Kaveri papiksi

morsian -07

Tämä kysymys taitaa tuntua aika tyhmältä, mutta kaikkea sitä miettii kun omassa seurakunnassa on sellainen pappi jota ei haluaisi samaan kirkkoon samana päivänä. Eli, voiko esim. joku kavereistani hankkia jostain vihkimisluvan, ja toimia pappina kirkossa jolloin toimitus olisi virallinen. Tiedän että jossian amerikkalaisissa sarjoissa näin tapahtuu, mutta onko se ihan huuhaata? Koska jos tämä ei onnistu, pitää mennä jonkun toisen seurakunnan kirkossa naimisiin.

10

3393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Charles

      Suunnitelmasi onnistuu, jos kaverisi on pappi. Hänen pitää siis lukea papiksi ja saada pappisvihkimys. Sitten onnistuu. Aikaa menee jokunen vuosi, mutta mitäpä sitä ei kaverin eteen tekisi :)

    • ymmärtänyt

      käsittääkseni, jos sinulla on tuttu pappi toisessa seurakunnassa ja tahdot hänet vihkimään, hänet on mahdollista kutsua seurakuntasi kirkkoon suorittamaan toimituksen.

    • Kikkaratukka

      Eli kuten jo varmaan ymmärsit, kyse on huuhaasta. Pappina voi toimia papiksi vihitty, ja vihkimisluvan voi saada lisäksi henkikirjoittaja joka ei kuitenkaan vihi kirkossa.

    • Kanadassa ei.

      Kaverin häissä Kanadassa heidän ystävänsä oli saanut Kanadan valtiolta anomalla luvan toimia vihkijänä. Se ei kuulemma ollut edes kovin byrokraattinen prosessi. Vihkijä velvoitettiin sanomaan tiettyjä asioita (kysymysten esittäminen ja aviopariksi julistaminen ainakin), jotta vihkiminen olisi laillisesti pätevä, mutta muuten hän sai soveltaa aika vapaasti.

      Suomessa tällainen ei ole mahdollista.

    • soittelemaan

      Vaihtakaa kirkkoa tai pyytäkää toisen seurakunnan pappi toimittamaan vihkimys.

      Tulee mieleen ajatus, että jos kaveri olisi vihkijänä, niin siinä ei tuntuisi olevan samanlaista "virallisuutta". Enkä tarkoita, että haluaisin häiden olevan viralliset luonteeltaan, vaan jotenkin tuntisin itseni täysin hölmöksi, jos kysymyksiä avioon haluamisesta esittäisi joku tuttu. Uskoisiko sitä itsekään, että on oikeasti tullut menneeksi naimisiin?

      Me menimme maistraatissa pienesti naimisiin, ja vihkijä oli uppo-outo ihminen. Mutta ainakin hän teki sen, koska oli siihen virallisesti yhteiskunnalta luvan saanut. Oli jotenkin "arvokkaampi" tilaisuus kuin se, että olisimme siinä seistä pönöttäneet jonkun kaverin edessä kuuntelemassa tekstiä avioliiton merkityksestä ja hänen kysymyksiinsä lupauksiamme antaneet. ;-)

      • oli meillä

        Tämä ei nyt varsinaisesti vastaa alkuperäisen kysymykseen, mutta meidät vihki mieheni paras kaveri, joka sattuu olemaan pappi. Tuntui se ihan "viralliselta", mutta ennen kaikkea tämä pappi sai vihkimisemme tuntumaan juuri meidän vihkimiseltä. Oli vihkipuhe sen verran henkilökohtainen ja kaunis, tippa tuli linssiin niin papilla, hääparilla kuin varmaan suurella osalla hääväestäkin :)


      • Justiina

        morsiamen sisko suoritti vihkimisen. Tunnelma oli todella lämmin, sillä vihkipuheenkin oli tämä pappi voinut kirjoittaa aivan eri tavalla, kuin jos olisi ollut vihkimässä ventovieraita. Puhe oli hyvin henkilökohtainen kummallekin osapuolelle - morsiamelle ja sulhaselle ja kummallekin yhdessä. Tämä pappi ei muuten toiminut edes omassa seurakunnassaan.


    • Ratkaisu löytyy

      Papilla on oikeus toimittaa missä tahansa maamme rajojen sisällä. Samoin seurakuntalaisella on oikeus pyytää toimittajaksi haluamaansa (yleensä oman seurakunnan) pappia. Eli ei muuta soittelemaan vaikkapa naapuriseurakunnan papille, eiköhän tilannetta ymmärretä.

      • itse pappina toimiva

        Oikeus pyytää haluamaansa pappia koskee vain oman seurakunnan papistoa. Vieraan seurakunnan papilla ei ole mitään velvollisuutta tulla vihkimään toisen seurakunnan alueelle.
        Ja aina ei voi saada haluamaansa pappia juuri haluamalleen päivälle. (lomat, kalenteri jo täynnä...) Mutta jos ajankohdalla ei ole väliä, niin haluamansa papin saa.

        naapuriseurakunnan (tai muun) papin pyytämisestä vielä sen verran, että ainakaan itse en lähde muualle vihkimään, ellei ole tuttu tai sukulainen. Ja tämä pätee muihinkin tuntemiini pappeihin. Joskus naapuriseurakunnan pappi tuuraa toisessa seurakunnassa, mutta se tulee seurakunnan pyynnöstä. esim. sairaslomatapauksissa


      • anoppi
        itse pappina toimiva kirjoitti:

        Oikeus pyytää haluamaansa pappia koskee vain oman seurakunnan papistoa. Vieraan seurakunnan papilla ei ole mitään velvollisuutta tulla vihkimään toisen seurakunnan alueelle.
        Ja aina ei voi saada haluamaansa pappia juuri haluamalleen päivälle. (lomat, kalenteri jo täynnä...) Mutta jos ajankohdalla ei ole väliä, niin haluamansa papin saa.

        naapuriseurakunnan (tai muun) papin pyytämisestä vielä sen verran, että ainakaan itse en lähde muualle vihkimään, ellei ole tuttu tai sukulainen. Ja tämä pätee muihinkin tuntemiini pappeihin. Joskus naapuriseurakunnan pappi tuuraa toisessa seurakunnassa, mutta se tulee seurakunnan pyynnöstä. esim. sairaslomatapauksissa

        Pyytäähän aina saa, vaikka tuhannen kilometrin päästä. Papilla tosiaan ei ole velvollisuutta ottaa pyyntöä huomioon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe