikoissairaanhoidon leikkauksia ja toiminnan vajavuutta...


      • vielä kipuja
        liinu kirjoitti:

        olkäpääni alkoi oireilemaan vanhan sijoiltaan menon takia jo viime keväänä. Sairaslomalla ja töissä, sitä rataa, kunnes pääsin tarkempiin tutkimuksiin. Jonotin magneettikuvaa sen 4kk eli kävin lokakuussa. Polille pääsin eka kerran joulukuussa. Työterveyslääkäri laittoi 2 lähetettä kiireellisyydestä, sairaslomaa 9 vkoa ja viimein leikkausarvio maaliskuussa. Sitten hermostuin kotona olemiseen ja töissä ollut 2kk lääkkeiden avulla. Yli vuosi tätä rumbaa eikä vielä tietoakaan tähystyksestä. Paljon mättää jonotusajoissa ja tietysti nyt saa pelätä kesän erikoissairaanhoidon leikkauksia ja toiminnan vajavuutta...

        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, missäpäin sinä asut? Nämä leikkausjonot näköjään vaihtelevat aivan valtavasti asuinpaikkakunnan mukaan.


      • ahdas olkapää
        liinu kirjoitti:

        tähän väliin, kuinka kauan jonotitte leikkaukseen? Itse jonossa julkiselle puolelle työterveyshuollon kautta ja viime polikäynnillä maaliskuussa annettiin ymmärtää vain "hoitotakuusta" eli max. puoli vuotta kun tähystys. Onko toivoakaan päästä aiemmin? Työntekoa kun olen yrittänyt tässä tehdä (raskasta fyysistä työtä), eikä oikein tahdo välillä tulla mitään... Epätoivo jo kalvaa odotella syyskuulle!

        Tervehdys kaikille teille hiljattain leikatuille. Mielenkiintoista ollut lukea kokemuksianne, itselläni on olkapään tähystysleikkaus tulossa ensi viikon perjantaina, 2.6.
        Mulla on siis ahdas olkapää. viime vuonna loppukesästä se alkoi oireilla vähitellen enemmän ja enemmän. Joulukuun puolivälissä menin ensi kerran lääkäriin ja siitä asti olen sairaslomalla ollut. Olen 30-v. rakennustyöntekijä.
        Tammikuun lopulla kävin ultrassa ja röntgenissä kun tuo jo hetkeksi parani piikeillä ym., mutta heti kun yritin hieman jotain tuolla tehdä, kaikki oireet (=kivut) palasivat heti. Kuvista näki, että olkapää on ahdas, magneettikuvausta ei pidetty tarpeellisena.
        Helmikuun noin puolivälistä olen jonottanut leikkaukseen kunnalliselle puolelle. Eli noin 3,5 kuukautta tulee jonotettua.
        Saahan nähdä, miten leikkaus omalla kohdallani onnistuu...


      • liinu
        vielä kipuja kirjoitti:

        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, missäpäin sinä asut? Nämä leikkausjonot näköjään vaihtelevat aivan valtavasti asuinpaikkakunnan mukaan.

        Hämeenlinnaan, Kanta-Hämeen keskussairaalaan ns. kantapään kautta...;-)


      • aulikki
        terhikki kirjoitti:

        vain hieman yli kuukausi

        Minulla kalkkia ahdas olkapää. Jonotus kesti jonoon laiton jälkeen noin 3 kk. Kävin yksityisellä ortopedillä noin puolen vuoden kärsimisen jälkeen, kun terveyskeskuslääkäri ei laittanut lähetettä eteenpäin, antoi vain sairaslomaa ja kortisonipiikkejä.

        No ortopedi sanoi että selvä tapaus, ja jos haluat, niin leikataan. Laittoi siis suoraan II-jonoon leikkausta varten, ei tarvinnut enään käydä julkisella poliklinikkakäynnillä.

        Minulla leikkaus tulossa n. 2 viikon päästä. Koko prosessi kesti ensimmäisestä lääkärikäynnistä leikkaukseen n. 9 kk (oli muuten välillä kärsimystä.)


      • kohtalo toveri
        terhikki kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi. Vaikeeta tämä on. Mulla oli eilen hyvä päivä. Tein kaikenmoista ja otin Panacodin vain aamulla. EN tuntenut tarvitsevani enempää mutta tänä aamuna se kostautui. Olin entistä kipeempi enkä tahdo millään nyt päästä vauhtiin. Tuntuu uskomattomalta, että joskus vielä voi elää "normaalia elämää". Lihasvoimia ei ole yhtään vaikka ennen leikkausta en todellakaan säästellyt kättäni. Yritin kaikin tavoin olla normaalisti vaikka vaikeaa se olikin.
        Kuinka paljon sinä joudut syömään särkylääkkeitä.? Millaisissa asennoissa pystyt nukkumaan? Miten yöt menee?

        terkuin terhikki

        Mulla kans ihan sama, että kun käsi tuntuu hiukan paremmalta niin tulee tehtyä liika kaikenlaista ja heti se kostaantuu seuraavana päivänä. Nykyisin otan yöksi panacodin ja tarvittaessa myös päivällä. Yöllä pystyn nukkua vain selällä, kyljellä en pysty nukkua koska haavaa särkee silloin, lisäksi joudun pitämään kantosidettä myös yöllä ja se on joskus tosi rasittavaa, mutta ilman sitä en pysty nukkumaan tulee niin kovat kivut.


    • kuka tietää?

      Osaako joku sanoa milloin tähystämällä leikatun olkapään pitäisi olla "entisensä"? 3 kuukauden, kuuden kuukauden kuluttua? Onko teille puhuttu siitä mitään?
      Riippuu tietysti siitä mitä on tehty. Minulla oli olkapää löysä, luupiikkejä, ahtautta, tulehdusta jne.

    • Olavi

      Tässä ollaan menossa ensiviikolla leikkaukseen. Hauis revennyt yläpäästä ja lisäksi rotator repeämä.(Laaja ylälabrumvaurio ja lisäksi rotator intervallin repeämä).
      Ajattelen tässä jo toipumista ja siksi pitäisi löytää hyvä fisioterapeutti täältä helsingistä. Jos jollakin on tiedossa sellainen joka on tosi pätevä ja mielummin sellainen joka on erikoistunut varta vasten olkapäälle tai on hoitanut olkapää vammoja niin kertokaa mistä tämmöisen löytää.

      Toinen olkapää leikattiin 5v sitten ja kokemuksesta voin sanoa, että kuntoutus on A ja O jotta saa käden vielä toimimaan.
      Mielestäni en kuitenkaan saanut parasta kuntoutusta ja siksi jouduin liikeitä tekemään melkein omasta päästä. Netistä etsin myös tietoa, mutta aika vähän oli jumppaliikkeistä tietoa.
      Ei ole vieläkään entisensä, mutta siihen vaikutti varmaan se kun kaaduin tuolin kanssa kotona ja leikkauksesta oli kulunut vain parisen viikkoa.
      Epäilen että se repesi uudestaan vaikkei mangneetikuvissa näkynytkään mitään. Lekurikin sanoi ettei mangneettikuvakaan ole 100%:nen ja voi jäädä näkymättä.

      Eli nyt kaivataan hyvää fysioterapeuttia

    • Maru

      minulle tehtiin olkapään avarrusleikkaus kuukausi sitten. kipu on sietämätön! töihin pitäisi mennä 7.5 ja jo olisi aikakin,kotona seinät kaatuu päälle. olen hoitoalalla ja esim.tänään ei voitu kuntouttaa ollenkaan kivun ja jäykkyyden takia. aloitettiin sähköhoito.
      voiko kukaan antaa neuvoja tän asia suhteen?

      • totaaliruptuura

        Olkapään jänne poikki kokonaan ,kokemuksia ?Menossa huomenna orttopedille ...?

        Työtapaturma !

        Neuvoja kiitos !


      • totaaliruptuura
        totaaliruptuura kirjoitti:

        Olkapään jänne poikki kokonaan ,kokemuksia ?Menossa huomenna orttopedille ...?

        Työtapaturma !

        Neuvoja kiitos !

