Onko kiire uusia laatoitus?

Marimekko

Kylpyhuone laatoitettu 1992. Laatat ja saumat erittäin siistit. Koputtelemalla huomaa, että laatat irti seinästä. Tuskin vesieristystä tehty.
Pari kohtaa saumauksesta auki. Tehty kosteusmittaus - ei kosteutta.
1. Onko kiire uusia laatoitus ja tehdä vesieristys vai voimmeko odotella, kun laatat alkavat tippua lattialle?
2. Onko tarpeen uusia saunan ja kodinhoitohuoneen laatoitus, jos ei ole vesieristystä? Laatat ovat seinässä kiinni

6

1410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusia heti

laatat lähtee helposti pois sielt seinältä

• aatu11

Meillä uusittiin kylpyhuoneen laatoitus viime vuonna. Vanha 80-luvulta peräisin oleva laatta oli lattiassa kiinni ilman mitään kosteussuojia. Yhdessä kohtaa laatoitus oli pullollaan ja kopisi ontosti. Mitään kosteusvaurioita ei alta kuitenkaan paljastunut. Lattialämmitys oli, mikä on voinut auttaa maavaraisen lattian kuivana pysymistä. Itse en pitäisi kiirettä, jos taustalla on kiviseinä, suihkutavat on jotenkuten kohtuulliset ja ilmanvaihto pelaa (eli huone ei ole jatkuvasti märkänä). Varsinkaan kodinhoitohuone ei ole kovin rankassa kosteusrasituksessa, joten sinuna antaisin tilanteen olla nykyisellään.

• Remonttiapu

Tuollainen kannattaisi tarkistuttaa ammattilaisella, hän osaa sanoa onko tarpeellista remontoida vai voiko sen jättää myöhempään. Jossain vaiheessa tuollaiset kyllä tulee laitettavaksi mutta jos olosuhteet ovat suotuisat se saattaa pysyä suht hyvänä vuosikausia.
      Vesieristettä siellä ei ole nykysäännösten mukaan, koska tuolloin ei edes ollut tämän päivän vaatimukset täyttäviä eristeitä. 1998 ja sen jälkeen rakennetuissa tilanne on parempi.
      [email protected]

• Kyllästynyt

Jos joku vaan viitsisi sanoa, mistä löytyy näitä paljon puhuttuja ammattilaisia. Oman käsityksen mukaan ainakin etelä-suomessa suurin osa rakennusalan ammattilaisista hallitsee hommansa huonommin kuin enemmistö tee-se-itse-miehistä.

Olen käyttänyt muutamassa oman taloni remonttikohteessa "hyvämaineisia" rakennusliikkeitä ja joka kerta on saanut itse paikkailla jonkin asteisia susia. Viimeinen moka oli kylppärin lattiaremontti.

Talon toisessa kylpyhuoneessa piti uusia lattialaatoitus, koska laskut olivat aikanaan epäonnistuneet (ammattilais- liipparin toimesta) ja vesi lammikoitui joihinkin paikkoihin.

No- Lattia purettiin ja avattiin. Rakennusfirma ehdotti, että lattian rakenne muutettaisiin sellaiseksi, että laskut tehtäisiin suoraan levytykseen ja vesieristys/laatoitus suoraan levyn päälle (puurakenteinen välipohja). Minä sanoin että ok- pääasia että on hyvä. Laskut veistettiin lattiaparruihin ja levytettiin 15 mm vesivanerilla. Vesieristys ja laatoitus.

Nyt puolen vuoden jälkeen laattasaumoitus on kolmatta kertaa halki (suurin osa saumoista). Rakennusfirma on kyllä uusinut saumoituksen pariin kertaan, mutta nyt alkavat pestä käsiään hommasta. Ensimmäisellä kerralla syyttivät saumoittajan sekoitusvirhettä.. Toisella kerralla vain puistelivat päätään. Nyt sanovat syyksi rakennuksen elämistä ja se ei kuulemma ole heidän vastuullaan..

Yritin levytysvaiheessa sanoa, että eikö 15 mm vaneri ole aika ohutta laatoituksen alle. Ei kuulemma ole, rutiinihommaa. Levytys jopa jousti, mutta laatoitus kuulemma lopulta jäykistäisi sen.. No.. missä sitten virhe lienee.

Joka tapauksessa aion itse avata lattian ja vaihtaa vesivanerin tilalle puolta vahvemman ja tihentää niskoituksen tuplaksi.

Ja tästä opin taas sen, että en todellakaan ota omaan talooni yhtään ainoaa ammattilaista tästä edespäin. Jopa sähkömiesten sähläyksiä joutuu itse korjailemaan. H..tti

Tai sitten laitan silmät kiinni ja kävelen aina vaurion jälkeen kylmästi vakuutusyhtiöön ja näyttelen tyhmää.

