ja tostesi että ope raivoaa hänelle. Kysyin miksi.
Yksi tehtävä tekemättä. Minä turhautuneena tivasin miksi vaikka tiesin syyn. Lopulta tuumasin että raivoa selitys takaisin jos opekin raivoaa..........
Lapseni lähti
41
2731
Vastaukset
- abc-kana
Tyhmämpä neuvon lapsellesi annoit. Läksyjä annetaan jotta ne tehtäisiin. Jos ei tehdä, täytyy tulla joku seuraamus, muuten ei kukaan tee läksyjä. Ja jo sanakäänne "ope raivoo kun mulla on yks tehtävä tekemättä" paljastaa lapsenomaisen ajattelutavan. Ope ei varmasti raivoa yhdestä kerrasta, jos tehtävät on toistuvasti tekemättä, hän varmasti puuttuu asiaan jo jämäkämmin ja niin kuuluukin.
Juuri tuo että aikuinen puolustaa lapsen vääränlaisia tekemisiä on pelottavaa ja vie opettajien auktoriteettia. Sinusta on siis oikein että lapsesi jättää tehtävän tekemättä ja väärin se että opettaja puuttuu siihen? Kasva vähän.- kun noin
naivia kirjoitat.
- abc-kana
kun noin kirjoitti:
naivia kirjoitat.
vapaasti voit oikaista ne kohdat, joissa olen mielestäsi väärässä.
- on suhteellista
Lapsi saattaa sanoa "raivoamiseksi" ihan tavallista tiukkaa kysymistä, että miksi läksy on tekemättä. Kyllä tuo nyt pitäisi kenen tahansa vanhemman tajuta. "Älä huuda" tulee joskus vastaukseksi ihan tavallisella äänellä esitettyyn käskyyn tai pyyntöön.
- kyseisen opettajan
tiedetään raivoavan ihan pienestäkin asiasta. Ei ole vain tyttäreni mielipide. Mitä tulee tehtävään niin ei ole toistuva asia kiittettävältä ja tunnolliselta lapselta. Eihän hän olisi sitä minulle sanonut jos kyse olisi piittaamattomuudesta.
Nyt teille sanoisin käyttäkää älyä tekstiä lukiessanne myös sen ymmärtämiseen.
Meillä sana raivoaminen tarkoittaa huutamista ja sättimistä............. joten tosiaan suhteellista.
Kyseinen opettaja vertaa oppilaitaan toisinaan invaliideihin ja cp-vammaisiksi joten mielestäni annoin todella hyvän neuvon tyttärelleni, jospa havahtuisi opettajakin. Niin metsä vastaa kuin huudetaan! Ei sellaiselle opettajalle tarvitse kumartaa ja nöyristellä.
Mietinkin kyseisen opettajan arvostelukykyä numeroiden antamisessakin. Tosiaan, erittäin hyvä malli lapselleni auktoriteettihenkilöstä, huh, huh. - viestissä
kyseisen opettajan kirjoitti:
tiedetään raivoavan ihan pienestäkin asiasta. Ei ole vain tyttäreni mielipide. Mitä tulee tehtävään niin ei ole toistuva asia kiittettävältä ja tunnolliselta lapselta. Eihän hän olisi sitä minulle sanonut jos kyse olisi piittaamattomuudesta.
Nyt teille sanoisin käyttäkää älyä tekstiä lukiessanne myös sen ymmärtämiseen.
Meillä sana raivoaminen tarkoittaa huutamista ja sättimistä............. joten tosiaan suhteellista.
Kyseinen opettaja vertaa oppilaitaan toisinaan invaliideihin ja cp-vammaisiksi joten mielestäni annoin todella hyvän neuvon tyttärelleni, jospa havahtuisi opettajakin. Niin metsä vastaa kuin huudetaan! Ei sellaiselle opettajalle tarvitse kumartaa ja nöyristellä.
Mietinkin kyseisen opettajan arvostelukykyä numeroiden antamisessakin. Tosiaan, erittäin hyvä malli lapselleni auktoriteettihenkilöstä, huh, huh.Olisi helpompi vastata, jos alkuperäisessä viestissä olisi tällaiset asiat, ei niitä voi arvata vaikka olisi älykkyysosamäärä 200. Kai tuohon on sitten jo puututtu muutenkin?
- jjj
Ainakin meillä kaikenlainen moittiminen on lasten mielestä "huutamista" ja "raivoamista", vaikka se tapahtuisi ihan normaalilla rauhallisella puheäänellä.
- jjj
kyseisen opettajan kirjoitti:
tiedetään raivoavan ihan pienestäkin asiasta. Ei ole vain tyttäreni mielipide. Mitä tulee tehtävään niin ei ole toistuva asia kiittettävältä ja tunnolliselta lapselta. Eihän hän olisi sitä minulle sanonut jos kyse olisi piittaamattomuudesta.
Nyt teille sanoisin käyttäkää älyä tekstiä lukiessanne myös sen ymmärtämiseen.
Meillä sana raivoaminen tarkoittaa huutamista ja sättimistä............. joten tosiaan suhteellista.
Kyseinen opettaja vertaa oppilaitaan toisinaan invaliideihin ja cp-vammaisiksi joten mielestäni annoin todella hyvän neuvon tyttärelleni, jospa havahtuisi opettajakin. Niin metsä vastaa kuin huudetaan! Ei sellaiselle opettajalle tarvitse kumartaa ja nöyristellä.
Mietinkin kyseisen opettajan arvostelukykyä numeroiden antamisessakin. Tosiaan, erittäin hyvä malli lapselleni auktoriteettihenkilöstä, huh, huh.Noiden asioiden älyäminen olisi kyllä vaatinut melko valistuneen arvauksen...
- tulkkausapua
ope sanoo: Kuule läksyt pitäisi tehdä jotta voit kotona vielä kerrata koulussa opitut asiat. Etkö löytänyt tehtävää vai etkö muistanut katsoa reppuusi?
oppilas kertoo kotona: hitsi ku unohtui yx tehtävä ja ope raivos ihan tajuttomasti. Tosi epäreiluu...- tosiaan noin
naivi vai onko maailmasi tynnyrissä oloa?
- ihan totta!
Lapset kertovat asiat "omaksi hyväkseen" ja jos me vanhemmat sokeasti uskomme kaiken, totuus hukkuu monesti. JOs joku askarruttaa mieltä, aikuisten välinen asiallinen keskustelu on varmaan kaikkein järkevin tapa selvittää ongelmat.
- mutta
ihan totta! kirjoitti:
Lapset kertovat asiat "omaksi hyväkseen" ja jos me vanhemmat sokeasti uskomme kaiken, totuus hukkuu monesti. JOs joku askarruttaa mieltä, aikuisten välinen asiallinen keskustelu on varmaan kaikkein järkevin tapa selvittää ongelmat.
juuri niillä naiveilla ja tynnyreissä kasvaneilla...
- x-ray : )
tosiaan noin kirjoitti:
naivi vai onko maailmasi tynnyrissä oloa?
Haluaisinpa olla katossa kärpäsenä katselemassa, kun lapsesi vedättää sinua mennen tullen... Tai itse asiassa, ehken sittenkään haluaisi. Saattaisi olla karmivaa katseltavaa.
- eikä liioitella
ja läksyt ovat tekemistä varten. Ihan totta on, että opettaja ei osoita kovin kypsää ja oikeudenmukaista mallia lapsille raivoamalla, mutta kyllä jämäkkä pitää olla tarvittaessa. Tiedän yhden opettajan, joka kuulostaa aivan tuolta mainitsemaltasi opettajalta, ja tosiaan toivon, että heitä ei ole paljon. Onko kyseessä iso vai pieni koulu? Asiaan voisi olla helpompi puuttua, jos on pieni koulu, tai tiedä häntä. Mutta totta on, että lapsetkin ovat nykyaikana yhä tunnekylmempiä, eikä kaunis puhe välttämättä aina tehoa.
- ehdotuksesi
Olen itse alaluokkien opettaja ja kamppailen päivittäin näiden unohtelijoiden kanssa. Läksyt tekemättä, kirjat hukassa, jumppavaatteet kotona, kyniä ja kumeja ei löydy kun pitäisi alkaa kirjoitella. Kun tämä toistuu uudestaan ja uudestaansamojen oppilaiden kohdalla, he alkavat itse estää itseään oppimasta muiden lailla. Porukan ulkopuolelle jääminen on kova kolaus lapsen itsetunnolle, ei siinä ole kysymys opettajasta. Nyt kun kiukkusi on jo ehkä hiukan haihtunut, haluaisin kuulla mielipiteesi siitä, että millä tavalla haluat tämän ongelman koulussa hoidettavan. Vaikka vahvasti epäilen, etten vastinettasi koskaan tule saamaan, sillä tämä huolimattomuus/välinpitämättömyys/muistamattomuusongelma on niin valtaisa, ettei siihen taida enää olla positiivista ratkaisua. Jos opetat lastasi paremmin huolehtimaan läksyistään, sen open ei tarvitse raivota. Miten olis tämmöinen strategia? Kyllä minuakin kiukuttaa semmoinen tenava, joka varta vasten jättää läksyt tekemättä, ei opettele asioita, ja on sitten pieleen menneen kokeen jälkeen kärttämässä tukiopetusta.
- jos ope
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........ - aineenopettajista en tiedä
jos ope kirjoitti:
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........Lastentarhan- ja luokanopettajaksi opiskelevilla on soveltuvuustestit, aineenopettajista en tiedä muuta kuin, että ainakaan kaikissa aineissa ei ole soveltuvuustestejä.
- toki
aineenopettajista en tiedä kirjoitti:
Lastentarhan- ja luokanopettajaksi opiskelevilla on soveltuvuustestit, aineenopettajista en tiedä muuta kuin, että ainakaan kaikissa aineissa ei ole soveltuvuustestejä.
Aineenopettajat opiskelevat ensin 3-4 vuotta omaa ainettaan (matematiikkaa, kieliä yms). Sen jälkeen opettajiksi haluavilla on PÄÄSY- JA SOVELTUVUUSKOKEET. Jos läpäisee, pääsee opettajansuuntautumisvaihtoehtoon johon sisältyy kasvatustieteellisiä ja didaktisia opintoja sekä opetusharjoittelut. Jos ei pääse, jatkaa aineopintojen parissa ja suuntautuu johonkin muuhun ammattiin.