        Orttopedi passitti mangeetti kuviin ja odotellan Pohjola vakuutus yhtiön lupaa mennä kuviin !


    • pirkko4

      Heippa, mulla on ollut olkapää kipeä jo 2 vuotta. Kävin ekan kerran Diacorissa, jossa olkapäätä ei tutkittu sen enempää, annettiin vaan sairaslomaa ja määrättiin lepoa.
      Sairasloman jälkeen oli 3 viikon kesäloma ja tämän aikana olkapää oli kipeä kokoajan eli mitään arkielämän juttuja ei oikein pystynyt tekemään. Töihin palattua kipu tuli sietämättömäksi ja menin uudelleen samalle lääkärille, joka taas määräsi vaan sairaslomaa eikä antanut edes kortisonihoitoa. Loppujenlopuksi mulla meni hermot esim. nukkuminen oli hankalaa ja iltaisin itkin kun jokainen liike sattui. Lopulta menin eri lääkärille, jossa mut otettin ensimmäisen kerran tosissaan ja määrättiin tähystysleikkauseen.Leikkauksessa hiottiin luuta ja limapussi oli niin piukea että se oli pakko poistaa, lääkäri ihmetteli miten olin pystynyt elämään sillä. olin sairaslomalla 3vko ja kivut tuli takaisin, taas kortisonihoitoon, mikä ei auttanut. Nyt viime leikkausesta on kulunut vuosi, olkapää on leikattu uudelleen ja sairaslomaa on 9 viikkoa. Limapussi oli niin ärhäkkä, että oli levinnyt rinnan puolelle ja käsivarteen. Musta tuntuu, että tää ei koskaan parane! kävin tänään lääkärissä ja se totesi, että nivel on ärtynyt ja näkihän sen,se oli iso pallo solisluun päällä. Tosi turhauttavaa! Mun tapauksessa käsi ei varmaan koskaan tuu kuntoon, mutta oon kuullu että useimmilla on parantunut n.3kk jälkeen.

      • Hyvä tulee...

        Hei pirkko4! Älä luovuta, kyllä olkapääsi saadaan kuntoon. Minun olkapääni on leikattu 4 kertaa. On ollut ahdas olkapää, löysä olkapää ym ym. Fysioterapiaa, lukemattomia kortisonipiikkejä.
        Kolme viimeistä leikkausta tehtiin Diacorissa, sama ortopedi leikkasi kolmesti. Todella pätevä, ei vähätellyt vaivojani...Viimeisin leikkaus tehtiin noin vuosi sitten ja nyt olkapää tuntuu olevan priima.
        Ensimmäinenkin leikkaus tehtiin yksityisellä puolella mutta se meni "pieleen". En halua edes kertoa missä leikattiin ja kuka. Mutta Diacorin ortopedia voin suositella, alansa huippu!
        Kuka sinut leikkasi, Diacorissako?


    • pirkko4

      Minut leikattiin Mehiläisessä ja lääkäri on mielestäni tosi pätevä. Luulen että ekalla kerralla hieman vähätteli kipuja, koska oli tosi yllättynyt miten paha se oli. Toisella kerralla ei meinannut leikata uudelleen, ilman että olisin vaatinut sitä.
      Aika ikävää olisi joutua useisiin leikkauksiin, toivottavasti et sinäkään joudu enään.
      Mistäköhön se johtuu että oireet aina uusiutuu? Mitäköhön pitäisi tehdä toisin..

    • Aikuisen poikani olkapää leikattiin noin 2kk sitten. Kipu ei tunnu helpottavan ollenkaan. Alkaa olla jo psyyke kovilla. Hän sai 2 kortisonipiikkiä. Ensimmäinen auttoi pariksi viikoksi mutta toinen, jonka sai viikko sitten ei ole tuonut helpotusta. Kylmäpussia pitää mutta siitä vain pieni apu. Käsitän että kipu on paikallista turvotuskohdassa olevaa ja jonkun verran myös sormissa aika-ajoin. Kontrolli on 4kk päästä. En tiedä mitä tehdä tässä tilanteessa kun en pysty auttamaan ja kärsimys on valtavaa ja jokapäiväistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1966
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1326
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe