Stressittömät häät Jyväskylässä!

rapu

Meillä vietettiin vuosi sitten mukavat, melko stressittömät kesähäät!
Olemme molemmat yli 30v joten ei enää ole niin uutuuden viehätystä ja rimpsu unelmia. 9-vuotta olimme jo yhdessäkin ehtineet olla ja asua.

Paikalla häissämme oli 53 henkilöä. Molempien lähimmät ihmiset. Lähin suku ja parhaat kaverit puolisoineen, sinkut ilman aveccia.
Ei olisi budjetti, eikä halu ollut kutsua hirveitä määriä ihmisiä, joista tuskin mitään tietää?

Häät olivat ihmisten mielestä rennot juuri meidän näköiset häämarsseista alkaen (ei tavallisimmat)!
Meillä satsattiin hyvään musiikkiin, enimmäkseen ulkomaisia pop/rock covereita soittaneeseen bändiin sekä ruoka ja juomapuoleen.

Kutsukortit väsäsin itse Kartongista ja ryppy uusio kartongista sekä valmiista teksteistä, kutsu värssy netistä tulostettuina.

Koristukset ja krumeluurit olivat minimissään, niillä on turha itseään ja muita stressata, -ja niitä tuskin edes kukaan kaipasi?!

Kukat olivat serkun pihasta valkoisia juhannusruusuja pöydissä jatko paikalla. Ulkona maito hinkeissä oli lupiineja. Pitopalvelu hoiti valkoiset pöytäliinat ja kynttilät. Pyysin sitten väriksi viininpunaiset servetit.

Itse tein suht vaatimattomat pöytä nimikortit.
Kaaso teki hääkarkit eli päällysti Lidlin tikkarit Kauniisti ohuilla kahviliinoilla ja pitsillä...

Kirkon varasin 2004 elokuun lopulla. Hääpaikkakin löytyi heti läheltä. Bändi löytyi
-04 syksyllä netistä pitkällisten etsintöjen jälkeen eräästä ohjelmatoimistosta.
Pitopalvelu löytyi syystalvella.
Hääautona oli kaverimme erikoisen värinen uudehko auto. Kuskina tämä kaverimme.

Meikin tein itse!

...mutta sitten pieniä pettymyksiä:
Kampaukseen en hirveästi halunnut kalliita satsata, mutta tiaran ostin. Löysinkin huokean kampaamon aivan kotini läheltä. Tosin siellä kampaus annettiin tehtäväksi kokemattomalle tytölle, joka teki 2-3 koekampausta ja varsinaisen kampauksen sitten vailla mitään opastusta?! joten itse sitten jouduin kyllä tupeeraamaan hiuksia pöyheämmäksi. Tiaran laitto onnistui hyvin. Minulla oli hiukset kiharalla ja auki.

Hääkimppuun petyin. Se tehtiin tumman punaisista ruusuista. Kimppu oli pieni ja reunoilla vihreitä rumia ohuita hörhelöitä, olin toivonut tummia vihreää lehtiä reunuksille. Mutta oli liian myöhäistä enää hääaamuna sitä viedä korjattavaksi. Sulhasella oli punainen ruusu rinnassa, bestiksellä ja kaasolla ja apukaasolla sekä vanhemmillamme valkoiset ruusut!

Puvut vuokrasimme molemmat juhla-asusta.
Minun pukuni oli ilmeisen kiireessä korjattu edellisen käyttäjän jäljiltä pienennettynä, joten olkaimet olivat vinossa!... (Eli näistä asioista olisi saanut aikaan ison kohtauksen jos on kovin stressiherkkä, mutta antaa mennä vain, iloinen juhlamieli on parasta!)
-kannattaa hengähtää hetki pettymykseen ja asettaa ongelmat omaan mittakaavaansa...ei kannata hienoa päivää pilata ihan mitättömillä.

Pitopalvelu oli loistava ja ruoka tosi hyvää!
Omat juomat hommattiin itse tehden ja ulkomailta tuoden ja kyllä kelpasi.
Kukaan ei juhlissamme sikaillut eikä örveltänyt, vaan kaikilla oli hauskaa, jotka tanssimaan jäivät, yli 30 henkeä, loppuun asti, neljään asti juhlimme jatkopaikalla tanssien. : )

Toiveenamme kaasolle ja bestmanneille oli, ei liikaa ohjelmaa, joten alussa oli ilmapalloleikki, siten oli tuolileikki yöllä.
Sekä joitain tanssijuttuja, kuten hauska letkis ja kunniakuja ... ; )

Alussa kun kaikki istuutuivat jatkopaikan pöytiin, esiteltiin vieraat, eli nimet, -suku tai kaveruussuhde ja lyhyesti ja leikkisästi harrastuksista.

Meillä oli oma videokamera, jolle lainattiin jalusta. Se nauhoitti vihkimisen kirkossa.
Sekä jatkojuhlia ajoittain, siellä videokuvauksesta huolehti bestman.

Alttarilla valokuvasi myös sulhasen sisar.
Sulhasen sisar kuvasi myös jatkopaikalla sekä serkkuni ja sulhasen eno. Kuvat olivat tosi hyviä, on aivan turha maksaa kalliita valokuvaamo maksuja ja huolehtia heidän aikatauluistaan! Otetuista Valokuvistahan voi teettää itse haluamiaan suurennoksia ja laittaa kehyksiin!!!

Kiitos kortit teetettiin netin kautta edukkaasti edullisen valokuvausliikkeen kautta.

Hääyön hoiti äitini työpaikaltaan hotellista ja häämatkalle suuntasimme viikko häiden jälkeen Lappiin ja Norjaan autolla!

-joten tulevat hääparit miettikää mikä on todella tärkeää! kirkko, paikka, bändi tai esiintyjä ja ruoka/juomat. Puvut, meikki ja kampaus, kukat, valokuvaus. Kutsut, kiitoskortit. ...kaikki muu on ekstraa?!

-ja suosittelen pitopalvelun käyttöä! Silloin kaikki voivat nauttia juhlista eikä kenenkään tarvitse hyöriä keittiössä?! -eikä kärsiä kovasta stressistä!

Itse nukuimme yömme hyvin ja kaikki hoitui ajallisesti hyvin.

...mutta vaikka kaikki menikin hienosti lopulta ja vähällä stressillä, niin minulle puhkesi jälkikäteen parin kuukauden päästä häistä päälle jumittunut monen viikon migreeni sitten elo-syyskuulla! Ja toista viikkoa söin kahdenlaista kipulääkettä.
-Että postiivinenkin ja stressittömältä ensin tuntunut juhla, voi laukaista sitten jälkikäteen jonkinlaista stressi oiretta, vaikka hääpäivän siltä välttyisikin.

-ja häiden jälkeen voi tuntua aluksi oudolta olla "rouva", itselleni meinasi pieni identiteetti kriisi tulla?! ; )

Mukavaa kesää kaikille tuleville hääpareille!

7

3872

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tiinuska

      Kuulosti tosi hienolta teidän hääjuhlanne! Häiden järjestämisestä on tullut hirveä paine ja meillä on tällä hetkellä sellainen tilanne, että emme saa tartuttua toimeen ollenkaan! Minä haluaisin myös jättää kaikki älyttömät systeemit väliin ja keskittyä olennaiseen. Ei kai kannanttaisi välittää ollenkaan toisten kommenteista, vaan pitäisi tehdä itsemme näköiset häät. Meidän juhlammehan se on eikä muiden! Onnea teille, kun olette siinä onnistuneet! :)

      • rapu

        Juu kyllä kannattaa satsata vain olennaiseen.
        Meillä helpotti tosin se, että sukumme eivät ole muutenkaan kovin isot! -ja ystävistä kannattaa molempien valita vain ne, joiden kanssa on ollut paljon tekemisissä viimeisen vuoden aikana tai jotka muuten tuntuvat läheisiltä ja mukavilta!
        -ja esim. työkavereita ei ole mikään PAKKO kutsua?!

        Kummastuttaa ja nolottaa satuhäät ohjelmaa seuratessa, kun jotkut morsiamet ottavat hirveitä pultteja ja stressiä, kun ovat ajatelleet asiat juuri näin?!
        kaikki krumeluurit ja asiat on ajateltu juuri prikulleen tarkasti, jopa koristeet, joita oikeasti ei monikaan edes vieraista huomaa?! etenkin kun on kunnon ohjelmaa ja kunnon ruoka palvelu!

        Ajoissa kun on huolehtinut paikan, kirkon, pitopalvelun ja orkesterin tms...ohjelman niin eipä siinä paljoa stressiä jääkään. Vain kampaaja, kosmetologi?, valokuvaus, puvut. Nekin voit varata ajoissa!

        Jättäkää vain pois sitten liiat ohjelma numerot ja leikit! ihmiset haluavat myös seurustella keskenään, monet tapaavat pitkästä aikaa ja haluavat myös vaihtaa kuulumisia ja pitää hauskaa!


      • jiu
        rapu kirjoitti:

        Juu kyllä kannattaa satsata vain olennaiseen.
        Meillä helpotti tosin se, että sukumme eivät ole muutenkaan kovin isot! -ja ystävistä kannattaa molempien valita vain ne, joiden kanssa on ollut paljon tekemisissä viimeisen vuoden aikana tai jotka muuten tuntuvat läheisiltä ja mukavilta!
        -ja esim. työkavereita ei ole mikään PAKKO kutsua?!

        Kummastuttaa ja nolottaa satuhäät ohjelmaa seuratessa, kun jotkut morsiamet ottavat hirveitä pultteja ja stressiä, kun ovat ajatelleet asiat juuri näin?!
        kaikki krumeluurit ja asiat on ajateltu juuri prikulleen tarkasti, jopa koristeet, joita oikeasti ei monikaan edes vieraista huomaa?! etenkin kun on kunnon ohjelmaa ja kunnon ruoka palvelu!

        Ajoissa kun on huolehtinut paikan, kirkon, pitopalvelun ja orkesterin tms...ohjelman niin eipä siinä paljoa stressiä jääkään. Vain kampaaja, kosmetologi?, valokuvaus, puvut. Nekin voit varata ajoissa!

        Jättäkää vain pois sitten liiat ohjelma numerot ja leikit! ihmiset haluavat myös seurustella keskenään, monet tapaavat pitkästä aikaa ja haluavat myös vaihtaa kuulumisia ja pitää hauskaa!

        Ihana kirjoitus. Todella ihanaa lukea kerrankin tuollainen teksti, eikä sellainen, että apuamitäteenentiedähääkarkkienväriä..

        Itse olen ihan samoilla linjoilla omien häitteni suhteen. En ole viitsinyt stressata täysin turhilla asioilla (servittien väristä tms.) vaan keskitytään olennaiseen eli hyvä ruoka ja hyvä bändi. Ja riittävästi juomaa. Koristeet on kuitenkin aika turha juttu. Ja tietenkin pääasia on, että saan hyvän miehen:)

        Lisää tällaisia! Kyllästyttää jo lukea naikkareita, joissa jokaisesta pikkujutusta on tehty hirveä ongelma. Ei ihme, jos häät aiheuttavat stressiä jos kaiken pitää olla vimpan päälle, tarkoin harkittua.


    • noin...

      "Meillä oli oma videokamera, jolle lainattiin jalusta. Se nauhoitti vihkimisen kirkossa.
      Sekä jatkojuhlia ajoittain, siellä videokuvauksesta huolehti bestman."

      En suosittele toteuttamaan videokuvauksia näin. Tuolla tavalla saa aikaan varsin epämiellyttävää katsottavaa hääjuhlasta, jonka tulisi olla ikimuistoinen.

      • näin kävi meillä

        luin tän viestin ehkä liian myöhään :) meillä kävi häissä suurinpiirtein just näin. Sukulainen kuvasi ja nyt sitten häistä on muistona useita minuutteja suomen maaperää kuvattuna. Puheet on kuvattu jättämällä kamera pöydälle kahvikuppien viereen ja ja...

        Harmittaa nyt jälkeenpäin.


    • amatöörit asialla

      heh, Suomen maaperän kuvauspalvelu :)

    • Häätt

      Ihanan tarkka kuvaus ja paljon oli vinkkejä mitä kaikkea tulee ottaa huomioon. Kiitos aloittajalle! Paljoko meni rahaa, eli minkälainen budjetti oli häihin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      4992
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      39
      1538
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1181
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe