Kätkytkuolema...

***huolissaan***

En tiedä kuuluuko tämä varsinaisesti tälle palstalle, tai onko aihe sopiva, mutta pakko silti kirjoittaa, koska olen niin huolestunut.
Olen viimeisilläni raskaana, eli siis vauva ei ole vielä edes syntynyt, mutta pelkään nyt jo valtavasti että vauvani kuolee parin kuukauden ikäisenä, eli toisin sanoen pelkään kätkytkuolemaa! Olen lukenut netistä tietoa kätkytkuolemasta, mutta mistään en ole saanut kunnollista tietoa siitä, kuinka yleinen kätkytkuolema on, ja voiko se tapahtua varotoimista huolimatta. Olen lukenut, että lapsi ei saa nukkua muuta kuin selällään, ei liian kuumassa eikä liian pehmeällä patjalla, mutta joskus voi kaikesta huolimatta tapahtua virhe, että lapsi esim. nukkuu vatsallaan tai kääntyy vatsalleen nukkuessaan.
Olen huolesta sekaisin, sillä pelkään kätkytkuolemaa enemmän kuin mitään muuta tällä hetkellä! Ja tämä pelkoni on jatkunut jo vaikka kuinka pitkään, raskauden puolivälistä saakka. Voisiko joku kertoa, kuinka todennäköistä on, että vauva kuolee kätkytkuolemaan jos vaikka nukkuu "vahingossa" vatsallaan???

31

7325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • memmely

      Olin itse myös raskausajan,ja sen jälkeenkin huolesta kipeä juuri tuon kätkytkuolema-pelon takia.
      Neuvolassta ohjeistettiin nukuttamaan lapsi kyljellään, ettei tukehdu jos unissaan pulauttaa.Parin kuukauden päästä tuli uutta infoa, että lapset eivät pulauttelekaan unissaan.
      Noh, meillä ostettiin uusi patja pinnariin,uudet vaunut joten niissä myös uusi patja, vessan olematon kosteusongelma korjattiin, ilmanvaihtoa paranneltiin, piiput nuohottiin ym. Tyttö nukutettiin kyljelleen, ja nopeita lämpötilan vaihteluja vältettiin.Sängystä kaikki rätit ym ylimääräiset pois. Tupakan savua lapseni ei vieläkään ole haistellut.

      Näin jälkeen päin melkein naurattaa tuo huolehtimiseni, mutta silloin ne olivat haudanvakavia asioita. Kuolla meinasin kun tyttö alkoi kääntyä unissaan vatsalleen.Sen jälkeen aloin kapaloida tytön niin ettei päässty kääntymään. Neuvolassa vaan nauroivat että nelikuinen on jo riittävän iso kääntämään päätään ja kannnattelemaan sitä että ei syytä pelätä tukehtumista, ja sanoivat myös että jos lapsi unissaan kääntyy mahalleen niin kääntyy se sieltä sitten selälleenkin :) Nyt tyttö 7kk ja nykyään uskallan jopa unirätin yöksi antaa :)

      Eivät ne kätkyt kuolemat kovin yleisiä taida olla. Kyseessä lienee yleensä "luonnon keino", eli lapsessa on jotain ""vikaa"",esim.juuri ongelmia hengitysteiden kanssa, tai sitten olen sellaistakin kuullut että vanhemmat ovat halunneet laittaa lapselleen tyynyn (!) pään alle.
      Äidinvaistot ja maalaisjärki, eiköhän niillä selviä :)

      (en ihan tainnut kysymykseesi vastata, mutta tässä siis minun mietteeni asiasta)

    • mama

      En tiedä prosentteja, mutta hyvin harvinaista se on. Vauva ei onneksi osaa itse kääntyä vatsalleen, ennen noin 3kk ikää (yleensä). Sen jälkeen kätkytkuoleman riski on olematon. Itsekin pelkäsin vauvan kuolemaa ja pelkään edelleen silloin, kun vauva on sairaana (vauva on jo 9kk). Olin synnytyksen jälkeen masentunut, ja luulen, että pelko johtui osaksi siitä. Äidiksi tulo on suuri muutos elämässä ja vauva tuo mukanaan suuren vastuun. On luonnollista, että se aiheuttaa ahdistusta ja huolta. Jos ahdistus tuntuu liian suurelta, haittaa jokapäiväistä elämää, on syytä kääntyä neuvolan puoleen. Muutenkin voit puhua huolenaiheistasi neuvolassa.