- heikura
jos ope kirjoitti:
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........että MINUN kullanmurulleni pitäisi omistaa vaikkapa koko välitunti, että oikein KESKUSTELTAISIIN millaisia erityistilanteita hänellä mahdollisesti on ollut. Ja jos tehtävät on järestään tekemättä niin KESKUSTELLAAN iltakaudet vanhempien kanssa näistä erityistilanteista...?
Menkää vanhemmat itseenne älkääkä aina uskoko lastenne puheita. Lapsi voi todellakin tarkoittaa raivoamisella tavallista puhuttelua, neuvomista tai käskyä.He kertovat monesti vahvasti värittäen omaa totuuttaan, välillä itsekin uskoen sanomaansa.Varsinkin vanhemmille, jotka varauksetta uskovat lapsensa sanaan saatetaan puhua täydellistä palturia! - why?
jos ope kirjoitti:
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........niitä loppuunpalaneita ja väsyneitä opettajia on? Eikös se open homma olekaan helppoa puolipäivätyötä hyvinkasvatetuiden ja mallikelpoisten kultamussukoitten kanssa?
Maalaisjärjellä ajatellen harva ope väsyy sellaisten lasten kannsa, jolla perusasiat käyttäytymisestä on opetettu jo kotona! - puhuttu on todella
jos ope kirjoitti:
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........Juteltu ja kyselty ja sympatiaa annettu ja yhteisiä sopimuksia tehty että kirjat, vihkot tai edes kynät ja kumit olisi koulussa mukana. Mutta kun ei. Haluaisin niin olla kärpäsenä katossa seuraamassa MITÄ näitten oppilaiden kotona touhutaan! Vanhemmat rakkaat, kysymys ei ole open hermoista, vaan siitä ettei lapsi opi mitään, jos tavarat ja työvälineet puuttuvat kerta toisensa jälkeen. Onko tosiaan niin, etteivät vanhemmat osaa katsoa lapsen lukujärjestyksestä, mitä oppiaineita seuraavana päivänä on ja tsekata, että lukukirja ja matikankirja ynnä vihkot ja penaali ja jumppavaatteet on messissä. Ja vielä reppu oven viereen, että saa lennossa mukaan...
- OKL-opiskelija
jos ope kirjoitti:
tosiaan puhuttelisi oppilasta kahden ja selvittäisi syyn tekemättä jättämiseen tehtävässä joka ei ole unohtunut vaan siihen liitty tietty syy.
Mutta kuten useimat oppilaiden vanhemmat tietävät että kun luokassa on tosiaan monta unohtelijaa ja piittaamatonta oppilasta niin reagointi voi opettajalla olla jokaisen kohdalla sama. Kiireydeltään opettaja asennoituu jokaiseen oppilaaseen samoin.
Kyseinen opettaja ei välitä syistä. Vertaa eri luokkia keskenään kun aineopettaja on.
Piittaamaton oppilas ei olisi huolissaan opettajan reagoinnista koska se miten opettaja reagoi olisi oppilaalle yhtä merkityksetöntä kuin tehtävän tekeminen.
Kysyisinkin, tehdäänkö opettajiksi pyrkiville persoonallisuus- ja soveltuvuustestejä ennen kuin alkavat lukea opettajiksi?
Ymmärrän että opettajilla on resulssit niukat ja ovat puun ja kuoren välissä hoitaessaan virkaansa.
Kuitenkin tosi on että loppuun palaneita opettajia alkaa olla mitä enemissä määrin. Se ei voi olla heijastumatta opetustyöhön sekä suhtautumiseen oppilaisiin.
Oppilaat ovat yksilöitä ja se ei valitettavasti aina tule huomioitua. Joten opettajille neuvoksi! Keskustele oppilaan kanssa ja havannoi onko unohdukset liittyneet tiettyihin tehtäviin tai aineisiin jos oppilas suoriutuu muuten kiitettävällä tasolla koulusta. Jos ensimmäisellä puhuttelulla ei onnistu niin yrittää täytyy toistamiseen. Sitten vanhempiin yhteys mieluummin kuin lappu joka pitää allekirjoittaa.
Myös näistä teksteistä edellä niin kyllä huomaa ihmisten asennoituminen asiaan. Nähdään oppilas tietyssä muotissa. Enkä ihmettele silloin miksi jotkut oppilaat ovat piittaamattomia. Ovathan he "teilattu# suoralta kädeltä........Ihan hieno oivallus mutta luuletko että opettaja ei ole noita "keinoja" tiennyt jo opiskeluista lähtien?
Uuh, ärsyttää kun tuollaisia itsestäänselvyyksiä tullaan neuvomaan opettajille niinkuin suurinakin oivalluksina.
Se,että lapsi unohtelee aina ja ikuisesti tavaroita voi toki ärsyttää opettajaa ja luokan muita lapsia, mutta kaikkein suurin vahinko siinä tulee lapselle, joka alkaa ennen pitkää huomaamaan muiden olevan etevämpiä ja osaavampia ja saavan kiitosta vaikka huolellisuudesta. Konkreettisesti esim. liikunnan tunnilla lapselle voi olla noloa liikkua koulun sisäliikuntakamppeissa tai kalsareissa. Lapsella itselläänkin on parempi olo kun ei erotu joukosta tuollaisen takia.
Teet lapsellesi karhunpalveluksen kannustamalla huolimattomuuteen. Ei tarvitse tosiaankaan olla mikään perfektionisti ja joskus kaikilla unohtuu tavaroita, mutta jos lapsesi unohtaa melkein joka kerta jotain, puutu asiaan - lapsesi vuoksi.
- Tiina1
Minun oppilaaltani oli kirja kotona ja sanoi minulle, että nyt äiti raivoaa minulle. Ja tämä on tapahtunut monta kertaa! Pitäisikö ottaa yhteyttä lastensuojeluun?
- opetustyöläinen
Juuh, ja jälki-istuntolappua/koetta/todistusta jne. ei uskalla viedä kotiin, koska "meikäläiset raivoo ja antaa selkään"...
- turhautunut ope
opetustyöläinen kirjoitti:
Juuh, ja jälki-istuntolappua/koetta/todistusta jne. ei uskalla viedä kotiin, koska "meikäläiset raivoo ja antaa selkään"...
Pieni kooste sarjastamme vanhempien kootut palautteet opelle, joka ottaa yhteyttä kotiväkeen oppilaan jatkuvan unohtelun ja huolimattomuuden takia: 1) No ei kai tuo nyt niin kauheaa ole nykymaailmassa? 2) No minä itse olen samanlainen. Viimeksi hukkasin herätyskelloni! 3)Voisitko ope vähän huolehtia että lapseni merkkaa läksyt, anna hänelle joku kirjanmerkki että tiedämme missä kohdassa on läksy, tarkasta että hän panee kirjan laukkuunsa, voisiko joku merkata vielä erikseen päivän läksyt reissuvihkoon. 4)En kai minä sille mitään voi että lasta ei koulussa motivoida tekemään läksyjä. 5) Valittakaa iltapäiväkerhon pitäjille, heidän pitää huolehtia koululaisten tehtävistä. Minä en jaksa työpäivän jälkeen. 6)Kyllä minä joka päivä kysyn että onko läksyjä. Minkäs mahdat kun lapsi aina sanoo ettei tullut mitään... 7) No tehkää ne sitten koulun jälkeen jälkkärissä, jos se sulle on niin tärkee juttu. 8) No kato kun pitää mennä treeneihin ja musiikkiopistoon ja kuvataidekouluun. Välillä ne läksyt vaan unohtuu. Etkö itse ikinä muka unohda mitään? Voisin jatkaa listaa vaikka kuinka pitkälle. Ja tässä ei ole edes niitä sekopäitten vastauksia mukana. Repikää tästä.
- tämä selitys
turhautunut ope kirjoitti:
Pieni kooste sarjastamme vanhempien kootut palautteet opelle, joka ottaa yhteyttä kotiväkeen oppilaan jatkuvan unohtelun ja huolimattomuuden takia: 1) No ei kai tuo nyt niin kauheaa ole nykymaailmassa? 2) No minä itse olen samanlainen. Viimeksi hukkasin herätyskelloni! 3)Voisitko ope vähän huolehtia että lapseni merkkaa läksyt, anna hänelle joku kirjanmerkki että tiedämme missä kohdassa on läksy, tarkasta että hän panee kirjan laukkuunsa, voisiko joku merkata vielä erikseen päivän läksyt reissuvihkoon. 4)En kai minä sille mitään voi että lasta ei koulussa motivoida tekemään läksyjä. 5) Valittakaa iltapäiväkerhon pitäjille, heidän pitää huolehtia koululaisten tehtävistä. Minä en jaksa työpäivän jälkeen. 6)Kyllä minä joka päivä kysyn että onko läksyjä. Minkäs mahdat kun lapsi aina sanoo ettei tullut mitään... 7) No tehkää ne sitten koulun jälkeen jälkkärissä, jos se sulle on niin tärkee juttu. 8) No kato kun pitää mennä treeneihin ja musiikkiopistoon ja kuvataidekouluun. Välillä ne läksyt vaan unohtuu. Etkö itse ikinä muka unohda mitään? Voisin jatkaa listaa vaikka kuinka pitkälle. Ja tässä ei ole edes niitä sekopäitten vastauksia mukana. Repikää tästä.
lapsellani on varmaan ADHD tai keskittymisvaikeus. Eihän häneltä voikaan odottaa selviytymistä normaalissa luokassa, hän tarvitsisi avustajan huolehtimaan asioistaan. Hänen lyhytaikainen muistinsa on huonosti kehittynyt.
- reppanaa!
Jos olet sitä mieltä, että ope ei saisi raivota tekemättömistä kotitehtävistä, odotas kun mukulasi menee töihin ja joutuu kohtaamaan pomonsa jätettyään hommat hoitamatta! Missä lapsi ylipäänsä voi oppia vastuuntuntoa ja tehtävistä huolehtimista, ellei koulussa hoitamalla läksynsä ja muut tehtävänsä niin hyvin kuin taitaa ja osaa. Siitä hän saa aikanaan todistuksen joka antaa suuntaa hänen kyvyistään selviytyä erilaisista haasteista. Hatunnosto ponteville opettajille, jotka jaksavat vaatia kunnon työmoraalia lapsilta.
