Atego(6x2) / Volvo FH12 kesäksi ajamaan, kysymyksiä mm. telin käytöstä.

Kesäkuski

Terve,

Kesäksi olisi tarkoitus mennä vähän kuorma-autoa ajelemaan. Autoina nuo otsikossa mainitut, mutta muutama kysymys niitä koskien..

Ensinnäkin muistelisin että joku olisi puhunut kyseisessä paikassa olevan tuommoinen 6x2 Atego, mutta onko tuollaista olemassakaan? Onko Ategoa telillä varustettuna, itse olen nähnyt vain kaksiakselisia. Kyseessä on joku 99-04 Atego. Onkos noihin mitään alue-/jakovaihteistoja olemassa, vai onko kaikki niitä perus kuusi-kahdeksanpykälisiä?

Ja mites tuo Volvon malli, taitaa olla joku 94-97, millainen vaihteisto mahtaa olla, onkohan perus 12-vaihteinen (3 kepissä, alue-jako) vai muita vaihtoehtoja? Tämä ainakin on telillä..

Sitten vielä juuri tuosta telin käytöstä kysymyksiä. Mieluusti ajaisin varmasti teli alhaalla, kun eikös auto ole aika lailla tukevampi ajaa niin? Se kuitenkaan ei liene järkevää renkaiden kulumisen kannalta, joten milloinkas tuo teli sitten pitäisi oikeastaan olla ylhäällä/alhaalla? Jos on vaikkapa 10t kuormaa niin haittaako vaikka olisi ylhäällä vai jaksaako se edes pitää sitä ylhäällä? Jos tuo painuu kuorman mukana alas niin voiko sen pitää aina siinä yläasennossa ja antaa sitten kuorman painaa se sinne alas jos on sinne mennäkseen?

Ei tosiaan kauheasti ole kokemusta kuorma-autolla ajosta, joten olen kiitollinen vastauksista.

17

5125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sitten

      kun nostat volvolla telin ylös 10 tonnin kuormalla

      • nousee

        10tn kuorma volvolla,jos on Nummekin teli.
        Oli valinais varuste volvoon joskus vuosia sitten.


    • Rattimatti

      Milloin "raharattaat" eli telipyörät pitää nostaa ylös. Viimeistään siinä vaiheessa, kun auto alkaa käyttäytymään jäniksen tavoin. Niin no tietty, jos on ilmateli, niin voi olla vähän tasaisempi kyyti. Ei muuten tee hirveän hyvää autolle pitää telinnosto yläasennossa koko ajan kuorma päällä, nimittäin joku paikka varmaan hajoaa, viimeistään lanaamattomalla ja kuoppaisella soratiellä. Rautajousisessa ainakin särkyy telinnostajan tuubi, ilmavehkeestä voi mennä pussit.

      Olisi varmaan viisaampaa perehtyä ensin jonkun asiasta tietävän opastuksella ajoneuvoon ja sen ominaisuuksiin, ennen kuin aiheuttaa enemmän vahinkoa. Toisekseen malttia ajamiseen, sillä 26 tonninen nuppiauto käyttäytyy hieman eri tavalla kun tonnin painoinen henkilöauto. Siis vinkiksi vaan, jos et todellakaan ole kuormurilla ajellut autokoulun jälkeen.

    • märät kinthaat

      kuuleppas volovon ja kaanian telin nostaja on sellainen että kun laitat märät kinthaat telin päälle ei jaksa nostaa . Telin nostamisessa tiiät kun kuorma päällä nostatat teliä hiukan niin telipyörä EI nouse vaan keula sisu nostaa telin ylös vaikka täys kuorma päällä

      • kaikki Sisut ovatkin

        runkoviallisia. En tarkoita paketinajoa vaan tosihommia. Lämpimiseen kyllä kyselevät noista vipuhommista. Kyllä kuorma-auto on niin yksinkertainen laite, ei sen tuntemiseen ja käyttöön tarvita tutkijan koulutusta.


      • ermod
        kaikki Sisut ovatkin kirjoitti:

        runkoviallisia. En tarkoita paketinajoa vaan tosihommia. Lämpimiseen kyllä kyselevät noista vipuhommista. Kyllä kuorma-auto on niin yksinkertainen laite, ei sen tuntemiseen ja käyttöön tarvita tutkijan koulutusta.

        Mitä sinäkin tiijät sisujen rungoista....


      • Juise
        kaikki Sisut ovatkin kirjoitti:

        runkoviallisia. En tarkoita paketinajoa vaan tosihommia. Lämpimiseen kyllä kyselevät noista vipuhommista. Kyllä kuorma-auto on niin yksinkertainen laite, ei sen tuntemiseen ja käyttöön tarvita tutkijan koulutusta.

        se on yks vitsaus.Mitä sitä suotta liikaa nostaamaan teliä, tarvittaessa kyllä nousee täysillä painoilla ylös mutta runko tykkää huonoa pitempään noin tehdessä.


      • ermod
        Juise kirjoitti:

        se on yks vitsaus.Mitä sitä suotta liikaa nostaamaan teliä, tarvittaessa kyllä nousee täysillä painoilla ylös mutta runko tykkää huonoa pitempään noin tehdessä.

        En tiiä sitten teiän sisujen runkoista. Meidän yrityksessä on ajettu Sisuilla 60luvulta asti puuta ja soraa, ja yhessäkään ei ole ollu mitään valittamista rungon kanssa. Ja telit nousee perkuta, vaikka koppi oliki vähä kirveel tehdyn näkönen...


      • minulla on ollut
        ermod kirjoitti:

        Mitä sinäkin tiijät sisujen rungoista....

        Sisuja vuodesta 1965.


      • Juise
        ermod kirjoitti:

        En tiiä sitten teiän sisujen runkoista. Meidän yrityksessä on ajettu Sisuilla 60luvulta asti puuta ja soraa, ja yhessäkään ei ole ollu mitään valittamista rungon kanssa. Ja telit nousee perkuta, vaikka koppi oliki vähä kirveel tehdyn näkönen...

        meilläkään runkoja napsunu, kuulostaa että jossaki päi niitä menee. Onha tuo muutenki tavallista jämäkämpi kun ei oo ollenkaan apurunkoa


      • 12e480
        ermod kirjoitti:

        En tiiä sitten teiän sisujen runkoista. Meidän yrityksessä on ajettu Sisuilla 60luvulta asti puuta ja soraa, ja yhessäkään ei ole ollu mitään valittamista rungon kanssa. Ja telit nousee perkuta, vaikka koppi oliki vähä kirveel tehdyn näkönen...

        Menee taas näköjään ohi alkuperäisen aiheen, mut kyllähän se juttu on niin, että runko ja akselit on nimenomaan Sisujen juttu...

        Eipä ole apurunkoja tarvittu kun ehkä joskus 70luvun alussa.

        Johtuskohan ne notkahtamiset kenties siitä, että on tehty vaikka sora-auto jostain "maantievehkeestä", jossa ei tartte niin jämäkkää runkoa...?

        Tänäpäivänäkin Sisulta saa kuutta eri runkovaihtoehtoa... Toista se on esim mersussa, jossa runko on ku joku kärpäslätkä


      • 12e480
        12e480 kirjoitti:

        Menee taas näköjään ohi alkuperäisen aiheen, mut kyllähän se juttu on niin, että runko ja akselit on nimenomaan Sisujen juttu...

        Eipä ole apurunkoja tarvittu kun ehkä joskus 70luvun alussa.

        Johtuskohan ne notkahtamiset kenties siitä, että on tehty vaikka sora-auto jostain "maantievehkeestä", jossa ei tartte niin jämäkkää runkoa...?

        Tänäpäivänäkin Sisulta saa kuutta eri runkovaihtoehtoa... Toista se on esim mersussa, jossa runko on ku joku kärpäslätkä

        60luvun vehkeissä tais olla semmosta vikaa, että notkahti kipatessa ja niitä vahvistettiin sitten "lattaraudalla" sekä karjaalla että "omal pajal".

        Tosin, meillä ei ainakaan ole ollut rungon, akseleiden yms suhteen mitään ongelmia - ikinä.

        Rolls Royce tais olla paskin hankinta meidän Sisuissa aikanaan. Ja jokainen kuorma-autohan on yksilö, kukaan ei voi sanoa mikä on paras - jokaisella voi olla omat mieltymyksensä.

        Ite olen ajanut myös ruottalaisilla, eikä ole valittamista niistäkään vaikka Sisusta tykkäänkin.
        piste.


      • ermod
        minulla on ollut kirjoitti:

        Sisuja vuodesta 1965.

        Jos sulla on ollu sisuja vuodesta 1965, nii ei sun pitäs osata käyttää tietokonetta . eli olet varmaan joku mun ikänen poika =)


    • teppo

      Heti alkuun semmonen vinkki, että jos sitä kokemusta ei liiemmin ole, niin kannattaa ahtaissa paikoissa ennemmin pysäyttää auto ja käydä katsomassa kuin kolhia turhaan. Jos alla on hiukankin pitempi teliauto niin peränylitys voi koukata yllättävän kaukaa varsinkin teli ylhäällä. Jos joku tuosta katsomassa käynnistä vetää herneen nenäänsä niin anna ihan suosiolla sitten vetää, kyllä se oma moka potuttaa loppupeleissä paljon enemmän ja pitempään.

      Mersuista ei minulla ole kokemusta, mutta en ole ainakaan tavannut yhtään FH12:sta muulla kuin 12-pykäläisellä vaihteistolla, eli juuri tuo mainitsemasi 3 vaihdetta alue puolittaja.

      Teliauton käytös riippuu aika paljon siitä millä jousilla auto on. Kovajousinen (eli siis paraabelit tms.) auto on teli ylhäälläkin aika vakaa ajettava. Kaikkien merkkien ilmajousisista autoista tätä ei voi sanoa, varsinkaan teli ylhäällä ajettaessa, mutta kyllä ilmajousisen auton heilumiseenkin tottuu. Ilmajousisella autolla pystyy tyhjänäkin ajamaan ihan mukavasti teli alhaalla. Kovajousisella autolla taas en suosittele koittamaan kun se voi vajaakuormillakin olla vielä aikamoista hyppimistä, kuten Rattimatti totesikin.

      Jos tuossa Volvossa on ilmajouset, niin uskoisin painorajoittimen johdon olevan nypätty irti kauan sitten, jolloin teli omien kokemusten mukaan kyllä nousee paljon suuremmallakin painolla kuin vetoakselin kantavuus on. Sanoisin, että jolloin 5 tonnin kuormalla teliä ehkä kannattaisi ruveta viimeistään pudottelemaan. Ainakin ilmajousisessa autossa sen sopivan painon oppii huomaamaan auton heilumisesta. Toki rekisteriotteesta kannattaa tarkistaa auton omapaino ja akselimassat sun muut sellaiset.

      Sitten vielä sellainen asia kun kyytiin tulee sellaisia 1000 kg lavoja niin niitä kaikkia ei kannata kuormata ihan etuseinästä alkaen jos niistä ei saa täyttä kuormaa. Tulee meinaan aika hurja ylikuorma etuakselille kun niin tekee. Taisinpa tehdä joskus itsekin noin kun kyytiin tuli ensimmäisen kerran useampi kappale raskaampia lavoja. Huomasi muuten auton käytöksestäkin, että nyt on kuormaus vähän pielessä.

      • Kesäkuski

        Kiitokset vaan vastauksista, kyllä täytyy tarkkana olla kun ei kokemusta ole autokoulun jälkeen kertynyt kuorma-autolla.

        Kuljetettavana ei sentään ole 1000kg lavoja, vaan jotain marjaa ym., en tiedä paljonko niistä tulee painoa sitten jos täyteen ahtaa, enkä tiedä miten ne on pakattu.

        Miten muuten tuommoinen 12-vaihteinen, joka pykäläähän ei tarvitse käyttää läheskään, niin millähän tuommoinen Volvo esim. liikkeelle lähtee, eikös nuo pienemmän pään pykälät ole lähinnä ryömitystä varten, eli onko se joku kolmonen millä se kannattaa lähteä? Ja sitten millä kaaviolla se kannattaa suunnilleen käydä läpi, eikös ne porrastukset ole aika pienet esim. jakajassa hitaalta nopealle kolmoselle, joten tarvitseekohan jakajan hidasta edes käyttää? Onko liian suuret porrastukset jos lähtee vaikka juuri kolmosella ja siitä tuo kaavio sitten alue päällä läpi ilman jakajaa?


      • ...
        Kesäkuski kirjoitti:

        Kiitokset vaan vastauksista, kyllä täytyy tarkkana olla kun ei kokemusta ole autokoulun jälkeen kertynyt kuorma-autolla.

        Kuljetettavana ei sentään ole 1000kg lavoja, vaan jotain marjaa ym., en tiedä paljonko niistä tulee painoa sitten jos täyteen ahtaa, enkä tiedä miten ne on pakattu.

        Miten muuten tuommoinen 12-vaihteinen, joka pykäläähän ei tarvitse käyttää läheskään, niin millähän tuommoinen Volvo esim. liikkeelle lähtee, eikös nuo pienemmän pään pykälät ole lähinnä ryömitystä varten, eli onko se joku kolmonen millä se kannattaa lähteä? Ja sitten millä kaaviolla se kannattaa suunnilleen käydä läpi, eikös ne porrastukset ole aika pienet esim. jakajassa hitaalta nopealle kolmoselle, joten tarvitseekohan jakajan hidasta edes käyttää? Onko liian suuret porrastukset jos lähtee vaikka juuri kolmosella ja siitä tuo kaavio sitten alue päällä läpi ilman jakajaa?

        Pidä telinkevennin päällä ku ajat ite pidän täysilma volvos ainakin ku joutuu kylällä ruuvaan, isolla tiellä tietenkin teli alhaalla.


      • teppo
        Kesäkuski kirjoitti:

        Kiitokset vaan vastauksista, kyllä täytyy tarkkana olla kun ei kokemusta ole autokoulun jälkeen kertynyt kuorma-autolla.

        Kuljetettavana ei sentään ole 1000kg lavoja, vaan jotain marjaa ym., en tiedä paljonko niistä tulee painoa sitten jos täyteen ahtaa, enkä tiedä miten ne on pakattu.

        Miten muuten tuommoinen 12-vaihteinen, joka pykäläähän ei tarvitse käyttää läheskään, niin millähän tuommoinen Volvo esim. liikkeelle lähtee, eikös nuo pienemmän pään pykälät ole lähinnä ryömitystä varten, eli onko se joku kolmonen millä se kannattaa lähteä? Ja sitten millä kaaviolla se kannattaa suunnilleen käydä läpi, eikös ne porrastukset ole aika pienet esim. jakajassa hitaalta nopealle kolmoselle, joten tarvitseekohan jakajan hidasta edes käyttää? Onko liian suuret porrastukset jos lähtee vaikka juuri kolmosella ja siitä tuo kaavio sitten alue päällä läpi ilman jakajaa?

        Kyllä niitä vaihteita voi pelkän nupin kanssa liikkeella ollessa aika huoletta hyppiä yli. Kolmoselta tosin kannattaa heittää suoraan kutoselle. Aika äkkiähän sitä oppii tuntemaan koska on sopiva vaihde päällä ja kuinka paljon kestää vaihteita hyppiä. 12 litrainen moottori on kyllä sen verran iso pelkkään nuppiajoon ettei siitä ihan heti vääntö lopu vaikka vähän suurenkin vaihteen lykkäisi päälle.

        Toi telinkeventäjä minkä joku tuossa mainitsi on ihan kätevä vehje kuorma päällä, se tekee autosta ketterämmän eikä telipyörät turhaan murra niin paljoa. Sitä käytettäessä tosin telipyörät pakkaa jarrutettaessa lukkiutumaan.

        Noista raskaista lavoista sen verran vielä etteivät ne ole niin pahoja jos niitä on täyskuorma kun silloin telin taakse tulevat lavat kevittää etupäätä. Sitten jos lavoja onkin vaikka vain etuseinästä vetoakseliin asti niin etuakselilla onkin ihan kohtuullinen ylikuorma kun telin takana mikään ei ole kevittämässä etupäätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5459
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      19
      3712
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2706
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      133
      1996
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1765
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      117
      1514
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1337
    8. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1086
    9. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1052
    10. Ratti vinossa

      Taas oli lähetty päissään kokeilemaan kytökyläntiellä
      Haapavesi
      8
      787
    Aihe