Olin ajatellut siirtyä käyttämään Ubuntua tämän 98se.n jälkeen koska se oli helpon tutuinen ainakin kaikkien muiden ohjelmien paitsi Open Officen osalta. Olen vuosia tehnyt taulukoita Excelissä (oikeastaan ainoa homma Windowsissa) ja kun ensimmäisen sellaisen aukaisin Openissa niin se kesti ehkä liian kauan ja kun lopulta aukesi niin kuva oli kammottavan näköinen koska kaikki solujen ääriviivt paistoivat pohjavärien läpi, varsinainen tilkkutäkki. Taulukoita on satoja ja jos kaikki pitäisi alkaa korjaamaan yksitellen niin Linuxin käyttö loppuu. Miksi se ei auennut samannäköisenä kuin alkuperäinen? Kaavojen erilaisuuteen olin kyllä varautunut mutta ulkonäkö
Excel ja Ubuntu
12
771
Vastaukset
- Koti-Guru
Excelin tiedostomuoto on Microsoftin liikesalaisuus eikä sen määrityksiä anneta julki. Se tietysti hankaloittaa muuntimien tekoa mikä on tarkoituskin.
- "Aamureppuko"
OpenOfficessa mahdollista saada vanhempia/kevyempiä versioita tuon Ubuntussa olevan tilalle
- Koti-Guru
"Aamureppuko" kirjoitti:
OpenOfficessa mahdollista saada vanhempia/kevyempiä versioita tuon Ubuntussa olevan tilalle
Vanhat versiot ovat yhtä kankeita möhköfantteja. Kannattaa kokeilla joitain muuta kevyempää taulukkolaskentaohjelmaa. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin gnumeric ja kspread. Niiden Exelinlukutaitoa en tiedä.
Sinulla on ilmeisesti vanha kone ja itse Ubuntukin on raskas pyöritettävä Gnomen työpöydällä. Tilannetta saattaisi auttaa vaihtamalla tilalle jokin keveämpi. Vaikka xfce. - "Aamureppuko"
Koti-Guru kirjoitti:
Vanhat versiot ovat yhtä kankeita möhköfantteja. Kannattaa kokeilla joitain muuta kevyempää taulukkolaskentaohjelmaa. Äkkiseltään tulee mieleen ainakin gnumeric ja kspread. Niiden Exelinlukutaitoa en tiedä.
Sinulla on ilmeisesti vanha kone ja itse Ubuntukin on raskas pyöritettävä Gnomen työpöydällä. Tilannetta saattaisi auttaa vaihtamalla tilalle jokin keveämpi. Vaikka xfce.tiedä onko tää niin vanhakaan, Xp.in tässä pörräs aikansa mutta ei kiinnostanu, haisi enemmänkin mikin vakoiluohjelmalta
Emolevy 06/26/2002-VT8366A-A7V266-C
AMD Duron 1211 MHz
DDR RAM 512 MB - 266 MHz
Kiitti kuitenkin - Koti-Guru
"Aamureppuko" kirjoitti:
tiedä onko tää niin vanhakaan, Xp.in tässä pörräs aikansa mutta ei kiinnostanu, haisi enemmänkin mikin vakoiluohjelmalta
AMD Duron 1211 MHz
DDR RAM 512 MB - 266 MHz
Kiitti kuitenkinArvelin koneesi olevan vanhempi kun siirryit susikasista Ubuntuun ja valitit hitautta. Minulla on hieman hitaampi värkki ja siinä Debian. Nopeutta tuntuu olevan aivan riittävästi vielä muutamaksi vuodeksi.
- "Aamureppuko"
Koti-Guru kirjoitti:
Arvelin koneesi olevan vanhempi kun siirryit susikasista Ubuntuun ja valitit hitautta. Minulla on hieman hitaampi värkki ja siinä Debian. Nopeutta tuntuu olevan aivan riittävästi vielä muutamaksi vuodeksi.
Ubuntun toiminnassa ole mitään propleemia tuo OpenOffice vaan on sellainen "pölökky", mutta sen takia en ala konetta paranteleen ihan helpolla. Olisi kätevää jos noiden Office pakettien mukan saisi valita mitä siitä tarvii, oli ne sitten käyttiksen mukana tulleena tai erikseen asennettuna. Niiden erikseen asennettavien asennustoiminnoista koska en ole Linuxeilla vielä muuta kuin kokeillut niitä, Suse ja Ubuntu on pelanneet ihan kivasti mutta tuo Office
- Koti-Guru
"Aamureppuko" kirjoitti:
Ubuntun toiminnassa ole mitään propleemia tuo OpenOffice vaan on sellainen "pölökky", mutta sen takia en ala konetta paranteleen ihan helpolla. Olisi kätevää jos noiden Office pakettien mukan saisi valita mitä siitä tarvii, oli ne sitten käyttiksen mukana tulleena tai erikseen asennettuna. Niiden erikseen asennettavien asennustoiminnoista koska en ole Linuxeilla vielä muuta kuin kokeillut niitä, Suse ja Ubuntu on pelanneet ihan kivasti mutta tuo Office
Olen nähnyt sellaisenkin väitteen että Openoffice nopeutuu kun kieltää sitä käyttämästä Javaa. En ole keinoa kokeillut.
