m/39 tähtäimen säädöt

Ukkopekka

Luodit menee n. 25 cm yli 150 m ammuttaessa sotilaskiväärillä. Takatähtäin on säädetty pienimpään eli 150m. Eikö se ole niin, että etutähtäintä siirretään osumien suuntaan ja takatähtäintä osumista pois.

Miten tässä tapauksessa, täytyykö jyvää jatkaa jollain konstilla, kun takatähtäintä ei saa enää(?) alemmas?

15

12011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ukko-pekka m39

      hahlolevyn kiinitysruuvien ja tangentin väliin pienet prikat .näin saat jonkin verran vielä säätöä alemmas .ellei konsti riitä ,ota jyvä irti ja hitsaa parin/kolmen millin korkuinen heppi jyvän päähän ja viilaa muotoonsa . sitten vain radalle ja jos kasa vie nyt alle niin pikku hiljaa viilaamalla jyvää matalammaksi ja koelaukauksia suorittamalla oikea korkeus jyvälle kyllä löytyy.varikoilta löytyy vielä myös eri korkuisia jyviä mutta ovat matalampaa sorttia, kun korkeammat jyvät on samoista syistä kuin sinulla ostettu ajat sitten harrastajien kivääreihin .

      • Ukkopekka

        Kiitoksia vihjeestä. Etutähtäimessä on luku 80, joka lienee jonkinsortin korkeus. Tuota prikkajuttua en ole vielä kokeillut. Täytyypä testata.


    • hapa

      Kun osumat menee Sotilaskiväärillä M39 yli tuon verran, niin se korjataan siten, että tilaat siihen korkeamman jyvän (älä hitsaile lisää itse tulee susi.)!! En nyt muista miltä asevarikolta niitä saisi parhaiten,mutta niitä saa varmasti.Korkeus on stanssattu jyvään.Jyvän sivusäätö tapahtuu toista puolta löysäämällä ja vastaavasti toista kiristämällä...muista käyttää hyvänlaatuista meisseliä.

      Älä kajoa takatähtäimen säätöihin,koska se on juuri tuossa 150m:n asennossa oikein.

      Etutähtaimen säätö taas toimii siten,että jos vaikka osumat on liikaa vasemmalla,niin jyvää siirretään myös vasemalle (vähän)0,5mm siten osumat siirtyy oikealle. Kannatta M39:ssä pelata vain sen etujyvän kanssa,koska se usimmiten riittää 100-300 metrin ammunnoissa.

      Yleensä kun puhutaan ns. rautatähtäimien säädöistä,niin kun hankitaan korkeampi jyvä...osumat laskee ja päinvastoin ja jos on hahlossa sivusäätö,mitä ei ole M39:ssä, niin hahloa siirretään aina sinnepäin minne halutaan osumien siirtyvän,jos ei ole sivusäätöä jyvässä.

      Sellaisissa jossa jyvä on kiinteä,niin hahloa laskemalla saadaan osumat laskemaan ja päinvastoin.

    • Anonyymi

      M39 kiväärin etujyvä on vaihdettava. Aseteknossa näkyi olevan vaihdettavia jyviä.

      • Anonyymi

        Hyvä ihminen juttuhan 0n vuodelta 2006!

        Luuletko ihan oikeasti, että se on vielä ajankohtaista?


      • Anonyymi

        Luodin paino 12-13g.Lähtönopeus n720-730ms osuu.Ylijäämä patruunoiden kevyempi luoti,suurempi nopeus,suorempi lentorata ,osumat ylempänä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ihminen juttuhan 0n vuodelta 2006!

        Luuletko ihan oikeasti, että se on vielä ajankohtaista?

        Kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä

        Kysyjälle vai kenelle muulle? Kukaan muu ei asiaa käsittääkseni ole tiedustellut ja vuoden 2006 kysyjä tuskin enään on linjoilla.

        Lisäksi mahtaako Vottoseltakaan löytyä tarvittavan korkeaa jyvää. Matalia on kyllä vaikka kuinka paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyjälle vai kenelle muulle? Kukaan muu ei asiaa käsittääkseni ole tiedustellut ja vuoden 2006 kysyjä tuskin enään on linjoilla.

        Lisäksi mahtaako Vottoseltakaan löytyä tarvittavan korkeaa jyvää. Matalia on kyllä vaikka kuinka paljon.

        Taisi olla verkkokauppa Sotavaruste, kun aikoinaan omaani tilasin jyvän alle korotuspalan ratkaisemaan samaa puutetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla verkkokauppa Sotavaruste, kun aikoinaan omaani tilasin jyvän alle korotuspalan ratkaisemaan samaa puutetta.

        Jatketaan vielä, ase oli Mosin-Nagant ja etutähtäin ei ole ruuveilla säädettävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatketaan vielä, ase oli Mosin-Nagant ja etutähtäin ei ole ruuveilla säädettävä.

        ÖÖÖ...mosinin malleja ovat m1891, m1938, m1944, m07, m91/30,m91-24,M27,m28, m28-30,m39,m28-66, m28-76, m85 nyt mutamia mainitakseni. Mikähän kivääri sinulla on, sillä osan etutähtäintä ei voi mitenkään säätää ja joissaikin on jopa diopteri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ÖÖÖ...mosinin malleja ovat m1891, m1938, m1944, m07, m91/30,m91-24,M27,m28, m28-30,m39,m28-66, m28-76, m85 nyt mutamia mainitakseni. Mikähän kivääri sinulla on, sillä osan etutähtäintä ei voi mitenkään säätää ja joissaikin on jopa diopteri.

        1891 osista koottu ilmeisestikin, etutähtäimen sivusiirrot naputtamalla vasara/tuurnalla lohenpyrstöurassa olevaa jyvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1891 osista koottu ilmeisestikin, etutähtäimen sivusiirrot naputtamalla vasara/tuurnalla lohenpyrstöurassa olevaa jyvää.

        Niin että miten m1891 etutähtäimen säätö liittyy kysyttyyn m39 säätöön? Jyvät eivät ole edes vaihtokelpoisia keskenään.


    • Anonyymi00014

      Mistä löytyy Kivääri M39 eli Ukko-Pekan tähtäimien asetus kiekon käyttöohje. Voisiko sitä käyttää ongemassasi. Minulla on ko. kiekko, mutta ohje puuttuu.

      • Anonyymi00015

        Kiekkoa ei voi käyttää kyseiseen ongelmaan, koska etujäyvä oli liian matala. Toisaalta kysyjä on jo varmaankin ratkaissut ongalman taikka myynyt aseen pois, koska kysymyksestä on jo 20 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      123
      1162
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1028
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      97
      852
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      112
      808
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      262
      703
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      675
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      17
      647
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      41
      584
    9. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      569
    10. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      535
    Aihe