      • ysk äitii

        esikoiseni syntyi,meni minulta aivan älyttömästi voimia pelkäämiseen,ja öisin heräsin monta kertaa kuuntelemaan hengittääkö vauva.
        Taisin lievää synnytyksenjälkeistä masennustakin sairastaa.

        Kun toinen lapseni syntyi PÄÄTIN ette kyttää öisin onko vauva hengissä.

        Eipä se vauvan elämä/kuolema taida meidän käsissä olla...


    • sama pelko

      raskausaikana ja kun vauva syntyi niin kyllä sitä vähän väliä tarkastelin, että vieläkö hengittää. Olen aina nukuttanut vauvaani kyljellään sillä se on ainakin meiän vauvalle sopinut. Ja kyllä muuten vauvat pulauttaa unissaan. Meiän tyttö herää itse siihen kun pulauttaa!
      Myös mahallaan olen nukuttanut.
      Kyllä se on niin, että kätkytkuolemaa ei voi estää. Se tulee jos on tullakseen. Vielä ei tiedetä mistä se johtuu, mutta on onneksi hyvin harvinainen!
      Koita sysätä tuo ajatus mahdollisimman kauas ja yritä nauttia vauvasta. Mutta tiedän että se vaikeaa, joten tsemppiä!

    • Tipsu

      Meillä tyttö on nukkunut mahallaan alle 3 viikon ikäisestä (nyt 5kk). Ensimmäinen kerta sattui vahingossa, kun vähän huolimattomasti laitoin nukkumaan ja hups, hän pyörähti mahalleen. Minä tietenkin ihan paineessa soittamaan omalle äidilleni, että onkohan tuo nyt vaarallista. ;D Nyt jälkikäteen naurattaa. Tuon sattuman vuoksi huomattiin, että tyttö nukkuu mahallaan huomattavasti paremmin kuin selällään tai kyljellään. Mahanpurut ei enää häirinneet.

      Olempa kuulemma myös minä nukkunut vauvana aina mahallani. Jos oli yrittänyt laittaa selälleen, olin itse pyörähtänyt mahalleni.

    • ........................

      Meillä on n. viikon vanhana nukkunut poika jo mahallaan. Itse en olisi uskaltanut nukuttaa mahallaan, mutta olimme sairaalassa kohonneen bilirubiiniarvon takia. Hoitajat siellä laittoivat poikamme nukkumaan masulleen, sen jälkeen nukkui n. 7kk ikään saakka mahalla, nyt 9kk ja päättänyt nukkua kyljellään.

    • tuolta!

      Allaoleva linkkin on Käpy-yhdistyksen sivuille. Sieltä saat asiallista tietoa kätkytkuolemasta ja pelkosi varmasti lievenevät.

      http://www.kapy.fi/tukipaketit/tuki_katkytkuolema.html

      Omia lapsiani nukutin vatsallaan ihan syntymästä asti siihen saakka, kunnes he itse alkoivat kääntyä muihin asentoihin. Vauvat nukkuivat vaunuissakin päiväunensa vatsallaan.

      • Äiti3

        Syy tiedetään ,muttei vahingossakaan kerrota suurelle yleisölle.Rokotus lamauttaa hengityksen,jonka seurauksena on kuolema.Miksi tätä tietoa ei julkisteta?Koska rokotteissa liikkuvat valtavat RAHAMÄÄRÄT.Lukeekaapa Viera Scheibnerin kirja niin saatte äidit lisävalaistusta ktkytkuolemasta.


      • äippä
        Äiti3 kirjoitti:

        Syy tiedetään ,muttei vahingossakaan kerrota suurelle yleisölle.Rokotus lamauttaa hengityksen,jonka seurauksena on kuolema.Miksi tätä tietoa ei julkisteta?Koska rokotteissa liikkuvat valtavat RAHAMÄÄRÄT.Lukeekaapa Viera Scheibnerin kirja niin saatte äidit lisävalaistusta ktkytkuolemasta.

        Just! Tollasia vouhottajia ei tartteta tänne pelottelemaan.Sääli jos sulla ei parempaa tekemistä ku tollaset sairaat tarinat.Jos rokotus aiheuttaisi kätkytkuolemia niin eikö niitä olisi enemmän kun kuitenkin valtaosa lapsista rokotetaan....Mietippä sitä.Ja jos olet omat lapsesi jättänyt rokottamatta niin olet todella vastuuntunnoton äiti.


      • Äiti3
        äippä kirjoitti:

        Just! Tollasia vouhottajia ei tartteta tänne pelottelemaan.Sääli jos sulla ei parempaa tekemistä ku tollaset sairaat tarinat.Jos rokotus aiheuttaisi kätkytkuolemia niin eikö niitä olisi enemmän kun kuitenkin valtaosa lapsista rokotetaan....Mietippä sitä.Ja jos olet omat lapsesi jättänyt rokottamatta niin olet todella vastuuntunnoton äiti.

        joka on rokotusten luvattu maa,on enemmän kätkytkuolemia kuin meillä,koska rokotteet annetaan aikaisemmin.Vauvan luonnollinen immuuniteetti tuhotaan rokotteilla, ennenkuin se on edes kehittynyt.Tämä ei ole mitään sairasta tarinaa,vaan tosiasiaa.


      • äippä
        Äiti3 kirjoitti:

        joka on rokotusten luvattu maa,on enemmän kätkytkuolemia kuin meillä,koska rokotteet annetaan aikaisemmin.Vauvan luonnollinen immuuniteetti tuhotaan rokotteilla, ennenkuin se on edes kehittynyt.Tämä ei ole mitään sairasta tarinaa,vaan tosiasiaa.

        juu,ja nehän nimenomaan johtuvat rokotuksista...Jenkeissä tota väkeeki pikkasen enemmän ku suomessa.Kyllä se on vaa niin etä vauvalle paljon riskialttiimpaa olla rokottamaton kuin rokotettu.Ja jos kuolemat johtuisivat rokotuksista se olisi selvinnyt jo tutkimuksissa.Että se siitä.


      • edes vähän
        Äiti3 kirjoitti:

        joka on rokotusten luvattu maa,on enemmän kätkytkuolemia kuin meillä,koska rokotteet annetaan aikaisemmin.Vauvan luonnollinen immuuniteetti tuhotaan rokotteilla, ennenkuin se on edes kehittynyt.Tämä ei ole mitään sairasta tarinaa,vaan tosiasiaa.

        Niillä alueilla maailmassa, missä lapsia ei rokoteta, lasten toiseksi yleisin kuolinsyy (ripulin jälkeen) on tuhkarokon aiheuttamat jälkitaudit. Näitä on huomattavasti enemmän kuin kätkytkuolemia koko maailmassa yhteensä.

        Kätkytkuolemia on aina ollut, mutta ne ovat vähenemässä, kun opitaan tutkimaan kuolinsyitä entistä paremmin. Kätkytkuolemahan määritellään sellaiseksi vauvan äkilliseksi kuolemaksi, johon ei löydy syytä. Koskaan silloin, kun kuoleman syy tutkimuksin löytyy, ei puhuta kätkytkuolemasta.

