vinkkiä laatoitukseen?

kura

Terve, aloitan tänään kylppärin seinien kaakeloinnin ja olen saanut mielestäni laskettua ja piirrettyä sopivan kaakelijaon. Kaikki olisi valmista mutta eräs pikkuseikka askarruttaa.
Kaakeloinko aina yhden seinän valmiiksi vai olisiko parempi tehdä rivi kerrallaan koko huoneen ympäri?
Kokemuksia, vinkkejä ja pakollisia viisasteluita mielenkiinnolla odottaen.

3

5875

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omaansa.

Kirjoittaa mitä tahansa, nauretaan ja ollaan erimieltä.

Mutta minä aloitin alhaalta, lauta oli varmaan katosta mitattuna vaakasuorassa, laitoin myös pystylaudan, keskelle seinää josta aloitin.

tein sellaisia paikkoja joka seinälle.

tein sellaisia paikkoja, en tehnyt jatkuvasti ympäri huonetta.

Mutta huomioitani, laattajaosta,
      meillä oli myös ikkuna, "supistin ikkunan osalla olevien laattojen leveyksiä",
      jotta sain kaksi täyttä laattaa ikkunan molemmin puolin.
      En siis tehnyt kavennettua laattaa kumpaankaan nurkkaan, vaan "keskelle, ikkunan alle ja päälle.

Vyötärölinlalla tein boordiraitoja.
      Kun oli alalaatat kiinni,
      laitoin pienet 3x3 cm pellikulmat kiinni ilmastointiteipillä joka laattaan,
      siksi että laitoin laattojen ja kulmien päälle laattaraudan,
      3x16 mm ja näin "oikaisin uudelleen" laattalinjan, kun laitoin boordia.
      Ja kyllä tuli suora linja.

laitoin muihin 4-5mm raon, koska minulle on opetettu että pitää olla riittävän suuret raot, jotta laatat pääsevät kuivumaan,
      mutta boordin molemmin puolin tein pienemmän raon.

Kannattaa myös huomioida,
      ei se narulla kauaa suoraan mene,
      aina se on hyvä oikaista ja on hyvä katsoa myös silmällä.
      Kyllä saumaus paljon korjaa, mutta on kiva tehdä itselle siistiä.

Myös kulmia kannattaa miettiä ja katsoa muualta aikaisemmin, kuinka muut ovat niitä tpotetuuaneet.

Minä tein muovilistalla, ja kyllä tuli siistiä, kuin koneela tehty jälki, onistui täydellisesti.

Niin kysyit yhtä asiaa,
      aloin satuilemaan, mutta kun "on taasen oppinut niin paljon, edellisestä kaakeloinnista olikin jo 18 vuotta.

• Mate

Tapoja on tietysti yhtä monta kuin tekijöitäkin.

Laattajako kannattaa suunnitella siten että nurkissa eri seinille lähtevät ensimmäiset laatat ovat saman levyisiä. Siistimmän näköinen.

Kun ovesta astutaan kylppäriin, se nurkka joka ensin näkyy, kannattaa yrittää tehdä täysillä laatoilla.

Laattajaon sovittaminen kaventamalla jotain laattaa keskellä seinää, ei kannata tehdä. Se näkyy sillä laatan reunasta leikkautuu pyöristys pois ja suoran leikkauksen saat vain laattasirkkelillä joka sekin voi repiä leikkausreunan lasitukseen pieniä lovia. Riippuu leikkurista.

Tarkista seinien suoruus etenkin nurkista ennen kun aloitat.
      Varsinkin puurunkoisessa talossa seinät eivät koskaan ole täysin suorat. Mittaustulos vaikuttaa seinien laatoitusjärjestykseen.
      Otetaan esimerkki:
      On kulma josta haluat lähteä täydellä laatalla molempiin suuntiin.
      Toinen seinä on täsmälleen pystysuora mutta toinen seinä kaataa ulospäin eli tila levenee ylöspäin.
      Jos laatoitat ensin sen vinon seinän eli laatan reuna tulee sitä suoraa seinää vasten. Hyvältä näyttää tässä vaiheessa.
      Seuraavaksi laatoitat sen suoran seinän aloittean alhaalta täydellä laatalla.
      Laatat tulevat tietysti täysin pystysuoraan riviin mutta vieressä oleva seinä kun kaatuu ulospäin, levenee nurkkasauma ylös mentäessä ja silikonia joudut levittämään sitten kämmenellä.
      Eli tällaisessa tapauksessa kannattaa ensin laatoittaa se suora seinä ensin koska vinoon seinään tulevat laatat antavat pelivaraa kiinnityslaastin laatan paksuuden verran. Tai sitten aloittaa nurkasta vaikka sentin/pari vajaalla laatalla jotta on pelivaraa ylimmissä laatoissa.

Seinä vai rivi kerrallaan? Itse olen seinän kannallla.
      Ristit vai narut? Itse olen narumiehiä.

Siinä muutama vinkki ja varsinaiset laatoitusohjeet löytyy netistä ja laattamyyjältäkin saat ohjeläpyskän kun pyydät.

• kura

Tattis vinkeistä ja ohjeista.
        Eilen aloitin kaakeloinnin ja sainkin laitettua 5 riviä yhdelle seinälle, tänään kun jatkan taidan aloittaa viereisestä seinästä.

Aloitin ristikoiden kanssa mutta on se sellaista nykertelyä niiden kanssa, että taidan hakea narua avuksi. Naru siis tulee laattasaumoihin ei kaulaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      91
      1661
    2. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1273
    3. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      183
      1254
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      952
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      833
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      822
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe