Miksei Pentax

Vipstaakeli

Miksi ihmiset karttavat Pentaxin järkkäreitä? Tuntuu, että suurin osa suosittelee aina Canonin tai Nikonin kameroita. Halvimpia noiden merkkien järkkäreitä moititaan muovisen tuntuisiksi. Pentaxissahan on teräsrunko ja vanhat optiikat sopii hyvin. Haittaako ISO 100:n puuttuminen niin paljon? Kuuden magapikselin kennossahan on varmaan useimmille harrastajille riittävästi rajausvaraakin, vai? En tässä rummuta Pentaxin puolesta, vaan itse kameraa harkitsevana mietin, miksei sitä juurikaan täällä mainosteta.

27

4236

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunhan

Huonosti sitä markkinoidaan. Ei ole vanhoja objektiiveja omistuksessa. Mulla 200 ASA:n puute on kynnyskysymys, samoin pystykuvauskahvan puute. Toisaalta Pentaxissa ei ole mitään niin hyvää miksi se pitäisi ostaa, siis miksi se pitäisi ostaa? Enkä ostakkaan.

Siinäpä omat tärkeimmät....

• Mika....

...tämä kertoo jotakin meistä ihmisistä. Toyota corolla lienee suomen eniten myyty auto, Nokia eniten käytetty kännykkä, suurimmalla osalla ihmisistä on winpc tietokoneenaan, canon on yleisin kamera suomessa, etc...

En siltikään usko, että yllämainitut merkit edustaisivat alojensa parhaimmistoa joka suhteessa. Aika harva meistä varmastikaan jaksaa kovin huolellisesti perehtyä jokaiseen kulutushyödykkeeseen tehdäkseen omaperäisiä täsmävalintoja vaan ostamme sen joka on naapurillakin tai jota on meille suositeltu. Kun ostaa sitä, mitä suurin osa ihmisistä, ei saa välttämättä parasta, mutta ei huonointakaan joten liikutaan kohtuu turvallisilla vesillä ja turvallisuushan on se mitä suurin osa meistä arvostaa.

Nykyisin mainostoimistot ja markkinointiväki kiinnittää huomiota internettiin ja huomaamattomaan imagon luomiseen blogien tms. kautta. Olisi kiinnostavaa tietää kuinka paljon näillä foorumeilla on canonin ja nikonin markkinointiväen kirjoituksia.

• mimmu

Olen samaa ihmetellyt minäkin, valokuvausta jo parikymmentä vuotta harrastanut. Kyllä olen suht tyytyväinen ollut Pentaxeihini, nyt siis jo kolmas, uusin digitaalisena. Eikä moitittavaa!

• make

Ensimmäisenä mieleen tulee historialliset seikat. Pentaxilta on tullut tasan yksi ammattikamera, Lx, josta aika on ajanut ohi jo kymmeniä vuosia sitten. Suurin osa nykyharrastajista ei ole edes nähnyt moista ikinä. Muut kamerat ovat olleet melko kevyttä sarjaa, vaikkakin jotkut objektiivit ovat ihan hyviä ja valikoima on laaja (ainakin ollut).
      Toisena on markkinointi. Pentaxin kameroita ei enää nykyään markkinoida Suomessa juuri mitenkään. Kun niitä ei markkinoida, kukaan ei myöskään niitä osta. Pentax ei kuitenkaan ole merkkinä mitenkään erityinen, joka menisi kaupaksi muutenkin.
      Kamerat ja objektiivit voivat tästä huolimatta olla hyviä ja käyttäjä tyytyväinen valintaansa.
      Nikon ja Canon ovat suosituimmat kamerat lehtikuvauksessa ja toimivat siinä erittäin hyvin. Samoin kuin harrastajien monipuolisissa tarpeissa.

• Timo

Joo, markkinointi eri luokkaa.

Mulla on filmirunkoja (Ricoh XR-X, 2* Pentax KX) ja kourallinen K-bajonetti laseja.
        Jos nyt meinaisin siirtyä digiaikaan, niin kyllä nuo Pentaxin järkkärit olisivat vakavasti harkinnassa, koska noita laseja on entuudestaan, yksi ihan laadukaskin (85/1.4).

Luulen että digi-Pentax usein lähtee kaupasta sellaiseen kotiin, jossa on tai on ollut Pentax, tai ylipäätään K-bajonettitaustaa aiemmilta vuosikymmeniltä.

Vaikea kuvitella, että ensi kertaa (digi)järkkäriä ostava ottaisi Pentaxin, mutta kai näinkin joskus tapahtuu.

• Ekaa digijärkkäriään ostava
        Timo kirjoitti:

Joo, markkinointi eri luokkaa.

Mulla on filmirunkoja (Ricoh XR-X, 2* Pentax KX) ja kourallinen K-bajonetti laseja.
        Jos nyt meinaisin siirtyä digiaikaan, niin kyllä nuo Pentaxin järkkärit olisivat vakavasti harkinnassa, koska noita laseja on entuudestaan, yksi ihan laadukaskin (85/1.4).

Luulen että digi-Pentax usein lähtee kaupasta sellaiseen kotiin, jossa on tai on ollut Pentax, tai ylipäätään K-bajonettitaustaa aiemmilta vuosikymmeniltä.

Vaikea kuvitella, että ensi kertaa (digi)järkkäriä ostava ottaisi Pentaxin, mutta kai näinkin joskus tapahtuu.

Kappas vain mietit tapahtuuko että joku ostaa Pentax digijärkkärin
        ekana digijärkkärinään ? no oletan että hyvinkin voi tapahtua ainakin
        vielä kerran suomessa. Nimittäin minun kohdalla Nikon lienee ainoa
        joka enään arviossani kilpailee.

• kuvaaja_______

Itse omistan *istD:n ja olen ollut tyytyväinen. Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät uskalla edes harkita muita merkkejä kuin nämä iänikuiset Canon ja Nikon. *istD:n saa muutamalla sadalla, kamera oli alunperin vaativalle harrastajalle suunnattu, nykyään ehkä hieman jäänyt, mutta kohinaltaankaan ei niin paha http://www.dpreview.com/reviews/pentaxistd/page13.asp
      Eikä tuo iso100 luulisi olevan ongelma, harmaasuodin auttaa asiaan, jos tuntuu, että valoa on liikaa.

Menee mainostamiseksi, mutta liekkö tuo haittaa, kun Pentaxista kyse, mutta *istD pystykahvan kanssa on oiva kilpailija Canoneille ja muille. Pieni koko ja jämäkkyys ovat minusta ihan hyviä valttikortteja, ja nämä on Pentaxissa. Odotan vain innolla uutta Pentaxin mallia, jonka pitäisi ilmestyä syksyllä. Jos malttaa odottaa, niin siinä voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Muualla maailmalla Pentax on ihan kai suosittukin kamera, täällä Suomessa ei vain oikeen tunnu olevan in.

Elä sorru Canonin ja Nikonin ylivaltaan ainakaan suin päin, katso noita Olympuksen kameroita ja muita.

• ----

Harmaasuodin ei ole ongelmaton. Tarkennus vaikeutuu ja heijastusten vaara lisääntyy....

• Vipstaakeli

Ajattelin kyllä malttaa odottaa syksyyn asti. Silloin tulee Panasoniciltakin ensimmäinen järkkäri, joka kannattanee katsastaa.

• amino

Kun minä mietiskelin digitaaliseen järkkäriin siirtymistä, oli heti ensimmäisenä mielessä canon 350D ja nikon 50D, koska ne olivat lähes ainoat joista olin kuullut. Kun pari kuukautta mietin ja kävin kaupoissa kokeilemassa kameroita, ei kumpikaan edellä mainituista kameroista tehnyt vaikutusta. Vaan enemmin juuri Konica Minolta 5D ja Pentax ist* DL. Kun aloin katselemaan Saksalaisia kauppoja niin löysin AC-Fotosta 5D:n 579eurolla (nykyään se on 599e). Ostin sen heti ja olen ollut enemmän kuin onnellinen ostokseeni. Kuvanvakaaja toimii täydellisesti ja kuvat ovat juuri sellaisia kuin etsimen läpi katsottuna näyttävätkin. (ottamiani kuvia Minolta 5D:llä http://amino.deviantart.com/gallery/)

Olkaa rohkeita ottamaan tietoa muistakin kameroista ja valitsemaan jokin muukin kamera kuin se eniten mainostetuin ja mikä kaikilla muillakin on.

• Vipstaakeli

Todella varteen otettava vaihtoehto tuo Konica Minolta 5 D. Pikseli-lehtikin kehui, että kameralla saa hyvälaatuisia kuvia. Tuo kuvanvakaaja houkuttelee, mutta herättää myös kysymyksen: onko se herkkä rikkoutumaan?

• Vipstaakeli

Hienoja kuvia olet kamerallasi näppäillyt!

• amino
        Vipstaakeli kirjoitti:

Todella varteen otettava vaihtoehto tuo Konica Minolta 5 D. Pikseli-lehtikin kehui, että kameralla saa hyvälaatuisia kuvia. Tuo kuvanvakaaja houkuttelee, mutta herättää myös kysymyksen: onko se herkkä rikkoutumaan?

En ole ainakaan mistään kuullut/lukenut että se olisi jollakin rikki mennyt, ja ei se vaikuta siltä että se menisi helposti rikki. Ja jos kuvanvakaaja menisikin rikki, kamera olisi silti yhtä hyvä kuin muutkin järkkärit =D

• m3teli

hyviä vehkeitä, itse ottaisin pentaxin mielummin kun 350d:n. 100ISO ...who cares!:)

• Alex

Moi !

Pentax tekee mainioita harrastajarunkoja, on tehnyt jo vuosikymmeniä alkaen sp500:ta. Myös ammattitason laitteita mahtuu mukaan kuten LX ja isomman negakoon 645 ja 67 (ehkäpä myös MX).

Isoin ero harrastajan kannalta selviää kun vilkaisee vaikkapa Rajalan käytettyjen optiikkojen listaa. Kahteen valtamerkkiin löytyy kymmeniä käytettyjä optiikkoja. Myös muuta "rekvisiittaa" saa suhtellisen helposti.
      Kaikki muut, Pentax, Minolta ja Olympus kärsivät enemmän tai vähemmän käytettyjen tarvikkeiden ohuemmista markkinoista.

Sama ilmiö näkyy myös uuden optiikan ostossa. Hyvin harvasta paikasta löytyy hyllystä kummoistakaan valikoimaa muiden kuin N/C:n optiikoita.

Tämä ei ole vaikuttamatta myös siihen miten P/M/O:n käytettyjen hinta rakentuu. On huomattavasti vaikemapaa saada vaihdossa kunnon hyvitystä kun kauppaa muita kuin N/C-merkkisiä kamoja.

Tämä on sinänsä harmi sillä kaikilla noilla kolmella on erinomaisia tuotteita tarjolla. Olen omistanut puolisen tusinaa Pentaxin runkoja ja kaikista on jäänyt vain positiivista kerrottavaa, heikoimpana muistan me-superin joka sekin on luokassaan kelpo peli.

Nämä ovat vain faktoja joille ei mahda mitään. Isot kasvavat vain isommiksi. vika on tietysti meidän kuluttajien.

--

• Molli_Jori

Olen aika pitkälle samaa mieltä alexin kanssa. Pentaxin 6x7 on ollut kuvanlaadultaan yksi parhaimmista, jolla olen kuvannut. Samoin monet 35mm rungot ja takumarin-linssi sarjat ovat olleet ihan yhtä hyviä kuin Canon in ja Nikonin valmistavat(näin ainakin -60 ja 70lv), mutta jostakin syystä Asahi ei ole koskaan saavuttanut niin suurta suosiota kuin 2 edellämainittua. Luultavammin syynä on markkinointi ja liikkenjohdollinen. Ja olisi todella sääli, jos AP poistuisi tavallaan Minolta/Konigan tyyliin markkinoilta....

• Pentaxin

lähinnä edullisuuden vuoksi. Kaikki tarvittavat toiminnot harrastekuvaukseen siitä näyttää löytyvän.

• C & N

Canonia ja Nikonia suositellaan a) koska oma valinta on aina paras ja b) muista ei yleensä tiedetäkään.

Tässä tilanteessa ei paljoa paina, vaikka muilta merkeiltä voisi pienellä budjetilla pelaava saada paremman hinta/laatusuhteen, siis enemmän kameraa ja vähemmän "merkkilisää" eurolla.

Sitten löytyy vielä nämä wannabe-pellet, joille tärkeintä on "ammattimainen" merkki, siis sellainen johon saisi myös kaikenmaailman 1200/2.8 IS US GSM -kranaatinheittimiä, "jotta olisi kasvunvaraa". Samalla periaatteella pitäisi jokaiseen omakotitaloonkin rakentaan kuuden auton talli, "jotta olisi kasvunvaraa" siltä varalta, että tulisikin lottovoitto ja olisi varaa ostaa ne 5 muuta ja maksaa ensimmäisestä velat pois.