        Tietysti, jos haluat, että lapset täälläkin alkavat uudelleen kuolla näihin tauteihin, jotka alkavat olla hävinneet rokotusten takia, voit alkaa kampanjan rokotusten vastustamiseksi. Ja jos sanot tähän, että omat rokottamattomat lapsesi eivät ole sairastuneet, se johtuu vain siitä, että ONNEKSI on vastuuntuntoisia vanhempia, jotka antavat lapsilleen kunnollisen suojan taudeille rokotuksin. Kun valtaosa on suojattu tartunnoilta, muutama "vapaamatkustaja" välttyy tartunoilta, joille ei ole väyliä levitä. Mutta jos suuri osa on rokottamatta, tartunnat alkavat taas levitä kaikkialle.


      • !!!!
        edes vähän kirjoitti:

        Niillä alueilla maailmassa, missä lapsia ei rokoteta, lasten toiseksi yleisin kuolinsyy (ripulin jälkeen) on tuhkarokon aiheuttamat jälkitaudit. Näitä on huomattavasti enemmän kuin kätkytkuolemia koko maailmassa yhteensä.

        Kätkytkuolemia on aina ollut, mutta ne ovat vähenemässä, kun opitaan tutkimaan kuolinsyitä entistä paremmin. Kätkytkuolemahan määritellään sellaiseksi vauvan äkilliseksi kuolemaksi, johon ei löydy syytä. Koskaan silloin, kun kuoleman syy tutkimuksin löytyy, ei puhuta kätkytkuolemasta.

        Tietysti, jos haluat, että lapset täälläkin alkavat uudelleen kuolla näihin tauteihin, jotka alkavat olla hävinneet rokotusten takia, voit alkaa kampanjan rokotusten vastustamiseksi. Ja jos sanot tähän, että omat rokottamattomat lapsesi eivät ole sairastuneet, se johtuu vain siitä, että ONNEKSI on vastuuntuntoisia vanhempia, jotka antavat lapsilleen kunnollisen suojan taudeille rokotuksin. Kun valtaosa on suojattu tartunnoilta, muutama "vapaamatkustaja" välttyy tartunoilta, joille ei ole väyliä levitä. Mutta jos suuri osa on rokottamatta, tartunnat alkavat taas levitä kaikkialle.

        Puhuit viestissäsi niiiin asiaa!!


      • ...000...
        äippä kirjoitti:

        juu,ja nehän nimenomaan johtuvat rokotuksista...Jenkeissä tota väkeeki pikkasen enemmän ku suomessa.Kyllä se on vaa niin etä vauvalle paljon riskialttiimpaa olla rokottamaton kuin rokotettu.Ja jos kuolemat johtuisivat rokotuksista se olisi selvinnyt jo tutkimuksissa.Että se siitä.

        ymmärräthän, että väkeä tosin varmaan on enemmän, mutta se on kyllä aina otettu huomioon ja suhteutettu juuri väkimäärän mukaan jokaisissa tutkimuksissa ynm.

        On aika outoa, äippä, että pidät näitä tälläisiä tarinoita sairaina ja niiden kertojia vouhottajina. Totuus kuitenkin on, että JOILLEKKIN rokotteista tulee pahoja oireita, jotka joissakin harvoissa tapauksissa johtavat valitettavasti kuolemaan. Itse ei lähipiirissä onneksi näitä kuoleman tapauksia ole. Yksi pyörtymistapaus kyllä, jonka seurauksia ei tiedetä.

        Se on ikävätosia, että lääkeyhtiöt toimivat vain tavoitellakseen maksimaalista tulosta. Ainoa asia mikä merkitsee on se raha. Meillä olisi luonnossakin paljon lääkkeiksi kelpaavia tuotteita, mutta näistä ollaan yleensä mahdollisuuksien mukaan hiljaa, niin kauan, että se pystytään jäljittelemään keinotekoisesti ja täten myymään lääkkeenä ja taas saadaan maksimaalinen kassavirta ropiseen.. Sitä luonnontuotetta kun EI voida lääkkeenä myydä, niin mitä tälläisä mainostamaankaan, sillä lääkeyhtiöiltä jäisi rahat saamatta...

        Kyllähän se hetki sitten nähtiin, mitä rokotteista seuraa. Nyt on täälläkin ihan liikaa narkomaniasta kärsiviä lapsia, samaan aikaan esimerkiksi kiinassa muistaakseni, tämäkin tauti hoidettiin yrttisekoituksilla (jos en väärin muista). Itse yritin silloin ihmisille sanoa, että ei kannata suin päin lähteä lasta otattamaan uutta markkinoille tullutta piikkiä.. Itse en ikänä, en ikänä antaisi lastani uusien rokotteiden alle, joista ei ole mitään tietoa mitkä niiden vaikutukset on.. Nähtiin taas jälleen kerran, kuinka kassavirtaan kilisi ropoja ja jälkeenpäin koko Suomi vasta heräsi...

        Mutta, muistakaahan silti, että nämä kauan jo käytössä olleet rokotteet, on kuitenkin ihan OK, itsekkin olen lapseni rokottanut, mutta mitään ylimääräistä, en lähde lapselleni antamaan, kuten influenssa piikit ynm. Kovasti niitä ollaan tyrkkäämässä neuvolassa koko perheelle.. Mutta kiitos ei kiitos.

        Ja mitä tulee noihin kätkykuolemiin, joita aloittaja tässä pelkäsi. On kai ihan normalia jokaiselta äidiltä, aina väliin käydä tarkistamassa, että lapsi nukkuessa hengittää ynm. Se pieni pelko on aina jokaisella vanhemmalla, varsinkin kun tarinoita on suuntaan jos toiseen. Itse uskon, että kätkykuolemalta nykyisin ei voi lastaan oikein suojata. Se tulee, mikäli on tullakseen, niin ikävää kun se on. Mutta yrittäkää silti olla pelottelematta itseänne likaa ja yrittäkää nauttia pikkuisesta. Nämä asiat kun ei aina ole meidän käsissä, vaikka niin ehkä toivoisimmekin.


      • Epäilevä Tuomas
        Äiti3 kirjoitti:

        Syy tiedetään ,muttei vahingossakaan kerrota suurelle yleisölle.Rokotus lamauttaa hengityksen,jonka seurauksena on kuolema.Miksi tätä tietoa ei julkisteta?Koska rokotteissa liikkuvat valtavat RAHAMÄÄRÄT.Lukeekaapa Viera Scheibnerin kirja niin saatte äidit lisävalaistusta ktkytkuolemasta.

        Juuh, kyllä ennen oli kaikki niin paljon paremmin. Ei rokotettu. No, mitä nyt jokunen lapsi sitten kuoli hinkuyskään, kurkkumätään ja ruttoon. Polionkin joku sairasti. Mutta eipä ollut kätkytkuolemia... vai oliko...


    • mammatar

      itekki pelkäsin mutta pelko on hellittänyt itsestään.. kun jos niin käy niin sitten käy eikä sille voi oikeen mitään vaikka kuinka yrittäs. meillä tyttö on 3kk ja olen nukuttanu puolikyljellään niin että selän takan on rullalle kääritty tyynyliina joka estää kiepahtamasta selälleen jolloin voisi vaikka pulauttaa ja sitten tukehtua siihen... olen kyllä itekki nii hysteerinen äiti ja koko ajan huolissani kaikesta mutta se kuluttaa kauheeti voimia jotka muutenkin on vähissä ekoina kuukausina.. kuulemma se kun vauva nukkuu äidin vieressä vähentää myös kätkytkuoleman riskiä ja helpottaa suunnattomasti yöllisiä imetyksiä..mutta siinä on tietty sitten se riski että sinä tai isä kierähtää vauvan päälle.. meillä vauva nukkunut aina äidin vieressä kun en ole koskaan pahemmin pyörinyt unissani ja isi nukkuu sohvalla :D

    • Norjan metsäkissa

      Uskon että kätkytkuolemiin on myös rokotuksilla oma osuutensa.
      Muistetaan että jokainen lapsi on yksilö myös fysiologisesti. Mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Suomessa käytettävien
      -Nelosrokote ( Sama sisältö muuten kuin Vitosrokotteessa vain hib taudit puuttuvat ja eri lääkefirma valmistajana)
      - Rotavirus rokote
      - Pneumokokki rokote

      Kaikissa näissä on mukana tuoteselosto jossa kerrotaan rokotteen voivan aiheuttaa hengityskatkoksia keskosena syntyneille, erityisesti silloin kun rokotetta annetaan toisen kerran (Suomessa 5 kk)

      Varoitus on siis yksittäisessä rokotuksessa. Eikö riski kasva silloin kun saman riskin sisältäviä rokotteita annetaan 3 yhtä aikaa?

      Valmistajaa on tietenkin vaikeampi vetää edesvastuuseen jos lapsesi hengitys katkeaa mutta lapsesi ei ole keskonen.

      En lakkaa puhumasta aiheesta sillä tuttavan vauvalle kävi näin. Hän lakkasi hengittämästä 5 kk ikäisenä, muutaman tunnin sisällä noiden rokotteiden saamisesta. Juuri ennen rokotteiden saamista oli lääkäri todennut lapsen hyvin kehittyneeksi ja terveeksi.

      Tutkimuksessa lapsesta ei löytynyt mitään fysiologista vikaa, todettiin vain hengityksen lakanneen tuntemattosta syystä.

      Jätän tämän jälkeen kommentoimatta tulevia kommentteja. Aihe on minulle raskas.

    • Hilla

      En usko rokotteiden siihen liittyvän. Pikkuveljeni on kuollut kätkytkuolemaan olessaan 1,5kk vanha ja siihen ei löydetty se kummempaa selitystä ( itse olin tuolloin 8v). Esimerkiksi 90-luvulla kätkytkuolemat olivat hieman yleisempiä kuin nykyään koska vauvoja nukutettiin mahallaan paljon eli siksi nykyään suositellaan selällään nukuttamista.

      • ............

        Lasta ei saa nukuttaa selällään, koska hän voi tukehtia omaan pukliin. Selällään nukutetuilla vauvoilla on myös lättänä takaraivo. Lapsen on turvallisinta nukkua kyljellään.


      • Hilla
        ............ kirjoitti:

        Lasta ei saa nukuttaa selällään, koska hän voi tukehtia omaan pukliin. Selällään nukutetuilla vauvoilla on myös lättänä takaraivo. Lapsen on turvallisinta nukkua kyljellään.

        Tottakai lapsilla on hieman lättänä takaraivo mutta se muokkaantuu aina myöhemmin. ei meillä ainakaan lapsi pysy kyljellään kun nukkuu.


      • ............
        Hilla kirjoitti:

        Tottakai lapsilla on hieman lättänä takaraivo mutta se muokkaantuu aina myöhemmin. ei meillä ainakaan lapsi pysy kyljellään kun nukkuu.

        Tietenkin lapsen selän taakse laitetaan joko peitosta mytty tai erillinen "viritys", että lapsi pysyy kyljellään ja seuraaville unille laitetaan taas eri kyljelle.

        Kyse on siis vauvasta, joka on noin alle 1½ kk vanha. Meillä lapset ovat oppineet kääntyilemään jo 2 kk:n iässä, joten mitään viritelmiä ei sitten ole enää tarvinnut.


    • ....

      Hei!
      Onko NANNY kätkyhälytin tuttu?
      meillä esikoisen aikana en uskaltanu paljoa nukkua just kun pelkäsin
      kätkykuolemaa,2viikon ikäsenä lakkasiki hengittämästä päiväunilla ollessaan,mutta mummi pelasti onneksi pojan!se oli ihan hirveää,no toisen lapsen aikana nukuin paljon paremmin vaikka poika nukkuikin vauvasta lähtien masullaan,kun niin vain suostu nukkuun,mutta ostettiin tuo hälytin,siinä on patja joka reakoi mikäli vauvan hengitystiheys laskee alle 8 kertaa / minuutti tai vauva on hengittämättä yli 20 sekuntia.Tietenkään en täysin tuohon luottanut,mutta kyllä se helpotti paljon,ei tarvinut ranpata kokoajan katsomassa ja kuuntelemassa,ainut et yöllä kun syötin unohin sammuttaa laitteen nii se alkoi huutaa ja siinää on tosi iso ääni.Tuota on kuuleman käytetty sairaaloissakin.voit tutustua siihen googleta nanny kätkyhälytin.Meillä se oli käytössä noin 7kk ikään asti.

    • .............

      Lasta ei saa nukuttaa selällään, vaan kyljellään, kykeä vaihdellen.

      • awwww1

        No meille on kätilö nimenomaan sanoi että selälleen nukutetaan.


      • .............
        awwww1 kirjoitti:

        No meille on kätilö nimenomaan sanoi että selälleen nukutetaan.

        Perusteliko kätilö, mikä vika kyljellään nukuttamisessa on?


      • .....Muori........
        awwww1 kirjoitti:

        No meille on kätilö nimenomaan sanoi että selälleen nukutetaan.

        Huomaa, että hoipa-koulutuskin menee alaspäin kuin lehmän häntä!


      • awwww1
        ............. kirjoitti:

        Perusteliko kätilö, mikä vika kyljellään nukuttamisessa on?

        ei perustellut mutta eipä sitä selällään nukkumista ole kielletty, viitaten kommenttiisi että lasta EI SAA nukuttaa selällään.


      • ..........
        awwww1 kirjoitti:

        ei perustellut mutta eipä sitä selällään nukkumista ole kielletty, viitaten kommenttiisi että lasta EI SAA nukuttaa selällään.

        Meille sanottiin, että ei saa nukuttaa selällään, ettei lapsi tukehdu omaan oksennukseensa ja teillä käskettiin nukuttamaan selälläänkö? :(


      • awwww1
        .......... kirjoitti:

        Meille sanottiin, että ei saa nukuttaa selällään, ettei lapsi tukehdu omaan oksennukseensa ja teillä käskettiin nukuttamaan selälläänkö? :(

        Kyllä, olen aina nukuttanut lapseni selällään paitsi sillon jos on ollu vähän tukkonen nenä niin sitten kyljellään.


    • :( :((

      Valitettavasti kätkyt-kuolema voi tulla vuodenkin ikäiselle lapselle, ei se pelkääminen jää siihen pariin ensimmäiseen kuukauteen. Itsekin pelkäsin/pelkään tuota mystistä pahaa, toivon ettei se sattuisi kenenkään kohdalle :(.

    • Anonyymi

      https://www.duodecimlehti.fi/duo50278

      Koska uniapneea on rakenteellinen vika ja siitä tiedetään nykyisin enemmän ja enemmän. Myös urheilijoilla ja hoikilla ihmisillä voi olla uniapneaa. Minä olin puolivuotiaana kuolla kun kurkku meni tukkoon. Lapsi joka ei paljon liiku öisin, nukkuu selälleen esim. että vauvan ylähengitystieahtauma liittyy uniapneaan mahdollisesti myöhemmällä iällä ja tietenkin painonnousu edesauttaa joissakin tapauksissa uniapneaa tai pahentaa, mutta ei selitä uniapneaa. Uniapneasta seuraa taas myös painonnousua uniapnean vaikeutuessa, koska elimistössä solut eivät saa happea ym. ym. Multa leikattiin myös kita- ja nielutrisat ala-asteen aikana. Kätkytkuolema-ylähengitystieahtauma-uniapnea...näillä on yhteys.
      Kaikkien kuorsaajien pitäisi käydä uniapneatestissä.

      Tämä nyt tulee tuolle aloittajalle vuosia myöhässä, mutta että jos joku lukee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1753
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1357
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1158
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1138
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      987
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      954
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      870
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe