VAROITUS !!! Kanit ja kesä ulkona

Hermanni75

20

6391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puputi

      tuollainenkin seikka. Meidän puput saavat olla koko kesän ulkona yötä päivää. Niiden ulkotarhassa ei kasva tuore heinä. Annamme siis kuivaheinää aina perusruokana. Tietenkin annamme leskenlehtiä ajoittain. Mutta ei niin, että se olisi kanien perusruokaa.

      Jos kanit asustelevat ulkotarhassa, jossa ei kasva tuore heinä, niin silloin ei pitäis kaiken järjen mukaan mennä peräaukko kosteaksi.

      Aloin hieman huolestua tästä. Mutta onko siis tämän kärpästen minunnan ehkäisyssä parasta olla antamatta lainkaan tuoretta? Olisi kiva saada selventävä vastaus.

      • kanifarmari

        Ajattelen tästä oikeastaan vain niin, että kanin massu menee löysälle yleensä siksi, että sen ruokavaliota muutetaan rajusti. Meillä saa tuoretta joka päivä koko kanilauma, jossa emo ja 9 poikasta. Poikaset syntyivät ulos ja ovat aina syöneet tuoretta heti kun ovat pesästään ulos uskaltautuneet. Niillä on ruokinta kolmesti päivässä. Aamulla kuiva heinä, päivällä tuoretta vihreää rehua ja illalla kuivamuonaa. Vettä hörppivät joko kupista tai joskus harvoin pullosta. Tätä rytmiä kun ei muuta yllättäin, niin en usko kanien vatsojen kärsivän sen kummemmin. Poikaset saa ohjeistuksen ruokinnasta mukaansa, niin pysyvät pupuset hyvässä kunnossa. :o)


    • tanja

      Eipä ikkuna auennutkaan....
      Jos ulkohäkki pidetään puhtaana ulosteista eikö se vähennä riskiä huomattavasti?
      Jos kyse oli kärpäsen munista ..?

      • Puputi

        aukea. Pitäis kyllä aueta. En ymmärtänyt tanjan vastausta. Eikö kärpänen muni peräaukon suulle, jos siellä on paskaa, joka on "märkää".

        Ei kai kanien normaalilla paskalla ulkotarhassa ole mitään tekemistä kärpäsen munimisella peräaukon suulle.


    • bvn

      Voiko tämä tulla jos kanini on yöt sisäl ja päivät ulkon? Ja tekisin joka ilta tarkistuksen!

      • syö tervettä...

        ei ne kärpäsen toukat syö tervettä ihokudosta!
        ne syö vaan mätää ja kuoliossa olevaa lihaa! kyllä ne saattaa munia ja munista kuoriutua toukki, mutta ne ei syö sitä tervettä lihaa. koska kärpäsen toukkia käytetään haavojen puhdistuksessa kuoleesta lihasta! näin mulle on opetettu!


      • Linda96
        syö tervettä... kirjoitti:

        ei ne kärpäsen toukat syö tervettä ihokudosta!
        ne syö vaan mätää ja kuoliossa olevaa lihaa! kyllä ne saattaa munia ja munista kuoriutua toukki, mutta ne ei syö sitä tervettä lihaa. koska kärpäsen toukkia käytetään haavojen puhdistuksessa kuoleesta lihasta! näin mulle on opetettu!

        Tuleeko niitä jos on madotus?


      • töpö
        Linda96 kirjoitti:

        Tuleeko niitä jos on madotus?

        Madotus ei ehkäise matojen tulemista.


      • rjp
        töpö kirjoitti:

        Madotus ei ehkäise matojen tulemista.

        Ei ne tervettä ihokudosta varmaan syökään, mutta jos kanin vatsa on kuralla, kanin herkkä iho reagoi siihen nopeasti.

        Kärpäset munivat kanin kakkaan ja siitä toukat syövät tiensä kaniin.

        Ei tarvitse olla muuten sairas. Kuultu läheiseltä kamalia tarinoita. Ja vain sen takia, että niille annettiin liikaa tuoretta = ripuli = kärpäset. Ja tämä kaikki tapahtui vain päivän-parin aikana.

        Eikä auttanut lääkärinkään apu, vaan kani oli lopetettava. Eikä ollut ihan mikään hermeliini kyseessä, joten pienten kanssa oltava vielä varovaisempi.


      • liika on likaa kauhukertomu...
        rjp kirjoitti:

        Ei ne tervettä ihokudosta varmaan syökään, mutta jos kanin vatsa on kuralla, kanin herkkä iho reagoi siihen nopeasti.

        Kärpäset munivat kanin kakkaan ja siitä toukat syövät tiensä kaniin.

        Ei tarvitse olla muuten sairas. Kuultu läheiseltä kamalia tarinoita. Ja vain sen takia, että niille annettiin liikaa tuoretta = ripuli = kärpäset. Ja tämä kaikki tapahtui vain päivän-parin aikana.

        Eikä auttanut lääkärinkään apu, vaan kani oli lopetettava. Eikä ollut ihan mikään hermeliini kyseessä, joten pienten kanssa oltava vielä varovaisempi.

