Yksinäinen välivuosi?

Katsuja

Lukio on takana ja välivuosi suurella mahdollisuudella tulossa (tsemppaan nyt kuitenkin ensin täysillä niihin pääsykokeisiin ;)). Lukiossa en onnistunut kovin hyvää ystäväpiiriä luomaan lähinnä suurten välimatkojen takia. Tuttavia riittää vaikka millä mitalla, mutta ei sitten niitä läheisempiä ystäviä. Välivuodessa eniten pelottaakin ihmiskontaktien puute. Siispä kysynkin millaisia ihmis/ystävyyssuhteita olette onnistuneet luomaan välivuoden aikana. Entäpä jos on onnistanut päästä yliopistoon/korkeakouluun?

Opiskelupaikoillahan joutuu väkisinkin tutustumaan uusiin ihmisiin ja kuulemani perusteella yhteistä toimintaa bileistä lukupiireihin riittää. Välivuotta viettävä on useimmiten ainakin jossain välissä töissä (oli se sitten puhelinmyynnin parissa, siivoamassa tai kaupan kassalla) jonka parissa tutustuu toisiin työntekijöihin.

11

4471

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tertrur

      Aloitappa joku harrastus. Joukkuelajeista kavereita saa niin paljo ku vaan itte haluaa, se pelasti ainaki mut välivuoden yksinäisyydeltä

    • nyt jo opiskeleva

      mun välivuosi oli osittain aika yksinäinen. Kannattaa aloittaa joku harrastus. Ehkä se auttaa.
      Nyt opiskelun aloitettuani tilanne on aivan toinen =)
      Silloin saa kavereita kunhan vain menee juttelemaan muille ja lähtee juttuihin mukaan (kuten mainitsit bileistä lukupiireihin) tsemppiä pääsykokeisiin.

    • jeppuqq

      Minä pidin parikin välivuotta lukion jälkeen, sillä viihdyin työpaikassani, enkä vielä halunnut mihinkään pyrkiä. Minulla oli joitain kavereita, jotka olivat jääneet kouluajoilta, ja tokihan myös työssä tutustui ihmisiin ja sai uusia ystäviä. Itse asiassa minä en kavereita edes yliopistolta hankkinut siinä vaiheessa kun opiskelemaan lähdin, sillä kaveripiirini oli jo muodostunut muuta kautta (lähinnä työ).

    • Nimetön

      mulla oli tosi yksinäinen välivuosi. vaikka oon harrastanu jo 9 vuotta partioo, silti lähemmät kaverisuhteet ei oo kehittyny. uusille harrastuksille ei ollu aikaa. mulla ei ollu työkavereita, koska työni oli sen tyyppistä, että sitä tehtiin yksin. sit oli vaan pakko yrittää kehittää jotain touhuu, että ei ihan erakoidu. lukiokavereilla kun oli aika lailla uudet kuviot ja kaverit:(

    • Kokenut jotain

      En tiedä, lohduttaako tämä, mutta ei ainakaan yliopistossa välttämättä hyviä kavereita saa. Siellä on usein opiskelu niin itsenäistä, ettei pääse esimerkiksi ryhmätöissä tutustumaan muihin. Pienemmissä yliopistoissa ei harrastustoimintaa ole kovin paljoa ja välttämättä mieleistään homma ei löydy. Ei meillä myöskään mitään lukupiiriä ole.

      Riippuu paljon itsestä, mutta usein saa olla hyvinkin aktiivinen alusta asti, että tuttuja saa.

      • BonBon

        Eihän sitä koskaan tiedä, kaikki riippuu ihmisestä itestään kuten sanoit.Mutta, luulen että yliopistossa on paljon suurempi todennäköisyys löytää uusia kavereita, kuin aiemmissa kouluissa..Monet tulee uudelle paikkakunnalle koulun perässä ja monella on mielessä uusiin kavereihin tutustuminen.Eikä se mitään suuria eleitä tartte, on avoin ja helposti lähestyttävä.Eihän missään tulla aikuista ihmistä nurkasta mukaan repimään jos se ei kiinnosta=P


    • kylläkyllä

      mene talouskouluun :D siellä oli mukavaa ja sai uusia kavereita.

    • Nimimerkki

      Ensimmäinen välivuoteni oli elämäni yksinäisin, muutin uuteen, tuntemattomaan ja sisäänpäinlämpiävään kaupunkiin, en tavannut ketään. Vietin kaikki päiväni yksin, sairastuin masennukseen, joka vielä nytkin hallitsee elämääni. Ei ehkä ollut järkevää muuttaa niin kauas kotikaupungista ja tutuista ihmisistä.

      • annaamerkki

        sama juttu, ja oli kieltämättä tosi perseestä. No ei auta valittaa, toinen samanlainen vuosi tulossa tod. näk.


      • mmmm

        Vietän tällä hetkellä ensimmäistä välivuottani ja täytyy sanoa että näin jälkeen päin ajateltuna oli oikein hyvä että en päässyt kouluun. Olen tällä hetkellä au pairina ja minulle tämä on ollut oikein hyvää vaihtelua. Opiskelen täällä ranskaa ja on ihanaa saada vaihtelua suomen kaamokseen. Suosittelen kaikille jotka edes vähän harkitsee, välivuosi voi olla hieno mahdollisuus oppia itsestä ja elämästä. Minulla on ainakin henkilökohtaisesti nyt helpottunut ja "vapaa" olo, ja minusta on hienoa että tällä kertaa voin rauhassa opiskella kevään hakuihin!


    • helposti ystäviä

      Ota kännit, mene baariin, katso joku mukavannäköinen seurue (tai henkilö), tunge pöytään ja pummaa röökiä. Siinä sitten jutustelet mukavasti koko illan, lähdet jatkoille, ryyppäät samassa seurassa muutaman päivän ja vaihdat puhelinnumerot ja meseosoitteet. Näin olet saanut uusia ystäviä tai ainakin ryyppykavereita.

      Tämä oli vain yksi ehdotus. Jos et halua tehdä itsestäsi alkoholistia, käytä mielikuvitustasi. Kyllä niitä kavereita jostain löytyy. Liikaakin.

      Jotkut löytävät niitä netistäkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      157
      27976
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      203
      17906
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      355
      9388
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6385
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4193
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      193
      3803
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      35
      2020
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1487
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      49
      1235
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      51
      1187
    Aihe