- paikkansa
Koti-Guru kirjoitti:
Olen nähnyt sellaisenkin väitteen että Openoffice nopeutuu kun kieltää sitä käyttämästä Javaa. En ole keinoa kokeillut.
vanhassa koneessa eron huomasi selkeästi kun disabloi javan, niin oo alkoi käynnistymään melkein siedettävällä nopeudella.
- ei niin hirmuisesti
"Aamureppuko" kirjoitti:
tiedä onko tää niin vanhakaan, Xp.in tässä pörräs aikansa mutta ei kiinnostanu, haisi enemmänkin mikin vakoiluohjelmalta
AMD Duron 1211 MHz
DDR RAM 512 MB - 266 MHz
Kiitti kuitenkin"AMD Duron 1211 MHz
DDR RAM 512 MB - 266 MHz "
Ei tuo nyt aivan hakea raketti ole. Tiedät sen itsekin.
OpenOffice on raskas kokonaisuus. Erona Windowssin Officeen on pitkälti se, että Windows lataa jo osan Office-pakettiaan valmiiksi käyttöjärjestelmän käynnistyessä. Tätä ei tietenkään Linux tee (ainakaan oletuksena).
- kookaaa
Näin äkikseltään apua koittaa vaikka tuosta.
http://www.codeweavers.com/products/cxoffice/
Siinä oli ilmainen trial versio. Jos homma toimii, niin ei se kovin kalliskaan ole. Ja mikä ei estä asentamasta aina uudeleen. - miksuh.
Hmm OpenOffice ei ilmeisesti jostain syystä tajua niihin sun tiedostoihin tallennettua tietoa solujen ääriviivaasetukseista..
Jos nyt oletetaan, että OpenOfficen mielestä niissä tiedostoissa ei ole lainkaan tietoa siitä miten solujen ääriviivat pitäs näyttää, niin tää voi auttaa. Muussa tapayksessa tuskin.
Sä voit koettaa muuttaa Openofficen taulukkolaskennan oletusasetuksia, niin että solujen ääriviivoja ei näytetä. Avaa OpenOfficen taulukkolaskenta, mutta älä vielä avaa mitään dokumenttia. Mene OpenOfficen asetuksiin, eli valikoista: Tools->Options.
Valitse avautuvan ikkunan vasemmasta reunasta OpenOffice.org Calc, valitse sen alta kohta view.
Nyt ikkunan oikeanpuoleisessa osiossa pitäs olla näkymään vaikuttavia asetuksia. Yläreunassa on kohta Grid lines, ota siitä ruksi pois. Sulje asetusikkuna painamalla ikkunan alareunan ok-nappia. Nyt solujen ääriviivat pitäs olla piilossa.
Ennenkun mennään pidemmälle, niin koetapa nyt avata joku niistä excelillä luoduista taulukoistasi. Näkyykö ne nyt oikein?- miksuh.
Tohon asetusten säätämiseen liittyen..
Openofficen kanssa kannattaa muuten hyödyntää templateja. Niitä voi itse tehdä helposti. Itseasiassa OpenOfficessa on yksi piirre joka voi todella ärsyttää jos ei tiedä että sen voi välttää templatejen avulla.
Jos esim haluat muuttaa tota solujen ääriviiva asetusta, niin sen muuttaminen tuolta tools-valikosta muuttaa aina myös OpenOfficen oletusasetuksia, ei vain dokumentin asetuksia. Toi on todella rasittavaa, jos haluaa, että uusi dokumntti luodaan aina samoilla asetuksilla.
Onneksi ton ongelman voi kiertää helposti luomalla oletustemplaten, jota käytetään aina pohjana uutta dokumenttia luotaessa. Templatejen käyttö on muutenkin hyvä idea, koska niiden avvulla oi luoda useita pohjia dokuille. Templatet toimii OpenOfficessa mainiosti. Nin ja oletustemplaten voi asettaa erikseen tekstidokumenteille, taulukoille jne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h562950Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062731Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv382441- 332359
Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501928Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151559- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1051235- 1771203
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731060