- opetusalan
ihmiset kirjoittavat tuolla asenteella niin pitäisikö jo ottaa lapsi pois koulusta..............
Teksteistä ilmenne se asenne jo hyvin pitkälle ja ajatuksen kulku. Siis yksilöllisiä tapauksia ei ole. huh, huh.
Nyt ei ollut tarkoitus mollata koko opettjakuntaa vaan tuoda yksi esimerkki jossa opettaja on todella ala-arvoinen käytökseltään. Aika karmaisevaa myöskin se että lapsen, nuoren puhetta pitäisi epäillä joka kerta. Enpä ihmettele sitten käytösongelmia jos lapsi ja nuori joutuu kärsimään luottamuspulasta. Varsinkin jos tietää 120% mistä kyse. Otan osaa lasten ja nuorten puolesta joilla ei ole mahdollisuutta tuoda itseään esille näiden asenteiden takia.- mutta herää
todellisuuteen,
näkyy kauas, että idealismisi ei vastaa todellisuutta.
Yksikin päivä luokassa voisi avata silmiäsi ! - abc-kana
Minä ainakin kirjoitin tuosta suodattimesta lapsen versioita kunneltaessa. Olen sitä mieltä 15 vuoden opettajakokemuksella ja ala-asteikäisten muksujen äitinä että ihan yleistä se on että lapset puhuvat kaunistellusti, seuraamuksilta välttyäkseen. (Omani tekevät tätä vähän väliä). Eli jos tuntuu kovin kummalliselta tuo aikuisen reaktio niin silloin voisi käyttää sitä maalaisjärkeä ja pohtia lapsen kertomuksen totuusarvoa. Eikä tämä tarkoita sitä, että aina lapsi valehtelisi ja aina pitäisi lapsen kertomuksia epäillä. Oma järkikulta varmaan kantaa aika pitkälle.
Ja yksilöllisyys - hmm.. - kannatettavaa, mutta joissakin kohdissa todella vaikeaa toteuttaa. Mieti tilannetta, jossa kaksi täysin erilaista lasta tekevät saman "rikkeen", toisella vaikka diagnostisoitu käytöshäiriö ja toinen "tavallinen" häiritsijä. Samasta rikkeestä sama rangaistus vai yksilöllinen rangaistus? Minä kannatan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, muuten tulee siitäkin asiasta vanhemmat ja oppilastoverit silmille. - mitä mitä mitä
abc-kana kirjoitti:
Minä ainakin kirjoitin tuosta suodattimesta lapsen versioita kunneltaessa. Olen sitä mieltä 15 vuoden opettajakokemuksella ja ala-asteikäisten muksujen äitinä että ihan yleistä se on että lapset puhuvat kaunistellusti, seuraamuksilta välttyäkseen. (Omani tekevät tätä vähän väliä). Eli jos tuntuu kovin kummalliselta tuo aikuisen reaktio niin silloin voisi käyttää sitä maalaisjärkeä ja pohtia lapsen kertomuksen totuusarvoa. Eikä tämä tarkoita sitä, että aina lapsi valehtelisi ja aina pitäisi lapsen kertomuksia epäillä. Oma järkikulta varmaan kantaa aika pitkälle.
Ja yksilöllisyys - hmm.. - kannatettavaa, mutta joissakin kohdissa todella vaikeaa toteuttaa. Mieti tilannetta, jossa kaksi täysin erilaista lasta tekevät saman "rikkeen", toisella vaikka diagnostisoitu käytöshäiriö ja toinen "tavallinen" häiritsijä. Samasta rikkeestä sama rangaistus vai yksilöllinen rangaistus? Minä kannatan tuota ensimmäistä vaihtoehtoa, muuten tulee siitäkin asiasta vanhemmat ja oppilastoverit silmille.Koulun yksi funktio on vähän niinkuin kasvattaa ja opettaa lapsista yhteiskunnan toimivia jäseniä. Jotta homma täällä koulujen ulkopuolella toimii, pitää työt ja tehtävät tehdä loppuun asti ja huolehtia, että kaikki oleellinen on muistettu. Jos lapsille koulun toimesta viestitetään, että ei se nyt niin kamalaa ole jos kotitehtävät on tekemättä, pääasia että sulla on kivaa eikä tule paha mieli mistään, millainen aikuinen sukupolvi siitä sitten kasvaa? Voin kertoa; semmoinen joka ei pysy töissä, ei tule työhön ajoissa, semmoinen jolla työkalut unohtuvat milloin mihinkin ja semmoinen, jolta alkeellisinkin palvelualttius puuttuu. Minä olisin todella tyytyväinen, jos lapsillani olisi ope, joka vaikka sitten karjumalla ajaisi pentujen päähän, että annetut tehtävät hoidetaan. Piste.
