En ole viime vuosina ollut oikein väleissä äitini kanssa. Hän ei myöskään hyväksy tulevaa aviomiestäni. Kerroin äidilleni postikortilla, että olimme kihlautuneet. Äitienpäiväksi lähetin kortin ja pienen lahjan. Nyt äitini kiitti kirjeitse lahjasta ja mainitsi myös aiemmin lähettämäni kortin.
Kuitenkaan hän ei maininnut sanaakaan kihlauksesta, saati sitten onnitellut! Terveisiäkin oli vain minulle ja tyttärelle, ei siis sulhaselle (asumme yhdessä).
Suunnittelemme häitä. Olin ajatellut lähettää äidillekin kutsun, ja jättää näin hänen harkittavakseen saapuako vaiko eikö, mutta tämän viimeisen kirjeen jälkeen mietinkin jättäisinkö kutsun lähettämättä.
Mitä mieltä olette? Kutsunko äidin vai en?
Kutsunko äidin?
12
1197
Vastaukset
- näin meillä
Voisit miettiä asiaa siltä kannalta, että haluaisitko äitisi olevan häissänne? Jos haluaisit, laita hänelle kutsu ja anna hänen päättää tuleeko vai eikö.
Itse en ole väleissä isäni kanssa, enkä kutsunut häntä enkä muitakaan siltä puolelta sukua häihimme. Minulle ratkaisu oli oikea.- Musta lammas
Haluaisin toki äitini olevan häissämme.
Ajattelin vain, että kutsun lähettämällä saatan hänet ikävään tilanteeseen jos hän ei aio saapua, koska silloin hän joutuu soittamaan ja vastaamaan kutsuun kielteisesti. Olisi ehkä armeliaampaa häntä kohtaan säästää hänet kiusalliselta puhelinsoitolta. Toisaalta tietenkin saattaisi olla, että hän yllättäisi ja saapuisikin häihin.
Ajattelin myös, että yrittääkö hän viestittää rivien välistä (jättämällä sulhaseni ja kihlauksemme huomiotta), että ei aio saapua mahdollisiin häihin, jotta ymmärtäisimme olla lähettämättä kutsua. - ...
Musta lammas kirjoitti:
Haluaisin toki äitini olevan häissämme.
Ajattelin vain, että kutsun lähettämällä saatan hänet ikävään tilanteeseen jos hän ei aio saapua, koska silloin hän joutuu soittamaan ja vastaamaan kutsuun kielteisesti. Olisi ehkä armeliaampaa häntä kohtaan säästää hänet kiusalliselta puhelinsoitolta. Toisaalta tietenkin saattaisi olla, että hän yllättäisi ja saapuisikin häihin.
Ajattelin myös, että yrittääkö hän viestittää rivien välistä (jättämällä sulhaseni ja kihlauksemme huomiotta), että ei aio saapua mahdollisiin häihin, jotta ymmärtäisimme olla lähettämättä kutsua.Laita hänelle kutsu. Jos hän ei halua häihinne tulla niin siinä tapauksessa hänen pitää siitä aikuisella tavalla ilmoittaa. Voittehan te laittaa häihinne ilmoittautumisten vastaanottamisen jonkun toisen ihmisen vastuulle niin ei tarvitse teille suoraan kertoa.
- kutsuisi!
Odotatko että hän olisi iloinen puolestasi? Vai osaatko nauttia kun hän alkaa sinua moittimaan ja aliarvioimaan omassa juhlassasi? Et kai todellakaan aio pilata omaa juhlaasi vaikka hän onkin äitisi?? Eihän hän ole tähänkään saakka sinusta välittänyt!
- Musta lammas
Äiti osaa kyllä käyttäytyä, ei hän pilaisi juhlaa jos sinne saapuisi.
Hän ei ole antanut minulle anteeksi kun jätin aiemman aviomieheni, ja pitää tulevaa miestäni suurimpana syyllisenä erooni. Aikaa tapahtumasta on kulunut jo useita vuosia, mutta äiti on nähtävästi pitkävihaista sorttia.
En odota, että hän olisi iloinen puolestani. Odottaisin korkeintaan että hän lopulta hyväksyisi tapahtuneen. - Justiina
Kutsu äitisi kirkkoon, mutta älä jatkojuhliin. Kirkkoonhan saa muutenkin tulla kuka haluaa, myös ilman kutsua.
- Emilia Erikoinen
äidillesi. Hän saisi mielestäni itse valita, haluaako osallistua tyttärensä hääjuhlaan ja tärkeään päivään. Äidillesi on vaikea paikka olla paikalla tai kieltäytyä kutsusta, mutta hän saattaa myös tuntea olonsa hylätyksi, mikäli ei kutsua saisi.
Onnea teille molemmille!!!- Musta lammas
Hyvä poitti kun sanoit, että äiti saattaisi tuntea itsensä hylätyksi. En haluaisi sitä hänelle.
Tavallaanhan äiti on hylännyt minut, kun ei ole hyväksynyt minun valintojani elämässä, mutta en halua olla mikään kostaja.
Jos käyttäydyn äitiä kohtaan hyvin, niin ehkä hän jossain vaiheessa ei enää jaksa vihoitella, kun uutta vihoittelun aihetta ei päästetä syntymään. Häihin kutsumatta jättäminen saatettaisiin tulkita vihan ilmaukseksi minun taholtani.
En kyllä mitenkään usko, että äiti olisi kypsä saapumaan häihimme, kutsumisella olisi lähinnä symbolinen merkitys. Tietysti ihmeitähän tapahtuu... - vaimo -05
Musta lammas kirjoitti:
Hyvä poitti kun sanoit, että äiti saattaisi tuntea itsensä hylätyksi. En haluaisi sitä hänelle.
Tavallaanhan äiti on hylännyt minut, kun ei ole hyväksynyt minun valintojani elämässä, mutta en halua olla mikään kostaja.
Jos käyttäydyn äitiä kohtaan hyvin, niin ehkä hän jossain vaiheessa ei enää jaksa vihoitella, kun uutta vihoittelun aihetta ei päästetä syntymään. Häihin kutsumatta jättäminen saatettaisiin tulkita vihan ilmaukseksi minun taholtani.
En kyllä mitenkään usko, että äiti olisi kypsä saapumaan häihimme, kutsumisella olisi lähinnä symbolinen merkitys. Tietysti ihmeitähän tapahtuu...Ikävä tilanne, olen pahoillani puolestasi. Toisaalta voi käydä niinkin, että jos kutsun päätätte lähettää ja äitisi päättäsi saapua häihinne, se olisi hänelle todella konkreettinen tilaisuus nähdä tilanteesi. Sinä olet tosissasi jakamassa elämäsi miehen kanssa jota rakastat. Hän näkee sinut onnellisena sanomassa "Tahdon". Sisimmässään varmaan jokainen vanhempi toivoo lapsensa onnea. Vaikka tietyt valinnat saattaa joskus tuntua vaikeilta hyväksyä vanhemmille, niin yleensä lopulta he oppivat ajattelemaan asiaa myös lapsensa kannalta (myös silloin kun lapsi on jo aikuinen).
- Tohelo=)
Musta lammas kirjoitti:
En kyllä mitenkään usko, että äiti olisi kypsä saapumaan häihimme, kutsumisella olisi lähinnä symbolinen merkitys. Tietysti ihmeitähän tapahtuu...Vaikuttaa siltä, että sinä haluaisit kuitenkin äitisi häihisi. Kutsu hänet. Silloin sinä et ole millään tavalla antanut äidillesi aihetta suuttua sinulle. Ja sen lisäksi typerää alkamaan kostamaan tälläistä asiaa. Äitisi on kuitenkin aikuinen ihminen ja vaikka ei pitäisi miehestäsi, niin välittää kuitenkin sinusta. Toivotaan, että ihme tapahtuu ja äitisi ymmärtää, että elämä ei yleensä mene suunnitelmien mukaan. Onnea teille!
- SAR
Mielipiteeni on, että tottakai kutsut. Äitisi aikuisena ihmisenä sitten päättää, noudattaako kutsua. Jos hän ei halua tulla juhliin tai ei hyväksy valintaasi, se on hänen ongelmansa ei sinun. Onnea ja oikein mukavaa hääjuhlaa!
- Musta lammas
Kiitokset. Oli mukava lukea ajatuksianne ja tuulettaa omia.
Taidanpa kuitenkin kutsua äidin. Tehköön mitä lystää, mutta ainakaan ei voi väittää ettenkö yrittäisi olla hänelle ystävällinen.
Kuulostaisihan se kieltämättä aika kauhealta kun äiti kertoisi ystävilleen ettei tytär pyytänyt vanhaa äitiään häihinsä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h473143- 342855
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151589- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061297- 1801231
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070