Vaara vaanii automatkailijaa
Omalla autolla matkaavan turmissa korvauskäytäntö vaihtelee maittain
Julkaistu: 29.4.2006 lehdessä osastolla Auto
KIMMO TASKINEN / HS
JUKKA PERTTU
Kesän matkailusesonki lähestyy, ja moni kaavailee lähtöä ulkomaille omalla autolla. Kannattaa kuitenkin etukäteen miettiä matkailuun liittyviä riskejä, ja miten esimerkiksi vakuutuskorvaukset vaihtelevat maittain.
If Vahinkovakuutusyhtiössä korvausasioita tuntevat ryhmäesimies Solja Varke-Lipponen ja palvelupäällikkö Ulla Salkoviiri-Lauri mainitsevat oikopäätä kolme asiaa, joita kannattaa välttää ulkomailla.
Tavaralastissa olevan auton pysäköinti Tallinnan satama-alueelle on huono idea: murtoriski on liian suuri. Eteläisen Ranskan vartioimattomilla levähdysalueilla matkailuautossa yöpyvät joutuvat usein ryöstetyiksi, kun rikolliset tainnuttavat matkustajat kaasulla.
"Skootterinvuokraus Thaimaassa on osoittautunut suomalaisille vaaralliseksi. Syynä ovat liikenteen kaoottisuus ja puutteelliset turvavarusteet", Salkoviiri-Laine kertoo.
Autolla on kuitenkin helppo liikkua, ja useimpien matkat sujuvat ilman vakavia ongelmia. Onnistuneita seikkailuja on mukava muistella.
Matkasuunnitelmia tekevän kannattaa selvittää esimerkiksi vakuutusten kattavuus eri maissa, sillä ne vaihtelevat maasta toiseen jo EU:ssakin.
Tilanne on lähtökohtaisesti hyvä, kun matkaillaan Sveitsissä tai Eta-alueella autolla, jossa on suomalainen liikennevakuutus. Eta-maihin kuuluvat EU-maiden lisäksi Norja, Islanti ja Liechtenstein.
Jos suomalainen autoilija joutuu onnettomuuteen Eta-maassa, hän saa omasta ja kyydissään olleiden henkilövahingoista korvausta Suomen liikennevakuutuksen mukaisesti. Omaisuusvahinkoihin sovelletaan kuitenkin paikallisen maan lainsäädäntöä.
Samoin toiselle osapuolelle koituneet henkilö- ja omaisuusvahingot korvataan kohdemaan liikennevakuutuksen mukaisesti.
Tilanne on perusasetelmaltaan selkeä, mutta vivahteita tuovat esimerkiksi maakohtaiset erilaiset korvauskatot.
Suomen liikennevakuutuksessa ei ole ylärajaa henkilövahinkojen korvaamiselle ja omaisuusvahinkojen korvauskatto on 3,3 miljoonaa euroa.
Jos kohdemaan liikennevakuutus ei korvaa riittävästi toisen henkilö- ja omaisuusvahinkoja, voivat haitan kärsijät vaatia suomalaiselta hyvitystä oikeudessa.
Suomalaisautoilijoiden suosikkimaissa Ruotsissa, Norjassa, Saksassa ja Virossa katot ovat onneksi korkealla.
Itse asiassa Norjassa henkilövahingoissa ei ole ylärajaa, omaisuusvahingoissa se on vajaat 130000 euroa.
Ruotsissa henkilövahinkojen korvauskatto on yli 32 miljoonaa euroa, Virossa yli 350000 euroa henkeä kohti ja Saksassa 2,5 miljoonaa euroa henkeä kohti tai 7,5 miljoonaa euroa tapahtumaa kohti.
Ruotsissa omaisuusvahinkojen katto on yli 32 miljoonaa euroa, Virossa yli 100000 euroa henkeä kohti ja Saksassa 50000-500000 euroa tapahtumaa kohti.
Omaisuusvahingoissakin korvauskatot ovat tuntuvat, mutta esimerkiksi kemikaalikuljetusten turmiin liittyvät pelastus- ja siivoustyöt voivat tulle erittäin kalliiksi.
Esimerkiksi Espanjassa henkilövahinkojen korvauskatto on vain 350000 euroa ja omaisuusvahinkojen 100000.
Espanjassa korvaukset määrätään Välimeren maille tyypilliseen tapaan oikeudessa. Jos suomalainen on Espanjassa vahingon kärsijä, hänen on käännyttävä edustajan puoleen kotimaassa, jotta tämä ajaisi hänen asiaansa.
EU-lainsäädännön mukaan eurooppalaisilla vakuutusyhtiöillä on esimerkiksi Suomessa korvausedustaja, jonka puoleen ulkomailla onnettomuuteen syyttään joutunut suomalainen voi kääntyä. Oikeaa edustajaa voi kysyä Liikennevakuutuskeskuksesta.
Solja Varke-Lipponen kertoo, että oikeusprosessit voivat olla hitaita. "Joskus suomalainen on joutunut odottamaan korvauksia seitsemän kahdeksan vuotta."
Kun matkailija ajaa autollaan Eta-alueen ulkopuolelle, riskit kasvavat.
Venäjällä suomalainen liikennevakuutus ei ole voimassa. Itänaapurin teille lähtevä joutuu ottamaan venäläisen liikennevakuutuksen sekä matkavakuutuksen. Edellinen korvaa toiselle aiheutettuja vahinkoja ja jälkimmäinen omia henkilövahinkoja, joita paikallinen liikennevakuutus ei kata silloin, kun on syypää turmaan. "Venäläisten vakuutusten laadussa on kirjavuutta. On esimerkkejä vakuutusyhtiöistä, jotka ovat olleet olemassa lähinnä vain paperilla", Varke-Lipponen kertoo.
Venäjällä on myös sellainen riski, että liikenteessä kulkee huomattava määrä autoja ilman liikennevakuutusta, joten turmaan syytön suomalaisosapuoli joutuu hakemaan korvauksia vahingon aiheuttajalta.
Vakuutusvirkailija Maarit Valtonen vakuutusyhtiö IngoNordista huomauttaa, että liikennevakuutuksen korvaukset ovat Venäjällä vähäisiä: henkilövahingoissa yli 7000 euroa (enintään noin 4700 euroa henkeä kohti) ja noin 4700 euroa esinevahingossa (enintään noin 3500 euroa yhtä vahingonkärsijää kohti).
"Ne eivät riitä pitkälle, jos ajaa kalliin Mersun perään."
Itänaapurissa suomalaisen pitää ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja hoitaa asioita venäjän kielellä.
Matkaaja voi tietenkin varautua matkavakuutuksella loukkaantumisensa varalta ja vapaaehtoisella autovakuutuksella eli kaskolla omalle autolle omasta syystä koituvia vahinkoja vastaan. Matkavakuutuksella ei yleensä saa yhtä hyvää suojaa henkilövahinkojen varalta kuin mitä liikennevakuutus tarjoaa kotimaassa.
Kaskon ehdot vaihtelevat yhtiöittäin, mutta yleensä se on voimassa kaikissa Euroopan maissa.
Esimerkiksi If Vahinkovakuutusyhtiöllä omavastuu on kaksinkertainen Pohjoismaiden ulkopuolella. Euroopan ulkopuolella sekä Baltiassa, Puolassa, Venäjällä ja muissa entiseen Neuvostoliittoon kuuluneissa maissa omavastuu on nelinkertainen.
Vakuutusyhtiöistä saa Kaskon yhteyteen myös vastuuvakuutuksia, joista korvataan toisille aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja.
Tällaisia ottavat esimerkiksi Venäjällä autoilevat.
Turmatilanteessa on tarpeen saada paikalle poliisi tai miliisi, joka toteaa tapahtuneen. Korvauksia on vaikea hakea, jos turmasta ja vahingoista ei ole viranomaisen merkintöjä.
Eta-alueella ja Sveitsissä suomalainen on oikeutettu saamaan sairaanhoitoa.
Kukin maa antaa hoitoa omien lakiensa mukaisesti.
Hoidon saamiseksi on esitettävä eurooppalainen sairaanhoitokortti, jonka saa Kelasta. Riskejä voi vähentää etukäteen.
Lisää aiheesta:
Syytönkin voi joutua vahinkojen maksajaksi (29.4. 00:00)
Vihreä kortti mukaan (29.4. 00:00)
Lisää
Autoalan uutisia
Keskustele aiheesta Tulosta juttu Lähetä linkki
Helsingin Sanomat
[email protected]
AUTOLLA ULKOMAILLA
23
5653
Vastaukset
- punkki
Uusin opas ilmestynyt
Aiotko ensi kesänä autolla Via Balticalle?
Autoliitto on julkaissut uuden Autolla Via Balticalla -oppaan ja uudistetun Matkailupalveluesitteen. Tietopaketit sisältävät hyötytietoa automatkailijoille ja automatkaa suunnitteleville - Käynnyt
"Skootterinvuokraus Thaimaassa on osoittautunut suomalaisille vaaralliseksi. Syynä ovat liikenteen kaoottisuus ja puutteelliset turvavarusteet", Salkoviiri-Laine kertoo.
-Amatööreille on kaikki vaarallista;)
Kaskon ehdot vaihtelevat yhtiöittäin, mutta yleensä se on voimassa kaikissa Euroopan maissa.
Esimerkiksi If Vahinkovakuutusyhtiöllä omavastuu on kaksinkertainen Pohjoismaiden ulkopuolella. Euroopan ulkopuolella sekä Baltiassa, Puolassa, Venäjällä ja muissa entiseen Neuvostoliittoon kuuluneissa maissa omavastuu on nelinkertainen.
-On se vaan tyhmää vakuuttaa autonsa Ifissä.- oskuboy
vertailepa muidenkin vakuutusyhtiöiden ehtoja
osa ei myönnä varkausvakuutusta lainkaan ja useimmilla on samat omavastuut kuin IFILLÄ
jos löydät paremman niin KERRO - Käynnyt
oskuboy kirjoitti:
vertailepa muidenkin vakuutusyhtiöiden ehtoja
osa ei myönnä varkausvakuutusta lainkaan ja useimmilla on samat omavastuut kuin IFILLÄ
jos löydät paremman niin KERROParas on Volvia,normaali pohjoismaiden ulkopuolinen kaksinkertainen omavastuu,ei mitään lisäehtoja,vain Volvoon tai Renaultiin.
Seuraavana Fennia,omavastuu 10% tai vähintään 510€,ei lisäehtoja,molemmissa ilmoitus yhtiöön ennen ensimmäistä matkaa.
Kannattaa myös huomata että sen älyttömän omavastuun lisäksi monella yhtiöllä on täysin käsitämättömiä lisäehtoja.
Mut jos joku haluaa maksaa tyhjästä niin mikäs siinä,paitsi että ainakin tuo paras Volvia on myös halvin vaihtoehto. - väinö
Käynnyt kirjoitti:
Paras on Volvia,normaali pohjoismaiden ulkopuolinen kaksinkertainen omavastuu,ei mitään lisäehtoja,vain Volvoon tai Renaultiin.
Seuraavana Fennia,omavastuu 10% tai vähintään 510€,ei lisäehtoja,molemmissa ilmoitus yhtiöön ennen ensimmäistä matkaa.
Kannattaa myös huomata että sen älyttömän omavastuun lisäksi monella yhtiöllä on täysin käsitämättömiä lisäehtoja.