- lastasi huolimattomuuteen?
mitä mitä mitä kirjoitti:
Koulun yksi funktio on vähän niinkuin kasvattaa ja opettaa lapsista yhteiskunnan toimivia jäseniä. Jotta homma täällä koulujen ulkopuolella toimii, pitää työt ja tehtävät tehdä loppuun asti ja huolehtia, että kaikki oleellinen on muistettu. Jos lapsille koulun toimesta viestitetään, että ei se nyt niin kamalaa ole jos kotitehtävät on tekemättä, pääasia että sulla on kivaa eikä tule paha mieli mistään, millainen aikuinen sukupolvi siitä sitten kasvaa? Voin kertoa; semmoinen joka ei pysy töissä, ei tule työhön ajoissa, semmoinen jolla työkalut unohtuvat milloin mihinkin ja semmoinen, jolta alkeellisinkin palvelualttius puuttuu. Minä olisin todella tyytyväinen, jos lapsillani olisi ope, joka vaikka sitten karjumalla ajaisi pentujen päähän, että annetut tehtävät hoidetaan. Piste.
Jos alkuperäinen kommentti on oikeasti totta, mitä vähän kyllä epäilen, haluaisin tältä tuohtuneelta äidiltä selityksen hänen kasvatusperiaatteilleen. Miksi haluat kasvattaa lapsestasi huolimattoman ja välinpitämättömän puolustelemalla hänen käytöstään? Jos haluat lapsesi parasta, auta häntä oppimaan tavaroista huolehtimisen jaloa taitoa. Ei ole lapselle mukava juttu, jos on luokassa se ainoa, jolla on läksyt tekemättä ja kamat hukassa. Muut saavat parempaa palautetta opettajilta, jos työt ja tehtävät on ajoissa tehty. Jos huolellisuus ja täsmällisyys on lapselle vaikea asia, on vanhempien velvollisuus opastaa ja ohjata lasta oikeille raiteille. Vai onko sinun strategiasi siinä tilanteessa se, että uskottelet lapsellesi, että ope on puolueellinen ja suosii omia lellikkejään? Mutta luulen, ettei selitystä tule, sillä äidillä ei ole aavistustakaan, mihin lasta pitää nykymaailmassa kasvattaa, jotta kovassa kilpailussa aikanaan menestyy ja pääsee hyvään työpaikkaan. Ei voi odottaa, että aina vaan silitellään päätä ja kuunnellaan loputtomia selityksiä miksi taaskaan työ ei tullut valmiiksi. Voi sinua äitiparka mitä lapsellesi teetkään!
- pesuveden mukana
lastasi huolimattomuuteen? kirjoitti:
Jos alkuperäinen kommentti on oikeasti totta, mitä vähän kyllä epäilen, haluaisin tältä tuohtuneelta äidiltä selityksen hänen kasvatusperiaatteilleen. Miksi haluat kasvattaa lapsestasi huolimattoman ja välinpitämättömän puolustelemalla hänen käytöstään? Jos haluat lapsesi parasta, auta häntä oppimaan tavaroista huolehtimisen jaloa taitoa. Ei ole lapselle mukava juttu, jos on luokassa se ainoa, jolla on läksyt tekemättä ja kamat hukassa. Muut saavat parempaa palautetta opettajilta, jos työt ja tehtävät on ajoissa tehty. Jos huolellisuus ja täsmällisyys on lapselle vaikea asia, on vanhempien velvollisuus opastaa ja ohjata lasta oikeille raiteille. Vai onko sinun strategiasi siinä tilanteessa se, että uskottelet lapsellesi, että ope on puolueellinen ja suosii omia lellikkejään? Mutta luulen, ettei selitystä tule, sillä äidillä ei ole aavistustakaan, mihin lasta pitää nykymaailmassa kasvattaa, jotta kovassa kilpailussa aikanaan menestyy ja pääsee hyvään työpaikkaan. Ei voi odottaa, että aina vaan silitellään päätä ja kuunnellaan loputtomia selityksiä miksi taaskaan työ ei tullut valmiiksi. Voi sinua äitiparka mitä lapsellesi teetkään!
Olkaa huoletta, eivät opet ole lapsenne kimpussa, jos muutaman kerran läksyt unohtuu. Mutta opettajan velvollisuus on huolehtia, ettei lapsi putoa porukan ulkopuolelle jossa uhkaa syrjäytyminen ja kielteinen asenne yhteiskuntaa kohtaan. Näiden opetusalan edustajien kommentit tässä ketjussa on ilmeisesti tahallaan haluttu ymmärtää väärin. Ei kukaan halua yksilöllisyyttä loukata, mutta lapsen yksilöllisyys kyllä hukkuu jonnekkin, jos ainoa mielikuva hänestä on tekemättömät tehtävät ja loputtomat selitykset miksi näin taas kävi. Lankoja pitkin hyökkäävä äiti ei myöskään tee lapsen tilannetta koulussa millään lailla paremmaksi. Jos lapsen tehtävät on jatkuvasti tekemättä, eikä yhteydenotto kotiin auta, pitää minun mielestäni ottaa jo yhteyttä oppilashuoltoryhmän asiantuntijoihin.
- abc-kana
mitä mitä mitä kirjoitti:
Koulun yksi funktio on vähän niinkuin kasvattaa ja opettaa lapsista yhteiskunnan toimivia jäseniä. Jotta homma täällä koulujen ulkopuolella toimii, pitää työt ja tehtävät tehdä loppuun asti ja huolehtia, että kaikki oleellinen on muistettu. Jos lapsille koulun toimesta viestitetään, että ei se nyt niin kamalaa ole jos kotitehtävät on tekemättä, pääasia että sulla on kivaa eikä tule paha mieli mistään, millainen aikuinen sukupolvi siitä sitten kasvaa? Voin kertoa; semmoinen joka ei pysy töissä, ei tule työhön ajoissa, semmoinen jolla työkalut unohtuvat milloin mihinkin ja semmoinen, jolta alkeellisinkin palvelualttius puuttuu. Minä olisin todella tyytyväinen, jos lapsillani olisi ope, joka vaikka sitten karjumalla ajaisi pentujen päähän, että annetut tehtävät hoidetaan. Piste.
Mitä voi voi tuossa kirjoituksessani oikein oli? Juurihan minä sitä tarkoitinkin että hommat on hoidettava ja samasta rikkeestä sama sanktio. Eli kun aloittaja ihmetteli open raivoamista, yritin vastata että lapsi kaunistelee tapahtumia omaksi hyväkseen. Minä olen suoraviivaisen kasvatuksen kannalla ja enkä hyväksy mielistelyä ja äärimmäisyyksiin menevää yksilöllisyyden ihannointia.
- tekisi näin
Kun Kunto seuraavan kerran itkee, että läksy on tekemättä ja ope varmaan raivoaa, Kunnon äidin pitäisi sanoa näin; voi voi, annappa reissari, niin kirjoitan opelle ja pyydän anteeksi etten ole huomannut tilannetta. Sitten illalla huolehdin, että saat kaikki tehtäväsi tehtyä loppuun asti. Tehdään myös rästitehtävät alta pois. Katsotaan sitten myös, että kaikki tavarat ovat tallessa siellä repussa. Vähitellen opit sitten itsekin huolellisemmaksi. Peruutankin illan aerobic-tunnin ja Pilateksen, että ehdin auttaa sinua. Ja jos Kunnon äiti tekee näin, voi olla varma, että unohtelut vähitellen loppuvat. Välillä kotijoukkueiden täytyy hiukan panostaa lapsen koulujuttuihin, jotta Juniori pysyy porukan mukana. Jos vanhemmat ei sitä tee, niin kuka sitten? Vai halutaanko tänne sisäoppilaitokset, joissa tiukasti huolehditaan, ettei yhtään unohdusta todellakaan tule?
- Kutosten ope
Jos kouluhommat hoidetaan hyvin, lapsi saa etuisuuksia, esim. oikeuden olla netissä jonkin aikaa.
Jos kouluhommia ei hoideta, kaikki edut pannaan jäihin. Rahaa, tavaraa tai etuja ei tipu, jos töitä ei tehdä.
Kas kummaa, näin se nimittäin menee siellä työelämässäkin.
Voiko olla näin, että ihan perusvanhemmat eivät enää tajua elämän tavallisia realiteetteja. Mihin te oikein penskojanne kasvatatte?
- liittyy negatiiviseen
toimintaan ja käyttäyttymiseen niin ymmärtäisin kyseiset ajatusmallit sekä toimintaperiaatteet.
Kun kyse ei ole kuin yksilöllisestä jutusta niin en voi muuta kuin sydän karrella katsoa ja lukea aikuisten ajatusmaailmaa.
En kasvata lapsiani laput silmillä mutta nyt kyllä olen valmis vastustaa jokaista opettajaa jolla on valmis selitys omalle toimintatavoilleen.
Minä vanhempana tiedän lapsistani kuka liioittelee ja kuka ei. Joten olen todella surullinen tästä kyynisyydestä......- ymmärsinkö oikein
Eli olet oikeasti sitä mieltä että yksilöllinen lapsesi voi jättää tehtävät tekemättä, koska se on yksilöllinen juttu jos unohtuu tehdä. Ja ettei siihen opettajan pidämitenkään reagoida, niinkö? Ja jos ope antaa laiskottelijan kuulla kunniansa, se on sitten raivoamista, josta lapsi saa traumoja. Entä jos kaikki luokan yksilöt toteuttavat yksilöllisiä taipumuksiaan ja jättävät tehtävät tekemättä? Toivottavasti myös lapsesi opettaja on yksilöllisyyden kannattaja, ja antaa hyvät todistukset niille yksilöille, jotka ahkeroivat ja suorittivat tehtävänsä ajoissa kuntoon. Unohtelijat saakoot mitätilasivat. Todistushan on jokaiselle lapselle palaute tehdystä työstä. Ja se tehdään jokaiselle yksilöllisesti, ansionsa mukaan.Eikä opettajat suinkaan ole kyynisiä. Heillä on vuosikausien kokemus siitä,mitä tulee niistä yksilöistä, jotka jo lapsena oppivat, ettei oikeassa elämässä tarvitse tehdä työtä. Joku sosiaalitäti järjestää yksilölliset konstit, millä elämä pidetään kuosissa. Sinulla äiti on vielä mahdollisuus opettaa lapsellesi miten elämä oikeasti menee, älä viitsi jatkaa tuota open raivoamisjuttua. Käytä sekin aika siihen, että katsot,mitä lapsellasi on maanantaiksi läksynä ja tehtävänä. Auta sitten häntä tekemään kaikki valmiiksi,ettei open tarvitse siitä muistuttaa, eikun anteeksi raivota! Mites sitten, jos tulevaisuudessa vaikkapa lakimies unohtaa pykälät, eikä häntä siitä saisi ojentaa. Tai verovirkailija unohtaa toimittaa veronpalautukset,sellaistahan nyt voi sattua. Entä jos pankkivirkailija unohtaa tililläsi olevien varojen hoidon ja ne päätyvät jonnekin Jerseyn saarella olevalle dot.com firmalle. Näin voi käydä, jos ihmisiä ei opeteta tarvittaessa tiukastikin tarkkuuteen ja huolellisuuteen. En tajua pointtiasi suoraan sanoen! Sorry vaan, tällä ei ole mitään tekemistä lapsen yksilöllisyyden kanssa.