• oikeinko
        Kyllästynyt kirjoitti:

Jos joku vaan viitsisi sanoa, mistä löytyy näitä paljon puhuttuja ammattilaisia. Oman käsityksen mukaan ainakin etelä-suomessa suurin osa rakennusalan ammattilaisista hallitsee hommansa huonommin kuin enemmistö tee-se-itse-miehistä.

Olen käyttänyt muutamassa oman taloni remonttikohteessa "hyvämaineisia" rakennusliikkeitä ja joka kerta on saanut itse paikkailla jonkin asteisia susia. Viimeinen moka oli kylppärin lattiaremontti.

Talon toisessa kylpyhuoneessa piti uusia lattialaatoitus, koska laskut olivat aikanaan epäonnistuneet (ammattilais- liipparin toimesta) ja vesi lammikoitui joihinkin paikkoihin.

No- Lattia purettiin ja avattiin. Rakennusfirma ehdotti, että lattian rakenne muutettaisiin sellaiseksi, että laskut tehtäisiin suoraan levytykseen ja vesieristys/laatoitus suoraan levyn päälle (puurakenteinen välipohja). Minä sanoin että ok- pääasia että on hyvä. Laskut veistettiin lattiaparruihin ja levytettiin 15 mm vesivanerilla. Vesieristys ja laatoitus.

Nyt puolen vuoden jälkeen laattasaumoitus on kolmatta kertaa halki (suurin osa saumoista). Rakennusfirma on kyllä uusinut saumoituksen pariin kertaan, mutta nyt alkavat pestä käsiään hommasta. Ensimmäisellä kerralla syyttivät saumoittajan sekoitusvirhettä.. Toisella kerralla vain puistelivat päätään. Nyt sanovat syyksi rakennuksen elämistä ja se ei kuulemma ole heidän vastuullaan..

Yritin levytysvaiheessa sanoa, että eikö 15 mm vaneri ole aika ohutta laatoituksen alle. Ei kuulemma ole, rutiinihommaa. Levytys jopa jousti, mutta laatoitus kuulemma lopulta jäykistäisi sen.. No.. missä sitten virhe lienee.

Joka tapauksessa aion itse avata lattian ja vaihtaa vesivanerin tilalle puolta vahvemman ja tihentää niskoituksen tuplaksi.

Ja tästä opin taas sen, että en todellakaan ota omaan talooni yhtään ainoaa ammattilaista tästä edespäin. Jopa sähkömiesten sähläyksiä joutuu itse korjailemaan. H..tti

Tai sitten laitan silmät kiinni ja kävelen aina vaurion jälkeen kylmästi vakuutusyhtiöön ja näyttelen tyhmää.

No jos sinulla kerran on tuollainen kokemus niin tottakai se sitten on parempi että kaikki tekee itse. Tietenkin jokainen on parempi kuin kukaan ammattilaisista.

Et muuten ehtis laittamaan meidän taloyhtiön kylppäreitä? Isännöitsijä kun aikoo ottaa siihen hommaan jonkun firman. Vai olisiko parempi vaan pyytää lehdenjakajaa laattahommiin, sillä kun olis päivisin aikaa...

• Kyllästynyt
        oikeinko kirjoitti:

No jos sinulla kerran on tuollainen kokemus niin tottakai se sitten on parempi että kaikki tekee itse. Tietenkin jokainen on parempi kuin kukaan ammattilaisista.

Et muuten ehtis laittamaan meidän taloyhtiön kylppäreitä? Isännöitsijä kun aikoo ottaa siihen hommaan jonkun firman. Vai olisiko parempi vaan pyytää lehdenjakajaa laattahommiin, sillä kun olis päivisin aikaa...

Juu- se lehdenjakaja osaisi varmaan hoitaa laatoituksen parhaiten. Sillä ei ole ainakaan tilaisuuksia vetää joka ilta nuppia turvoksiin, kuten näillä rakennusalan ammattilaisilla on tapana.

Nimimerkillä vissykoreja työmaalle rahdannut

Mutta kuten tuolla toisen otsakkeen alla mainitsin, ei yleistetä mihinkään suuntaan. Oli kyse ammatista kuin ammatista, ehdoton vähemmistö osaa tänä päivänä kiitettävästi ammattinsa. Suurin osa vain tekee mitä käsketään eikä mieti sen pidemmälle. Jos kukaan ei ole käskemässä ja valvomassa, niin sitten mennään siitä mistä aita on matalin.

Eli eipä jauheta niistä "ammattilaisista". Se on menneen ajan termi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81