Mut jos joku haluaa maksaa tyhjästä niin mikäs siinä,paitsi että ainakin tuo paras Volvia on myös halvin vaihtoehto.mutta kun ei ole volvoa tai rellua niin ei onnistu
Fennia Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
HUOM : kokonaisvastuu = normaali omavastuu
lisäomavastuu 10 % vahingon määrästä. vähintään 510 euroa
Ifillä jos oma vastuu on 150 euroa on kokonaisomavastuu varkaustapauksissa 600 euroa
joten eipähän ole paljon eroa vakuutuksilla, paitsi että ifillä on paremmat bonukset...
asia on niin kuin se luetaan ja lasketaan - väinö
väinö kirjoitti:
mutta kun ei ole volvoa tai rellua niin ei onnistu
Fennia Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
HUOM : kokonaisvastuu = normaali omavastuu
lisäomavastuu 10 % vahingon määrästä. vähintään 510 euroa
Ifillä jos oma vastuu on 150 euroa on kokonaisomavastuu varkaustapauksissa 600 euroa
joten eipähän ole paljon eroa vakuutuksilla, paitsi että ifillä on paremmat bonukset...
asia on niin kuin se luetaan ja lasketaanhttp://www.vakuutusneuvonta.fi/Vakuvert/auto2004/autove09.htm
- Käynnyt
väinö kirjoitti:
mutta kun ei ole volvoa tai rellua niin ei onnistu
Fennia Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
HUOM : kokonaisvastuu = normaali omavastuu
lisäomavastuu 10 % vahingon määrästä. vähintään 510 euroa
Ifillä jos oma vastuu on 150 euroa on kokonaisomavastuu varkaustapauksissa 600 euroa
joten eipähän ole paljon eroa vakuutuksilla, paitsi että ifillä on paremmat bonukset...
asia on niin kuin se luetaan ja lasketaan"joten eipähän ole paljon eroa vakuutuksilla, paitsi että ifillä on paremmat bonukset..."
Kyllä sitä on vähän eroa onko omavastuu 10% vai 25%.
Vähänkin kalliimmalla autolla tuo 25% on tonnitolkulla rahaa,puhumattakaan jonkun Ifin tai Pohjolan lisäehdoista siihen korvaukseen.
Bonuksia saa muuten tingittyä lisää kun kyselee vakuutuksia.
Tyhjäähän on helppo myydä halvalla;)
Yleensä osakasko on vaimassa vain pohjoismaissa. - väinö
Käynnyt kirjoitti:
"joten eipähän ole paljon eroa vakuutuksilla, paitsi että ifillä on paremmat bonukset..."
Kyllä sitä on vähän eroa onko omavastuu 10% vai 25%.
Vähänkin kalliimmalla autolla tuo 25% on tonnitolkulla rahaa,puhumattakaan jonkun Ifin tai Pohjolan lisäehdoista siihen korvaukseen.
Bonuksia saa muuten tingittyä lisää kun kyselee vakuutuksia.
Tyhjäähän on helppo myydä halvalla;)
Yleensä osakasko on vaimassa vain pohjoismaissa.joudut maksamaan ylimääräisestä kolarivakuutuksesta !!!
- väinö
väinö kirjoitti:
joudut maksamaan ylimääräisestä kolarivakuutuksesta !!!
virossa vastapuolen liikennevahinkovastuu oli ainakin ennen rajattu 5000 euroon ???
- pohjolan nopein traktori
väinö kirjoitti:
virossa vastapuolen liikennevahinkovastuu oli ainakin ennen rajattu 5000 euroon ???
Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
jos minimisumma on vähintään 510 euroa joka peritään kuitenkin tarkoittaisi se fennian 10 %
2000 euron vahingossa n. 25 %, sitä ylimenevältä osalta olisi ehkä parempi kuin ifin ellei viron tai latvian liikennevakuutuskatto tule vastaan vahinkotapauksissa....
minä nyt en yleensäkään lähtisi tuliterällä autolla baltiaan seikkailemaan - Epätoivo
pohjolan nopein traktori kirjoitti:
Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
jos minimisumma on vähintään 510 euroa joka peritään kuitenkin tarkoittaisi se fennian 10 %
2000 euron vahingossa n. 25 %, sitä ylimenevältä osalta olisi ehkä parempi kuin ifin ellei viron tai latvian liikennevakuutuskatto tule vastaan vahinkotapauksissa....
minä nyt en yleensäkään lähtisi tuliterällä autolla baltiaan seikkailemaan"minä nyt en yleensäkään lähtisi tuliterällä autolla baltiaan seikkailemaan"
Miksi et? Mitä niin ihmeellisen erikoista Baltiassa on, että et sinne uutta peltilehmää veisi?
Mahdat olla aikamoinen arkajalka? - Käynnyt
pohjolan nopein traktori kirjoitti:
Vakuutus voimassa Baltian maissa ja Puolassa, mikäli ajoneuvossa on kolarivakuutus. Henkilö- tai pakettiauton, moottoripyörän, mopon, matkailuauton tai näihin kytkettävän perävaunun, vakuutus on vain eri sopimuksesta voimassa Venäjällä. Jos voimassaoloaluetta laajennetaan Venäjälle, siitä on mainittava myös vakuutuskirjassa.
Omavastuu: Henkilö- paketti- ja matkailuautoilla, moottoripyörillä ja näiden perävaunuilla peritään Virossa, Latviassa, Liettuassa tai Puolassa tapahtuneesta varkausvahingoissa lisäomavastuu 10% vahingon määrästä, kuitenkin vähintään 510 euroa.
jos minimisumma on vähintään 510 euroa joka peritään kuitenkin tarkoittaisi se fennian 10 %
2000 euron vahingossa n. 25 %, sitä ylimenevältä osalta olisi ehkä parempi kuin ifin ellei viron tai latvian liikennevakuutuskatto tule vastaan vahinkotapauksissa....
minä nyt en yleensäkään lähtisi tuliterällä autolla baltiaan seikkailemaan"ellei viron tai latvian liikennevakuutuskatto tule vastaan vahinkotapauksissa...."
Jos nyt osaisit erottaa edes liikenne-ja varkausvakuutukset toisistaan.
Lisäksi osa-ja täyskaskossa ehdot eroavat suuresti ulkomailla,hinauspalvelu ja muut vastaavat saattaa ulkomailla puuttua,samoin kannattaa kysyä omasta yhtiöstä ne lisäehdot,ne ovat monesti täysin älyttömiä. - väinö
Käynnyt kirjoitti:
"ellei viron tai latvian liikennevakuutuskatto tule vastaan vahinkotapauksissa...."
Jos nyt osaisit erottaa edes liikenne-ja varkausvakuutukset toisistaan.
Lisäksi osa-ja täyskaskossa ehdot eroavat suuresti ulkomailla,hinauspalvelu ja muut vastaavat saattaa ulkomailla puuttua,samoin kannattaa kysyä omasta yhtiöstä ne lisäehdot,ne ovat monesti täysin älyttömiä.riippuu siitä kenen vakuutus korvaa liikennevahingon
varkaus yms. kaskojutut ovat erikseen - väinö
Epätoivo kirjoitti:
"minä nyt en yleensäkään lähtisi tuliterällä autolla baltiaan seikkailemaan"
Miksi et? Mitä niin ihmeellisen erikoista Baltiassa on, että et sinne uutta peltilehmää veisi?
Mahdat olla aikamoinen arkajalka?nauran räkäisen naurun kun uusi volvosi varastetaan ja sulla on 25 %:n omavastuu
varkausvakuutuksessa
laske siitä !!! - Käynnyt
väinö kirjoitti:
nauran räkäisen naurun kun uusi volvosi varastetaan ja sulla on 25 %:n omavastuu
varkausvakuutuksessa
laske siitä !!!Siinä sulle Väinö sen uuden Volvon omavastuu.
Huvittavinta on että sen Volvia vakuutuksen omistaa If joka tarjoaa omille asiakkailleen sikamaisia omavastuita.
Tosin ei se mullakaan Fenniassa tuota isompi se omavastuu ole. - Käynnyt
väinö kirjoitti:
riippuu siitä kenen vakuutus korvaa liikennevahingon
varkaus yms. kaskojutut ovat erikseenJos kohdemaan liikennevakuutuksen korvaussummat ei riitä vahinkoon niin täyskasko korvaa loput.
Vaihda sinäkin Väinö vaan yhtiötä.
Tosin täyskaskoa et taida silti saada,sitä kun ei yleensä myönnetä yli 15 vuotiaaseen autoon;)
Ja sama kaikkille muillekkin,kyllä nuo omavastuut alkaa pienenemään muillakin yhtiöllä jos asiakkaat alkaa häviämään. - väinö
Käynnyt kirjoitti:
Jos kohdemaan liikennevakuutuksen korvaussummat ei riitä vahinkoon niin täyskasko korvaa loput.
Vaihda sinäkin Väinö vaan yhtiötä.
Tosin täyskaskoa et taida silti saada,sitä kun ei yleensä myönnetä yli 15 vuotiaaseen autoon;)
Ja sama kaikkille muillekkin,kyllä nuo omavastuut alkaa pienenemään muillakin yhtiöllä jos asiakkaat alkaa häviämään.vanhaan autoon ei täyskaskoa kannata ottaa ja sitäpaitsi IFI:stä saan -13 % maksualennuksen bonusten päälle
sitä ei fennia koskaan pysty antamaan vaikka
rokottaakin enemmän - väinö
väinö kirjoitti:
vanhaan autoon ei täyskaskoa kannata ottaa ja sitäpaitsi IFI:stä saan -13 % maksualennuksen bonusten päälle
sitä ei fennia koskaan pysty antamaan vaikka
rokottaakin enemmänvolvohan on pohjolan nopein traktori !!!
minä ajan edelleen autolla.... - Käynnyt
väinö kirjoitti:
vanhaan autoon ei täyskaskoa kannata ottaa ja sitäpaitsi IFI:stä saan -13 % maksualennuksen bonusten päälle
sitä ei fennia koskaan pysty antamaan vaikka
rokottaakin enemmän"sitäpaitsi IFI:stä saan -13 % maksualennuksen bonusten päälle
sitä ei fennia koskaan pysty antamaan vaikka
rokottaakin enemmän"
.........................................
-5% keskittämisalennus molemmissa vakuutuksissa.
-10% hälytinalennus ja -30% lisäalennus kaskossa täysien bonusten lisäksi,tuo 30% tuli kun olen muka niin hyvä asiakas;)
Ja ilman Baltian ja Puolan korotettua omavastuuta. - väinö
Käynnyt kirjoitti:
"sitäpaitsi IFI:stä saan -13 % maksualennuksen bonusten päälle
sitä ei fennia koskaan pysty antamaan vaikka
rokottaakin enemmän"
.........................................
-5% keskittämisalennus molemmissa vakuutuksissa.
-10% hälytinalennus ja -30% lisäalennus kaskossa täysien bonusten lisäksi,tuo 30% tuli kun olen muka niin hyvä asiakas;)
Ja ilman Baltian ja Puolan korotettua omavastuuta.ja fennia oli hinnaltaan selvästi kalliimpi
ajan kuitenkin pääosan matkoistani Suomessa ja
katson hinnoittelua siltä kannalta
mutta jokainen valitsee omansa - Käynnyt
väinö kirjoitti:
ja fennia oli hinnaltaan selvästi kalliimpi
ajan kuitenkin pääosan matkoistani Suomessa ja
katson hinnoittelua siltä kannalta
mutta jokainen valitsee omansaTyhjää on helppo myydä halvalla;)
Ei kannata tuijottaa pelkkää hintaa sillä onhan Ladakin Mersua halvempi mut silti vähemmän myyty.
- oskuboy
http://www.if.fi/web/fi/commercial.nsf/noframes/C89261D893A5266BC1256CBC0035DA81/$FILE/ulkomailla_autoilevan_opas_2004.pdf
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742472Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721792Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461457Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2591446- 851272
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3901245Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421225Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3581197- 1281185