- enkäjaksnaut
lukea loppuun jo kahdenlauseen jälkeen koska jo ne kertoivat ymmärtämättömyydestä.
Kun viesti ei mene perille niin en viitsi jatkaa enempää tätä mitään antamatonta tekstailua.
Ei jaksa toistaa asian ydintä kun sitä ei ymmärretä.
Mistään sinisilmäisyydestä ei kyse niin antaa olla.
Ei ole tarvetta päteä keskinkertaisten juttujen takia ja varsinkin kun huokuu kokemattomuus asiaan, valitettavasti.
Todella otan osaa niiden lasten ja nuorten puolesta jotka kyseisesten mallien ja ajatusten uhriksi joutuvat!- meille opettajille
Mielenkiinnolla olen lueskellut tätä hilpeää ajatustenvaihtoa ja kommentointia. Herää kysymys, että minkä uhreja lapset nyt ovatkaan? Lellivän äidin, joka ei siedä että hänen lastaan joku komentelee. Vai tomeran opettajan, joka vaatii tasapuolisuutta; läksy on tarkoitettu kaikille ja kaikkien se on myös tehtävä. Mikä siinä nyt on ongelmana? Taidatpa olla joku koulupsykologi, jolla on yksi lapsi ja tusina teorioita, miten häntä pitäisi koulussa silkkihansikkain kohdella, muttei hajuakaan käytännön kasvatustyöstä. Siinä on sitten mukava istuskella ja moittia opettajia keskinkertaisuuksiksi ja ymmärtämättömiksi. Onneksi kesäloma alkaa pian. Kaikki olemme sen tarpeessa, niin oppilaat, opet kuin koulutyön uuvuttamat äiditkin. Kymmenen viikkoa ihan oikeaa elämää ilman huolen häivää.
- Ragee
Maailma muuttuu! Nuorten maailma on kova, aikuisten maailma on kova. Mistä löydetään kahden eri maailman yhteiset pelisäännöt? Vanhan ajan auktoriteettiä ei enään ole. Opettajan työ on entistä vaativampaa. Nuoria kehoitetaan kertomaan mielipiteensä , puhumaan . Voisiko koulun aloittaa keskustelemalla, sovitaan pelisäännöt, opetellaan asioita porukalla, istutaan ringissä, kyseenalaistetaan , haastetaan ne " kovatkin luut". Aikuinen on verbaalisesti taitavampi , toivottavasti ainakin. Tärkein tehtävähän on valmistaa nuoret aikuisuuteen ja siellä pärjäämiseen tarvitaan hyvät sosiaaliset taidot, sääntöjen noudattamista, joustoa ja ammattitaitoa. Tyttö videolla joka kehoitti opettajaa imemään munaa, toivottavasti video ei koidu tappioksesi tulevaisuudessa koska se ei katoa enään mihinkään. Tulevaisuudessa se voi olla este työpaikan saannille!
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansa on on puhunut.
Ja pulinat pois. Amerikan kansa kyllästyi edelliseen 4 vuoteen. Demokratia toteutuu. Vaalivilppiä salaliittoteoriaksi ha4102729Miten Trump " tuo rauhaa"?
Kertoisiko joku? Ymmärtääkseni hän pikemminkin pakottaa länsimaat varustelukierteeseen. Muuta vaihtoehtoahan ei ole, jo5932222Sofia B - ansiotulot ovatkin 0 euroa ja millä rahoilla hän siis elää?
Oho olipa paljastus nyt tästä luksus elämää viettävästä naisesta.1042144Ensitreffit Jenni tykittää - Tämä Jyrkin lause nostaa karvat pystyyn: "Niin epämiellyttävä..."
Jenni tykittää menemään… Jaetaankos teillä laskut tasan tai tuleeko raha-asioista kiistaa? Lue lisää: https://www.suom411957etkö osaa jättää rauhaan?
Et halua mitään, silti stalkkaat ja vainoat! jätä rauhaan niin voin jatkaa elämää!651483- 981344
Leikkeleet pois leivältä
Oikea suunta. Uusissa suomalaisissa ravitsemussuosituksissa suositellaan jättämään leivän päältä leikkeleet pois mielu1321201Saatiin meidän oma mies valkoiseen taloon!
Miltäs nyt tuntuu Ylen petkuttamat sosialistit ja muut femakot? Ilmastousko ja woke lähti liikkeelle USA:sta, ne valhee1521167- 1681162
- 531135