• protoni

Naapurin tenavillekin ostetaan aina 2 numeroa liian suuret kengät että olis sitä kasvunvaraa. Ei sillä, ihan hieno ajatus kun nuo kengätkin on aika kalliita. Surku vaan kun ne kengät on entiset vähän ennen kuin olisivat kooltaan sopivat. Ja taas ostetaan pari numeroa liian isot rikkinäisten tilalle, eli ollaan käytännössä aina liian suurissa kengissä. Kukin tyylillään...

• Vipstaakeli

Hauska kommentti.

• gorp

Pentaxin ostaminen on kai monen mielestä riski. Tai ei ainakaan niin "varma" ostos kuin nuo isompien putiikkien tuotokset. Suomessa Pentaxia tuetaan muutenkin huonosti. Käytettyjen objektiivien saatavuus on vielä suhteellisen kehno, niin en ihmettele, miksi tilanne on mikä se on.

Itse kamerat ovat vähemmän mediaseksikkäitä kuin muiden merkkien. Liian vähän pikseleitä, liian hidas tarkennusnopeus, liian vähän sitä, liian pieni tämä.

Kummaa kyllä, Pentaxillakin saa kuvia. Vieläpä ihan missä tilanteessa tahansa. Ainakin oman kokemuksen mukaan.

Kohta kun on sitä "kasvunvaraa" ja kuvanvakaimet sun muut vempaimet, ei ole syytä olla ainakin katsomatta Pentaxin suuntaan, varsinkin jos kuvaa muutakin kuin pikkulintuja.

Syitä siis ei ole enää olla mainostamatta Pentaxia uuden digijärkkärin ostajalle. Jos ostaja on ostamassa kameraa, ei pelkkää mielikuvaa.

• Mikko_vaan

Itse aikoinaan tilasin Pentaxin DL:n, mutta toimitusaika veny yli kuukaudeksi, niin peruin tilauksen ja ostin käytetyn Nikon D50:n.

Puolesta ja vastaan:

- Pentaxiin saa halvalla laatuoptiikka, tosin usein manuaalitarkenteista. Jonkin verran oon manuaalitarkennusta kokeillu; digijärkkäreiden etsin croppikennoisissa on liian pieni, että manuaalitarkennus onnistuisi helposti.

- Kuluttajamalleista Pentaxissa ompi isoin etsin, se ompi iso tekijä. Tosin turhan pieni manuaalitarkenteisille laseille.

- Vähän tiiliskivimäinen tuo Pentax DL kädessä, Nikon D50 oli selvästi parempi kädessä.

- Pentaxilla pitää melkein kuvata aina RAW:lla, jpeg kuvat ovat pehmeetä mössöä, terävöityskään ei oikein auta.

Pro&Con: Pentax käyttää AA-akkupattereita, hädän tullessa R-kioskilta saapi varavirtaa. Tosin, AA-akut purkaantuu suht nopeasti ja niiden kapasiteetti kuvamääräillisesti ei vetänyt testissä vertoja Litium-akkusille.

Nikonissa on se kova juttu, että 90-luvun terävää ja tukevaa optiikkaa on pilvin pimein. Ennenkaikkea edullisesti. Joku 80-200mm, F2,8 pumppuzoom alle viiteensataan ja todella terävä linssi... pitäis se hommata.

Salamalaitetta myös löytyy; ammattilaissalama kelpaa mulle. Ei toimi TTL, mutta salaman oma mittakenno korvaa sen täysin. Sitäpaitsi, kuvaan 95 % bounsattuna katon tai bouncerin kautta, niin TTL:llä ei oo käyttöarvoa yhtään. Tärkeitä minulle on se, että ohjeluku on vähintään 50 ja sarjasalama löytynee.

Elikkäs kivasti filmikamerarompetta löytyy; putkissa ja salamassa lukee Made in Japan, rungossa Made in Thailand ;D

• Hoo Koo

Toki TTL-mittaus toimii hyvin heijastetullakin salamalla, ja varsinkin Nikonin TTL on hyvä.

Ja mitä meinaat tolla ammattilaissalamalla? Nuija-Metziä vai? Kovin monessa muussa ei ohjeluku ole yli 50....

Toki sekä Nikonin että Metzin mittakennot ovat hyviä mittaamaan valotusta, mutta nopeissa tilanteissa kunnon TTL-antaa vapauden valita aukkoarvot vapaammin ja kuvaaja saa keskittyä kuvaamiseen.

• Mika...
        Hoo Koo kirjoitti:

Toki TTL-mittaus toimii hyvin heijastetullakin salamalla, ja varsinkin Nikonin TTL on hyvä.

Ja mitä meinaat tolla ammattilaissalamalla? Nuija-Metziä vai? Kovin monessa muussa ei ohjeluku ole yli 50....

Toki sekä Nikonin että Metzin mittakennot ovat hyviä mittaamaan valotusta, mutta nopeissa tilanteissa kunnon TTL-antaa vapauden valita aukkoarvot vapaammin ja kuvaaja saa keskittyä kuvaamiseen.

...voi aukkoarvot valita täysin vapaasti, vaikka käyttäisikin salaman mittakennoa, koska salaman ja kameran välinen kommunikointi toimii. Tosin kaikkien kontaktien ollessa kytkettynä voi ihan yhtä hyvin käyttää ttl:ääkin. Se automode on kätsy etäsalamaa käytettäessä niin ei tarvitse kalliita etä-ttlsysteemejä viritellä vaan pystyy salamat ampumaan tyhmillä kennoilla tai pc-synkalla. Itselläni on pari metziä ja olen hyvinkin tyytyväinen niiden toimintaan kaikissa kameroissani, vaikka ovatkin piraattisalamoita.

• Mikko_vaan
        Hoo Koo kirjoitti:

Juu siitä salamajutskasta... elikkäs Nikon SB-28 ompi salamana, ohjeluku tasan 50 (ISO 100, 85mm). Voisi olla hitusen enemmänkin potkua.

Juuh.. voihan se TTL olla ihan kiva, mutta mittakennolla pärjään. Jos suoraa tähtää valotus osuu aina nappiin. Kameran omassa pikkusalamassa on i-TTL, joku uudempi.. eipä eroa valotuksen tarkkuuden suhteen verrattuna salaman mittakennoon.

Mittakennotilassa laitetaan aukko ja ISO-arvo salamaan ja kamera&salama hoitaa loput. Jos bounsaillaan, niin laitetaan aukko pari ylimääräistä potkua.

Tuossa salamassa on sillee kätevä sarjasalama, elikkä pystyy ottamaan vaikka 2,5 fps salaman kera, tosin vain 1/8 teholla, mutta se riittää ihan hyvin. Bouncecard ja laajakulmahajotin luonnolisesti löytynee.

Reiluun satkuu tuota salamaa saapi.. ainakin potkua ja ominaisuuksia riittänee, jos ei se TTL ole hengenvakava asia :)

• Hoo Koo
        Mika... kirjoitti:

...voi aukkoarvot valita täysin vapaasti, vaikka käyttäisikin salaman mittakennoa, koska salaman ja kameran välinen kommunikointi toimii. Tosin kaikkien kontaktien ollessa kytkettynä voi ihan yhtä hyvin käyttää ttl:ääkin. Se automode on kätsy etäsalamaa käytettäessä niin ei tarvitse kalliita etä-ttlsysteemejä viritellä vaan pystyy salamat ampumaan tyhmillä kennoilla tai pc-synkalla. Itselläni on pari metziä ja olen hyvinkin tyytyväinen niiden toimintaan kaikissa kameroissani, vaikka ovatkin piraattisalamoita.

Ainaskin mun Metsissä pitää valita salamaan ja kameraan toisiinsa sopivat aukkoarvot että valotus osuu kohdilleen aukko-automaattia käytettäessä. Wanhana nuijamallina se ei osaa keskustella nykydigien kanssa joten TTL on pois pelistä.

Mulla ei noi orjakennosysteemit ole oikein koskaan toimineet halutulla tavalla. Nyt on käytössä langaton TTL-systeemi ja ainakin tämä alku näyttää tosi lupaavalta....

Metsi on sinänsä tosilaatupeli, onhan se Hasselin "merkkisalama". Metsi on piraattien kunkku.

• SupaHessu----

Hetkinen nyt...

Kyllä minulle kelpaa kallis järkkärikin, mutta ei tässä mun pentaxissa ole mitään moitittavaa.

Monet ovat ihastuneet tähän uuten *istDL malliin, mutta verkossa on aina kaksi kuppikuntaa Nikonistit ja Canonistit.

Pentaxeja ei näy paljon, mutta ehkäpä on parempi, että omistaa hyvän kameran eikä sellaista ole jokaisella pellellä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1078
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      992
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      893
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      783
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      773
    10. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    Aihe