faskiotomia

raajarikko

Onko kellään kokemuksia säären faskiotomiasta? Minulta leikattiin oikeasta säärestä lihaskalvot auki helmikuussa, ja ommeltiin kiinni viikkoa myöhemmin. Ongelmaksi koitui haavan kiinnikkeet, eli arpi tarttui kiinni sääriluuhun. Kirurgi sanoi että tuon kiinnikkeen kanssa sun pitää vain elää, eikä hän voi enää korjata sitä.

8

12734

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyselijä

Ei ole kokemusta kiinnikkeistä. Kummallisempiakin asioita ihmisestä poistetaan, joten ihmettelen että jos ei nyt yksiä kiinnikkeitä saada pois...

Mutta sinulta on lihaskalvot leikattu auki? Kertoisitko tarkemmin miten vaivasi huomattiin ja mitä oireita sinulla oli?

Minulla ollut jo vuosien ajan rasituksessa esiintyvää puutumista ja kouristuskipua alaraajoissa. Molempien säärten etuosassa ylhäällä, lähellä luuta, noin kämmenen verran polvesta alaspäin kireyden tuntua. Nilkan koukistus vaikeaa kireydestä johtuen.

Oliko sinulla samanlaisia oireita?

• raajarikko

Lihaskalvot leikattiin auki sen vuoksi kun sattui talvella työtapaturma ja meni sääriluu ja pohjeluu poikki, ei tullut kuitenkaan avomurtumaa. sääreen vedettiin kaksi 20cm pitkää haavaa lihaskalvoja myöten jotta saatiin lihaksiin vuotaneet veret ja nesteet pois. olisi ollut muuten vaara tulla kuolio. haavat oli 5 vrk auki ja sitten ommeltiin kiinni.
        puutumisia ei minulla ole pahemmin ollut eikä lihaskouristuksia (onneksi).
        lisäksi sääriluun sisään laitettiin noin 40 cm pitkä putki ja säären molempiin päihin kaksi pulttia. voi olla että heinäkuulla vielä laitetaan yksi naula.

• Tähystysleikkaus

Joo mulle on tehty epäonnistuneen polventähystyksen jäljiltä faskiotomia vasempaan sääreen... tehtiin toukokuun vika päivä ja haavat alkaa olla vasta nyt kiinni!

• tmpi

2006 tehtiin oikeaan polveen taka-ja eturistisiteen leikkaus.
        Vasen jalka gynen telineessä.Teline aiheutti puristuksen pohkeeseen n.6h ajaksi aiheuttaen rabdomyoloosin.Tehtiin faskiotomiat vasemman jalan pohkeeseen sisä-ja ulkosivulle,poistettiin kuolioon menneitä lihaksia n,20-30%.Potilasvakuutuskeskuksen mukaan ko.tapausta ei voitu välttää oikeasta hoidosta huolimatta.Ei hoitovirhe,ei siis korvattava vaiva.Valitukset menossa potilavahinkolautakunnalle.
        Ko.tapauksen takia edelleen ja tulevaisuudessakin työkyvytön,mutta potilasvakuutuskeskuksen mukaan kyseessä ei ole kohtuuton vaiva.

• tmpi
        tmpi kirjoitti:

2006 tehtiin oikeaan polveen taka-ja eturistisiteen leikkaus.
        Vasen jalka gynen telineessä.Teline aiheutti puristuksen pohkeeseen n.6h ajaksi aiheuttaen rabdomyoloosin.Tehtiin faskiotomiat vasemman jalan pohkeeseen sisä-ja ulkosivulle,poistettiin kuolioon menneitä lihaksia n,20-30%.Potilasvakuutuskeskuksen mukaan ko.tapausta ei voitu välttää oikeasta hoidosta huolimatta.Ei hoitovirhe,ei siis korvattava vaiva.Valitukset menossa potilavahinkolautakunnalle.
        Ko.tapauksen takia edelleen ja tulevaisuudessakin työkyvytön,mutta potilasvakuutuskeskuksen mukaan kyseessä ei ole kohtuuton vaiva.

lisäyksenä ooops1:seen.Olin 21 päivää sairaalassa.
        ko.aikana tehtiin reidestä pohkeeseen ihonsiirrot.
        Nyt pohkeen ulkosivulla on kanoottimainen 21cm pitkä,4cm leveä ja 2cm syvä monttu,sisäsivulla on kanoottimainen 21cm pitkä,8 cm leveä ja 2cm syvä monttu,koska kuolioon menneitä lihaksia poistettiin.
        onko kohtuutonta vai ei.
        100%terve jalka nyt noin 30%kunnossa.300m kävelyä,jalka puutuu ja turtuu nivuseen asti aiheuttaen kipuja jalassa turtumisen ja puutumisen poistuessa ,1-2h istumisesta sama vaikutus.
        Ei kuulemma kohtuutonta?
        Onko asiasta mielipiteitä?
        Odotan innolla kommenttejanne.

• raajarikko
        tmpi kirjoitti:

lisäyksenä ooops1:seen.Olin 21 päivää sairaalassa.
        ko.aikana tehtiin reidestä pohkeeseen ihonsiirrot.
        Nyt pohkeen ulkosivulla on kanoottimainen 21cm pitkä,4cm leveä ja 2cm syvä monttu,sisäsivulla on kanoottimainen 21cm pitkä,8 cm leveä ja 2cm syvä monttu,koska kuolioon menneitä lihaksia poistettiin.
        onko kohtuutonta vai ei.
        100%terve jalka nyt noin 30%kunnossa.300m kävelyä,jalka puutuu ja turtuu nivuseen asti aiheuttaen kipuja jalassa turtumisen ja puutumisen poistuessa ,1-2h istumisesta sama vaikutus.
        Ei kuulemma kohtuutonta?
        Onko asiasta mielipiteitä?
        Odotan innolla kommenttejanne.

minulla on jo jalka kunnossa ja toivon myös sinulle samaa. itse sairastin noin vuoden verran ja nyt olen ollut 2,5 vuotta sairasloman jälkeen työssä. hae ihmeessä korvausta menetetystä terveydestä. itse aion hakea myös koska jalka kipeytyy vielä rasituksesta

• adepa

Joo elikkä mulle sattui tapaturma hangon regatassa ja jäin turistijunan alle, oikee sääri turpos nii paljo ja meinas mennä kuolioo koska ei ollu tuntoo eikä liikkunu enää ollenkaa, sit tehtii toi faskiotomia ja avattii kummaltaki puolelta oikeaa säärtä lihaskalvot ja aitiot tai jotkut sellaset. viikon päästä saatiin kiinni ku oltii 3 päivää kiristelty ihoa kiinno kuminauhoilla. nytten jalka toimii jo ihan moitteettomast.

• raajarikko

hieno homma että jalka parani!!!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4461
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2428
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2375
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2138
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1687
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1501
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1476
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1124
    Aihe