        Ottakaa nyt äly käteen ja miettikää miten kani on alunperin tullut maapallolle. Onko sillä ollut kakkalaatikko ja häkki mukana?

        Minulla on ollut kaneja 45 vuotta ja aina keväästä lähtien irti, joten tottuneet syömään tuoretta heinää siitä asti kun sitä on saatavissa. Alkukeväästähän sitä on vähän. Suomen rannikon saaret ovat täynnä kaneja ja vuodesta vuoteen ne vaan on siellä. Suurempi vaara on esim. kanahaukka kun tuoreruoho.


      • Hermanni75
        liika on likaa kauhukertomu... kirjoitti:

        Ottakaa nyt äly käteen ja miettikää miten kani on alunperin tullut maapallolle. Onko sillä ollut kakkalaatikko ja häkki mukana?

        Minulla on ollut kaneja 45 vuotta ja aina keväästä lähtien irti, joten tottuneet syömään tuoretta heinää siitä asti kun sitä on saatavissa. Alkukeväästähän sitä on vähän. Suomen rannikon saaret ovat täynnä kaneja ja vuodesta vuoteen ne vaan on siellä. Suurempi vaara on esim. kanahaukka kun tuoreruoho.

        Toisessa kappaleessa olikin se pointti "tottuneet syömään"... Sitten on taas näitä kaneja, jotka ovat ripulilla vaikkeivät tuoretta saisikaan.

        Varovaisuus ei ole mielestäni ollenkaan pahaksi, vaikka teillä ei tällaista tapausta olisi ollutkaan. Muilla kun on = mahdollista.


    • Atatyttö

      hei : ) huomasin eilen illalla että kanillani on kakassa valkoisia matoja, soitimme eläinlääkärile, ja laittaa meille reseptin matolääkkeisiiin, jotka eihkäisee kaikkia matoja, kiho ym ym ym : / sanoin äitilleni, että se saa Atan tutkia joka ilta, koska en tahdo löytää alapäästä mitään mato/munaläjää.
      Ata täyttää syyskuussa 8 kk ja silloin se astutetaan, mutta tahdon ensin hoitaa noi madot siltä pois, en oikeasti kasitä mistäne ovat tulleet, mutta onko ketään kiinnostunutta Atan vauvoista ? jos olette ottakaa yhhteyttä [email protected] ja kertokaa millaiseen kotiin vauva tulisi, asumme rovaniemellä : DD
      Yst.Terv:jenna kiviniemi

      • eiolenimimerkkiä

        Siis mitä!? Astutat kanisi, vaikka
        A: Sillä on vielä tuo mato-ongelma, etkä ole varma milloin se on lopullisesti poissa
        B: Et ole edes tietoinen saatko vauvoja myytyä! Ei niitä teetetä noin vain, vaan ensin tiedustellaan ostajat! Kaneja teetetään muutenkin liikaa, niin sinä sitten kaikella viisaudellasi päätät astuttaa sairaan kanisi!?? Ja kyselet ostajia jostain keskustelu palstalta! Sano vielä että olet n. 10 vee ja äitisi ei tiedä tuosta vielä mitää... Mistä tommosia vastuuttomia lapsosia tulee!?
        ja
        C: Et ole valmis edes tutkimaan kaniasi? Anteeksi nyt vain, mutta kaikki ei ole aina vain yhtä kaunista nähtävää, ja jos kerta olet kanisi oikea, vastuullinen omistaja, SINÄ SEN TUTKIT! Ja SINÄ SIITÄ HUOLEN PIDÄT ETTÄ SE ON TERVE!!! Eikä äitisi! Hoitaako äitisi sitten lapsesi kakkavaipatkin, kun saat niitä? Naurettavaa..


      • Ata <3
        eiolenimimerkkiä kirjoitti:

        Siis mitä!? Astutat kanisi, vaikka
        A: Sillä on vielä tuo mato-ongelma, etkä ole varma milloin se on lopullisesti poissa
        B: Et ole edes tietoinen saatko vauvoja myytyä! Ei niitä teetetä noin vain, vaan ensin tiedustellaan ostajat! Kaneja teetetään muutenkin liikaa, niin sinä sitten kaikella viisaudellasi päätät astuttaa sairaan kanisi!?? Ja kyselet ostajia jostain keskustelu palstalta! Sano vielä että olet n. 10 vee ja äitisi ei tiedä tuosta vielä mitää... Mistä tommosia vastuuttomia lapsosia tulee!?
        ja
        C: Et ole valmis edes tutkimaan kaniasi? Anteeksi nyt vain, mutta kaikki ei ole aina vain yhtä kaunista nähtävää, ja jos kerta olet kanisi oikea, vastuullinen omistaja, SINÄ SEN TUTKIT! Ja SINÄ SIITÄ HUOLEN PIDÄT ETTÄ SE ON TERVE!!! Eikä äitisi! Hoitaako äitisi sitten lapsesi kakkavaipatkin, kun saat niitä? Naurettavaa..

        enköhän itse huolehi kanini hyvin voinista ja hygeniasta. Ja Atan kakkaa tutkin kokoajan, joka ilta ja aamu, ja madot toki hoidan ensin pois ennenkuin poikaset on tulossa , en minä sille nyt poikasia teetä jos itse on sairas ja ei voi hyvin, lääkityksen jälkeen käytetään eläinlääkärillä, että se tarkistetaan.
        Niin ja kyllä se minä sen nyt olen tutkinut, ja sitten en ole tyhmä, että enkö ensin etsisi poikasille koddit ennenkuin ne teetetään. ei ei sevaan niin mene . Että ense minäkään TYHMÄ OLE ...


      • Ata <33
        eiolenimimerkkiä kirjoitti:

        Siis mitä!? Astutat kanisi, vaikka
        A: Sillä on vielä tuo mato-ongelma, etkä ole varma milloin se on lopullisesti poissa
        B: Et ole edes tietoinen saatko vauvoja myytyä! Ei niitä teetetä noin vain, vaan ensin tiedustellaan ostajat! Kaneja teetetään muutenkin liikaa, niin sinä sitten kaikella viisaudellasi päätät astuttaa sairaan kanisi!?? Ja kyselet ostajia jostain keskustelu palstalta! Sano vielä että olet n. 10 vee ja äitisi ei tiedä tuosta vielä mitää... Mistä tommosia vastuuttomia lapsosia tulee!?
        ja
        C: Et ole valmis edes tutkimaan kaniasi? Anteeksi nyt vain, mutta kaikki ei ole aina vain yhtä kaunista nähtävää, ja jos kerta olet kanisi oikea, vastuullinen omistaja, SINÄ SEN TUTKIT! Ja SINÄ SIITÄ HUOLEN PIDÄT ETTÄ SE ON TERVE!!! Eikä äitisi! Hoitaako äitisi sitten lapsesi kakkavaipatkin, kun saat niitä? Naurettavaa..

        niin ja joka pvä pesen ja desifioin kakka astian ja joka viikko pesen häkin ja patot, että ei se kanikaan huonossa kodissa ole, jos sitä niin siinä arvelet : OO


    • kesäkani

      minun kanilla ei ainakaan ole kesällä kakka astiaa :s olenko ainut,joka ei käytä kesällä kakki astiaa?

    • Hopsonfip

      Hei huolestuneet kaninomistajat!! :) Tuo on vaarallinen ongelma sellaisille kaneille jotka joutuvat (=näiden hoitoa laiminlyödään) istumaan kusisissa ja paskaisissa epähygienisissä häkeissä. Näihin paskasiintiloihin kerääntyy roppakaupalla kaikenmaailman ötököitä. Pitäkää kanien tilat siisteinä, purujen vaihto VÄHINTÄÄN 2 kertaa viikossa, niin tälläistä ongelmaa ei varmasti tule näkymään. WC-laatikon voi ja kannattaa siivota joka päivä, etenkin, jos on kuuma päivä jolloin bakteerit muhivat herkemmin.

      Ulkotarhassa on oltava pimeä nukkumakoppi ja aina vettä! Kylmällä säällä tai tukalalla helteellä kani on aina tuotava ulkotarhasta sisään. Kania ei myöskään saa jättää yksinäisyyteen puutarhaan koko kesäksi, vaan sen on päästävä päivittäin harjoittamaan sosiaalisia kontakteja ihmistensä kanssa -varsinkin jos sillä ei ole lajitovereita seuranaan. Kanit ovat yhdyskuntaeläimiä ja omaavat siten sosiaaliset tarpeensa. Suositeltavaa olisikin majailu ulkotarhassa vain perheen ihmistenkin oleillessa pihamaalla. Jos kani välttämättä halutaan asuttaa häkissä, on häkin oltava toista metriä pituudeltaan pienimmilläkin roduilla ja häkistä on päästävä jaloittelemaan tunteja päivässä - mielellään aina omistajan ollessa kotosalla. Riittäviä häkkejä isommille roduille on valmistavarana jopa vaikea saada. http://lurppa.net/kani/index.html

    • Avunpyytäjä

      Auttakaa! Mun kaks kania on ulkona yötä päivää mut ku siellä on ihan hiivatisti sääskiä et onko jollain joku keino jolla sais sääsket pois kaneja vahingoittamatta? Siellä ei itekkää pydty oleen kunnolla mut siis ne sääsket haittaa enemmän niitä kaneja et vastaahan jos sulla ois joku keino :-)

      • Zedä

        Voisiko kanien häkin päällystää hyönteisverkolla?


    • Huolestunutkaninomistaja

      Eli siis jos kanin sisällä on matoja sen näkee siitä, että sen papanoissa on matoja? Näkeekö sen jotenkin muutenkin vai onko tämä ainoa tapa huomata se?
      Kertaakaan en vessalaatikossa ole matoja nähnyt, mutta sen lähettyvillä on pari löytynyt ja olen huolissani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe